Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Microsoft heeft verklaard dat het bedrijf de verkoopcijfers van de Xbox 360 heeft zien verdubbelen na de prijsverlagingen die afgelopen week in de Verenigde Staten werden doorgevoerd.

Xbox 360Afgelopen week liet Microsoft de prijs van de Xbox 360 Arcade met 80 dollar zakken, waarmee de prijs van de console op 199,99 dollar is komen te liggen. Hiermee is zowel de 200 dollar barrière doorbroken als de Nintendo Wii voorbijgestreefd. Tegelijkertijd werden de Xbox 360 Pro en Elite met 50 dollar in prijs verlaagd waarmee deze respectievelijk 299 en 399 dollar zijn gaan kosten. In Japan en Europa werd de prijs van de Xbox 360 Arcade al eerder verlaagd tot onder het niveau van de Nintendo Wii.

Dankzij de prijsverlagingen gingen de consoles afgelopen week als warme broodjes over de toonbank, aldus Microsoft. Gemiddeld wisselden tweemaal zoveel Xbox 360-consoles van eigenaar als de voorgaande week, terwijl tussen 5 en 7 september sommige modellen zelfs zesmaal zo snel verkochten. Een toename van de verkopen als reactie op de lagere prijsstelling komt niet onverwacht, en het is voorlopig nog afwachten of Microsoft het huidige succes kan vasthouden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

De 360 heeft al een veel beter marktaandeel dan de xbox1 had, maar het verbaast me dat hij het niet nog beter doet, vooral ten opzichte van de PS3.

De 360 heeft imo de fijnste controller, al een heel arsenaal aan hele goede games, die nu vaak voor minder dan 30 euro te koop zijn, en met beetje zoeken op marktplaats voor 15 euro. Ook heeft de 360 nog een goede line-up zoals Fable 2, om nog maar te zwijgen over al de RPG's die nu naar de Xbox komen, terwijl die vroeger alleen naar de PS3 zouden gaan: Nieuwe Final Fantasy en The Last Remnant bijvoorbeeld.

Bovendien is XBLA ook echt wel vet, zoals Braid O+

Zouden mensen dan nog steeds zo bang zijn voor de RROD? Alle 360's in de winkel zijn nu wel Falcon's, en als je nu een RROD krijgt heb je hem echt binnen een paar dagen terug.

En het feit dat Xbox Live geld kost ten opzichte van de PS3, tja, ik heb via eBay voor 27 euro 13 maanden Live gekocht, en afgaande op ervaringen van anderen is Xbox Live toch wat solider dan PSN.
De 360 heeft al een veel beter marktaandeel dan de xbox1 had, maar het verbaast me dat hij het niet nog beter doet, vooral ten opzichte van de PS3.
De naamsbekendheid van Playstation is bij grote groepen consumenten nog steeds een stuk hoger dan die van de Xbox.. Bovendien heeft de Xbox 360 last van de slechte reputatie op het gebied van de betrouwbaarheid van de hardware (RROD probleem).. Hoewel dat laatste bij de latere modellen schijnbaar is opgelost blijft zoiets natuurlijk wel lang nasudderen..

Voor de rest ben ik het met je eens dat de Xbox 360 t.o.v. de PS3 de betere keuze is als gameconsole.. Je hebt voor 90% dezelfde games, en de betere online service.. Enige reden om meer geld voor een PS3 uit te geven zijn alleen de paar exclusieve games en als je perse een Blu-ray speler wilt voor HD-films.. Puur als gameconsole ben je met de Xbox 360 goedkoper uit (wat betreft aanschaf, want 4 jaar Xbox Live kost ook 240 euro en dan is het prijsvoordeel weer weg, alhoewel je zou kunnen zeggen dat de betere online service de 60 euro per jaar wel waard is)..
199 Dollar is ongeveer gelijk aan 199 Euro (de dollar stijgt weer ;-)

I telde alleen al in het Genre 'Actie' van bol.com (niet de voordeligste voor games) meer dan 30 titels onder de 30euro, en dat waren echt niet alleen maar slechte games :
- Assisins creed
- Bioshock
- Ghost Recon Advanced Warfighter

Als je nu een Xbox360 koop, zit je denk ik op het financieel beste moment want :
- De Xbox 360 heeft nog wel een paar jaar te gaan (zit op de helft van life-cycle)
- Is prettig geprijsd
- Kinderziektes zijn opgelost
- Veel demos te spelen (150 +)
- Goed gevulde Xbox Live Marketplace (120 + games)
- Mooie update in vooruitzicht nog dit jaar (Nieuwe dashboard)
- Veel games te verkrijgen
- Veel games in uitverkoop, budgetbak. MM heeft altijd wel een game voor 10 - 12 Euro

De PS3 loopt een jaartje acher. Hun classic reeks (Essentials) is nog niet zo groot, op Bol.com minder games onder de 30 Euro (wel assins creed ...)

Hou me ten goede, wie de PS3 koopt, koopt een fantastische machine !

Wat ik me overigens wel afvraag, een hele tijd geleden hoorde ik over PS Home, leek me waanzinnig leuk, maar ik hoor er niets meer over.

Tenmiste 1 goede reden om NU al een PS3 te kopen :
- Little Big Planet !!!!!
Het kopen van een gameconsole is afhankelijk van het prijskaartje een status-aankoop. doordachte aankoop, of impulsaankoop.

Bij de 360 is het prijsniveau zo gezakt dat we bij de Early Majority zijn aangekomen, de grote groep mensen die wel willen gamen maar er niet enorm veel voor willen uitgeven. De PS3 zit duidelijk nog in de adopter-fase

Feit is hoe hoger de prijs, hoe meer informatie wordt ingezameld om tot het besef komen, ik heb genoeg redenen om deze console aan te schaffen. Uiteraard is dat gedrag ook afhankelijk van de persoon, hobby's en je budget.

Ik heb een 360 en heb daar al jaren plezier van. Waarom ik geen PS3 heb? Simpel er zijn voor mij persoonlijk nog niet voldoende games voor. (Dat verandert wanneer God of War 3 uitkomt).

Over het niet weten van een prijsverlaging, een goede winkel vermeldt dat.
Het mooie blijft dat nintendo gewoon goed blijft verkopen, zelfs met een hogere prijs omdat hun op een hele andere markt gericht zijn en innovatief zijn.

Maakt Microsoft nu eigenlijk nog winst op de consoles met deze prisverlagingen?
Doet die winst er zo veel toe dan? Sowieso is de X360 al langer op de markt. Onderdelen verouderen (lees: ze worden goedkoper). Daardoor ligt de kostprijs al een heel stuk lager. In het begin zijn er veel hogere kosten, zoals de reserve (bij uitval en problemen in het productieproces), en wordt er een hoop geld gestoken in marketing enz.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat er een prijsverlaging komt als een console ouder begint te worden. Niet alleen vanwege de kostprijs, maar ook vanwege de afroom-techiek op de prijs (je begint duur, zodat je eerst de early adopters en vermogende mensen laat kopen, en als het nieuwe er een beetje van af is, verkoop je aan een ander soort/type consument). Nu zijn de mensen aan de beurt die óf de X360 te duur vonden, óf nu toch eens aan een console beginnen omdat de prijs leuk is. Marketing speelt een belangrijke rol bij prijsbepaling van een console.

En last but not least: de winst zit 'm in de games, niet zozeer op de consoles.

[Reactie gewijzigd door Nik op 11 september 2008 19:59]

Zij het zo dat bij de Xbox het wel nog de vraag is of MS uberhaubt hier centen aan overhoud gezien de hoge uitval. Nu weet ik niet of dit nog steeds speelt nu ze een aantal revisies verder zijn maar als dit nog speelt is dit eerder een grotere kostenplaatje.
Ook is het maar de vraag of voor MS geld dat de games het geld is. Met name juist Sony & MS moeten het eerdere van de console hebben omdat ze weinig aan licenseren doen en is het bij Nintendo het omgekeerde. Het is dan ook hier maar weer de vraag hoeveel ze hieraan verdienen. Ik denk dat het hele geld verhaal weinig over gezegd kan worden tot de volgende kwartaal cijfers uitkomen.
Overigens just my 2ct's zou ik eerder zeggen dat MS een offensief begonnen is omdat ze de laatste tijd juist erg zwak verkopen tov Sony. En dan hebben ze met toch een ietsjes oudere console de optie om hun hoofd in het zand te steken, of ze doen grappen als deze uithalen. Dan rest voor mij eerder de vraag of het geen wanhoopsdaad is en of de aandeelhouders hier geld aan overhouden of dat men hier daadwerkelijk nog competitie kan bieden nu MS steeds meer Xbox-only titels verliest.
---edit---
@Kykez, ik baseer mijn cijfers net zoals waar jij op baseert, op niets. Het probleem voor MS is dat ze nooit releases zullen doen hoeveel winst ze maken op een console. Wat onlangs wel nog in het nieuws gekomen is dat de RoD een kleine 1 miljard USD gekost heeft. Dus MS mag dan wel zoveel games verkopen (overigens op totale cijfers is Nintendo/Wii juist degene die de top 20 domineert) om zoveel verlies weg te werken moet je behoorlijk veel verkopen. Als we dit gigantische verlies verder doorzetten naar de huidige situatie is het van essentie van MS dat ze een lager uitval hebben aangezien ze zoals je zelf aangeeft de prijs kunnen afromen echter dan is het wel van belang dat de uitval omlaag gaat. Is dit niet het geval kost deze grap ze eerder geld dan dat het ze opbrengt. En net zoals jij je verhaal nergens op kan baseren, kan ik dit deels net zo min. Maar 1 ding wat wel bekend is dat de RoD een gigantische kostenpost is wat zeker invloed heeft op het prijsplaatje. Het enigste wat ik dan ook probeer aan te geven is dat meer sales niet noodzakelijkerwijs meer winst hoeft te betekenen. En dankzij de gesloten cijfers van MS is deze potentiele winst enkel te herlijden uit toekomstige kwartaalcijfers die deels gespecificeerd zijn. Dus hier de Xbox360 als winstgevend te verkopen is lichtelijk voorbarig aangezien niemand dit weet op insiders van MS na.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 11 september 2008 22:10]

Jeetje waar baseer je dit op?

Zoals je uit mijn bovenstaande post kunt afleiden maken ze dus weldegelijk winst, ondanks alle afschrijvingen en mensen kopen 5 a 7 games bij de 360 en dat is gemiddeld 3 keer meer dan bij de concurrent? Mja misschien dat de DS en PSP ofzoiets nog meer verkopen maar die vind ik niet echt meetellen in dit verhaal.

En welke exclusives zijn ze kwijtgeraakt? Bij de Sony zijn ze een boel exclusives kwijtgeraakt, maar de 360 heeft tot nu toe geen games exclusives voor consoles verloren aan een ander dunkt mij zo?

@Edit
Klinkt allemaal erg mooi, maar ik heb een bron opgegeven en als tweede bron heb ik ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360
En daar wordt het allemaal netjes onderbouwd. En dan nog, er zijn alleen spellen weg bij de PS3 niet bijde Xbox 360, dus je post vind ik persoonlijk nergens op slaan.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 11 september 2008 23:23]

Een DS of PSP is net zozeer een apparaat om mee te gamen als een console. Je kan evengoed een spel kaarten vergelijken met een console, het aantal vergelijkbare elementen wordt gewoon kleiner.
Ja dat zal allemaal wel best, maar dat blijkt anders niet uit alle berichtgeving de afgelopen 2 jaar, daarin worden toch echt alleen de PS3, Wii en Xbox 360 als "Nextgen" consoles met elkaar vergeleken.

Bedoel als we Linux voor servers/auto's/Magnetrons/whatever ook meetelden dan heeft MS ineens geen monopoliepositie meer?
Ja dat zal allemaal wel best, maar dat blijkt anders niet uit alle berichtgeving de afgelopen 2 jaar, daarin worden toch echt alleen de PS3, Wii en Xbox 360 als "Nextgen" consoles met elkaar vergeleken.
Elke lijst van verkopen bevat nochthans de 4grote console's en de 2handhelds. Persoonlijk trek ik mij niet veel aan wat de auteur van een bericht zelf beslist wat belangrijk genoeg is voor zijn lezers. Ik heb liever een zo correct mogelijk beeld.
Bedoel als we Linux voor servers/auto's/Magnetrons/whatever ook meetelden dan heeft MS ineens geen monopoliepositie meer?
MS heeft ook geen algemeen monopolie, MS heeft een monopolie op het OS voor een PC. De apparaten die jij vermeld worden denk ik nog steeds door assembly gedomineerd en niet door Linux. Voor smartphone's en andere nieuwe gadgets begint de markt natuurlijk te verschuiven.
En de vierde moet de PC zijn? In dit plaatje gaat het er volgens mij om wat de Xbox tegenover de PS3 en de Wii doet en niet de DS en de PSP, dat zijn aparaten die eigenlijk voor andere doeleinden gebruikt worden, zo gebruik je een PSP of DS lijkt mij onderweg of op een locatie waar geen van de "normale" consoles tot je beschikking staan?

Alsof een PDA echt een laptop vervangt, nee het is meer een handige side machine, maar het kan voor 99.9% van de gebruikers de laptop niet vervangen omwille van overduidelijke redenen. De verkoop van PDA's naast die van laptops zetten lijkt mij dus ook vrij overbodig nietwaar?
Ik kan het je sterker vertellen. Op de consoles heeft Microsoft nooit winst gemaakt. De spellen zijn de grootste inkomstenbron, dan hebben we ook nog de arcadespellen en de extra content aan games daar Microsoft nog veel aan binnenhaalt. Microsoft wil gewoon overal een console hebben staan. Hoe meer consoles, hoe meer spullen ervoor gekocht worden daar wel winst op gemaakt wordt.

[Reactie gewijzigd door Froggle op 11 september 2008 19:51]

Rome en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd ;) Voorlopig snoepen ze marktaandeel af en denken ze meer op de lange termijn. Nu niet winst maken hoeft niet te betekenen dat ze nooit winst zullen maken.

Maar waar is je bron dat MS geen winst maakt erop dan ? Of ben je op de aandeelhouders vergadering geweest ? :)

Straks blijven Nintendo en de Xbox over en de PS moet het maar te zien overleven.
@Shadowillusions:

Wat betreft PS3 verkopen:
Het 'probleem' met de PS3 verkopen is ook dat een - niet gering - aantal mensen de PS3 exclusief als Profile 2.0 BluRay speler heeft gekocht, omdat hij met grote afstand de goedkoopste 2.0 compliant speler is. In mijn kennissenkring bijvoorbeeld hebben 4 mensen een PS3 waarvan er 2 (dus de helft) hem alleen als BluRay speler gekocht hebben en gebruiken. Naast dat die niet of nauwelijks games verkopen (en dus verlies draaien) kannibaliseren ze ook nog eens Sony's markt voor dedicated BluRay spelers.
In feite heeft het niet zoveel zin om deze verkopen mee te rekenen op de 'console markt' want hij wordt bij die mensen niet ingezet als console (en levert Sony dus verlies op, want geen game-verkopen). In werkelijkheid is het aantal PS3 console verkopen dus een aardig eind lager dan die 15 mln.

Dit zie je ook aan de gameverkopen (ook wel: attachment rate). Waar de 360 gemiddeld zo'n 7 games per console heeft verkocht in Europa zit Sony aan ~3,8 games per console (Wii = 3,5). Net iets meer dan de helft dus. Wereldwijd doet de 360 het zelfs nog iets beter met een "attach rate" van 7,5 games gemiddeld. Dat is een historisch console-record voor gameverkopen.
Bron: Wikipedia.

Verder, wat betreft de game-lineup:
De PS2 heeft zijn enorme verkopen voor een belangrijk deel te danken aan exclusive RPG's, met name Jap-RPG's. Microsoft is tegenwoordig behoorlijk aan de weg aan het timmeren met RPG's, waaronder veel Japanse titels van Japanse spelproducenten. Bijna alle bekende Jap-RPG's die pas zijn uitgekomen of nog uitkomen zijn Xbox360 exclusive geworden of komen nu zowel voor de PS3 als de Xbox 360 uit (terwijl ze eerder PS3 exclusive zouden zijn).

Bijvoorbeeld, aan Jap-RPG's:
* Final Fantasy 13 (Square 360 + PS3, oorspronkelijk PS3 excl)
* Tales of Vesperia (360 launch-exclusive, oorspronkelijk PS3 excl)
* Eternal Sonata (360 timed exclusive)
* Infinite Undiscovery (Square 360 exclusive, oorspronkelijk PS3 excl)
* Lost Oddysee (360 exclusive)
* Star Ocean: The Last Hope (Square 360 (timed excl?) + PS3, oorspronkelijk PS3 excl)
* The Last Remnant (Square 360 + PS3, oorspronkelijk PS3 excl)
* Spectral Force 3 (360 + PS3)
* Alpha Protocol (360 + PS3)

Verder natuurlijk nog games als:
* Ninja Gaiden II (360 exclusive)
* Dead or Alive IV (360 exlusive)
* Soulcalibur IV (multi)
* Devil May Cry 4 (360 + PS3, oorspronkelijk PS3 excl)
* Resident Evil 5
etc.

De lijst van PS3 exclusive titels die hoge ogen gooien wordt tegenwoordig steeds magerder. Zelfs een bedrijf als Square-Enix, dat normaalgesproken exclusief voor Sony ontwikkeld en altijd in 1 adem met PlayStation werd genoemd, is nu multi-platform (360/PS3) geworden.


Samenvattend:
Je 'analyse' is m.i. dus op meerdere fronten onjuist cq niet conform de realiteit.
Allereerst: Zelfs als Sony met de PS3 de 360 in absolute aantallen inhaalt, dan is het nog de vraag hoeveel daarvan daadwerkelijk als consoles worden ingezet en Sony winst opleveren in plaats van verlies. Uiteindelijk gaat het er niet om hoeveel consoles je fysiek schuift (zeker niet als je per console verlies draait) maar hoeveel games je erbij verkoopt, en de 360 loopt daarop dik voor met bijna het dubbele aan gemiddeld per console verkochte spellen.
Daarnaast was het Microsofts doel om deze generatie "slechts" Sony's hegemonie (alleenheerschappij) met de PlayStation-franchise te doorbreken. Met de 360 is dat gelukt. Zo succesvol als de PS2 was t.o.v. de Xbox - veel gamers hoefden nauwelijks na te denken bij een keus tussen de twee - zal de PS3 nooit worden t.o.v. de 360. Daarmee heeft MS zijn doel bereikt, en alles wat het meer wordt is meegenomen voor ze.

Ten tweede, betreffende de game line-up, zie je veel developpers die de PS2 groot hebben gemaakt nu multiplatform gaan, of zelfs 360 exclusive games ontwikkelen. Dat is erg slecht nieuws voor Sony, want veel van hun system sellers zijn nu in gunstig geval multi-platform en in ongunstig geval exclusive system sellers voor Microsoft geworden... en die gestage migratie is maar 1 kant op: van PlayStation naar Xbox en niet andersom.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 11 september 2008 22:54]

ff over de game releases. Ik ben het met je eens over Xbox 360, ze hebben inderdaad een hele goede game line-up. Maar weet dat dit voorlopig gaat zijn. De reden waarom uitgevers multiplatform worden zijn:

-Ze krijgen 'fat stacks of cash' van Microsoft om exclusive game titles/downloadable content te maken en dergelijke.

-Dit vind ik de belangrijkste reden: Productiekosten zoals game exemplaren drukken e.d. zijn goedkoper voor gameproducenten als het via Xbox gebeurt dan voor PS3! Denk maar zelf na als consument hoeveel je voor een spindle van 25 DVD's (ik betaal 7 ¤ voor een hele Philips-stack) koopt en hoeveel één Bluray kost(50 Gb kost 45 euro per stuk)? Dit betekent voor de gameproducenten dat ze meer winst boeken als ze een Xbox 360 game verkopen dan dat ze een PS3 exemplaar verkopen.
De tijd dat Blu Ray couranter (ik gok over 1 jaar of 2) wordt, gaat MS het benauwd krijgen omtrent de game line-up. Daar kan je me voor aanhouden.

-De Ps 3 is, zoals altijd gekend van haar vorige generaties Playstation 1 & 2, heel moeilijk te benaderen wat betreft het aanspreken van de hardware. Bij de PS 1 & 2 was het ook zo dat het tijd vergde voordat de games op grafisch vlak mooier oogde. Neem nu als voorbeeld Final Fantasy 7, 8 en 9. Waar je bij FF7 'kubushandjes' had, zag het er al mooier uit op 8 en nog gedetailleerder op 9. Wanneer de gameproducenten de volle potentie van de PS3 kunnen gebruiken, verwacht ik wel dat er meer ps3 exclusive titles komen. Weet dan dat zo'n games niet op de Xbox 360 kunnen draaien omdat, grafisch gezien, je uit de PS3 meer kan uithalen dan de Xbox. Omdat gameproducenten op een BR schijfje betere grafische games kunnen ontwikkelen dan op DVD's.

offtopic: Metal Gear Solid 4 is voor mij reden genoeg om een PS3 binnen te halen!
Wanneer de gameproducenten de volle potentie van de PS3 kunnen gebruiken, verwacht ik wel dat er meer ps3 exclusive titles komen. Weet dan dat zo'n games niet op de Xbox 360 kunnen draaien omdat, grafisch gezien, je uit de PS3 meer kan uithalen dan de Xbox.
Interessante stelling, maar waar baseer je het op? Grafisch gezien is de ATi Xenos videochip (360) krachtiger dan de nVidia RSX (PS3). Qua general purpose processing is de 360 ook krachtiger vanwege de triple core PPC architectuur.
De grote potentie van de PS3 zit in de cell's SPE's, maar het probleem hiervan is dat er nauwelijks door developpers gebruik van wordt gemaakt. Ik zie support hiervan vooralsnog in de toekomst niet snel beter worden, omdat verreweg de meeste games die tegenwoordig uitkomen voor de PS3 geen exclusives zijn maar multiplatform (360 / PS3 / PC), en van die 3 de PS3 de enige is met SPE's. Bij multiplatform titels zijn dev's niet snel geneigd om console-specifiek te gaan coden. De SPE's worden daar dus niet of nauwelijks benut... en bij die multiplatform titels zie je de 360 grafisch en/of qua performance zodoende vaak in het voordeel zijn t.o.v. de PS3. Dit is direct gerelateerd aan de veelgehoorde klacht van dev's rond complexiteit van PS3 specifieke coding.

Neem daarbij de huidige trend dat steeds meer voormalig PlayStation exclusive developpers - zoals Square Enix - tegenwoordig multiplatform gaan (360 / PS3) -> en ik krijg zo mijn vraagtekens of die PS3/cell-exclusive coding echt van de grond gaat komen. Developpers zouden zichzelf daarmee juist in de vingers snijden: hun games zijn met cell-specific coding namelijk niet meer eenvoudig te porten naar de 360 (en evt. PC), waarmee een enorm potentieel aan userbase uitgesloten wordt. Ik denk dat coding dus (meestal) eerder general purpose blijft dan cell-specifiek gaat worden. Ik denk dat de tijd dat (bekendere) developpers zich exlusief op PlayStation hardware concentreerden voorbij (aan het gaan) is. De userbase van de 360 is daar te groot voor, het devven (relatief tov PS3) te eenvoudig, en de gameverkopen te goed... voor een commercieel bedrijf is zo'n markt meestal te interessant om 'zomaar' te laten schieten. De trend is duidelijk.

Trouwens, betreffende BluRay games: veel van de gebruikte ruimte op die schijfjes wordt ingenomen door uncompressed audio (PCM), uncompressed video en uncompressed textures. Indien die elementen compressed worden - wat in merkbare kwaliteit niet of nauwelijks uitmaakt, terwijl de 360 ruim krachtig genoeg is om te decompressen - gaat zo'n game ter grootte van 1 BluRay schijf in 95% van de gevallen makkelijk terug naar 1 of hooguit 2 DVD's. Je ziet dat nu ook al bij multiplatform titels.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 12 september 2008 12:13]

In mijn kennissenkring bijvoorbeeld hebben 4 mensen een PS3 waarvan er 2 (dus de helft) hem alleen als BluRay speler gekocht hebben en gebruiken.
dat heeft eerder met jouw kennissenkring te maken. mensen die verstand van zaken hebben en zowaar ook het geld hebben om de PS3 dedicated voor BR te kopen is een nichemarkt.
wanneer Sony goedkope BR spelers met Profile 2.0 uitbrengt zal dit probleem helemaal verdwijnen.
Ik ben het met je eens dat Microsoft goed bezig is, maar sony is groot genoeg om hier een goed antwoord op te geven. vergeet ook niet in japan is de PS3 heer en meester boven de x360 en dat is geen kleine markt.
Maarja

Japan versus: Europa+Amerika, ik weet niet wat het inwonertal van japan is, maar geografisch gezien is Europ+Amerika een minstens 10x zo groot gebied, zo extreem belangrijk is japan eigenlijk niet.

(even opgezocht, wow japan is groter dan ik dacht :) )

Japan: 127.288.419 (2008)
VS: 303.824.646 (2008)
Europa: 729.270.329 (2008)

[Reactie gewijzigd door roy-t op 12 september 2008 01:20]

Ik ben het niet eens met je beredenering, De mensen die een PS3 kopen als Blu-Ray speler is een tergend kleine markt... 95% van de consumenten weten niet eens dat er verschil tussen Blu-Ray spelers zit, die zullen dan ook absoluut geen PS3 kopen... enja jouw kenniskring, dat is 0,00000000000000001% van de markt of nog niet eens... Games verkopen; die cijfers die jij noemt dateren uit 2007 en zijn totaal niet meer relevant te noemen, we leven al zowat in 2009..., in 2008 zijn er heel wat PS3 system sellers gereleased, en het jaar is nog niet voorbij.... Jah Microsoft heeft heel wat zakken geld zitten strooien om een japanse game naar hun console te lokken, want de markt die microsoft in Japan bezit is verlies gevend te noemen, enja je ziet het ze brengen 1 Jap RPG uit, verkopen ff een weekje het dubbele dan normaal (nog steeds minder dan de PS3) en volgende week zijn ze weer terug bij af... De xbox 360 ziet geen verbetering in Japan en dat is toch heel jammer voor microsoft... Enja Final Fantasy 13 is nog steeds exclusief voor op de PS3 in Japan, en dat is eigenlijk ook de doelgroep van deze game... En er is nog steeds een exclusieve Final Fantasy voor de PS3 in de maak, en dit is gewoon de killer franchise in japan...Voor de rest jah... Een RPG is niet eens meer fatsoenlijk mogelijk op de xbox 360 of je moet het uitbrengen op 4 DVD's... Sony heeft meer studio's dan microsoft & nintendo bij elkaar en zal dus altijd meer exclusieve games/franchises hebben in tegenstelling tot Microsoft die laatst ook weer hun top studio vaarwel heeft moeten zeggen (Bungie), enja hier pakt Sony ook een lekkere markt waar Microsoft niet kan concurren... Ik heb bijvoorbeeld thuis een lekkere gaming rig staan, dan denk ik bij mezelf what the heck moet ik met een xbox 360 als ik al die games toch op me PC kan spelen... Je zegt ''Zelfs als Sony met de PS3 de 360 in absolute aantallen inhaalt" ik durf te zeggen dat dit gewoon een feit wordt... In 2009 gebeurd het... En dan zal het succes van de PS3 enkel groter worden en zie je nogmaals dat de 2e xbox weer gefaald is...
...enja jouw kenniskring, dat is 0,00000000000000001% van de markt of nog niet eens...
Volgens mij overschat je de markt een beetje. Misschien kom je er als alle levende wezens op aarde groter dan een millimeter een PS3 aansschaffen.
Dat heeft meerdere malen op Tweakers gestaan, en was bij het begin algemeen bekend dat Microsoft verlies leet op die consoles. Evenals Sony die noodgedwongen de prijs op hoogte van de concurrentie moest houden.
Maar is dat nog steeds zo? Hardware-prijzen kunnen heel snel dalen.
Microsoft heeft ook niet telkens de zelfde hardware in die Xbox 360 zitten. Het kan idd schelen in de kosten, en dan bedoel ik positief voor de inkoopprijs. Maar ze hebben vooral gezeten met die warmte-, DVD speler- en constuctieproblemen. Dit heeft ze waarschijnlijk meer aangezet om wat aan de hardware te sleutelen. Dit zullen ze ook wel in de portemonnee gemerkt hebben.
Dat is pertinent onjuist, Microsoft heeft volgens de cijfers die men ingeleverd heeft bij de Beurswaakhond in de VS SEC, de laatste 3 kwartalen winst gemaakt op de console Xbox 360. Wellicht dat het nu niet meer zo is omdat ze de prijzen wederom drukken. Aan het einde van dit boekjaar (ergens in Maart) kunnen we definitief zien hoeveel winst er gemaakt is, en de drukke maanden moeten nog komen.

Vorig boekjaar heeft Microsoft zijn laatste afschrijvingen gehad op ontwikkelkosten e.d. en heeft het desondanks een winst gemaakt van 89 miljoen dollar.

nieuws: Omzet Microsoft stagneert ondanks stijging verkopen Xbox 360
@Kykez: De link die je geeft verwijst naar de omzet en winst van de hele "Entertainment en devices tak" waar de 360 zelf maar een onderdeel van is. Dat die 89 miljoen dollar winst maakt lijkt dus aan te geven dat de winst die op de games wordt gemaakt maar net het verlies op de hardware kan compenseren. Alleen valt er dus weinig over te zeggen aangezien ook de PC games en andere entertainment zaken zullen worden meegenomen.
Uhm ik denk dat je het artikel even begrijpend door moet lezen,
Uit bij de beurswaakhond SEC ingediende documenten blijkt dat Microsoft de afgelopen drie maanden 1,3 miljoen Xbox 360-consoles heeft verkocht; een miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
---
De omzet van deze divisie groeide met ruim 68 procent tot ruim 1,5 miljard dollar.
---
Sinds de introductie van de 360 zijn er meer dan 19 miljoen exemplaren geleverd.
---
Ook is het verlies van 324 miljoen dollar dat begin vorig jaar werd geboekt, omgezet in een winst van 89 miljoen euro.
Nou dan doen we dus 1.3 miljoen keer 300 dollar = 390 miljoen
Gemiddeld worden er 7 spellen ala 30 tot 70 dollar verkocht per xbox bezitter per jaar =
dus dan nemen we een gemiddelde van 50 dollar en dat keer de 19 miljoen bezitters die er zijn volgens Microsoft = 950 miljoen + 390 miljoen = 1.34 Miljard.

De omzet van de divisie is 1.5 miljard dollar en 1.34 miljard dollar daarvan is dus te danken aan de xbox 360. 1.5 miljard - 1.34 miljard = 160 miljoen is dus het verschil.
Nu hebben ze ook 324 miljoen verlies geleden aan het begin van het jaar en toch 89 miljoen winst. Dat betekent dat die 324 is gedenkt door de winst uit die 1.5 miljard.

Wat betekent dit nu? Dat 160 miljoen van de omzet niet uit de xbox kwam. Is 160 miljoen genoeg om een verlies van 324 miljoen te dekken? Nee? Rara waar het dan vandaan kwam...

Conclusie? De xbox 360 divisie moet wel winst hebben gemaakt, anders zou je het verlies van 324 niet om kunnen toveren in een winst van 89 miljoen.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 12 september 2008 01:54]

Gemiddeld worden er 7 spellen ala 30 tot 70 dollar verkocht per xbox bezitter per jaar =
dus dan nemen we een gemiddelde van 50 dollar en dat keer de 19 miljoen bezitters die er zijn volgens Microsoft = 950 miljoen + 390 miljoen = 1.34 Miljard.

De omzet van de divisie is 1.5 miljard dollar en 1.34 miljard dollar daarvan is dus te danken aan de xbox 360
Dus volgens jouw is de opbrengst van elk spel dat voor de XBOX verkocht wordt integraal voor microsoft en werken de 3rd-party ontwikkelaars voor nop ? Want zo zit je berekening in elkaar.
praat niet over winst he, praat over omzet, hoeveel procent daar dus winst van is mag God weten.
Heb je die miljard dollar ook meegenomen voor het hele RROD verhaal?
Vorig boekjaar heeft Microsoft zijn laatste afschrijvingen gehad op ontwikkelkosten e.d. en heeft het desondanks een winst gemaakt van 89 miljoen dollar.
het gehele rrod verhaal staat hier los van.
MS maakt al een tijdje geen verlies meer op de console, maar ik geloof niet dat ze ooit echt winst hebben gemaakt op de console (is ook niet de bedoeling).

(verder bedankt dat dit bericht er eindelijk op staat omdat in het artikel "het jaar van de xbox" juist het tegenovergesteld stond, en dit niet veranderd werd ondanks mijn geklaag en aanvoeren van bronnen. :) bedankt)
zoals hierboven al staat maakt microsoft geen winst op de verkoop van de console zelf, maar ze maken wel winst als je je verkoop van spellen, live accounts, arcade games enzovoorts ook meerekent

[Reactie gewijzigd door N.v.t. op 11 september 2008 22:13]

Wat is er volgens jou verouderd aan de xbox 360? En flutspellen? Volgens mij ben je in de war met de PS3?

Onderbouw je statement eens?
Foei foei, hij bedoelde natuurlijk de Wii.

Ik zou bijna zeggen, ben jij alleen tussen 9 en 5 analist. NOFI uiteraard. ;)
Oei zag niet dat het een reactie was, sprong erop als een fanboi :P
Ik ben bijna volledig eens. De Wii is oude hardware, weinige extra functies of mogelijkheden en er zijn veel te weinig games voor de mensen die N groot hebben gemaakt.
Gamen op de Wii is een trend net zoals alle trends ooit in de geschiedenis en N probeert daar nu nog op te teren. Ze weten ook wel dat zoiets niet gaat blijven duren en dat de volgende rage staat te wachten om de Wii weg te blazen.

De grenzen van de Wii, is de preutsheid van Nintendo.
En hoe staat het met de daling van verkopen in de tijd dat bekend was dat de console in prijs ging zakken? Bijna even groot zeker?
http://www.gamersyde.com/forum_8_28278_1_en.html

Val dus reuze mee.. Zoals al eerder gezegd.. Veruit de meeste consumenten hebben geen benul over aanstaande prijsverlagingen etc.. Lang niet iedereen leest Tweakers of pluist elke gamingwebsite uit..
Ik ben gestopt met lezen na de woorden "Microsoft heeft verklaard".

Dit heet nou marketing.
zeer inzichtvolle reaktie, microsoft houdt volgens mij niet eens de verkopen bij op detailhandel-nivo.

daarnaast is de prijsverlaging nog zeer vers en zijn de verkoopaantallen in deze periode van het jaar niet hoog.

dus het is ten eerste zeer makkelijk om de verkoopaantallen te verdubbelen.

ten tweede zullen mensen die al een tijdje van plan waren een xbox360 te kopen ("fencesitters") door de prijsverlaging, meer precies het moment van de de verandering van prijs, over de streep getrokken zijn. nu de prijs weer stabiel is zal dat effect weer uitgewerkt zijn.

met het soort hosanna berichten dat de verkopen verdubbeld zijn probeert ms het schok effect van de prijsverlaging nog wat op te rekken. het persbericht maakt gewoon onderdeel uit van de prijsverlagingsmarketing campagne en de tech news outlets laten zich weer fraai als marketing tools gebruiken.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 11 september 2008 20:17]

Marketing ja, maar niet gebaseerd op onzin, zij moeten de cijfers ook verantwoorden aan de SEC, en als je dan liegt... oei.
Ze kunnen best gelijk hebben. Het is alleen de vraag hoe de verkopen waren voor de prijsverlaging. Als ze toen al op een laag niveau zaten is een verdubbeling niet zo moeilijk immers: het dubbele van 1 is 2!
nee ze moeten het hebben van de accessoires , en die zijn dan ook gelijk erg duur , goed idee trouwens goedkope console duure accessoires 8-)

edit:@hieronder

eigenlijk wel ja bij de ps3 is het weer net andersom , veel spul voor veel geld , blu-ray , wifi ectr

[Reactie gewijzigd door Worran op 11 september 2008 20:07]

Zo gaat het toch bij alle consoles? Je doet nu een beetje alsof MS de enige is die dat doet.

En een goedkope console en dure accessoires heb ik geen problemen mee, 1 wireless controller en headset wordt al meegeleverd, dan hoef ik er maar 1 controller bij te kopen.

Dingen als een chatpad interesseren me niet
Ik heb de Xbox 360 lang geleden gekocht en al tijden plezier ervan. Zo stom is dat toch niet? Anyway, goed dat ze de prijs verlagen.
Ik blijf me afvragen of het ook echt waar is wat Microsoft beweerd.

Kijk, als je zelf als bedrijf een dergelijk nieuwsbericht naar de 'pers' gooit, kan je dit gedaan hebben met in je achterhoofd de volgende statements:

1: De prijzen zijn behoorlijk omlaag gegaan, veel mensen zullen het wel geloven als wij zeggen dat de verkopen verdubbeld zijn.
2: Als het waar is dat veel mensen dit inderdaad geloven, wat wij zeggen, dan zijn die mensen (ook veel consumenten) in bepaalde gevallen sneller in staat om ook maar de XBOX360 te gaan kopen. (kuddelopers)

Waar komt bovenstaande op neer. Laten we een actie (prijsverlaging) uitvoeren om meer consoles te verkopen, maar laten we de verkopen proberen te maximaliseren door dit in een dubbelzijdig positief gestemd nieuwsbericht aan de man te brengen.

Veel zullen echter denken van nee dat is te ver gezocht. Maar de kans is naar mijn mening best groot. MS wil zoveel mogelijk winst maken. Op welke manier maakt niet uit, als dit maar binnen de mazen van de wet valt. Bovendien zitten er veel slimme koppen bij MS (relatief, want er werken ook erg veel mensen ;)), die best in staat zijn dit soort vernuchtige tactische oplossingen te bedenken. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door ToFast op 11 september 2008 20:40]

Of het echt waard is zal wel uit de Amerikaanse NPD verkoopcijfers blijken van september.. Die zijn redelijk betrouwbaar..

Ik denk dus niet dat MS er keihard over kan gaan liegen, want dan vallen ze eind van de maand bij het bekend maken van de NPD cijfers door de mand..
Dankzij de prijsverlagingen gingen de consoles afgelopen week als warme broodjes over de toonbank
Warm zijn ze inderdaad :+
Ben benieuwd of er nu ook een PS3 prijsdaling komt }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True