Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: TG Daily

Intel heeft de eerste exemplaren van zijn quadcore Kentsfield-cpu naar systeembouwers gestuurd. De Core 2 Extreme QX6700, zoals het rekenwonder genoemd wordt, is voorzien van 8MB L2-geheugen en doet zijn werk op een kloksnelheid van 2,67GHz. Deze specificaties zorgen overigens voor een forse stijging van het energieverbruik: de chip kreeg een TDP van 110W toegekend, waar de Core 2 Duo E6700 met eenzelfde kloksnelheid nog op 65W bleef steken. De Kentsfield is vanzelfsprekend op tweakers gericht, maar die moeten zich ervan bewust zijn dat de processor amper voor prestatiewinst zal zorgen als het op games aankomt. Deze profiteren immers amper van de twee kernen uit de huidige chips, zodat vier cores naar verwachting helemaal te hoog gegrepen zal zijn. Wel wordt verwacht dat de chip goed overklokbaar zal zijn: Toms Hardware voerde al benchmarks uit met een exemplaar dat op 3,33GHz geklokt was en daarbij dubbel zoveel prestaties leverde als een Pentium EE 965 met een vergelijkbaar energieverbruik.

Intel Core 2 Extreme QX6700
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Deze is wel errug mooi om je tv opnamen naar mpeg4 te converten.

@burne (and Emu)
http://www.xbitlabs.com/a...splay/athlon64-x2_12.html
Om kort te gaan: De meeste codecs zijn al voor threads geoptimaliseerd.
Alleen als je vier tv-opnames tegelijk converteert.
DivX enz had toch dual core ondersteuning als ik me niet vergis?
Xvid in ieder geval nog niet. De huidige 1.2-betaversie heeft 2 threads hardcoded (terwijl je er 4 nodig hebt) maar is nog ontzettend instabiel. Het komt er dus wel degelijk.
[url=http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/kentsfield-preview_6.html]Je had ook gewoon deze link kunnen gebruiken...

Zowel encoden als renderen gaat behoorlijk goed met 4 cores :Y)
Deze specificaties zorgen overigens voor een forse stijging van het energieverbruik: de chip kreeg een TDP van 110W toegekend, waar de Core 2 Duo E6700 met eenzelfde kloksnelheid nog op 65W bleef steken.
Dit zijn dan ook 'gewoon' 2 dual-cores naast elkaar geplakt, het is dan niet meer als logisch dat het verbruik ook bijna dubbel zoveel wordt.

Wordt er hier trouwens gepraat over het verbruik of over de TDP? Die twee zijn niet hetzelfde en dat zou op een site als tweakers.net toch wel duidelijk gemaakt moeten worden.
Als het TDP van 65W naar 110W wordt gezet door Intel voor de quadcoreversie, dan mag je ervan uitgaan dat het verbruik ook wel omhoog zal gaan ;) . Maar TDP=/=verbruik, als je dat bedoelt. Dat laatste zal in het eggie getest moeten worden, en wellicht weten we over een maand meer ;) .
Jups, natuurlijk hebben TDP en verbruik met elkaar te maken, maar dat het niet hetzelfde is mag wel duidelijk gemaakt worden.
Dit is precies wat ik gisteren zei
over dat quad cores overkill zijn

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1792110
Niet iedereen is alleen maar aan het gamen. Er zijn ook genoeg mensen die zich professioneel bezig houden met andere zaken en voor hun is het een must.
Eindelijk niet meer 4 uur wachten op een render in 3DSmax :)
Eens met Shift. Als Final Cut Pro en Photoshop goed multithreaded kunnen werken zijn er al heel veel mensen die er baat bij hebben.

Bovendien levert het volgens mij ook al redelijk wat winst op als de makers van de libs in Windows/OS X/Linux hun libraries multithreaded maken. Dan kan gewone software die gebruikt maakt van die libs al van een snelheidswinst profiteren zonder dat er aan het programma zelf maar een regel code is veranderd.
Dat niet alleen, wat dacht je van Word op een aparte processor terwijl je Photoshop open hebt staan om je verslag op te leuken, dan heb je nog genoeg ruimte om je observatiefilm te converteren zonder dat je muziek overslaat. Per programma een core toewijzen is een heerlijke bezigheid. Vergeet niet dat office applicaties tegenwoordig processor "misbruikers" zijn.

Owja, dan zijn er ook nog de grafische mensen ;).
O RLY?

volgens dit artikel kan multicore wel eens op heel korte termijn interessant worden voor gamers.
Da's erg jammer voor gamers. Maar ik werk persoonlijk veel met audiosoftware en daarvoor is quadcore (en zelfs dualcore al) een openbaring.

Echt niet normaal hoeveel power je opeens te berschikking hebt als je software multicore updates uitgeeft.
http://dump.geenstijl.nl/mediabase/4370/a50046aa/index.html

Bewijst wel dat quadcore's geen overkill zijn, ze worden alleen niet benut op dit moment.
En wat mat dat dan gaan kosten ??
kost duur.....

Brute kracht van deze cores lijkt me nu wel duidelijk. Ik zou wel graag eens een overzicht willen hebben van compatibele software (van alle genres: games, office, videobewerking, etc...).
Wat ik me afvraag is of huidige, niet compatibele games compatibel gemaakt kunnen worden via een patch of wat dan ook. Zo niet, heeft het weinig zin om een quadcore systeem aan te schaffen om te spelen...
<bijdehand>
contaminatie! iets kost veel of is duur
</bijdehand>
@Kain134:

FF heel kort door de bocht:

Vroeg‚h was het zo dat de hardwaremarkt werd aangestuurd vanuit de softwaremarkt. Wanneer er software op de markt kwam die een bepaalde feature ondersteunde dan kwam de vraag naar en dus de hardware ook.
Nu is het echter zo dat AMD en Intel elkaar zo op zitten te stoken dat de hardwaremarkt de softwaremarkt gaat overnemen. Men verwacht nu dat alle softwareboeren met een oplossing gaan komen. En dŠt zijn ze niet gewend.
Daarbij, voor een uniforme oplossing zoals jij die bepleit is het nodig dat de neuzen van Šl die mensen dezelfde richting op gaan wijzen. En voordat dat gebeurt zijn we wel een tijdje verder...
Vroeg‚h was het zo dat de hardwaremarkt werd aangestuurd vanuit de softwaremarkt.
Haha. Intel kwam in in 1986 met de 386, een heel erg mooie 32-bits CPU. En wanneer was de software markt klaar voor 32 bit? Inderdaad pas in 1995.

De hardware heeft zich sinds de 386 zoveel mogelijk geconcentreerd op een snelheidverhoging door een hogere klok en door extra instructies voor speciale doeleinden MMX, SSE etc.

Nu krijg je dat de software meer multi-threading moet gaan ondersteunen om de performance toename te kunnen gebruiken. Dat moesten ze eigenlijk ook al sinds 1995 (pre-emptive multitasking in win95) maar dat is er eigenlijk alleen bij rekenintensieve applicaties van gekomen. En zoals Kain134 al vermoed is multithreaded programmeren knap moeilijk en vaak ook helemaal niet zinvol.
Haha. Intel kwam in in 1986 met de 386, een heel erg mooie 32-bits CPU. En wanneer was de software markt klaar voor 32 bit? Inderdaad pas in 1995.
OS/2 2.0 stamt uit april 1992, Windows NT 3.1 uit juli 1993, en daarvoor waren er al diverse *nix smaken die prima met 32-bits x86 overweg konden.
De 'consumer' software markt begon idd pas sinds Win95, maar de server software markt was toch wel een tikkie eerder.
Toch zal t niet lang meer duren voordat spellen wel goed gebruik gaan maken van meerdere cores (vooral dankzij de nextgen consoles). Alan Wake is een goed voorbeeld wat men al heeft gedemonstreerd op een quadcore intel op 3.7GHz!. http://www.youtube.com/watch?v=3j6rR-Xv2Ro
Blijkbaar is men dan toch ook van plan om 1 vd cores van een multicore systeem tijdens het gamen in te zetten voor het berekenen van de physics. Dit lijkt me een betere ontwikkeling dan een apart kaartje (zoals de PhysX van Ageia) te moeten kopen voor de physics, dat wederom een slot inneemt van je moederbord, duurder is etc...
Geweldige prestaties... Alleen jammer dat de meeste mensen nog op een standaard 7200 RPM schijf werken, en de PC dus de helft van de tijd op de HDD staat te wachten.

Natuurlijk is hij al die overige tijd, dat hij de informatie uit het geheugen haald, wel lekker snel bezig natuurlijk. O+
Je bedoelt, nu staan de cores meer dan ooit te wachten op data uit het geheugen :P
Conclusie voor het gebruik van deze 4core cpu. ter vergelijking van de 2core variant.

100% prestatie winst voor 3D rendering (bv. 3D Max)
80% Video editing met Adobe Premiere Pro 2.0
70% HD video encoding Main Conecpt H.264
63% Video encoding Windows Media Encoder 9
27% Video encoding DivX 6.2
24% Image editing met Adobe Photoshop CS2
10% File compression met WinRAR 3.6

Dus maak je veel gebruik van bv. 3D max en Premiere heb je zeker voordeel bij deze cpu. Voor games is het bijna nutteloos. De twee extra cpu's zullen wel de in de achtergrond draaiende processen overnemen, en de game cpu ontlasten.
Voor de meeste bestaande games dan, er komen games aan die wel gebruikmaken van de verschillende cores.
Ik snap al die heisa niet over dat quadcore overbodig zou zijn.

Als JIJ het niet nodig hebt dan koop je er toch gewoon geen? De benchies tonen goed aan dat quadcore voor applicaties die het ondersteunen gewoon supergoed werkt. Argumenten als langzame HD of dat cores op geheugeninput staan te wachten doen er niet veel toe als de prestaties gewoon waanzinnig toenemen in multicore applicaties. Er zijn namelijk ook zat applicaties die erg veel baat hebben bij een grote klont met rekenkracht.

Dat games geen multicore ondersteunen is het verlies van de gamingmarkt denk ik. Daar ligt veel potentieel!
Als JIJ het niet nodig hebt dan koop je er toch gewoon geen?
Zo simpel ligt het natuurlijk niet, als de applicaties die jij gebruikt niet geschikt zijn om de paralelliseren dan betekend dat nu intel en amd niet meer de klok omhoog brengen maar meer cores toevoegen dat jouw applicaties niet veel sneller meer zullen worden dan nu.

Dus dat sommigen bang zijn dat al een verdubbeling van het aantal cores hen veel minder zou brengen dan een verdubbeling van de klok is misschien wel terecht.
Wel mooi dat ze in zo'n relatief korte tijd het energieverbruik veel lager hebben kunnen krijgen. Een verdubbeling van de prestaties/watt.

Helaas dat de prijs/watt niet omgekeerd evenredig is gedaald :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True