Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Toshiba heeft een lcd-scherm ontwikkeld met een beelddiagonaal van 22", waarop meer dan negen miljoen pixels passen. Het scherm beschikt daartoe over een resolutie van 3840 bij 2400 pixels.

Het nieuwe scherm moet in de eerste helft van volgend jaar in Japan te koop zijn en zal naar schatting 2 miljoen yen, omgerekend zowat 12.500 euro, moeten opbrengen. Om het wquxga-scherm van voldoende beeldmateriaal te voorzien, zal bovendien een speciale pci-videokaart, met een prijskaartje van 1800 euro, nodig zijn. De hoge resolutie gaat wel ten koste van de overige specificaties. Met een helderheid van 235cd/mē en een contrastverhouding van 300:1 presteert het scherm niet bijster goed. Ook de kijkhoek - 120 graden verticaal en 100 graden horizontaal - is niet om over naar huis te schrijven. Het scherm lijkt dan ook vooral bedoeld voor specialistische toepassingen, zoals het weergeven van kaarten of luchtfoto's.

Big-ass lcd-schermen
Een rijtje andere grote lcd's, van het 22"-scherm van Toshiba zijn nog geen foto's.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Welk record? IBM had dit al jaren geleden, en die was nog goedkoper ook:
nieuws: Korte review IBM T221 22,2" LCD-scherm
http://en.wikipedia.org/wiki/T221
En die is nog goedkoper ook ;)
Ik denk toch echt dat het verschil hem zit in het feit dat , dat een 22,2 inch is en dit een 22.
22 of 22,2 is nog steeds een oppervlakte verschil. (=hogere pixeldichtheid voor het kleinere scherm).
Het wikipedia artikel gaat puur over het eerste scherm met een resolutie van 3840 bij 2400 pixels.
Het Toshiba scherm is ook 22,2", dus daar zit geen verschil in
http://www.toshiba-sol.co.jp/news/detail/071101-2.htm

[Reactie gewijzigd door pxa270 op 2 november 2007 14:39]

Jah dit zat er wel aan te komen, eigelijk pas fatsoenlijke resoluties om de 'scaling' van CRT monitoren enigsins te kunnen evenaren. Nu komt 1 pixel meer in de buurt van de sluifjes in een CRT raster. en daarmee dus zo klein dat individuele pixels nauwelijks meer te onderschijden zijn zonder er met je neus bovenop te zitten. In zo'n toestand is een scherm veel beter instaat andere resoluties weer te geven dan de native resolutie omdat de interpolatie veel fatsoenlijker is.

En zoals Shaggy al zegt, dan kan eindelijk de DPI eens omhoog. Vrees maar niet dat letters ed. niet meer te lezen zijn op zo'n scherm, tegen de tijd dat zo'n scherm gemeengoed is zal alles gewoon upscalen. Net zoals de HUD van Quake3. Kan je eindelijk de 128x128 pictogrammen fatsoenlijk toepassen. Dan zijn ze net zo groot als nu, maar met meer detail. Letters zullen er ook supermooi uitzien.

Daarnaast ook wel een supermonitor om mijn Nikon D80 foto'tjes op bijna de volle resolutie beeldvullend te kunnen bekijken :P

Zal niet heel erg lang meer duren voordat deze resoluties gemeengoed worden.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 2 november 2007 13:00]

Krijg je er ook nog een vergrootglas bij geleverd om de letters te kunnen lezen met zo'n resolutie?
:')
Je kunt gewoon de lettergrootte aanpassen, dat kan in bijna elk besturingssysteem. Ook de grootte van bijvoorbeeld menubalken en knoppen is gewoon aan te passen.

Wat wel een probleem kan vormen is bijvoorbeeld de weergave van elementen met een vaste grootte, zoals plaatjes, flashgames en websites waarvan de elementen een vast aantal pixels groot zijn en niet meegroeien met de tekst.
Om in ieder geval het probleem met plaatjes op te lossen moeten we zo snel mogelijk over op vectorgebaseerde plaatjes.
Dat zei ik al... dan moet je ook niet werken op een DPI van 96, maar een stuk hoger. (Standaard Windows systeem is bijvoorbeeld ingesteld op 96, en heeft als optie 120DPI. Dit is ook zelf gewoon in te stellen op een andere waarde.)
Ok windows ondersteund 120DPI niet echt en veel aplicaties zijn niet goed geschreven en je krijg onbrekede menus etc. :) :o
Mijn Linux machine vraagt gewoon aan de monitor welke DPI er gebruikt moet worden...
maar ook onder linux werkt een hogere dpi niet altijd even lekker.
zowel in het OS niet als op internet.
Ik hoor dit vaker, maar wat heeft dat nu perse met resolutie te maken. Resolutie uitleg.
Dus het simpelweg groter maken van de lettertypen is al voldoende, en het wordt er scherper op, zodat trucs als cleartype ook minder nodig zijn.
Werkelijk? Mmm, dat is dan meer een os probleem. Overigens ziet het er qua resolutie dan natuurlijk nog steeds beter uit met een scherm als deze. Maar ik dacht dat ik in osx en linux gewoon de lettertypen kon scalen, Windows ook, of ik ben in de war.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 2 november 2007 13:56]

Pixel-based schalen is natuurlijk niet zo'n goed succes. Maar de letters worden uiteraard wel mooi mee ge-schaald. En vanaf Vista ziet het er wel weer een stuk beter uit, want daar is het meerendeel van alle afbeeldingen, vector based. Ook komen er steeds meer 3rd party programma's die netjes zulke vector based pictogrammen maken voor hun programma's. (Zie Adobe zijn huidige lijn producten, zoals Reader 8.)

[Reactie gewijzigd door Shaggy_NL op 2 november 2007 14:46]

Ach, ik draai al een jaar of 4 op 120 DPI (op een native 120 DPI scherm, that is)
In het begin nog weleens programma's gezien die niet mooi meeschaalden, maar ook dat is vrijwel verleden tijd :)
Erg interessant om zulke schermen eindelijk te zien komen. En dan ontstaat er eindelijk een goed scenario om de DPI omhoog te gooien... (Ipv. de resolutie omlaag, zoals velen van de wat oudere generatie snel doen).

En kwalitatief... Ik denk dat de kwaliteit van deze schermpjes nu wel snel zal verbeteren. Nu hebben ze tenminste iets om ook aan te werken.

[Reactie gewijzigd door Shaggy_NL op 2 november 2007 12:43]

Dit soort schermen zijn (met een iets lagere resolutie) al verkrijgbaar voor de medische industrie (Eizo enz).
DPI omhoog zal moeilijk gaan met de gebrekkige ondersteuning in Vista en XP.
DPI omhoog zal moeilijk gaan met de gebrekkige ondersteuning in Vista en XP.
Was een scalable desktop niet juist 1 van de grote verbeter punten in het grafische subsysteem van Vista?

[Reactie gewijzigd door flowerp op 3 november 2007 11:33]

lijkt me een vet schermpje.
maar als dat beeldscherm problemen heeft met de kijkhoek kan je beter dat type nemen die op het plaatje wordt weergegeven die heeft dat probleem zo te zien niet ;)
Neem aan dat het een speciale PCI-e videokaart moet zijn... PCI lijkt me niet echt heel prettig werken. Deze resolutie zal aardig wat bandbreedte nodig hebben :)
Een videokaart op PCI ? Heb je een paar jaar liggen slapen ? ;)
En verder lijkt me de bandbreedte ook niet echt een probleem met de videokaarten van tegenwoordig; daar kan je ook al 2 of volgens mij zelfs 4 schermen tegelijk mee aansturen.
Nee je hebt niet liggen slapen joh. Mogelijk ben je een paar jaar te laat geboren? Pci videokaarten waren normaal in de tijd dat AGP nog niet bestond
En verder lijkt me de bandbreedte ook niet echt een probleem met de videokaarten van tegenwoordig; daar kan je ook al 2 of volgens mij zelfs 4 schermen tegelijk mee aansturen.
Met bandbreedte bedoelen ze de hoeveelheid data die naar de videokaart toe gaat, dus niet de hoeveelheid data die de videokaart zelf aan kan. Aangezien de PCI-bus volliep, kwam men met AGP, en, na verdere ontwikkeling, met PCI-e.
PCI is snel genoeg voor dit werk. http://www.matrox.com/gra...oducts/parhelia/hr256.php

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 november 2007 14:12]

Nog een paar jaartjes wachten dan zijn deze resoluties mainstream.

...met de bijbehorende videokaarten om ze aan te sturen uiteraard...
Zo'n scherm is echt ideaal als je met grote schema's werkt, poster moet ontwerpen of printplaten (en de vele printspoortjes) moet tekenen, daar is in sommige gevallen een 1680 x 1050 scherm veel te klein voor.
En behalve voor het posterontwerp maakt de kwaliteit van het scherm (inkijkhoek, contrast enz) niet echt veel uit.
Nu kan je eindelijk een echte "Print Preview" krijgen...

Nu kunnen ze ook Antialliassing, cleartype, nog verder uittesten en optimaliseren.

Ik wed, dat zowel pple, als MS een scherm met veel PPI nodig heeft, om het volgende OS compatible ermee te maken (Op review Arstach vertelden ze trouwens dat apple al hard bezig is alles in vectors om te zetten..)
Nu nog even wachten op resolutie-onafhankelijke GUI's. Apple is al een heel eind op weg, maar heeft het toch nog standaard uit staan in Leopard omdat er nog wat bugjes in zitten.

Nog een paar jaar zo door en we kunnen gewoon 200dpi of 300dpi schermen verwachten en kunnen de cleartype en andere anti-aliasing functies uit besturingssystemen gesloopt worden :)
Vista is wat dat betreft ook alweer een stapje vooruit vergeleken met XP.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True