Asus EAH3650/HTDI/256M Review

PaddoSwam 25 augustus 2008, laatste update op 25 augustus 2008, 5.222 views

Asus EAH3650/HTDI/256M

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Overklokbaarheid++
  • HD hardware ontlasting
  • Audio(5.1) over HDMI
  • Koel & stil++

Minpunten

• Crysis schokt..
  • Na overklok nog steeds..

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Update #1 3Dmark06 + overklok resultaten
Update #2 Tabelletje!
Update #3 Overklokken door het dak!
Update #4 HD Decoding SUPER TOPPIE!
In update 5 zal ik nieuwe 3Dmark scores plaatsen i.c.m. een AMD Athlon X2 4850E en het stroomverbruik met 3650 en CPU HD decoding.
Featureset
Hardware HD ontlasting
2x DVI (dual-link) en 1x composite
DVI-HDMI kabel (Built-in multi-channel 5.1 surround audio)
PCIe 2.0 (alleen geen voordeel voor de snelheid van de kaart)
GDDR3 (positief voor zo'n goedkope kaart)
Glaciator koeler

Prestaties
Ik wilde deze kaart als hardware HD ontlaster en een beetje normale games (CoD, GuildWars, Live For Speed, America's Army en Crysis met DX10 natuurlijk)

Prestaties perfect, hetzelfde/beter als mijn vorige Asus AX800 PRO/TVD, alleen Crysis schokt nog steeds.. gek hé?

Ik ben nog niet in staat geweest de 3Dmark05 te draaien om te vergelijken met mijn X800 maar zal dit vanavond proberen te doen.
Update #4
In combinatie met een 4,4 GB .mkv bestandje en Media Player Classic: Home Cinema nog geen waarneembare load af en toe zie ik iets van de CPU naar 1-3% springen, wanneer ik de film afspeel in VLC Media Player en zelfs DirectX acceleration enable dan komt de load op 50% ofwel singlecore full load.

De film gebruikt voor benchmark: The Other Boleyn Girl 720P (4,4 GB)(overigens verder ook aan te raden als film)

-Media Player Classic: Home CinemaVLC Media Player
Avg. load1,8%47,8%
Total CPU Time~4 min.~54 min.
Overklokbaarheid
Er is van deze kaart een fabrieks overgeklokte versie, deze behaald 10% meer punten in de 3Dmark06 (i.c.m. P5B, 2,66 GHz Kentsfield, 2048M)
¤ 58,- vs. ¤ 64,- een verschil van 10% in prijs
Een echte tweaker probeert altijd het maximum uit het minimum te halen!
Dacht ik ook, et voila CCC geopend en draait perfect op van orgineel 725/1600 naar 800/1800, ik moet nog even het echte maximum opzoeken overigens.
Update #1

Nog niet het echte maximum gevonden gewoon sliders slepen en mooie getallen opgezocht.

Update #2

Kentsfield P4 2,66 GHz 1066 FSB, 2048MB, Asus reference.

Update #3

In het Paddo Swam's overzicht mijn hoogst stabiele (ok ok iets afgerond naar mooie getallen) overklok, Battlefield 2 speelt als een trein nooit geen FPS drop (had ik in het verleden met mijn X800 en andere moederbord wel eens last van vrij vaak eigenlijk +/- 5 min.)

-EAH3650/256MEAH3650/256M TOP
CORE725800
MEM800×2900×2
3Dmark0648895382

* AMD Athlon 64 3200+ 2GHz (200 FSB)
** AMD Athlon 64 3200+ 2,15 GHz (215 FSB)

-StockPaddo Swam's
CORE725875900
MEM800×2[/i]975×2[/i]1000×2[/i]
3Dmark063645*4222**N/A**

Overklokbaarheid zeer goed vind ik, en hij blijft ook onder deze omstandigheden perfect koel (max. 45°C) en vrij stil (niet boven CPU fan uit) al met al super prestaties en de prijs prestatie verhouding is hierdoor ook hoger geworden en nu al helemaal ik kocht de kaart voor ¤ 58,- en nu staat hij in de PW voor +/- ¤ 50,- TOP versie was ook precies 10% duurder toen ik hem aanschafte maar met deze resultaten bleek dat dus 100% extra weggegooid geld. Ja misschien had/komt de TOP versie nog verder maar lijkt me niet heel veel verder.

Update #4

Sinds een tijdje speel ik weer Battlefield 2 en ik had wat last van "paarse/blauwige" glitches in de mist (Strike At Karkand, if you know what I mean) lichte horizontalen strepen. Niet echt schokkend maar ik vond het toch vervelend worden dus nu staat sinds een tijdje de kaart weer te draaien op 800/900 dit heb ik hard in de BIOS in gebrand met Radeon Bios Editor.
Modbaarheid
Ik zit er nog over te denken om er toch nog een Zalman VF900-Cu op te zetten omdat deze helemaal onhoorbaar is en zelfs passief kan werken in 2D situaties. Dan komen er ook heatsinkjes op het RAM en word alles weer wat koeler als ik dit uitvoer beoordeel ik de modbaarheid.

Drivers
Perfect, en ik heb nu denk ook al door waar de Microsoft HD Audio UAA vandaan komt (verdacht eerst m'n Asrock K8NF6P-VSTA moederbord maar iemand zei daar dat het mogelijk de HDMI audio is wat ik ook denk) verder perfecte drivers niet te klagen alles werkt zoals het zou moeten. En CCC niet echt driver maar wel extra software bied leuke overklok mogelijkheden.

Warmte- en geluidsproductie
Zeer goed, en zeker voor de standaard oplossing, bijna gelijk aan de Zalman VF900-Cu prestaties. Fan is nauwelijks hoorbaar maar komt ook nog voorlopig door mijn CPU fan die niet te regelen is en vrij hard staat te blazen. (komt nog een Arctic Freezer 64 Pro voor)

Deze kaart maakt mij weer gelukkig, zelf makkelijk over te klokken naar de TOP versie, HD hardware ontlasting, audio-over-hdmi (toekomstige TV/beeldscherm)

Heb jij ook een Asus EAH3650/HTDI/256M?

Kun er evt. enkele benchmarks erbij noteren ... (3D Mark, bepaalde games, etc.). Een vergelijking tussen stock- en overclock-settings zou hierbij ook zeer nuttig zijn... Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar, want het kaartje klokt eigenlijk wel goed...

Waarom ben je juist voor deze kaart gegaan? Toch niet echt een game-kaart (voor recentere games toch niet) en zeker al niet voor Crysis (wat jij een normale game noemt :+ is toch al een behoorlijk zware game, zeker voor jouw systeem...).

De aankoop van pakweg een tweedehands ATI 1950 of nVidia 7800 wel overwogen? Denk dat je daar wel meer prestaties zou voor krijgen voor ongeveer dezelfde prijs...
HD ontlasting en stroom verbruik maken deze kaart toch leuker als die jij aangeeft, en Crysis is natuurlijk sarcastisch bedoeld.

Hij komt nu tijdelijk in mijn huidige PC, gaat straks over opde onboard NVidia en als servertje werken dus dan is VGA wel voldoende, en deze kaart naar m'n nieuwe systeem als extra schermen kaart naast een 4870x2 of iets.

En benches komen er vanavond aan zoals ik al gemeld had ;)

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 19 juni 2008 13:36]

Ik vind het wel opmerkelijk dat het overclocken van je processor met 0.15ghz zo'n groot verschil maakt in 3Dmark06!

Ik heb een Sapphire 3650 512mb GDDR3 versie besteld, helaas nog steeds niet aangekomen na 2 weken :(

Kun je verder nog even duidelijk maken hoeveel prestatie winst je geboekt hebt met het spelen van spelletjes?

Ik speel ook America's Army ;)
3Dmark06 score is ook deels CPU

Zie het als iets van "3D Punten" / "CPU Punten" = 3Dmark06 score, mijn CPU kan zich niet echt meer meten met de standaarden van tegenwoordig dus vandaar dat het veel verschil op levert, en mogelijk ook door het licht overklokken van de HyperTransport lanes van 800 naar 920.

Met een E2180 zou je al een veel betere score neem kunnen zetten denk ik.

Ik speel alles (voor zover mogelijk) op 1920×1200 met 2× FSAA
Oblivion 25+ FPS tweaked .ini, bloom geen HDR, eerst +/- 20
GuildWars speelt nu constant 40+ FPS, eerst 35

Ik moet nog even echte benches uitvoeren maar ik ben er in ieder geval niet op achteruit gegaan van een Asus AX800Pro/TVD @ X850XT:PE+ snelheden - 4 pipelines.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 20 juni 2008 09:59]

Zolang de cpu de bottleneck is, schieten de punten omhoog bij verhoging van de cpu clock. met mijn setting ben ik van 14500 3d06 naar 18700 3d06 gegaan. De cpu botleneckte mijn kaart, totdat ie rond 4ghz was geklokt.
(e8400, 3870x2, 4gbcrucial)
grappig dat je met deze kaart verwachte crysis te spelen.
Ja maar het schokt :( ik hoop snel betere drivers te zien 8)7
Dan moet je de instellingen van crysis lager zetten. Verder is crysis waardeloos geprogrammeerd en werkt het beter op nvidia kaarten. Je videokaart en processor zijn ook niet erg snel. Zeker je processor niet.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 20 juni 2008 13:23]

Ja soms gaat er wel eens eentje de mist in :+ . Je moet ze echt wat duidelijker maken (de grapjes bedoel ik :) ).

Leuke tests. Wat ik wel jammer aan vind is dat je telkens meerdere dingen tegelijk verhoogd. De test worden veelzeggender als je maar één parameter per keer wijzigt (kun je op het eind nog steeds combinaties doen).

Wel leuk wat je uit zo'n goedkoop kaartje weet te persen. Alleen jammer dat Crysis er niet goed op loopt, had ik eigenlijk wel verwacht (zeker na de OC acties). Het is toch eigenlijk maar een gewoon schietspelletje :).

Ik heb verder nog goed nieuws voor je. Ik heb net een review gepost van de 7 Pro (lijkt erg veel op de 64 Pro). Kun je hem misschien nog verder OC-en, dan gaat Crysis toch nog lopen.... |:(

Leuke review, bedankt. Toch jammer van Crysis.

/edit typ
@ Reinman
Krijg jer nog een +1 ook :?
PaddoSwam bedoelt het als een grapje, totaal niet serieus die opmerking.
Hoe vaak moet hij dat zeggen voordat dat duidelijk is voor de goegemeente???
Dus dat je zo van leer trekt....... }:O Ik zou het snel weghalen :+

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 21 juni 2008 16:42]

Ik ga totaal niet de mist in.

Crysis draait slecht en dat had ie van te voren ook kunnen weten. Om het dus op te schrijven als min punt vind ik nog al overdreven. Je gaat het ook niet van een 7300LE op een ouwe AMD XP verwachten dat ie crysis op alle glorie kan spelen en er dan ook nog over klagen. Het is maar een kaartje van 50 euro en de processor is verouderd.
Zelfs de kaarten van 100 euro kunnen crysis niet vol uit spelen. Dus je hebt geen keuze dan het beeld qualiteit naar beneden schroeven.

Verder is crysis een waardelose game qua engine. Niet te spelen op oudere architecturen en nvidia haalt altijd hogere FPS dan de ATI tegen hangers. Maar het is ook een TWIMTBP game. Ze zouden een voorbeeld mogen nemen aan de Source engine welke op oudere hardware gewoon netjes te spelen is.

Dan kan je toch het kaartje niet gaan aanrekenen.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 20 juni 2008 17:56]

Reinman, rustig.. 't was maar bedoeld als grapje..

@Pjerry: Helderste licht award van het jaar! En ja in deze hardware config kan ik toch niet veel prestaties er uit persen, en van de koeler had ik het al gelezen mooie review ;)
Met andere woorden dus: er ZIJN geen minpunten ...
Grappig dat jij je zo opwind dat deed je op hw.info ook altijd.
Je kent het verschil niet eens tussen een grapje of iets wat serieus bedoelt is 8)7
Ik weet op mijn beurt niet waarom jij een +2 mod krijgt... een arctic freezer 7 kun je niet op een videokaart zetten, (je zal wel de cpu bedoelen) daarbij leidt oc'en in de meeste gevallen tot betere prestaties, met underclocken gaan de prestaties omlaag, door overclocken kun je de prestaties evenaren van een beter model videokaart, zoals mijn toch al aardige oude 8800 GTS 640, (in pc termen) die hier op 684mhz gpu loopt, en dat zorgde in grid bijna voor een verdubbeling van de FPS :)

en ik vind het mooi dat je leraar bent, maar je kunt niet hier iedereen de les gaan lezen, doe dat binnen de muren van het klaslokaal, hier heeft dat weinig
Hij doelt op het overklokken van mijn Athlon64 3200+ zie ook de performance boost in 3DMark06 scores.

Ik ga echter in mijn volgende update ook weer nieuwe benches draaien gezien ik nu op een AMD Athlon64 X2 4850E draai, dualcore en per core sneller als m'n vorige systeem, moet wel iets betere scores geven.
drivers gaan crysis niet meer speelbaar maken.
daar is deze kaart te traag voor.
Wat doet deze kaart in 3Dmark06? Voorderest wel een review die lekker is om te lezen.
Et voila staan er bij, 3Dmark06 resultaten ben ik best tevreden over!
die 256MB zal je crysis problemen wel veroorzaken, de resolutie die je speelt is ook niet mals natuurlijk :p

Ik speel het spel prima met een mindere kaart op 1600x1200 (medium settings), en geen schokje te bekennen.
powrskin vermeld dan ook de kaart er bij aub ben wel benieuwt

Nette review fijn dat je ook de banchmarks er bij hebt geplaatst, ben verbaast wat je uit dit kaartje haalt.

gistere ook snel even de Crysis demo binnen gehaald, liep bij mij perfect maar dan heb ik ook wel een beter systeem vond het spel alleen erg tegen vallen voor alle ophef die er over is. Het is de zoveelste shooter met kleine extra's die de pakken geven.

Voor de rest: tip investeer een klein beetje in je cpu in plaats van een betere koeler op je videokaart en denk dat je crysis dan zonder schok of stoot kan spelen.
Deze PC gaat straks als download systeem dienen en de 3650 als HTPC kaartje en ik heb nog een VF900-Cu liggen dus vandaar.

Deze PC zal nooit Crysis lekker draaien op highest 1920x1200 maar het is gewoon als grap bedoeld dat een budget kaartje een high-end spel niet trekt en dan maar als nadeel opgeven.
O voor een download system is dit zeker een lekker systeem,

ik hoop dat je van je crysis system ook wat benchmarks maakt :) vondt je review goed te lezen en beetje humor dur in stel ik wel opprijs :)
toch misschien wel lullig voor de mensen die snel even kijken naar de plus en minpunten?
Je moet negatieve opgeven, normaal gesproken "geen" maar ik vond het wel komisch om dat er neer te zetten, mensen gaan geen Crysis spelen met deze kaart, of ze zijn "apart" bezig :')

Verder zijn de prestaties van de kaart wel uitstekend, voor het segment waar in hij geplaatst is.

Als zou ik als ik deze kaart nog een keer zou willen hebben wachten op de nieuwe variant in de HD 4xxx series.
Dat Crysis schokt is voor mij niet zo vreemd.
Crysis is een 'The way it's meant to be played'-game van nVidia... ;)
Dus je zou eigen ook nog even een game moeten hebben die het vooral van ATi kaarten moet hebben... :)
Ongelovelijk dat je naar beneden weet te scrollen naar het reactie vak en niet ziet dat het een grap was.

Maar wat is een typische ATi game? De Source Engine doet het volgens mij wel lekker, als ik m'n salaris binnen heb maar eens investeren.
HL2 is zo ver ik weet een typische ATI game