Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Submitter: a.prinsen

Tele2-internetabonnees hebben dit weekend bereikbaarheidsproblemen ondervonden met verschillende buitenlandse sites. De Tele2-site meldt dat er sprake is van een 'routeringsprobleem'. Het ergste lijkt inmiddels voorbij te zijn.

Tele2 op z'n gat Op het forum van de provider is te lezen dat het probleem volgens de Tele2-helpdesk wordt veroorzaakt door een geschil tussen Versatel en Amerikaanse hostingproviders. Ons eigen forum maakt gewag van problemen met de 'tier 1'-provider Level 3, die kort geleden zouden zijn opgelost. Hier is verder evenwel niets over bekend. De getroffen sites waren naar verluidt voornamelijk .com-stekken. Sites zoals YouTube, Second Life evenals verschillende gameservers lagen er voor Tele2-gebruikers vanaf zaterdagochtend uit. Gezien het warme weer dit weekeinde was dat voor verstokte internetters en gamers wellicht de enige manier om ze uit hun donkere hok te krijgen, maar uiteraard probeerden sommigen toch via proxyservers hun dagelijkse portie te verkrijgen. Rond acht uur vanavond leken de problemen goeddeels te zijn verholpen. Verschillende gebruikers zouden nog wel traagheid bij het oproepen van bepaalde sites ondervinden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Level3/sprintlink zijn nogal moeilijk met peerings afspraken. Als iets volgens hen niet volgens de RFC loopt die zij willen, trekken ze heel makkelijk de stekker eruit. Heb dit vaker ervaren, ik werk dan ook voor een telecombedrijf.
Hieruit blijkt maar weer da kwaliteit van een provider blijkt uit de peerings die die sluit. Hoe meer peerings hoe sneller je bij je doel bent. Een aantal jaar geleden was er ook een geintje dat zo'n budget provider geen directe peering had met de hosting provider van de Rabobank. Gevolg al het verkeer ging via allemaal duistere netwerken langs India en dan terug naar Nederland ofzo.

overigens http://www.lookinglass.org/ is wel een leuke site. Je kan hier op een aantal de vore routers van een groot aantal providers zien hoe de routering loopt. Ja kan dan vanaf die routers traceroutes doen, maar ook vaak wat meer specifieke BGP routes bekijken.
Voor de duidelijkheid BGP is het protocol wat providers met elkaar praten over het uitwisselen van routeringsinformatie.
Sites zoals YouTube, Second Life evenals verschillende gameservers lagen er voor Tele2-gebruikers vanaf zaterdagochtend uit.

weet je ook meteen waar T.net posters/admins hele dag opzitten ;)
Ik was één van de slachtoffers. Sinds eergister al. Geen connectie met Xfire mogelijk, geen toegang tot Youtube en een hoop andere "over-sea" sites. Heb ook gehoord dat een hoop WoW-spelers niet meer konden inloggen, dat mensen Steam niet meer aan de praat kregen en dat mensen Second Life niet meer inkonden. Ook console spelers konden niet meer online komen. Een hoop gedoe dus.

Maar vandaag viel het wel mee, met dit weer zit ik liever aan het water dan in-game of op Youtube. ;)

[Reactie gewijzigd door Q00101100 op 5 augustus 2007 23:40]

ohnoooz the gamez dont work no more...... :|
hilarisch dat je jezelf samen met deze andere 'getroffenen' een slachtoffer noemt :)

n/o of course
ik denk gewoon dat games en vertier de laatste zorg voor tele2 was op die momenten
Gast, die lui betalen voor een fatsoenlijke internetlijn en Tele2 is in gebreke. Daarbij is het weekend, ideaal moment van de week om een gamepje op te starten (wat moet je anders met die broeikas buiten?). Alle reden tot klagen dus...
Ip was plat, 23 hops naar sourceforge.net is nog steeds vrij slechte routering als je het mij vraagt. Maar in ieder geval weer te bereiken.
hier met speedlinq 20 hops
Bezig met het traceren van de route naar sourceforge.net [66.35.250.203]
via maximaal 30 hops:

1 75 ms 99 ms 99 ms speedtouch.lan [192.168.1.254]
<knip>
20 179 ms 173 ms 173 ms sourceforge.net [66.35.250.203]

De trace is voltooid.
edit: volledige trace was wat lang ;)

[Reactie gewijzigd door bitflusher op 5 augustus 2007 23:38]

ik word half de us doorgestuurd, zie ik:
10 220 ms 113 ms 284 ms bcs1-so-4-0-0.londonlnx.savvis.net [204.70.194.77]
11 277 ms 373 ms 304 ms cr1-pos-0-8-0-0.NewYork.savvis.net [204.70.192.121]
12 287 ms 254 ms 346 ms cr2-tengig-0-15-0-0.NewYork.savvis.net [204.70.196.118]
13 166 ms 261 ms 220 ms cr1-pos-0-0-0-0.Washington.savvis.net [204.70.192.1]
14 228 ms 215 ms 253 ms cr2-pos-0-0-2-0.Atlanta.savvis.net [204.70.192.61]
15 181 ms 228 ms 184 ms dcr2-so-2-0-0.dallas.savvis.net [204.70.192.70]
16 218 ms 299 ms 268 ms dcr1-so-6-0-0.dallas.savvis.net [204.70.192.49]
17 180 ms 210 ms 166 ms dcr2-so-2-0-0.LosAngeles.savvis.net [204.70.192.86]
18 222 ms 168 ms 174 ms 204.70.196.153
19 221 ms 166 ms 166 ms dcr2-so-2-0-0.SanFranciscosfo.savvis.net [204.70.192.90]
20 175 ms 194 ms 188 ms bhr1-pos-0-0.SantaClarasc8.savvis.net [208.172.156.198]

[Reactie gewijzigd door wizzkizz op 6 augustus 2007 01:51]

Via Belgacom (Belgie) gaat 't ook al niet te vlot (ik veronderstel dat 't probleem NIET bij Tele2 ligt...):

...
5 12 ms 9 ms 10 ms ge1-0.intlmar1.isp.belgacom.be [194.78.0.147]
6 11 ms 9 ms 10 ms brx-b1-geth0-2.telia.net [213.248.72.5]
7 11 ms 10 ms 9 ms brx-b2-pos1-0.telia.net [213.248.72.122]
8 15 ms 16 ms 19 ms ldn-bb1-pos0-1-0.telia.net [213.248.65.57]
9 84 ms 85 ms 86 ms nyk-bb2-pos0-2-0.telia.net [213.248.65.94]
10 86 ms 163 ms 83 ms nyk-b1-link.telia.net [213.248.83.66]
11 92 ms 90 ms 93 ms dcr3-so-6-0-0.newyork.savvis.net [208.173.129.13]
12 173 ms 172 ms 171 ms cr2-bundle-pos1.Washington.savvis.net [204.70.196.138]
13 170 ms 170 ms 172 ms cr1-pos-0-0-0-0.Atlanta.savvis.net [204.70.192.53]
14 178 ms 149 ms 132 ms dcr1.dan-so-5-1-0.dallas.savvis.net [204.70.194.57]
15 169 ms 172 ms 171 ms dcr2-so-2-0-0.LosAngeles.savvis.net [204.70.192.86]
16 171 ms 172 ms 172 ms 204.70.196.153
17 173 ms 171 ms 171 ms dcr2-so-2-0-0.SanFranciscosfo.savvis.net [204.70.192.90]
18 170 ms 171 ms 171 ms bhr1-pos-0-0.SantaClarasc8.savvis.net [208.172.156.198]
19 170 ms 171 ms 171 ms csr1-ve240.santaclarasc8.savvis.net [66.35.194.34]
20 169 ms 171 ms 172 ms 66.35.212.174
21 173 ms 172 ms 171 ms sourceforge.net [66.35.250.203]
welk programma gebruiken jullie om het aantal hops te tellen?
wil ik wel eens weten namelijk. want ik heb en tele2 abo ( 4 mbit , 30 euro)
en bij mij lag het id plat.. ik vond het ook al zo raar dat ik wel internet had maar niet naar youtube kon...
zat helemaal geen logica in...
Start uitvoeren: cmd
typ dan tracert sourceforge.net
en druk op enter.


Hier trouwens 17hops vanuit Nederland

Hengelo->DenBosch->Amsterdam(exc)->""->Virginia->Washington->Washington->Chicago->Denver->San Fransisco->Santa Clara->""->Sourceforge.net

(die 2x washington is vast voor de Am. Inlichtingendienst :+
Wow, Zeelandnet power!
14 hops maar :) Waarvan 1tje me router is en 2 routers van zeelandnet waarna ik direct op het AMS uitkom...

Evenveel hops als dat ik naar microsoft.com heb.

[Reactie gewijzigd door cyberde op 6 augustus 2007 16:25]

precies evenveel :) Ook zeelandnet en als eerste de gateway
cmd => tracert
23 hops, 20 hops...

Is dit normaal?

Traceren van de route naar sourceforge.net [66.35.250.203]
via maximaal 30 hops:

1 186 ms 185 ms 188 ms sourceforge.net [66.35.250.203]

De trace is voltooid.


1 hopje?
gelukkig geen last van gehad, nu weet ik het niet bij andere providers maar ik vind persoonlijk dat tele 2 er best vaak uitligt.....de laatste 3 maanden heb ik 4 a 5 keer langer dan 3 uur niet kunnen bellen/internetten via tele 2.
Nu kan dit aan mij liggen maar dat vind ik voor een abo hoger dan 30 ¤ niet normaal.
Hopelijk wordt dit in de toekomst beter
.....de laatste 3 maanden heb ik 4 a 5 keer langer dan 3 uur niet kunnen bellen/internetten via tele 2...
En vandaar ook dat KPN interesse heeft in Tele2. Ze willen procetueel de grootste provider zijn die het meest plat ligt :Y)
Niks van gemerkt ook. Ik deel je ervaringen overigens niet. Ik heb al ruim 1 1/2 jaar Tele2 internet+telefoon en het ligt er echt nooit uit. De eerste maand af en toe wat opstartproblemen (Versatel had de dienst nog niet zo lang in de lucht) en later nog één keer een uurtje ofzo. Dat vind ik toch erg stabiel te noemen.
Ik heb werkelijk nergens problemen mee gehad.. alles draait prima.. en nog nooit een uitval gehad.. al 1,5 jaar niet ;)
Had er ook last van vanochtend. Gelukkig heb ik een tweede lijn dus hoefde ik toch de airco niet uit. Nog maar een paar nachtjes en dan neem ik defintief afscheid van deze geweldige provider.
ik kon 2 weken geleden alleen nog maar google en bol.com bereiken.
gelukkig waren het nu maar een paar sites :X
Het was toch vrij knudde. Niet alleen bovengenoemde sites, maar ook andere grote sites als cnn.com, aol.com en dell.com lagen eruit.

Verder was Skype verkeer met contacten in de VS onmogelijk, en kon er ook geen AOL mail binnengehaald worden.

Gezien het weer allemaal nog niet zo heel erg, maar je vraagt je wel af wat je moet denken van je eigen I-net provider.... Overigens vraag ik me ook af hoe afhankelijk we aan het worden zijn van internet. Er valt een keer een dag of 2 wat uit, en het blijkt best wel vervelend / wennen te zijn!