Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: The Inquirer, submitter: T.T.

Bij The Inquirer is een korte review verschenen over de T221 monitor van IBM. Deze monitor heeft een beelddiagonaal van 22,2-inch en een resolutie van maar liefst 3840x2400 pixels. Door de extreem hoge resolutie kan je niet elke videokaart gebruiken om het beeldscherm goed aan te sturen. De DVI-standaard ondersteunt maximaal een resolutie van 1920x1200 met een 60Hz refreshrate. Om een acceptabele refreshrate te krijgen op 3840x2400 zijn daarom maar liefst vier DVI-aansluitingen aanwezig. Aanbevolen wordt een videokaart met genlock ondersteuning zoals de nVdia Quadro FX 2000 om frame-tearing te voorkomen. De reviewer is erg onder de indruk van het scherm, maar jammer genoeg is de T221 met een prijskaartje van 8400 dollar voor de normale gebruiker niet weggelegd:

IBM T221 22.2This monitor surely makes sense for anyone in professions like CAD/CAM, 3-D visualisation, imaging, DTP, science or even medicine. However, it is too early to look at it for the mainstream - it still needs a lot of effort to set it up even on the highest end graphics hardware, and we'd need an interface six times faster than the current DVI to get fast-refresh display at full resolution of this incredible device. Finally, it does cost a lot - something like $8,400 IBM Web price. But not to worry, some consolation - 20-inch 1600x1200 LCD monitors are now rapidly dropping in price down to the high-end home levels: watch out for some interesting entries on our pages soon...
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Wat is frame-tearing? Nog nooit van gehoord. Verder vind ik de prijs nog wel meevallen, voor wat je ervoor krijgt.
Frame tearing is dat wanneer je framerate hoger is als de refreshrate van je monitor. Er komen vaker nieuwe frames op je monitor door je videokaart dan je monitor refreshed. Als je dus snel zou draaien in een 3D shooter lopen de frames in elkaar over. Je zou het kunnen vergelijken (sterk overdreven) wanneer je als je bijvoorbeeld in Quake clipping mode aanzet en buiten het level gaat kijken en gaat draaien. Dan krijg je namelijk hetzelfde soort effect: je wapen vult het hele beeld en de texture van de muren etc loopt door. Die worden buiten het level namelijk niet gerefreshed.
Nogmaals is dit een overdreven voorbeeld omdat frametearing gemiddeld genomen niet meer dan 1,5x is dan de refreshrate (gemiddeld 100Hz van je monitor, dan zie je 150Fps 1,5x als frame tearing).
Hiervoor is Vertical-Sync voor je videokaart bedoeld (dat je kan vinden in je display settings). Dit zorgt ervoor dat je videokaart niet meer FPS produceert dan de refresh rate van je monitor en daarmee dus frame tearing effectief tegengaat.

edit: je hebt gelijk zonoskar, de v in v-sync staat natuurlijk niet voor virtual, maar voor vertical. heb de typo ff aangepast. bedankt voor de oplettendheid
V-sync is niet virtual sync, maar vertical sync. Het beeld in de framebuffer wordt ververst als de elektonenstraal van onder naar boven beweegt (dan 'tekent' de straal niets op het beeld) waardoor je geen problemen hebt met tearing.
Frame-tearing is dat een deel van het beeld 'achter loopt' op een ander deel van het beeld dat je op de zelfde tijd ziet. Je kan dat ook in een 3D game hebben als het beeld snel zwenkt, maar je ziet een deel van de achtergrond niet in het zelfde tempo meezwenken, geeft een raar en onnatuurlijk effect.

Deze monitor doet eigenlijk alsof hij vier losse monitors aan elkaar geplakt is (om het DVI bandbreedte probleem op te lossen), dus dan is er natuurlijk een vrij groot risico van synchronisatieproblemen.

Ik zag op de CeBit trouwens dat samsung reclame maakte met hun 22 inch LCD schermen, weet iermand of IBM mischien samsung panelen gebruikt?
Frame tears are a synchronization issue unrelated to swap speeds, contrary to popular belief. A tear occurs when the buffers are swapped while the electron beam is in the middle of painting on the screen. VBL synching should solve this problem.
Deze tekst heb ik gevonden op de developer site van Apple http://developer.apple.com gevonden.
Dat stukje text wat jij plaatst gaat over de overlap die je wel eens ziet in games als je V-sync uit hebt staan, wat meestal resulteert in een kleine verschuiving van het beeld op het moment dat er een nieuwe framebuffer geschreven wordt, met name in snelle acties in combinatie met een lage refreshrate is dit goed te zien.

Ik denk dat frame tearing hier gezien moet worden in een andere context. Het idee is hetzelfde, maar aangezien je 4 DVI kabels nodig hebt zal het scherm waarschijnlijk in 4 delen zijn opgedeeld. Als er nu wat 'fout' gaat in de synchronisatie zal je op 1 of meer van de delen een iets verschoven/anders gekleurd/etc. plaatje zien.
Deze tekst heb ik gevonden op de developer site van Apple http://developer.apple.com gevonden
Electron beams... Dat gaat over CRT displays, niet over TFT zoals in dit artikel...
[als reactie op veldmuis]
Maar de informatie komt wel "serieel" over de DVI-kabel.
Niet iedere pixel wordt apart op je videokaart aangesloten. Om toch alle pixels individueel aan te kunnen sturen, wordt er door de monotor een vertaalslag gemaakt van het seriele signaal dat over de kabel binnenkomt (al dan niet met een paar kabels parallel voor verschillende kleuren ofzo, ik ken de DVI standaard verder niet) naar iedere individuele pixel (per kleur zelfs). Dit kan best wel eens van linksboven naar rechtsonder gebeuren.
Het werkelijke refreshen kan voerigens vervolgnes nog in één keer gebeuren, in dat geval moet je monitor de gegevens even onthouden, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Door de enorme bandbreedte die deze monitor vraagt worden dus (maximaal) 4 DVI connectoren gebruikt om hem aan te sturen. Als je minder connectoren gebruikt wordt de refreshrate waarschijnlijk veel lager, wat een minder mooi beeld oplevert.(lees ook lager in de thread over Frame-tearing)
Bij een tft worden dus alle pixels tegelijkertijd vernieuwd, bij crt van linksboven naar rechtsonder idd..
Een crt heeft een electronenkanon voor alle beeldpunten, een tft heeft per beeldpunt een eigen geval wat kan oplichten (Hoe dat heet weet ik eigelijk niet :+ )
Oke ik ben absoluut geen expert maar ...

1. wat heeft het voor zin om alle puntjes in één keer te refreshen ...

2. heeeee (smiletje met lampje) als je nu het beeld in vier blokken hebt verdeeld en je neemt laten we zeggen links onder en links boven ... als deze nu beide links boven hun gedeelte beginnen en dan naar rechtsonder de boel afwerken .... dan zou je dus de overgang van de blokken zien ... misschien dat ze dat met frame-tearing bedoelen


ps... zoals ik zei .. kben geen expert !!!
klaarblijkelijk bouwt een tft ongeveer op dezelfde wijze een beeld op als een CRT.. dus de pixels gaan van links?boven naar rechts?onder in horizontale rijen opgloeien...
Now I tried the two-DVI configuration. When spanned as two 1920x2400 screens joined into one, the refresh rate upped to 21 Hz, however - once I started doing real-time 3-D with rapid movements (navigating through my 3-D city models, for instance), the renderings kind of split apart since the movement on one half didn't properly sync with the movement on the other, so a building would be cut in half, for instance.
De DVI-interface heeft te weinig bandbreedte voor deze bakbeest, dus je moet meerdere kabels gebruiken om de refreshrate omhoog te krijgen. Maar als je ze niet goed synchroniseer...
Als ik het me nog goed herinner, heeft deze monitor een refreshrate van 25 Hz. Opzich kan een dual DVI kaart voldoende bandbreedte leveren voor de monitor.
Het probleem zit 'm in het beschikbare geheugen op de kaart (voor 32 bits kleuren).
Op dit moment weet ik van twee kaarten die alles in huis hebben om deze monitor aan te sturen. De ATI fire GL 4 (met IBM driver) en een Quadro kaart van Nvidia (weet niet precies welke, maar ik heb het werken gezien. Standaard driver).

De ATI werkt alleen onder windows en de Quadro onder windows en linux.

Al met al wel een hele leuke monitor, maar op je dektop wordt te klein (zelfs met grote pictogrammen) en hij is te langzaam voor spelletjes.

Deze monitor heeft dus een hoog 'pats' gehalte en niet echt bruikbaar voor de normale gebruiker. Ik denk dat de doelgroep voor deze monitor meer in de ontwerp (CAD/CAM) te vinden is.

En ja, ik heb al meerdere malen met deze monitor gewerkt. :+
3840*2400 op een 22,2" scherm? Is dat niet ongelooflijk klein? 't Is slechts 3,2" groter dan 19" waarop meestal 1600*1200 wordt gedraaid.
Ongeveer een tweemaal zo hoge resolutie op een scherm wat slechts ongeveer 24 procent groter is :? 't wordt steeds gekker (en kleiner).
Dit soort monitoren zullen gebruikt worden in laboratoria, medische wereld etc. 3d weergaves worden natuurlijk perfect weergegeven op zo'n resolutie (denk aan voorbereidende werkzaamheden op operaties etc.). Text op de ene monitor, 3d weergave op deze monitor (twinview etc)
Ik heb ergens gelezen dat in de modernste bioscopen waar films digitaal vertoond worden de pixelresolutie iets onder de 4000 pixels breed was. Deze monitor kan dus ook als preview/edit scherm gebruikt worden.
Het zien er wel relatief dunne randen uit, dus het beeldvlak zal relatief groter zijn dan het beeldvlak van de meeste 19"CRT-schermen. Maar idd, het ongelooflijk klein. Ik denk dat je met zo'n scherm geen anti-aliasing en anisotropic filtering nodig hebt! Je lettertype kan je toch groter laten maken door je besturingssysteem (in games kan dit wel problemen opleveren, als je niet meer kan zien hoeveel munitie je nog hebt :+, maar gamers kunnen zich zo'n schermen meestal niet veroorloven... ;( ).
Dit lijkt me inderdaad nogal klein, en eigenlijk vraag ik me ook af waarom ze voor zo'n resolutie hebben gekozen en of het beeld erg vertekent als je hem op een andere resolutie zet.

Gamen op 3840*2400 lijkt me behoorlijk moeilijk.
Deze monitor is dan ook niet bedoeld zodat je eindelijk je favo game op een hoge resolutie kan spelen.
De monitor is vooral bedoeld voor professionele toepassingen, zoals het artikel ook al vermeld. Een normale gebruiker zal idd niet zo snel die resolutie gebruiken. Daarvoor is dan ook voor deze hoge resolutie gekozen omdat het in sommige toepassingen handig cq noodzakelijk is.
Ik werk zelf op een Dell notebook met 15" TFT scherm. Dit heeft een resolutie van 1600x1200. Ik geef toe dat de letters niet erg groot zijn maar nog het is nog steeds prima te lezen. Als ik dat doorreken naar dit scherm dan zijn de pixels maar een fractie kleiner en naar mijn overtuiging nog steeds te lezen. Maar waarschijnlijk zou je er echter voor kiezen om iets grotere schermfonts te gebruiken.
Het is een heeeeeel lekkere resol. Volgens mij heel fijn om op te designen.
Voor gewone desktop toepassingen en gamen enz. Vind ik 1280 x1024 MEER dan voldoende. (op m'n eigen compu loopt hij op 1280x1024 tegen 90Hz heerlijk stabiel beeld)
Op dit moment ben ik echter nog geen voorstander van TFT omwille van de zeer vierkante pixels die het beeld in mijn ogen (letterlijk en figuurlijk :) ) niet fijn om kijk maakt.

Ik vraag me of dit bij dit scherm ook het geval is... Ik vermoed het niet om dat de pixels wel erg klein zullen zijn... :P

De prijs is helemaal :'( |:( Om nog maar te zwijgen over die extra grafische kaarten die je moet kopen dan... :?

(eindelijk kan ik ook in het weekend op tweakers... leve Mozilla for mac)
Volgens mij zijn 4 vierkanten tegen elkaar nog steeds een vierkant.

Verder zijn er gelukkig filters die er voor zorgen dat je er geen last van heb.(ik heb er ervaring mee.)
ik bedoel hieronder dus voor als je het scherm op een lagere resolutie zou zetten, zoals:1920*1200
Wat een stuk dichterbij is is dit :
20-inch 1600x1200 LCD monitors are now rapidly dropping in price down to the high-end home levels: watch out for some interesting entries on our pages soon...
Vraag me af hoeveel ze bedoelen ....
En die 17" worden wel merkbaar goedkoper maar een hele goeie 15" is nog altijd veel te duur :(
Een goedkope 17inch LCD is nu op het prijspunt waar een paar jaar geleden de 17inch CRTs op stonden. Dus duur? Dat hangt natuurlijk af van je portemonee. ;)
Gewoon 4 computers op aansluiten. Alle vier computers Redalert/C&C Generals, en je kan lannen in de huiskamer, op de bank :P Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Voor die mensen die niet langer kunnen wachten. Hierbij de link naar de website van IBM je kunt hem meteen bestellen. ;) http://www-132.ibm.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalo gId=-840&langId=-1&partNumber=9503DG3&storeId=1
Oh, en heb je er het geld niet voor (like myself) :'( ach dan is het even zwijmelen bij de specs of doe zoals ik en maak je eigen super scherm Matrox G550 + G450 (PCI) en 4 15" monitoren geeft maar liefst 4096 pixels -eat that IBM- :+

Trouwens ook IIyama heeft een monitor met deze resolutie in het programma type AQU5611DBK ook 22.2" dus mogelijk afkomstig van dezelfde fabriek.
Super !!!!! Beelschermpje man.
Ik vind hem alleen een beetje te duur voor een 22" :?

Ik dan koop ik liever een samsung 24"lcd die kost maar ¤ 4.099 [bij alternate].
Dat scheelt meer dan de helft en presteert volgens net zo goed. Voor de normale thuis gebruiker. :Y)
Hoezo? heb jij ze allebei geprobeert.
Bij 3V kost die 3900 euro
Een cool scherm maar ik zie niet in wat deze review hier heeft te zoeken, ( is dit om te lachen) Waarom geen review laten zien die wij wel kunnen betalen, wat hebben wij nu aan een scherm waar je een gfx kaart van 2000 euro voor nodig hebt :(
up to date blijven van wat er bestaat misschien?
Inzicht verwerven van wat er in ontwikkeling zit?
Dromen over de toekomst?

De eerste kleuren CRT met een resolutie van (JAJA!) 640x480 zal ook wel vele lange werkweken gekost hebben...

Niet om te flamen hoor, maar als je d'r zo tegenop kijkt, dan zouden er veel van de nieuwspostings hier niet op z'n plaats zijn... neem nu bijvoorbeeld een review van een of andere server... die dingen kosten ook reteveel... |:(
toch echter wel fijn om af en toe te lezen wat er allemaal bestaat...
Heb onlangs een filmpje gezien (weet nimmer vanwaar ik heb had) over het server "park" van nVidia. Das toch fijn om eens te zien, niet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True