Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Microsoft gaat wereldwijd 150 miljoen dollar uitgeven aan de gecombineerde lancering van drie van zijn vlaggenschipproducten: Windows Server 2008, Microsoft SQL Server 2008 en Microsoft Visual Studio 2008.

Microsoft blauw logoDe slogan van de grootscheepse reclamecampagne zal 'Heroes Happen Here' zijn en zal op 27 februari 2008 in Los Angeles van start gaan. In de marketing zal vooral de belangrijke rol centraal staan die it-professionals en ontwikkelaars innemen in de wereldwijde it-sector om zo hun organisaties, collega's en klanten van dienst te zijn, zo jubelt het persbericht uit Redmond.

De rtm-versies van Windows Server 2008 en SQL Server 2008 zullen eind februari 2008 verschijnen, waar de rtm-versie van Visual Studio 2008 ruim twee weken geleden al op de markt is gebracht. Wel heeft Microsoft deze week de eerste release candidate van Windows Server 2008 gepubliceerd en is opnieuw een community technology preview van SQL Server 2008 vrijgegeven. Wie nu al wil spelen met de nieuwe technologieën hoeft dus niet per se nog een paar maanden te wachten.

Om er zeker van te zijn dat de drie softwareproducten een succes zullen worden, is het Redmondse softwarebedrijf alvast begonnen met het trainen en opleiden van it'ers. Inmiddels hebben 140.000 van hen reeds leren werken met Windows Server 2008 en Visual Studio 2008, en 3100 van hen hebben daar ook al een certificaat voor ontvangen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

ik heb nog niets in het nieuws gehoord wat in Windows 2008 zit. buiten virtualisatie om.
Het vernieuwde filesysteem laat ook nog steeds op zich wachten.
Is er niet een kans dat dit een soort winME versie wordt.
een uit gevaceerd product waar nog een laatste versie uit wordt geperst.

hopenlijk zit niet weer alles anders verstopt in die raampjes. bij windows 2003 was het ook wennen.

windows 7 ziet er wel erg gaaf uit. het bied zeker perspectief voor de toekomst.
zou gnu toch maar eens op mogen schieten met de microkernel
ik heb nog niets in het nieuws gehoord wat in Windows 2008 zit. buiten virtualisatie om.
Misschien moet je in dat geval eens op deze site kijken. Er is héél wat meer nieuw en verbeterd dan alleen de server virtualisatie (wat ook al een groot pluspunt is overigens).

Powershell, self-healing NTFS-filesystem, een GUI-loze versie, zwaar uitgebreidere TS-mogelijkheden, de nodige verbeteringen aan ADS, geintegreerde WDS ipv RIS (is nu nog los) om er maar van de belangrijkere een paar te noemen.
Is er niet een kans dat dit een soort winME versie wordt.
0 procent kans. Windows ME was namelijk een client-OS, terwijl Windows Server 2008 een server-OS is, zoals de naam al enigszins suggereert.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 8 december 2007 09:51]

Powershell, self-healing NTFS-filesystem, een GUI-loze versie, zwaar uitgebreidere TS-mogelijkheden, de nodige verbeteringen aan ADS, geintegreerde WDS ipv RIS
Afgezien van de nieuwe versie voor RIS en AD hebben ze dus Windows-Linux versie 1.0 uitgegeven? :?
Want Powershell en een gui-loze versie: sorry hoor, maar iedere beheerer weet gewoon dat een gui op een server overbodige onzin is. Verbeteringen aan de ADS? Waarom is dat beperkt tot Windows2008? Draaien Windows2000 en 2003 geen Active Directory dan?

Wat daft_dutch bedoelt met de "Windows-ME versie" is, dat Windows ME een heel erg slechte tussenversie was tussen Windows98 en WindowsXP. En vanuit dat perspectief is de vraag gerechtvaardigd: wordt Windows2008 weer een dure tussenversie waar de markt eigenlijk niet op zit te wachten? Want de verbeteringen zijn niet spectaculair, maar de prijzen wel.

En we hebben allemaal gezien wat een "succes" Vista geworden is: zolang ServicePack 1 nog niet op de markt is ziet 60 tot 80 procent van de markt nog geen enkele reden om over te stappen, sterker nog: worden er PC's en laptops verkocht met Vista die na aankoop weer gedowngrade worden naar XP... Moeten we als systeem- en netwerkbeheerders nu ook zo'n tussenstation gaan installeren om over 2 jaar wel iets fatsoenlijks op de markt te zien verschijnen? :?
sorry hoor, maar iedere beheerer weet gewoon dat een gui op een server overbodige onzin is.
Iedere hobbyist zul je bedoelen.

Een professionele ervaren beheerder weet echter dat een GUI helemaal geen onzin is, maar juist zeer nuttig.
Zaken die je maar weinig hoeft te doen kun je beter in een GUI afhandelen. Dat scheelt veel werk en maakt de kans op fouten veel en veel kleiner.

Shells zijn handig voor zaken die je elke dag doet of die je wilt scripten. Dan loont het ook om de command's uit je hoofd te leren.

Gebruik gewoon de beste tool. Soms is dat een shell en soms een GUI.

Mensen die beweren dat één van beide altijd de beste tool is zijn fanboys!
Een professionele ervaren beheerder weet echter dat een GUI helemaal geen onzin is
Geen enkele professionele ervaren beheerder gaat in het datacenter achter zijn muis, toetsenbord en scherm zitten om "zaken die je maar weinig hoeft te doen" te doen. Maar dat is wel waar de GUI draait; die staat daar dus de hele dag resources te vreten terwijl er nooit iemand naar dat scherm kijkt.
Het verbaast me dat dat hun grootste reclamecampagne is is.
Ik dacht dat ze voor Vista + Office 2007 wel meer uitgegeven zouden hebben
MS heeft minder te vrezen van linux en OS X dan op deze markten. Apache is nog steeds de grootste serverclient. Al haalt MS steeds meer in. Mensen zijn gewend aan office en windows, waardoor veel meer mensen overstappen. Voor deze producten moeten mensen ook overgehaald worden.

De prijs is ook een stuk hoger. Visual studio is $1000 en Windows Server nog meer dacht ik

[Reactie gewijzigd door RoeAntSte op 7 december 2007 21:19]

Apache is nog steeds de grootste serverclient
Dat geldt alleen webservers op het internet (en is dalende).

Microsoft verdient zijn server geld niet met internetservers maar met Office servers met exchange, sharepoint, bizztalk, sql server, active directory en .NET applicaties.
In Office servers is MS veel groter dan de rest.
de aanschafprijs van software is van ondergeschikt belang op deze markt. Als je ziet dat je voor collocatie en hardware gemakkelijk het 10 tot 50 voudige kwijt bent
Uit de pricewatch:

Microsoft Visual Studio Standard 2005 (Retail, UK) : ¤ 318,58

Niks dus voor een bedrijf, 3 a 4 uurtjes extra factureren.

Voor de hobby bob heb je Visual Studio Express en SQL express alletwee gratis.
De .net pro versie is dan weer 870 euro bij de goedkoopste webshop, en dat is de huidige prijs. introductie prijs was wel iets hoger.
En dat is met de huidige koers al 1270 dollar. Dus zijn 1000 dollar zit er nog ver onder.

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 8 december 2007 11:25]

dat komt omdat vista bijv. meestal als OEM wordt verkocht, de markt is ongelofelijk groot en de meeste mensen zullen upgraden naar vista. Ik zeg niet dat dit positief is, meestal gebeurt dit ongewild (bij bijv. de aanschaf van een pc) Wij tweakers zullen wel het een en ander overwegen natuurlijk voor we upgraden.

bij windows server 2008 daarentegen, zullen bedrijven wel het een en ander overwegen alvorens te upgraden. zij willen natuurlijk zo veel mogelijk en efficient winst maken.

[Reactie gewijzigd door fusion.fake op 7 december 2007 21:16]

Ik ben geen kenner op dit soort zaken, maar ik denk dat ze voor Vista niet zoveel geld hoefden uit te geven in verband met OEM deals, upgrade coupons etc etc. waarmee ze het grote publiek toch al vrij snel aan Vista konden binden.

De producten uit dit artikel zijn allemaal niet interessant voor OEM deals oid. Kan zijn dat ik de plank volledig mis sla, echter klonk dit mij wel logisch in de oren.
Als ik me niet vergis valt onder 2008 server ook de home server dus er komt een gedeeltelijke overlap tussen het thuis gebruik (vista+office) en het professioneel/kantoor gebruik met (SQL, ?exchange..? server en visiual studio).
Home Server is gebaseerd op Windows Server 2003 SBS en heeft niets te maken met Windows Server 2008 ;)
Inderdaad. Home Server v2 staat in de planning en die zal naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd worden op 2008. Maar dat duurt nog wel minimaal 3 jaar.
Wel heeft Microsoft deze week de eerste release candidate van Windows Server 2008 gepubliceerd
Nou, ze hebben RC1 uitgebracht deze week, en da's de 2e RC.. (Paar maanden geleden RC0).

Draai nu paar hosts RC0 om te testen, ziet er allemaal wel sjiek uit, nog maar 1 bugje gezien, met de virtual smtp service.
Het enige wat ik niet begrijp, Microsoft op server-vlak, het wordt gebruikt, alleen heeft PHP meer succes en meer toekomst.
Er zijn meer soorten servers dan alleen webservers hoor. Fileservers, Domain Controllers, Applicatieservers, mailservers, printservers, sql-servers, firewall/proxy-servers etc etc. Daar is Windows Server (in de diverse versies) ook prima bruikbaar voor hoor.

Maar ook in Webservers is er kennelijk genoeg vraag naar IIS-servers, want het marktaandeel van IIS blijft groeien, getuige dit nieuwsbericht
Nouja PHP versus .NET zie ik toch ook zeker voor .NET een paar goede verbeteringen (verkorte ontwikkeltijd bijvoorbeeld, en de veel grote codebase waar je op kunt terugvallen.. streamreadertje hier, xmlreader daar, etc etc..)

Verder stel je wel een terechte vraag, heeft MS nut op server vlak, ik denk ja, maar niet als vervangende, meer als een ander doel.
150 miljoen dollar... Dat is niks meer eind februari ;)
Grootste?
Ik kon het bericht over de 360 niet meer vinden, maar dit wel:

nieuws: Microsoft: $500M beschikbaar voor Xbox lancering
http://www.crn.com/software/190900515 (Microsoft To Invest $900M In Vista, Office 2007 Sales And Marketing)


Beetje stemmingmakende titel imo.
Beetje stemmingmakende titel imo.
Ach ja, Microsoft roept iets en de hele pers neemt het meteen klakkeloos over...

Wat dat betreft hoeft Microsoft eigenlijk helemaal geen geld meer uit te geven aan marketing. Ze laten Ballmer of Gates wat roepen. En dat iedere week, of iedere twee weken. De pers neemt het toch wel over en brengt het als "nieuws". Mooi voorbeeld hiervan: bovenstaand bericht. Wat is de nieuwswaarde? Dat Microsoft Windows2008 op de markt gaat brengen? Wisten we al. Dat Microsoft reclame gaat voeren voor hun producten? Zou niet best zijn als een fabrikant dat niet doet. Dat ze een slogan hebben om hun product aan te prijzen? Heeft iedere fabrikant. Kortom: nieuwswaarde: nagenoeg nihil.

Lijkt een beetje op het "nieuws" dat de opvolger van IE7 IE8 gaat worden: ook geen nieuwswaarde, maar werd wel door alle technische websites overgenomen...
Inmiddels hebben 140.000 van hen reeds leren werken met Windows Server 2008 en Visual Studio 2008, en 3100 van hen hebben daar ook al een certificaat voor ontvangen.
Tsja, dat heb je als er nog geen braindumps beschikbaar zijn!

Ik vind het een erg laag aantal, zou het zo lastig in gebruik zijn, of hebben er pas een paar examen gedaan?
@PietervS: Je schreef:
"maar iedere beheerer weet gewoon dat een gui op een server overbodige onzin is"

Ik neem aan dat je hier doelt op linux / unix / novell beheerders, want voor MS Windows gaat dit balletje helaas niet op: denk maar aan de kernel koppelingen (COM Objects) en de API's naar geintergreerde Windows features: IE, WMP, IIS..., van de laatste is die bij WS2008 alleen maar groter geworden, dus op Windows Server 2008 Core Edition, kun je dus geen IIS draaien met ondersteuning van ASP / ASPX, omdat je daar de ondersteunende Web-Extence Formaten van MS DotNet Framework 3.0/3.5 voor nodig hebt.

Korton "in je reactie, bij twijfel niet noemen", anders spiegel je jezelf met een nogal 'zwart beeld af' bij Tweakers.net, dat lijkt mij niet de bedoeling ;)

Anderzijds zul je je afvragen hoe ik dit kan weten, simpel, ik ben o.a. geregistreerde Beta Tester bij Microsoft Corp. heb MSDN Lib. en TechNet subscriptions en ben al meer dan 14 jaar MCP / MCSA+I / MCSE+EXCH / MCDBA (alles vanaf WNT3.51 tot aan WXP-WS2003)
Hmm, dus kort samengevat:

Het windows server OS is opgebouwd uit verscheidene onsamenhangende onderdelen die het KISS principe tarten. Om dit toch te kunnen beheren moet je dure cursussen volgen en is er ingewikkelde grafische meuk nodig om alles nog een beetje dragelijk te houden.

Maar ik kan er naast zitten natuurlijk. ;)
2008 zit wel meer in dan alleen virtualisatie hoor. Wat dacht je van Powershell. En een server draaien zonder GUI?

Ik kijk best uit naar die release, zelfs als linuxfan omdat het steeds meer daarop gaat lijken.
agree. Ik denk dat ik met windows 2008 meer ga kunnen dan met alle server versies ervoor.

als rechtgeaarde unix admin zou ik natuurlijk gigantisch moeten gaan flamen, maar ik ben ook al jaren actief op het microsoft front (al zal het niet snel mijn eerste keuze worden), en ik zie wel een aardige vooruitgang. Ik ben het alleen heel vaak niet eens met de filosofie van Microsoft op een fors aantal fronten.

Maar, toegegeven, op de servermarkt zijn ze wel hun zaakjes op orde aan het krijgen. Alleen jammer dat ze zo duur zijn, en zo heerlijk vendor-lockin gedrag vertonen.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 8 december 2007 09:49]

duur?

Heb je wel eens naar de totale kosten van een server gekeken? Daarin vallen die licenties van Microsoft in het niet.

Zowel hardware als niet-microsoft software is VEEEL kostbaarder. (en dan neem ik de persooneelskosten nog niet eens mee)

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 8 december 2007 18:48]

Ook leuk was die advertentie voor MS SQL Server 2005, waarin een "case-study" gepresenteerd werd waarin de SQL-server een uptime had van 99,99% (vind je het gek: een maand nadat het product op de markt gebracht is)
Vertel me niet dat jij denkt dat ze software niet testen voordat ze het op de markt brengen... Een half jaar, zo niet een jaar voor de uiteindelijke release van SQL Server 2005 hadden ze al stabiele testversies. Dus zo'n onzin is het niet.
Een systeem dat in een testomgeving stabiel is, hoeft dat niet per se in een productieomgeving te zijn.
Hmm, lijkt me nogal niet duidelijk aan deze post dat je niet voor MS ontwikkeld,

met alle respect, leuke post. Maar MS software crashed helemaal niet meer nutteloos e om de haverklap.. Man komop de NASDAQ beurs index draait op Windows Server 2003! Dat doen ze heus niet als zoiemand als jij elke week 3 uur ernaartoe moet rijden om op de resetknop te drukken!

verder zijn er best wat dingen aan te merken op MS software, oh zeker wel. Maar vooral qua ontwikkelomgevingen (Visual Studios e.d.) zal menig die-hard linux programmeur vertellen dat deze out of the box beter werken dan eclipse en anderen. (mooie van eclipse e.d. is dat ze een goede plugin structuur hebben.

Ik weet niet wat je motivatie is voor deze post, misschien een anti-ms trent (alweer) maar MS is gewoon goed bezig, hun OS-en zijn laagdrempelig toegankelijk om te gebruiken, en ook echt geen support hell meer. En voor programmeren vind ik het een van de fijnste platformen.

Nu zal ik wel niet objectief zijn, als C# / .net ontwikkelaar. Maar ik wil toch even de andere kant laten horen. Ik snap namelijk helemaal niks van je post en herken nauwelijks argumenten.
Dat doen ze heus niet als zoiemand als jij elke week 3 uur ernaartoe moet rijden om op de resetknop te drukken!
Je weet niet hoe vaak de servers 's avonds en/of 's morgens herstart worden (en gezien de belangen van de beurs zou me het niet verbazen dat ze -ongeacht het besturingssysteem!- ze de servers toch wel met grote regelmaat herstarten...
Het is intussen zo ontzettend achterhaald, die opmerkingen dat Windows om de haverklap herstart moet worden. Gewoon sneu om te zien dat er nog steeds mensen zijn die dat beweren, en dan dus Microsoft daar de schuld van geven en niet bij zichzelf te raden gaan of het aan henzelf ligt of aan de software de er op draait.

Slecht draaiende Windows systemen zijn aan twee dingen te wijten...
1) slechte programma's die er op draaien
2) slechte beheerders die niet weten hoe je een stabiele omgeving moeten creëeren en beheren

Natuurlijk zijn er fouten in de Windows software die er niet in zouden moeten zitten, maar wijs mij eens 1 pakket aan waar geen fouten in zitten. Tot die tijd zou het niet meer dan redelijk zijn om niet zo te flamen op het een of andere software pakket, alleen maar omdat je mee wilt blaten.
@ Pietervs, ja hmm daar heb je wel gelijk in, 's nachts zal er eerst een soort van backup gedraaid worden waarna de computer herstart en gediagnostizeerd (is dat een woord?) zal worden. Maar toch zullen ze echt wel een stabiel systeem voor de Nasdaq index gekozen hebben :) . (wat jij niet ontkent hier)

@ c70070540 helemaal met je eens, en zelfs de goede pakketten installeren is geen probleem. Ik heb hier een computer met XP en die draait al 3jr zonder reinstall, er staat dus allemaal troep op en kleine programma's en stukjes oude drivers.

Toch kan ik mijn pc 24x7 utorrent laten draaien zonder dat het apparaat ooit crashed. En echt waar met alle wil van de wereld kan ik me niet meer herinneren wanneer deze pc crashde (ok 1x in de CoD4 demo, maar die heeft zowiezo nogal wat bugs :P )

Dus ja.. ik vind het niet eens erg dat iemand beweerd dat XP brak is, maar dat dit soort woorden komen uit iemand die claimt er veel van af te weten, en het veel te gebruiken... onbegrijpelijk
Dat is inderdaad waar, nou ben ik geen systeembeheerder, maar als consument heb ik sinds XP eigenlijk nooit meer een bsod gezien, tenzij ik aan het overclocken was of experimentele drivers gebruikte. Mijn systeem is, sinds ik geen rotzooi meer installeerde, letterlijk nog nooit vast gelopen. Traag internet etc dan weer wel, maar dat kwam alleen door spyware of achtergrond services van apps.

Vista overigens draait ook prima.
Managers, tijd om wakker te worden, realiseer dat je niet altijd gelijk heb en dat je het maar denkt het goed te weten.
Ik denk toch echt dat de sysadmins en mensen met commentaar eens wakker moeten worden. Jullie zijn de experts, overtuig diegene die de knoop doorhakt of er wel of niet Windows server moet worden aangeschaft ;)
De nieuwe 2008 versie zal wel vele codes/features bevatten van Linux en daardoor stabieler zijn.
Code lijkt me niet, MS weet donders goed dat GPL verboden gebied is zonder de source mee te geven. En de features komen toch grotendeels uit Unix en het GNU project (waar Linux dan weer deel van uit maakt)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook compleet tegen Microsoft en dergelijke. Maar probeer je reacties wel enig sinds neutraal te houden, zo wek je alleen maar haat tegenover jezelf en 'de open source wereld' ;)
Mag ik weten waarom je zo compleet tegen Microsoft bent? Hebben ze je mishandeld in je jeugd of zo? Hebben ze je persoonlijk benadeeld of huppel je gewoon achter de hype aan zoals zovelen hier zonder enige onderbouwing met feiten?

Sysadmins zie ik niet per definitie als experts als het op bedrijfsbelangen aankomt.
Ze mogen een advies geven, mits dit goed is onderbouwd, en daar gaat het vrijwel altijd fout in. Voor onderbuik gevoelens koop je geen flikker en die houden ze dan ook maar lekker voor zichzelf. Ik verwacht als manager een gedegen onderbouwd onderzoek waarom ik wel of niet voor een bepaald product zou moeten kiezen. En anders is het gewoon de keuze voortzetten die al 'in place' is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True