Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Microsoft heeft laten weten dat Visual Studio 2008 en versie 3.5 van het .NET-framework nog deze maand ge-rtm'd worden. De marketinglancering en de releasefeestjes zullen echter pas in februari 2008 plaatsvinden.

Visual Studio 2008 (kleiner)In juni had een Microsoft-productmanager reeds laten weten dat 99 procent van de features van Visual Studio 2008 klaar waren en de afgelopen maanden is hard gewerkt aan het afmaken van de overige procent. De komende weken zullen de puntjes op de i gezet worden, zodat de nieuwe versie van het integrated development environment eind deze maand naar de grote klanten en via MSDN verspreid kan worden.

De marketinglancering zal echter pas over enkele maanden in februari 2008 plaatsvinden. Naar verwachting zal er dan aangesloten worden met de releasefeestjes die al gepland zijn in verband met de lancering van de definitieve versies van SQL Server 2008 en Windows Server 2008.

Nieuwe features in deze versie van Visual Studio 2008 zijn een grafische ontwerpmodus voor xaml, een xml-taal die gebruikt wordt voor het bouwen van user interfaces. Verder zal het in de ide mogelijk zijn om expliciet oudere versies van het .NET-framework te targeten, zodat het niet langer noodzakelijk zal zijn om met de nieuwste versie te werken. Daarnaast bevat Visual Studio 2008 een waslijst aan performance- en schaalbaarheidsupgrades.

.NET logoVersie 3.5 van het .NET-framework zal ook eind deze maand worden vrijgegeven. Een van de belangrijkste nieuwe features is de ondersteuning voor Linq. Deze functionaliteit moet de interactie met verschillende datastructuren, zoals datasets van databases, arrays en xml, stukken eenvoudiger maken. Verder bevat deze release van het .NET-framework support voor Ajax-applicaties.

Tot slot zal Microsoft tegelijk met de rtm-lancering van Visual Studio 2008 en het .NET-framework 3.5 de Popfly Explorer-add-in en het Microsoft Sync Framework lanceren. Deze kunnen gebruikt worden voor respectievelijk het ontwikkelen van Silverlight-gadgets en het uitgebreider synchroniseren van broncodebestanden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Ah kan ik het aan het einde van deze maand gaan downloaden :*)
(en ik al denken dat ik nog tot januari moest wachten)

Ja via MSDN dat is LEGAAL!!

Hoe dan ook, ben benieuwd, werk nog niet zo heel lang met Visual Studio maar vind het wel fijn werken. Enige waar ik wel bang voor ben is dat ze nog meer handige truckjes erin gooien die uiteraart alleen werken onder Windows (Platform afhankelijk zijn) en dan weten ze dat er wel zo te maken dat de verleiding om zo'n featur te gebruiken erg groot is.
(bv Form in C#)

Maar verder _/-\o_
Werd ook wel eens tijd 2005 is al weerzo lang geleden :P .. Ben ook wel benieuwd naar die nieuwe C++ taal waar hier ook iets voor in zou komen. Al zal dat ook wel weer een C++ zijn met handige zooi zodat je meteen Windows afhankelijk bent... net als C# :P Maar toch handig om het mee te leren, en dat ben ik op dit moment aan het doen! :)

(Ik heb toch ergens ooit gelezen dat Microsoft bezig was met een nieuwe C++ versie voor in Visual Studio 2008. Weet niet meer hoe die ging heten, volgens mij kwam er gewoon iets achter C++. Het was in feite ook gewoon C++ maar dan met een hoop extra al ingebouwde standaart libraries, maar vind er niets meer van dus kan zijn dat ik me vergis.)

[Reactie gewijzigd door Devata op 5 november 2007 21:50]

Bedoel je F# niet? C++ is al een tijdje aanwezig in de IDE. Dat je afhankelijk bent van Windows is trouwens niet zo vreemd, als je een ontwikkelomgeving voor Windows applicaties gebruikt...
Ben ook wel benieuwd naar die nieuwe C++ taal waar hier ook iets voor in zou komen
Bedoel je C++/CLI? De nieuwe versie van Managed C++ zeg maar, maar dan met alle .Net features mooi verwerkt in de syntax van de taal ipv hackerige __gc keywords en meer van zulks. Maar dat is niet bepaald nieuw, dat werd al geďntroduceerd in VS 2005. Wat nu nieuw is is idd F# zoals mensen hierboven me al beschreven, maar dat is een functionele taal en lijkt in de verste verte niet op C++ (of elke andere imperatieve taal for that matter)

@flowerp hierboven: 5 ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 november 2007 23:47]

C++/CLI Dat was het inderdaad :*) Hoe ik er dan bij kwam dat het pas in VS 2008 kwam weet ik ook niet.
De Forms class is geen handig trucje, dat is gewoon een class uit de .NET class library. Die werkt op alles waar het .NET framework op draait. Dat dat alleen windows is, tja, daar kies je voor als je .NET gebruikt. (En voordat het commentaar komt: ja, ik weet van mono en van de Silverlight CLR op OSX en Linux).
Dat klopt maar dat is ook juist wat ik bedoel, binnen Visual Studio is C# en .Net heel erg verweven, wat bied C# nou boven C++ C# als je .Net weg zou halen..
(Tuurlijk hoef je het niet te gebruiken, maar Met Visual studio is het zo verlijdelijk om het te gebruiken :P )

Niets.. ja ze zeggen minder foutgevoelig maar dat is ook eigenlijk maar flauwekul, je kunt minder, ja dus kun je ook minder fouten maken |:(

Ik ben het nu ook aan het leren met C# lekker makkelijk al die standaart libs die .net aan bied, maar niet echt leuk als je uiteindelijke programma dan enrgens anders meer op draait.

@LeLo nee ik weet niet meer wat ik bedoelde. Ik vind het ook nergens meer.. Zat te zoeken naar een lijsje met alle talen die Visual Studio 2008 nu zou gaan ondersteunen (werkomgeving voor zou komen) want daar zou het (als ik het goed had) tussen moeten staan, maar vind nergens zo'n lijsje

En waarom is me post weggemot :(

Edit: heb een lijsje gevonden en is geen nieuwe taalversie van C++ of iets dergelijks dus ik zal wel in de was zijn geweest met de extra dingen binnen de gewone C++ in Visual Studio 2008
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/bb384632(VS.90).aspx

En dan zie je ook wat ik bedoelde met het erin duwen van handige fumcties die het meteen platform(Windows)-afhankelijk maken.
MFC Library
Windows Vista supports Common Controls.
Over 150 methods in 18 new or existing classes have been added to support features in Windows Vista, or to improve functionality in current MFC classes.

The new CNetAddressCtrl class enables you to input and validate IPv4 and IPv6 addresses and DNS names, and the new CPagerCtrl class simplifies use of the Windows pager control.

[Reactie gewijzigd door Devata op 5 november 2007 23:47]

Het minder foutgevoelige verhaal slaat waarschijnlijk op het verschil tussen (standaard) managed (C#) en unmanaged (C++) code. Doordat managed code in een soort sandbox (a la java) draait kun je niet zomaar buffer overflow's genereren in (managed) C#. In C++ ben je daarintegen zelf bezig met buffers in je geheugen en kun je daarmee een hoop dingen fout doen (hier komen over het algemeen exploits vandaan, buffer overflows die misbruikt worden).
Je kunt even gemakkelijk resources laten lekken in C# als in C++ hoor...
Dispose je connections van bijv 2000 file opens gewoon voor de gein eens niet. JE zult dan wel merken dat de Garbage Collector niet zo snel is :).
Maar voor eht grootste gedeelte van je taken is de GC snel zat. Bijna even snel als het zelf doen in C++.

Ik zie C# niet als vervanger van C++. Kijk de productivitiet met C# is verhoogd, het instapniveau is lager, maar teglijkertijd heb je niet de kracht van C++. Je kunt bijvoorbeeld maar heel lastig low-level network programmeren.
Daarnaast leent een taal als C# zich tot het introduceren van bijvoorbeeld functioneel programmeren in de vorm van LINQ(lijst bewerkingen) en lambda experssions. Een taal als C++ leent zich niet meer voor dergelijke ingrijpende wijzigingen.
Daarmee hoeft het niet te betekenen dat C++ achterloopt of niet innoveert, maar veel meer op het gebied van libraries en eventueel minimale wijzigingen van constraints en keywords.

Voor meer info over language evolution op het. NET platform moet je voor de gein eens kijken naar de volgende film:
http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=273697
Ik had het hier niet echt over garbage collection...(en ook die kun je zelf aanroepen in .NET trouwens, zijn behoorlijk dikke pillen over (1000+ pages).

Het ging hier over een meer security related issue, voorbeeld: je defineerd een char arary van 50 posities. Je knalt daar 4KB aan text in. Dit houd in dat vanaf de positie dat je variable in geheugen gedeclareerd is, alle 4kb (-50 chars) overschreven worden, terwijl je dit gedrag niet had verwacht.

Ik leg het misschien niet super uit, maar check dit wikipedia artikel maar eens.
Ik was er al even bang voor dat je er niet van zou weten ;)

Gelukkig lijkt de status van Mono intussen zover dat WinForms best aardig te gebruiken is, gelukkig maar, want visual studio werkt altijd nog veel lekkerder dan monodevelop :)
Werd ook wel eens tijd 2005 is al weerzo lang geleden
Iniedergeval minder lang dan tussen VS6 en VS2002 zat. Dat was 6 jaar ofzo.
Kan je Visual Studio 2008 nu kopen eind november, of alleen downloaden als je lid bent van MSDN?

Edit: Je kan wel wegmodden, maar kan je ook vertellen wtf een marketinglancering is?

[Reactie gewijzigd door random0xff op 6 november 2007 11:02]

Als je een abonnement hebt op MSDN (dus een subscription) dan kun je VS.NET 2008 eind november downloaden. Heb je dat niet, dan moet je waarschijnlijk wachten tot februari 2008, wanneer sqlserver 2008 en windows server 2008 worden gereleased.

Marketing lancering is weer een droid-term, maar ik denk dat het inhoudt dat dan de marketing campagne van start gaat. ;)
Microsoft hanteert al een jaar of tien het begrip Release To Manufacturing (RTM). Op dat moment wordt de ontwikkeling van de software stopgezet. Microsoft gunt zichzelf dan zes tot acht weken om de dvds te branden, handleidingen te drukken, dozen te vouwen en het geheel te sturen naar alle winkels. Bij Office 2000 duurde dat al twee maanden.

Omdat de software zelf niet meer wijzigt biedt men nu al MSDN-leden aan om de software te downloaden.
Verder zal het in de ide mogelijk zijn om expliciet oudere versies van het .NET-framework te targeten, zodat het niet langer noodzakelijk zal zijn om met de nieuwste versie te werken
Een woord, eindelijk.
Dit werkt alleen voor .NET 2.0, 3.0 en 3.5 en dus helaas niet voor 1.1
Mooi dat ze op schema liggen, ik ben benieuwd naar het eindproduct :) (heb me nog niet erg in LINQ verdiept overigens)

[Reactie gewijzigd door Razr op 5 november 2007 21:09]

Ik heb er al wel even me gespeeld in de beta 2. Het werkt wel leuk en voelt ook prettig aan. Overigens ben ik ook benieuwd naar de javascript debugger. Hier is overigens meer informatie te vinden, mochten er mensen zijn die nog niet helemaal op de hoogte zijn van de nieuwe ontwikkelingen.

Ook de nieuwe split view en een betere css ondersteuning lijken me erg prettig werken. Hopelijk stappen we op het werk zo snel mogelijk over :)

[Reactie gewijzigd door Arethusa op 5 november 2007 21:29]

Ik ben erg benieuwd :) Ik hoop iig dat deze versie beter met grote projecten kan omgaan. Momenteel met 40+ projecten in een solution is het niet echt lekker werken. Ook heb ik wel zin om met xaml aan de slag te gaan in de IDE sinds ik anderhalf jaar geleden een persentaties van WPF, WCF, WWF en InfoPath bijgewoond heb. Als ze dan ook nog de Visuele Designer (die nu echt onbruikbaar is als je Masterpages en Themes gebruikt) bij web projecten een goeie rework hebben gegeven ben ik helemaal een blij kindje :)

[Reactie gewijzigd door CMG op 5 november 2007 21:27]

Volgens mij is er een hoop verbeterd op het gebied van Masterpages. Lees http://weblogs.asp.net/sc...-and-css-support.aspx]dit artikel maar eens na en dan met name het kop "Nested Master Page Support".
Ga ik meteen even lezen :) Nested master pages gebruikte ik tot een week geleden nooit. Tot mijn verbazing kan hij dan de designer helemaal niet meer openen. Als je 'normale' masterpages gebruikt krijg je vaak problemen als je pagina's opent zonder eerst ook de masterpage te openen en meer van dat soort rare dingen :) Gelukkig heb ik de designer niet echt nodig (af en toe handig om een eventje te registreren d.m.v. een dubbelklik) en kan ik het ook met alleen de code af, maar toch, als het er in zit wil je het gebruiken ook :)

Ik kom misschien een beetje negatief over met alle downsides van de huidige versie op te noemen, maar ik programmeer al jaren met liefde met het .NET platform.

Update:

Ziet er goed uit! Bedankt voor de link :) Ben zo druk geweest met projecten de laatste maanden dat ik, in tegenstelling to alle vorige versies, nog niet ben gaan testen met de beta's. Als ze nu ook nog een mogelijkheid maken dat je de solution view kunt opdelen in tabjes (zelf projecten of delen van projecten in een vertikale tab stoppen zou super zijn om snel bij bepaalde delen van je code te komen).

[Reactie gewijzigd door CMG op 5 november 2007 22:47]

Het werken met grote solutions is na installatie van het service pack bij mij een stuk beter geworden. Overigens heb ik maar enkele projecten die zo groot zijn, dus veel ervaring heb ik er niet mee.

[Reactie gewijzigd door LeLo op 5 november 2007 22:51]

Klopt, na SP1 is het inderdaad beter geworden, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Voor de sp was het nog erger, random crashes en meer vervelende zaken. Toen nog een paar maanden gewerkt met een experimentele patch van Microsoft zelf, toen crashte hij minder, maar moest je elk uur/2 uur ff alles killen door de memory leaks die die patch met zich mee bracht... Nu zijn de enige problemen nog dat hij af en toe de weg kwijt raakt, errors niet meer kan aanwijzen, of zichzelf in de code verslikt en random errors gaat geven bij het compilen totdat je de pc reboot. Gelukkig komt dit allemaal niet meer zo vaak voor, maar het zou toch mooi zijn als ze er wat beter na hebben gekeken bij deze nieuwe versie.
Het zou fijn zijn als die tabjes van geopende files eens onderhanden nemen. Ik vind het werkelijk waar geen manier van werken. Ook snelheid mag wel eens wat aan gebeuren, want SharpDevelop voelt veel vlotter aan.

Feedback in Visual Studio, is regelmatig enkel het knipperen van je scherm die weer opnieuw wordt opgebouwd. Ook hoop ik dat support naar andere applicaties verbeterd wordt, zoals SVN.

Al met al, vind ik 2005 geen fijne werkomgeving. Ik vind XCode (gratis) qua interface een stuk prettiger. En 2005 heeft mij teveel bugs, zoals het iedere keer weer uitklappen van mijn regions.

Vaak heb ik het idee gehad dat MS zelf iets anders gebruikt intern dan Visual Studio, want anders waren er wel meer bugs geplet. Of is Visual Studio de reden van de vertraging van Vista?
Zo zo, waar zal ik beginnen?

De tabs zijn inderdaad onderhanden genomen (ik kan de blog post niet vinden) maar ze hebben veel kritiek gehad en verwerkt.

Ik weet niet wat je bedoelt met feedback, maar wat ik wil weten zie ik meestal in het output window (voortgan van het buildproces bijvoorbeeld).

Iedereen kan plug-ins schrijven voor Visual Studio, zo ook voor Subversion. Probeer VisualSVN.

Dat XCode (of ieder andere IDE) prettiger is geloof ik graag, maar met XCode zie ik je nog geen .NET applicaties schrijven.

De idee dat Microsoft zelf iets ander gebruikt dan Visual Studio is bs. VS is zelf grotendeels een .NET applicatie, denk je dat ze die gemaakt hebben met SharpDevelop ofzo?

Tot slot is Vista de reden van de vertraging van Vista ;)
De idee dat Microsoft zelf iets ander gebruikt dan Visual Studio is bs. VS is zelf grotendeels een .NET applicatie, denk je dat ze die gemaakt hebben met SharpDevelop ofzo?
VS.NET is helemaal niet grotendeels een .NET applicatie, vrijwel alle essentiele onderdelen zijn C++