GeForce 7800 GS voor het eerst aan de tand gevoeld

De vorige maand ‘ontdekte’ nVidia 7800 GS is nu ook voor het eerst in het wild gesignaleerd en wel op de burelen van AnandTech. De kaart is gepositioneerd als vervanger voor de GeForce 6800 GT en de 6800 Ultra. De door AnandTech geteste kaart bevatte een gpu met een kloksnelheid van 375MHz en geheugen dat op 1000MHz aan het werk ging. Verder heeft de kaart beschikking over zestien pixel pipelines, waarvan er vier uitgeschakeld waren. De gebruikte core is de G70 op 110nm, die ook gebruikt wordt voor de 7800 GT en GTX. AnandTech komt niet met cijfers voor de dag, maar zegt dat de benchmarks aantonen dat de kaart wat betreft prestaties tussen de 6800 GS en de 7800 GT inzit. Gezien de overeenkomsten met de 7800 GT en GTX en de vier uitgeschakelde pipelines verwacht AnandTech dat de kaart over veel overklokpotentieel beschikt.

nVidia 7800 GS zonder koeler bij AnandTech

Door Inge Janse

23-11-2005 • 00:13

37 Linkedin

Bron: AnandTech

Lees meer

GeForce 7800 GS AGP opgedoken Nieuws van 1 februari 2006
ATi introduceert Radeon X1000-serie Nieuws van 6 oktober 2005
ATi CrossFire: de eerste tests Nieuws van 26 september 2005
Preview Asus Extreme N7800GTX-videokaart Nieuws van 27 augustus 2005

Reacties (37)

37
37
19
3
1
10
Wijzig sortering
En nu het belangrijkste: de prijs.
Daarvan zal afhangen of dit de nieuwe 6600GT wordt in zijn klasse (6600GT is momenteel zo'n beetje de meeste gewilde kaart in de 150-200 euro range).

Als deze kaart nou zo'n 250 euro kost, zal het denk ik de 6600GT van het mid-high end segment kunnen worden. Veel overklok potentioneel waarschijnlijk, en scherp geprijst.
Helemaal mee eens, daarnaast is het dan dus nog de vraag of en hoe hij voor AGP uitkomt.
Dit zie ik namelijk ook nog wel als mooie laatste VGA uitbreiding voor een duur AGP systeem. Ik zou em zelf voor een prijs van rond de 250,- euro zeker kopen.
De 6800GS word waarschijnlijk wel op het AGP platform gelanceerd. Als nVidia slim is lanceren ze inderdaad ook de 7800GS op dat platform, en hebben ze de snelste AGP kaart in huis.
Dat zou idd. een mooie laatste upgrade voor de AGP'ers kunnen zijn, gezien er vanuit ATi al is aangegeven dat er geen AGP X1800's zullen verschijnen (tenzij specifieke partners deze zelf willen uitbrengen) :)

Gezien de (aanbevolen) prijzen van de 6800GS ($249) en de 7800GT ($399) verwacht ik overigens dat de 7800GS een MSRP van ~$299 of iets meer zal meekrijgen :)
Ik vermoed dat deze tussen de 300 en 350 komt te zitten. Nvidia heeft een 6800GS gepositioneerd als de vervangende kaart van de 6800 serie (en alleen in PCI-e :() en deze is al ruim boven de 250 euro...
er valt mij iets op, niet zozeer aan deze kaart, maar meer aan graka's in het algemeen.

om de core heen zit een metalen strip, vaak om de koeler beter te plaatsen en de core niet te slopen.
maar tussen de core en deze strip zit veel ruimte.
nu lijk het mij dat sitlstaande lucht niet erg goed geleidt, waardoor er dus veel wamte tussen de core. de strip en de koeler blijft hangen...

iemand die hier misschien meer van/over weet te vertellen ?

liefst stop je die loze ruimte vol met koper om een betere warmte afvoer te krijgen, maar dat zullen niet alle onderdeeltjes daar zo leuk vinden ;)
Dat viel me ook meteen op ja, maar ik denk dat de bovenkant van de core wel op dezelfde hoogte zit als de bovenkant van de metalen strip die er omheen zit.

Zo is het iets 'veiliger' om eigenhandig een nieuwe koeler te plaatsen, bij oudere videokaarten zat dat randje er nog niet omheen. Mijn Geforce 4 heeft er bijvoorbeeld ook geen.

Edit: Wat ik dan wel raar vind is dat je op het koelblok koelpasta ziet zitten op het koper, maar de core is gewoon helemaal schoon, wat zou betekenen dat die koelpasta de core niet eens heeft geraakt. Ze kunnen ook de core schoon hebben gemaakt overigens.

Misschien kan iemand anders met zo'n kaart hier iets over zeggen?
ja natuurlijk zit die op dezelfde hoogte.

immers als ie te laag zit, ontgaat mij het nut helemaal.
en als ie te hoog zit, dan sluit de koeler nooit goed aan ;)

mijn vraag had meer de intentie op een antwoord over die loze ruimte...
Close, but no sigar.

Bij huidige VGA kaarten is het wel vaak zo dat de rond de core geplaatste shim even hoog of net wat lager met een 'kussentje' erop is.

Bij oudere kaarten is die shim echter nog wel eens hoger dan de core, waarbij het op het koelblok op de juiste plaats een 'uitstulping' zit voor de core.

De loze ruimte maakt vrij weinig uit, zeker bij een chip met deze oppervlakte. De oppervlakte is groot genoeg om zijn hitte af te staan aan de koeler. Het maakt vrij weinig uit of de koeler de hitte verder verspreid of dat een stukje koper van de chipfabrikant dat doet; de core in de package is toch altijd even groot.

Wat betreft de koelpasta: waarschijnlijk is de core schoongemaakt om de tekst hierop duidleijk leesbaar te maken voor de foto.
Core is schoongemaakt zodat je de specs kunt zien ;)
Kijk maar naar het koelblok, dat vierkantje is zga even groot als de core, en daar zit de pasta nog wel op.
Je zou het eventueel kunnen oplossen door er niet-geleidende pasta tussen te smeren, maar dit zal zoals Syzzer zegt niet veel uitmaken
heeft ie nou 20-4 = 16 (dus gt core) of 16-4=12 pipelines?
waarom zeggen ze dan dat het dezelfde core als de GTX heeft? Die heeft 24pipes :?
alle 7800 kaarten hebben dezelfde core
De G70 core: 24 pipes dus
heeft ie nou 20-4 = 16 (dus gt core) of 16-4=12 pipelines?
In het T.net artikel staat het wat onduidelijk, maar Anand is er vrij duidelijk over. De kaart heeft 16 pipes, om precies te zijn een GT (20 pipes) met 1 quad (=4 pipes) disabled.

Anand zegt daarover:
NVIDIA has internally announced the GeForce 7800GS; a 16 pipe replacement for the GeForce 6800GT and 6800 Ultra
Met de performance schijnt het ondanks het disabled quad (t.o.v. de GT, de eigenlijke concurrent van de X1800XL) erg goed te zitten:
Even with an entire quad disabled, our internal testing proved that the card was ample competition for ATI's X1800XL. Currently, we are working on enabling the disabled quad and/or overclocking the 7800GS up to 7800GT and GTX speeds.
Vallen die pipelines ook te unlocken?
bron?
dat de kaart wat betreft prestaties tussen de 6800 GS en de 7800 GT inzit

Ze bedoelen hier natuurlijk een 6800 GT.
Dat hoeft niet omdat de verhoudingen tussen de 6800GT en GS niet zo mega groot zijn .De 6800 GS is ook op 110nm gebakken en is dus iets anders dan de "oudere" 6800 `s
Dit is dus denk ik wel goed.

hier tussen zit dus de

6800 GS
6800 GT
6800 Ultra
7800 GS <---
7800GT
Uit het vorige nieuwsbericht bleek dat de AGP versie van de 6800GS anders gewoon de NV40 core gebruikte, en deze is op 130nm gebakken :). Ik weet niet precies hoe het dan met de PCI-E versie zit, maar mij lijkt deze dan ook de NV40 core te hebben (en dan met de HSI-chip).
Waarom staan de goedkoopste 7800GT's eigenlijk niet tussen de pricewatch shortcuts :?

De goedkoopste 7800GT die ik gezien heb is nog altijd zo'n 329 euro. Als deze kaart de 6800GT en Ultra moet vervangen (komt nog onder de 7800GT uit) dan moet die prijs volgens mij ook makkelijk onder de 300 uitkomen.


@ Dynax

Nee dus niet dat laatste, deze kaart heeft 4 pixelpipelines uitgeschakelt. Standaard heeft hij 16 pipelines. Lees het artikel op anandtech maar, daar is het duidelijk.

Volgens het artikel is de kaart makkelijk sneller dan een 6800GT/Ultra. Ze zeggen dat het een soort van X800GTO2 kaart voor 2006 kan worden. Nou ben ik wel erg benieuwd hoe deze 7800GS zich tot zo'n X800GTO2 @ X850XT(PE) speeds verhoudt aangezien laatstgenoemde ook een stuk sneller is dan een 6800GT/Ultra.
Je hebt helemaal gelijk, ik ben compleet in de war met de 6800 GS |:(
en word dit een agp zowel pci-e kaartje?
alleen PCi-e natuurlijk.
er is geen 7800 agp nu en die zal er ook niet komen.
Toch wel, Nvidia heeft nooit gezegd dat er geen AGP kaart ging komen. Er zijn sterke geruchten dat er binnenkort een 7800GT in AGP uitkomt.
Is het mogelijk om zelf de uitgeschakelde pipelines te activeren via een hack (of solderen), of hebben ze dit te goed beveiligd ????
Als dat zo is dan zal dat nu de verkoop van de eerste kaarten snel bekend zijn.
hoop (net als ieder ander) dat deze kaart net als de 6800LE te unlocken is. Dan kan de GT wel inpakken :>
Anoniem: 28417
@densoN23 november 2005 09:41
heb liever een 7800 LE :D
misschien toch me 6800 gs snel omruilen en wachten op dit schatje, hoewel de 6800 gs al retesnel is overgeklokt zal deze zeker wel een stuk hoger komen.Hopelijk zit er het zelfde geheugen op als op de 7800 gtx.
anyways morge ma ff me kaartje terug brengen naar de winkel.


ps. wanneer komt deze eigenlijk uit ?
quote uit het bron artikel:
"We don't have absolute certainty that this part will even make it out the door "
@ JOJO, waar is die 7800GT dan te koop voor € 329,-?
Zou ik ook wel eens willen weten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee