Arctic Freezer 7 Pro Review

Pjerry 20 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.568 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Stil (met normale snelheden)
  • Enorme prijs/kwaliteit
  • Koelt goed
  • ondersteunt PWM

Minpunten

• Max fanspeed alleen leuk als je van vliegtuigen houdt
  • afwerking kan beter
  • is niet echt moeders mooiste

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Oorspronkelijk review: 20 juni 2008
up-dates:
nog geen

Eind 2006/begin 2007 heb ik mijn nieuwe systeem aangeschaft. Het was voor de eerste keer van mijn leven dat ik zelf een systeem bouwde. Met samengeknepen billen ben ik daaraan begonnen.

Toentertijd had ik een aantal jaren mijn HW-kennis laten versloffen. Ik was ook blij om T.net op mijn levensweg tegen te komen (als toevoeging op Help.mij). Door T.net kon ik korte tijd mijn kennis weer wat bijspijkeren. Daarnaast heb ik heel erg veel en heel goede adviezen gekregen van mede-tweakers waardoor ik dreigende miskopen heb kunnen voorkomen.
Hier wordt dan ook een review geschreven door een zeer tevreden gebruiker, slechts één component in mijn systeem is minder/niet naar mijn zin: de Hauppauge PVR 350 TV-kaart. Ik heb daar al een uitgebreide review over geschreven. De rest van mijn systeem staat nog bijna helemaal overeind, m.u.v. van wat kleine aanpassingen/up-grades in het afgelopen jaar.

Eén punt dat nooit ter discussie heeft gestaan is de Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Iedereen was het er over eens dat dat product goede prestaties levert, voor een uitermate concurrerende prijs.

Mijn systeem
Ik beschik over een ASUS P5B-enz. MoBo. Een van de eerste Mobo's waarop ik zo een heatpipe constructie zag, de jongens die nog wel eens problemen opleveren i.c.m. de CPU koeler.

Nu begreep ik van Terw_Dan dat de de 7 Pro zich qua ruimte die hij inneemt aardig kan meten met de echt grote jongens als de Infinity. Op mijn Mobo is het echter geen enkel probleem. De koeler kan er gemakkelijk op geplaatst worden. Zoals uit de foto blijkt is er nog ruimte over.

Klik op de foto voor een grotere weergave.

De Koeler
De Arctic Cooling Freezer 7 Pro (wie bedenkt zo een naam :? ) is een goed doordachte koeler en uitstekend geschikt voor mijn kast. De koelribben van de headpipe van het Mobo, worden nl. perfect gekoeld (of opgewarmd? :) ) doordat de onderste ribben naar beneden gebogen zijn.
Buiten de bovenstaande foto, ben ik voor de rest gaan shoppen op de site van Arctic. Daar staan zulke mooie foto's en tekeningen dat ik me er niet aan gewaagd heb om die te willen verbeteren. Ik maak in deze review dankbaar gebruik van hun artistieke fotokunsten... :P

Tot ca. 2200 rpm is de koeler/fan de rust zelve. Deze stilte kan enerzijds verklaard worden door de lagering en anderzijds doordat Arctic de koeler akoestisch ontkoppeld heeft. De 92 mm fan is in rubbers opgehangen.

Door op de foto te klikken wordt de ontkoppeling nog beter in beeld gebracht

Met de stilte is het gedaan, als de fan op vol vermogen gaat draaien; associaties met een vliegtuig overvallen mij op dat moment. Echter, dat volle vermogen wordt op mijn systeem uitsluitend aangesproken als ik AI Suite instel op "maximale performance".
Dit heb ik wel eens gedaan, om te kijken wat er met de CPU-temperaturen ging gebeuren. Normaal draait de fan op een snelheid van zo'n 900-1100 fluisterstille toeren. De snelheid van de fan, met een 4 pins aansluiting, wordt overigens gestuurd door mijn MoBo. Het MoBo en de AI Suite (een manier om het één en ander in te stellen) zijn uitgebreid beschreven in mijn review over het moederbord.

In een (goede) review mag een beetje technische info niet ontbreken. Deze info heb ik één-op-één gekopieerd van de Arctic site:
6 Heat Pipes (three used double sided) are able to transfer heat up to 200 Watt. The heat exchanger is built of 42 fins and consists of a surface area of over 4700 cm2 and allows for resistance free energy transfer to air.
Heat Sink: 104 x 58 x 126.5 mm
Fan: 107 x 43.5 x 96 mm
Overall Dimensions: 107 x 96.5 x 126.5 mm
Rated Fan Speed: 900 - 2500 RPM (PWM)
Bearing: Ceramic Bearing
Power Consumption: 0.16 Amp.
Air Flow: 45 CFM / 77 m3/h
Weight: 520 g
Noise Level: 0.9 Sone
Thermal Resistance: 0.17°C/Watt
Thermal Interface Material: Pre-applied MX-1 / MX-2 Paste
Warranty: 6 Years

Het inbouwen
Ik heb de koeler ingebouwd nadat het Mobo al in de kast geïnstalleerd was. Een aantal handige tips, die ik niet allemaal zelf uitgevoerd heb (als groentje }:O ) zijn de volgende:
  • De fan eraf halen (De fan is zeer gemakkelijk te verwijderen (ook handig als je later de ribben schoon maakt);
  • In een andere review las ik dat je voeding pas na de koeler moet installeren.
Door deze handelingen heb je meer ruimte om de push-pins aan te drukken.
Ik was niet op dat idee gekomen van die voeding, dus moest ik mijn handjes/vingertjes heel dun maken/laten worden, hetgeen lukte na 20 dagen streng vasten.

De push-pins zijn op deze foto duidelijk zichtbaar.
Ook op deze foto kun je klikken voor een vergrote weergave.

Zonder flauwekul, het was krap maar werkte toch wel goed. Push-pins, zoals ook op de stockkoeler zitten zijn overigens een crime voor een Trainee, die voor de eerste keer een systeem bouwt. Je denkt constant dat ze nog niet vast zitten, terwijl je aan de andere kant bang bent dat je eindigt met 2 (mATX-)Mobo's in je kast. Voordat er opmerkingen over komen, ik heb ze Idd kruislings aangedrukt.
Hoe mooi is het leven van een beginnende tweaker, als hij niet alleen begint met een heel MoBo, maar daar ook mee eindigt, zeker als er dan een goed bevestigde CPU-koeler op zit :P .

De koeler wordt geleverd inclusief reeds aangebrachte koelpasta. Toentertijd wist ik nog niets van Arctic Silver en dat soort toppasta's. Daarom heb ik de koeler gewoon geïnstalleerd "as-is". Als ik nu lees dat er slechts een rijstkorrel koelpasta aangebracht moet worden, treft het mij dat ik het idee heb dat de koeler geleverd wordt met een compleet pak rijst. Dat is natuurlijk wat overdreven, maar veel meer dan een korreltje zat er zeker op!

De werking/temperaturen
Omdat ik direct deze koeler heb geplaatst, heb ik geen vergelijking met de stockkoeler (die nog steeds ongebruikt op de plank ligt). Misschien als ik de koeler eens ga lappen (wie weet, wil ik de temperaturen ooit nog wel eens omlaag hebben....), dat ik er even de stockkoeler in stop om de tempjes te vergelijken (hmmm, zou er niet op rekenen }> ).

De werking van de koeler is perfect. Als ik de belasting op de processor opvoer, stijgt logischerwijs de temperatuur. Op het moment dat de belasting wordt vermindert, daalt de temperatuur momentaan (ca. 1 - 2 seconden) om weer terug te keren op de oude waarden. De hitte wordt dus extreem snel afgevoerd door de koeler.

Mijn kast is er een die niet met de eerste prijs zal gaan lopen in de world-best-cooled-system-contest. Ik kom hier op T.net geregeld systemen tegen die idle in de 20 oC zitten en onder stress oplopen naar in de 30 soms in de 40 oC. Mijn systeem is idle al ruim in de 30 oC. Toen ik de processor net ingebouwd had heb ik direct contact opgenomen met Cool-prices en gevraagd of de temperaturen normaal waren. Zij gaven als antwoord dat ze zeer acceptabel waren (snellere systemen -> hogere temperaturen). Dus perfect volgens hen. Nu lees ik van de week een artikel waarin staat dat de heatspreader van de vroege serie e6600 niet geheel vlak is en daardoor onnodige hoge temperaturen (en verschillende temperaturen per core) tot gevolg heeft. Ik denk dus dat ik er zo eentje te pakken heb, de ene core geeft altijd een significant hogere temperatuur aan dan de andere.

Ik heb nog oude metingen liggen, maar omdat ik de omgevingstemperaturen daarbij niet meer weet, heb ik een nieuwe serie metingen uitgevoerd.

Op dit ogenblik is het 9 uur in de ochtend, volgens de buienradar is de buitentemperatuur bijna 17 oC. Dit is ook de kamertemperatuur, want mijn raam staat wagenwijd open. Natuurlijk is het in de buurt van de computer wat warmer, die staat nu zo'n 2 uur te pruttelen.

Chassis1 = input (Papst) Chassis2=output (Thermaltake). Je ziet voor een systeem dat nagenoeg idle staat (2 browsers open, met meerdere tabs, wat tekstverwerking en de normale achtergrond programmatuur) is de temperatuur aan de flinke kant. Op dit ogenblik draait het systeem op (intelligente) stocksnelheden, omdat dat voor mijn toepassingen op dit moment prima voldoet.

klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

M.b.v. Intel TAT, heb ik de temperaturen van de twee cores gemeten. Je ziet dat CPU 0 3o warmer is dan CPU 1. Door in de "Medium Gear" toestand CPU 0 100% te belasten loopt de temperatuur op (de voltages blijven in deze configuratie constant) na een test van ca. 15 minuten zien we CPU 0 waarden tussen de 47 en 48 oC aangeven, terwijl CPU 1 ook 3 o mee omhoog getrokken wordt. Doen we de test andersom dan blijft CPU 1 vrijwel de gehele test onder de temperatuur liggen van CPU 0. Als check heb ik de taakbeheer in het plaatje opgenomen, zodat je kunt zien dat idd de gewenste CPU gestresst wordt. De MHz. die TAT aangeeft zijn voor mij een raadsel. Mijn systeem komt niet onder de 1600 MHz en boven de 2400 MHz (omdat hij op het ogenblik van deze test niet overklokt is).
Omdat ik via AI suite (die een beetje ziek is) niet de gewenste instelling kan krijgen, heb ik via de BIOS de AI op "auto" gezet. Tevens kan de CPU ratio afhankelijk van de belasting tussen 6 en 9x variëren.
In het figuur hieronder is de eerste TAT meting onder idle situatie. Waarom TAT aangeeft dat er op 2400 MHZ gedraaid wordt is mij wederom niet duidelijk. In het plaatje eronder van de AI Suite is duidelijk te zien dat op dat moment het systeem op 1600 MHz voortkabbelt.

De platen er naast zijn respectievelijk van CPU 0 en CPU 1 stresst. De temperaturen van de CPU's liggen ca. 3 - 4 o hoger als beide CPU's voor de volle 100% belast worden (niet opgenomen).

In het verleden heb ik metingen uitgevoerd als het systeem op "high performance" is ingesteld. De fan gaat dan maximale toeren draaien, hetgeen voor de gemoedsrust afgeraden kan worden (vliegveldsyndroom). Ook heb ik het systeem voor enige tijd 10 % overklokt gehad. Onder al deze situaties geldt het bovenstaande verhaal, zei het dat de temp natuurlijk enkele graden hoger komt te liggen, maar nooit exorbitant hoog worden.

Tot slot
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in nog meer foto's van deze koeler: foto's 7 Pro.

Ondanks dat de temperaturen idle in mijn systeem aan de hoge kant zijn, is duidelijk dat de koeler de processor duidelijk in toom houdt op het moment dat meer van hem gevraagd wordt. In ca. 1 - 2 seconde(n) is de CPU weer terug op idle temperatuur als de inspanningen achter de rug zijn. Ik kan niet anders concluderen dan te zeggen dat het een goede koeler is met een zeer scherpe prijsstelling.
Afwerking kan links en rechts wat mooier, maar ja voor dit geld....! En de schoonheidsprijs heeft de 7 Pro ook al niet gewonnen.
Als ik mijn systeem (licht ca. 10 %) overklok, of onder high performance laat draaien, houdt de koeler de processor op absoluut acceptabele waarden. High Performance zal ik met deze koeler niet snel instellen, de fan gooit dan alle geweld in de strijd (2600+ rpm), met overeenkomstig geluid.

M.a.w. voor iedereen die een Socket 775 processor heeft en weinig geld uit wil geven, is dit de must_have koeler. Hij is stil (beneden 2200 rpm), zelfs na 1,5 jaar trouwe dienst.

Of ik vandaag de dag de 7 Pro nog zou kopen weet ik niet. Anderhalf jaar geleden had ik niet de kennis die ik nu heb en was mijn oog nog niet gevallen op de zeer fraaie Zalmans en de perfecte Scythes, om er maar twee te noemen. De 7 Pro zou echter absoluut nog in mijn short list staan als mogelijke kandidaat.

Indien je beschikt over AM2(+), 939 of 754 Socket (AMD) levert Arctic de Feezer 64 Pro. Een koeler die er identiek uitziet, maar een andere bevestigingschoen heeft. De 64 Pro is ook nog eens een paar Euro goedkoper :?

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Hey Pjerry

Goed werk geleverd, zoals altijd :D. Ook nog een nette dosis humor, en lekker om te lezen.

Down to business: Even te vergelijking: ik heb dezelfde processor, de E6600, en als koeler heb ik een Scythe Mine erop staan. Met minimale stress (beetje muziek, internet, en een explorer window, heb ik 24 vs 25 graden voor core 0 en 1 respectievelijk. Als ik de boel lekker stress (allebij op 100% dus), kom ik uit op 46 graden elk. Zoals je ziet verloopt het elkaar niet zo heel erg bij stress.

Ik vind alleen die hoge waarden voor idle van jouw nogal vreemd. Dat waren de temperaturen die ik had met een stock koeler voor de 3.0 Ghz hyperthreathing. Zal die arctic pro gewoon te ver terugschakelen?Of zal dat verschil m zitten in de betere koelpasta die ik heb gebruikt? De temperaturen zijn zeker niet schadelijk of zo, maar ik had toch wel beter verwacht van een vervangende koeler.

Daarnaast, je bespreekt in detail dat de actic pro veel geluid maakt, maar zelfs als ik hier de boel stress met Intels TAT, hoor ik de Scythe mine hier nauwelijks. Ik snap idd waarom de geluidsproductie als negatief punt neerzet. Misschien dat je voor de volledigheid, als je nog eens een tientje of zo over hebt, de vergelijking kan maken met betere koelpasta. Dat zou een interessante aanvulling zijn.
@ hadebaja

Dank je, ik denk ook dat dit wel de koeler is met de beste prijskwaliteitsverhouding. Je vraagt je af (hier in het Westen in ieder geval), hoe ze dit kunnen maken voor dat geld.

@ Thy King
Allereerst dank _O-
Ja, moest wel diep nadenken voor die humor, komt niet van zelf.... :+
Eigenlijk is de Delta wel beschouwd over de gehele linie ongeveer gelijk. Op zich natuurlijk vreemd, want je zou verwachten, dat als de koeler minder contact maakt, dat het verschil met oplopende temperatuur ook zou toenemen.
Maar slecht contact wordt ook ontkracht door het feit dat de CPU zeer snel terugkeert naar idle temperatuur, na een stressie periode.
De temperatuur van het MoBo is natuurlijk ook vrij hoog (36 graden) en misschien moet daar de oorzaak wel gezocht worden; de lucht om de CPU mee te koelen is gewoon niet koel genoeg.
Om die reden onlangs mijn intake fan vervangen door die krachtpatser van Papst, echter dat schilde maar marginaal (werd wel 1 à 2 graden koeler). Wat je natuurlijk ook weer in ogenschouw moet nemen is dat de intake fan direct over 4 HDD's staat te blazen en dan pas het MoBo bereikt. Tot slot heb ik een intelligente Zalman voeding. Die slaat alleen aan als de voeding (te) warm wordt. Ik heb die koeling nog nooit horen bijspringen (zal wel continu zachtjes draaien natuurlijk).
M.a.w. een eenduidige oplossing is niet direct te geven. Als ik het uit zou moeten/willen uitzoeken, zal ik het toch zeer systematisch aan moeten pakken. Maar zoals je al zegt, de temperaturen zijn absoluut niet alarmerend.

Is gelijk je volgende alinea behandeld *O*.
Klopt, is ook zo bij mij. Als je naar de laatste plaat kijkt, dan zie je dat idle de CPU koeler ca. 1300 toeren draait. In stressed loopt dat op naar "slechts" 1800 rpm (nog steeds niet hoorbaar!). Dus m.a.w. de koeler houdt het op zijn sloffen bij. Ik krijg hem stressed, onder geen enkele conditie op 2600 rpm.
Echter als ik in AI Gear "maximale performance" instel, heeft Asus in haar wijsheid besloten dan ook gelijk de fan op maximale performance te zetten (zelfs als de computer dan idle is). Op dat moment waan je je op de startbaan bij Schiphol.
Overigens koelt hij nauwelijks meer bij dat hoge toerental..... wel vreemd :?

Ik heb nog een tube koelpasta liggen (moet nakijken welke, van Alternate gekregen). Maar ik weet het niet of ik de moeite wel ga doen. Ik maak me namelijk geen zorgen om de tempjes. Bij toenemende stress en hoge buiten temperaturen komt de CPU net in de 60 oC. Allemaal niet echt schokkend. Maar ja het tweakersbloed wil het eigenlijk toch wel weer uitzoeken.......
Decisions, decisions 8-)
Even een hele kleine opmerking. Ik had ook het "probleem" dat mijn intake-fan over een "bay" met 2 harddisks stond te blazen (kast=Thermaltake Aguila). Dat was fijn wanneer je van die disks hebt die flink heet worden, maar dat was bij mij totaal niet aan de orde. Ik heb derhalve een tweetal geluids/koel-bodies gekocht voor de disks, waardoor ze in de 5.25" bays passen. Zodoende is de intake-fan nu geheel vrij, zonder die bay erin zit er gewoon een groot gat richting moederboard, ideaal. Verder heb ik nu geen vibraties meer die aan de kast worden doorgegeven (ik hoor altijd elk irritant geluidje helaas).
Of het echter zoveel scheelt vraag ik mij af hoor, dit soort zaken heeft voornamelijk zin tijdens overklokken (ik draai mijn 6600 standaard op 3 GhZ en kan het opschroeven naar 3,4 stabiel) en bij overklokken kan een graadje of 2-4 net even het verschil maken tussen een stabiel systeem of niet. Goede koelpasta is dan ook weer een graadje. Ik heb dit laatste ook maar gedaan (Arctic Silver 5), voornamelijk omdat de standaard pasta nogal inefficient is en eerder de koeling van die mooie koeler in de weg kan zitten... overigens, als er teveel op zit (wat vanuit de fabriek ook nogal eens gebeurt) hoopt de warmte zich juist eerder op! 60 graden vind ik toch vrij hoog eerlijk gezegd, ik heb een Asus Silentsquare en stressed komt m'n cpu dan wat lager uit, zeker als ik niet overclock.

Mooie review as usual.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 21 juni 2008 11:08]

Thanks Vincent, ik verwachte overigens nog wel een vervolg op ons onderhoud van een tijdje geleden. Niet meer geïnteresseerd?

on-topic

Dispie heeft net een review geschreven over een Samsung HDD. Hij heeft de heatpipes van zijn MoBo gesloopt, waarna de temperatuur van zijn geheugen gigantisch omlaag vloog (ik moet hem nog wel even vragen wat nu de temperaturen in zijn bridges zijn :*) ).

Misschien dat bij mij ook wel zoiets aan de hand is. De kast zit nl. (ook hartje winter) op 36/37 oC. Als dat al zo is kun je niet verwachten dat de CPU veel koeler wordt. Een Perpetuum Mobile van de tweede soort is ook niet toegestaan. Dus m.a.w. lucht van 36 o kan niet iets afkoelen naar 30 o.
M.a.w er kunnen vele oorzaken zijn voor de wat hoger dan verwachte temperatuur (in de racties zijn er nu toch al een aantal langs gekomen)

Het feit dat de CPU zeer snel terugkomt op zijn oude idle-waarde geeft volgens mij aan dat het met de 7 Pro eigenlijk wel goed zit (kan natuurlijk altijd iets beter). Ik denk dat ik de intrusion detectie binnnenkort eens uitzet en de tempjes meet met open kast (eventueel met een fan erop) en eens voel aan die heatpipes (heb ik nog niet gedaan). De eerst keer voel ik dan maar met handschoentjes aan :P

Mijn systeem draait tadeloos op 3 GHz. Ik heb hem daar een tijdje op gehad. Was heel eenvoudig gedaan, door gewoon de processorsnelheid op te voeren en de rest op auto te laten staan. Dus mijn geheugen ging mee (hulde voor Kingston, die ook ineens ver boven zijn gespecificeerde waarde draaide), de FSB ging mee, dus alles ging gewoon mee. Ik heb hem weer teruggeklokt omdat ik die snelheid met mijn toepassingen niet nodig had, maar als ik een spel draai die het nodig heeft, dan is dat zo geregeld.
Goeie review :)

Nou lees ik in je review dat Terw_dan stelt dat een Scythe Infinity ongeveer even groot is als een Arctic Freezer 7. Naar mijn ervaring klopt dat niet echt.. Ik heb zelf behoorlijk wat Mugen's/Infinity's in mijn handen gehad en die dingen zijn toch echt een stuk groter (en vooral zwaarder) dan de Freezer 7 Pro. De Infinity is een groot, lomp ding, terwijl de Freezer behoorlijk bescheiden is en zodoende ook wel goed past op de meeste moederborden.
Dank je.

Dat antwoord gaf Terw_Dan inderdaad, overigens naar aanleiding van een vraag van mij. Ik had daar ook al mijn twijfels over, maar heb het gezien zijn grote ervaring, als waar aangenomen. Ik heb immers weinig ervaring met al de koelers en ken ze alleen van hier op T.net en van de site van de fabrikanten. Daar kun je niet direct uit opmaken of ze ja dan nee groter dan wel kleiner zijn op ca. 1 cm hoogte.

Over het gewicht heb ik het niet gehad met Terw_Dan. Dat is ook geen discussiepunt. T.o.v. een Infinity is dat bijna een factor 2.

Dank voor je input.
Ik heb dezelfde koeler ook op mijn E6600 zitten. Het temperatuurverschil was bij mij ongeveer 30-35 graden idle met stock-koeler. Nu is dit tussen de 15 en de 19 graden met mijn vorige (intel 965OT) moederbord. Met de nieuwe (MSI P6N Diamond) is dit weer 32 graden. (dat is het nu, firefox, word-documentje en mediaplayer open). Maar wil ik het niet proberen met de stock-koeler.
Ik denk dat deze hitte komt door de enorme bak warmte die de 680i chip produceert. De heatpipe van het moederbord kun je niet comfortabel vast houden.

Wel en leuke review om te lezen! Uiterlijk maakt in een gesloten kast m.i. niet heel veel uit. Moet wel zeggen dat vanwege de grote de heatpipes van mn moederbord danig in de weg zaten bij het vast drukken van die geniale plastic pinnetjes. Moeten ze toch iets beters op verzinnen m.i.
Dank je voor het compliment.

Ongewild heb ik een ThermalTake Soprano Window. Ik had de dichte kast besteld, maar deze met window ontvangen. Wilde ik eigenlijk niet, maar door Kerst en Nieuwjaar zou het een tijd duren voor ik het spul terug had (ondanks een fout van Cool-Prices, zijn ze daar zo rigide dat ze het eerst terug moeten hebben en dan pas een nieuwe sturen. Ook al brengt dat meer verzendkosten met zich mee, dan het onderdeel kost. Zelfs voor een ledje gold dat!!!! How stupid can one be... Zelf dus maar een ledje gekocht. En zij een klant kwijt :) ).

Dus een mooie Zalman zou niet misstaan in mijn kast.....

Jouw verhaal onderschrijft eigenlijk mijn stelling dat het wel eens wat met het Mobo, of de rest van het systeem te maken zou kunnen hebben. De koeler doet het goed, zoals uit de diverse stresstesten blijkt.
Bij mij zit ie volgens mij niet helemaal goed op de CPU, of ik heb een kromme HS. Op 3,6Ghz 1.41v knalt de CPU met TAT meteen naar de 75 graden met load en de heatsink blijft koel.

Verder met normaal gebruik wel stil en geen problemen verder :p
@ Krylinck
Ik heb mijn best gedaan. Het is altijd leuk als blijkt dat het ook gewaardeerd wordt. Dank _/-\o_ .

@ NoepZor
Ik zou als ik jou was als een trein de boel slopen. Het is duidelijk dat de koeler dus helemaal niets doet. Je processor kan dan zomaar doorschieten, waarna het wel eens naar frietjes o.i.d. zou kunnen gaan ruiken :( .

Slopen dus, wat mij betreft, goed schoonmaken, oppervlakten inspecteren (zowel van de processor als van de koeler), eventueel (als je vel tijd hebt) lappen, beetje rijstkorrel dus ( :) ) goede koelpasta aanbrengen en de pushpins kruislings aandrukken. Op de site van Zalman staan een aantal instructieve filmpjes hoe je een (hun) koeler moet plaatsen. :Y)

Onder deze omstandigheid zou ik geen minuut doordraaien met mijn computer :N , het is zoiets als een auto zonder olie of radiatorvloeistof (ook dan stop je gelijk) :Y.
Erg mooie review, heb mede dankzij jou ook de Artic Freezing 7 Pro aangeschaft, en ben er geen seconde ontevreden over geweest.
Vooral de pushpins had ik wel ff problemen mee, ze bogen telkens naar buiten.

In elk geval, mijn CPU (E8400 @ 3.6) blijft in Idle echt strak 40/43 graden, en load 55/56 Graden.
Heb in bios (Mobo: Asus P5K) ingesteld op Optimal, werkt perfect!
De stock cooler maakte behoorlijk meer lawaai en haalde met gemak de 65 Graden celsius.

(En hij staat ook nog uber cool in de case :) )

[Reactie gewijzigd door Quad op 6 december 2009 17:08]

Dank je voor je compliment.

Leuk dat na 1,5 jaar de review nog steeds waarde heeft. Alle conclusies die ik in de review getrokken heb, sta ik nog voor de volle 100% achter. Het ding heeft me nog geen minuut in de steek gelaten en doet lekker stil en goed zijn werk. Alleen af en toe de vinnen schoon zuigen en dan weer gaan met de geit.

Zolang hij niet boven de 2200 rpm komt is het gewoon een stille koeler die nog steeds doet waarvoor hij gemaakt is. Soms zit ik wel eens te twijfelen om een Synthe aan te schaffen, maar bedenk dan direct: waarom eigenlijk, je kunt beter je geld aan andere nuttiger zaken besteden, want ik zit toch niet de hele dag naar dit (lelijke) ding te kijken en koelen doet hij goed.

Volgens mij zijn er nog maar weinig koelers op de markt die voor dit geld zoveel prestaties leveren.

Ja, die pushpins... die zouden ze echt moeten verbieden. Maar we moeten het er maar mee doen. Als het eenmaal vast zit is het trouwens een OK-systeem.
Hmm, mijne zit gemiddeld rond de 1000 - 1500 toeren, en temp komt niet hoger dan 56/57 graden op dit moment, proc is geclocked op 3.8Ghz bijna..

Edit: Enige geluid wat hoorbaar is is de 80mm Casefan (en videokaart, maar dat is niet storend), draait op 2300Rpm, geen idee hoe het aan te passen is, in bios iig niet :(.

[Reactie gewijzigd door Quad op 7 december 2009 10:02]

Via een stress test is het mij een keer gelukt om de fan op zijn max te krijgen. In het dagelijkse leven is het inderdaad nooit gebeurd, dan blijft hij gewoon stil zijn werk doen op een relatief laag toerental.
In elk geval, dit ding is rlly geen miskoop geworden voor me, m.u.v. de push-pins, maar ja, ieder voordeel heeft zijn nadeel! )
mooie uitgebreide review! gebruik hem zelf ook en ben er zeer tevreden over. Een betere prijs / prestatieverhouding is er denk ik niet.
Hele mooie review. Duidelijke plaatjes, goede, niet saaie tekst. Perfect! :)