Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

De opvolger van de populaire WRT54G-router zal in juni leverbaar zijn onder de naam WRT54G2-EU. Evenals zijn voorganger moet de G2 het met een maximale draadloze doorvoersnelheid van 54Mbps doen.

Het ontwerp van de router is daarentegen op de schop gegaan: de antennes zijn niet langer extern, maar geïntegreerd in de behuizing en het kastje oogt nu meer als de WRT160N en de WAG160N. In tegenstelling tot deze modellen, ondersteunt de WRT54G2-EU echter niet de nieuwe netwerkstandaard 802.11n. De router beschikt over vier netwerkpoortjes en een wan-poort en het zendvermogen voor draadloze verbindingen bedraagt 18dBa. Om de installatie van de router te vergemakkelijken, is de 'G2' uitgerust met de Linksys EasyLink Advisor-software. Dit pakket is ontwikkeld om een bedraad of draadloos thuisnetwerk eenvoudig in te stellen.

Ook de beveiliging van het draadloze netwerk is met de WRT54G2-EU laagdrempelig gemaakt: Linksys belooft dankzij WPS-technologie de beveiliging met slechts één klik te kunnen regelen. Het up-to-date houden van zowel de op de pc geïnstalleerde software als de firmware op de router wordt door Lela afgehandeld: in de toekomst zal deze software ook andere Linksysproducten kunnen updaten. De firmware van de WRT54G2-EU, die in het 2MB grote flashgeheugen zit, is - vooralsnog - niet uitwisselbaar met een opensource-alternatief, zoals de firmware van zijn voorgangers dat wel was. Verder beschikt de router over 8MB ram en een processor die op 240MHz loopt. De router is vanaf eind juni verkrijgbaar voor een adviesprijs van 49 euro.

WRT54G2
Lela screenshot 1 Lela screenshot 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Ik heb zelf een WRT54g (v5) en die heb ik geflashed en daar heb ik DD-WRT opgezet. Werkt stuk beter.

Maar ik raad de WRT54g routers zeker niet aan bij andere mensen: één van de belangrijkste dingen van een router vind ik wel de afstand tot waar je ontvangst hebt en dat is bij deze router zeer laag. Ik kan nog maar net in de tuin een draadloze verbinding krijgen (op laagste snelheid).
ik heb een V7 versie van 54g router, deze stond een hele tijd bij mijn broer thuis omdat ikzelf nog geen internet verbinding had. Zo kon ik toch nog internetten met zeker 3 woningen tussen ons in. Dus om dat nou gelijk een waardeloze afstand te vinden vind ik wat ver gaan. Maar misschien is de ontvanger in mijn laptop ook wel ERG goed? Want dat maakt ook nogal wat uit. Ik heb in elk geval nog met ruim 1MB/s kunnen downloaden dus ook de verbinding was niet erg slecht.

Het uitvallen van P2P is heel standaard met routers, je wil niet weten hoeveel connecties dit genereert. Zo moeilijk is het anders ook niet om je uTorrent (oid) in te stellen en er voor te zorgen dat deze wat minder connecties maakt. Met als gevolg dat je router niet meer vastloopt. Ik heb nooit een firmware upgrade gedaan, het ding werkt ansich best wel goed, maar hij moet niet te warm worden (webinterface aan gort) en je moet je connecties in de gaten houden.

Eigenlijk zijn dit allemaal super voor de hand liggende zaken als het op consumentenrouters aankomt. Wij tweakers willen eigenlijk helemaal geen consumentenmeuk, die zooi is veel te 'weak'. Er moet een krachtige processor inzitten, een hoop geheugen en alles moet te regelen zijn op ouderwets terminal niveau. Dan pas heb je werkelijk geen last meer van je P2P connecties. En het liefst ook een 19" stalen behuizingen aub en geen plastic rommel. Maar daar betaal je dan ook snel meer dan 500 euro voor :P
Dan heb je echter wel iets wat echt werkt en Cisco waardig is.
Die pino's die als een idioot gaan P2P'en en dan de router gaan afzeiken vind ik wel wat kort door de bocht. Moeten ze maar even de moeite nemen om de boel in te stellen. Heb je niet eens hele truuks voor nodig met firmware etc.
En anders hebben ze dikke pech met hun downloadperikelen, moeten ze zich er maar iets meer in verdiepen.

Deze nieuwe router is voor een hoop mensen ongetwijveld perfect, ik zou em voor geen goud willen hebben. Wat is dat nou voor een organisch geval? Een router is in mijn ogen een degelijke 19" rackmount. De WRT54g zag er met zijn veel goedkopere behuizing nog altijd vrij retro-profesioneel uit, met name vanwege het stapel principe en de richtbare/vervangbare antennes.

Natuurlijk wil de doorsnee consument met 1 druk op de knop kunnen werken, maar dat dan je P2P geweld roet in het eten gooit is vrijwel onvoorkomelijk als je zo'n simpel geval gebruikt. Dus, ben je iemand van veel data verkeer met ontelbare connecties?
Neem gewoon een degelijke router, van zoiets als dit mag je ook geen wonderen verwachten.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 13 juni 2008 13:25]

hmm, ik vond het altijd wel makkelijk dat je verschillende apparaten van linksys op elkaar kon stapelen omdat deze "pootjes'' hadden. Bijvoorbeeld een switch en een router. met dit ontwerp gaat dat dus helaas niet meer lukken.
Sinds dat grijze model is dat niet meer. Vindt ik zelf ook erg jammer want het gaf wel een nette indruk.

http://www.vtopics.nl/pho...r=Computer&showvideo=ture

http://www.vtopics.nl/pho...ON_Netwerk&showvideo=ture
Ik begrijp deze keuze totaal niet. Wat de WRT54G populair maakt was juist de mogelijkheid om veel zelf te kunnen regelen, van firmware tot antenne. Toen kwam Linksys met de opvolger, een gesloten router. De populariteit nam direct af omdat er veel problemen mee waren. Nu komt er een opvolger met bijna dezelfde naam (leuk voor de leek in de Vobis: "Ja meneer, dit is de opvolger, geen antenne meer nodig en veel beter!") met minder functionaliteit. Hadden ze deze niet beter een totaal andere naam kunnen geven?
Even opmerken, de WRT54G v1-4 was te flashen met alternatieve firmware.
De V5 tot en met de huidige niet meer...

WRT54GL is de vroegere WRT54G v4.

De opvolger van de WRT54G is dus nu die waar het in het artikel over gaat.
Dat klopt niet. Ik heb zelf de WRT54G v5.1 en daar draai ik met succes dd-wrt v24 oid op. Het is echter wel wat lastiger om een alternatieve firmware er op te krijgen, maar een stappenplan is gewoon online te vinden.
Micro DD-wrt, niet de volledige dd-wrt, en daar had ik het over bij de eerste reactie.

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 12 juni 2008 18:44]

Even opmerken: de WRTG v5-6 zijn wel te flashen en wel met de micro versie van DD-WRT, vorige week nog gedaan bij mijn V5.
Klopt, my bad, je kan er nog dd-wrt opzetten bij die twee versies...

weliswaar micro... :x

Had het vooral over de fully functional ;)

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 12 juni 2008 18:43]

Waarom moet of zou je zoveel zelf willen regelen ? De router is ergens voor gemaakt en doet precies datgene wat het moet doen, in een modern jasje zonder die uisteeksels van de antenne's en borduren verder op hun succes. Voor die paar Tweakers/knuteselaars gaan ze echt niet hun hele ontwerp aanpassen wat ten goed komt van de prijs en ontwikkeling :)

Verder leverd Linksys knappe spullen af voor een betaalbare prijs en moet zeggen dat ik met mijn WRT350 nooit ergens last van gehad heb. Slim overigens van Cisco om de naam niet te veranderen, teken dat Linksys toch wel een groot en bekend merk is geworden onder de consumers.
350n geen problemen? Jij bent zeker niet actief aan het downloaden.. alle linksys routers trouwens hoor van de laatste paar jaar.. altijd gezanik met vollopende routing tabels.. kutdingen.
Haha wat doet een router dan allemaal volgens jou? Alleen DHCP toewijzen en that's it?
Je kan echt zoooveeeeel meer uit een router halen!
Het leuke was net dat de oude wrt54 was gemaakt voor veel maar de firmware beperkte de mogelijkheden immens.

Mijn hoofdreden is bijvoorbeeld zodat ik op mijn kamer volledig gigabit bekabeld kan leggen en internet gebeurd langs een draadloze brug naar de router met internetaansluiting die letterlijk langs de andere kant van het huis staat.
Enig beetje alternatief dat er zou zijn voor mijn situatie is een homeplug maar voor 2x ¤50 heb je al twee WRT54GL's met superkrachtige custom firmware.
Ik zelf heb de WRT160N(lijkt op deze) en ben er héél erg tevreden mee! Aleen CD'tje er in en hij werkt al! En ook nog een erg mooi design! Ik ben met de 160N heel erg tevreden! Dus ik denk dat deze ook wel goed wordt!
Een cd'tje plaatsen om een router in te stellen?

Daar is de webinterface toch voor?
precies, met een cdtje installeren is wel zo wat van irritant. Extra software die alleen je computer vertraagd en nergens voor nodig zou moeten zijn... Niet echt een vooruitgang dus
"Advanced configuration is a snap with the web browser-based interface."

Rechtstreeks vanaf de info pagina van deze nieuwe router...
Die cd is alleen maar om het instellen makkelijker te maken voor gewone gebruikers. Je kan ook nog steeds gewoon via web access alles instellen zoals je gewend was.
Het is wel komisch om te lezen dat je zegt dat een CD het instellen makkelijker moet maken, terwijl je een seconde later schrijft dat we het gewend zijn om het via de webinterface te doen :D
je moet wel lezen welke gebruikers hij aanduid voor de cd interface en de webinterface

groot verschil....
we zitten hier op tweakers dus je in zijn zin betekend tweakers cq mensen die verstand hebben van wat ze doen.... ( itt gewone gebruikers :))
Ook geflasht met DD-WRT?
Zo ja, wat zijn je ervaringen? Welke versie heb je, v1?
Toen ik de mijn kocht in de USA was d'r nog geen dd-wrt versie voor dit apparaat beschikbaar.
Dan zou ik toch eens checken, volgens de verschillende berichten op dd-wrt.com zou met 2.4 ook de 160N moeten werken. Ik weet uit mijn omgeving dat de 150N werkt en die zou intern het zelfde moeten zijn(op antennes na), maar zie nog maar weinig berichten van mensen die een 160N geflasht hebben.
Of het gaat zo goed, of niemand heeft het geprobeerd.
Laat ze eerst de bestaande WRT54G-router eens fixen. Toen ik n.a.v. dit bericht vroeg wanneer de firmware upgrade uit zou komen, kreeg ik doodleuk te horen: niet.
als je je er een beetje in had verdiept weet je dat het niet aan linksys ligt, maar aan flash.

Je kan zelf nl gewoon upnp uitschakelen in je router en dan zou je je router "gefixed" hebben. Maarja dan werkt je bittorrent ook niet meer zo goed, en je msn-overdrachten en nog een paar dingen. Dus wat wil je nou?
Ik blame liever adobe met hun brakke flash-plugin waar altijd eeuwen voor nodig is om iets te patchen. Laat staan de belabberde performance van de plugin onder linux.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 12 juni 2008 16:44]

Mooie remake en een leuke GUI voor mensen om zaken in te stellen. Maar gebrek aan open firmware en externe antenne's maakt het ding wel minder interessant voor de liefhebbers.
Maar de mensen die een WRT54G(L) versie hebben zullen deze zeker wel aanbevelen bij hun kennissen denk ik. Juist vanwege de software lijkt mij dit een groot pluspunt.

De tweaker zal het wel bij zijn WRT54G(L) houden.
Ik was ook heel blij met de introductie van de WRT54GL waarmee feitelijk de WRT54G v4 weer terugkeerde na nare ervaringen met de v5 series. Maar ik heb recent bij de nieuwe DD-WRT gemerkt dat ze bij de WRT54GL v1.1 een deel van de serie hebben uitgerust met een samsung chip die niet te flashen is. Dus dan heb je er ook geen bal aan.

Ik vind dit maar een onzinding. Weer beperkt in firmware en geheugen en die o zo fijne easy setup waar je meer last dan gemak van hebt (werkt ook alleen maar als je alleen maar linksys producten hebt). En dat uiterlijk geeft de toon al aan. Jan modaal mocht zich eens ergeren met zoń ding in zijn huiskamer.

Tot nu toe leert de ervaring dat interne antennes minder krachtig zijn en dat het ophoud bij 54mbit is natuurlijk niet meer van deze tijd. Retro is leuk maar niet voor routersnelheden.
WPS is een protocol opgezet door de Wifi Alliance en niet merkgebonden. Zelf gebruik ik AOSS (gelijkaardig protocol van Buffalo) om mijn centrino laptop, wifi netwerkprinter van Epson en Buffalo router te verbinden. Protocol zoekt zelf uit wat de grootste gemene deler is wat betreft beveiligingsmogelijkheden van de verschillende apparaten en stelt dan alles netjes in. Loopt als een zonnetje.
Mooi kastje, erg stijlvol.Past opzich wel bij mijn interieur maar hou het toch maar op de open firmware ondersteuning en vette retro look van de WRT54G(L).
de antennes zijn niet langer extern, maar geïntegreerd in de behuizing
hopelijk heb ik u genoeg geinformeerd :P
Geniet al een hele tijd van zijn oudere broertje en het bevalt op zich wel. Wel merk ik dat hij af en toe uitgezet moet worden en dat is best vervelend. Nu heb ik al externe koelingen gezien, maar dat gaat me niet iets te ver. MIsschien dat ik deze rakker maar ga aanschaffen.

Nu maar hopen dat ze het mogelijk hebben gemaakt om een ip via dhcp te linken aan een mac-adres, dat was bij de WRT54G niet mogelijk zonder firmware upgrade.
DD-WRT installeren, en cronjob instellen dat ie 's nachts reboot en je bent klaar.

Edit: ook dat 2e kan met DD-WRT. Ik doe dit al jaren.

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 12 juni 2008 16:11]

Probleem is dat het apparaat in de kamer van 1 van mijn huisgenoten staat en die is er nooit. Heb vorige keer al een draadloze lichtschakelaar er tussen gehangen en ik kan hem nu aan en uit zetten. Resetten als het mislukt gaat niet lukken dan ben ik bang.

@frickY: Een dhcp release en renew wil ook vaak helpen. Waarom weet ik niet, maar zal wel iets zijn bij provider. Verder kan ik niet in mijn admin scherm als ie echt vastloopt. :s

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 12 juni 2008 16:33]

Denk eraan dat je met DD-WRT tot 4096 tcp connecties aankan. Dat ligt lager met de standaard firmware, dat is hetgene wat je verhelpt met de release/renew. JE connectietabel loopt vol. Ik gok dat je eea met p2p doet? Dat trekt nogal wat connecties. Ik reboot werkelijk nooit. Connecties bij mij = 4096.

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 12 juni 2008 20:43]

Ik gok dat je op de WRT54G(L) doelt?
Heb die zelf ook staan, en heb ook gemerkt dat een maandelijkse reboot hem goed doet.

Maar klopt het dat rebooten alleen mogelijk is door de stekker er uit te trekken? Kan in de webinterface nergens de optie vinden het ding te rebooten :?
Als je ssh't naar je router en dan "reboot" intikt, zou ie moeten rebooten.
Welke parameters je nog kan opgeven ben ik nog steeds naar opzoek...

Dit kan niet met de gewone firmware geloof ik, ik heb het zelf alleen getest met dd-wrt v23

[Reactie gewijzigd door Iceman B op 12 juni 2008 19:17]

Administration - Management - (onderaan) Reboot router (DD-WRT)
Ik hoop dat ze het probleem met Casema hebben kunnen oplossen. De vorige versie (vanaf firmware versie 7) werkte van geen meter.
Wat is het probleem dan? Ik heb een WRT54G met Firmware 7.2 en een Casema abo. Ik heb gelukkig geen problemen.
Wat is het probleem dan? Ik heb een WRT54G met Firmware 7.2 en een Casema abo. Ik heb gelukkig geen problemen.
Het probleem is dat je verbinding er om de haverklap uitligt en je de router moet resetten om weer verbinding te kunnen maken.

Na bijna 1 jaar sukkelen en tig beta firmwares uitgeprobeerd te hebben heb ik de GL gekocht.
Wat voor probleem is er dan met Casema? Ik heb zelf een WRT54GL maar die heeft geen problemen met casema.
Dat probleem betrof/betreft de WRT54G v7 en Casema. De WRT54GL heeft die problemen niet.
Het probleem is dat hij je verbinding om de zoveel tijd (en dat is meerdere keren per dag) eruit knikkert. Mega irritant, elke keer moet de router weer gereboot worden.

Nee die 54G die ik en 2 vrienden hebben raad ik echt niemand meer aan, werkt 3x ruk.
Hoewel ik de router bij een kennis redelijk probleemvrij heb draaien met firmware 7.00.4. Even afkloppen though...
Je hebt gelijk. Hier ook een aantal vrienden/kennissen die alleen maar gezeik hebben met die 54G.
Gebruiken vaak torrents(van Usenet hebben ze nog nooit gehoord) en Limewire, nou na 10 minuten doet het ding niks meer hoor. Zo traag als dikke stront of gewoon helemaal niks meer.
Het enige wat dan helpt: Reboot. De mensen hebben zelfs de helpdesk van multikabel gebeld omdat ze dachten dat het bij hun lag. Nouja, dat heb ik ze gelukkig uit hun hoofd kunnen praten. Ze gaan nu denken over de aanschaf van een GL. Niets dan lof over dat ding! Geweldige router!
Zelf gebruik ik de wrt54g(L) met alternatieve software (tomato) en andere antennes. De software zal misschien nog kunnen maar het gebruik van andere (richt-)antennes is dan niet meer mogelijk. Jammer. Het was zo'n goed apparaat.
Met deze router gaat het niet meer gaan, want het flashgeheugen is beperkt tot 2mb en de meeste versies van alternatieve firmware zoals DD-wrt en Tomato hebben tussen 3 en 4 nodig.

DD-wrt Micro heeft dat niet nodig en ZOU er MISSCHIEN nog op kunnen draaien... (als de chipsets wat het zelfde zijn)

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 12 juni 2008 16:17]

De wrt54G2 heeft dezelfde chipset als de G v.7.2 & 8.0, en de GS 7.0.
Die versies werken probleemloos met dd-wrt. Het enige wat er moet gebeuren is vxworks er vanaf slopen en het ding flashbaar te maken.

oftewel, dd-wrt op de G2 komt wel voor elkaar.
probleemloss is veel gezegd, in die zin dat het maar de micro versie is...

(niet dat die niet genoeg functies biedt, maar kom...)
Mag ik vragen welke merk/type antenne je er op hebt geplaats. ik zit er ook aan te denken om (betere) antennes er op te maken zodat me bereik net wat beter wordt. (ivm dikke muren).
Goedkoper en bijna even goed zijn antenne reflectors.
En je kan ook het signaal boosten in bijvoorbeeld DD-wrt. Geen terugbetaling bij lichaamsgezwellen :9
Dan is het nu wachten op de WRT54GLV2....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True