Microsoft verlaagt Amerikaanse prijs Xbox 360 120GB-hdd

Microsoft heeft bekendgemaakt dat de prijs van de 120GB harde schijf voor de Xbox 360 verlaagd wordt. De grootste harde schijf voor de console zal in Amerika 149 dollar gaan kosten. De prijsdaling geldt vooralsnog niet voor Europa.

Xbox 360 Rondje"Na de prijsdaling van de Xbox 360-consoles hebben we nu ook de prijs van de 120GB harde schijf voor de Xbox 360 verlaagd naar 150 dollar", verklaarde Microsoft tegenover Gamedaily. De prijsverlaging is weliswaar nu pas bevestigd door Microsoft, maar werd kort na de prijsdaling van de Xbox 360 al duidelijk, toen diverse Amerikaanse retailers de harde schijf al voor 149 dollar aanboden.

De prijsdaling geldt, evenals de eerder aangekondigde prijsdaling voor de spelcomputers zelf, niet voor Europa. "De prijs van de 120GB harde schijf voor de Xbox 360 blijft in Nederland ongewijzigd", vertelde Microsoft Nederland desgevraagd aan Tweakers.net. "Prijsdalingen zijn regiogebonden, dus de prijsdaling in Amerika geldt niet voor Europa."

Door Jurian Ubachs

Redacteur

12-09-2008 • 13:17

58

Reacties (58)

58
53
10
6
0
2
Wijzig sortering
In november komt er een pakket met:

60Gb HDD
3 maanden xbox live
Headset (draadje)

voor 80,- ofzo. Stond hier toch ook al eerder op tweakers?
Goed dat ze eindelijk eens een prijsverlaging op accessoires doorvoeren (doen ze zo goed als nooit).

't Blijft natuurlijk geschift duur. Net als die Wi-Fi adapter.

De prijzen van Xbox accessoires zijn altijd hoog geweest. Samen met de games zijn dit de dingen waar ze geld op verdienen. Ze moeten het geld toch ergens vandaan halen wanneer ze verlies draaien op de console zelf. En blijkbaar zijn er genoeg mensen gek genoeg om deze spullen aan te schaffen.

@ Scotix
Ik heb zelf nooit gekeken naar Wii en PS3 accessoires, maar daar zal wel dezelfde gedachte achter zitten als bij Microsoft.
Microsoft heeft inderdaad winst gemaakt op de 360 zelf, heb je gelijk in. Zou alleen niet durven zeggen of dat nog steeds zo is, maar dat zou best eens kunnen.

[Reactie gewijzigd door Alamo op 24 juli 2024 04:10]

Bij de PS3 ben je niet gebonden aan alleen maar sony accesoires. Zo kun je elke gewenste 2.5" HDD er zelf in plaatsen zonder garantie te verliezen als je de handleiding volgt. Dus niet zoals bij de Xbox dat je alleen "speciale" HDD's kunt gebruiken. Als je een headset wil kan je bijna elke willekeurige bluetooth headset gebruiken. Ook bijna alle webcams werken zonder hacks ed. Sony heeft zelf wel een eigen webcam en headset, maar je bent niet verplicht deze te gebruiken. Zelfde als met de kabeltjes, de standaarden worden gewoon gevolgd. Er zit gewoon HDMI en minu usb op, en geen aansluiting die alleen op de PS3 te gebruiken zijn. Zelfs De ps3 zelf is vrij open. Je kunt er linux op zetten, zonder allerlei hacks toe te passen en garantie te verliezen. Er is zelfs een linux distributie speciaal voor de PS3 die door sony gesteund wordt. (yellowdog). Dit was in het verleden heel anders bij playstation. Alleen dure memorycards waren te gebruiken en je moest speciale kabels gebruiken om je PS3 aan je tv te koppelen. Sony gooit het duidelijk over een andere, opener, boeg. Hoe het bij de Wii zit weet ik niet.

Op zich is dat wel slim bedacht bij Microsoft. De console zelf is spotgoedkoop, zodat mensen hem sneller (in een impuls) zullen kopen. Daarom moeten ze accesoires en online functionaliteit wel duur maken, om zo geld te verdienen. Dat ze miljarden aan kosten maken door reparaties helpt ook niet mee aan lagere prijzen. Zo zullen mensen sneller een X360 kopen omdat die veel goedkoper is, en dan merken ze later pas dat ze veel geld uitgeven aan andere dingen. (Veel mensen in mijn omgeving die een X360 hebben in mijn omgeving komen er nu ook achter dat vooral online play veel geld kost, en zijn nu toch wel een beetje jaloers dat ik een PS3 heb waar dat gratis is, terwijl ze me eerst uitlachten omdat ik zo'n duur ding gekocht had).

Het is een beetje hetzelfde systeem als bij printers. De printer voor een appel en een ei verkopen en dan de cartridges enorm duur verkopen.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 24 juli 2024 04:10]

Bij de PS3 ben je niet gebonden aan alleen maar sony accesoires. *knip lang verhaal*
En een aantal accesoires voor de 360 zijn ook van third-party leveranciers die van Microsoft een licentie hebben gekocht (en daardoor ook aan bepaalde minimale kwaliteitseisen moeten voldoen). En een aantal van deze accesoires zijn wel een stuk goedkoper dan die met een officieel Microsoft-logo erop.

Your point being dus?
Dat je bij de X360 alsnog vastzit aan accesoires die alleen voor de X360 zijn. Je bent verplicht accesoires te kopen van Microsoft, of bedrijven die een (dure) licentie gekocht hebben. Bij de PS3 kun je zelf bepalen wat je wil gebruiken. Dus ipv. een headset speciaal voor je xbox te kopen pak je bij de ps3 gewoon je bluetooth headset van je telefoon. Als je een langer kabeltje voor je controller wil hoef je geen speciale kabel te kopen, maar ga je gewoon naar de computerboer voor een OEM mini usb kabel van 5 meter voor €3. Oftewel, de ps3 is bijna volledig "vrij" geworden. Je hoeft geen producten te kopen waar de producent een licentie voor nodig heeft. Dit zorgt voor een lagere prijs en een hoger aanbod van accesoires.

Hopeijk is dit de toekomst van gameconsoles en kun je bij de " xbox720" ook je eigen spullen gebruiken ipv. weer alle accesoires opnieuw te kopen voo rde nieuwe generatie.
Nu nog de mogelijkheid om een 360 controller op een PS3 te gebruiken en ik koop een PS3 :)
Zijn punt was dat Sony's hw dusdanig open is dat alle hardware werkt en niet enkel die van 3rd parties die bij MS een licentie hebben afgesloten. MS schermt de 360-markt kunstmatig af door alle accessoires voor de 360 incompatibel met de rest van de wereld te maken en dit te patenteren. Daaom heb je voor de 360 de volgende items: speciale geheugenkaartjes voor savegames e.d. (PS3: standaard USB-memory sticks e.d.), speciale controlleropladers te maken (PS3: controller opladen kan met standaard USB-kabel), speciale headsets die je op een controller aansluit (PS3: bluetooth headsets) en speciale harde schijven (PS3: elke 2.5" notebook HD werkt).

Sony staat niet alleen toe dat je zelf de HD in de PS3 vervangt, ze hebben er zelfs voor gezorgd dat je tijdens de ombouw je data naar een externe USB-drive kunt backuppen en daar vanaf weer kunt restoren om het je extra makkelijk te maken.
Volgens mij zijn de accessoires van de Wii en de PS3 ook niet al te goedkoop.

Maar zoals je zegt, ze moeten toch ergens het geld weghalen. Maar volgens mij, en dit is deze week al eerder ter discussie geweest, maken ze tegenwoordig winst op de xdoos.

[Reactie gewijzigd door Scotix op 24 juli 2024 04:10]

Kan je zomaar een andere sata schijf in xbox 360 stoppen ? Stel dat het uiterlijk je niet boeit kan je er dan ook een 3,5 inch drive in kneutselen...?
Zo nee hoe is die dan gelocked, op serienummer van de drive ?
.oisyn Moderator Devschuur® @hatex12 september 2008 14:31
Ja, ja en ja :)

Er zit idd een standaard SATA 2.5" disk in, die je kunt vervangen. Ze zijn echter wel gelocked - informatie over de disk (oa serienummer en grootte), dat door de firmware aangeleverd wordt, staat ook gesigned op de disk zelf, en de Xbox controleert of die twee stukjes informatie overeen komen. Aangezien de private key van MS diep verborgen ligt in een kluis in Redmond kun je niet de informatie van een willekeurige disk zelf signen, dus ben je gebonden aan bestaande officiele Xbox 360 hdd's die je kunt clonen (door de betreffende info in de firmware van de geclonede disk te flashen). En daar zit 'm dan ook meteen de crux - ten eerste kun je een hdd momenteel nooit groter laten zijn dan 120GB omdat er geen grotere officiele disks verkrijgbaar zijn, en ten tweede betekent dat dat een serienummer meer dan 1 keer gebruikt wordt, wat MS evt. kan detecteren als je online gaat en ze je dus kunnen bannen van het netwerk.

Wat er verder nog op staat is (een gesignde versie van) het Xbox logo, wat een mooie juridische failsafe is - op dat logo rusten auteursrechten en die mag jij dus niet zomaar kopiëren, wat het aanvechten van het modden in de rechtzaal ("ik mag toch zeker zelf wel weten wat ik met mijn hardware doe") vrijwel onmogelijk maakt ("ja dat mag, maar wij mogen weten wat we met ons netwerk doen, en jij schendt onze auteursrechten")

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 04:10]

En het kan alleen met een 2.5" WD BEVS schijf.
.oisyn Moderator Devschuur® @Giant8712 september 2008 16:25
Nee, het kan met meer hardeschijven. Alleen de persoon die het flash tooltje heeft gemaakt heeft alleen moeite gedaan om dat type WD schijven te supporten.
Nou, als ik zo op een gemiddelde nederlandse webshop kijk dan betaal je tussen de 109-155 euro voor dat ding, dus met de standaard 1:1 dollar->euro conversie is dat nog goedkoop..

Maar goed in amerika dus nu $149... tel daar de goedkoopste xbox bij op $199, dan kom je op $348... das dus maar $51 goedkoper dan de huidige PS3 (dan heb je wel 40GB meer), maaaaar PS3 heeft ook nog Wifi... nou standaard prijs zo te zien zo'n $90, ofwel dan zit je op $439.. cool, ben je al duurder uit als de PS3, en dan heb je nog geen bluetooth voor bv headsets, of een Blurayspeler...

Dus al met al is de PS3 nog helemaal niet zo duur.. Beide zijn gewoon coole consoles..
Nou, dan zal ik nog maar es een keer met het verhaal komen...

Microsoft biedt je de KEUZE nog. Wifi is niet nodig, ik pleur me xbox naast me switch. Headsets gebruik ik niet op console, waarom er wel voor betalen. Sterker nog, waarom betalen voor blu ray als ik daar al helemaal niet op zit te wachten? Ik wil gewoon kunnen gamen en dat bieden zowel Sony als MS me. En aangezien MS dat standaard een heel pak goedkoper doet is de PS3 wel erg duur. Ik zit niet op alle troep te wachten waar ik wel voor dien te betalen. Is net hoe je het bekijkt...
Eens dat de PS3 meer open is als de Xbox , maar met een paar dingen ben je verkeerd voorgelicht :

- Kabel Controller, gewoon USB, een USB verlengkabel werkt, evensal een USB Hub als je meer USB apperaten aan wilt sluiten

- Headset, Elke Headset met een jackplug kan in de Xbox controller gestoken worden, en werkt dan ook. Draadloos alleen die van MS, of 3rd party als er draadloze headsets bestaan

- Videokabel, Alleen de Component en VGA kabel moeten MS of gelicenceert zijn. Overigens zijn de gelicenceerde kabels, bv van Joytech, goedkoop. HDMI = HDMI dus daar kan elke kabel voor gebruikt worden. Dit geld ook voor de Toslink !

- Afstandsbedieing. aangezien de Xbox wel gewoon een infrarode ontvanger heeft, kan elke (universele) afstandsandsbediening gebruikt worden. Ideaal in combinatie met een Logitech Harmony b.v. Bij de PS3 gaat dit niet !

- Webcam, alleen de MS Xbox Live Vision cam kan gebruikt worden
- HD. alleen MS hardeschijven kunnen gebruikt worden.
- toetsenbord / muis kan van elk merk gebruikt worden (ook draadloze !!!)

Je mag een mening hebben, maar vermeld dan ook feiten jdm8 ....
"Prijsdalingen zijn regiogebonden, dus de prijsdaling in Amerika geldt niet voor Europa."
Omdat Europianen het leuk vinden om ergens meer voor te betalen???
koers euro, koers dollar, koers munt van het land waarin het geproduceerd wordt, vervoerkosten, verwachtingen van de stijgingen van het aantal kopers. Allemaal factoren (en nog veel meer) waar je rekening mee moet houden.
Maar aangezien de dollar zwak staat tov een hele hoop andere munten zou alles daar relatief gezien duurder moeten zijn. Zelfs als je rekening houd met importheffingen is er geen enkele reden om da prijs hier zo hoog te houden behalve winstmaximalisatie.
Winst en winstmaximalisatie is heel gewoon voor een commercieel bedrijf.

Indien de winst van verwachtte omzetgroei minder is dan het verlies wat je neemt door een prijsverlaging zal je als producent wel gek wezen als je de prijs verlaagd.

Verder is de amerikaanse markt groter dan de europese markt. (China 1/3 van de wereldmarkt, amerika 1/3 en de resterende 1/3 is dus voor de gehele wereld, inclusief japan, australia enz.) Dus daar wordt sterker op geconcurreerd.

Microsoft is verder een amerikaans bedrijf die zijn winst in dollars berekend. Bij zo'n berekening maakt de waarde van de dollar niet uit. De dollar staat namelijk altijd op een wisselkoers van 1 dollar per dollar ;-)

Kortom het is niet zo gek dat MS de waarde van de dollar niet als maatstaf neemt voor de amerikaanse of europese prijzen.
Niet om het een of ander, maar als ik in de pricewatch kijk, zie ik die 120GB schijfjes weggaan voor tussen de 109 en 129 euro. Dat vind ik best netjes als je bedenkt dat die 150 dollar excl BTW is...
uhmm.. weet je wie als eerste een prijsdaling kreeg van de xbox360? juist de europeanen (was natuurlijk wel omdat dat ding niet zo goed verkocht), maanden later krijgt de VS dat pas.. En nu is het met de HDD net andersom..
Sowieso vind ik deze prijzen aardig hoog. Als je ziet dat een 1TB schijf zonder behuizing nog maar 120 euo hoeft te kosten.

Maarja op accesoires wordt nou eenmaal het dikste verdient en als ze een 500GB schijf op de markt zetten over een jaar wil iedereen upgraden :P
Ik kan al een 1TB maxtor externe hd kopen voor 109 euro...

De prijs is inderdaad overdreven..

Ze zouden het gewoon moeten toestaan een eigen HD erin te stoppen ipv verplicht bij hun (zoals bij de PS3)
waar jij een 1TB in 2,5" koopt voor 109 euro is mij een raadsel hoor, zo'n schijf bestaat gewoon niet...
Voor die $ 149,- heb je in Amerika ook een 2,5" schijf met minstens driedubbele opslag, die je zonder problemen kwijt kan in de PS3.

Ik blijf dit een belachelijke accessoire vinden voor de 360. Sony heeft dit wat mij betreft een stuk netter opgelost.
Je kan trouwens zelf makkelijk een 120GB schijfje voor de Xbox 360 maken.
Voor 40 euro koop je het juiste schijfje, programmatje op los laten en opgelost.
Op de accessoires probeert MS altijd serieus winst te maken.

[Reactie gewijzigd door Avenger 2.0 op 24 juli 2024 04:10]

Da's wel een garantie tot aan de deur. Je loopt nog steeds het risico dat MS met een 360-firmware-update jou geen toegang tot Xbox Live meer geeft omdat je je HD vervangen hebt.
Das waar. Alhoewel ik dat toch sterk betwijfel. Tenslotte open je nooit de console en verbreek je nooit de garantiezegel. Verder zijn veel harde schijven op ebay ook nagemaakt, gebruiken vrienden zelfgemaakte schijven op jou console, etc... Ik zie ze hoogstens de harde schijf bannen, niet de console, als ze ooit zo iets zouden doen.
Wat doen jullie met al die opslag? Filmpjes kopieren naar hdd?
Dat kan dus niet.

De 360 gebruikt de HDD voor het downloaden van demo-filmpjes, demo-games, DLC voor games en XBLA-games. Vandaar dat men hier enorm overhyped allerlei groottes noemt "die maar zouden moeten kunnen worden gemonteerd" maar die je op dit moment toch niet gebruikt voor de 360.

Ow, en binnenkort kan je ook games installeren op HDD en vanaf daar spelen maar een game is niet veel groter dan 6GB ofzo dus dat is de moeite ook niet.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 24 juli 2024 04:10]

Ik moet zeggen dat ik met DLC erg hard ga op mijn PS3. Gisteren Ratchet & Clank: Quest for Booty gedownload (3,5GB), daarna installen, etc. gaat best hard, filmpjes in 720p res. Ik geloof dat ik van de 40GB nog 2 of 3 gb vrij heb en dus een nieuwe HDD moet gaan halen :( Gaat dus harder dan je denkt als je hem een beetje gebruikt.
Games, demo's & updates downloaden natuurlijk!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.