Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties
Bron: Reuters

De wereldwijde markt voor pc-games is 10 miljard dollar groot. Het overgrote deel van deze markt wordt gedomineerd door 'gewone' spellen, zoals first person shooters of real time strategy games. Games worden echter ook steeds meer ingezet om bepaalde beroepsgroepen specifieke vaardigheden te leren. Deze 'serieuze' games worden gemaakt om een omgeving te simuleren waarin door de 'gamer' bepaalde acties uitgevoerd moeten worden. Zo kan de brandweer gebruikmaken van Hazmat: Hotzone, kunnen aankomende militairen oefenen met America's Army en kunnen school- en universiteitsbesturen vaardigheden trainen met Virtual U. De ontwikkelaars van de serieuze games menen dat vooral jongere werknemers, die zijn opgegroeid met games, veel voordeel kunnen ondervinden van het oefenen van vaardigheden met een computerspel.

Om de serious gamers ge´nteresseerd en betrokken te houden bij het spel, zullen de ontwikkelaars te rade moeten gaan bij de makers van gewone games. "Without addiction, you're out of business," aldus consultant Jim Dunnigan, "serious games have to attain their addiction from the inherently addictive elements of the job." Op dit moment is de markt voor deze simulatiegames ongeveer 40 miljoen dollar groot. Voor de toekomst verwachten Dunnigan en andere analisten echter dat deze markt zal groeien. In de opleiding- en trainingwereld gaat rond de 100 miljard dollar om per jaar en men meent dat het mogelijk moet zijn om via deze games daar een groter aandeel in te krijgen. Het is dan echter wel noodzakelijk dat onder meer de grafische kwaliteit van de games verbetert om zo een realistische situatie neer te kunnen zetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Managementgames kan ik me wat bij voorstellen. Maar een sixflags of efteling zie ik nog geen rollercoaster tycoon 3-achtige appjes draaien...

En America's Army realistisch? Entertainment, actie, schieten, maar in het echt heb je vast nog meer campers en geen wallhacks. Bovendien is er online alleen in clans pure teamplay, en zijn de commando's onderling bij online gaming zelden diepgaander dan 'fire in the hole'...

Beetje wishful thinking van deze consultant...
Veel clans gebruiken de commando's niet maar hebben een headset. Hiermee communiceren zij met de andere teamgenoten. Denk dat je het fysieke gedeelte nooit leert in een spel en ook niet hoe jij geestelijk zal reageren maar taktiek kan je er wel mee oefenen en ook de manier waarop je communiceerd met je teamgenoten.

Games zijn niet de oplossing ze ondersteunen een aantal zaken die een positieve invloed "kunnen" hebben.
Toch helpt het enorm als jij als 18-jarige al 6 jaar lang computer spelletjes hebt gespeeld, het leger ingaat en een helm opkrijgt met zo'n computer schermpje voor ÚÚn oog, koptelefoon communicatie ingebouwd en wat nog niet meer wat ze tegenwoordig gebruiken.

En het realisme van Half-Life2 op dit moment, wordt waarschijnlijk gezien als de kwailteit van Ping-Pong over 5 jaar.

[edit]
En als je een leuk testje wilt doen met iemand, laat hem 7 keer snel "Welk" opnoemen hardop en vraag hem dan "Wat drinkt een koe?", de persoon die 'melk' als antwoord geeft inplaats van 'water', valt vaak buiten de boot als een werkpositie een snelwerkend analitisch persoon vereist. Dit is dan wel een vertaling van de Engelse test "Silk/Milk", maar er zijn zat Nederlandse versies te vinden, die nog steeds in het leger en bedrijfsleven worden toegepast om personen te testen.
het gaat niet om hoe het er uitziet maar eerder over de gevolgen op acties die je neemt in het spel

van de vlaamse overheid hebben we ooit een spelletje gehad waar je eerste minister kon spelen, het doel was om herverkozen te worden. het lijkt mij wel degelijk dat zulk'n spellen er voor zorgen dat men vb politiek beter begrijpt

een ander voorbeeld is capitalism II: een waanzinnig leuk spel voor een economist (bedrijfjes opzetten en beurs in de gaten houden). Helaas hebben zulke spellen een steile leercurve (getuige de 12 tutorials van minimaal 1 uur die je moet doorspartelen voor je kan spelen). dit spel wordt o.a. ook in MBAs aangehaald heb ik gehoord. (Post-universitaire opleiding)
van de vlaamse overheid hebben we ooit een spelletje gehad waar je eerste minister kon spelen, het doel was om herverkozen te worden.
Van de Kongolese overheid heb ik hier Tropico liggen, of, hoe je je onderdanen moet uitpersen, Coups d'Útat overleven en het regenwoud platgooien. :+
Ik twijfel ook aan het nut van AA. Ze zouden de soldaten beter een cursus Arabisch met een hoofdstukje Islamitische cultuur kunnen geven.

Ik vind dat er meer games a la Bridgebuilder moeten komen. Dat zijn nou leuke, simpele, leerzame doch oerdegelijke en verslavende spellen.
Volgens mij is ook het (gedeeltelijk) aanleren van vreemde talen en culturen in een spel te stoppen. Dat zou m.i. een zinvolle toevoeging zijn.
Leuker dan dit uit een boek te moeten leren...
Mijn duits en engels is na DOD, COD en panzers toch al aardig verbeterd, alleen dat russisch is beetje lastiger :+
AA was dan ook vooral gemaakt om mensen enthausiast te maken voor het leger niet om de soldaten er voor te trainen.
Efteling wellicht niet. Maar wat dacht je van flight-simulator? Wordt gebruikt bij echte piloten opleidingen.
Ik meen dat er wÚl een spel speciaal gemaakt is voor de militairen te trainen. Dit is door Novalogic gemaakt en heet Full Spectrum Warrior.

Er is daarna echter een aangepaste versie van gekomen voor de 'echte' gamers, aangezien de leger-versie wel erg realistisch is, en dus niet meer leuk is om te spelen. Dit is een oorlog in het echt nl. ook niet :p

Maargoed, waarom ze dan America's Army hier als voorbeeld hebben gebruikt, dan was FSW toch beter op de plaats geweest.
Het Amerikaanse leger heeft AA ontwikkeld als reclame voor haar leger, het beschouwt het echter niet realistisch genoeg voor training.

Daar hebben ze VBS1 voor:
http://www.virtualbattlefieldsystem.com/
VBS1 is gemaakt op de engine van OFP, maar is realistischer en uitbreidbaar. Er zitten geen standaard missies in, die moeten gemaakt worden.

Update: VBS1 is trouwens ook geschikt voor brandweer en politie, het programma is schijnbaar het laatste jaar zwaar geupdate.

(Ewt zou graag eens deze realistische en voor standaard gamers saaie fps willen proberen, heeft er alleen niet de centjes voor als student :()
Nou, als je een uitdaging wil als gamer, kan je altijd "specialist" es proberen. Dat is ook een mod voor Half-life, net als Counter-Strike, maar dan alleen nog 10 keer moeilijker :).
@ewt jij weet dus helaas niet veel van de AA ontwikkeling. Want het aa dev team bestaat uit een aantal delen. onder andere het Spel team, maar ook een team dat het gebruikt om bv een robot te simuleren en die wordt dus echt gebruikt door het leger.

* 786562 cybermans
Ik denk dat een kogel in real life toch iets harder aankomt dan op je beeldscherm ;)

Er mag dan ook wel wat meer oog zijn voor de gevolgen als je sneuvelt. Ik denk dat wanneer iemand 30 minuten niet mee mag doen als hij geraakt is, toch iets voorzichtiger te werk gaat dan wanneer je direkt weer een respawn krijgt. Besef voor gevaar dus, aandacht voor dat aspect ontbreekt nog te vaak in games. In Operation Flashpoint kon het bijvoorbeeld goed voorkomen dat je 5 kilometer moest lopen tot het slagveld als je omgekomen was. Dat gaf stof tot nadenken voor je een veldje wilde oversteken.
Ik denk dat wanneer iemand 30 minuten niet mee mag doen als hij geraakt is, toch iets voorzichtiger te werk gaat dan wanneer je direkt weer een respawn krijgt. Besef voor gevaar dus, aandacht voor dat aspect ontbreekt nog te vaak in games.
Jij maakt mij niet wijs dat je rustig een half uur met je armen over elkaar als spectator gaat zitten kijken, nadat je door een toevallige nade om het leven bent gekomen...

Er is wel ÚÚn bijkomend voordeel: Je krijgt iig geen last van rsi... :)
als je instructeur je min punten geeft denk ik ook dat je voorzichtiger bent
In Operation Flashpoint kon het bijvoorbeeld goed voorkomen dat je 5 kilometer moest lopen tot het slagveld als je omgekomen was. Dat gaf stof tot nadenken voor je een veldje wilde oversteken.
Ja ALS er respawn of team-respawn is, wat meestal niet het geval is ;).

Ik vind Operation Flashpoint een aanrader als je een realistisch spel wilt spelen (het is iig het meest realistische spel die ik ken..). Helaas moet je door de grote omgevingen een goede internet verbinding hebben als je het online wilt spelen.

Operation Flashpoint 2 is er overigens bijna.
Ja er zit toch zeker wel een kern van waarheid in... sinds ik Need for Speed Underground 2 speel ben ik 's ochtend toch een stuk sneller op me werk :)
Hmja en ik score beter bij de chicks dankzij Leisure Suit Larry :P
Ja nou, en sinds ik Manhunt speel...

ach wat zei mijn advocaat nou ook weer???
Spreken is lood, maar zwijgen is alluminium ofzo...
Laat maar...

Maar eigenlijk is dit wel vreemd, de game industrie wordt continue aangeklaagd vanwege spelletjes die geweld zouden opwekken. De game community zegt vervolgens dat mensen niet zoveel beinvloed worden door games, maar in deze nieuwspost zegt een aantal tweakers dat je iets van games kan leren en opsteken. :z`

@2 hla: Ik snapte wat je bedoelt, en ik was het ook met je eens uiteraard, ik vond het een grappige paralel.
@ hla, dus jij denkt dat als iemand zijn versiertrucs uit Leisure Suit Larry haalt, geen gedragsveranderingen moet ondergaan om meer vrouwen te versieren???

No offence FaNtJuH ;) (alsjeblieft, flame me niet)
Er is natuurlijk wel een verschil tussen kunde en gedrag. Dat ik beter kan scheuren, versieren of hakken, betekent natuurlijk niet dat ik dit in de praktijk vaker zal toepassen. (Eh, behalve dan.... ;) )

edit:
@THC Euh...euh...ik had het over het scheuren!
(Serieus: Nee, maar wel dat je 'normaliter' zelf in staat bent om wel of niet voor het tonen van deze gedragsverandering te kiezen. Over dit onderwerp valt nog veel meer te zeggen, maar ik vindt dat je dit onderwerp dan eerst in een bredere maatschappelijke contex moet plaatsen.)

@THC2 Inderdaad leuke parallel, maar ja, m'n serieuze reactie werd veroorzaakt doordat ik mezelf herinnerde dat ik vorige week daadwerkelijk versiertruuks uit Leisure Suit Larry gebruikt heb en dat maakt dus manhunt-gedrag bij mensen los, zonder dat deze mensen in staat waren hiervoor vrijwillig te kiezen. :( (Gelukkig ook veel Need for Speed gespeeld de laatste tijd. :) )
Game markt slechts $ 10 mld groot????

Volgens deze link zou de markt dus rond de $ 25 mld liggen. scheelt nogal.
http://www.hollywoodreporter.com/thr/pwc/talking_display.jsp?vnu_conte nt_id=1938902

Een ander artikel op tweakers impliceert dat 10 mld wel erg laag is omdat games voor gameconsels in USA incl. bijbehorende hardware $ 3.5 mld groot is. Dat is dus zonder de rest van de wereld en zonder de pc games.
http://www.tweakers.net/nieuws/33478

Vraag me wel eens af hoe zoiets gemeten wordt.

--typo--
10 miljard lijkt mij ook wat weinig, volgens mij heeft de schrijver van dat artikel maar weinig research gedaan en zich beperkt tot de (kleinere) PC-markt.

Het overgrote deel van de gamemarkt wordt echt niet gedomineerd door realtime strategy en FPS, ja alleen de op de PC dan.

De console markt is stukken groter en daar domineren de FPS'ers in veel mindere mate en real time strategy bestaat daar nauwelijks.

Beetje jammer dat mensen z'n onzin eruit kunnen kramen zonder eerst eens globaal de markt te onderzoeken en tot de ontdekking komen dat de PC-markt maar een klein gedeelte is van het totaal.
Ik voorzie straks wel dat het verschil tussen realisme en simulatie kleiner gaat worden, fouten kunnen dan verweten worden in de trend van 'we hebben het geoefend in de simulatie en daar lukte het wel', is misschien nu nog wel vergezocht maar het is straks wel mogelijk. Computers en grafische engines+videokaarten worden steeds sterker en krachtiger en games komen steeds meer waarheidsgetrouw over.

America's Army is trouwens serieus een trainingsprogramma voor een deel van de Amerikaanse mariniers alleen is een groot deel 'gestript' om het wat interessanter en leuker te houden voor gamers. Ik las ook dat adhv. de resultaten van spelers, actief gerecruteerd wordt, dus als je goed presteer in AA dan kan je een baan als zandhaas krijgen :)

Zo is NovaLogic's Comanche ook gebruikt voor trainingsvideo's voor helikopter piloten, natuurlijk is wat wij gamers voorgeschoteld krijgen heel wat andere koek dan wat piloten/soldaten te zien krijgen, maar games en realiteit komen steeds dichter naar elkaar toe.
Ik las ook dat adhv. de resultaten van spelers, actief gerecruteerd wordt, dus als je goed presteer in AA dan kan je een baan als zandhaas krijgen
haha, zie het al voor me..blijkt het een 13-jarige nerd te wezen zonder enige conditie omdat ie 24/7 achter z'n pc zit :P
Voor de sport worden spellen al vaak gebruikt.

zo hebben meerdere coureurs al bekend...dat zij bepaalde race games spelen om een voor hen onbekend circuit te leren kennen.
dat klopt inderdaad; ik heb jaaaren geleden eens een interview met Jos Verstappen gezien, waarbij hij Grand Prix 1 speelde om bepaalde circuits te verkennen...(of was het nou omdat ie weereens geen team had) ;)
Gran Turismo?
Formula F1 2004?
Etc, etc ??

:7
Met die onbemande voertuigen ziet oorlogvoeren in de toekomst er waarschijnlijk toch al steeds meer uit als een spel (zo zal het ook voelen)

Tenminste voor degene achter het scherm die het voertuig bestuurd. Degenen op wie het voertuig afkomt zal het wel niet echt als spelen ervaren.

Wat een "fijne"ontwikkelingen he?
Ach het zal wel een traumaatje of wat schelen bij de landen die het als eerst geimplementeed hebben (VS ea)


Voor de andere toepassingen zoals managementstraining of verkooptraining lijkt het me inderdaad zeer nodig om vooral te focussen op gezichten zodat de getrainde goed kan zien of hetgeen hij/zij zegt effect heeft.
Vraag me trouwens af hoe goed die software wel niet moet wezen, die moet namelijk echt begrijpen wat de getrainde zegt, het is natuurlijk niet zoals bij de oude Larry dat je gewoon vijf opties hebt oid daar is een verkoopgesprek of vergadering toch net iets te gecompliceerd voor als het binnen de eigen woorden van de getrainde moet vallen.

Gr. S.
Gamen niet alleen goed voor oog-handco÷rdinatie
Klopt.. zo te lezen is het ook ZEER goed voor de economie! :7
valve heeft een aardige engine klaar voor gebruik
daar kan je best een aardig virtiual brandje mee simuleeren
politie zou ook aardig kunnen leeren waneer wel en niet geweld te gebruiken
(meschien ook niet en probeeren ze in RL ook een zo hoog mogenlijke frag te haalen :+)

en counter strike heeft heelemaal weinig nodig voor het leger
of meschien gebruiken ze dat al
en counter strike heeft heelemaal weinig nodig voor het leger
of meschien gebruiken ze dat al
Dat meen je toch niet serieus? CS is een onrealistisch arcadespelletje waarin je als Super Mario kan springen in zeer beperkte omgeving.
Niet voor niets is Operation Flashpoint omgebouwd tot virtual Batttefield simulation vanwege zijn mogelijkheid om grote omgevingen weer te geven en realistische gameplay.
Welcome to the real world, player-x.

Denk je nou echt dat een spel als Counter-Strike realistisch genoeg is om door te kunnen als simulator voor het leger ? :'( Welke soldaat heeft de keuze uit tig verschillende wapens, kan zomaar iedereen van de andere partij omver schieten (en daar nog voor worden beloond ook) en kan overnieuw beginnen als 'ie doodgeschoten wordt ?
Ja hoor. En bij iedere leger oefening schieten ze je ook dood als je faalt?


Dat over overnieuw kan beginnen is meer een les. Dat je beloond word als je je target neer haalt is logisch, in het leger krijg je dan ook promotie als je die goed/ vaak doet.

Qua schieten is het idd een beetje teveel game en te weinig realiteit, maar het gaat ook op de team play. Wie dekt welke posities in een kamer van type x of y bij een (on)bepaald aantal tegenstanders.

Wat te doen bij gijzelnemingen, hoe maak ik een voertuig of gebouw onschadelijk.

Dat soort dingen leer je echt wel uit spellen als CS. Ik hoorde een keer dat een of andere drill sergeant zijn jongens quake 1 liet spelen, om zo te oefenen hoe je een ruimte binnen stormt. Spellen als CS of CoD zijn wat dat betreft veel realistischer. De wapens zijn echter, de omgeving de charaters etc.

Als bonus krijge je ook nog eens een magnefieke hand-oog co-ordinatie, wat handig kan zijn bij rl schieten, sniperen of leggen van vallen.

je snapt dan zelf ook wel dat 24/7 cs, cod of quake een goeie training is voor het leger, anders zaten er gewoon miljoenen soldaten heledagen thuis nix te doen.

Conditie op peil houden, vechtsport, schietoefeingen, krachttraining, survilalen...en als je op de kazerne komt eerst een potje cs om te bepale welk team er wle of geen toetje krijgt :Y
hmm persoonlijk denk ik dat Rainbox Six e.d. voor hostage situaties dan wel iets realistischer is. Met name de damage. Als je in je been wordt geschoten ga je trager lopen. Je kunt gewond raken zonder dood te gaan maar niet meer in staat zijn actief mee te doen.
Als je in je been wordt geschoten ga je trager lopen.
correctie: als je een keer geraakt wordt ga je al gimpen wel als je in de kop schiet dat je direct dood bent }>
Nou,

die jongen in Duitsland die op school jaren geleden iedereen neerknalde. Had het meeste van zijn vaardigheden geleerd van Counter-strike. OK, hij was geen SAS of Navy SEAL maar heeft toch behoorljik veel schade aangericht
Ik zeg niet dat het meteen gebruik kan worden maar het heeft heel veel elementen al in zich die door het leger gewaardeerd zullen worden
en nee niet voor een actie met desertstorm omvang maar meer presisie missies
en het moet meschien meer een aanvulling zijn die leuk is en blijft maar nog steeds leerzaam
om te winnen heb je nodig

1 teamplay je moet samen werken om te winnen
(en door gebruik van een headset leert men snel te comuniseeren)

2 tactiek is erg belangrijk en word ook zeer bevorderd door het spel

3 in vergelijking met Q3 als je dood gaat blijf je dat ook tot een nieuwe missie

4 een gebouw zou zeer snel ge` emuleert kunnen worden zo dat geoefend kan worden hoe te bewegen in het gebouw en wat de plattegrond is (je het geen mooi behang en dergelijke nodig om je zelf bekend te maken met de plattegrond)

5 het is verslavend en minder vermoeiend dus je zou langer kunnen trainen
(waarschijnlijk willen ze zelf in hun vrije tijd trainnen)

6 al de wapens beschikbaar voor een missie kunnen in gevoerd worden
(dus bv alleen een mes, pistool, (flash)granaten keuze uit een uzi of een (sniper)geweer bv)

7 een fout kan meteen dodelijk zijn of zwaar gewond men kan invoeren dat men voor een gewonde teammate moet zorgen anders krijgt men min punten

8 men zou zelf de persoonlijke ervaring en vaardigheid kunnen programmeren in het spel
bv door test op een testparcours te meten hoe goed iemand in het echt is met een wapen dat over te brengen in het spel
en bv het bewegen van de scoop op sniper geweer meer of minder te laten zijn zo dat de trainee weet wanneer hem wel en niet te gebruiken
Veel van wat je zegt, zit wat in. Maar in the real world kan ik achter een krat schuilen zonder dat iemand me kan zien. Ik kan liggen. Ik kan op een ander schieten zonder bang te zijn voor kogels van zijn kant (virtueel dood is niet zo erg :)).

Counter-Strike levert misschien een leuke basis, maar dicht bij de werkelijkheid is het nog lang niet.

Het probleem zit hem niet in de vaardigheden, het probleem zit hem in de psychologie. Als iedere anti-terrorist en terrorist een huis zou bestormen op de Counter-Strike manier, dan zouden we al heel snel geen terroristen en anti-terroristen meer over hebben :+.
het gaat dan ook echt om een aanvulling
en in tegen stelling to shooters worden de soldaten hier beoordeeld door een instrukteur en kan een filmpje gemaakt worden hoe de trainee het deed en daar na beoordeeld worden op zijn taktiek

en hoe lang duurt een actie van een echte anti-terrorist unit 30 tot 60 sec. meestal in het echt gaat het nog sneller dan in counter strike
men wacht tot men weet waar elke terrorist bevind voor dat men aan valt in het echt
nee waarschijnlijk gewoon oerdom wat ik ben dyslexic maar bedankt voor de vriendelijke opmerking ;)
maar wil wel een een IQ test met je doen en zien hoe hoog jij komt daar mee 8-)
Her ubermens
counterstrike is zo'n chaotich:
wie-kent-de-kortste-route-en weet-waar/wanneer-het-hoofdje-komt spel

nee nix voor mij dan is ravenshield nog wel mooier
ik hoop dat er binnen kort een vervolg op komt (PC)

die uitgekauwde UT engine is ook wel een beetje outdated ik snap ook niet dat ze nog steeds splintercell enzo daarop laten draaien :Z
[quote0counterstrike is zo'n chaotich:
wie-kent-de-kortste-route-en weet-waar/wanneer-het-hoofdje-komt spel[/quote]

voor een anti terorrist actie is dat nou presies wat je wild
en voor leger acties kan je grootere mappen maaken om stads orlog te trainen
het hoeft er niet mooi uit tezien kaale muuren is voldoende

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True