Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Het Zweedse bedrijf TerraNet voert proeven uit met een techniek waarbij mobieltjes middels een zelfontwikkeld p2p-protocol gratis kunnen bellen. Vooral ontwikkelingslanden kunnen hiervan profiteren, zo stelt het bedrijf.

P2p-netwerk van TerraNetDe techniek van TerraNet routeert gesprekken tussen mobieltjes onderling, waardoor geen basisstations nodig zijn. Elke node heeft een bereik van een tot twee kilometer. Wanneer een telefoon aangezet wordt, gaat hij direct op zoek naar andere nodes, en maakt zich bekend in het mini-netwerk. Bij het kiezen van een telefoonnummer kijkt de telefoon of het gesprek via het p2p-netwerk doorgerouteerd kan worden. Elk tussenliggend mobieltje kan de datapakketjes doorsturen, tot maximaal zeven 'hops'.

Door het collectief routeren van gesprekken worden er geen kosten gemaakt. Ook het sturen van sms-berichten binnen het netwerk is gratis. Indien het netwerk van losse mobieltjes gekoppeld wordt aan voip-diensten, bijvoorbeeld middels een usb-dongle in een met internet verbonden pc, kan ook buiten het mini-netwerk gratis gebeld worden met andere TerraNet-clusters of voor lage kosten naar vaste- en mobiele nummers.

Omdat met de techniek geen dure gsm-masten nodig zijn, zou het systeem van TerraNet vooral in dunbevolkte gebieden van ontwikkelingslanden nuttig kunnen zijn. Momenteel doet het bedrijf proeven in Tanzania en Ecuador. Voorwaarde is wel dat de mobiele telefoons speciale hardware en software van het Zweedse bedrijf aan boord hebben.

Een nadeel van de techniek zou het gebrek aan geschikte frequenties kunnen zijn, zo geeft het bedrijf tegenover de BBC toe. Ook zou de techniek op veel weerstand kunnen rekenen van telecombedrijven, die hun inkomsten uit (lokale) gesprekken en sms-verkeer dreigen mis te lopen. Toch lijkt het bedrijf niet direct kopje onder te gaan; de fabrikant van mobieltjes Ericsson heeft bijna 4,5 miljoen euro in TerraNet geīnvesteerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

hoe overkomen ze dan het probleem van beperkte bandbreedte van de mobieltjes. Ik kan me voorstellen dat dit soort systemen werken als je met 1 mobiel via zeven anderen naar een andere belt, maar wat gebeurd er als je er meerdere gesprekken via jou mobiel moeten worden gerouterd omdat er simpelweg geen andere mobieltjes in de buurt zijn om dit te doen.

Mobieltjes hebben namelijk gelukkig niet de bandbreedte tot hun beschikking die zendmasten hebben anders zou de straling ook niet heleamaal gezond meer worden en ook houden de accu's de vraag naar stroom van zo'n zender niet bij..

Daarnaast is dit idd niet iets wat in dun bevolkte gebieden gaat werken aangezien als er dan ergens een mobieltje buiten bereik loopt ineen een aantal mensen zonder verbinding zitten.

persoonlijk zou ik trouwens ook geen mobieltje in mijn zak willen hebben dat de hele dag gesprekken van anderen door aan het routeren is. Er is onderzoek geweest naar straling op het menselijk lichaam maar daarbij wordt niet gekeken naar de effecten op mensen die 24/7 worden belast met een mobieltje dat op vol vermogen staat te transmitten.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 11 september 2007 17:42]

De hoeveelheid straling is afhankelijk van het bereik, niet van de bandbreedte.
lijkt me een leuk systeem dat gsm hoppen, een soortgelijk principe word al gebruikt bij radio zenders, maar daarbij verlies je bij iedere "hop" aan geluids kwaliteit, maar met een digitale verbinding heb je dat probleem niet. ik zie dan ook niet in waarom 7 hops het maximum is. de verbinding word alleen wat trager naar maten je meer hops maakt (de vertraging tussen ontvangen en verzenden maal het aantal hops), maar dat lijkt me voor een SMSje toch geen probleem.

maar hoe mooi deze techniek ook mag klinken, de meesten mensen kopen zelf geen telefoon maar kopen die met een korting die je krijgt als je bijv. een gsm abonement afluit of verlengt. Telecom providers hebben geen baat bij dit systeem. en zullen op deze toestellen dus ook geen grote kortingen geven. en omdat die zelfde telecom providers de grootste klant zijn van de telefoon fabrikanten. Is het te verwachten dat dit soort technieken maar met montjesmaat zullen worden toegepast. en eerst alleen in de duurdere toestellen en na een tijdje pas in alle toestellen. waardoor je de eerste tijd alleen in steden en op drukke plaatsen een beetje goede dekking zal hebben. het zal nog jaren duren voor dat dit systeem volledig zal werken

off topic: het is net als een waterstof auto, we kunnen hem al jaren maken, maar er hebben teveel mensen en bedrijven baat bij dat het nog even word uitgesteld
Volgens mij is dit juist een geweldig succes in dun dikbevolkte gebieden. Denk aan NL, hier woont op elke vierkante km wel een mens. Alleen al als alle Sony Erricson mobieltjes deze functie gaan ondersteunen heb je in no-time een landelijke dekking. Binnen 2 jaar, aangezien dan iedereen al een nieuwe mobiel heeft dankzij ons abbo + gratis mobiel systeem. Alleen als de apparaatjes altijd moeten zenden en ontvangen, hoe zit het dan met de accuduur? ;)
Dikbevolkte gebieden hebben idd het voordeel van een hoop mobieltjes per km^2, maar dunbevolkte gebieden hebben weer het voordeel van weinig obstakels waardoor een mobieltje een veel groter bereik heeft.
2 Km is dus helemaal niks voor een dunbevolkt land, meet maar eens wat afstanden op je favoriete globe, het zal dus enkelt in de steden goed werken.
Dus er zal iets verzonnen moeten worden als een eenvoudige antenne versterker, wil dit apparaat de radio of telefoon vervangen, in de minder bedeelde landen.
Verder is een telefoon waarmee je dus iedereen in je eigen stad kunt bellen is dus nogal een beperkt apparaat.
Ik zie meer nut om dit apparaatje in de dikbevolkte rijke gebieden te introduceren.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 11 september 2007 22:25]

zou het systeem van TerraNet vooral in dunbevolkte gebieden van ontwikkelingslanden nuttig kunnen zijn.
Elke node heeft een bereik van een tot twee kilometer.
riiiiight. dat wordt een creatieve 2 kilometer dan, tenzij ze daar nog fundamenteel wat aan doen (maar met wat voor zendantenne zou je dan op je rug moeten lopen? )
Daarnaast nog:
Elk tussenliggend mobieltje kan de datapakketjes doorsturen, tot maximaal zeven 'hops'.
Oftewel 7x2 km = 14km. Ik kan dus niet eens iemand aan de andere kant van Nederland bellen... En dan is Nederland nog betrekkelijk klein.

edit: sorry stond hieronder ook al :(

[Reactie gewijzigd door Merroc op 11 september 2007 18:27]

Een gemiddeld dorp in Tanzania is niet zo groot, dan kunnen de mensen in het dorp iig met elkaar bellen. Voor gesprekken naar buiten kunnen ze beltegoed halen [wat daar werkelijk OVERAL te krijgen is vreemd genoeg :o]
Je zegt het al: een gemiddeld dorp in Tanzania is neit zo groot.
Lekker nuttig dan om met elkaar te bellen.
je moet dus binnen 14km een PC met dongle hebben die je telefoontje over de digitale snelweg binnen bereik van je gesprekspartner brengt.
Die limiet van 7 hops is misschien nog wel iets uit te breiden, maar niet zo heel veel, omdat de hoeveelheid verkeer teveel gaat toenemen.

Maar er zit nog een andere kant aan dat korte bereik: je hebt een enorm opstartprobleem. De boel functioneert pas als genoeg mensen hem hebben, en hoe krijg je die mensen zo gek zo'n ding te kopen als hij het nog niet doet?
Wees maar zeker, als dat ding in Belgie te koop is, en de prijs valt mee, ik er onmiddelijk vijf koop. Voor mezelf, mijn vrouw en de drie kinderen. Als de kinderen met de fiets weg zijn is het zelden dat ze meer dan 14 km ver zijn. :)
Daarom wordt voor tijdens de overgang tijd meestal een hybride telefoon gemaakt, eentje die een standaard zendmast ondersteund maar ook dit p2p netwerk.
Lijkt me juist niet echt van toepassing in dun bevolkte gebiede. Aangezien juist daar de onderliggende afstanden volgens mij sneller groter dan 1 a 2 kilometer zijn.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Duvel4u op 11 september 2007 16:46]

Als ze dit nou combineren met FON ( http://www.fon.com/en/ ) dan is die 7 hops ook geen probleem. Op deze manier zie ik niet echt toekomst voor de ontwikkelingslanden, die aan veel gebrek hebben, maar niet aan ruimte.

7 hops staat dus gelijk aan 7 * 2 = 14 km. Die afstand lopen ze in een gemiddeld ontwikkelingsland om water te halen.
Dit zal noooit naar NL komen. Er was ooit een tijd dat je gratis kon smssen, ook toen het net populair begon te worden maar nog niet zo ingeburgerd. Het kost nauwelijks dataverkeer, maar je betaalde op een gegeven moment wel flink voor een smsje. Gelukkig is het nu allang weer goedkoper... Maar zo zie je maar dat ze inderdaad uit alles winst willen halen, en dat wat hun geen winst oplevert wordt niet of slecht ondersteund

Wireless Village bijvoorbeeld, kon je gratis mee chatten met de meest simpele telefoon, je hoefde geen programma te downloaden, werkte zeer goed (Ebuddy for Mobile is er niets bij) en het draaide op de achtergrond. meeste telefoons is dat menu item uitgeschakeld, inmiddels is er ook geen enkele server meer waar je kan inloggen..
geen enkel telco zal een gsm zoals deze accepteren, ze slopen nu al de kleinste dingen eruit wat hun mogelijk geld verlies zou geven.

denk aan voip bellen, friends (op se gsm's) of wat nokia recent heeft. soort walkie talkie gebeuren
Koop dan ook een sim-loze telefoon en een abbonement/pre-paid met losse sim, dan kan je telco niets met je telefoon uithalen :) En heb je geen last van sim locks dus kan je elk moment van provider wisselen.

Btw, 7 nodes * 2 kilometer is max 14 kilometer, ik moet toch even twee keer nadenken hoe vaak ik nou binnen 14 kilometer bel... en da's nog een hoge schatting van de max range

[Reactie gewijzigd door wumpus op 11 september 2007 18:16]

"Elk tussenliggend mobieltje kan de datapakketjes doorsturen, tot maximaal zeven 'hops'."
Wat wilt zeggen dat elke gsm zijn datapaketjes naar zeven verschillende gsm's kan doorsturen, die dat dan achteraf ook op hun beurt doorsturen tot wanneer het de bestemelling bereikt. Wat er dus op neerkomt dat als er elke vierkante km een inwoner is met zo een gsm dat men een landelijke dekking heeft.
Een hop wil zeggen een sprong van de ene telefoon naar de andere, de redenering van wumpus is dus correct.

Jouw aanname dat ieder mobieltje steeds uit 7 verschillende andere mobieltjes kan kiezen is dus niet correct - dat aantal is onbeperkt vgls mij...
ik zeg helemaal niet dat elk mobieltje telkens uit 7 verschillende andere gsm's kan kiezen, alleen dat de data kan doorgestuurd worden naar 7 gsm's, wss om bandbreedte op de gsm's te beperken, en zodoende de batterij wat te sparen.

[Reactie gewijzigd door Panama op 11 september 2007 22:28]

Zoals Little Pengiun al heeft gezegd, heb je het fout begrepen. Het is niet zo dat elke gsm uit (maar) 7 verschillende gsm's kan kiezen. Het is zoals in de bron staat:
Calling and texting are free between the units, with all units acting as nodes and carrying traffic between other units in the cluster. A call hops from one unit to the next until it reaches the destination, up to seven units away.
Je kan tot 7 gsm's ver 'springen' tot je doel.

Dit betekent dus, zoals Wumpus zei, dat de absolute maximale afstand 7*2km is. Om van een landelijke dekking te spreken, zou je het al over een heel klein land moeten hebben.
Dit uiteraard omdat een telefoongesprek bij voorkeur realtime is :P. Als er teveel hops zijn duurt het zenden/ontvangen tussen beide uiteinden te lang en ga je stiltes krijgen tussen een vraag en antwoord.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 13 september 2007 06:38]

Ja maar dan ben je wel duurder uit.
Zo kocht ik mijn Nokia 1100 via Tele2 voor 10 euro inclusief 10 euro beltegoed.
Koop dan ook een sim-loze telefoon en een abbonement/pre-paid met losse sim, dan kan je telco niets met je telefoon uithalen :) En heb je geen last van sim locks dus kan je elk moment van provider wisselen.
Niet helemaal waar; niet alleen de telefoons geven de mogelijkheden niet, ook providers blokkeren uit paniek mogelijkheden. In Nederland valt het wel mee, en word het al wat minder (men moet wel!), maar tot voorkort had Vodafone bijvoorbeeld Skype geblokkeerd via hun netwerk. In Duitsland is het dacht ik nog steeds standaard geblokkeerd. Ook veel diensten die het makkelijker of beter maken die wel in de telefoons zitten worden gewoonweg niet ondersteund (bv. Push to Talk). En terwijl veel van deze dingen op de huidige netwerken prima haalbaar zijn.

Ik ben absoluut voorstander van dit soort P2P netwerken. Ook het thuis bellen via Voip, en buiten huisbereid bellen via mobiel vind ik hele leuke ontwikkelingen (mede doordat ik nog steeds geen mobiel bereik heb in mijn huisje!). En alle WIFI tegenhangers juig ik ook toe, hopelijk breekt er eindelijk eens ergens een dergelijke open 'standaard' door!

[Reactie gewijzigd door Reteip op 12 september 2007 11:22]

Het hele punt is dat je geen Telco meer nodig hebt ;)
en dāt vind ik een goede ontwikkeling :)

ook als je ergens in je netwerkje verbinding hebt met internet kun je VOIP gebruiken, dan kost het helemaal niets meer om ergens vandaan te bellen naar een ander land, waar ze nu nog wel eens tonnen voor vragen... :9
Ik verwacht sowieso niet dat dit erg gaat aanslaan.
Tegenwoordig wordt er veel tijd gestoken in het verder ontwikkelen van Voip. Er komen langzaam steeds meer flat-free abonnementen die steeds goedkoper worden.

Wanneer deze (p2p) technology ver genoeg is om gebruikt te worden heeft iedereen al een UMTS abonnement, omdat ze ook willen kunnen internetten op de steeds geavanceerder wordende telefoons. Via dit data-abonnement kan dan ook (gratis) via Voip gebeld worden zonder de beperkingen die aan dit P2P systeem zitten.

Vandaag de dag zijn er al aardig wat telefoons op de markt die SIP ondersteunen. De providers zorgen ervoor dat er ze services maken die de klant wilt afnemen, zodat er toch inkomsten uit behaald kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Kixtart op 12 september 2007 09:57]

Het klinkt als de toekomst van mobiele telecommunicatie, ik heb het gevoel dat dit niet alleen voor dunbevolkte gebieden goed is, maar eigenlijk overal.

Ik zie het al voor me (over een aantal jaren), ik zet me telefoon aan, mijn telefoon meldt zich aan op het netwerk (en mini-netwerk), en ik kan gratis (binnen nederland) bellen naar iedereen die ik wil en iedereen kan mij gratis opbellen. :)

[Reactie gewijzigd door EN-IS op 11 september 2007 16:44]

Denk aan vertraging, betrouwbaarheid, veiligheid en schaalbaarheid. Dit zijn serieuze knelpunten. In bepaalde plekken op de wereld waar men kan kiezen tussen niets en dit systeem zijn deze knelpunten misschien niet zo erg, maar in Nederland zal zoiets problemen met zich meebrengen.

[Reactie gewijzigd door gast op 11 september 2007 16:53]

Goed gedaan van Ericsson. Ze moeten ook innoveren anders gaan ze het gewoon niet redden. Toch blijft het natuurlijk zo dat er ergens naar buiten gebroken moet worden wil je een nummer buiten het p2p netwerk bereiken.