'Xbox 360 eventueel met externe Blu-ray-speler'

Bij de strijd om de volgende generatie dvd's houdt Microsoft een extra slag om de arm. Na de bekendmaking vorige week dat er een externe HD-DVD-speler voor de Xbox 360 zal verschijnen, heeft Peter Moore, baas van de Microsofts gaming-afdeling, bekend gemaakt dat ook een Blu-ray-speler mogelijkerwijs in het verschiet ligt. In september werd bekend dat Microsoft zich bij het HD-DVD-kamp had geschaard; de softwaregigant liet toen echter al doorschemeren de deur naar Blu-ray op een kier te laten staan. Schijnbaar wil de reus uit Redmond de strijd niet in het nadeel van HD-DVD beïnvloeden door gelijk met een Blu-ray-speler voor de Xbox 360 op de proppen te komen; volgens Moore komt er pas een dergelijk apparaat voor Microsofts entertainmentconsole indien de strijd in het voordeel van Blu-ray uitvalt. Twee weken geleden verschenen geruchten dat Microsoft aan het onderhandelen is met fabrikanten om ervoor te zorgen dat elk Vista-systeem geleverd wordt met een HD-DVD-lezer, waardoor Microsoft een beslissende invloed op de strijd zou kunnen hebben. Eerder werd hetzelfde beweerd over Sony; de Blu-ray-speler in de komende Playstation 3-console zou ervoor zorgen dat Blu-ray de strijd wint.

PSP 3 & Xbox 360

Door Mick de Neeve

11-01-2006 • 23:11

59

Bron: GamesIndustry.biz

Lees meer

Reacties (59)

59
55
32
9
1
13
Wijzig sortering
Iemand ook al opgevallen dat bij mouse-over bij het plaatje er staat PSP 3 & Xbox 360?

ik meende dat net pas de PSP (1) uit was :z :>
Anoniem: 156246 11 januari 2006 23:47
Hier zie je krampachtige stuiptrekken van Microsoft wat aangeeft dat ze toch niet body genoeg hebben tegen de PS3.
Ik moest eerst 5 minuten lachen om dit bericht en daarna nog een minuut stilte voor al die Xbox 360 liefhebbers. Je zult er maar mee moeten leven. Geen HD DVD erin, maar die kun je bijkopen. En later nog een extra USB kabel met een BLU-RAY speler. Tjonge wat een trieste zet van Microsoft en tegelijk een trieste dag voor je investering van dit speelmashientje die toch nog duurder gaat worden als de PS3.

Wie dit omschrijft als goede zet van Microsoft is zo blind als een paard.
Waarom nu al voor iets betalen wat over "jaren" pas mainstream wordt? Sony moet eerst nog maar eens de PS3 zien uit te brengen tegen een redelijke prijs..Over een paar jaar kan je dan alsnog een BLU-RAY of HD-DVD kopen tegen een veel lagere prijs.. Nogmaals, je weet niet wat de PS3 gaat kosten en wat er werkelijk in het eindproduct gaat zitten aan mogelijkheden.. En je betaald zowieso altijd meer als je iets koopt wat net op de markt is..
De XBox 360 is in de eerste plaats nog altijd een spelconsole. Dat je ermee ook DVD's kan afspelen is mooi meegenomen. Je hebt nog altijd de keuze om een gewone HD-DVD speler te kopen die bij je TV-set past.

Trouwens, ik verwacht dat ze op termijn wel degelijk een HD-DVD speler zullen inbouwen. Een externe is dan een tussenoplossing voor zij die de eerste generatie gekocht hebben. Marktetingsgewijs kan Microsoft dan best zo vroeg mogelijk die externe oplossing aanbieden en berichten zoals deze verspreiden...
Wat een onzin :)

Spellen zijn vaak kleiner dan 1 dvd dus blueray of wat dan ook is gewoon niet nodig. Komt nog eens bij dat ik persoonlijk liever losse dvd speler heb die mooi bij mijn andere audio apparatuur past.
Als straks een kaskraker als de playstation met blu-ray de huiskamers verovert, wordt het natuurlijk erg onaantrekkelijk om nog een x-box te kopen als je daar geen bd' op kunt spelen. Microsoft moet gewoon wel.

Hetzelfde met de filmmaatschappijen. Gaan die miljoenen huishoudens links laten liggen en stug volhouden aan hd-dvd en dvd? Ik denk het niet.

En juist de playstation zal een grote invloed worden, want wie koopt er nu een hd-dvd of blu-ray speler als er nog geen films voor zijn? En welke maatschappij maakt er nou films op een schijfje dat nog niemand kan afspelen? Maar als toch iedereen al een db-drive heeft omdat die in een spelcomputer zitten, wordt het ineens interessant om daar films voor uit te brengen

De PS1 en PS2 zijn samen al meer dan 200.000.000 keer verkocht, dus daar zitten wel wat fans terwijl het door de beperkte verkrijgbaarheid en aanhoudende problemen met de xbox 360 nog niet storm loopt. (zowiezo mis ik de juichverhalen over de verkoopaantallen van de xbox...) Ik heb niet het idee dat microsofts actie een poging is om de acceptatie van blu-ray te bevorderen, maar eerder om de toekomst van de xbox te bevorderen.
Je koopt een Xbox 360 nog altijd om er games op te spelen hoor.. Dat hele HD film verhaal is slechts bijzaak.. Veruit de meeste mensen hebben net een DVD-speler in huis en zeker nog lang geen HDTV.. Bij de tijd dat die markt echt interessant wordt zijn we alweer toe aan de volgende generatie consoles.. De Xbox 360 en PS3 zijn wat dat betreft overgangsconsoles met HD-movie playback dat alleen door early-adopters met veel geld gebruikt zal gaan worden.. Beetje onzin dus om te zeggen dat de Xbox 360 dan niet meer interessant zou zijn alleen omdat ie geen HD movie speler standaard ingebouwd heeft, het ding is nog altijd bedoeld als een gameconsole.. De PS3 is voor mij ook echt niet meer interessant omdat ie Blu-Ray ofzo zal hebben, ik speel alleen games op een gamesconsole.. Voor DVD films etc heb ik veel betere apparatuur..

Het lijkt wel of het hele HD-DVD v Blu-Ray verhaal het topic is geworden van alle console fanboys, vooral die van de PS3.. En dat terwijl het er eigenlijk helemaal niet toe doet met een gameconsole.. Achja, ze moeten altijd iets hebben he om elkaar mee te kunnen afzeiken..
Beetje vreemde vraag meschien maar heeft al iemand gedacht aan een speler die bijde formaten kan spelen Dat Dvd + - gedoe was ook zo iets nu hoor je hier niemand meer over !!
Samsung - maar die krijgen daar geen licentie voor.

Linkje
Anoniem: 109106 11 januari 2006 23:43
Naar mijn idee is dit hele Blue-Ray, HD-DVD gedoe allemaal onzin.
Met de komst van HVD (Holographic Versatile Disc) spelers en disks is dit gezeur opgelost. Deze "CDtjes" hebben namelijk een capaciteit van 200 GB met 1,3 TB als optie.
Het verschil is wel dat de productie van een HD-DVD schijfje niet duurder zal zijn dan een DVD, Blu-Ray veel nieuwe investeringen vereist en een duurdere laser, en HVD bijzonder duur zal uitvallen.

Feit is gewoon dat een High Definition film op een simpele en goedkope HD-DVD past. Als het allemaal in de winkel ligt weet ik wel wat te kopen...
Ik vraag me echt af of je als consument veel verschil ziet tussen een film op dvd of een HD versie op HD-DVD. Misschien een echte filmliefhebber wel, maar de gemiddelde persoon denk ik niet.

Ik hoor het graag als ik het helemaal mis heb.
Nope, je hebt helemaal gelijk... veel mensen zien niet eens het verschil tussen een 4:3 letterbox versie of een 16:9 anamorphic versie, en hebben vaak nog hun dvd speler op 4:3 letterbox staan terwijl ze een 16:9 breedbeeld tv hebben.. En er zijn ook genoeg mensen die een gedownloade TC/Cam versie goeie kwaliteit vinden.... pfffff....
Wel, ik denk dat iedereen wél het verschil zal zien, op een HDTV. Maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat iedereen er ook het geld er voor over heeft, verre van wellicht.
Ik heb een XBox 360 mét een HDTV en de 720p trailers die je van de Live Marketplace kunt downloaden zijn toch wel beduidend beter/scherper van kwaliteit dan een DVD. En dat is dan dus nog maar op 720p, dus bij 1080p zal het nog frappanter zijn (en nog een veelvoud duurder om een TV te kopen die 1080p kan ondersteunen).
Nope, je hebt helemaal gelijk... veel mensen zien niet eens het verschil tussen een 4:3 letterbox versie of een 16:9 anamorphic versie
Dat is natuurlijk niet waar. Iedereen ziet het verschil. Het probleem is echter dat velen niet eens weten dat er verschillende beeldformaten bestaan en dat je dat bovendien nog kunt instellen op de meeste TVs en DVD spelers.
Maw, het is eerder onwetendheid die het probleem is.
*edit, Cyberdinho, je hebt gelijk :o *

Een erg goede keus van Microsoft.
Dit omdat er op Blu-ray meer aan opslag kan (toekomst qua dataopslag) en ook omdat er films op uit komen is dit een mooie toevoeging voor de 360.

Dit zou best wel eens de strategy van Sony doen vallen vanwege het sterke punt dat hun Blu-ray gebruiken
De Zdnet artikel gaat over toevoeging van een externe HD-DVD speler. Deze posting gaat echter over een eventuele toevoeging van een externe Blu-ray-speler :*)
Dat er meer opkan voor dataopslag is niet relevant.

Tape is nog altijd het beste medium voor backups. Dus een professionele oplossing zal BR niet worden.

Meer opslag is ook niet nodig voor HD films, aangezien de huidige hoeveelheid meer dan genoeg is en er voorlopig nog geen Dubbel of meer HD weergevers zullen zijn. (Hoelang zijn we al bezig met HDTV. Het is pas dit jaar dat het een beetje begint los te komen.....kwa hardware dan.

Tegen die tijd is BR en HD-DVD ook alweer ingehaald door een nieuwe manier van opslag.

Op Papier is BR erg mooi, maar in praktijk gaat het niets uitmaken.
Tape wordt op het moment op ZEER veel plaatsen vervangen door RAID-arrays anders. Bij Jive (een astronomisch project) staan hele racks te zoemen waar men vroeger van die gigantische spoelen had.

Verder zeg je het al zelf, HD begint nu los te komen, dus zijn de schijven in principe nu nodig.

Niet dat ik het ga kopen met al die beperkingen er op, maar toch, ik zie het wel aanslaan.
BR en HD zijn in feite al ingehaald door de Holografische schijf met capaciteiten tot 1,5 TB!

Deze komt in een lichtere versie dit jaar al uit dus in feite is zowel de BR als HD techniek al "verouderd"!
Is dit niet oud nieuws?
Dit is volgens mij al op andere site's bekend gemaakt.
Pas 1 dag oud feitelijk, klik.
Dit draagt feitelijk weinig bij aan Sony's poging tot Global Domination voor BluRay hoor.
Er staat: "Als HD-DVD niets wordt doen we alsnog wel een BR spelertje voor de xbox hoor"

Tja, als je het dáár van moet hebben als verkoop argument voor BR spelers...
Anoniem: 54785 11 januari 2006 23:18
Ik gok dat als het op de strijd tussen Sony en Microsoft aankomt, dat Microsoft deze strijd wel wint. Ze hebben nét iets meer invloed, aangezien er meer windows-pakketten geleverd zullen worden dan Playstation 3's
Denk je nu echt dat Microsoft veel invloed gaat hebben? Een blu-ray drive ga je gewoon kunnen gebruiken in elke Windows versie vanaf 2000 mits even een drivertje te installeren. Mogelijk zit deze driver ook al standaard in Vista.

De strijd gaat tussen de (porno) filmmaatschappijen. Aangezien Sony daar best een grote speler is kunnen ze wel wat gewicht in de schaal gooien.
Ze hebben nét iets meer invloed, aangezien er meer windows-pakketten geleverd zullen worden dan Playstation 3's
Krijg je dan een HD DVD speler bij Windows Vista?
Nee je krijgt Vista OEM bij 'n Pc met 'n HD-DVD drive :)
wat maakt het ook uit. Vroeger had ik ook een zipdrive was helemaal geen standaard maar ik heb hem toch tot volle tevredenheid gebruikt. Als alle toekomstige films zowel op dvd, HD-dvd, en B-ray uitkomt dan kan je toch gewoon kiezen. Het wordt pas vervelend indien bv Sony pictures enkel hun films op b-ray uitbrengt en de mensen met een hd-dvd speler links laat liggen, maar ergens zegt mij iets dat Sony dit niet zal doen al is het alleen al omdat ze dan een heleboel inkomsten missen.
Anoniem: 42145 11 januari 2006 23:21
Allemaal leuk en aardig, maar Blu-ray gebruikt Java voor het menu systeem. Alweer een tijdje geleden heeft de rechter bepaald dat MS geen Java meer mag gebruiken.

Kan Sun hier dan een uitzondering maken?
MS mag wel java gebruiken, het mag alleen geen MS-java-virtual machine maken, meaning: een open source product pakken, dit beetje veranderen en opnieuw uitbrengen, zonder de veranderingen te tonen. Dit is compleet anders dan de java die er in de blu-ray steekt.
Java is natuurlijk (en IMHO gelukkig) niet Open Source. Juist doordat Sun de rechten heeft mag MS niet zomaar zijn eigen versie maken. Wel mogen ze J++ ontwikkelen. Maar dat is dus geen Java.

Het broncode verhaal is een GPL eis (dus niet eens van alle open source, denk aan de apache en BSD licenties) en heeft hier dus niets mee te maken

En waarom ben ik blij dat Java géén OSS is. Dan hadden we ondertussen Red Hat java, Suse Java, GJava, Piets Puk java enz enz. En natuurlijk zou geen van die versie onderling 100% compatible zijn.
Open source is hier niet van toepassing, het gaat erom of het een open standaard is of niet. Natuurlijk gaat open source een stapje verder, maar dat is niet nodig om een eigen VM en compiler implementatie te mogen fabriceren. Java is idd geen open standaard, .Net overigens wel.
Microsoft moet juist java gebruiken, niet een eigen afgeleide daarvan met dezelfde naam (die nu zijn toevlucht heeft gezocht als J# )
Onderschat de aziatische invloed niet aangezien nu de grote dvd en cd producenten al in azie gevestigd zijn en de aziatische bevolking (groot gedeelte omzetmarkt) toch niet zo zat te wachten op de xbox360.
Het is wellicht onbelangrijk of Microsoft nu HD-DVD en/of Blue Ray zal kunnen ondersteunen. Door het ontbreken van een HDMI / DVI+HDCP poort op de XBOX360 zal vrijwel geen enkele filmmaatschappij films releasen die op de xbox afgespeeld kunnen worden zonder kwaliteitsverlies!

De PS3 heeft deze copyrightprotection wel waardoor de hoogste kwaliteit (1920x1080 digitaal) ook echt bekeken kan worden ipv een downscale of analoog signaal op lagere resolutie.
Anoniem: 6882 @rhaan12 januari 2006 07:44
dat is nog maar de vraag, je hebt inderdaat een punt, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar spannender, als MS HD-DVD/BluRay gaat ondersteunen op de XBOX, betekent dit een player zonder HDMI meuk, dit betekent dus dat er of een player komt zonder de nieuwe HDMI DRM rottigheid, of dat MS vreselijk op z'n bek gaat, en daar waarschijnlijk heel hard tegen gaat vechten (misschien wel door film maatschapijen te kopen en HDMI-Free media te leveren) .

Een "downscale" of " analoog signaal op lagere resolutie" is allemaal puur speculatief, ik heb nog niets gelezen over de toepassing van een van deze twee technieken op HDMI media en betwijfel tenzeerste dat de industrie hier ook maar over na denkt.

1920x1080i en 720p kan door zowel de XBOX360 als de PS3 gespeeld worden, 1920x1080p is iets dat Sony heeft aangekondigt voor de PS3, maar er is nog geen enkele ondersteuning van de film maatschapijen voor deze HDTV resolutie, en of die er komt is nog maar de vraag...
Daarnaast zijn de TVs die deze resolutie ondersteunen op dit moment nog in de tienduizenden euro's
1920x1080p is iets dat Sony heeft aangekondigt voor de PS3, maar er is nog geen enkele ondersteuning van de film maatschapijen voor deze HDTV resolutie, en of die er komt is nog maar de vraag...
Sony zelf zet al sinds eind jaren '90 films digitaal met 1080p op een mastertape. Vanaf deze master worden nu de DVD's gemaakt, via downscaling, en straks kan Sony dus Blu Ray leveren met films in 1080p. Films worden nu al vaak rechtreeks opgenomen in 1080p. Dus die ondersteuning is er wel. Het zijn eerder de TV maatschappijen die er nog niet aan willen.
Daarnaast zijn de TVs die deze resolutie ondersteunen op dit moment nog in de tienduizenden euro's
.
Dat valt mee. Nu te koop voor ca 3000 euro, en de prijzen dalen hard.
Anoniem: 6882 @Xenan12 januari 2006 08:42
doe mij eens een link naar een 1080p tv voor die prijs? heb voor de prijs die jij noemt alleen nog maar 1080i schermen gezien.
en of Sony het doet wil nog niet zeggen dat alle film maarschapijen het gaan doen
Bijvoorbeeld de Samsung PS-42P5H voor nog geen 3000 euro, 1080p

Of de filmmaatschappijen films op Blu Ray op 1080p gaan uitbrengen weet ik idd niet. Wel dat er al serieus veel gefilmd wordt op 1080p.
Anoniem: 6882 @Xenan12 januari 2006 13:35
Zoals je kan zien is die 1080i en zelfs dat doet ie door het signaal te converteren hij is namelijk 1024x768

http://www.samsung.com/he...lay/plasmatv/ps_42p5h.asp

de BenQ D3750 is een scherm dat 1920x1080 kan weergeven en die is ook maar 1600, maar die heeft ook als maximaal vermogen 1080i daar hij niet 1080 beeldlijnen tegelijk kan produceren

een goed stuk over 1080p en waarom het wel/niet de toekmost is
http://news.designtechnica.com/talkback47.html
Ik vrees dat je gelijk hebt. Op samsung.nl staat
1080 Progressive
Met deze functionaliteit is de televisie in staat om effectief 1080 horizontale beeldlijnen weer te geven. Hiermee is het mogelijk om nu én in de toekomst optimaal gebruik te maken van de aangeboden HDTV-signalen. Deze nieuwe standaard voor hoogwaardige beeldweergave zal in de komende jaren sterk in populariteit toenemen.
Dat liegen ze blijkbaar, want elders staat 1024*768 aangegeven. Jammer.
sony betaald M$
Knap hoor, een post van 3 woorden en daar "slechts" 3 fouten in kunnen maken. :Z

1. Sony is met een hoofdletter
2. Betaald is in dit geval met een t
3. De afkorting van Microsoft is MS

Zo... als ik nu niet naar -1 word geschopt weet ik het ook niet meer, maar soms is het me dat gewoon waard. :Y)
Komt er dan een nieuwe versie van de XBox 360? iets van een.... XBox 361 for Workgroups? :+
Nee, er komt een externe HD-DVD drive, en heel misschien een Blu-Ray externe drive mocht dat de standaard worden.. De Xbox 360 zal niet veranderd worden..

Kwestie van lezen, dan had je het geweten..
Volgens mij snap je niet dat Mellon een grapje maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.