Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Submitter: GENETX

AMD brengt in oktober twee goedkope en zuinige Sempron-cpu's op de markt die de concurrentie met Intel Atom-processors moeten aangaan, zo is duidelijk geworden uit berichten van Ibase, een Taiwanese fabrikant voor embedded elektronica.

De bewuste processors zijn de Sempron 200U en de 210U. De kloksnelheid van de 200U bedraagt 1GHz met een tdp die op 8W zou liggen. De cpu ondersteunt ddr2-geheugen met een snelheid van 400MHz. De 210U draait op een kloksnelheid van 1,5GHz en heeft een tdp van 15W. Ook de cpu ondersteunt ddr2-geheugen, maar dan met een snelheid van 800MHz. Beide modellen beschikken over een geÔntegreerde geheugencontroller, 128KB L1-cache, 256KB L2-cache en een 800MHz-Hypertransport-link.

Intel is de laatste maanden succesvol met zijn Atom-processors, die veelvuldig worden ingebouwd in ultraportables. Ondanks dat de termen energiezuinigheid en budget van oudsher geassocieerd worden met AMD, bleef de grote concurrent van Intel een antwoord op de netbook- en nettopstrategie schuldig. Ook nu komt de bevestiging van de komst van de Semprons niet van AMD zelf maar van Ibase. AMD zelf sprak eerder alleen van een cpu met de codenaam 'Bobcat', maar deze cpu verdween eind vorig jaar plotseling van de roadmap. De moederbordenfabrikant laat weten dat het werkt aan de IB885, een single board computer met een diagonaal van 3,5 inch. Naast de vastgesoldeerde Sempron 200U en de 210U bevat het moederbord een M690E-northbridge die 21mm x 21mm meet en een SB600-southbridge met een grootte van 23mm x 23mm.

De IB885 beschikt over een dvi-interface, twee gigabit-ethernetpoorten, vijfkanaals audio met spdif-output, twee seriŽle poorten en vier usb-poorten. Een enkel sodimm-slot is aanwezig waarin 1GB ddr2-geheugen geprikt kan worden terwijl ook een compactflash-socket aanwezig is voor geheugenuitbreiding, schrijft Windowsfordevices. In oktober zou de IB885 zijn weg naar producten gevonden moeten hebben, maar de prijs is nog onbekend.

Ibase ib885a
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Ondanks dat de termen energiezuinigheid en budget van oudsher geassocieerd worden met AMD, [...]
Pardon? AMD van oudsher geassocieerd met zuinigheid? Al zo lang als ik me kon herinneren zijn AMD CPU's altijd de heetst lopende, meest verbruikende CPU's geweest die je maar kon krijgen voor je PC'tje. Ze waren altijd wel snel zat (sneller dan Intel op gelijke klok over het algemeen) en netjes geprijsd, maar energiezuinig toch echt niet.

Edit: @hieronder
Hmm nou dan heb ik idd te lang geen AMD meer gehad, na een K6, een K6-II en een laptop met een Athlon XP die alledrie te heet liepen, en 1 van de eerste Athlon 64's (op zo'n kaart) die bepaald niet zuinig was volgens mij, heb ik daarna nooit meer AMD gekocht... Dus 'van oudsher' associeer ik AMD persoonlijk niet bepaald met zuinigheid ;-).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 26 augustus 2008 00:12]

Energiezuinig zijn ze geworden sinds de AMD Athlon 64 die op alle punten gehakt maakte van de Pentium 4.
Hoe kom je daar nou bij? AMD heeft wel eens wat minder zuinige chips gehad (volgens mij viel de K6 nog wel tegen), maar al in de tijd van de 386 slaagden ze erin deze koeler en (dus) sneller te laten lopen dan die van intel. Daarna zijn ze altijd sterk geweest in het doorontwikkelen van oudere cores voor gebruik in (zuinige) embedded systemen. Ten tijde van de athlon/duron versus de P3 waren ze naar mijn idee goed vergelijkbaar met intel. Ten tijde van de Athlon XP versus de P4, won de Athlon het al en met de Athlon 64 was de strijd wel gestreden. Op dit moment zijn ze na de inhaalslag van intel weer vergelijkbaar maar gemiddeld nog steeds aan de zuinige kant. En nog steeds goed bezig met embedded systemen. Eerst nog met de Geode en nu dus met deze Sempron.

Overigens zeg je het zelf al: "sneller dan intel op gelijke klok". Dat is de andere kant van de medaille die heet "op lagere klok zuiniger dan intel, maar gelijke prestaties".

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 25 augustus 2008 13:00]

Kan iemand mij vertellen waar die Sempron dan zit op dit bordje? Ik zie alleen een grote chip linksboven en 2 "rtl" netwerkchipjes?

Of is de chip linksboven de package voor de SB/NB en de Sempron?
Ik heb nog een zijaanzicht gezien van de poorten. Daar zag je ook chips aan de onderkant zitten ;)

Bron
This diagram from the IB885's manual shows its ports, and hints at a processor and chipset beneath

[Reactie gewijzigd door GENETX op 25 augustus 2008 12:28]

Dat is eigenlijk nog geen slechte vraag. Ik zie nergens plaats voor de processor of chipset en ik zie nergens AMD of ATI op staan, de chipset moet toch ook wat ruimte in beslag nemen.

Misschien zitten ze op de achterkant?
Lijkt mij ook. Bovendien is dat in een compact systeem best wel handig voor de koeling: je bouwt het moederbord dan in de kast in waarbij de onderkant van de kast meteen dient als koellichaam voor de chips.
Dan ga je je wel afvragen hoe dit verhaal staat in verhouding tot het onderstaande bericht.
nieuws: AMD Athlon 2000+ blijkt zuiniger en sneller dan Intel Atom-cpu
Het enige voordeel zou dus zijn dit op een kleiner moederbord past.
Dat niet alleen. Dit systeem zal ook minder verbruiken (CPU en Chipset gebruiken evenveel als die Athlon 200+ alleen). Maar het allergrootste voordeel zal zijn dat deze CPU goedkoper zal zijn.

De Athlon 64 2000+ is behoorlijk aan de hoge prijs. Op perfromance en totaalverbruik kan hij prima concurreren met de Atom, op prijs bij lange na niet.
De Athlon 2000+ is precies dezelfde CPU, namelijk een 1.0 GHz variant op een single core A64, met een TDP van, jaja, inderdaad ook 8W.

De Sempron is kortom hetzelfde ding maar dan goedkoper, niet meer en niet minder.
Het gerucht is zelfs dat dit mogelijk een 45nm Sempron is op 27 mm≤ dan zal het een goede concurrent zijn voor de 25 mm≤ Atom.
If the rumors of a 27mm square footprint and 8 Watt TDP are true, the Sempron parts could be among the first to use AMD's 45nm process, heretofore reserved for quad-core Opterons.
Zie: http://www.linuxdevices.com/news/NS3073638019.html

Nog een linkje: http://www.rosch-computer...iew.asp?pi=EMB-IB885&ix=3

IMO wel jammer voor VIA. De Nano is heel mooie processor maar deze zal het moeilijk gaan krijgen.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 25 augustus 2008 18:21]

Zeer zeker niet!

De Athlon 64 heeft een TDP van 8W, de Sempron en Chipset hebben gezamenlijk een TDP van 8W.

Daarnaast zal de Sempron wat minder cache hebben en waarschijnlijk nog wat spul missen zodat hij goedkoper is.

De beide CPU's verschillen wel degelijk!
Volgens mij is dus de reden dat we niet al zulke laptops/minipc's hebben, is dat ook fabrikanten teveel meegaan in de nieuwe hype op dit moment: de Atom.

Ik hoop dat deze nieuwe Semprons de interesse van de fabrikanten zal trekken om ook mooie AMD laptops te maken, want als ik mag kiezen heb ik liever zo'n Sempron met een mooie ATI/AMD chipset met een deftige grafische versneller dan een Atom met een wat magerder GMA900. En zelfs de Athlon 200 van hierboven is dus niet eens minder zuinig, en dan is 2000+ natuurlijk al helemaal te preferen boven een Atom.
imo beetje nutteloos om er 2 gigbit poortjes op te zetten. Ik zie dit meer als een htpc dingetje, maar ja je zou hem ook wel als firewall kunnen gebruiken en dan is het wel weer handig.


@thunderbird2k: industrieel boardje? vertel mij dan waarom je het volgende nodig hebt: vijfkanaals audio met spdif-output.

kan me niet voorstellen dat je foutmelding met surround wil horen :S

[Reactie gewijzigd door cybermans op 25 augustus 2008 10:21]

Juist dit soort dingen zijn ideaal om als routertje in te zetten. OS op een flashkaartje, een zuinige voeding en dan dit bordje zorgt ervoor dat je een systeempje hebt dat maar een paar W verbruikt tijdens normale gebruiksmodus.
Dat is wel verdomd handig te noemen. Het ding heeft een S-ATA poort erop zitten, dus een SDD of HDD eraan en je hebt gelijk wat storage, ideaal voor de weinigeisende gebruiker.
Hoef je je PC niet meer aan te laten staan voor je torrents, p2p of Tor/Freenet/I2P etc ;)
Hang er nog een SATA multiplier (silicon image) tussen en je hebt een universeel servertje met RAID.
Dit is een embedded moederbord bedoelt voor ondermeer industriele producten. Het is niet bedoelt voor huis-tuin-en-keukenapparatuur. In de professionele wereld zijn twee ethernet poorten belangrijk.
als deze bordjes een full HD signaal kunnen uitpoepen zonder problemen, zou dit anders een perfect bordje kunnen zijn. Bovendien vraag ik mij af wat de professionele wereld met 5.1 geluid wil doen op industriele producten.
igenlijk niets, maar het zit er tegenwoordig standaard bij. Er wordt gewoon geen gebruik van gemaakt.
waarsch omdat het duurder is ze weer uit de chipset te slopen. verder zul je mogelijk zien dat ze die chipset, dan voor zowel media-pc-s laptops als industrele doelen kunnen gebruiken.

standaardisering in productie-processen is nu eenmaal gewoon hard nodig om de kosten zo laag te houden.
Embedded borden kom,en niet alleen in productielijn controle, maar ook in kiosken ed terecht, waar multimedia functies (iig tot het niveau van stereo geluid in en uit en een groot beeldscherm aansturen) gewoon nodig kunnen zijn.

En stereo versus 5.1 maakt tegenwoordig geen verschil meer.
Industriele producten, als je dat ruim opvat vallen daar ook presentatiemonitoren en dergelijke onder. Daar heb je wel wat aan 5.1 geluid en HD beeld.
Touch displays voor presentaties op beurzen met alles in een ultra klein kastje waarop toch een surround presentatie gedaan kan worden?

Audio verwerkings hardware die in een geluidloze omgeving dient te functioneren zoals mengpanelen met geintegreerde PC inteligentie?
Maar dat betekend niet, dat ze niet kunnen worden gebruikt voor thuis gebruik. Ik zelf zou wel graag zo'n ding willen hebben ter vervanging van een PC dit lijkt mij op zich best mogelijk of niet?
Het hangt natuurlijk een beetje van je gebruik af, maar voor internetten en dergelijke zou dit een prima systeempje zijn.
Dit soort elektronica zie je vaak terug in de industriŽle wereld als ik me niet vergis vandaar ook de COM en netwerk poorten op deze kleine bordjes.

Verder lijken me dit hele aardige bordjes worden let's hope for a Radeon HD 3200 on Mini-ITX :D

Edit: ik zie alleen niet in waarom je in dit bordje geen 2GB SO-DIMMetje kan plaatsen, kan iemand me dat duidelijk maken?

Edit 2: De 210U draait op een kloksnelheid van 1,5GHz en heeft een tdp van 15W vraag me af hoe mijn 4850E 2,5 GHz 45w zich dan verhoud op 1,5 GHz en sowieso dualcore, deze Sempron's zijn toch single core?

Edit 3: De reden om voor SPDIF te gaan lijkt me ook ruimte besparing, 1 kabel, ipv de vaak geziene 3 audio poortjes.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 25 augustus 2008 10:42]

dat zou ideaal zijn voor een htpctje...
al kan je er ook gevoon een passieven HD 4670 ofzo in gooien.
mooie boost en amd kan het geld wel gebruiken
Een 3650 (minder als die jij noemt) resulteert ook al in 1-3% CPU load op een AMD Athlon X2 4850E zie mijn review van de HD 3650

Als je zo'n klein bordje als dit wilt wil je echt geen "stroom zuipende" kaart en zou zelfs een 3450 al perfect werken.
Het is eigenlijk best jammer dat ze geen M780G chipset gebruiken.

Maar misschien wil AMD net als Intel eerst af van de oude chipsets. De M690E volstaat nog prima en is ook zuinig. Daarnaast kan die ook al HD content aan, al is het niet zo geweldig als de 780G serie.
Klopt in de industriele wereld zijn com-poorten nog heel normaal ook parralelle poorten worden nog vollop gebruikt, beide voor allerhande randapparatuur die er nog steeds gebruik van maken.
Ik heb nu een Geode GX1 300MHz als firewall met 2xRTL8139C onboard netwerkchips. Ik heb al vaak bordjes of systeempjes gezien waarvan ik denk "hey, das handig, die wil ik", om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niks is omdat ik geen zin heb in USB netwerkinterfaces.
Verder is een Gbit NIC tegenwoordig net zo duur als een 100Mbit NIC, dus waarom zou je er dan geen Gbit opzetten? Als ik een kabelinternet installatiepakket haal zit daar ook een 100Mbit NIC in, en geen 10Mbit NIC omdat mijn verbinding toch maar 8/1Mbit is.
Hm.. Als je het zo bekijkt: Dit bordje wordt gewoon in de markt gezet als een krachtige Geode-opvolger. Opzich wel een handige strategie.
Het is ook nooit goed. Als er een Atom-bordje wordt geplaatst met een GbE-poort, is het commentaar dat hij met een 2e GBE-poort ideaal zou zijn als HTPC/server, zit het erop, is het weer nutteloos.... :?
Welkom in de wereld die mensen heet. Mensen => zeuren. :+

Zelf zie ik het bordje wel zitten, al zou een SATA aansluiting wel handig zijn om er een router/firewall/fileserver/p2p server van te maken ipv dmv usb schijven. Ook een PCI (E) zou wel leuk zijn geweest, maar past niet op 3,5 duims diagonaal.

De CF is ook perfect om het OS op te zetten.

Kortom; ideaal als er een SATA plug of 2 op word gezet, en anders nog steeds behoorlijk goed acceptabel met USB apparatuur.

(edit) Ik zie net dat er een SATA en PATA connector op zitten.. dat maakt het aantrekkelijker. (/edit)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 25 augustus 2008 20:03]

Ook een mooie basis voor een mediaserver. Ik zou dit wel als vervanging voor mijn NSLU2 willen hebben.

edit: pas mondjesmaat beschikbaar voor board manufacturers eind oct.
Dus het is meer een reference design.

[Reactie gewijzigd door effem op 25 augustus 2008 10:42]

Ik ga wachten tot deze in de winkel ligt. Als Intel tegen die tijd niet besloten heeft om een zuinigere chipset op zijn atom bordjes te zetten ga ik een van deze bordjes gebruiken om mijn WHS te runnen. (maken we er direct een HTPC van en dan heb je alles in 1 kast )
Zou wel top zijn als ze inderdaad gewoon bij de lokale hardwareboer te verkrijgen zijn. Anders moet er ergens een inkoop aktie georganiseerd worden. :D
Hoewel ik dit soort dingen toejuich hoop ik ook dat AMD minstens zo actief blijft in de high-end consumenten CPU markt. Hoewel ik nog geen redenen zie om te geloven dat daar een stapje terug gedaan hebben zie ik het ook niet zitten dan Intel daar alleenrecht gaat krijgen.
Goed bezig en ziet er goed uit.
ik vraag me enkel af of AMD het niet beter een onder een andere naam als sempron had kunnen brengen. gezien dat de Sempron begon als de celeron van AMD.

Valt me op dat er veel discussie is over alle technische opties die AMD hier bied.
zoals 5.1 sound of de 2 gigbit poorten enz.
Lijkt mij juist logisch dat AMD juist zoveel als mogelijk opties open wil houden
om zo interessant als mogelijk te zijn voor Fabrikanten om zo voor meerdere doel einde ingezet kan worden. AMD is er uiteraard (zeker nu) alles aan gelegen om dit de kans van slagen zo groot mogelijk te maken.
ben dan ook erg benieuwd tegen welke prijs ze dit gaan weg zetten.
tja ik denk helaas voor AMD dat de hype die atom heet de strijd al gestreden heeft

intel heeft nou eenmaal de naam en de atom werd voor zoete koek geslikt ookal is hij zo traag als stront voor zon hoge klokspeed
de amd variant geklokt op 1 ghz is sneller dan de 1,6 intel

toch word het niks ook al is hij (stel dat) 2 keer sneller en zuiniger atom heeft de naam en dat weten de fabrikanten en ookal gaan ze deze jongens gebruiken blijft het 80/20% net als in de NL winkels (op mediamarkt na dan die heeft 100/0)
80/20 is geen ramp, anders kan AMD de vraag maar moeilijk aan (is in het verleden al eens een struikelblok geweest). Nu kunnen ze langzaam kapitaal opbouwen om de productiecapaciteit uit te breiden.