Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Zoals verwacht heeft nVidia vandaag de GeForce 7900-serie aangekondigd, bestaande uit de GeForce 7900 GT en GeForce 7900 GTX. Deze nieuwe serie moet de concurrentie aangaan met de ATi Radeon X1900-serie die op dit moment beter presteert dan de GeForce 7800-serie. Sinds de introductie van de GeForce 7300 GS voor de budgetmarkt zat er een flink gat in de line-up van nVidia. Dit gat wordt opgevuld met de GeForce 7600-serie, bestaand uit een GS- en een GT-model, die vandaag ook is geïntroduceerd.

*GeForce 7900-serie

De GeForce 7900-serie maakt gebruik van de G71-core, een die-shrink van de G70-core waarvan de GeForce 7800-serie gebruikmaakt. De G71 wordt namelijk niet met behulp van een 110nm-proces gefabriceerd, maar met een 90nm-proces. Het voordeel hiervan is dat de G71-core op hogere kloksnelheden kan werken en kleiner is. De hogere kloksnelheid vertaalt zich in 650MHz voor de GTX en 450MHz voor de GT. nVidia heeft echter geen gebruikgemaakt van de extra ruimte die beschikbaar kwam door de kleinere chip. De GTX en de GT hebben dan ook evenveel pipelines als de 7800 GTX: 24 in totaal. Ook zijn er geen extra mogelijkheden aan de 7900-serie toegevoegd. De kloksnelheden waarop het 256bits GDDR3-geheugen werkt waren op het moment van dit schrijven helaas niet beschikbaar. Als we echter op eerdere geruchten mogen afgaan, zal dit ergens tussen de 1,6GHz en 1,8GHz liggen. Of deze specificaties genoeg zullen zijn om het leven van de ATi Radeon X1900-serie zuur te maken, zullen benchmarks moeten uitwijzen. Twijfels hierover doen echter al de ronde.

*GeForce 7600-serie

De GeForce 7600-serie maakt gebruik van de G73-core die in afgeslankte vorm (G73M) ook voor de GeForce 7600 GO gebruikt wordt. De G73 is gebaseerd op de G71-core en wordt dan ook gefabriceerd met behulp van een 90nm-proces. Gezien deze GPU bedoeld is voor het middensegment van de markt voor grafische kaarten, is er wel gesneden in het aantal pipelines. Hierdoor wordt de chip kleiner en dus ook goedkoper. In plaats van 24 pipelines heeft de GeForce 7600-serie dan ook slechts de beschikking over 12 pipelines. Daarnaast is de geheugeninterface niet 256bits breed, maar 128bits. De GeForce 7600 GS heeft een kloksnelheid van 400MHz, terwijl de GT op 560MHz zijn werk zal doen. Op welke frequentie beide GPU's het geheugen aansturen is helaas (ook) nog niet duidelijk. Opvallend is de passieve koeler die gebruikt wordt voor de 7600 GS.

GeForce 7600 GS (klein)GeForce 7600 GT (klein)
GeForce 7900 GT (klein)GeForce 7800 GTX (klein)

Klik op de plaatjes voor grotere afbeeldingen van de GeForce 7600 en 7900
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

32 Texture Mapping Units zou wel beter zijn geweest maar aangezien ze hetzelfde aantal zijn nu denk ik niet dat hij sneller is in nieuwe spellen dan de Ati X1900. Shaders zijn voor toekomstige spellen toch belangrijker (nvidia 32 vs 48 ati). Nu staat er trouwens wel 24 pixel pipelines maar daar zit natuurlijk meer achter (ALU, TMU, ROP) en die waardes zou ik ook willen weten (geen zin om nu te zoeken daarna). Van Ati zijn ze ALU:48, TMU:16, ROP: 8 (bij iedereen wel bekent) dus ik neem aan dat de Vertex Shaders Units ook bij Nvidia op 8 staat? Ik denk dat qua prijs misschien wel de G71 ten opzichte van de R580 voordeliger zal gaan uitpakken. En omdat er nogal wat lack is aan goeie Crossfire moederborden (die niet de moeite zijn vanwege slechte southbridge chipsets) zou ik zeggen wil je nu een mooi moederbord/gpu combinatie ga dan wellicht voor een 7900 GT (SLI vorm) als je een tijd niets nieuws wil kopen maar toch vooruit kunnen.
Van Ati zijn ze ALU:48, TMU:16, ROP: 8
R580: ALU 48, TMU: 16, ROP: 16
G71: ALU 48, TMU: 24, ROP: 16

Let wel dat 48 nvidia ALU's niet gelijk zijn aan 48 ATI ALU's.

En er is al 1 goed Asus RD580 crossfire moederbord (hoewel er weer heel veel problemen mee zijn).
@aval0ne
R580: pixelshaders 48 (96 ALU's), TMU 16, ROP 16
G71: pixeshaders: 24 (48 ALU's), TMU 24, ROP 16

let wel dat 2 ALU's van ATi niet gelijk staan aan 2 ALU's van Nvidia, meer in de trant van 2 ATi alu = 1,5 NV ALU

Crossfire boards zijn er al wel meer, versies met RD580 ook (was anand erg tevreden over eig)
Dat maakt het verschil tussen NV en ATi toch al weer kleiner! Als je dit dan combineert met de hogereTMU van NV dan zal het verschil echt minimaal zijn!
Klopt ook niet helemaal want bv. bij de R580 zijn beide Subunits van de Fragment Shader Core nog eens onderverdeeld in paired scalar en vector ALU's.
En omdat er nogal wat lack is aan goeie Crossfire moederborden (die niet de moeite zijn vanwege slechte southbridge chipsets)
Je zou eens een review over de RD580 mobo moeten lezen!
O ja, even voor de duidelijkheid.. nvidia 24 ati 48
Niet 32 - 48.
Ik hoop serieus dat nvidia mee kan komen in de strijd, want de R600 krijgt unified shader en 64 ipv 48 shader units.
nVidia had een tijdje terug al aangegeven met de G80 met een hybride design te komen omdat ze 't nog niet echt nuttig zien om nu met unified shaders te gaan werken.
Bron: nieuws: 'Geen unified shaders maar hybride design voor nVidia G80'
"De nieuwe GeForce-GPU's zullen onder andere te vinden zijn op videokaarten van Sparkle"

Een nieuwe sponsor zeker... :+
(of reinste bullshit)

Hier heb ik alvast de specificaties voor jullie op een rijtje gezet;

7800GT 400/1000DDR:
Fillrate: 8000 Mtexels/sec / 6400Mpixels/sec
Verticels/sec (miljoenen): 800
Bandbreedte: 32,0GBsec

7800GTX 256MB 430/1200DDR:
Fillrate: 10320 Mtexels/sec / 6880Mpixels/sec
Verticels/sec (miljoenen): 860
Bandbreedte: 38,4GBsec

7800GTX 512MB 550/1700DDR:
Fillrate: 13200Mtexels/sec / 8800Mpixels/sec
Verticels/sec (miljoenen): 1100
Bandbreedte: 54,4GB/sec

7900GT 450/1320DDR:
Fillrate: 10800 Mtexels/sec / 7200Mpixels/sec
Verticels/sec (miljoenen): 940*
Bandbreedte: 42,24GBsec

7900GTX 650/1600DDR:
Fillrate: 15600Mtexels/sec / 10400Mpixels/sec
Verticels/sec (miljoenen): 1400*
Bandbreedte: 51,2GB/sec

*In de 7900serie wordt een verhoogde vertex klok gebruikt. (resp. 700MHz en 470MHz)
Het vreemde dat mij opvalt is dat de bandbreedte van de GTX512 een ruime 3GB/sec groter is

Zou dit komen door het gebruik van -maar- 256mb op de 7900gtx?

wel beetje vreemd...
ik verwacht wel een behoorlijke prestatie van de 7900GTX512 (mocht die nog komen)

________
XFX heeft "Extreme" edition van de 7900GTX met 512MB

XFX GeForce 7900GTX 512MB DDR3 Extreme Edition
(PV-T71F-YDE (9,R))


Memory Clock:
1.7 GHz
Clock rate:
675 MHz

Show Details XFX GeForce 7900GTX 512MB DDR3 XXX Edition
(PV-T71F-YDD (9,R))


Memory Clock:
1.8 GHz
Clock rate:
700 MHz


Ook interessant;

XFX GeForce 7900GTX 512MB DDR3 Extreme Edition
(PV-T71F-YDP (9,R))


Clock rate:
690 MHz
Memory Clock:
1.75 GHz


http://www.xfxforce.com/w...ure.jspa?featureId=187263

dan lijkt het mij dat als je een normale GT of GTX koopt er nog een behoorlijke overclock inzit! :9

{edit2: vreemd, je voegt waarde toe aan het bericht, en opeens vinden ze het overbodig |:( )
Meer geheugen en iets hogere clocksnelheid van het geheugen zorgt voor dit voordeel als ik het goed heb.
Zoals verwacht heeft nVidia vandaag de GeForce 7900-serie aangekondigd
Dat hebben jullie dan maar net gehaald, 1 minuut voor middernacht :P
hehehe, ik drukte net een paar seconden te vroeg op submit :P Tijd is nu aangepast :)
had je bijna een NDA-ruzie met nVidia gehad:p
Inderdaad. Ik zag hier ineens de post een dag verschuiven. Foutje bedankt :P
@Catch: De 6600GT had er ook maar 8, dus ik denk dat het gat wel netjes gedicht zal worden. :)
ah jammer, daar gaat mijn slimme opmerking :D
Ik weet niet waar jullie het vandaan halen dat nvidia zijn kaarten heeft gelanceerd!!!!! Alleen biostar heeft kaarten met de chips aangekondigd. Er is verder nog geen officiele aankondiging van nvidia te bekennen!!
Ik hoor iedereen denken.. máár 24?

Je moet je wel goed beseffen dat de G71 OOK in de PS3 gebruikt gaat worden als basis voor de GPU.
Yields zijn dus gewoon essentieël.
Ik denk dat Nvidia de techniek wel in huis heeft maar de "gok" niet kan wagen omdat slechte yields geen optie zijn, dat zou vertraging op kunnen leveren voor de PS3 en dat gaat ze dan serieus geld kosten..
Desalniettemin is de X1900 gewoon een ijzersterke kaart en betwijfel ik of 32 pipes de brug zou kunnen slaan met de koning van de graphics, de X1900XTX.
De RSX is gebaseerd op dezelfde architectuur als G71, ja. Dat wil absoluut niet zeggen dat het om hetzelfde design gaat.

Het is eerder onwaarschijnlijk, al was het maar omdat de RSX een XDR memory interface heeft, terwijl G71 een GDDR3 (of is het 4?) interface.

Ik verwijs hierbij naar het volgende Anandtech artikel:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2453&p=9

Kortom, die 24 shaders hebben volgens mij niets te maken met Nvidia die op veilig speelt omwille van de yields van de RSX.
Ik zei dat de GPU de G71 als BASIS gebruikt voor de GPU.
Niet dat het een en dezelfde zijn.
Dat ontneemt niets aan het feit dat de core gewoon de G71 is, en dat die over 24 pipes beschikt, zo ook de RSX van de PS3.
Mooi geprobeerd.

Ik weet heel goed dat RSX and G71 gebaseerd zijn op dezelfde architectuur. Maar 12 jaar ervaring in chip design hier in de Valley volstaan niet om het verband te begrijpen tussen de yield van RSC en G71. Jij weet daar duidelijk meer van en het interesseert me om jouw uitleg daarover te horen. Een google op 'RSX G71 yield' tovert duizend links naar forums waarin al dan niet wannabe experten dit argument naar voor brengen, maar helaas kan niemand zeggen *waarom* de yield van de ene die van de andere in gevaar kan brengen.
Ok. Je bedoelde dus van in het begin dat er 2 verschillende dies zijn.

Kan je eens precies je stelling uitleggen waarom Nvidia moest opletten met de G71 om de yield van de RSX niet in gevaar te brengen?
Zoek voor de grap eens op google: RSX G71
Ik vraag me af of zo'n 7600GS dan ook acceleratie kan bieden bij het decoden van 720p/1080i h.264 bestanden. Waarschijnlijk wel, zelfs 6200 kan het, maar hoeveel dan. En of er HDCP in de kaarten gaat zitten of niet..
HDCP zou inderdaad perfect zijn!
Ik ben vooral benieuwd hoe de 7600 het gaat doen tegenover de X700 van ATI, qua prijs en prestaties.. En de verhouding daartussen naatuurlijk... Ben op zoek naar een vervanging voor mijn huidige kaart en wegens budgetredenen zal dat wel een mid-range kaart worden.

Gaan er van die 7600 ook AGP-varianten komen?
de x700 is al een generatie ouder he.. Ik denk dat hij tegenover de x1600 moet komen
Ga er maar vanuit dat de 7600 de X700 weg vaagt ik denk dat de X1600 een betere kandidaat is tegenover de 7600.

maar de 7600 is een perfect budget kaartje waar je toch aardig mee uit de voeten kan met de spellen van nu. en de GS is natuurlijk helemal perfect voor een HTPC
Ik heb het voorrecht gehad om vorige week te testen met de 7900GTX in Sli en en systeem met Crossfire 1900XT.
De crossfire opstelling was met dualcore 3Ghz proc en haalde 6500 punten in 3dmark06 @ stock settings.
De 7900GTX opstelling haalde met singlecore FX57 in 3dmark06 7570 punten @ stock settings. Scheelt nogal , helemaal als je ziet dat in 2006 een dualcore proc veel beter scoort. En toch is nvidia stukken hoger.
Das een kromme vergelijking, want iedereen weet dat FX reeks een echte gameprocessor is! Ze hadden eigenlijk alle systemen op 1 processor versie moeten testen, gelijke monikken, gelijke kappen! Maar hoe dan ook, die X1900XT in CF opstelling is echt sneller dan nVidia.
haha... dual cores zijn dus echt veeeel sneller in 3dmark 2006. van mijn overgeklokte 3700+ naar een stock X2 3800 + ging ik dik 700 punten op vooruit
daar ging je van athlon64 naar athlon64. dan krijg je er idd alleen punten bij.
maar de p4 is een stuk langzamer, zeker maar op 3ghz. dus behalve bij de cpu test misschien zal hij op alle tests zowiso lager scoren als de athlon64.
hij heeft dus volkomen gelijk als hij zegt dat het een kromme vergelijking is.
3ghz welke? p4?
tja dat scheeld nogal natuurlijk met een athlon64.
Daarnaast is een Intel niet zo efficient in dual-core en dan ook nog maar 3GHz
als Ati nou eens een CF versie van de X1900XTX zou releasen zouden ze sowieso aan de top staan (niet dat dat met dezelfde processor niet zo is met een X1900XT)
Crossfire werd getest in 3ghz dualcore p4 met 2gb DDR2 800mhz mem. Sli in fx57 singlecore met 1gb mem. De dualcore cpu haalde betere score in 3dmark06 dan de singlecore fx57.
Als Sli opstelling ook in op dualcore proc getest wordt gaat ie alleen maar nog hoger scoren dan Ati's 1900.
ik geloof je niet. hoe kwam jij dan vorige week aan die 7900 als ik vragen mag?
review sites krijgen altijd van te voren een sample om te testen met een non-disclosior agreament erbij die afloopt op de release date.

maar als hij een reviewer is heeft hij wel erg weinig verstand van CPU's en de verschillen tussen een p4 en de athlon64 op game bebied.
De dualcore cpu haalde betere score in 3dmark06 dan de singlecore fx57.

Nu spreek je jezelf tegen (SLI was toch sneller)

Daarnaast vind ik non DUAL GPU veel interessanter (en betaalbaarder). Crossfire heeft nog wat achterstand in te halen vooral als je kijkt dat het SLI bruggetje de PCI-e veel ontlast waardoor SLI sneller is. Het wachten is op MB met 2x 16 lanes of een Crossfire met bruggetje.
bij crossfire gaat wat er bij SLI over het bruggentje gaat over de kabel buiten om.

en MB's met (echte) 2x 16x pci-e zijn er al.

bij Nvidia's 2x 16x word de 2de 16x poort aangestuurd door de southbridge, die maar een vrij smalle (relatief) link heeft naar de northbridge, waardoor deze opstelling vaak langzamer is als de traditionele 2x 8x opstellingen.
Zucht, Intel processoren zijn gewoon langzamer dan AMD processoren in games. Binnenkort komt er een verandering aan met nieuwe Intel Conroe die het gamersprocessorstokje overneemt van AMD, maar dat is een ander verhaal.

Jij zegt dat met SLI opstelling hoger wordt met 7900 en Intel dual core hoger wordt dan CF 1900, wil ik graag testjes zien met gebruikte drivers. Gewoon harde feiten willen we zien!
Als Sli opstelling ook in op dualcore proc getest wordt gaat ie alleen maar nog hoger scoren
een dual core athlon64 ja.
maar als de crossfire in een single core athlon64 zet zal hij ook hoger score en nog hoger in een athlon64 dual core.
met een athlon64 word hij namelijk niet opgehouden door de cpu in alle tests behalve de cpu test.
De GTX en de GT hebben dan ook evenveel pipelines als de 7800 GTX: 24 in totaal.
In veel gevallen zal de (18%) speedbump van 550mhz (7800GTX512) > 650mhz (7900GTX) waarschijnlijk niet voldoende voordeel opleveren om de X1900XT(X) voorbij te gaan in de eye-candi modi, nog afgezien van dat de 7900 dus ook geen FP16 HDR in combinatie met AA kan doen....

Gezien er ten opzichte van de 7800 ook totaal geen nieuwe technologie verwerkt zit in de 7900 had als naamgeving 7850 beter geklopt... net als indertijd met de FX5900 / FX5950 en X800 / X850...

Het valt me wel een beetje tegen van nVidia, dat ze een vol jaar hebben om een goed ontwerp (de 7800) door te ontwikkelen, en dan uiteindelijk na dat jaar niets anders doen dan een die-shrink met klokverhoging en (misschien) sneller geheugen ertegenaan gooien. Ik vraag me serieus af wat daar de reden van is (de ontwerpafdeling zal toch niet 1 jaar lang uit hun neus hebben zitten eten?)... Wel zonde, want ik had echt meer van de 7900GTX verwacht :/
Ze werken vast achter de schermen al aan de 8xxx-serie (?) en vonden veel R&D / geld er tegenaan gooien voor de 7900serie misschien teveel.. nVidia wil zich misschien vast concentreren op wat hier na komt. Ik speculeer maar wat:)
Tenslotte hadden ze met de 7800 serie een zeer sterke serie, tot dat ATI dan met de X1900 serie kwam, maar de verkopen zullen er niet veel minder op worden. Behalve dan dat de mensen die echt alles bijhouden, tweakers hier e.d., overstappen op de ATI-kaarten. Maarja dat is een niche markt ;)


Mooi op tijd hoor tweakers.net, dit nieuws 1 minuut voor + na ;) middernacht :)
je speculeert juist, in juni of juli komt de 8xxx serie uit, dit is maar een tussenstap
Ik denk dat ze met nieuwe ontwerpen even wachten om te zien hoe ze met Vista / DX10 doen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die 7600 nou presteert t.o.v de 6600GT.

Waarschijnlijk is het wel een (redelijk) goede verbetering; hij heeft 12 ipv 8 pipes en hogere clocksnelheden. :9

Wat ik me alleen afvraag: waarom NU nog steeds 128bit-kaarten poduceren?
Wat ik me alleen afvraag: waarom NU nog steeds 128bit-kaarten poduceren?
omdat dat goedkoper is???

dan blijven "langzame" kaarten een beetje goedkoop. ;)
omdat 256 flink wat extra kosten oplevert voor het PCB, en ze moeten toch de prestaties van de 7600 GT bij eventueel toekomstige 7900 (met gedisabelde pipelines) vandaan houden...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True