Asus AX800 PRO/TVD Review
Definitieve review Asus AX800 Pro/TVD Algemeen Heb de kaart nu 2 jaar ofzo, vind hem perfect voor zijn taak, mijn Athlon64 3200+ grafische vermogens geven. Wilde de kaart al sinds dag 1 alleen 399,- was mij toen te duur, 1 jaar later voor 199 op te kop weten te tikken, vond ik een erg mooie prijs, er is mij toen ook een X850XT aangeboden voor 369,- daarover later meer. Overclock- en modbaarheid Stock, leuk.. ATiTool, leuker.. met ATiTool is het feest begonnen, beetje hier er bij, beetje daar. Temps & speeds. core / mem, idle / load Stock: 475 / 450, 40°C / 72°C - Marge Toegevoegd: 30-1-2008 Stock 475 / 450, 34°C / 40°C - hoezo marge.. 3DMark Score 4901...
Pluspunten
Overclockbaarheid Prestaties Prijs Geluid Dualhead
Minpunten
Die 4 pipelines hardmod :(
Eindoordeel
Algemeen
Heb de kaart nu 2 jaar ofzo, vind hem perfect voor zijn taak, mijn Athlon64 3200+ grafische vermogens geven. Wilde de kaart al sinds dag 1 alleen 399,- was mij toen te duur, 1 jaar later voor 199 op te kop weten te tikken, vond ik een erg mooie prijs, er is mij toen ook een X850XT aangeboden voor 369,- daarover later meer.
Overclock- en modbaarheid
Stock, leuk.. ATiTool, leuker.. met ATiTool is het feest begonnen, beetje hier er bij, beetje daar. Temps & speeds.
core / mem, idle / load
Stock:
475 / 450, 40°C / 72°C - Marge
Toegevoegd: 30-1-2008
Stock
475 / 450, 34°C / 40°C - hoezo marge..
3DMark Score 4901 3DMarks
Overclock 1:
520 / 520, 44°C / 83°C - Temps?
Overclock 2:
540 / 560, 42°C / 68°C - w00t
Vanaf hier alleen Zalman VF900-Cu + AS5
Overclock 3
540 / 560, 35°C / 50°C - cool
Overclock 4
540 / 590, 34°C / 49°C - cooler
Toegevoegd: 30-1-2008
Overclock 5
525 / 600, 37°C / 52°C - neat
3x per scene getest
3DMark Score 5769 3DMarks 17,7% winst
Overclock 6U
549 / 600, 40°C / 56°C - neat
3DMark Score 5802 3DMarks 18,4% winst
CPU @ 2100 Mhz ipv 2000 Mhz
3DMark Score 5855 3DMarks 19,5% winst
Huidige situatie
555 / 600, 38°C / 58°C - neat
3DMark Score 5802 3DMarks 18,4% winst
CPU @ 2100 Mhz ipv 2000 Mhz
3DMark Score 5895 3DMarks 20,3% winst
Problemen voorbij deze overclock
Moederbord is maar HTT 600(630 oc.) Mhz, ook de chipset is nagenoeg NIET over te klokken, als iemand een ander moederbord s754, agp, DDR-SD heeft ik hoor het graag, met een HTT van 800 natuurlijk en mogelijk wat meer overclock (BIOS) mogelijkheden. Bereid te kopen tot 30 euro!
Conclusie core maakt hier niet meer het verschil en ik denk dat mogelijk mijn CPU hier de bottleneck begint te worden...
Plaatje met overzicht!
Na al het overgeclock kom ik dus met gemak boven de X800XT uit, en evenaar ook makkelijk de X850XT:PE die destijds nog in de 400+ range zat en deze 199,- was. Op het missen van 4 pipelines na dan
Warmte & geluid
Stock koeler deed z'n ding, met enige overclock ook perfect, alleen door wat geweld wat de fan een beetje rattelig geworden. Na dat ik al een warmte probleem van mijn kast had opgelost, had standaard geen gaten in de zijkant.
En nadat ik de Zalman VF900-Cu gezien had op een Alternate bezoekje, gelijk besteld.
Reacties (14)
Is dat niet gewoon een Bios-flash- Die 4 pipelines hardmod
Enne... qua kloksnelheden een ander model evenaren betekent niet zomaar betere performance. Dat geef je ook wel aan (pipelines) maar is erg ''achteraf''.
Edit: staat erbij
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 20:59]
Je 6600gt is te langzaam (ook de 6800gt) om de shader3 in combinatie met andere high settings snel te draaien in de meeste games. (als ze uberhaubt al het shader model 3 gebruiken..)
Wat ik wel weet is dat SM3.0 tegenover SM2.0 ook de complexiteit kan verminderen waardoor die shaders net sneller berekend kunnen worden.
Ik lees op Tweakers:
En het kwaliteitsverschil in Trackmania Nations, op dezelfde settings, was zeer opvallend tussen een 9800XT of X800 GTO en een 6600GT. Dit kan natuurlijk ook liggen aan de implementatie van SM2.0 tegenover 3.0Met uitzondering van displacement mapping kunnen alle model 3.0 effecten ook tevoorschijn getoverd worden met behulp van model 2.0 shaders. In het shader model 3.0 zitten echter wel een flink aantal features die een positieve invloed kunnen hebben op de prestaties.
Verder zijn er tegenwoordig ook games die SM3.0 vereisen en niet willen draaien zonder. Daar sta je dan met je X800. En dat is in mijn ogen toch wel een belangrijk minpunt van de X800 serie.
Dus ja, ik erken dat SM3.0 niet de heilige graal is, net zoals DirectX10 trouwens. Maar het brengt wel verbeteringen tegenover SM2.0 en als bepaalde spellen het vereisen dan ben je niets met je SM2.0 kaart, hoe jammer en stom het ook is.
[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 22 juli 2024 20:54]
Verder is deze discussie een beetje outdated gezien het een kaart is van ruim 3 jaar oud.. hij ondersteund ook geen DirectX10 en de 8400 GS wel.. ja lekkere vergelijking, ATi heeft toen d'r tijd gekozen voor meer raw power en NVidia voor meer features.
En ik HAD het kunnen uittekenen, maar ik had zo iets van er moeten gaten in en wel nu! Verder ziet die kast er toch niet uit en was echt netjes modden voor mij niet interessant
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 20:59]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/136848/rsz_pure2.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/106005/animated%2520garfield.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/114881/LinuxvsFreebsd2613.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/216842/DSCF1740.jpg?f=community)