Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Bron: Business Wire

Mp3 surroundConsumentenelektronicabedrijf Thomson heeft afgelopen donderdag bekendgemaakt dat het mp3-formaat is uitgebreid met ondersteuning voor meerdere audiokanalen. Hierdoor is het mogelijk om 5.1 surround geluid als mp3-bestand op te slaan en bijvoorbeeld te gebruiken in verschillende audioapplicaties of games. Het aangepaste mp3-formaat heet 'mp3 Surround' en is ontwikkeld door het Fraunhofer Institute for Integrated Circuits IIS, Thomson en Agere Systems. De bitrates voor mp3 Surround zijn te vergelijken met die van stereo mp3-bestanden. Mp3 Surround-bestanden zijn achterwaarts compatibel met eerdere versies van mp3-software en -hardware. Op een website over de nieuwe mp3-versie is een gratis evaluatieversie van de Fraunhofers mp3 Surround-software te vinden, evenals een encoder en enkele demobestanden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Vorig jaar op de cebit mogen bewonderen. Het is echt super!

Voordeel is dat het niet een compleet nieuw mp3 formaat is maar slechts een "toevoeging" van een extra surround layer.
Als je een videobewerking doet en je wil toch 6kanaals houden met weinig bestandsgrootte is het denk ik ideaal bijv een soort xvid voor geluid
Dat kan toch al met AC3 geluid in een Xvid bestand?

Of levert dit een stuk kleiner bestand op?
En OGG/Vorbis ondersteunt ook Multichannel.

Aangezien OGG/Vorbis al op halve bitrate de kwaliteit van MP3 evenaart lijkt het me stug dat deze MP3-Surround techniek OGG kan overtreffen...
dat deze MP3-Surround techniek OGG kan overtreffen...
Bovendien is Ogg Vorbis open source.
Van de FAQ:
How is the sound quality of MP3 Surround compared to other surround formats?
MP3 Surround provides a multi-channel audio quality that is substantially better than the well-known matrixed multi-channel formats commonly used in today's consumer equipment, if the overall bit rate is chosen high enough (i.e., 160 kbit/s).
AC3 is niet matrixed... dolby surround wel... AC3 is aparte kanalen... maar met OGG kan dit al jaren en betere kwaliteit ook nog, met een open formaat... wat wil je nog meer? Dit is een beetje mosterd na de maaltijd en het wiel opnieuw uitvinden...

Het wordt tijd dat meer mensen overstappen van MP3 naar OGG.
Ja, maar dan moet je wel een 5.1 setje hebben (wie heeft dat tegenwoordig niet meer eigenlijk) om ervan te kunnen genieten...

Maar al met al, geinig nieuwtje...

Nu eigenlijk alleen een plugin hebben voor Winamp, zodat die het automtisch omzet ofzo? Of is dat er al?

Edit #1:
Ik zat nu een beetje die site na te lezen, maar als ik het goed begrijp, moet je eerst de desbetreffende MP3's allemaal omzetten of niet? Klotewerk zeg...

Edit #2:
Nu net ff wezen uitproberen, maar het lukt dus niet hoor... Zal wel iets fouts doen.

Eerst een wav bestand omgezet naar een 5.1 wav file. En vervolgens aan de slag gegaan met die Frauenhofer encoder. Maar die zegt op haar beurt weer dat het wav bestand geen 5.1 informatie bevat. Maar nu neemt wel ff 1 CD met 18 nummers ofzo 2.16 GB in beslag op mijn HD.


@ Cybje

Ja daar heb je gelijk in, was ook niet bedoelt als flame hoor. Maar inderdaad liever een kwalitatief goed stereo setje dan een gebrekkig 5.1 setje.
Zoveel mensen hebben dat niet ... ik heb dat bijv. niet omdat surround onbetaalbaar is voor mij gezien ik redelijk hoge kwaliteit boxen wil enzo. Liever stereo geluid op hoge kwaliteit dan surround op lage kwaliteit. En ik ken best veel mensen die nog gewoon stereo hebben.

Surround is wel leuk in MP3, als ze ook nog met iets zinnigs komen dat alle kanalen weer in stereo zet, zodat ik er ook nog goed naar kan luisteren :)
wie gaat er nou speciaal voor MP3 een high quality setje aanschaffen? da's nou echt een vlag op een modderschuit. Of MP3 of kwaliteit.
da's nou echt een vlag op een modderschuit.
Hoeft niet, je kunt een hele hoge bitrate gebruiken, of beter de officiele codec van Fraunhofer gebruiken, welke ook de niet hoorbare frequenties omzet (dit duurt echter wel veel langer), de meeste gangbare codecs zetten alleen het hoorbare deel om.
de meeste gangbare codecs zetten alleen het hoorbare deel om.
Ja duh, dat is nou juist het hele idee van mp3. Wat je niet hoort hoef je ook niet te encoderen.

Als je het niet hoorbare deel ook om gaat zetten kun je net zo goed een lossless codec gebruiken, zoals APE of FLAC
Niet daarvoor, maar wel voor mijn games...

Secundair; in mijn auto heb ik ook een zeer uitgebreide installatie zitten en toch speel ik voornamelijk MP3's af via mijn headunit...
Ja duh, dat is nou juist het hele idee van mp3. Wat je niet hoort hoef je ook niet te encoderen.
Het is al laat, maar ik wil hier toch nog op reageren. Het blijkt zo te zijn, dat de niet hoorbare frequenties wel degelijk invloed hebben op de muziek, dit is al meedere malen aagetoond. Ik hoor het niet bij mijn boem boem muziek, maar bij kwaliteitsmuziek moet het absoluut uitmaken.
flag op een stront schip by the way
wie heeft dat tegenwoordig niet meer eigenlijk)
Ik moet het (helaas) nog doen met twee tien jaar oude 300 W PMPO speakers van Trust. :(
EINDELIJK, had wel wat eerder gemogen, maar toch blijft de ontwikkeling erg goed, ik ben hier heel blij mee.

MP3 is verre van perfect, begrijp me niet verkeerd, maar als de bitrates hoog genoeg zijn kun je het bijna niet horen, 5.1 is wel handig, maar ik moet toegeven dat er zoveel stereo dingen zijn, headphones, tv, cd, dat het lastig zal worden om met zoiets te komen, maar backwards compatible betekend waarschijnlijk in dat tussen nu en 2007 er een verandering plaats vind die langzaam en gestaag alle mp3 veranderd in mp3 surround.
Ik denk niet dat cd's geript kunnen worden op mp3 surround aangezien daar alleen wav stereo opstaat. Dus de normale mp3 zal voorlopig nog wel even de toon aangeven........

verder een goeie ontwikkeling natuurlijk
De nieuwe SA-CD's bieden anders wel degelijk surround sound mogelijkheden hoor. Vooral erg geschikt voor bijv. (klassiek) orkestrale muziek.
Dude, sacd gaat ook niet hoger dan 96KHz... 1 MHz is wel heel veel, het menselijk gehoor gaat niet verder dan 20 KHz en bij de meeste mensen niet eens boven de 16 KHz....

Magoed, OGG ondersteunt wel hogere sample rates... weer een rede om te switchen.
SACD werkt op basis van een 1bit's systeem op 2,8 MHz en is geheel niet te vergelijken met PCM. Omdat het off-topic is, wijd ik er niet verder over uit. Ik geef alleen deze link nog:

http://www.superaudio-cd.com/

Lees voordat je verder blaat...
@ borft
Uit tests is echter wel gebleken dat je tonen boven de 20KHz ervaart, niet per se hoort, maar ervaart. Deze hoge geluiden zijn bv heel belangrijk om je te kunnen orienteren in wat voor ruimte je zit en om te horen waar een geluid precies vandaan komt.
Het heeft wel degelijk een meerwaarde, als je 't hoort weet je pas wat je mist. Ik heb het zelf mogen beleven in de mastering room van Galaxy studios dus ik weet waar ik over praat.
Laat maar eens wat van die tests zien dan.

Over het algemeen is het eerder zo dat ze filters gebruiken die hun -3db punt boven de 20kHz hebben.
Maar die filters hebben wel degelijk invloed onder de 20kHz, en dat kan dan goed de oorzaak zijn dat je verschil kan ervaren.

voor zover het uberhaupt dubbelblinde tests zijn, want die zijn UITERMATE zeldzaam in de audiowereld.
Zonder dubbelblinde test is het eigenlijk niet eens de moeite waard de resultaten te bekijken.
@mjtdevries: Je hebt helemaal gelijk wat betreft het ontbreken van correct wetenschappelijk onderzoek op gebied van geluidswaarneming. Wat echter een feit is, is dat als je naar bijv een live concert gaat er ook tonen geproduceerd worden die buiten het vermeende "hoorbaar gebied" vallen. Dus hoe je het ook bekijkt: voor een zo goed mogelijke reproductie van het oorspronkelijke geluid zul je de hoge tonen net zo goed moeten weergeven. Daarbij heeft de één een beter oor voor details dan de ander en dat heeft weinig te maken met de oren zelf en alles met wat er zich tussen de oren afspeelt.
Ja, alleen ondersteunt MP3 volgens mij geen sample rates van boven de megaherz. Ik dacht dat 48 kiloherz het maximum was.
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat je SACD kan rippen?

Dat zal voorlopig nog niet kunnen.
Houd er alleen rekening mee dat 96KHz sample rate effectief een hoogste toon heeft van 48KHz... 1 frequentieslag heeft 2 samplepunten nodig.
Het is een goede ontwikkeling voor de game-makers. Ik vraag me alleen af hoe groot de bestanden gaan worden. Aangezien op dit moment stereo uit 2 kanalen bestaat en we gaan nar 5 kanalen, schat ik dat de grote met 2,5 vergroot zal worden.

Voor thuis gebruik zal het alleen niet echt een meerwaarde hebben. Je kan je eigen cd's niet naar 5 kanalen helpen.

Wel je films als ze een tool ontwikkelen om alle kanalen op te slaan naar een bestand die je aan je film kan hangen
het zijn 6 kanalen... Dus de bestanden zullen idd 3x zo groot worden.
Van de Fraunhofer site:
Data rates for multi-channel sound comparable to those for current stereo MP3
Oftwel, de compressie is verbeterd en de extra kanalen nemen niet dezelfde ruimte in als de stereo kanalen. Het nieuwe 5.1 mp3 formaat neemt met 6 kanalen netzoveel ruimte in als het oude 2.0 formaat. Blijkbaar kun je de extra surround informatie heel efficient comprimeren.

Info voor techies:
http://www.iis.fraunhofer.de/amm/download/mp3surround/technology/intro duction_to_mp3surround.PDF
Waarschijnlijk zullen we wat van de technieken van Dolby gebruiken zoals die in AC3 zitten.

Dat komt er op neer dat als het signaal van kanaal 1 compleet overstemt wordt door het signaal van kanaal 2, dat je het dan rustig weg kan laten zonder dat je er wat van hoort.

Hoe meer kanalen je hebt, hoe groter de kans dat die situatie voor komt. De compressie is daardoor bij DD5.1 veel efficienter dan bij DD2.0

Bij deze 5.1 mp3 versie zullen ze wel net zoiets gedaan hebben.
Hopelijk niet d.m.v. matrixtechniek zoals dolby surround. Want dat zou meteen de backwards compatibility verklaren met stereo mp3...
toch niet, het .1 kanaal neemt nl maar 0,5% van de bandbreedte van een fullrange kanaal in!
Ik denk dat je bijna gelijk hebt. Het 6e kanaal is natuurlijk puur voor de bass, en dus zal zo'n datastroom iets minder bitsjes verbruiken.

Dus al met al zal mp3 surround ergens tussen de 2.5 en 3 keer zoveel ruimte in gaan nemen op je harde schijf.

[edit] hmm, ik had volgens mij toch ff verder moeten lezen |:(
Perfect, DivX met mp3 surround. Even wachten tot mplayer op mijn xbox media center daar ondersteuning voor krijgt.

Alhoewel films tegenwoordig in prima beeldkwaliteit en AC3 geluid op 2 cd's passen, kan de bespaarde ruimte natuurlijk de beeldkwaliteit alleen maar ten goede komen.
Waarom zou je de AC3 5.1 (Dolby Digital) gaan omzetten naar MP3 5.1? Als je pech hebt neemt MP3 meer ruimte in!!
AC3 5.1 is mp2, omzetten naar mp3 surround zal dus nog wel wat kleiner worden.

En als bij het omzetten van hetzelfde principe als bij 'joint-stereo' gebruik gemaakt wordt dan kun je volgens mij erg veel geluidsinformatie opslaan in een klein bestandje.

De testfile die op de website wordt meegegeven waarmee je je systeem kunt controleren (6_Channel_ID.wav) gaat van 2.94MB naar 140kB. Nu staat er ook niet erg veel geluid in dat bestand (alleen een stem), maar toch een aardig verschil.

\[edit: typo]
Dit is niet correct, AC3 is AC3, geen MPEG1 layer 2 en is door Dolby zelf ontwikkeld als standaard voor digitaal meerkanaals geluid voor TV, Cinema en later ook DVD
Voor zover ik weet is AC3 niet meer dan een transportmiddel voor geluid, hoor, geen codering. Via AC3 kun je evengoed DTS naar je versterker sturen.
AC3 is wel degelijk de codering. (of liever gezegd, de compressie)

SPDIF is een transportmiddel. Via SPDIF kun je DTS naar je versterker sturen.
@scone:
Als je van een film die in stereo is opgenomen (2.0 dus) de AC3 geluidsfile zou kopieeren, dan heb je een mp2 file. Dat een AC3 (5.1) file niet precies een mp2 file is... Ok, maar er zitten dan gewoon voor 3 stereo kanalen 3 files gemultiplexed in een bestand.

@KaiZas:
AC3 en DTS zijn toch echt beide een andere codering voor het geluid. AC3 is dus een 'container'-formaat voor meerdere mp2 files, en DTS is meer te vergelijken met WAV, een ongecomprimeerd geluidsbestand. Hoe je dit naar je versterker stuurt ligt aan je geluidskaart.
Krijgen we dan ook MP3 spelers met 5 oordopjes?
Nee geen 5 oordopjes, maar oordopjes met meerdere speakertjes?
kijk bijvoorbeeld naar de Zalman Surround Koptelefoon
Lijkt me niet, als je je hoofd draait met oordopjes verandert het geluid niet.
Surround met oordopjes is onmogelijk.
Of je moet het geluid veranderen op basis van de hoofdpositie.
Dat klopt niet. Dan zou stereo ook onmogelijk zijn over oordopjes aangezien stereo ook een spatiale techniek is.
Als het geluid meedraait met je hoofd dan doen je hersenen daar niet zo moeilijk over ondanks de loskoppeling van het audio signaal en de visuele/bewegings input.
Het ruimtelijke beeld blijft gewoon overeind.
Sterker nog; met alleen een stereo koptelefoon is het mogelijk om perfect suround geluid te ervaren.
Wij mensen hebben maar twee oren en toch kunnen we duidelijk horen of geluid van links, rechts, boven, onder, voor of achter ons vandaan komt. Dat komt door de aanwezigheid van ons hoofd en oorschelpen, deze vervormen het geluid zo dat wij door jaren ervaring de locatie van de geluidsbron kunnen schatten.
Door filters te gebruiken die de aanwezigheid van het hoofd en oorschelpen simuleren, kun je perfect suround geluid creëren.
Bij XviD/DivX met AC3 geluid heb je een bitrate van 448 kbps. Levert Mp3 Surround dan zoveel besparing op? Over hoeveel kbps praten we dan?
Men zegt ongeveer 160 kbit. Klinkt ongeloofwaardig...
Ik heb vorig jaar op de AES in Amsterdam een demo van het AAC+ formaat gehoord, dit is inmiddels neergezet als de opvolger van het door o.a. Apple Itunes gebruikte AAC formaat.
Men had daar een 5.1 stream in 128 kbit/s die nog heel aardig klonk, even zien of dat nog een concurrent voor AC3, DTS, mp3 etc gaat worden
Een concurrent van AC3/DTS zal het nooit echt worden aangezien AC3/DTS volledig is ingeburgerd op o.a. DVD. Bovendien met zodadelijk Blue Ray (waarvan de standaarden al vaststaan) is er geen behoefte aan nog grotere compressie, eerder het tegenovergestelde.
Het idee is leuk!
Maar naast die paar Hollywood DVD films (die ik bekijk), blijft er alleen een hoog spielerei gehalte over. Ik kan mij wel voorstellen dat in de toekomst games hier veel gebruik van gaan maken.

Dus ik geef liever geld uit voor stereo met een goed ruimtelijk beeld. Ik bedoel waar is 5.1 op de radio, tv, cd, etc?
Ik denk juist dat dit niet voor games geschikt is, behalve misschien voor muziek in games. Dit aangezien geluidseffecten aparte MP3 samples zijn die realtime dienen te worden weergegeven en niet een mp3 bestand die op voorhand in 5.1 is opgenomen.
Is het originele mp3 formaat hier wel op voorbereid? Ik vermoed van niet, aangezien ze bij mp3 pro achteraan het bestand de extra informatie moesten toevoegen, i.p.v. that het in realtime in de datastream van de rest van de audio data opgenomen was.

Ik ben bang dat dit net zo'n oplossing zal zijn, voor de meeste grote en kleine computers niet echt een issue, maar voor streamen van audio is het wel van belang!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True