Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: Gamespot

Naar verluidt zou Apple in het geheim bezig zijn met het inhuren van spelontwikkelaars. De geruchten over Apple-games doen al langer de ronde en staken vooral met de introductie van Sony's PSP weer de kop op. Enthousiastelingen hoopten namelijk dat deze draagbare mediaspeler en gameconsole ervoor zou zorgen dat Apple zijn mediaspelers ook zou voorzien van uitgebreidere spelmogelijkheden dan de huidige games 'Bricks' en 'Parachute' bieden. Een recruiter uit de technologiesector contacteerde Gamespot onlangs met het bericht dat Apple bezig zou zijn met het werven van gameontwikkelaars. Een softwareontwikkelaar werd door de recruiter benaderd met een aanbod om voor een ander bedrijf te gaan werken, maar deze sloeg het aanbod af met de mededeling dat hij druk in gesprek was met Apple.

Brick op de iPodDe softwareontwikkelaar wist nog meer te vertellen. Apple-personeelsmanager Mike Lampell zou bezig zijn met het oprichten van een groepering binnen de iTunes-divisie waarin hoofdzakelijk 'C/C++-ontwikkelaars met een gaming-achtergrond' zetelen. Waarmee de programmeurs zich precies moeten gaan bezighouden zou volgens de bron van Gamespot geheim zijn. Deze informatie zou pas medegedeeld worden nadat de ontwikkelaar een contract en een bijhorende 'non-disclosure agreement' ondertekend had.

De geloofwaardigheid van het verhaal kan natuurlijk in vraag gesteld worden. Gamespot stelt echter dat de recruiter volledig betrouwbaar is, zodat de twijfel vooral bij de softwareontwikkelaar ligt. Op de Apple-website is op dit moment slechts één vacature te vinden die ook maar enigszins met games te maken heeft: 'Consumer & Games Partnership Manager' in Santa Clara, waar Apples hoofdkantoor gevestigd is. Gezien Apples reputatie van geheimhouding, lijkt dit echter nog niet zo vreemd. Bovendien geeft de naam Lampell het verhaal enige geloofwaardigheid. Hij is een bekend ontwikkelaar die vroeger bij LucasArts in dienst was, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor Star Wars Republic Commando. Daar vertrok hij in 2004, maar het is vooralsnog onbekend waar hij tegenwoordig de kost verdient.

Apple logo (kleiner)Hoewel het verhaal op zich plausibel klinkt, zijn de conclusies die Gamespot trekt aangaande Apples motivatie eerder twijfelachtig. Het lijkt in elk geval, rekening houdend met Apples reputatie van geheimhouding, buiten kijf te staan dat de softwareontwikkelaar die dit nieuws naar buiten bracht alvast niet op een baan bij Apple zal moeten rekenen als het nieuws blijkt te kloppen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Volgens LinkedIn werkt Mike Lampell al voor apple als Director of Technology
Gamespot stelt echter dat de recruiter volledig betrouwbaar is
Een recruiter die anoniem klantgegevens doorspeelt, dat klinkt inderdaad betrouwbaar.
Is het niet waarschijnlijker dat Apple bezig is met een API voor games om tegenwicht te bieden aan DirectX?

(edit: de ontwikkeling van OpenGL gaat wat traag en de chaos aan fabrikant-specifieke extensies maakt het ook niet beter - SGI zou orde moeten scheppen maar dat bedrijf is nu niet echt meer in de positie om dit te doen, en Apple zou degene kunnen zijn die OpenGL een boost kan geven dmv een doordachte standaardset extensies)
ja dat is ook t eerste waar ik aan dacht :?

nee maar vertel waarom je dat denkt, wat heeft apple daar nou voor baat bij?
Heel veel tweakers zitten op windhoos vanwege hun liefde voor computerspellen. Deze zelfde tweakers zijn dan ook vaak de 1e graads support voor hun familie en vrienden.

Wil je dat je OS een succes is dan moet je deze groep mensen aan je binden.

Het is een speciaal soort tweaker dat wel veel van computers en software weet, maar alleen van de windhoos vorm. Ze zijn technisch genoeg om een windhoos-pc goed in te stellen, spyware scanners te installeren, rar-bestandjes uit te pakken die ze van nieuwsgroepen pakken, een webservertje draaien, etc. Deze groep mensen zou best naar de Mac kunnen switchen als hun favoriete spellen daar zouden draaien.

Op Linux daarintegen zul je ze niet zo snel zien: omdat ze dan constant geconfronteerd worden met het feit dat je, hoe veel je ook weet, je nog altijd dieper in het systeem kan. Constant geconfronteerd met het feit je nooit alles zult weten en snappen. En voor mensen die graag alles willen snappen moet je de motorkap enigzins dichthouden: de keuzes slim beperken.

Alle mogelijkheden op windows waren mij volstrekt duidelijk, maar sinds in naar Linux ben geswitcht, voel ik mij geen expert meer. En hoe meer ik erin zit te graven hoe meer ik ontdek dat ik nooit alles zal weten of snappen.

Ik denk dat de Mac zich op deze groep mensen wil richten. Tenminste: het zou erg verstandig zijn. Zij zijn degene die bepalen wat de standaard is: welk OS hun ouders en vrienden draaien, welke chip in de pc zit en waar die gekocht is. Men draait vooral windows omdat er altijd wel een semi-expert in de buurt is, die software voor je kan installeren, die je spyware kan verwijderen, etc.
...Ik denk niet dat een Mac zich ooit kan richten op een echte tweaker. De instelmogelijkheden bij een Mac zijn vrij beperkt te noemen, vele keuzes worden van te voren gemaakt en zijn niet meer aan te passen. Tweaken betekent net dat men alles op punt wil zetten, iets wat met een Mac echt niet mogelijk is...
Dan heb jij kennelijk nooit onder de motorkap van MacOS willen kijken. Dit is een volwaardig UNIX besturingssysteem met Mach kernel.
Alles wat je met UNIX kunt doen en aanpassen kan ook met een Mac, inclusief het zelf compileren van de kernel en drivers als je dat zou willen.
De vergelijking van hoe weinig je een mac kan instellen tov een windhoos pc, is dezelfde als met linux.

Er zijn veel mensen handig met een pc, maar wel in allerlei soort en maten. Er zit tussen de digibeet en linux-ik-compileer-mn-eigen-kernel-wel-nerd nog een hele gradaties van technisch inzicht. Daarnaast zou ik de instelbaarheid van de Mac niet onderschatten. Juist voor een digibeet zou het zo lijken ;-) Aan de andere kant moet je ook de digitbeet-niveau-interface van een moderne linux desktop niet onderschatten.

En ja natuurlijk willen mensen bijleren. Maar beetje bij beetje, je springt niet meteen in het diepe tijdens je eerste zwemles toch?
Ik ben het 100% oneens met die houding. Wel 95%. Hoewel een hoop mensen vasthouden aan Windows vanwege de games ken ik een hoop mensen die meer dan 1 PC in huis hebben. Een Mac en een Windows systeem kunnen gerust naast elkaar geplaatst worden.

Ik denk trouwens dat menig persoon er net van houd dat hij regelmatig dingen kan bijleren. We worden allemaal in het leven geconfronteerd met het feit dat er zoveel is dat wij niet weten.

Ik denk niet dat een Mac zich ooit kan richten op een echte tweaker. De instelmogelijkheden bij een Mac zijn vrij beperkt te noemen, vele keuzes worden van te voren gemaakt en zijn niet meer aan te passen. Tweaken betekent net dat men alles op punt wil zetten, iets wat met een Mac echt niet mogelijk is.

Ook bepaald de gemiddelde tweaker niet met wat voor systeem de omgeving werkt, dat bepaald de wereld. De standaard hier is nog altijd Windows. Op school en in de bedrijfswereld kom je direct in contact met Windows, ken je geen Windows dan loop je achter. Zit je toch met je mac op het net en een vriend stuurt een leuk spelletje door dan zit je daar met je mac die geen exe kan openen.
@ Rene Nederhand

hij heeft gelijk hoor, het is die reden waarom ik macs verafschuw, alles is zo ge-pre-determineerd, het is erg lastig om bvb je desktop anders te maken. misschien stom voorbeeldje maar voor mij al belangrijk genoeg om niet over te stappen

want een pc kan je er doen uitzien als een mac, maar zéker niet omgekeerd
én de game/software-functies behouden... enige waarvoor je het nu nog zou doen is misschien design van de kast waarbij je elke keer een nieuw scherm zou moeten kopen omdat ze zo vernuftig in de i/eMac zijn ingebouwd om upgrades meteen te linken aan een volledige computer-vernieuwing... en macs zijn sowieso al te duur
Je hebt al OpenGL/OpenAL, als men nog een derde platform gaat ontwikkelen gaat dat niet veel uithalen imho.

Men zou beter eens met de ontwikkelaars gaan praten, vooral dan met diegen die de engines ontwikkelen om hen eventueel te helpen en op die manier de licentiekost voor derden naar beneden te halen. Bedrijven die de dag van vandaag een licentie nemen op bijvoorbeeld de Doom3 of Unreal3 engine zouden enorm veel moeten bijbetalen als zij hun game naar Mac (of Linux) willen porten en die kostprijs word aanzien als zijnde te hoog voor de kleine meeropbrengst die men eruit kan halen.
Bedrijven die de dag van vandaag een licentie nemen op bijvoorbeeld de Doom3 of Unreal3 engine zouden enorm veel moeten bijbetalen als zij hun game naar Mac (of Linux) willen porten en die kostprijs word aanzien als zijnde te hoog voor de kleine meeropbrengst die men eruit kan halen.
De engine is (als onderdeel van de licentie) al geport naar Linux en Mac. Als licenserende game-maker is het dus kinderspel om je game te releasen voor alle 3 de OS'en.

Epic doet 't al tijden met de Unreal Engine trouwens, en ik heb nog nooit geklaag gehoord dat het 'duur' zou zijn. Ze houden simpelweg vanaf de eerste fase rekening met platform onafhankelijkheid, waardoor de de core-code platform onafhankelijke C++ code is, en daarom een kleine schil van OS-specifieke code.
een licentie nemen op bijvoorbeeld de Doom3 of Unreal3 engine zouden enorm veel moeten bijbetalen als zij hun game naar Mac (of Linux) willen porten
extra kostprijs van port voor ut2k3 of doom3:
0,00 eur, afgerond naar boven.
- licentiekosten windows

0,00 eur - 110 eur, = -110 eur

idd heel hoge meerprijs.
Zou het ook niet kunnen dat Apple zelf bij gameontwikkelaars aan gaat kloppen om zo aan te bieden dat ze zelf de Mac versies van games ontwikkelen.

Extra inkomsten voor Apple: Gamers gaan de Mac's intressanter vinden.

Extra inkomsten voor de originele ontwikkelaar: Lagere kosten dan normaal voor een Mac versie, en toch hogere verkoopcijfers.
vooral door die geforce 6100 of ati x1150 die erin zitten?
dan mogen ze nog "up to a gazillion times faster" zijn met hun nieuwste model

zonder deftige grafische kaart kom je nergens tegenwoordig
Graphics and Video
ATI Radeon X1600 graphics processor using PCI Express
128 MB of GDDR3 video memory
[knip]

Ati X 1150??
Het lijkt me logischer dat Apple DirectX zal adopteren. Dat zal het porten van games naar de Mac opnieuw eenvoudiger maken en meer mensen afhouden van het installeren van Windows op hun Mac.
Via Joystiq kwam ik er vandaag achter dat Apple al eerder een console heeft gehad en dat dat geen succes was. Het lijkt me niet dat ze zich twee keer aan dezelfde steen gaan stoten. Er is sowieso al concurrentie genoeg op de markt van consoles en handhelds. Ik denk niet dat Apple iets toe te voegen heeft.
Ach. De Pippin was (technisch gezien) een minder grote ramp dan de Amgia CDTV of de Philips CD-I, om maar even twee tijdsgenoten te noemen, of de IBM PC-Jr, om iets wat tien jaar ouder is te noemen. Vrijwel iedereen in die markt heeft ooit eens een totale flop op de markt neergezet.
nintendo?
edit: misschien de ultra64 maar denk dat de wereld er gewoon niet klaar voor was, als je ziet wat een kwaliteitspellen dat waren zoals KI en KI2

grafische voorsprong op alle consoles destijds
die had ik wel willen kopen eigenlijk
Nintendo had ook een flop, met de virtual boy
Het kan toch ook zijn dat ze proberen om games voor de apple computer te ontwikkelen en niet een console.
Opzich een logische stap om te maken, Microsoft doet al langere tijd aan het maken van games. Dus weer een vlak waarop ze lekker kunnen gaan concureren, maar misschien nog wel beter is, dat er dan voor de apple gebruikers eens echte spellen komen die standaard gewoon op een apple al goed draaien/ en er voor zijn.
Of het is allemaal gewoon om simpele spelletjes via ITMS aan te bieden.. van die arcade spelletjes en dat je ze dan op je ipod kan spelen......
Probleem van Aspyr/id/Apple/ATI/NVIDIA:
http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1884

OpenGL engineering positions available
http://lists.apple.com/ar...gl/2005/Mar/msg00199.html

Een jaartje terug zochten ze ook een opengl engineer.

Ik denk dat apple meer op de arcade iPod/iTunes games gaat mikken dan een echte game-console of gewone mac-games.
geheim - games - apple -gerucht

ik lees alleen "gratis aandacht reclame en promotie"

terwijl het idee alleen is dat je op een apple spelletjes kunt gaan verwachten.

het is verder in iemands belang dat dit niet bevestigd wordt en in de openbaarheid komt.

merketingstruc die apple steeds al toepast.
Wat ik me dan afvraag is het volgende: Als er games ontwikkeld gaan worden voor de MAC, kunnen ze dan ook draaien op Linux ?
Apple wil de huiskamer binnen en daar horen games bij.

Plus het zal Apple niet ongemerkt zijn voorbij gegaan dat XBox live het verrassend goed doet. Daarmee wil ik niet zeggen dat Apple een XBox gaat maken. Maar content is zeer belangrijk voor Apple en de XBox laat zien dat Apple dus momenteel content mist die het kan aanbieden via iTunes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True