Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: ExtremeTech

Intel heeft dit weekend een deal gesloten om zes miljoen aandelen te kopen van Imagination Technologies, waardoor het bedrijf dat de PowerVR-serie ontwerpt een kapitaalinjectie van 9,9 miljoen dollar krijgt. Tevens is de licentieovereenkomst tussen de twee bedrijven voor het gebruik van patenten en ontwerpen op het gebied van graphics uitgebreid. Over de redenen is officieel niets bekendgemaakt, maar het gerucht gaat dat men eind volgend jaar een high-end gpu wil gaan uitbrengen gebaseerd op de PowerVR-architectuur. Een andere aanwijzing dat Intel met iets 'groots' bezig is op het gebied van graphics, is het feit dat het in augustus een groot deel van het ontwerpteam van 3DLabs aan boord verwelkomde.

Imagination Technologies logoOf Intel echt een bedreiging vormt voor nVidia of ATi valt nog te bezien. STMicroelectronics was de laatste fabrikant die zich met een op PowerVR gebaseerd ontwerp (Kyro) op de pc-markt stortte, maar dat avontuur stierf na twee generaties een stille dood. Later is Imagination zich volledig op de mobiele markt gaan richten en verkocht het alleen nog maar ontwerpen die bedoeld waren voor pda's en mobiele telefoons. Het vond daarvoor klanten als Texas Instruments en Philips, maar ook Intel. Het is dus goed mogelijk dat de reden voor de investering in die hoek gezocht moet worden: de twee hebben al eerder samengewerkt aan embedded producten.

Een wat meer sensationele verklaring - maar niet noodzakelijk nauwkeuriger - is dat Intel zich door de overname van ATi door AMD en de opkomst van stream computing bedreigd voelt. In het laatste geval zou er nog wel eens een interessante krachtmeting kunnen ontstaan in videokaartenland. Het is echter nog afwachten of men zich echt op het strijdveld wil wagen tussen de GeForce en de Radeon.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Logische marketing.

Met het wegvallen van ATI voor intel (is immers nu de directe concurrent) is Nvidia prijszetter geworden.
Nvidia lijkt niet erg happig op een overname (anders zou intel niet zomaar 10 miljoen in een concurrent investeren) en zit ook eigenlijk prima als enige grote zelfstandig opererende kaartenfabriek.
Nvidea heeft aldus de touwtjes in handen en kan eisen (en prijzen) stellen aan intel omdat deze geheel afhankelijk van Nvidea voor de combinatie met hun eigen producten.

Er is geen onderhandelingspositie meer voor intel aangezien er eigenlijk weinig concurentie is voor dergelijke kaarten. Intel kan niet zeggen:
"Dat is me teveel geld ik ga wel naar ATI".
Dit is doorgaans toch een sterk argument.

Wat men dan doet? Juist je zorgt voor meer aanbodkanalen. Daarmee kun je in ieder geval weer de onderhandelingen ingaan met nvidia en anderen en als dat op niets uitloopt een "eigen" kaart uitbrengen.

Hoeft niet spectaculair te zijn. Het meeste geld wordt behaald in low en mid range producten. Maar afhankelijk zijn van 1 aanbieder van je videokaarten is voor intel natuurlijk geen optie.
nVidia is wel "iets" meer waard dan 10 miljoen en Intel heeft genoeg reserves om 10 miljoen in een bedrijf te stoppen wat producten ontwikkeld voor de embedded markt en daarnaast nVidia te kopen. De investering in Imagination Technologies betekent dus niet dat er geen investering in (of overname van) nVidia kan komen. De vraag is meer of het voor Intel uberhaupt interessant is om nVidia te kopen. Op dit moment zie ik weinig synergie effecten en denk ik dat Intel (zoals anderen ook hebben aangegeven) goedkoper haar eigen oplossingen kan verbeteren zodat de vraag naar ATI en nVidia hardware verder afneemt.
Intel zal nooit nVidia overnemen.

Waarom niet?
Eenvoudigweg omdat de beursautoriteiten dit niet zullen dulden. Intel bezit nu al ongeveer 50% van de markt, combineer dit met 25% voor nVidia en je hebt een monopolie!
Intel is op dit moment al een grote speler in de onboard video chips. Het gaat dan idd om het lage segment. Prestaties hoef je er niet van te verwachten, maar dat zal iemand op kantoor (office applicaties enz) niet veel uitmaken.
Met het wegvallen van ATI voor intel (is immers nu de directe concurrent) is Nvidia prijszetter geworden.[...] Maar afhankelijk zijn van 1 aanbieder van je videokaarten is voor intel natuurlijk geen optie.
Prijszetter van wat?
Grafische kaarten? Nee, want ATi gaat daar gewoon mee door. PCI-E is gewoon een standaard. En een bende Core2 Duo mobo's ondersteunen zelfs gewoon CrossFire.
je doet net of die 10 miljoen een geweldig bedrag is voor intel, intel draait een omzet van richting de 40 miljard, die 10 miljoen is niet meer dan een beetje zakgeld
Kleine rechtzetting:

Het is nVidia (dus met een i na de V, en let op de kleine n voor de grote V).

Okee, dat van die kleine n en grote V daar kan ik mee leven, maar Nvidea is meer iets voor een bedrijf dat shampoo maakt, en ik zie dat hier wel meer gebeuren, dus hopelijk zijn er nu weer een paar die dit lezen en het nu juist schrijven... ;)
Zat er in de SEGA Dreamcast ook niet een 3D grafische chipset die op PowerVR was gebaseerd of was dat nog met de Saturn?
De dreamcast had inderdaad de PowerVR2 chip.
In iedergeval niet de saturn, want die had geen dedicated 3d-hardware...
Wel degelijk, en wel de NV1, de eerste commerciele 3D chip van Nvidia, wat tevens onderdeel was van de moeilijkheden in het programmeren voor deze onderschatte console door third party developers. Slechts enkelen wisten dit op een degelijk niveau te doen (helaas te weinig, en te laat).

De arcade-board van Sega ten tijde van de Dreamcast, de Naomi, liep trouwens eveneens op PowerVR-technologie, 2e serie. Zo gedateerd en onderontwikkeld is het dus allemaal niet daar, wat het 3D-graphics-departement betreft. Zeker wanneer je bedenkt dat er een slag mensen van 3D-labs is overgekomen, kan het dus wel degelijk om een initiatief gaan om de AMD-ATi-alliantie tegenslag te bieden en niet een meer-dan-gemiddeld-onboard GPU ala de i740, i845 (daar hadden ze immers eerder nièt de extra verworven resources nodig, of is enkele jaren gelden een deel afgestoten?).
De i740 was wel extern ontwikkeld, het ontwerp kwam van real3d af, wat destijds nog onderdeel was van Lockheed Martin. Vlak voor de release van de chip is real3d doorverkocht aan intel.
Het was trouwens best een flutkaart, grafische kwaliteit was zeer goed (beter dan de Voodoo 2, iets minder dan de G200), maar de snelheid liet een hoop te wensen (één van de langzaamste van die generatie)...

de mannen van real3d zijn volgens mij grotendeels verantwoordelijk geweest voor alle grafische gebeuren binnen intel vanaf de i740.
Het was trouwens best een flutkaart, grafische kwaliteit was zeer goed (beter dan de Voodoo 2
Hmm, opvallend dat je dit stelt. Sowieso was hij in geen enkel opzicht (kwa gebruik) beter dan de Voodoo2. Ik gebruikte mijn Voodoo2 nl. in combinatie met een i740, en spellen als NFSIII en Fifa'99 liepen met de Voodoo gewoon een stuk beter, hogere resoluties en meer detail met meer snelheid. Ik heb er ook nog Quake 3 op gespeeld. Ik had destijds al een andere computer, met een GF2, maar die Voodoo 2 wist op bepaalde fronten aardig mee te komen. Q3 over LAn met beide PC's was geen probleem. Dat had ik met die i740 ook gekund, volgens jou?
De Voodoo2 was destijds ook een topkaart. Ik weet niet of de Matrox G200 er al was, of misschien erg veel koste, maar ik had met de Voodoo2 nl. gewoon de duurste uit hij lijstje gepakt (ik had de vrije hand in het samenstellen van die PC :9)
De i740 koos ik, omdat de geluiden erover erg goed waren. Het was echter wel de GPU die er standaard al in zat, maar aangezien ik er veel over had gehoord, koos ik ervoor deze erin te laten.
Heh, de vorige keer dat een nieuwsbericht langs kwam omtrend bovenstaande twee begon iedereen aan videokaarten voor PC's te denken. Hoewel in bovenstaand artikel wordt gesuggereerd dat de samenwerking ook op gebied van mobiele (embedded) producten zou kunnen zijn meen ik mij te herinneren dat Intel die divisie nou net verkocht had.
Niet dat die bewering geen hout snijdt, volgens mij zou die PowerVR een prima aanvulling op het Centrino platform zijn.
Dat het iets met stream computing te maken kan hebben, vraag ik me af. Ik neem aan dat Intel zelf ook prima FPU's in elkaar kan draaien, ik denk niet dat ze daar Imagination Technologies voor nodig hebben.
Intel heeft Xscale verkocht, maar dat wil niet zeggen dat ze niets meer met embedded willen doen. Het zou net zo goed kunnen betekenen dat ze x86 die kant op willen duwen (zie de verhalen van IDF over microcores). De UMPC waar de laatste tijd zoveel aandacht aan wordt besteed is een mooi voorbeeld van een toepassing waar een PowerVR-videochip in combinatie met een ultrazuinige x86-processor gebruikt zou kunnen worden.

Overigens hoeft het een het andere natuurlijk niet uit te sluiten. Intel is groot genoeg om beide kanten tegelijk op te werken :).
10 miljoen dollar is natuurlijk een schijntje. Voor Intel, als grote multinational, maar ook in vergelijking met de $5.4 miljard die er recent voor ATI betaald is.
Voor Imagination is het echter een enorme smak geld (zie financieel plaatje)
Vanuit de kant van PowerVR is het jammer dat ze nooit de Series 5 hebben uitgebracht, want het leek destijd redelijk wat potentie te hebben. Toen PowerVR overging op Mobile Graphics dacht ik dat hun avontuurtje op de GPU markt voorbij was, maar tijdens presentaties van de resultaten gaven ze nog steeds aan bezig te zijn met high-end PC graphics.

Wellicht dat ze dus nog wat in hun mars hebben, want de tile-based rendering architectuur kan wanneer goed gebruikt zeer veel winst opleveren.
Het probleem is dat het er telkens wel goed uitziet op papier, maar dat het nog een jaar of drie duurt eer de hardware op de markt is, en dan is het al lang geen high-end meer.

Bovendien bood tile-based rendering geen oplossing voor de immer hogere bandbreedte voor textures. Het was misschien revolutionair ten tijde van multi-pass architecturen, maar nu met shaders veel minder toepasbaar. Deferred rendering, wat we meer en meer in Direct3D 10 engines zullen vinden, maakt het al helemaal nutteloos...
Wellicht een platform voor de mobiele markt, een soort Centrino / VIIV voor PDA/Smartphones.

-Intel Xscale
-Intel Wifi
-Intel Flashgeheugen
-Intel/PowerVR Grafische onderdeel
Sensationeel zou het pas zijn als Intel zich als derde speler serieus op de high end markt van GPU zou gaan richten. De markt "smeekt" om een derde speler en is zo saai als een 35-jarig huwlijk in een tuinhuisje, maar dat zal wel een utopie zijn.
Hopelijk gaan ze zich verder op de mobiele windows markt richten (smartphone/pda). En ik hoop al helemaal dat deze investering ook voordelen brengt voor de ontwikkeling van software en met name games op het mobiele platform. Ben namelijke trotse bezitter van dell x50v met PowerVR chip en hoop dat het ontstaan van nieuwere producten met deze chip ook een voordeel heeft voor de reeds bestaande producten. Tuurlijk zou ik een psp kunnen kopen waarop tig van spellen draaien, maar spelletjes spelen is niet de hoofdredenen geweest voor mij om een pda te kopen en om de pda functies van een psp te gebruiken mis je gewoon belangrijke soft- en hardware onderdelen.
volgende week: Intel koopt nVidia
intel gaat nvidia kopen zodra het verlies heeft gedraait in een of twee kwartalen.
Ik denk dat Intel dat zeker voorlopig nog niet zal doen. Voor zover ik weet heeft intel op dit moment 50% marktaandeel van de totale videokaartenmarkt. Wanneer ze in samenwerking met PowerVR de onboard chips (NOG) een stuk krachtiger maken, zal de noodzaak voor pc-bouwers losse videokaarten in een systeem stoppen een stuk minder groot zijn. Wij tweakers hebben graag een dikke videokaart, maar een pc voor alledaags gebruik heeft niet zo'n monster nodig. Nou is het zo dat de grootste winst wordt behaald in het lagere tot budgetsegment van de markt. Als Intel dus daar nog meer marktaandeel van nvidia en ook amd/ati weet af te snoepen zullen de inkomsten voor nvidia teruglopen, en zal het bedrijf minder waard worden. Het zou maar zo eens kunnen dat nvidia over 2 jaar een stuk minder waard is. Amd zal nvidia nooit kunnen (mogen?) kopen, in verband met concurrentie.
Zou wel een goeie actie zijn.Je krijgt zo alleen wel 2 mega fronten. En da's niet altijd nuttig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True