Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Microsoft heeft de term PlaysForSure ten grave gedragen en verwijst voortaan met 'Certified for Windows Vista' naar het compatibiliteitskeurmerk voor mediaspelers en digitale media.

De aanwezigheid van een PlaysForSure-logo moest consumenten de garantie geven dat online gekochte Windows Media-muziekbestanden af te spelen zijn op zijn draagbare mediaspeler. Die zekerheid moet nu het 'Certified for Windows Vista'-logo geven. Microsoft verzekert daarbij dat spelers aan dezelfde vereisten moeten voldoen om voor het keurmerk in aanmerking te komen. Voor zover bekend is de enige eis echter dat een speler in staat moet zijn wma-bestanden met drm af te spelen.

'PlaysForSure is growing up', zo kopt de pagina waar Microsoft de naamsverandering aankondigt. Een reden waarom het platform verder door het leven gaat als 'Certified for Windows Vista' geeft het bedrijf verder echter niet. Als het de bedoeling is om duidelijkheid te verschaffen aan de consument lijkt het niet waarschijnlijk dat Microsoft slaagt in deze opzet. Het concern hanteert namelijk dezelfde term voor software-applicaties die gecertificeerd zijn voor Vista. Bovendien zullen miljoenen Windows XP-gebruikers zich bij de aanschaf van een apparaat dat het logo draagt, afvragen of dit ook met hun besturingssysteem overweg kan. Al kan dat natuurlijk ook Microsofts manier zijn om de verkoopcijfers van het nieuwste besturingssysteem van een impuls te voorzien.

Playsforsure -- Certified for Windows Vista
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

En dan komen ze aandragen met DRM :+

Plays for sure, U dient eerst een licentie aan te schaffen voor het bekijken van deze beveiligde content.

Plays for., yeah suuuree! 8-)
Hoewel het natuurlijk spelers betreft en niet de bestanden zelf. Vind ik het moraal beetje ver te zoeken. Aan de Úne hand pogen duidelijkheid te scheppen en compatibilliteit. En aande andere kant enorm proberen te beperken.

[Reactie gewijzigd door tankeriv op 12 december 2007 21:22]

De giller is dat de Zune al reeds Certified for Vista was, maar niet compatible met PlaysforSure (en dat is 'ie nog steeds niet). Certified for Vista staat dus nu op zowel de Zune als de (ik noem maar wat) Sandisk verpakking, maar betekent iets totaal verschillends...

MS, waar ben je toch in vredesnaam mee bezig...
Duidelijk scheppen, het werkt allemaal met Vista, is geen leugen, de reden is steeds anders en beweegredenen zijn discutabel maar euhh wees eerlijk, alles is beter dan "Play's for sure". Hoe noem je zo'n "woordgrapje" ook al weer? Een oxymoron of zo iets?
Het voormalige PlayforeSure betekent weldegelijk iets anders dan Certified for Vista, namelijk dat je WMA's met DRM van winkels als Yahoo en Napster (en vele anderen) op je speler kunt afspelen. Die kon en kun je helemaal niet op de Zune afspelen, maar dat verschil is nu niet meer duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Brent op 13 december 2007 11:40]

Leuk, ik kende die term nog niet. Mij lijkt het alleen dan meer een contradictio in terminis :P
nou een oxymoron is het niet,

oxymorons: een beetje groot, een beetje zwanger, agree to disagree etc. en dan heb je nog tegenstellingen die als oxymoron bestempelt worden maar het alleen zijn voor mensen die het weten, het valt niet aan de zin te zien, plays for sure van een merk met altijd problemen wordt wel eens een oxymoron genoemd, maar het hoort een spel van woorden te zijn en niet een intern grapje. plays for sure van ms is dus eigenlijk een tegenstelling en geen echte oxymoron. might play for sure zou een oxymoron zijn :)
Het had eigenlijk "pays for sure" moeten heten, maar er is per ongeluk een extra letter ingeslopen.
Dus op een MP3 speler die windows media af kan spelen plakken we een stikkertje certified for windows vista :?
Ik zie de link niet helemaal...

Niet dat het echt boeit, download geen WMA, zeker niet met DRM en als het dan toch zou moeten zet ik het zo snel mogelijk om naar MP3.

[Reactie gewijzigd door NBK op 12 december 2007 21:19]

Ik denk dat de algemene consument, nadat ze zelf incompatibiliteitsproblemen hebben ondervonden of verhalen hebben gehoord over het "slechte Vista", hier wel door geprikkeld wordt. Ze hoeven nu namelijk niet meer te vragen of het met Vista werkt aan de verkoper in de Mediamarkt die niets weet: er zit een gigantische sticker op die ze meteen begrijpen.

Niet meer dan marketing ;)
Ze lopen alleen wel het risico dat die hele horde mensen met XP bedenken dat het dus niet gaat werken op hun systeem, want ze hebben geen Vista..
dat is de bedoeling, die mensen zouden eventueel vista kopen omdat ze denken dat hun Zune of andere MP3 speler anders niet goed gaat werken. Gewoon pure marketing voor vista !
Zelfde reden alsdat muizen vista compatible stickers hebben gekregen dus :p.
Een muis ok, daar zijn ook drivers voor nodig, maar tegenwoordig zitten die stickers dus zelfs al op beeldschermen. Heeft dat scherm genoeg pixels om vista weer te geven? Of juist niet teveel zodat de hardware het aankan. :P

[Reactie gewijzigd door kluyze op 12 december 2007 22:14]

Muizen hebben eigenlijk amper drivers nodig als je gewoon de linker- en rechtermuisknop gebruikt (en het scrollwieltje). Alleen de meeste "normale" mensen (lees: de minder technische gebruikers) installeren alle drivers blind omdat ze dat verteld wordt.

Verder zie ik het nut niet in van zo'n sticker... wat al in het bericht staat; dezelfde sticker wordt gebruikt voor Vista-compatibele software, en dat werkt verwarrend. Daarnaast zegt "Certified for Vista" helemaal niets over de bestandsvorm. En geen enkele "minder technische" gebruiker die dat allemaal gaat uitzoeken.
En een back- en forwardknop. Ik heb een Logitech G3 en alles werkt zonder extra driver. (En anders had ik die knoppen gewoon niet gebruikt. Een verzameling bitmaps, die niet in de stijl van het beoogde OS zijn, een system tray icon en een makkelijke manier om naar de website van de fabrikant te gaan staan bij mij niet gelijk aan een driver.)
Ikzelf ben dan weer niet Vista compatible :o
Ik ken verkopers waarvan ik het niet raar zou vinden als ze zouden beweren dat een tostiapparaat goed samenwerk met Vista. Dus euhhh, nee dat niveau ligt meestal erg laag, maar er zijn hoopgevende uitzonderingen.

En ja, het draait om de gemiddelde consument, die willen zekerheid.
ik ga persoonlijk toch voor lossless dus :) ms doe wat je niet laten kan. met hd's van 320gb + zo betaalbaar is muziek in mp3 of wma formaat m'n laatste zorg anyway :)
en voor de mp3 player laten we nero 5 minuten lopen voor een 320kbit rip van een album.
I'm not buying this crap, ThatsForSure :Y)

Ik koop via iTunes muziek zonder DRM. Het kopen van muziek zonder DRM is een must wil je het op alle verschillende spelers kunnen gebruiken. Je wil immers niet afhankelijk zijn van een mooie Microsoft stikker ;)
Ahum dat zeg je terwijl je via Itunes koopt :p

mag je zodadelijk wel je 20GB aan muziek omzetten van AAC/mp4 naar een formaat wat een kruidvat mp3 speler ook ondersteund :P (mocht je ipod/shuffle kapot gaan)
AAC http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding en MP4 http://en.wikipedia.org/wiki/MP4 zijn open formaten respectievelijk containers (nog meer open dan MP3 in Europa en de USA dankzij Thomson en Fraunhofer http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3#Licensing_and_patent_issues) die (bijna) alle moderne spelers ondersteunen. Natuurlijk vind je bij het kruidvat en dergelijke iPod Nano namaak-producten voor 20 euro (om van de kwaliteit van het scherm, geluid of het apparaat nog niet te spreken kijk maar naar het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=us507LedkyY) die enkel maar MP3's afspelen maar dan koop je die ook niet.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 13 december 2007 02:05]

Wie koopt er nu een speler die geen AAC ondersteund?
Ikke. Ik wilde er namelijk een die OGG ondersteund (vind ik ff belangrijker, in dat formaat heb ik tenminste bestanden), en heb er nu een van Samsung die dat doet, maar geen AAC aankan. Uiteraard was het niet verkeerd geweest als het wel op zat, maar er zijn belangrijkere dingen :+

[Reactie gewijzigd door kozue op 13 december 2007 11:24]

Ach, met BeSweetGUI gaat dat vrij geautomatiseerd. Nachtje de PC laten ratelen en klaar is Kees.
En ik niet van iTunes. Als! ik muziek koop, dan doe ik dat wel d.m.v. een schijfje in een doosje + boekje erbij.
Ja laten we vooral het milieu nog wat meer belasten! CD's zijn zo achterhaald!
Ik wil niet eens zo'n sticker ;)
Het lijkt mij meer een promotie voor Windows Vista (gezien de stikker). Ze proberen echt alles om de omzet van Windows Vista te verhogen want ik zie geen link tussen windows media en een MP3-speler.

[Reactie gewijzigd door Blowthebullet op 12 december 2007 21:31]

De link is WMA, ondersteund door een pak (MP3-) mediaspelers, met zo'n logo op het doosje betekent het gewoon dat je er WMA's kan mee afspelen, ook deze met DRM.
Maar niet persÚ in Vista?
Niet IN Vista nee, maar de speler is compatible MET Vista. Waarschijnlijk bij het 'rippen' van je CD 'naar' je mediaspeler zal WMA gebruikt worden, wat dan werkt op de mediaspeler die 'Compatible met Vista is.
Natuurlijk is het promotie voor Vista. Ondanks dat er al best wat aantallen van verkocht zijn gaat het ze in Redmond gewoon niet hard genoeg. Ze willen eigenlijk iedereen gisteren aan Vista hebben zodat ze een hoop support voor oudere OS-sen kunnen laten vervallen. Dat kevert dan ook weer een hoop geld en resources op voor de opvolger van Vista en voor het bugvrij maken van Vista.
Wel een vreemde sticker, ik zou beginnen denken dat je windows vista kan instaleren op die mp3 spelers lol, windows probeert linux echt bij te houden
Maar haalt het niet ;)
Dat krijg je als je als software bedrijf teveel vingers in teveel pap wilt hebben: Zelfs de WIndows Media/Portable Media divisies weten niet wat ze doen en hanteren dezelfde termen voor net iets anders! Het wordt een verwarrend verhaal...

Daarnaast lijkt me dit inderdaad een manier om Vista nog wat extra in de picture te zetten, want zonder dit truuks soort verkoopt dat niet.

[Reactie gewijzigd door lombdude op 12 december 2007 21:42]

Vista verkoopt niet? In de 1e maand ging 't 20 miljoen keer over de toonbank.

(waren zo gauw de eerste cijfers die ik kon vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat 't nog steeds goed verkoopt)

[Reactie gewijzigd door Neoptolemos op 12 december 2007 22:17]

Het probleem voor windows is dat hun marktaandeel aan het slinken is ten voordele van OS X. En dat gaat er de komende jaren niet op verbeteren
Ik denk dat het marktaandeel van OS X echt niet zal verbeteren. Zoveel mensen kopen nou ook weer niet de IMac en MacBook, omdat ze er niets meer mee kunnen nadat ze hem gekocht hebben. (uitbreiden/vervangen) Daarnaast draait OS X niet op een willekeurige x86 (Ja, door allerlei truukjes uit te halen wel ja, maar voor de gewone consument geldt dit niet).

Dus het marktaandeel van windows zal echt niet slinken te voordele van OS X, echter denk ik wel dat Linux wel wat aandeel zal wegsnoepen, mede doordat bovenstaande redenen wel kunnen in het geval van Linux.
Wat willen de meeste mensen dan uitbreiden of vervangen? Twee dingen: harddisk en geheugen. Beide kunnen bij allebei de machines zonder problemen vervangen of uitgebreid worden.

Niet iedereen is een tweaker. De meeste mensen hebben geen enkele interesse om te zien wat er in hun computer zit. De uitbreidbaarheid is voor het grote merendeel van de mensen echt geen reden om niet een Mac te kopen.

Daarbij heb je dan ook nog eens externe schijven die geen drol meer kosten. Ik denk zelfs dat de gemiddelde consument met een standaard desktop pc, waar meestal nog ruimte is voor een extra harddisk, er niet eens meer aan denkt om er een schijf bij te zetten. Die loopt naar de mediamarkt en koopt een externe schijf erbij. Dat gebeurt tegenwoordig toch veel vaker dan dat iemand zijn pc openmaakt. (Nogmaals: behalve bij tweakers maar die zijn nu eenmaal een minderheid).

[Reactie gewijzigd door mddd op 13 december 2007 10:24]

Ja, als ik op elke pc in de winkel niets anders KAN krijgen dan Vista, verbaast me niets...
Maar dat is het punt niet. Hij zegt dat het zonder dit soort truuks niet verkoopt, waar gewoon niks van klopt.
Noem je zo'n Computer-Vista koppelverkoop dan niet ook zo'n truuk? Wie gaat er Vista kopen als het niet standaard bij de computer zit? Vrijwel niemand. Wie gaat er Vista kopen als hun mp3-spelers het ook gewoon in XP doen? Vrijwel niemand. MS heeft de meeste concurrentie van zichzelf. XP is goed genoeg voor de meeste mensen.

Deze trucs zijn de ware kracht van Microsoft. Bedrijfsmatige slimmigheidjes zijn vanaf het begin al het paradepaardje van MS geweest. Denk aan hoe MS de code van DOS van een bedrijf (SCP) overkocht, en het aan IBM wist te verkopen met behoud van het copyright. Microsoft heeft de woorden "software" en "licentie" onlosmakelijk met elkaar verbonden.
In de 1e maand ging 't 20 miljoen keer over de toonbank.
en in de 2e maand werden er 19 miljoen teruggebracht :+
Nee, geintje natuurlijk. Maar al met al is de implementatie van Vista een stuk minder snel verlopen dan MS eigenlijk wilde...
Ik heb een Zune, bevalt me prima. Alleen ik heb een abbonement op Surf2music.nl, het enigste wat ik kan betalen. iTunes is in dit geval gewoon veel te duur voor mij. Maar daar ondersteunen ze alleen playsforsure en Microsoft ondersteund dus z`n eigen gemaakte Zune niet eens! Dus dan moet ik maar -illegaal- weer alle muziek gaan downloaden die ik vaak beluister op Surf2music aangezien ik dat niet op m`n Zune kan zetten. Ik vind dit zeer spijtig en ben niet van plan om een andere mp3-speler te gaan kopen omdat die wel Playforsure is!
'PlaysForSure is growing up' en wordt nu 'Certified for Windows Vista'
Nou volgens mij is dit een Verslapping van het statement en terug krabbelen van microsoft.
Dit door dat het niet zo Sure meer dat het draait.
Aan gezien vista te verschillende is van XP
Als je het mij vraagd ruikt dit naar oplichting van de consument.
Het is allemaal hoe je het bekijkt, de "invalshoek" is alles.
Mijn inziens is dit op de rand van wettelijk zelfs.
Hoe vaker ze het proberen te verduidelijken, hoe onduidelijker het wordt. Want werken die dingen nu met XP of niet?