Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Er zijn naast Electronic Arts meer partijen in de markt om Take Two te kopen. Hoewel geen van deze onbekende partijen zich formeel bij de uitgever heeft gemeld, claimt Take Two dat het met diverse partijen informele contacten onderhoudt.

Take Two Interactive-logoOm hoeveel partijen het gaat en of deze partijen in staat zijn het bod van Electronic Arts van bijna twee miljard dollar te evenaren, is niet bekend. Take Two heeft tegenover The Wall Street Journal verklaard dat het momenteel alleen om informele gesprekken gaat, maar dat zou in de 'nabije toekomst' kunnen veranderen. Het bedrijf heeft echter aangekondigd geen verdere informatie meer te verstrekken, tenzij het daar wettelijk toe verplicht is.

De verklaring van Take Two lijkt een strategische zet in de rel die is ontstaan nadat de uitgever een bod van twee miljard van Electronic Arts van de hand wees. Take Two hekelde de timing van het aanbod, zo kort voor de lancering van Grand Theft Auto IV, en vond het aanbod bovendien te laag. EA houdt vol dat het bod hoog genoeg is; daarnaast probeerde het bedrijf om Take Two onder druk te zetten door de details van het aanbod naar buiten te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Take Two hekelde de timing van het aanbod, zo kort voor de lancering van Grand Theft Auto IV, en vond het aanbod bovendien te laag. EA houdt vol dat het bod hoog genoeg is; daarnaast probeerde het bedrijf om Take Two onder druk te zetten door de details van het aanbod naar buiten te brengen.
GTA4 wordt gegarandeerd een succes. EA zou daar natuurlijk ook een centje aan willen verdienen, door nu goedkoop te kopen en mee te snoepen van de inkomsten van GTA4.

edit:
Spelling

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 29 februari 2008 10:25]

Aan de andere kant: investeerders zullen hier ook rekening mee houden, en dat is dus ook verdiscontioneerd in de marktwaarde (de beurskoers). EA betaalt dus ook voor deze verwachting.

Wat wellicht meespeelt is dat Take Two nu flink kosten moet maken, en dus minder liquide is (waardoor zij dus minder in kas heeft en dus goedkoper is)
De winst van GTA4 is wel een heel stuk lager dan het overname bedrag van 2 miljard dollar.
Dat lijkt me wel erg sterk. De winst uit GTA4 zou dan meer dan de helft zo groot zijn als de jaaromzet van EA (zo'n 3 miljard) (de grootste uitgever ter wereld), en zou dus meer verkocht moeten worden The Sims, de Fifa games e.d. bij elkaar.

[Reactie gewijzigd door Bram S op 29 februari 2008 12:14]

Dat lijkt me wel erg sterk. De winst uit GTA4 zou dan meer dan de helft zo groot zijn als de jaaromzet van EA (zo'n 3 miljard) (de grootste uitgever ter wereld), en zou dus meer verkocht moeten worden The Sims, de Fifa games e.d. bij elkaar.
hij zegt ook de winst is lager dan het overname bedrag, niet hoger. :)
De winst van GTA4 is wel een heel stuk lager dan het overname bedrag van 2 miljard dollar.
Nu heb ik maybe een domme vraag.
Maar ik vraag me dit al een tijdje af.
Wat doet een uitgever precies !? Wat is hun deel ?
Een developer maakt de game, en de uitgever zet het op schijf ofzo?:s
Ze doen de promotie en distributie. En een uitgever neemt doorgaans een groot deel van het risico over, wat de developers meer zekerheid geeft.
Als de nieuwe directeur slim is en het echt bedroevend vind, dan moeten ze imo "minimaal" 40% van alle games die in de planning staan schrappen en de vrije tijd die de Dev's krijgen moeten ze steken in de games die nog wel op de plank liggen. Betere in game MP browsers, langer testen (ook onder de community) beter/langer testen op bugs en glitches, game balance enz....
En als de basis van de game in de eindfase van de Alfa of beta de game toch niet goed blijkt te zijn dan moeten ze gewoon weer van de grond af beginnen. (zoals goede gamestudio's ook doen) en niet op de EA manier dan maar een game met 1 been uitbrengen. :/
Stel maar liever een half jaartje uit, toch :?

Bij EA games weet je van tevoren al dat je em binnen enkele dagen/weken kan uitspelen, als je er ff voor gaat zitten. De grafics van EA games zijn meestal wel, goed maar de rest. :O
En dat moet dan 40 to 50 euro kosten........

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 29 februari 2008 18:50]

Ik hoop dat de overname doorgaat. Ik heb het niet zo op Take Two vooral omdat ze hun spellen altijd eerst op de consoles uitbrengen en pas veel later op de PC. Misschien als ze van EA zijn dat we in de toekomst GTA ook direct op de PC kunnen spelen en niet een jaar hoeven wachten :)
Jah iedere 2 jaar een nieuwe GTA en dan ook nog eens om de paar maanden een paar uitbreidingen. Daar zitten we natuurlijk allemaal op te wachten. ;)

Laat Take Two maar lekker een zelfstandige studio blijven, van overnames door EA wordt de gemiddelde game studio toch niet beter.
Ik speel liever een GTA die met veel artistieke vrijheid en zonder al te veel tijdsdruk is gemaakt. Dan een GTA door EA. Een spel wat ieder jaar uitkomt vol met bugs zit. en niet half de game is die het zou kunnen zijn. Nee laat T2 maar lekker zelfstandig blijven.

Ga maar na wat er is gebeurd met parels als Westwood, Bullfrog en Maxis. Ze zijn of verdwenen of brengen nu zwaar bedroevende spellen uit. En series die door die studio's gemaakt werden zijn of zwaar minder geworden. (Sim City, C&C) Of totaal verdwenen (Populous, Dungeon Keeper) .

En dat is gewoon dood en dood zonde.
Populous wordt op de ds uitgebracht. Populous DS screens dus die is niet totaal verdwenen. Maar ik moet wel zeggen dat ik dungeon keeper mis ;(.
Dice niet te vergeten. :X

sry, ik kon het niet laten om die er ook bij te vermelden. ;(

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 29 februari 2008 18:31]

Probleem is aleen dat EA bijna elke top titel verkloot tot een rommel spel, en Take Two heel veel goede spel reeksen op naam heeft als GTA via Rockstar en andere spellen als The Elder Scrolls IV onder 2K games.

Volgens mij krijgt EA echt een tegrote positie op de games markt als ze take two overneemen, kijk maar eens hoeveel spellen er van 2K en rockstar komen...
Elder Scrolls IV (Oblivion) is toch van Bethesda die niks met Take Two te maken heeft?
Het spel wordt uitgegeven door 2K, oftewel Take Two.
Idd, als EA take two overneemt krijgt het echt een hele grote positie en ik heb het gevoel dat wij als consumenten daar absoluut niet van gaan profiteren.

Ik vind het sowieso een kwalijke zaak wat EA al heeft verkloot met hun overnames van kleinere studios als bullfrog e.d. Met een overname van EA word het toch meer commercieel ingesteld... krijgen we als we pech hebben 1 'geforceerde' GTA per jaar en word de hele formule uitgemelkt....
Afgezien van de sprtgames vindt ik dat EA de laatste 6 maanden steeds meer laat zien dat ze creatiever willen worden. Ik denk dus ook dat mocht dit doorgaan dat we niet elk jaar een geforceerde gta gaan zien. Mensen bashen EA wel en ik geef ze ook gelijk over het verleden. Zover ik alles goed gevolgd heb probeert EA nu juist van dat imago af te komen. Dus geef ze een beetje een kans in de toekomst.
Die kans wil ik ze best geven, maar liever dat ze dat op hun 'eigen' games doen in plaats van op onze geliefde T2 games te experimenteren.
Ik ben zelf ook nog niet echt overtuigt maar het feit dat de ontwikkelaars van Spore volledige vrijheid hebben gekregen geeft mij een sprankje hoop. Bioware is pas geleden ook overgenomen door EA maar EA heeft ook al toegezegd die niet te zullen verzwelgen zoals ze in het verleden hebben gedaan. Ik vind ook niet dat EA te groot wordt want Blizzard/activision heeft een grotere omzet. (dit wil nog niet zeggen dat ik dungeon keeper, goede c&c games en normale sim cities niet mis.)
ea is wel aant veranderen sinds de komst van die nieuwe directeur die zelf de kwaliteit van de games etc bedroevend vind.

Overigens wil ik ook niet dat Take 2 wordt overgenomen, Studios zoals Rockstar etc krijgen veel vrijheid om iets nieuws en gewaagd ervan te doen.

Ea is een beetje bang van vernieuwing lijkt me en probeert succesformules altijd opnieuw te gebruiken. Als EA take2 overneemt is dat wel handig omdat ea en take2 concurenten zijn op vele sportgames.

Al is er wel een ent ander aant veranderen, NFS prostreet lijkt niet meer op zen voorgangers etc ...

Toch wil ik dat Take 2 appart blijft

Wrm heeft iedereen het over gta IV? Bioshock was ook een systemseller etc ...
Waarom moet TakeTwo worden overgenomen? Of is het eigenlijk echt alleen een overname omdat EA meer marktaandeel wil hebben?
Wat ik mij afvraag is het volgende. Rockstar komt vaak genoeg met "extreme" ideeen.
Hoe zit het met spellen als manhunt en dergelijke. Take 2 brengt ze uit maar zal EA dat ook doen. Raar dat ik daar niemand over hoor hier.
De bestaansreden voor EA is juist het feit dat die middelmatigheid verkoopt, en goed ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True