Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Bron: Clanbase, submitter: Killerman007111

Clanbase, Europa's grootste gaming site, heeft aangekondigd dat het gaat samenwerken met de Global Gaming League, de Amerikaanse organisator van online wedstrijden in allerhande games. Deze laatste schonk tijdens het voorbije jaar alleen al meer dan 100.000 dollar weg als prijzen voor verschillende finalisten en overwinnaars. De GGL zal Clanbase bijstaan in marketing, ontwikkelingen, promotie en op logistiek vlak terwijl de drie managers van Clanbase in de adviesraad van de GGL opgenomen zullen worden. De GGL beschikt bovendien over enkele full-time medewerkers, waaronder ook een verslaggever die nu ook Clanbase-wedstrijden live zal kunnen verslaan. Het is dan ook de ambitie van beide sites om na verloop van tijd ÚÚn grote organisatie te worden die wereldwijd toernooien voor de beste teams of spelers uit Europa, Amerika en AziŰ te organiseren.

GGL & CCB
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Goeie zaak als de on line gaming community meer exposure krijgt hierdoor. Het lijkt me bijvoorbeeld leuker om naar verslagen van on line matches te kijken op TV dan naar menig ander programma dat wordt uitgezonden.
Misschien heeft de NOS hier wel oren na. StudioSport zoekt nog opvulling :Y)

Even serieus: ik denk dat zoiets op TV zeker wel kijkers zal trekken. Mits het natuurlijk ook interessant genoeg is. Samenvattingen van interessante wedstrijden en natuurlijk hoogtepunten/stunts/bloopers. Je zou er zo een half uur mee vol krijgen per week! (Misschien wel per dag...)
Als er eenmaal geld voor is, is het in mijn ogen best mogelijk om het te realiseren.

Ook is het misschien mogelijk om EU vs. USA te doen. Alleen voor de top 3. Als er toch geld is, kun je de 3 beste van beide continenten op een leuke verbinding zetten, zodat ook het pingprobleem is opgelost. Dan kun je pas echt goed zien of er zoveel verschil is in tactiek en/of niveau.

Just a few thoughts... :z
Als jullie nou allemaal s niet zo moeilijk doen over pingtijden enzo, dan kom je erachter dat het tijdsverschil ook te groot is ;)

Denk niet dat er veel mensen zijn die midden in de nacht een wedstrijd willen gaan spelen...
Ik speel iedere zaterdag een BFV match van 12 uur (niet de volledige 12 uur gelukkig).

't begint 12 AM EST en eindigt 12 PM EST
omgerekend van 18:00 tot 06:00.
meestal hou ik het rond een uur of 2 Ó 3 's nachts wel voor gezien en dan nemen mijn Amerikaanse maten het over om de rest van de wedstrijd af te maken :)

Ook niet onoverkomelijk
Dat ping probleem is niet op te lossen, de snelheid van het licht is gewoon te laag voor een goede ping-tijd tussen de werelddelen.
Weet je dat ik me serieus wel eens bezig heb gehouden met die vraag :?

Wat nou als er midden op de Atlantische Rug een "IT-booreiland" werd aangelegd als knooppunt voor transatlantische verbindingen.

Plaats daar servers voor gaming, videoconferencing of andere toepassingen die extreem lage latency-tijden vereisen en je bent klaar ! :)
de lichtsnelheid heeft er weninig mee van doen.

de aarde heeft een omtrek van iets minder als 40.000 (39.898km om precies te zijn)
zelfs als je helelmaal rond moet met lichtsnelheid zou de je maar 130ms aan reistijd opleveren.
alleen hoef je altijd maar voor de helf rond in het uiterst geval, wat 65ms opleverd maar ping tijd is een round trip dus 130ms aan pingtijd.
ik weet niet hoe het met jouw zit maar daar kan ik prima mee gamen.
en als je kan slim bent en een server uikiest die zo ongeveer halvwergen iedereen staan moet kan je beiden goed speelbare pings hebben. in theory iniedergeval.
Countess heeft gelijk.

Even de rekensom nog iets verduidelijken;

Snelheid van het licht = 300.000.000 m/s
dat is 300.000 km/s (moeilijk)

de gemiddelde afstand van amsterdam naar de USA is ongeveer 6000 km

6000/300.000 = 0,2s = 20 ms

Dus met de snehlheid van het licht heeft het inderdaad niets van doen.
Niet de afstand, maar het aantal routers dus jouw en de server is vaak bepalend.
Ik geloof dat de signaal niet van plaats naar plaats hemelsbreed gerekend kan worden, want het signaal gaat op een gegeven moment ook naar een sataliet toe en moet weer terug naar aarde. Ik geloof dat de afstand dan wel weer wat groter is. Bovendien gaat een signaal eerst ook nog eens door kabels heen die worden ook niet bepaald recht aangelegd.
en een server uikiest die zo ongeveer halverwegen
Halverwegen ergens in de atlantische oceaan :+
@ Countess en Krap Nek,

Jullie hebben gelijk als je zegt dat het niets met lichtsnelheid te maken heeft, maar die rekensom van jullie heeft daar weinig mee te maken.

Het gaat om de pingtijd tussen jou en jouw provider, tussen jouw provider en de provider van de server waar de game gehost wordt, enz. En deze tijden worden, zoals Cid hieronder al aangeeft, voornamelijk be´nvloed door het aantal en type routers wat er tussen hangt.
Nederland is 2 bij 3 ms groot (berekent in rechte lijnen).
Europa is zo'n 20ms en de west kust van de US is te halen in ook wel die 20ms.
Naar Japan of Australie (round the world) is 200ms RTT.
Hier zijn voldoende presentatie van SurfNet origine aan vooraf gegaan.
...op een of ander eiland...tokelau misschien :z
zoiets hebben we al genaamd Nederland met de AMSXI
Ik weet niet of dit wel z'n goed idee is, Gamers bepalen namelijk graag hun eigen ladder waar ze in gaan ranken, en als je niet op clanbase wil spelen, en de op 1 na grootste gaat samen met clanbase, ga je naar nummer 3 waar je nie zoveel prijzengeld krijgt, duz ze verplichten je min of meer om clanbase te spelen,

Ik hoop dat ze met een goed plan komen om de matches te organiseren en er niet een TE grote draai aan geven en daardoor niet al te veel gamers verliezen

In mijn ogen is dit wel een goed plan, nu zijn de gamers meer "united" we hebben dalijk 1 grote massa :)

edit:

slaap nog beetje typo's
GGL was voor het grootste gedeelte op de amerikaanse markt gericht. Gamers uit europa hadden hier nauwelijks iets mee te doen. Daarom gaat je redenering van de nummer 1 naar de nummer 3 niet echt op.

De keuze voor europeese clans wordt door de samenwerking niet veranderd. Het enigste verschil is dat ClanBase nu waarschijnlijk wel mogelijkheden krijgt om prijzen te geven, wat het vroeger niet had.
pardon? The CPL is nu de gene die dominant is hoor en daaro maken ze flink gebruik van. Oa Day of Defeat gebruiken terwijl ze Call of Duty beloven, Een "dooie" game als PainKiller gebruiken terwijl de halve scene ondertussen zich focussed om Doom 3, Ruzie zoeken met andere orgas, Het plannen van een groot event op een groot event in europa, CS:Source gebruiken ipv CS 1.6 en nog veel meer dingen wat niet klopt. Ik zeg dit niet uit mijn eigen mening maar ik zeg dit met name van de scene zelf. Trouwens als je de top van de Esports een klein beetje uberhaubt volgt dan had je dit kunnen weten en niet zo'n rare re-actie op gemaakt.

Trouwens, ClanBase is voor iedere gamer, low/mid high skilled, populaire games of niet ClanBase zal ALTIJD dit blijven supporten. Trouwens ook word dit nog steeds gerunned door gamers en zelfs met de GGL League zal dit zo blijven. Alleen de top in Counter-Strike, WC3 etc etc zal geld en extra aandacht merken.
Opzich een goed idee natuurlijk.
Maar ik snap nog niet helemaal hoe ze alles aan gaan pakken.

Het blijven toch twee gescheiden werelden. De amerikaanse gamer speelt nu op GGL en de europeaan speelt op Clanbase. Ik zie nou niet echt dat mensen gaan mixen of dat er een grote competitie komt met amerikanen en europeanen, daar is het ping verschil nog veels te groot voor.

Dus wat wil GGL nou eigenlijk? Clanbase toernooien sponsoren? En dan? Of samen een groot toernooi, ladders, cups?
Niet haalbaar, tenzei ze zich op LAN's richten.
Het hoeft toch niet specifiek op LAN's gericht te zijn. Zoals al in het artikel vermeld staat gaat het ook om elkaar te supporten m.b.t. marketing. Ik denk dat dit alleen maar ten voordele werkt van de online game-ervaring.

Daarnaast kunnen er wel Clanwars gespeeld worden. De ene match op de Amerikaanse Server met nadeel voor de Euro's, de andere match andersom. Goed initiatief! :)
Het lijkt voorlopig niet de bedoeling dat amerikaanse clans online zullen gaan spelen tegen europese. Daar is het ping verschil inderdaad nog te hoog voor.

Ik neem aan dat voor deze samenwerking gekozen is omdat beide leagues elkaar veel te bieden hebben. GGL heeft veel sponsors onder zich en een hoop marketing ervaring, ClanBase heeft een enorme community opgebouwt in Europa en jarenlange ervaring in het organiseren van een grote hoeveelheid toernooien. Verder zijn het niet echt concurrenten van elkaar omdat GGL zich op de amerikanen richt en ClanBase op Europa.

Daarom zal deze samenwerking waarschijnlijk zo goed gaan verlopen.
en natuurlijk weet jij hoe dit intern gaat? Doe normaal zeg hiero is maanden planning van af gekomen. Mensen zijn zelfs enkele keren naar USA geweest om dingen af te spreken. Enfin ik ga je niet nog meer afzeiken.
Zijn we dat inmiddels niet gewend? Dat eeuwige geblaat van mensen die ergens over beginnen maar niet weten hoe de vork in de steel zit.

Op de een of andere manier denken mensen steeds dat het ineens USA clans tegen EU clans wordt, terwijl het er alleen maar om gaat dat de 2 partijen hun krachten bundelen.

Lieve Ins :x
ben nu flame bait geworden ;( harteloze mensen.
#care :)

Ach ja, jij weet waar je het over hebt en omdat anderen dat niet begrijpen/zien keuren ze het maar gelijk af ipv je misschien gewoon het voordeel van de twijfel te geven.

Jammer dat ik je niet "omhoog kan modden", nu ben je voor de rest van je leven als flamebait veroordeeld *boehoe* :(
haha true so true.. andere is teminste wel lief inzicht vol geworden! Hulde aan die mensen :D
In mijn gaming jaren heb ik gemerkt dat Amerikanen anders gamen dan Europeanen.
Bij mijn ervaring was dat met Tribes 2.

Amerikanen spelen het spel met de stijl van tribes 1, terwijl de europeanen meer trouw aan het orginele concept blijven.

dit kan natuurlijk voor problemen zorgen, of niet.. want dit is maar een van de vele games die op league nivo gespeeld word.

Maar erg goed van clan base om zich in een grote organisatie te zetten.
Met deze steun kan het gamen in Nederland en Belgie uitgroeien en meer bekentheid krijgen.

Misschien zien we dan leuke game verslagen.
Niet van die vloek feestjes van pubers zoals je die nu hebt op TMF.

@Pietervs:

Verschil in stijl ( bij Tribes dan ) is de manier van puntentelling, MOD gebruik cq. snelhied van de gameplay.
mwoa.. dat verschilt per spel.
Ik spel heel veel Battlefield Vietnam in een online tournooi en daar merk ik eigenlijk weinig verschil tussen Amerikanen en Europese spelers in stijl.

Wat ik trouwens wel even het noemen waard vind is het verbeteren van de internationale pings!!
Toen ik in 1997 begon met Quake pingde je naar Amerika ergens tussen de 200 en 300, AustraliŰ 800.
Tegenwoordig kan ik met 2mbit ADSL in Amerika spelen met een ping tussen de 90 en 100, goed speelbaar dus! (voor Battlefield iig). AustraliŰ slechts 250, een grootschalige vermindering dus.. ondanks dat het te veel is om goed te spelen.

Dit, in combinatie met technieken als teamspeak, brengt internationale gamers dichterbij elkaar dan je denkt!
Amerikanen spelen het spel met de stijl van tribes 1, terwijl de europeanen meer trouw aan het orginele concept blijven
Niet gehinderd door enige kennis van online gaming, maar maakt het verschil in stijl dan wat uit voor het spel zelf?
Als ik (bijvoorbeeld) naar het tennissen kijk, zie ik dat Krajiceck een andere stijl had dan Haarhuis, maar die twee konden toch een leuke partij spelen :)
Misschien bedoelen ze dat wat voor jou een vanzelfsprekendheid is, voor de ander een cheat is, of toch een niet echt geaccepteerd issue.

Zo speelde ik indertijd vrij veel Medal of Honor, en op sommige server was er geen probleem met het rondlopen met een shotgun, en op andere begon men je meteen duidelijk te maken dat dat echt niet kon en dat dat zo in de regels van die server stond. Ik denk dat ze zoiets bedoelen met "verschil in stijl".
waaronder ook een verslaggever die nu ook Clanbase-wedstrijden live zal kunnen verslaan.
"Komt dat Schooooot"!

:+
ooit de webradio reports gehoord van bijv. Quake-CPL games? Ik heb nog wel een aantal oude matches in .mp3 ergens op CD :)
en... BINNEN!!!!! :Y)
Ik vind zelf dat ClanBase veel te groot is geworden voor zijn eigen goed. Er word ook verder niets meer aan de site software gedaan, en in een geval als websites is stilstand meestal achteruitgang.

Daarnaast is er naar mijn mening te weinig crew voor goed beheer/toezicht. (NOFI Insomnia). Voorbeeld: Een (ik dacht) Frans/Spaanse clan joined de Benelux ladder en er word niets aan gedaan. Dat is toch te gek voor woorden :?

Nee, geef mij maar lekker een beter systeem. We zijn dan zelf ook bezig met een Nederlandstalig systeem in de hoop mensen in Nederland en BelgiŰ onderdak te kunnen bieden :) Ik zal de link maar niet geven vanwege spam though ;)
We zitten met +- 200 man in de Crew, er is echt wel genoeg Crew hoor. En volgens de regels mag zo'n clan die ladder joinen, als ze zich maar aan een aantal voorwaarden houden. Ipv te zeggen dat dat CB's "schuld" is, zou je zelf eens de regels kunnen bekijken ipv in de rondte te blaten.

Ook ben je nummer zoveel die zegt een beter systeem aan het maken te zijn, wat ga je dan precies beter maken? en hoe? en wanneer is het af? en wanneer ga je laten zien waarom en waardoor het beter is?

Veel woorden, weinig daden imo.
Ik vind het gewoon achterlijk dat een clan van buiten de benelux de benelux ladder kan joinen :/

Waarom heet het anders een BENELUX ladder, en ten tweede, wat is het nut van een benelux ladder als de clans niet uit de benelux komen?
Dat is je eigen deur intrappen IMHO.

Daarnaast kan het vaak nog weleens heel lang duren voordat je match conflict opgelost is, daar heb ik ervaring mee :X

Als laatste is het systeem (net) draaiende. De eerste match is gespeeld (met ETTV erbij) en men is er tevreden over. Site kan nog wel wat verbeteringen gebruiken, maar ik ben er dan ook dagelijks mee bezig :)

We hebben al 200 geregistreerde leden in iets minder dan 2 weken, dus blijkbaar is er animo voor? :Z
@ insomnia
De CPL moet je ook niet naar kijken, het gaat in dit geval dan meer om CAL, CAL is beter te vergelijken met ClanBase, als een league/ladder systeem, maar ik zie je punt wel in waar je op doelt.
Maar ik ben benieuwd welke kant dit op zal gaan, voorlopig zal je de eerste tijd denk ik nog niet veel van terug zien als gamer, misschien op de latere termijn wel, we'll see.
:Y) hehe doelde daaro niet op. Maar ClanBase heeft bij de top scene in CS etc weinig invloed op dit moment. Vond beetje rare uitspraak :)
Kan clanbase niet eerst aan iets anders werken zodat clanbase altijd goed bereikbaar is ? :D
ClanBase is de laatste tijd al een stuk beter bereikbaar dan een jaar geleden. Vergis je ook even niet in het aantal pageviews per dag en de lage hoeveelheid beschikbare middelen om die op te vangen.

CB is altijd gratis geweest, had geen sponsoren naast Xs4all en dan is het heel lastig veel servers even uit je eigen zak (gelukkig niet die van mij :)) te kopen om de performance hoog te houden. Ik denk wel dat dit ervoor zorgt dat CB qua hardware kan uitbreiden en dus in de toekomst de snelheid van de website vooruit gaat.
qsecaor: Wat denk je dat daarvoor nodig is en halen ze nu binnen via GGL???

Juistem, geld...

Verder merk je er op CB amper wat van, omdat het enige wat er waarschijnlijk gebeurt een opfrissing van het match-systeem betreft en vermoedelijk een toevoeging van een laag prestige-tournooien boven de EuroCups (of een vervanging van de EuroCups misschien, maar vermoedelijk niet).

En hopelijk weer LAN-finales voor de grote tournooien.

Plus hopelijk wat meer exposure voor sommige games die wel vrij grote scenes hebben, maar geen CS zijn, omdat ze daar nu net WEL wat geld voor over hebben. Maar dat zal van de insteek van de marketing-afdeling afhangen. Gaan ze voor GROTE bedragen in weinig games of proberen ze wat meer diversiteit in hun aan bod te brengen en langs die weg meer mensen aan te spreken.
qsecaor: Wat denk je dat daarvoor nodig is en halen ze nu binnen via GGL???

Juistem, geld...
Clanbase had door middel van sponsering al een compleet rack gevuld met traffic all-in kunnen krijgen bij een grote ISP, maar heeft daar vooralsnog niets mee gedaan (voor wat ik gehoord heb) dus geld hoeft niet perse.

Overigens heb ik al geen tijden meer last van slechte bereikbaarheid......
Komen d'r nou nog mooiere icematjes van clanbase zeker? :Y)
Denk dat het niet meer om Icematjes zal gaan, maar om de meer modernere muis ondergrondjes :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True