'It-werknemers hebben geen zin in jobhoppen'

Volgens het Britse werving- en selectiebureau ATSCo gaan werkgevers het de komende tijd moeilijk krijgen om nieuwe it-medewerkers aan te trekken. Het aantal it'ers dat van baan wil veranderen is erg laag, stelt ATSCo.

Don't be job hopperUit onderzoek van SkillsMarket en de Association of Technology Staffing Companies in het Verenigd Koninkrijk is gebleken dat het aantal it'ers dat op zoek is naar een nieuwe baan of openstaat voor aanbiedingen, gedaald is naar 28 procent, waar dit een jaar geleden nog 42 procent was. Een sluitende verklaring voor deze daling hebben de onderzoekers niet; wel zou meespelen dat de waarde van verkregen aandelenpakketten weer aan het stijgen is en dat werknemers daarom beter gemotiveerd zijn om bij hun huidige werkgever te blijven.

Volgens ATSCo zullen bedrijven het de komende tijd moeilijk krijgen om it'ers met specifieke vaardigheden in huis te krijgen. Verder zullen de salarissen omhoog gaan om nieuwe medewerkers te verleiden toch de overstap te maken. Ook wordt verwacht dat opleidings- en trainingsbedrijven het druk gaan krijgen. Bedrijven zullen meer geld moeten uitgeven om medewerkers te trainen, waar een personeelstekort tot voor kort kon worden opgevangen door het aannemen van nieuwe werknemers.

Sollicitatie bij Ikea

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

28-11-2007 • 11:49

38

Reacties (38)

38
37
9
3
0
6
Wijzig sortering
Toch heeft het zijn voordelen om te job hoppen:
- Salaris: Je salaris kan sterker stijgen dan de jaarlijkse opwaardering bij je huidige baan.
- Leren: Je doet weer eens wat nieuws. Stilstand is achteruitgang.
- Persoonlijk: Ieder bedrijf is weer anders. Je leert je snel aan te passen binnen een cultuur.

Het nadeel: Onrust. Als je ergens lekker zit geeft dat ook wel weer een hoop rust.
In het begin van mijn carriere heeft job hoppen me zeker geholpen om snel meer te gaan verdienen, veel te leren en nou ja die punten die hierboven staan dus.
Anoniem: 46304 @ErrieR28 november 2007 12:24
Als je afwisseling bij verschillende bedrijven wilt maar niet steeds de onzekerheid van sollicitaties kun je natuurlijk ook in de detachering gaan werken. Vraag genoeg.
Als je ergens lekker zit ga je niet op zoek naar een nieuwe baan. Net zo min maakt het dan ook niet uit dat je salaris minder stijgt.

Echter zodra je weet dat je het ergens beter kunt kijgen, dat het ergens anders mooier is ontstaat er een dissatisfier bij de oude werkgever. Dus logisch gevolg, op zoek naar een andere baan
Goed nieuws dus voor de gedetacheerde ITer: de salarissen gaan omhoog om switchen toch interessant te maken..
En nu het niveau nog omhoog .......
[...]

En nu het niveau nog omhoog .......
Helaas maar waar...
Zelf zit ik al 20 jaar in de freelance / detacheringsmarkt, en kom het nog steeds tegen dat mensen die zgn "consultant" zijn.
Die gasten worden voor belachelijke bedragen weggezet bij de klanten, en de klant zegt er vervolgens niet veel van want het is tenslotte de huisleverancier en veel andere keus hebben ze vaan ook niet omdat ze anders op zoek moeten naar andere partijen om zaken mee te doen.
Kwaliteit is helaas vaak ver te zoeken.
dat valt me inderdaad al op sinds ik in dit vak zit. (veel korter dan jij trouwens, ik begon pas in 1998).

de kwaliteit is vaak, heel vaak, ronduit bedroevend. (en ik kan uiteindelijk de rotzooi weer opruimen).
Ik zou niet zo hard klagen over de beroepsgroep die jouw baan, blijkens je eigen woorden, mogelijk maakt. Of ben je als IT-er aangenomen om niets te doen? Lijkt mij stug... :)

Als het goed is dan kijken consultants naar meer zaken dan alleen IT stuff. Een systeem veranderen of aanpassen zal vaak pas rendabel zijn als ook processen aangepast en geoptimaliseerd worden. Of je werkgever dat advies dan ook ter harte neemt is een ander verhaal en is een primaire oorzaak van mislukt IT implementaties.

En zo sprak moi, de consultant
Welke detacheer bedrijven hebben jullie juist slechte ervaring mee?
en zijn er ook een paar waar je juist goede consultants van krijgt?
Goed nieuws dus voor de gedetacheerde ITer: de salarissen gaan omhoog om switchen toch interessant te maken..

Alhoewel: ik weet niet in hoeverre dit ook invloed/gelijkenis heeft met de nederlandse markt natuurlijk.
huh? als je gedetacheerd bent hop je al in principe van baan naar baan, dus juist voor detacheerders zal het niet zo snel omhoog gaan..
voor iemand die gedetacheerd is is het dus juist al erg makkelijk om een hop te doen van de detacheringstoko naar een andere al dan niet detacherings baan. Minder drempel en mogelijk een intressant vooruitzicht qua salaris.

maar ik kan me wel vinden in het artikel. Het enige wat ik aan dit verhaal heb is dat ik straks bij de salarisgespreken weer een bak extra druk kan uitoefenen bij een bepaalde salariseis.
Een werkgever die stevig in zijn schoenen staat doet niets met een salaris eis. Onder het motto; "Kan je het ergens anders beter krijgen, ga je toch." of "Wil je meer salaris, dan moet je een eigen bedrijf beginnen."
Vervolgens vertrekt je personeel, kun je geen werk meer verzetten en ga je op de fles.
Personeel is de motor van het bedrijf... zeker in de IT.
Je moet wel fair blijven, maar zondermeer een "nee" verkopen kan wel degelijk je nekslag zijn.
Het is de beste tijd om te freelancen vanwege het tekort aan goed opgeleid ICT personeel.
Dit is trouwens de slimste manier om te job hoppen. Het staat geweldig op je cv omdat je veel ervaring opgedaan hebt bij meerdere werkgevers. Maar je krijgt niet de stempel van job hopper mee. Heb je een gewone baan dan gaat dat wat lastiger. Je kunt niet na 1 project zeggen; nou ff kijken of ik elders een leuker project vinden kan.
Anoniem: 182514 28 november 2007 12:15
@ Errier

De dingen die je opnoemt kun je ook gewoon bij een goede werkgever doen. Ik kwam ook de IT inrollen 2 jaar geleden en ben nog steeds aan het leren bij mijn huidige werkgever, het ligt er maar net aan hoe innovatief de werkgever is. Als jouw werkgever altijd dezelfde omgeving gebruikt en nooit eens iets anders laat uitproberen zal je inderdaad niets leren. Bij ons zijn er elke keer weer nieuwe projecten voor nieuwe server-omgevingen, nieuwe klantomgevingen, nieuwe virtuele omgevingen allemaal op maat voor de klant met vernieuwende producten of reeds bestaande producten. Ook krijgen wij tijd om bijvoorbeeld nieuwe producten te ontdekken en bij te scholen (bijvoorbeeld Server 2008) De afgelopen 2 jaar ben ik zo'n 1000 euro meer gaan verdienen dus je kunt jezelf ook goed omhoog werken met 1 baan.. maar dat ligt er natuurlijk maar net aan bij welk bedrijf je werkt. Als je voor Peak-IT of iets werkt zou ik ook snel gaan job hoppen! ;)
Peak-IT zuigt inderdaad...

Het is geheel offtopic, maar ik kan me herinneren ruzie gehad te hebben tijdens mijn solicitatie bij Peak-IT.

Die gast had het over 6 jaar support desk en 4 jaar hulp systeem beheer. MAW na 10 jaar kan je een keer zelfstandig aan de slag. Nou dat zag ik dus al helemaal niet zitten. Voor afwisseling hoef je er ook niet te wezen. Want die lui zijn Microsoft Gold Reseller. Wat die gozert totaal niet aanstond was dat ik de voorkeur voor Linux systemen heb. Hij vond dat ik dat maar links moest laten liggen, dan kreeg ik van Peak-IT wel een licentie om me thuis ook helemaal in te leven in de wereld van Microsoft. Toen ik aangaf daar geen interesse in te hebben hadden we bonje :D

(en dan bedoel ik echt ruzie / boze gezichten en bedenk zelf maar.... Heel vreemd)

Op zich wel grappig, maar ook erg raar. Ik vind het juist wel een pre om een beetje multi OS kennis te hebben. Ze waren het er echter niet mee eens.

Het vreemde is nog dat ze mij 3 maanden erna belden omdat ze een belangrijke RedHat Serveromgeving bij een klant konden beheren. Zal wel genoeg voor ze opgebracht hebben om toch maar mij te bellen.... Alleen trap ik daar dan niet in.

Begrijp me niet verkeerd... Niets tegen MS, ik ken ook de 2000, 2003 server versies van Windows wel redelijk... maar het is gewoon niet mijn eerste keuze. Dat hun dat niet aanstaat is echt hun probleem, ik zoek wel iets anders ;)

[Reactie gewijzigd door dsmink op 24 juli 2024 15:04]

Ik ben het helemaal met je eens, veelzijdigheid van besturingssystemen en platformen is heel goed voor je marktwaarde en inzetbaarheid in deze industrie.

Ik heb ook voorkeur aan FreeBSD, Linux en ook nog Solaris, maar met Windows red ik me ook prima. Maar inderdaad, het is niet m'n eerste keus doorgaans.

het is vreemd dat zo'n club ruzie maakt bij een solicitatie gesprek, een techneut heeft doorgaans een uitgesproken mening, dat moet ook eigelijk wel. En als je daar zo mee omgaat.... tja... dan ben je een beetje kortzichtig bezig voor een IT bedrijf. (of je je nou wel of niet specialiseert op Windows, veelzijdigheid is ook daar een goed ding).
Ja precies, eigenlijk is het gewoon triest. Maar ik vond het vooral grappig dat die gast me gewoon letterlijk zat te vertellen dat ik maar moest stoppen met Linux gebruiken. Ik kreeg wel een server licentie voor mijn web / sql (etc.) server en dan moest ik maar win2003 gaan draaien, kon ik meteen ervaring opdoen e.d.

Nou echt niet dus he! Ik heb thuis een Mac staan als client. Ik heb een Linux laptopje, een Linux PC voor wat gaming en ik heb die Linux server staan. En alles werkt gewoon lekker. Het is even knutselen, maar dan heb je ook netwerk printing... nfs, dhcp, ntp, ssh (altijd makkelijk met standaard unix alike machines).

Daarnaast test ik ook altijd dingen als Linux *BSD en Solaris onder VM's. Het is gewoon handig te weten wat het kan.

Maar niemand gaat mij zeggen wat ik moet kiezen ik denk dat dat al genoeg gebeurd met peeps die pc's kopen in de winkel.. but not me! ;)
verbaast me niet, om vanuit een passende baan te wisselen moet je toch al gauw 5-10% meer gaan verdienen om er echt beter van te worden. De huidige salarissen liggen al vrij hoog in de markt en veel hoger kunnen de werkgevers niet gaan.

Een grote groep ITers is tussen de 30 en 40. Ze worden meer dan de jonge ITers vastgehouden door gezin / huis en sociaal leven, maar dit zijn juist wel de mensen met de ervaring die men graag wil hebben.

Nieuwe dingen leren is zeker een goed punt, maar als je huidige werkgever je serieus neemt dan kun je dat ook in je huidige baan.

Slimme bedrijven zullen ook gaan kijken naar oudere werknemers, ze herscholen en niet meer als lastige digibete bejaarden behandelen.
Het meerendeel van de IT'ers wordt ook ouder en wijzer en gaan nadenken over hun toekomst. Als je elke keer van baan veranderd loop je het risico om zonder baan te zitten. Met vrouw/vriendin en/of kids kan dat gewoon niet.

Ik zou ook niet zomaar van baan veranderen, zit hier goed.
Als je maar goed genoeg bent én je werk serieus neemt kun je makkelijk van baan wisselen. Een wijze les; gooi nooit je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt!
Denk ook eens na over je pensioengat.
Nooit je pensioen opbouw via je werkgever laten lopen (is wettelijk nml niet te verplichten). Dan kun je niet gaan jobhoppen want alle kosten (voor alle jaren tot aan je pensioenleeftijd, dus) worden in de eerste 5 jaar ingehouden op je inleg.
Kun je het beter zelf (in een of andere vorm) sparen, want dan weet je precies wat er aan het einde uit gaat komen + dan blijf je zelf zeggenschap houden over je eigen geld + de regering kan je dan niet meer extra benadelen omdat je zo'n goed pensioen opgebouwd hebt.

offtopic:
Wel een geinige tekening :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 53610 op 24 juli 2024 15:04]

Uhm.. Jij weet dus blijkbaar totaal niets af van pensioenen.. Als jij in een bedrijf komt waar een CAO van kracht is, heb je geen keuze... Enuh, vergis je niet met betrekking tot sparen, een pensioenopbouw is minder belast dan jouw spaargeld waar je dus letterlijk elk jaar over een bepaald percentage een x percentage aan belasting over mag betalen..
Uhmm, jij (en ik) ook niet alles.
Het geld dat hij dan heeft gespaard van zijn netto inkomen kan hij ten alle tijde ook weer onbelast opnemen. Het pensioen wat jij opbouwt wordt belast zodra het wordt uitgekeerd (vanaf je 65ste). Deze vorm van pensioen sparen is dus vooral interessant als de opbouw plaats vindt in een hogere belastingschijf dan waarin het wordt uitgekeerd. Daarnaast schuwen veel pensioenfondsen het niet om flinke kosten (eerste 3 of 5 jaar soms wel tot 40%!!) op jouw inleg in te houden, dat geld ben je gewoon kwijt.
Overigens kan/kon je zelf ook altijd al pensioen opbouwen met belasting aftrek, bijv. met lijfrentes.
Sommige (grote) organisaties hebben een eigen pensioenfonds die wel erg interessant kunnen zijn.
Volgens mij haalt SuperDre de klok en klepel door elkaar.

Je kunt ten allen tijden weigeren om deel te nemen in het pensioenfonds, ook al staat dat als verplichting in je arbeidsvoorwaarden. Dat is een niet rechtsgeldige verplichting. Natuurlijk wel even je proeftijd doorkomen voordat je verteld dat je niet deelneemt.

Bij sparen betaal je belasting als je spaarbedrag boven een bepaald bedrag uitkomt. Bij pensioen betaal je belasting op het moment dat je er gebruik van gaat maken. het verschil tussen de tarieven hoef ik, denk ik, niet uit te leggen.
De kosten van de totale looptijd worden in de eerste 3 tot 5 jaar afgeschreven, hoeveel denk je dat er dan nog overblijft van je (uitgesteld) belastingvoordeel? nul comma nul als je geluk hebt.
Met sparen bedoel ik dus niet het geld op een spaarrekening zetten. Een lijfrente of een deelname in een onroerend goed project of andere, meer creatieve, mogelijkheden.
Het meerendeel van de IT'ers wordt ook ouder en wijzer en gaan nadenken over hun toekomst. Als je elke keer van baan veranderd loop je het risico om zonder baan te zitten. Met vrouw/vriendin en/of kids kan dat gewoon niet.
Dit is alleen niet specifiek iets voor IT'ers, maar in elke branche.
Het verhaal in de IT is heel simpel: Je kunt best jobhoppen maar het gevaar dat je maar een 1 jaar contract krijgt an na dat jaar de schop is best groot. Zo lang Donner zijn ontslagrechtwet nog niet aanpast zit je in ieder geval beter met een vast contract.
ik heb altijd een vast contract geeist en gekregen. De baas wil me hebben? Prima, ik wil zekerheid.

Mits je maar met goede argumenten komt.
Gewoon flink meer betalen, dan is overstappen geen probleem.. :)
Puur voor € stap je ook niet over toch ? Lol hebben enz speelt een grotere rol . . .
Ben ik mee eens. Ik zit nu iets meer dan een jaar bij mijn eerste werkgever als technisch consultant en heb het enorm naar mijn zin. Gezellige collega's, leuke relaxte werksfeer en leer elke dag wat nieuws (qua ontwikkeling en consultantcy). Ik zou deze baan niet opgegeven als een andere werkgeven mij meer salaris zou geven.
Lol kun je overal hebben en is zeker een vereiste maar ik werk alleen voor de punia. Thuis kan ik veel leukere dingen op de computers doen.
Puur voor € stap je ook niet over toch ? Lol hebben enz speelt een grotere rol . . .
Amen. Ik heb al aanbiedingen gehad voor fors meer dan ik nu verdien (en ik verdien echt niet slecht), maar ik weet gewoon dat ik bij die bedrijven niet zal kunnen aarden. Het bedrijf waar ik nu zit heb ik het welliswaar ongeloofelijk druk, maar een uitstekende sfeer, grote lachpartijen, en veel vrijheid. Ik blijf dus lekker waar ik zit, alleen voor de poen werken zou m'n priveleven verstoren. (omdat ik er doodongelukkig van wordt)
Meer betalen? het geeft ook aan dat men niet wil, omdat men op dit moment genoeg verdient. overpriced dus.
wachten dus op een nwe generatie of overschakelen naar lage lonen landen of verdere automatisering.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.