Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: OSNews, submitter: Loesje

Maandag is versie 2.2.0 van Free Pascal vrijgegeven, de eerste opensourcecompiler die dankzij een interne linker ook overweg kan met 64bit-versies van Windows. De software ondersteunt zelfs Nintendo's Game Boy-platform.

Free PascalFree Pascal, of FPK Pascal, is een Object Pascal-compiler die uitblinkt in het crossplatform-ontwikkelen van applicaties. Het opensourceprogramma kan overweg met een grote hoeveelheid processors en besturingssystemen. Nieuw in versie 2.2.0 is ondersteuning voor de 64 bits PowerPC- en ARM-architectuur en voor de platformen Windows x64, Windows CE, Mac OS X in combinatie met, Game Boy Advance en Nintendo DS.

Een groot deel van de functionaliteit van de compiler is het gevolg van de integratie met Lazarus, een tweeweg-ide voor het ontwikkelen van desktopapplicaties. De Lazarus Class Library van Lazarus maakt het mogelijk om grafische applicaties te ontwikkelen die de standaard Win32- of Win64-api gebruiken. Om Windows-binaries te creŽren bevat Free Pascal een interne linker, die ervoor zorg dat 64bit-Windows-binaries gegenereerd kunnen worden zonder dat de GNU-binutils deze mogelijkheid bieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Freepascal vind ik echt fantastisch, het is de manier om super crossplatform te werken. Pixel is zo'n mooi voorbeeld van een freepascal photoshop programma dat op linux ppc, macosx ppc, morphos ppc, beos, linux, qnx, windows, macosx, dos, skyos, ecomstation en linux 64bit werkt. Ik juich dit soort programeer omgevingen erg toe omdat je hiermee meer platform onafhhankelijkheid creeerd en dus meer vrijheid voor de consument hebt.

[Reactie gewijzigd door Emielvenlo op 11 september 2007 16:52]

Alleen vraag ik me dan wel af in hoeverre met gebruik gemaakt heeft van een eigen class-library of van de Lazurus classlibrary.

De laatste keer dat ik Lazarus uitprobeerde op een Mac kreeg ik een GTK+ omgeving die absoluut niet aangepast was op de Aqua look.

Op zich vind ik het geen probleem om in Object Pascal te ontwikkelen, maar als ik dat doe op een Mac OS X computer dan wil ik wel dat'ie native ogende software maakt.

Als Pixel inderdaad gemaakt is met de Lazarus class library dan wordt Free Pascal/Lazarus ineens weer wel leuk en interessant...
Pixel maakt gebruik van een eigen, closed, library.

Lazarus heeft inmiddels ook Carbon support voor Mac OS X. De IDE zelf is nog net iets te geavanceerd om in Carbon fijn te draaien, maar de applicaties die je maakt werken over het algemeen prima in de standaard 'OS X-look'
en nu maar hopen dat dat op korte ( < 1jr ) termijn ook gaat zorgen voor 64bit versies van
firefox, OpenOffice e.a. (en dan bedoel ik official builds).
Ik denk niet dat Firefox en OpenOffice.org hier iets aan hebben. Ze zijn beidde niet geschreven in pascal.
Ja, dit is een Pascal compiler maar de interne linker kan misschien "geport" worden zodat andere compilers hem kunnen gebruiken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Linker

Linker != Compiler, dus een linker hoeft ook niet perse te direct te maken te hebben met de taal waarin je programmeerd.
firefox gebruikt voor windows VC8 als compiler

(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door delenn op 11 september 2007 16:24]

Als die er zouden komen, dan waren ze er allang. Windows x64 bestaat al een jaar of 2 en de compilers minstens even lang. Zeker voor projecten die voor zoveel verschillende platforms en cpu's gecompileerd worden, is het volgens mij een kleine moeite om ze ook voor win64 te compileren. Maar om de een of andere reden doen ze het gewoon niet. Firefox is wat bij voor te stellen (ivm platform-native plugins zoals quicktime en windows media), maar OOo-x64 zou een scheulepilletje moeten zijn :)
De 64bit linker is niet super bijzonder. Recent (CVS) versies van binutils ondersteunen ook 64bit. Dit is nodig om Mingw ('gcc voor Windows') x64 programma's te laten compileren. Okee het is nog in de testfase, maar het bestaat wel.
Volgens mij is Free Pascal echter wel de eerste (Object) Pascal compiler voor Windows met 64-bit ondersteuning. Nu is 64-bit op dit moment nog verre van relevant, maar het is altijd mooi dat de ondersteuning er al is...
Klopt helemaal, Borland, de maker van eerder de meest populaire Pascal compilers zoals Turbo Pascal en Delphi heeft nog geen 64bit compiler. Daarom volg ik de ontwikkelingen van FPC al langer. Vooral de ontwikkelingen van Lazarus. Kan niet wachten op v1.0 van Lazarus.
Voor de volledigheid: Code Gear (de divisie van Borland verantwoordelijke voor Delphi) is wel degelijk bezig met een 64-bits versie.

Code Gear is echter met meer wijzigingen bezig dan alleen het 64-bits maken van Delphi, en zo als het er nu uitziet is het de bedoeling dat ieder jaar er een nieuwe versie van Delphi uit moet gaan komen - qua ontwikkeling staat Delphi zeker niet stil dus.

En laten we eerlijk zijn, hoe relevant is 64-bit Windows op dit moment?. Absoluut nog niet, dus dat Delphi nog niet zo ver is is dus ook geen probleem.
Nee 64bit is absoluut niet relevant, ik werk niet eens op een 64bit OS, maar als ik de ontwikkelingen bekijk van Delphi in de afgelopen jaren van Delphi 4 t/m de nieuwste ben ik nou niet echt te tevreden en dan ben ik nog wel overtuigt Delphi programmeur die niet eens intresse heeft C, C++ te leren.

Delphi 7 is naar mijn mening de laatste echt goeie IDE die gemaakt is, de IDE's daarna vind ik gewoon veel te log en overdreven. Maar dat is natuurlijk smaak.

Wil nogsteeds eigenlijk de nieuwe compiler en RTL in de IDE van Delphi 7 zetten.

De Delphi compilers zijn in iedergeval wel veel beter geworden.

Naar mijn mening is de beste stap die Borland gemaakt heeft in de afgelopen jaren het opnieuw beschikbaar stellen van een gratis Delphi versie zodat iedereen er mee kan spelen.

Delphi is en blijft naar mijn mening wel de makkelijkste omgeving & taal om te leren als je wil gaan programeren en ook later geavanceerdere programma's maken.
Het ontbreken van die 64-bits linker was ťťn van de aanleidingen om een eigen linker te ontwikkelen. Dat Binutils twee jaar na dato (eindelijk) ook een experimentele linker heeft is leuk voor GCC-liefhebbers, maar dat doet niets af dat FPC de eerste en voorlopig enige openbroncompiler voor Win64 is.
Dus niet, gcc kan het immers ook. Experimenteel vind ik niet zo'n argument: gcc is een van de meest gebruikte compilers ter wereld, raar het dat ze het goed testen :)
Jij gaat zeker ook Binutils & GCC uit svn/cvs downloaden, je inlezen hoe GCC en Binutils gecompileerd dient te worden, enz., enz. in de hoop dat de experimentele functionaliteit werkt. :?

Maar laten we er geen punt van maken, volgens jou zijn we niet de meer enige, maar wel de eerste, want wij waren begin 2006 in het experimentele stadium.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 11 september 2007 18:09]

Fps is een command-line compiler. Als je een echte grafische IDE wil hebben, moet je
http://lazarus.freepascal.org maar eens proberen.
Is het trouwens iemand al eens gelukt op de FPC compiler te gebruiken in Delphi 7? Misschien via een klein vertaal programma er tussen? Zou in theorie de perfecte combinatie zijn voor Win32 ontwikkeling in Pascal.

Ik werk namelijk af en toe al in lazarus en ook al is het ontwerp van de IDE percies mijn smaak vind ik hem toch nog niet helemaal ideaal, vandaar dat ik wacht tot v1.0 om echt diep te testen.

Daarnaast heb ik geen intresse om crossplatform te programeren op dit moment dus het verlies van die functionaliteit vind ik geen probleem. Kan later alsnog mijn code cross porten via Lazarus.

Update: Ze zijn er dus al mee bezig om dit mogelijk te maken. Namelijk CrossFPC.
Het zou een match made in heaven zijn als je het mij vraagt.
http://crossfpc.untergrund.net/

[Reactie gewijzigd door Psychatic op 11 september 2007 22:58]

Nieuw in versie 2.2.0 is ondersteuning voor de 64 bits PowerPC- en ARM-architectuur en voor de platformen Windows x64, Windows CE, Mac OS X in combinatie met, Game Boy Advance en Game Boy DS.
Even nitpicken. De Game Boy DS bestaat niet. Het is Gameboy of (Nintendo) DS.
Nieuw in versie 2.2.0 is ondersteuning voor de 64 bits PowerPC- en ARM-architectuur en voor de platformen Windows x64, Windows CE, Mac OS X in combinatie met, Game Boy Advance en Game Boy DS.
Whaaa, die moet ik hebben! :+
Ik zal het meteen effe melden in het daarvoor bedoelde forum

Overigens, die opties die het mogelijk maken om te compileren voor de Gameboy e.d. Is dat voor thuisbrouwsels, of voor de professionele markt? Ik kan me niet voorstellen namelijk dat Nintendo zoiets goed zal vinden.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 11 september 2007 16:08]

Je krijgt last met Nintendo als je niet-Nintendo spelcassettes op de markt brengt.

De compiler bouwt ROM images. Om zo'n ROM-image op een Gameboy te gebruiken moet hij in een cassette gebouwd worden en dat kan via de officiŽle Nintendo-kanalen of via niet officiŽle methodes, zoals een cassette die je met je PC verbindt. Op zich is daar is niets onrechtmatigs aan. Je kunt dus zowel hobbyen als commercieel ontwikkelen (hoewel nog niemand die route begaan heeft).

[Reactie gewijzigd door dmantione op 11 september 2007 16:31]

Het is iig wel een goede stap voor de NDS/GBA homebrew scene.
mwah... in Pascal programmeren voor de GBA / DS? :P ik doe het liever in C/C++ en daar is zelfs al langer een compiler voor :P
Wil perfect in Pascal, inline assembler rules. Maar als je al C/C++ kent is het inderdaad handiger daar in te werken. Wil je dat anderen, ook amateurs, kunnen leren van je code is Pascal weer handiger. Met een RAD IDE is het al helemaal zalig.

[Reactie gewijzigd door Psychatic op 11 september 2007 23:04]

Geen windows voor amd? Spijtig maar langs de andere kant ook wel leuk omdat ik nu nog een extra reden heb om linux trug op men hdd te gooien :)
Yes! Eindelijk. Reden om toch eens naar XP-64 te kijken en kijken of ik mijn 32 bit spul kan porten zonder problemen...
als ze nou big endian ARM support zouden hebben... ;)
Met diezelfde reden zou je dus ook kunnen zeggen dat geen enkele zichzelf respecterende programmeur meer in Java of C++ zou willen programmeren vanwege wat wat ze ermee op de HBO of Uni gemaakt hebben ;)
Nee ik gebruik ook geen wiskunde meer tegenwoordig, niet na wat ik allemaal ermee op school heb moeten doen. |:(

Maar goed, Pascal is een ideale taal voor een bepaald soort programmeur. Het is niet een vervanging voor C/C++ maar je kunt er op een paar hele kleine uitzonderingen na alles mee maken wat je daarmee kunt maken.

Alleen dan veel en veel sneller. Vooral via een RAD IDE.
Het is ook veel eenvoudiger en sneller te leren en je kunt er erg mooie dingen mee maken.

Heb er erg veel programma's mee gemaakt, vooral van die handige programma's die je binnen een uur inelkaar zet die het leven net even wat leuker maken. Ook hele uitgebreide programma's waar je maanden en soms wel langer dan een jaar mee bezig bent. Erg erg leuk om mee te werken.
Wat kan je dan met C++ dat niet met Object Pascal kan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True