Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

De patches die Microsoft eind vorige maand aan testers vrijgaf, zijn nu ook voor gewone stervelingen beschikbaar. De 'performance and reliability'- en 'compatibility and reliability'-updates lossen een waslijst door gebruikers gemelde problemen op.

Vista-patch De updates zullen wellicht worden opgenomen in de later dit jaar te verschijnen eerste servicepack voor Windows Vista. Mogelijk zullen ze ook in de patchronde van volgende week opduiken. De 'prestatie- en betrouwbaarheidspatch', geboekt onder de code KB938979, pakt problemen aan op het gebied van geheugenbeheer, en voorkomt onder meer dat computers die uit de slaapstand ontwaken, hun netwerkverbinding kwijt zijn. Die moet Windows dan eerst herstellen, waardoor er lang op het inlogschermpje gewacht moet worden. Een andere verbetering is het versnellen van het kopiëren van grote bestanden - die operatie leidt vaak tot een lange wachttijd eer Windows heeft bepaald hoe lang het dupliceren gaat duren.

De 'compatibiliteits- en betrouwbaarheidspatch' (KB938194) is hoofdzakelijk op gaming gericht, en lost onder meer problemen op met drivers voor Nvidia G80-videokaarten: computers waarop die zijn geïnstalleerd lopen soms vast. Daarnaast worden andere fouten met betrekking tot videodrivers door de patch gefikst. Zo leidt het updaten van videodrivers soms tot een zwart scherm, en bij het spelen van games loopt de computer wel eens vast of herstart hij automatisch. Ook verbetert de update de beeldkwaliteit bij het kijken naar blu-ray- of hd-dvd-films op grote schermen, en voorkomt deze dat applicaties die gebruik maken van netcfgx.dll er plotseling mee kappen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Ik kreeg ook vaak blue screens bij gaming in Vista (praktisch iedere keer). Ik dacht eerst dat het aan drivers binnen Vista lag. Echter, sinds ik mij moederboard bios versie heb verhoogd, heb ik de bsod nooit meer teruggezien. Wellicht dat dat voor anderen ook helpt?

@Buggle: Dat klopt, ik heb een Core2. Bedankt voor de bevestiging dat dit inderdaad de oplossing is geweest.

[Reactie gewijzigd door CoreNL op 8 augustus 2007 14:32]

als je Core2 draait heb je grote kans dat met de update van je bios je proc. microcode geupdate is en enkele bsod veroorzakende bugs omslopen zijn.
Laatst stond er een nieuwsitem hier op tweakers met een vergelijking tussen winXP en Vista m.b.t. performance in games. Ik vraag me af of er nog zo'n test opduikt waarin deze patches zijn meegenomen en ben dan benieuwd naar het resultaat.

[EDIT] Na lang te hebben gezocht:
http://tweakers.net/nieuw...-gamers:-Vista-of-XP.html

[Reactie gewijzigd door norris92 op 8 augustus 2007 14:28]

Het probleem van de framerate drop is al een tijdje bekend.
Nvidia heeft ook al aangegeven dat deze met de nieuwe drivers van september opgelost zijn. Het heeft te maken met het memory management van de nvidia drivers. Deze zorgen ervoor dat het videogeheugen vol loopt en daarna dus gaat swappen met je HD waardoor er dus een enorme lag optreed en je framerate daalt.
Nog maar even wachten op die drivers dan.
En voor nu maar hopen dat ik geen Blue screens meer krijg in vista.

Greets Xyl
een van die patches is niet zuiver. install beide en had na reboot gelijk totaal geen netwerkverbinding meer. niet te repareren enz. nic aan en ip maar mooi icoontje met no networks found. tevens werkte mijn unsigned drivers voor mijn nostromo N52 niet meer onder mijn vista x64.
deinstalleer beide patches en alles werkt weer top.

Edit:

na nog een test ben ik erachter gekomen dat patch Windows6.0-KB938979-x64 de boosdoener is. na die te installen geen netwerk meer en me nostromo drivers failen.
andere patch werkt wel goed

[Reactie gewijzigd door 151407 op 8 augustus 2007 19:25]

Top!!! Hij doet het!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Super bedankt voor de link! :*)
Ik heb ze vanochtend geinstalleerd.

Wat meteen opvalt is het kopieren, wat nu gewoon razendsnel gaat, waar tot voor de update Windows wel eens een minuut kon doen over 1 klein bestand. Heerlijk dat dat nu goed werkt.

[Reactie gewijzigd door PWM op 8 augustus 2007 13:12]

Sommige mensen melden idd een snelheids-winst van zo'n 30 %.
zie ook: forum: [Vista] Traag kopiëren, opgelost?

let op: installeer niet de neo-win patches maar download ze van de microsoft site

[Reactie gewijzigd door mind_ op 8 augustus 2007 13:35]

waarom niet? Degene die ik had gedownload via bink.nu zijn op op bitniveau en qua grootte exact hetzelfde? Zijn die bij neowin anders dan?

[Reactie gewijzigd door Robbeke op 8 augustus 2007 14:59]

Het is nooit verstandig om patches die zo diep in je systeem ingrijpen third party te halen als daar geen noodzaak toe bestaat. Noem me paranoïde, maar voor mij is het een van de gouden regels.
ben ik het helemaal mee eens maar Bink.nu heeft een goede relatie met Microsoft dus dat is nu direct obscuur te noemen. En achteraf gezien zijn ze op bitniveau hetzelfde dus is het gewoon exact dezelfde patch.
De linkjes die op Bink.nu staan verwijzen ook gewoon naar de Microsoft locatie duss...
Nee ik geef je helemaal gelijk. Overigens staan ze niet op mijn blog, maar daar staan linkjes naar de Microsoft downloadlocatie :)
Hopen dat ik nu FEAR kan spelen zonder blue screens :-)
Dan zul je dat toch echt in de drivers moeten zoeken. Fear draait hier probleemloos en ik heb eigenlijk bij niemand gemerkt dat het niet zou werken.
Ik draai zelf Vista Business x64 maar F.E.A.R. draait niet zoals het hoort. Eerst hoge framerates (gewoon dik 120 met alles op max. settings en 1280x1024) en dan uit het niets een drop naar 20 fps en blijft het daar hangen totdat ik F.E.A.R. opnieuw opstart. Hoge fps houdt ie iets van 5 minuten vol voordat ie dropt naar 20-.

(E6300@2,8Ghz , 4GB DDR2-667, WD Raptor 74GB, 8800GTS 320MB)

Zodra ik thuis ben maar meteen de patches installeren en testen.

@Luuk1983: Drivers hebben het helaas niet gedaan voor mij. Met de 162.22 drivers werd Vista, voornamelijk onder oudere games als bijv. DOOM3, zeer onstabiel en met de 163.11 drivers ging het weer 'normaaltjes' maar performance laat nog steeds veel te wensen over. Met beide versies van de drivers had/heb ik hetzelfde probleem met F.E.A.R.

@Buggle: Als je doelt op de energie-instellingen van Vista, deze staan bij mij standaard op 'hoge prestaties/geen energiebesparing' .

[Reactie gewijzigd door masterant op 8 augustus 2007 14:40]

mss een tip :

http://theinquirer.net/default.aspx?article=41330
http://uk.theinquirer.net/?article=41351

voornamelijk probleem met de 8800 GTS 320MB. vandaar dat mensen met GTX er mss geen last van hebben?
Dit probleem blijkt inderdaad ook alleen op te treden op de 320MB GTS-versies.
Google er maar eens op:
http://www.google.com/sea....R+8800+GTS+320MB+problem

Dan krijg je ook betrouwbaarder bronnen dan de Inq. ;)
@ Masterant:

FEAR wil nog wel eens dat soort problemen geven icm bepaalde Human Interface Devices.. Check je Device manager en schakel er steeds 1 HID-complaint device uit. Een vriend van mij kwam er op die manier achter dat zijn joypad (een of ander Gyro) de oorzaak was.

[/offtopic]

Ik vraag me af wat de verschillen/fixes zijn met deze patches en die zog. BETA patches van een paar weken terug. Want met die BETA's merkte ik eigenlijk weinig verschil. Maarja, ik heb dan ook geen problemen met hierboven genoemde zaken tot zover ik weet.

Edit: Hmm... ben even 169.806 Files (22,9 GB) aan het verplaatsen. Windows zegt daar 26 dagen en 18 uur mee bezig te zullen zijn... Blijkbaar heb ik het probleem ook?

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 8 augustus 2007 17:40]

klinkt als overijverige energiespaar- en 'antiwarmtemodus'

nevermind, xylexis geeft op de volgende pagina aan dat het met memory management te maken heeft.

Overigens bedoelde ik de powermanagement van de hardware zelf, niet dat van Vista.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 8 augustus 2007 15:52]

Dat heb ik inderdaad ook. Alles helemaal op max en alles draait goed, de test in het spel geeft 100% >40 fps aan. En ineens uit het niets terug op 20fps. Ook de test in het spel is dan min, max en avg 20 fps. Alleen een restart van het spel lost wat op. Nou moet ik bekennen dat ik het met de laatste drivers nog niet geprobeerd heb, misschien dat het nu beter is, maar handig is het in ieder geval niet.
Gek hoor, ik heb in Ultimate 64 geen enkel probleem gehad met F.E.A.R. ook niet met het expansion pack. Nooit framerate drops ervaren.
(Q6600, 4GB DDR2-800, 8800GTX)
Ik had die 2 patches 30 Juli dus al geinstalleerd en heb sindsdien geen crash to desktops meer gehad in Battlefield 2. Misschien toch een beetje hoop voor je :)

Deze patches zijn overigens geweldig. Zoals ik al zei, geen CTD's meer in Battlefield 2, kopieren is wat sneller geworden, opstarten is ook sneller geworden (gedeelte na het inloggen).
Testers ontvangen Vista SP1 en Windows XP SP3
Dit staat op pcmweb.nl
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2079874
WTF...
SP1 voor Vista is 3.07 GB (32-bit) of 4.3 GB (64-bit) groot, de XP SP3-update telt op dit moment 350 MB.
3 à 4 GB voor een SP ???
Wat gaan ze daar allemaal insteken? Krijg je er een DVD film bij ofzo?
dit is een ISO met een install disk met SP1 geintegreerd. Het bevat dus én heel het Vista OS én de SP. Het is dus niet enkel de SP, SP1 is nog niet naar de testers gereleased als standalone installatiebestand ;)

[Reactie gewijzigd door Robbeke op 8 augustus 2007 14:56]

Inderdaad, kon me nog herinneren dat een besturingssysteem op 1 diskettes kon en windows 3.11 op 12 diskettes, belachelijk eigenlijk...

Dan eis ik als eerlijke koper van Vista een nieuwe DVD door de bus te ontvangen, ga even mijn bandbreedte verspillen voor een 'update'.
Ik meen mij te herinneren dat je Service Packs tot nu toe altijd ook op CD kon bestellen, volgens mij ter betaling van de verzendkosten. Lijkt me opzich fair.
Ik heb al een paar keer een SP CD aan gevragt. En altijd gratis toe gezonden gekregen,
Ze waren zelfs gratis, geen verzendkosten.
Vind je nou zelf niet ook dat je een beetje overdrijft? Bandbreedte verspillen? Voor een tientje heb je al ik weet niet hoeveel Mbit zonder datalimiet.
Je doet net alsof je internetlijn je dialyse infuus is, man. Stel je niet zo aan.
Lol op 12 diskettes past niet eens een muisdriver :+
Jawel, de driver makkelijk. Alleen de configuratierotzooi eromheen niet. Da's een populaire trend tegenwoordig: geef er drivertjes bij die voor alle versies samen nog geen megabyte in beslag nemen, en 70 MB aan "handige" programma's om e.e.a. in te kunnen stellen. Pure luiheid.
Beide geinstalleerd, restart:

Windows failed to start.

Windows failed to load because the kernel is missing, or corrupt.


Zucht... :? |:(
MMmmm... erg shitty.

Een tip is als je veel ruimte op een externe disk hebt:
- gebruik vista op een aparte partitie en je data op een tweede.
- voordat een een update doet, dump een disk image van Vista partitie op je externe disk (Knoppix CD live, en dan gebruik maken van dd)

Als de update dan fout gaat, kun je de disk image gewoon terug zetten.
heb je wel install , restart, install, restart gedaan?
Nee 8)7
Ik zag dat de files in beide updates uniek waren, en ging - tegen mijn normale doen in - in een keer door. :/

Vreemd is dat ik de bestanden wel heb, maar de file data en versie kloppen niet met wat MS in hun KB artikel aangeven als de gewijzigde versie en data. Bijvoorbeeld:

MS: Ntkrnlpa.exe 6.0.6000.20629 3,504,824 28-Jun-2007 02:29 AM
Ik: Ntkrnlpa.exe 6.0.6000.16514 3,504,824 8-Aug-2007 7:35:30 AM

Hoe is dat te verklaren? :?

[Reactie gewijzigd door Coromoto op 8 augustus 2007 14:33]

Ik installeer altijd alles in één trek door en nooit problemen mee gehad, dat doet iedereen toch ook zo via windowsupdate?

Ik denk dat dit probleem toch een andere oorzaak heeft...
Het probleem zal waarschijnlijk een andere oorzaak hebben gehad, maar is uiteindelijk niet opgelost en ik heb mijn Vista partitie weggegooid en Vista opnieuw geinstalleerd. De patches hebben ik allebei een voor een geinstalleerd met herstarts tussendoor, en die werken inderdaad goed.

Echter is het een feit dat de bestanden uit KB938979 een ander versienummer hebben dan ze volgens het artikel zouden moeten hebben. Ik heb een lijst samengesteld:

CscMig.dll 6.0.6000.16508
shell32.dll 6.0.6000.16513
schannel.dll 6.0.6000.16508
ntprint.exe 6.0.6000.16512
ntprint.dll 6.0.6000.16512
ntkrnlpa.exe 6.0.6000.16514
ntoskrnl.exe 6.0.6000.16514
dhcpcmonitor.dll 6.0.6000.16512
dhcpcsvc.dll 6.0.6000.16512
dhcpcsvc6.dll 6.0.6000.16512
authui.dll 6.0.6000.16513
WindowsCodecs.dll 6.0.6000.16493
avicap32.dll 6.0.6000.16513
msvfw32.dll 6.0.6000.16513
mciavi32.dll 6.0.6000.16513
avifil32.dll 6.0.6000.16513
msvidc32.dll 6.0.6000.16513
msrle32.dll 6.0.6000.16513
sendmail.dll 6.0.6000.16493

Dus of het artikel heeft verkeerde buildnummers, of de patch heeft bestanden met een verkeerde build / versienummer.

[Reactie gewijzigd door Coromoto op 9 augustus 2007 16:43]

Drivers van windows update downloaden an installeren is zeker niet aan te raden of het moeten drivers voor MS hardware zijn. dan Ok.