Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: Adobe

Voor het eerst sinds 2003 zal er weer een Premiere-versie voor de Mac worden uitgebracht. De populaire video-editor maakt onderdeel uit van Production Studio, waarvan dit jaar een nieuwe versie zal verschijnen die zowel op Windows- als op Apple-computers draait.

Adobe Logo Tijdens de MacWorld-conferentie, die volgende week in San Francisco wordt gehouden, zullen nieuwe versies van Premiere Pro, Encore DVD en Soundbooth worden gedemonstreerd. Deze hoekstenen van de Production Studio-suite zullen als Universal Binaries worden uitgebracht en samen met de Mac-versies van Photoshop en After Effects een compleet videobewerkingsplatform voor de Intel-Apples bieden. De recentste versies van de suite zijn momenteel alleen beschikbaar voor Windows; Adobe schrapte in 2003 onder andere de Mac-versie van Premiere omdat het bedrijf onvoldoende marktaandeel op het Apple-platform had. Toen Apple het gebruik van Intel-processors introduceerde, kwam daar verandering in: 'Het stopzetten van Mac-support voor Premiere was een van de moeilijkste beslissingen die we ooit hebben genomen. We wilden erg graag terug naar de Mac, maar een snelle video-editor vergt enorm veel programmeerwerk. Toen Apple de overstap naar Intel-processors aankondigde, konden we de ontwikkeling enorm versnellen', vertelde Simon Hayhurst, die bij Adobe 'product management for dynamic media' in zijn portefeuille heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Adobe en Apple liggen elkaar de laatste tijd niet meer zo lekker, gezien de fuzz omtrent CS3 (eigenlijk: het nalaten een Intel-Mac-versie van CS2 te maken) en het antwoord van Apple, eigen software, o.a. Aperture, en alle productiviteits software (die 'zware' Adobe producten beconcurreren met lichte, eenvoudiger producten) die stukken uit Adobe's omzet happen. :)

Toenadering na het succes van de Intel-Mac introductie leek me ook wel opportuun voor Adobe... if you can't beat them, join them ;)
Sorry maar wat een onzin. Er blijkt nergens uit dat Adobe en Apple problemen hebben. Adobe was overdonderd door Apple's nieuws, net als elke andere grote softwarebouwer. (Microsoft, Steinberg, Native Instruments etc).

Aperture was op het moment van uitkomen niet eens een concurrent voor Adobe, aangezien Aperture een directe concurrent voor Adobe's Lightroom is (en niet photoshop!), die pas een paar maanden later gereleased werd.

Software als Final Cut Studio is altijd al concurrent geweest voor Premiere en After effects, en het is ook mede door het succes van FCS dat Premiere in eerste instantie de race opgaf op de Mac. Dat Adobe hun Premiere nu opnieuw uitbrengt, zegt niet dat ze
"joinen, because they can't beat em"
, het zegt dat Adobe klaar is voor een nieuwe ronde video-edit-software-battle.

Verder, op welke software doel je wanneer je zegt
"productiviteits software (die 'zware' Adobe producten beconcurreren met lichte, eenvoudiger producten) die stukken uit Adobe's omzet happen"
Lekker getrolld?

Welke software? Voorbeeld: Aperture is een alternatief voor mensen (o.a. fotografen) die voor dezelfde doeleinden Photoshop (en dan de laatste versie) gebruiken, maar er niet alles uit hoeven te halen... bijvoorbeeld. Prijsverschil is ook aanwezig.

Photoshop ¤ 1,069.81
Aperture ¤ 319,00

Je vult mijn post aan, geeft me intrinsiek gelijk, maar moet wel even lekker rechts inhalen en onterecht het woord onzin gebruiken? :?
Trollen staat hier verre van, ik heb je ook nergens gelijk gegeven:

A. Je maakt in je eerste post suggestieve opmerkingen over Adobe en Apple en hoe ze niet lekker met elkaar omgaan :? Waar haal je dat vandaan.

B. Je noemt Aperture dus als concurrent voor Photoshop, sorry hoor, maar geen mens gebruikt Photoshop voor de doeleinden waar Aperture voor gebouwd is. Anders hadden ze bij Adobe wel een Photoshop Lite voor ¤300,- gereleased ipv een compleet nieuw programma geschreven genaamd Adobe Lightroom.

C. Toenadering zoeken ze al helemaal niet zoals ik in mijn eerste post duidelijk maak, ze gaan juist 1 on 1 concurreren. Lijkt me verre van de uitspraak "if you can't beat em, join em"
Wat ik niet snap is dat dit een Universal versie is, en dus ook veel powerpc componenten bevat? en dat er dan ook een versie voor ppc moet zijn gecompileerd...
Wellicht dat Apple's compiler (gcc) zelf het converteer werk doet van Intel naar PowerPC code. Het is niet onwaarschijnlijk dat er veel code in Premiere zit dat geoptimaliseerd was voor Intel processoren en dat juist deze code het lastigst te poorten was. Daarbij valt onder andere te denken aan SSE instructies die geconverteerd zouden moeten worden naar AltiVec en wellicht meer low level spul.

Nu Apple op Intel processoren draait en Apple's compiler gewoon Universal Binaries kan maken, heeft dat wellicht werk uit handen genomen van Adobe. In plaats van handmatig converteerwerk wordt nu een gedeelte door de compiler gedaan.

Het is best leuk dat Adobe besloten heeft Premiere weer te poorten naar de Mac, maar aan de andere kant ben ik benieuwd of deze zet goed zal uitpakken. Het is niet onwaarschijnlijk dat veel professionals op het Mac platform al zijn overgegaan naar Final Cut Studio van Apple.

Edit @ joostjodel: beetje verkeerd uit mijn woorden gekomen, ik bedoelde de compiler die Apple gebruikt in haar IDE. Neemt overigens niet weg dat Apple zelf ook code heeft toegevoegd aan gcc, net als vele andere bedrijven en individuelen uiteraard.
"gcc = Apple's compiler"
pardon? Misschien off-topic, maar goed...
Waarschijnlijk omdat veel code dat wordt gebruikt in After Effect (libraries) nu ook 1-op-1 te gebruiken is met Premiere Pro. Waardoor het een stuk makkelijker wordt om hierop voort te bouwen. De library voor het importeren van bestanden is nu inmiddels al Intel 'ready' voor AE. Wat nu gebruikt kan worden voor Premiere.

Overigens wordt SoundBooth niet universal hoor, als je zou naar de public beta kijkt... Volgens wij worden alleen Illustrator, AE, en PhotoShop universal en SoundBooth, Prmiere Pro niet. Staat een beetje onduidelijk in de bron.
@Alienfruit

Een Intel native versie van After Effects voor de Mac wordt pas halverwege dit jaar verwacht. Dan komt ook deze Production Bundle uit.

@ de nieuws-submit

Alleen de al bestaande Mac applicaties worden Universal, de 'nieuwe' worden Intel-only:
Adobe Production Studio as well as Adobe Premiere Pro, Adobe Encore DVD, and Adobe Soundbooth will be available for Intel-based Macintosh computers; the next releases of Adobe After Effects, Adobe Photoshop, and Adobe Illustrator will be offered as Universal Binaries for the Macintosh.
Staat gewoon in het bron-artikel...
Klopt, en wat ik er al over gehoord heb is het bloedjesnel! :)
Erg lekker natuurlijk
Ik snap de logica niet zo: de man van Adobe zegt dat de aankondiging van de Intel overstap al genoeg was, hoewel op dat moment absoluut nog niet duidelijk was dat Apple de overstap zelfs maar zou overleven (het had ook heel makkelijk verkeerd kunnen uitpakken). Het "versnellen" van het programmeer werk lijkt een pure managements-beslissing, ze maken tenslotte nog steeds een PowerPC versie die ook in de universal binary zit. Kortom, is hier sprake van een enorm vertrouwen in die overstap of speelt er nog meer?
Punt is dat (volgens Adobe) het maken van een snelle video editor een hoop werk is. Doordat men dat werk al voor de Intel versie gedaan heeft en veel (niet GUI gerelateerde) code dus 1 op 1 kan worden over genomen is een Apple versie een stuk makkelijker geworden. Dat de PPC versie daar niet van profiteert en dus traag wordt is dan jammer maar helaas. De Power PC macs zijn toch eigenlijk voor software ontwikkelaars irrelevant aan het worden. Leuk dat Adobe dus nog iets uitbrengt maar voor goede performance zul je de Intel versie moeten gebruiken.

Er is dus niet zozeer sprake van enorm vertrouwen in de overstap bij Adobe (zie photoshop) maar het is meer een kwestie dat het weinig extra moeite is om een mac versie te maken die gelijkwaardig is aan de windows versie. Door de overstap werd dat mogelijk en Adobe heeft niet nagelaten om van die situatie te profiteren.
Gaan ze er nu alleen mee door omdat ze een groei in Mac gebruikers zien/verwachten door de invoering van de Intel-Mac? Of is het ontwikkelen voor het Intel-platform eenvoudiger. Indien dit laatste het geval is, waarom brengen ze het uit als Universal Binary (dus ook PowerPC support) en niet alleen Intel-only?

edit: Wat Gamebytes ook zegt dus.
relax, zo zie je maar dat apple toch een goede beslissing heeft genomen om over te stappen naar de intel chip. Steeds meer software komt in universal binarie uit. Toch wel knap van apple dat ze in zon korte tijd alles hebben omgezet hw en heel osx 10.4 tiger klaar gemaakt voor de intel cpu respect! :D
Ik vind het wel een bijzondere prestatie dat de ingebakken PowerPC emulator (Rosetta) behoorlijk goed is gelukt. Ik zit nu zonder problemen te Photoshoppen (CS2) op m'n Intel mac zonder problemen :)
"heel osx 10.4 tiger klaar gemaakt voor de intel cpu"

Ik neem aan dat je weet dat Apple altijd al stiekum OSX voor Intel compileerde voor het geval dat ze eens moeten switchen?
Als ik goed heb begrepen wat een Universal Binary is, is het zo dat de ontwikkelaar 1 universal versie schrijft en de development tools van Apple zorgen dat er twee versies uit de compilatie rollen, 1 voor ppc en 1 voor x86 architectuur.
in principe well, als je je aan de guidelines houd en geen hacks aan je code toe past.

meestal heb je een PPC versie, en die kun je dan re-compile en daarna kun je kijken of er iets niet klopt en kun ja alle bugs in de intel versie fixen.
het is best handig als je weet dat sommige bugs er well zijn op de PPC maar nog niet op de intel en anders om.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True