Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Bij de Chinese site Chipshell zijn foto's van de op twee RV770-gpu's gebaseerde Radeon HD4870 X2-kaart zonder motorkap opgedoken. De nieuwe highend-kaart moet in augustus in de winkels liggen.

Over de specificaties van de Radeon HD4870 X2 is nog veel onduidelijk. De kaart beschikt over 512MB gddr5-geheugen dat waarschijnlijk op 3,6GHz gaat lopen, net zoals het geheugen van de Radeon HD4870. Ook weinig verrassend is dat er twee RV770-gpu's aan boord zijn, maar het is niet bekend hoe deze met elkaar communiceren, schrijft Nordic Hardware.

Volgens de site is niet alleen de kaart geoptimaliseerd voor multi-gpu-rekenwerk, maar de gpu zelf ook. Net als bij de Radeon HD 3870 X2 zijn de twee gpu's met elkaar verbonden met een plx-chip, die nu pci-e 2.0 ondersteunt. Een andere opvallende eigenschap is dat de pcb zwart is in plaats van het voor ATI-kaarten kenmerkende rood. De nieuwe highend-kaart van AMD zou volgens de eerste prestatie-indicaties over het algemeen 15 procent beter scoren dan twee Radeon HD4870-kaarten in Crossfire-opstelling. Of die resultaten representatief zijn zal eind augustus blijken als de Radeon HD4870 X2 zal verschijnen.

ATI Radeon HD4870 X2 voorkant ATI Radeon HD4870 X2 voorkant
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Heel eerlijk gezegd vind ik die multi-gpu dingen steeds meer 3dfx achtige vormen aan nemen, hoewel, 4 van dat soort dingen op een kaart zou nog erger zijn :)

De Nvidia manier (2 kaarten stapelen) lijkt me wel wat efficiŽnter (warmte afvoering) dan dit.
http://www.thedodgegarage...pes/proto_v6k_3700_hs.jpg

[Reactie gewijzigd door boiert op 30 juni 2008 17:17]

2 PCB's zijn veel duurder dan een enkele PCB, en door het stapelen is de assemblage van de kaarten een stuk moeilijker en dus duurder.

De aanpak van ATI is dus zeker kostenefficiŽnter zolang de PCB niet te lang is.

Qua warmteontwikkeling denk ik dat beide aanpakken voor en nadelen hebben.
Bij de gestapelde ontwerpen wordt de warmte gedeeltelijk opgesloten tussen de 2 PCB's. Als alles op 1 PCB zit koel je de ene gpu met de lucht die opgewarmd werd door de andere gpu.
dat lijkt mij dus echt niet effiecienter warmte afvoeren.

Ik had de plaatjes al gezien, maar toch ziet er strakjes uit.
Warmte afvoer gebeurt in beide gevallen door lucht te verplaatsen. Afhankelijk of de koeler monolithisch is of de GPU's niet door een heatpipe verbonden worden,, dat kan verschil maken. Of het 1 of 2 plaatjes zijn is niet zo belangrijk.

Het grootste verschil zit in de kosten van het pcb, aantal lagen vs montage kosten.

Dit doet me wel denken aan de '96 ISA geluidskaart die ik had; ook een kast vol met kaart, en dan had die zelfs nog wel SMD electronica. (Ja toen was dat nog vrij nieuw)
leg 's uit? ik denk juist het tegenovergestelde aangezien je maar over 1 pcb je amperages laat lopen i.p.v. 2. Ik heb eerder het idee dat je de warmte juist opsluit tussen 2 pcb's

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 30 juni 2008 17:04]

Opsluit? Het is niet passief!! De warmte wordt afgevoerd.
Volgens de site is niet alleen de kaart geoptimaliseerd voor multi-gpu-rekenwerk, maar de gpu zelf ook
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ze gaan echt niet een aparte productielijn opzetten voor de gpu's die op een X2 kaart komen.
Dan zou het een modificatie moeten zijn die in alle gpu's zit. Dus ook in de gpu's die op de 4850 en 4870 kaarten zitten.

En dan vraag je je uiteraard meteen af of de crossfire van die kaarten beter is dan de crossfire op de vorige generatie. Of dat het een modificatie is die wel in die gpu's zit, maar alleen naar voren komt op een X2. (dan zou het een heel "goedkope" modificatie moeten zijn)
Volgens Anandtech zit er inderdaad iets op alle GPU's, dat alleen voor de X2 kaart bestemd is:

Zie http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=9
Although AMD isn't talking about it now, the CrossFire Sideport is a new feature of the RV770 architecture that isn't in use on the RV770 at all. In future, single-card, multi-GPU solutions (*cough* R700) this interface will be used to communicate between adjacent GPUs - in theory allowing for better scaling with CrossFire.
Deze alinea lijkt te zeggen dat die sideport alleen voor single-card multi-gpu bedoeld is. Is natuurlijk de vraag waar het verschil ligt t.o.v. normale crossfire. Ik kan me dan alleen dingen bedenken zoals shared memory... Of het moet zijn dat bepaalde zaken niet zonder timing problemen over lange afstanden naar een tweede kaart kan worden gestuurd, maar wel naar een dicht bijzijnde tweede GPU op dezelfde kaart.

Aangezien ATI/AMD duidelijk heeft ingezet op simpelere mainstream GPU's, met een X2 voor de high-end, lijkt het logische dat ze daar bij het ontwerp van de GPU al wat meer rekening mee hebben gehouden dan vroeger, waarbij crossfire alleen de ultra-high end niche markt betrof.
of eentje die geunlocked word door het geoptimaliseerde ontwerp van de pcb of bridge chip, die daardoor duurder word en qua prijs bijna alleen geschikt voor highest end kaarten
GDDR5, dat kan wel eens de achilleshiel worden van deze kaarten. Maar afwachten of Samsung het voldoende kan produceren.
De eerste HD4870s gebruiken allemaal Qimonda (ex-Infineon) geheugen. Daar komen straks de kaarten bij die gebruik maken van Hynix en Samsung GDDR5. Dus Samsung is niet de enige die produceert. Het tekort aan GDDR5 is zo goed als opgelost.

Samsung is zelfs al begonnen aan de productie van GDDR5 geheugen dat op 6Ghz loopt. Het huidige gebruikte geheugen van Qimonda draait op 3,6Ghz, maar uit eigen ervaring met m'n HD4870 weet ik dat dit met gemak naar 4,4Ghz is over te klokken. Dat beloofd dus nog wat voor het hogere snelheidsgeheugen.
Heb ergens (XS) gelezen dat er nog een grote uitval van de 4870 kaart is.
Dit zelfs bij mensen die niets overclocken.
Hopelijk geeft ATI dit overkomen met deze kaart.
Dat komt waarschijnlijk dat een defecte bios erin is geflasht. De HD4870 heeft namelijk een 128kb bios en niet de standaard 64kb bios. De oude flash tools deden alleen maar de eerste 64kb dumpen. Hierdoor kon je een gezonden kaart verkloten door hem met de 64kb bios te flashen. Gelukkig zijn de flash tools van ati geupdate.
het is idd een probleem vanwege de gddr5 ram, maar niet omdat die van qimondo crappy zijn. zie mijn post hieronder.
Als de ram crappy is, hoord de kaart nog te werken(met gratis artifact). Hier ging het echt om kaarten die dood zijn. Waarschijnlijk allemaal door een flash met een officele bios uit een kaart die niet goed gedumpt is.
Dat was een storm in een glas water. Een groot aantal mensen hadden een gemodificeerde bios in hun 4870 geflashed om de temperatuur van de kaart te verlagen. Het was een aangepaste bios die gemaakt was met tools die enkel geschikt waren voor oudere bios types.
Ondertussen is er een bios beschikbaar waarmee de kaarten alsnog gered kunnen worden.
heb fff wat gelezen en het zijn eigenlijk voornamelijk mensen die hun bios geflashed hebben.
een enkeling niet en die had gewoon pech waarschijnlijk, dat kan altijd gebeuren.

edit : hoe je je doden fout geflashed kaart weer tot leven kan wekken.
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/152

[Reactie gewijzigd door Countess op 30 juni 2008 17:12]

Vreemd. De Radeon HD 4870 gebruikt 2x6-pins aansluiting voor de voeding, deze heeft blijkbaar genoeg aan twee pinnetjes meer. Had de 4870 dan niet mss genoeg kunnen hebben aan bv een enkele 8-pins?
Inder daad een 8 pin en 6 pin , deze kaart gebruikt dan toch in elkgeval iets van 300 watt .
dat is dacht ik de max van wat de 8 pin doorstuurd . en dan er vervolgens nog een 6 pin extra bij zit.

of zou je kunnen kiezen ? voor 8 of 6 pin?

[Reactie gewijzigd door Rafarion op 30 juni 2008 16:41]

Waar baseer je die 300W op?

Op die kabels? Das natuurlijk maximale he.
Het is toch vrij begrijpelijk dat als een enkele 4870 al 2x 6pin Molex heeft een dubbele GPU variant dan eigenlijk theoretisch een 4x6pin nodig moet hebben. Tenslotte als je 2x 4870 in crossfire zet zal je er ook 4x 6pin aan moeten hangen. Het is dus heel simpel, die aansluitingen zijn enigsinds overkill. Volgens mij ging het er ook totaal niet om of er nou een 8pins of 6pins aan aan eind van DEZE 4870X2 kaart zit, maar waarom deze kaart met betrekkelijk weinig stroomvoorziening afkan. Een goeie opmerking in mijn ogen. Waarom snapt de helft zoiets nou niet...

Als je er werkelijk zelfs 15% meer prestaties behaald worden met deze kaart t.o.v 2x 4870 in CF snap ik eigenlijk niet waar ze spontaan die power vandaan halen. Het is dezelfde generatie troep, en je kan niet ineens zoveel meer prestaties halen zonder dat het opgenomen vermogen drastisch stijgt. Die GPU's op deze kaart zijn niet spontaan zuiniger.

Het zal dus wel iets met 12V rails en Amperages te maken hebben. Ik geloof namelijk ook dat een enkele kaart prima werkt met maar 1 6pin connector. Net als dat mijn 2900XT ook helemaal niet 1x6 +1x8 nodig had om te kunnen functioneren. Je kon netzogoed een 6pin in de 8pin steken. Een enkele 8pins gebruiken of alleen maar een 6pin connector. Nog belachelijker is dat ze zelfs een Y splitter meeleveren. Alsof DAT helpt!? Heel vaag eigenlijk allemaal. Het hangt gewoon van je voeding af, als deze genoeg stroom kan leveren over een enkele 6pins kabel zal het gewoon werken. In andere gevallen kan je twee rails combineren als je voeding tekort schiet of als je PCI-e bus niet instaat is om voldoende stroom te leveren. Zie het maar als backup aansluitingen "voor het geval dat". Het is niet altijd een vereiste om beide aansluitingen van de juiste stekker te voorzien..

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 30 juni 2008 17:18]

Ik denk dat Rafarion's post een beetje verkeerd geplaatst was. Die kabel kunnen bij elkaar maximaal 300W leveren met blijkbaar het PCI-express slot erbij. Dat wil niet zeggen dat deze kaart ook daadwerkelijk 300W trekt. De kaart is operationeel op PCI-express 2.0, dat wil dus zeggen dat er een hoop meer bandbreedte beschikbaar is voor communicatie met de rest van het systeem. Wellicht is er het e.a aangepast waardoor de crossfire nu wel degelijk verbeterd is.

Overigens houden fabrikanten altijd een ruime marge aan. 550W bijv voor een kaart die bij elkaar 10A op de 12V trekt. Maar je hebt ook nog de rest van het systeem + stabiliteit van je PSU. Daarom dat ze altijd wat hoger liggen dan wat er in werkelijkheid verbruikt wordt. Iets met OEM-kasten en budget PSU's met ook een wattage van 400 (sub) W's. Die dingen komen als warme broodjes retour omdat men denkt een C2D met Sli en de hele bende erop te kunnen draaien.....
Nee, de HD4870 gaat ongeveer net 10 watt boven de energie die een pci-e slot en een 6-pins aansluitking kunnen leveren, dat is 150 watt. De TDP van de 4870 is rond de 160 watt
Daarom is voor die laatste 10 watt nog een extra 6pins connector bijgevoegd.
Nu vraag je je af waarom dan niet 1 8 pin's. Nou daar weet ik geen antwoord op :P Wellicht omdat de 6-pins meer ingeburgerd is en de meeste moderne PSU's wel 1 of 2x een 6 pins hebben.
Jah precies, dat is natuurlijk de reden, 6pins is veel meer ingeburgerd. Maar die GPU moet wel gevoed worden, dus als ze voor een enkele kaart op 160 watt rekenen zit zo'n dubbele variant toch al wel snel aan 300 Watt, 2x 4870 moet je toch ook met 320Watt rekening houden. Uiteraard zijn al die waardes ruim genomen maar het blijft frapant dat ze voor de X2 dan ineens een stuk minder marge genomen hebben met maar twee aansluitingen die vaak maar voorzien kunnen worden van 2x 6pins (ookal is de 2e een 8pin aansluiting). Zou dit dan wel afdoende zijn? Uiteraard, anders hadden ze dit niet gedaan. Het lijkt er dus op dat die 160watt voor een enkele 4870 wat overdreven is en ik gok dat die kaart dan ook prima werkt met een enkele 6pins aansluiting. Hoe ze dan vervolgens ook nog eens 15% meer snelheid verwachten van deze X2 is ook wel knap te noemen. Met andere woorden deze X2 moet wel een stuk effecienter met zijn energie omgaan anders zou je toch stabiliteitsproblemen verwachten. Ook nog eens rekening houdend met het feit dat een dubbele opstelling gebruik kan maken van 2 pci-e sloten die de kaarten voeden, en deze maar van 1'tje!
Dan gok ik dat een CF opstelling relatief in-efficient is, misschien omdat beide kaarten een voedingscircuit nodig hebben, en een enkele kaart af kan met 1 voedingscircuit waardoor het veel efficienter uitpakt. En wie weet hebben ze zelfs meer hoogwaardige en efficientere componenten gebruikt op de X2.

Anyway, ik vind het knap dat ze een kaart weten te maken bestaande uit dezelfde GPU's die spontaan 15% betere prestaties halen en ook nog eens relatief minder vermogen op lijkt te nemen.

it boggles the mind... :P

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 30 juni 2008 17:51]

Waarschijnlijk een iets latere versie van de chip. Meestal is het naarmate de productie vorderd des te beter het process gaat en hoe beter de chips zijn.
Hoe beter de chips, hoe minder energie ze verbruiken en hoe verder je ze kan overclocken.
(hoewel het 55nm productie van TSMC prima verloopt vraag ik me af hoeveel effect dit zal gaan hebben)

iig zullen voor de X2 chips die rond het midden van de wafer zitten worden gebruikt. Deze zijn vaak wat zuiniger en clocken verder over. (in het midden zitten de beste chips, hoe verder je naar de rand gaat, hoe slechter ze worden)

Ik denk ook wel dat de kaart het zonder 1 extra 6pins aansluiting kan doen. Maar ik denk dat je de overdrive functie dan niet kan gebruiken. Of dat de kaart zichzelf wat lager clockt. (helaas weet ik dat niet... misschien heeft hij wel een error in bios als je niet alle 2 connectors aansluit)

[Reactie gewijzigd door yori1989 op 30 juni 2008 19:12]

Waarom zijn degene die in het midden liggen beter ?
Zou het wel fijn vinden als je het wat kan verduidelijken.
Hoe dichter je bij het midden komt hoe beter de chips. Dit is omdat wafers gedraaid worden en naarmate je bij het midden komt is het silicum het meest zuiver.
Dat betekend dat de transistors beter geleiden en minder lekstroom hebben dan de buitenste, wat kan resulteren in mogelijk hogere clocksnelheiden en minder energieverbruik.
Je hebt vast wel eens de term Cherry picked ergens gelezen. Dit zijn de chips die ECHT uit het midden van de wafer komen. Deze overclocken dan ook enorm goed.
Ik denk niet dat de GPUs an sich 15% sneller zijn, maar dat de communicatie tussen de GPUs beter geregeld is dan via standaard Crossfire. En dan zal zal wel gewoon beter schalen dan 2x HD 4870.

Over het energieverbruik, misschien kunnen ze daar optimalisaties over doen. Ik neem aan dat je niet van elke component die je tegenkomt op de HD4870 er nu ineens 2 nodig gaat hebben, Ramdac bv lijkt me 1 voldoende. Verder zal de 160watt wel hoog geschat zijn, en ook de marge hoef je niet te verdubbelen. Dit samen zal er wel voor zorgen dat ze net wat minder dan 300 watt nodig hebben, en dan heb je genoeg aan een 8pin en een 6pin.
Ik dacht dat de 8 pin iets van 150 watt kan leveren en de 6 pin iets van 75 watt dus totaal 225 watts.
Een pci 1.1 slot kon dacht ik ook 75 watt leveren zo kwam ik op de 300 watt.
maar dat zou inderdaad de maximale waarde zijn van het verbruik , hoewel ik niet precies weet wat een pci 2.0 slot aan watt kan leveren. dus ik schatte zo'n 300 watt.
Je moet ze allebei aansluiten :) Ik dacht met mijn 3870X2 ook kiezen, maar nee hij heeft ze allebei nodig. (ik heb btw 2 x 6pins aangesloten omdat ik geen 1x6 en 1x8 op me voeding had, maar dat werkt ook goed;) )
Jah het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat een X2 kaart ook echt wel die aansluitingen nodig heeft. Ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat deze X2 afkan met 1 aansluiting. Ik doelde eigenlijk eerder op de single-GPU kaarten die met twee aansluitingen zijn uitgerust. Vaak is eentje ook wel voldoende maar nemen ze gewoon geen risico. Het is namelijk frapant om te zien dat een kaart die zoveel krachtiger is en zoveel meer vermogen slurpt als zijn eenkoppige equilivant OOK MAAR TWEE aansluitingen nodig lijkt te hebben. Je zou dan toch al snel aan drie of vier aansluitingen denken nietwaar :P

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 30 juni 2008 18:00]

Hoezo? De stroom voor ziening gaat in stappen van 75watt.

Voor 150 Š 160 heb je dus 3x 75wat nodig. 225watt aansluiting. Dat is duidelijk te ruim. Maar wel praktish. Of will je 'n derde Peg introduceren of 'n molex er tussen hangen. Dat kan ook. maar zo is het eleganter en duidelijker.

Voor ruim 150 max Š 160watt heb je nog altijd 3x 75watt nodig. Met 2x 75 kan je in stabilteits problemen raken. Net niet net wel voldoende igv 150watt.
75PCI en 2 Peg van 6 pinnen. de andere 2 x 75 on 160watt te kunnen leveren.
Die tweede Peg heeft ie net nodig voor die max marge en paar watjes.

Omdat 3 x 75watt ruim voldoet genoeg reserves ook voor OC'en

De HD4870X2 moet onder de 300Watt blijven. En met 2x75+150 is de limiet 300Wat.
De Kaart moet dan iets zuiniger zijn dan 2 HD4870 in CF. Met 'n stuk minder marge voor OC'en bijvoorbeeld. 275Watt

Met 2 x 160 zou je dan op twee 8pins uitkomen.
Het is idd 1x6pin en 1x 8pin (Probeer die foto maar eens te verslepen, dan zie je dat het een 8pin is)
p.s. op een hogere resolutie scherm kan je hem gewoon zien

[Reactie gewijzigd door pluimpje2 op 30 juni 2008 18:40]

in theorie heeft de hd4870 net genoeg aan de pci-e 2.0 bus en een 6 pins aansluiting. maar dan komt het wel heel krap, dus hebben ze er maar eentje extra op gezet.

[Reactie gewijzigd door Countess op 30 juni 2008 17:23]

Mooi om te zien dat er een betere PLX chip opzit.
Ook heeft de RV770 een soort speciale crossfire interconnect, ik vraag me af hoe dat in het hele plaatje past
Maar 512Mb, dit vermoed shared memory. Dus Effectief 512MB.
Ben benieuwed op de tech details na officiele release. Van deze zo te zien innovatie op mutiGPU gebied. En hoe dat praktisch uitpakt.

valt misschien niet meer onder CF.
Ik denk toch niet dat het om shared memory gaat.

De gewone 4870 heeft 8 blokjes geheugen, allemaal op de voorkant, niets op de achterkant. Deze HD4870 X2 lijkt blokjes op de voorkant, maar ook op achterkant te hebben zitten. 8 voorop, en 8 achterop.

Met mijn jan-boeren-fluitjes methode van videokaart analyse, lijkt me dat er op te wijzen dat er 2x 512MB op zit....
Dan zet het article de lezers op 'n dwaal spoor.
Aangezien ik op HWI lees dat het 1GB is? En hier staat 512MB
Dat krijg je met het onofficeel lekken van gegevens. Half werk dus.
Dit is flinke PCB, het zal in sommige systeem kasten net aan passen!
Natuurlijk heeft de gebruikers groep die deze producten koopt ook al een kast die voor high-end gaming geschikt is.

Nu weer wachten op de benchmarks want op theoretische prestaties kun je niet vertrouwen.
Releasedatum klopt niet, hij komt normaal gezien eind juli uit, met een prijskaartje van $499
Bron: http://www.techpowerup.co..._Readies_for_Release.html
@casman, op zich helemaal geen stomme gedachte ook al was het misschien niet serieus bedoeld.

ik ben erg benieuwd hoe dit gaat werken. icm met reversed hyperthreading ben ik heel erg optimistisch over de prestaties van dit ontwerp en dat zullen ze ook bedoelen het "optimized for multi-gpu werk". Daar moet iedere component van je kaart op worden afgestemt en met een bridge chip van een vorrige generatie zal dat niet gaan. En die oude bridge chip heb je nu nog nodig voor 2 losse kaarten omdat die nog niet in chipsets en mobos zitten. die optimalisatie voor multigpu werk zit dus in alle r770 chips maar werkt alleen als alle componenten van het crossfiresysteem er mee overweg kunen. wat dus voorlopig alleen zal kunnen met een 2 chip op 1 kaart ontwerp, totdat de bridgechip van die kaart in chipset of los op mobos zit.

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 30 juni 2008 17:56]

Benieuwd of de micro-stuttering verholpen is met de 4 serie.
ja, daar heb ik wat over gelezen in een van de diepte artikelen op ik neem anandtech.