Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Volgens onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam is er geen verband tussen de duur van pc-gebruik en de kans op rsi. Samen met andere risicofactoren kan computergebruik de kans op de aandoening wel verhogen.

VU-promovendus Stefan IJmker voerde een langetermijnstudie uit naar het verband tussen pc-gebruik en rsi, die als doel had om oorzaak en gevolg van rsi-klachten goed te kunnen onderscheiden, aldus een persbericht van de universiteit. Hij volgde daartoe tweeduizend kantoorwerkers, wier computergebruik softwarematig in de gaten werd gehouden en die bovendien maandelijks een vragenlijst moesten invullen.

gelijktijdig gebruik telefoon, computer en pen (rsi) IJmker vond geen verband tussen de duur dat de proefpersonen achter de computer zaten en het optreden van rsi- oftewel ans-klachten. Wel ontdekte de onderzoeker dat het gelijktijdig aanwezig zijn van andere factoren een rol speelde. Wanneer er weinig variatie in de werktaken is, de pc en de telefoon tegelijk gebruikt worden, de persoon een lage waardering voor zijn werk ondervindt of overmatig betrokken is, of als er tijdens de lunchpauze doorgewerkt wordt, is de kans op rsi hoger dan normaal. Ook blijkt het risico minstens vijfmaal zo hoog te liggen wanneer er in het verleden al klachten zijn geweest. De onderzoeker adviseert een gelijktijdige aanpak van de probleemfactoren om rsi te voorkomen. IJmker hoopt op 2 juli op zijn onderzoek te promoveren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ergens kan ik dit wel begrijpen: de pc-gebruikers zijn immers niet de groep met procentueel gezien het meeste rsi-patiŽnten. Kappers en slagers hebben veel grotere kans op rsi. Mijn ervaring als kinesitherapeut (fysiotherapeut voor de Nederlanders) leert me echter wťl dat veruit de grootste groep van mijn patiŽnten pc-gebruikers zijn. Dit komt volgens mij doordat deze groep ontzettend groot is in de huidige westerse wereld. Daarenboven compenseert bijna niemand de zittende dag met een actieve avond - eerder het omgekeerde: nog lekker voor tv zitten terwijl ons lichaam smeekt om lichaamsbeweging. Ook de verschrikkelijke houding van velen draagt zeker en vast bij tot de ontwikkeling van rsi; veel mensen kennen deze houding wel: C-curve ipv S-curve in de wervelzuil (doorgezakt ipv actief recht te zitten of op een correcte manier tegen de rugleuning), vooruitgestoken hoofd en schouders helemaal naar voor. Wie deze houding herkent, kan maar beter er aan werken!
Verder moeten mensen veel meer sport doen.
In die zin ben ik het wel helemaal eens met dit onderzoek: op zich is een zittend beroep niet voorbestemd om rsi-klachten te geven, maar je moet de hele levensstijl bekijken.

edit: even correctie over wat ik hier allemaal in de reacties lees: houding heeft zeker en vast een invloed op klachten!!! als je onderuitgezakt zit, ga je vooral hoog in de nek zenuwen blokkeren, en zeker ook aan de vookant van de schouder, onder pectoralis minor, die dan zenuwen naar de arm afklemt.

edit2: @Left: klopt zeker en vast. De spieren in de rug zijn niet gemaakt om een hele dag recht te zitten, na 30-45 minuten zijn de spieren moe (bij mensen die "geoefend" zijn, dus nog eerder bij mensen die dit niet gewoon zijn). Bovendien klemmen opgespannen spieren de bloedvaten af, waardoor de spieren hun eigen O2-toevoer blokkeren. Maar het doorzakken is nog vťťl erger. Mijn raad: probeer recht te zitten, actief als het kan. Anders zeker en vast in een goede rugleuning terechtkomen.

Ons lichaam is gemaakt voor afwisseling en beweging, het is belangrijk dat ook in je hoofd te houden!

edit3: @Sallin: in principe klopt het wat je zegt, maar aangezien de mensen -merendeel van mijn patiŽnten toch- zo weinig mogelijk tijd willen uittrekken om te bewegen, is het aangeraden om te sporten, dat is toch net iets intensiever. (versta me niet verkeerd: topsport is naar mijn mening dan weer ongezond).
Vroeger was het inderdaad anders: dan waren de mensen heel de dag echt in beweging, van mij mogen ze de auto afschaffen :)

[Reactie gewijzigd door plastronneke op 1 juli 2008 17:48]

Mensen moeten niet zozeer gaan sporten, maar meer gaan bewegen. Het is inderdaad ongezond om de hele dag achter de computer te zitten en dan op de bank te ploffen. Door in het normale leven voor actieve opties in plaats van passieve opties te kiezen kunnen mensen al voldoende beweging krijgen. Bijvoorbeeld lopen/met de fiets ipv met de auto boodschappen doen, trap ipv lift, etc.

Midas Dekkers heeft een mooi boek geschreven over beweging waar hij passiviteit versus activiteit leuk uitlegd en ook de mythe sporten = gezond aanpakt.
edit: De boodschap van het boek is min of meer: Je moet sporten als je het leuk vind, maar je moet je niet verplicht voelen om te gaan sporten als je het niet leuk vind. Zorg wťl dat je voldoende beweegt.

[Reactie gewijzigd door Sallin op 1 juli 2008 15:58]

Alle respect voor je kennis en ervaring, maar volgens mij is het ook erg belangrijk om tijdens je werk regelmatig van houding te veranderen. Als je de hele dag krampachtig probeert de juiste werkhouding vast te houden dan krijg je denk ik juist sneller klachten. Af en toe even onderuit zitten en daarna weer rechtop is dan denk ik toch nog beter.
Ik heb het idee, corrigeer me maar als het niet klopt, dat de 'ideale werkhouding' er van uitgaat dat je de hele dag alleen maar aan het typen bent. Inderdaad als dat je werk is dan kan je maar beter zorgen dat je tenminste de goede houding aanneemt. Maar in de IT zien de meeste dagen er anders uit. Typen wordt afgewisseld met werken met de muis, misschien iets noteren, iets opzoeken op het internet etc. Dat zijn lang niet alleemaal dingen waarvoor je rechtop dient te zitten met je onderarmen op je buro.
of als er tijdens de luchpauze doorgewerkt wordt
dat is toch hetzelfde als lang achter de computer zitten, of begrijp ik dit verkeerd?
Het tijdens de lunchpauze doorwerken houdt eerder verband met de persoonlijkheid, mensen die tijdens de lunch doorwerken zijn over het algemeen 'overmatige betrokkenheid' of hebben een dusdanige werkdruk dat ze denken dat tijdens lunchpauze doorwerken het werk wel verlicht.
jep inderdaad.volgens mij is dit ook niet de enige tegenstrijdigheid

Wanneer er weinig variatie in de werktaken is, (..)is de kans op rsi hoger dan normaal


Dan is er toch een verband?! Ik kan best begrijpen dat meerdere factoren een rol spelen, maar om nou als titel 'lang computeren geen oorzaak rsi' te nemen.. lijkt me weinig wetenschappelijk

Spreek ook uit ervaring hoor, al meerdere keren klachten gehad, tijdje rustig aan doen met computeren en je bent er zo weer van af.

[Reactie gewijzigd door Garma op 1 juli 2008 15:18]

Ze stellen alleen dat puur het "lang achter de computer zitten", geen ingredient is voor RSI-soep.

Eigenlijk zeggen ze:

"We kunnen iedereen heel lang achter een PC stoppen en laten werken. Mits het werk gevarieerd is, de houding goed is, etc. etc. hoeft niemand last van RSI te krijgen.

Als een foute houding of een ander euvel de directe oorzaak is, lijkt het me logisch dat die versterkt wordt naarmate je langer achter de PC zit.
Dat wil nog niet zeggen dat het achter de PC zitten zelf een causaal verband heeft met RSI.

Het verschilt sterk van persoon tot persoon en er zal vast een hele dikke studie bestaan naar correcte houdingen etc., maar ik zit al 15 jaar zo onderuitgezakt als maar kan, opgefokt (omdat het allemaal niet snel genoeg gaat) en zonder regelmatig pauze te nemen achter mijn PC en ik heb vooralsnog geen centje pijn.
Ik denk dat sowieso teveel zaken onder de noemer RSI geschaard worden, zonder dat hier aanleiding toe is. RSI is tot op zekere hoogte ook een modeverschijnsel.
Zonder sommigen te kort te willen doen, want ik ken inderdaad mensen die niet meer normaal kunnnen muizen zonder pijn.
Als je de werktaak ziet als "achter de computer zitten typen" dan is er inderdaad weinig variatie. Als je - zoals ik - met diverse taken rondom software engineering bezig bent (onderzoek, ontwerp, coderen, documenteren, "helpdesk"), dan is er juist veel variatie, ondanks dat het voor buitenstaander lijkt op de hele dag "achter de computer zitten typen".

Volgens mij is de conclusie van het onderzoek juist dat het fysieke aspect ("hele dag achter de computer zitten typen") een kleinere rol speelt dan andere zaken zoals stress, geestdodend werk en weinig waardering.
Wanneer er weinig variatie in de werktaken is
Dus je mag wel 18 uur per dag achter de pc zitten, als je ondertussen maar even koffie gaat halen :)
Dus de nieuwe stagiair koffie laten halen voor de afdeling kan dus nu als RSI preventie maatregel worden aangeduid ;)

Gaat ik nu voor de variatie even een rookpauze houden.
Juist niet... Je moet zelf koffie halen!
Sterker nog, volgens diverse (wat extremere) onderzoekers kan iemand in een rolstoel alles wat een valide persoon kan, als hij of zij maar wil. Het zou gaan om wilskracht.
Nee het verdwijnt niet zomaar. RSI bestaat al heel lang en is in eerste instantie vooral bekend als een muziekanten ziekte. Violisten en pianisten schijnen er bovenmatig veel last van te hebben.
Of de eerste monniken die boeken overschreven ... uur na uur, dag na dag, jaar na jaar. Ook in hun 'dagboeken' zijn aanwijzingen gevonden die wijzen op RSI/ANS-achtige klachten.

Bron: Discovery channel ... geen linkje.
Dit heette heel vroeger 'schrijverskramp'
Nee dat is het RTL probleem, alle kamerplantjes die lekker hele zomers op vakantie gaan naar La Balkonia hebben er last van om dat de RTL redactie vind dat we er allemaal over geinformeerd moeten worden. De publieke omroep durft niet achter te blijven en natuurlijk kan SBS ook niet meer zonder.

Een jaar later weet tante mien alles over rsi en dat het door computers komt, en dus als haar lieve buurvrouw last van haar schouder heeft dan is het dus rsi want tante mien weet hoe dat komt die buurvrouw moet veel te hard werken op dat kantoor. Natuurlijk heeft die aardige man daar aan de overkant het zelfde want zijn hand doet vaak zeer en ook hij werkt op een kantoor en vast ook met een computer.

Eigenlijk weet tante mien helemaal niets, heeft de buurvrouw last van haar schouder omdat ze tijdens het sporten verkeerd gevallen is en de buurman stelt zich gewoon aan omdat hij een dagje vrij wilde hebben zodat hij even lekker in huis kan klussen.

De zenders kan je omdraaien of invullen zo als je wilt maar het geen al snel gebeurt is dat als een van de zenders een nieuwe ziekte ontdekt die lekker vaag is en lekker bekt dan kan je er donder op tegen zeggen dat dat de volgende hype ziekte wordt waar op eens heel veel mensen slachtoffer van kunnen worden.
Dat kon ik ze al vertellen. Ik zit al jaren lang vele vele uren per dag op de computer en ik heb geen problemen ervaren ermee.
Het is puur de houding van mensen. Zit recht, armen liggend op de tafel en je handen in ongeforceerde posities. Scherm enigzins op ooghoogte en je kan het jaren doen zonder een centje pijn.
En zo heeft iedereen zijn eigen mening over wat er nu daadwerkelijk voor zorgt dat je RSI/ANS-achtige klachten krijgt. Mijn eigen ervaring leert mij weer dat klachten niet zozeer worden veroorzaakt door mijn houding maar meer door de hoeveelheid stress of haast die bij een bepaalde activiteit komt kijken en de lengte van de intervallen waarin ik onafgebroken achter een computer aan het werken ben.

Het is raadzaam om bij jezelf na te gaan wanneer bepaalde klachten zich voordoen en wat mogelijke redenen daarvoor zijn. Ik denk dat het niet juist is te stellen dat het het resultaat is van "puur de houding van mensen". Houding is belangrijk, maar er zijn een hoop achterliggende factoren die ertoe kunnen leiding dat je een foute houding aanneemt of bijvoorbeeld je spieren te veel aanspant.

[Reactie gewijzigd door dajero op 2 juli 2008 00:08]

houding heeft volgens mij geen invloed (ff afkloppen). Als je weet hoe ik er vaak bijzit, thuis met de benen in de vensterbank als ik achter de pc zit. Nooit recht in me stoel etc.
Het heeft er vooral mee te maken of je je armen in een bepaalde positie forceert e.d. Mijn elleboog rust de hele dag op mijn bureau en ik heb er nooit last van. Maar op het moment dat ik mijn elleboog niet op mijn bureau kan laten rusten, krijg ik er al redelijk snel 'last' van. Ik voel dan iniedergeval dat ik iets niet goed doe.
Ik heb juist met ondersteuning last, maar als ik gewoon zit zoals ik wil zitten (dus zonder voetenplankje, zonder verstelbaar bureau en zonder armleuningen), dan zit het een stuk beter. Met armleuningen heb ik bijvoorbeeld steeds last van m'n ellebogen, en met voetenplankje donder ik zowat van m'n stoel omdat het zeer onstabiel zit.
Same here.
Gewoon zorgen dat je comfortabel zit. Ga er desnoods lekker bij liggen.
Muis vasthouden zoals je zelf het meest natuurlijk vind.

Nog nooit RSI gehad.

Als je je aan allerlij vage regeltjes gaat houden, heb ik gemerkt dat je "juist" last krijgt.

[Reactie gewijzigd door bbr op 1 juli 2008 15:19]

Ik moet toegeven dat het ook wel helpt om er redelijk op te letten. Ik moet wel even afkloppen, maar mijn armen houd ik altijd op bureauhoogte (leunend op mijn stoelleuning). Ik zit vaak redelijk rechtop en mijn scherm is op ooghoogte. Ik heb het idee dat ik het tot nu toe daarom - wederom afkloppen - goed uithoudt. Zodra je een verkeerde houding hebt merk je dat volgens mij gelijk wel? Ik heb wel eens dat ik voor andere mensen moet typen (zit ik schuin naast ze) en dan moet ik mijn polsen/arm vrij scheef neerleggen op het bureau. Als ik dan ga typen merk ik dat door zo'n houding je snel kramp/pijn krijgt in je polsen/armen. Volgens mij zijn dat dan de houdingen die juist bij continu gebruik die problemen opleveren.

Tuurlijk zit ik ook af en toe gewoon onderuit, maar ik heb ook eens gelezen dat je benen gestrekt en je rug op de punt van je stoel - eigenlijk je hele lichaam gestrekt dus - niet eens verkeerd kan zijn af en toe. Van de dingen die ik heb gelezen over RSI en hoe je daar aan komt, kwam ik tot de conclusie dat ik zelf het redelijk probeer te voorkomen/goed probeer te doen.

Zelfde verhaal trouwens met de muis. Stel dat ding gewoon erg gevoelig in en je hoeft bijna niet je muis te verplaatsen. Waar er dus nog mensen zijn die elke keer de muis helemaal van links naar rechts en van boven naar onderen op hun tafel verplaatsen. Dat is ook RSI-opwekkend natuurlijk. Maar dat laatste kan onwetendheid zijn natuurlijk, dat zoiets in te stellen is. Voorlichting is zeker niet verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 1 juli 2008 15:21]

precies, zelfde hier, ik heb wel eens op verkeerde hoogte/in de verkeerde houding gezeten en dan kreeg ik vrijwel meteen last van mn armen, maar zolang je onderarmen bijna compleet stil liggen en alleen je handen bewegen is er eigenlijk niets aan de hand. En natuurlijk in een ontspannen positie zitten.
dit kan natuurlijk ook 2 dingen betekenen, of computers veroorzaken idd geen RSI, of al de arbo wetgeving werkt en voorkomt RSI onder normale omstandigheden.

[Reactie gewijzigd door Countess op 1 juli 2008 15:20]

wat ie natuurlijk probeert te zeggen met die lunchpauze is dat het belangrijk is om op tijd te ontspannen. Zowel je hersennen als je spieren hebben af en toe rust nodig. Als je strak achter elkaar doorwerkt ontspan je niet meer en zal je je spieren als het ware krampachtig bewegen. dit veroorzaakt rsi. Zo zal je merken dat als je heel ingespannen een game speelt met je muis dat je eerder last krijg van je pols ofzo dan als je ontspannen af en toe ergens op klikt en rustig ergens aan werkt.

ik werk ook al heel wat jaren langdurig achter een pc, afgelopen jaren zelfs bijna alleen maar achter een laptop (nachtmerrie volgens vele ergonomen) en heb niet echt last van rsi.
Ik heb zelf hier ook af en toe last van, en naar mijn mening is de grootste risico factor: stress.

Ik heb zelf een paar periodes meegemaakt met flinke spanning in projecten, waardoor er meer stress in je lichaam komt, je spieren gaan meer aangespannen staan, je schouders meer omhoog, en als je dan nog goed moet presteren achter een computer is funest voor je lichaam wat leid tot RSI klachten.
daar ben ik ook van overtuigd.
Sommige van de punten die in bovenstaand stukje worden genoemd ("de persoon een lage waardering voor zijn werk ondervindt of overmatig betrokken is") zijn ook bij uitstek stressveroorzakers.
Ook helemaal mee eens. Volgens mij zijn dit de belangrijkste oorzaken van RSI:
1) Stress ( veroorzaakt houding zoals Mic2000 beschrijft)
2) je hand in een krampachtige positie op je muis laten rusten terwijl je deze niet gebruikt (tijdens lezen etc)

beide komen neer op een verkeerde houding, maar dan specifieker.

Verder denk ik dat het onzin is om te zeggen dat de "te lang" geen oorzaak is... Misschien is oorzaak niet het juiste woord maar een factor is het zeker.
Je kan nog zo gestressed en krampachtig achter je pc zitten, als dit maar een uurtje per dag is krijg je er echt geen RSI van.
te lang gaat vooral hand in hand met stress, als het te druk is ga je langer werken en juist die combi is volgens mij fataal
Mic2000 heeft helemaal gelijk. Ik programmeer al 29 jaar en heb maar 1x last gehad van RSI verschijnselen. Door ze te herkennen heb ik snel in kunnen grijpen (een ex-vriendin was een paar jaar daarvoor blijvend 80% afgekeurd na een veel te stressvol onderzoek en verslag voor haar afstudeerscriptie, dus ik was gewaarschuwd).

Zelf gebeurde het op een moment dat ik bij Lost Boys (in the old days) 5 grote projecten op m'n bord had maar geen brood op de plank door hun 'fantastische' salarishuis. Voor mij was dat een reden om ontslag te nemen en te gaan freelancen waardoor ik zelf m'n werkdruk kan bepalen. Merk wel dat ik iets stressgevoeliger ben geworden na die ene keer, heb nu maar 4 grote projecten tegelijkertijd ;), maar kan het nu prima balanceren.

Een rondje park rennen of een uurtje schredden op je gitaar doet ook wonderen omdat je hoofd daarna weer heerlijk leeg is.

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 1 juli 2008 16:14]

Eigenlijk kan je dit niet zo zeggen.
Als langer achter de pc zit, vergroot je de kans dat de andere factoren op je werkt, en vergroot je hoe vaak dat gebeurt. Tussen lang achter pc zitten en rsi zelf zit geen verband, wel tussen de kans op die andere factoren en er lang achter zitten.
inderdaad
er zijn immers ook mensen die nog nooit hebben getennist, en toch tennisarm klahten hebben.


er is dus geen direct verband. dan zou immers iedereen die die meer dan XX minuten met een computer iets doet ( muis, toetsenbord, wat dan ook) rsi moeten krijgen.


als je echter de hele dag hetzelfde zinnetje moet typen is dat weinig variatie, en krijg je snel last van je hand. de hele dag typen kan dan ook niet zo goed zijn, maar er is denk ik geen werk waarbij je echt 8 uur lang aan hettypen bent.

als de enige afleiding het benatwoorden van de telefoon is, of je werk bestaat uit bellen en vervolgens noteren of iets dergelijks. is dat ook weinig variatie, en waarschijnlijk ook geestdodend. hoe meer het routine wordt hoe erger de klachtenkunnen worden volgens mij. dus waardering is dan ook zeker onderdeel van de risicofactor, en stress en druk die de handleingen aleen maar vaker laten plaatsvinden. stress gaat ook egpaard met minder waardering. ook overbetrokkenheid kan op die manier zorgen voor een te hoge niet gevarieerde werkdruk.

over het algemeen kun je dus stellen dat zaken die over het algemeen al negatief waren voor je werk ook de kans verhogen op rsi.
er zijn immers ook mensen die nog nooit hebben getennist, en toch tennisarm klahten hebben
wat een onzin.... tennisarm, muisarm allemaal benamingen voor hetzelfde.... RSI

vroeger was de naam RSI nog niet zo bekend en bestond de muisarm nog helemaal niet, dus noemde ze alles maar "tennisarm"

er is dus geen direct verband. dan zou immers iedereen die die meer dan XX minuten met een computer iets doet ( muis, toetsenbord, wat dan ook) rsi moeten krijgen.

dus jij beweert dat het aantal minuten geen verband heeft met RSI?
dus dat als je maar een half uur per dag helemaal verkeerd achter je pc zit meer kans hebt op RSI dan de hele dag een beetje verkeerd zitten?

de tijd is gewoon een factor...

laatste stukje ben ik het wel mee eens ;)
Op dit moment kan ik nog amper typen (ik ben nu verkeerd bezig eigenlijk...), recherarm steekt behoorlijk. Muis al jaren links. Ik zat idd met mijn hoofd naar voor etc, ik zit nu beter en de fysio kraakt mijn rug. Geen last meer van schouders. Spieren onderarm voelen redelijk dood. Werkplek e.d. is goed volgens de arbodienst, maar het wordt steeds erger. Schiet mij maar lek. 8)7

Oh ja ik doe 3-4x per week aan sport,dat kan het dus niet zijn.

[Reactie gewijzigd door stefan001 op 2 juli 2008 18:28]