Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: VR-Zone Hardware

ATi logo (klein)Bij VR-Zone Hardware hebben ze een kleine vergelijking gemaakt van de prestaties van een ATi Radeon X800 met verschillende generaties Catalyst-drivers in Doom III. De laatste beta, Catalyst 4.9, had immers als enige doel de prestaties in Doom III te verbeteren. In de default demo op hoge kwaliteit lijkt er zeker sprake te zijn van een verbetering. Vooral in de laagste resolutie is het verschil aanzienlijk, zo'n 8 procent, maar nog lang niet voldoende om het verschil met nVidia's topmodel goed te maken, zoals bijvoorbeeld uit de eerder besproken resultaten van AnandTech blijkt.

Default Demo, High QualityCatalyst 4.7 (fps)Catalyst 4.8 Beta (fps)Catalyst 4.9 Beta (fps)
1024 x 76863.466.468.4
1280 x 102448.949.651
1600 x 12003737.238
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Pasop met deze beta driver, want in vele andere threads heb ik al gelezen dat er ook veel mensen zijn die juist meer problemen hebben gekregen door deze driver. dus be aware... gewoon ff wachten tot ze de bugs eruit hebben, zoveel merk je er toch niet van..
Je kunt dan beter de tweaks proberen met bv het verhogen van de Cache in Doom3, dit resulteert voor veel mensen in al een ontzettend beter resultaat (bij trage systemen soms 30 to 40% verbetering, door enkel en alleen de cache te verhogen..) Bij mij bv kon ik hierdoor van high naar ultrahigh bij 1024x786 met een ati 9800pro kaart.. (cache van 20 naar 512)..
Gewoon ff zoeken voor tweaks en ge zult ook tevreden zijn..
daarom lijkt 't me ook zeer handig om even de oude atiglxx.dll te backuppen, dit heb ik voor de zekerheid wel even gedaan. Verder heb ik doom 3 ook genoeg getweakt, natuurlijk met zoveel mogelijk visual effects!

http://ucguides.savagehelp.com/Doom3/FPSVisuals.htm
Gewoon volkomen nutteloos imo. Wat maakt het uit of je nou op 63 fps speelt of op 66 :? ?

Het gaat hier natuurlijk wel om de beta-versie van deze driver, dus ik hoop wel op verbeteringen... Ik heb zelf een wat trager systeem (PIV 2.26 en een 9800pro @ XT) dus een flinke performance boost is voor de bezitters van een "wat minder" systeem natuurlijk mooi meegenomen...
Je kunt zeggen wat je wilt, maar een prestatiewinst van bijna 8% (1024x768) met alleen een nieuwe beta OpenGL driver is gewoon een goede prestatie. Het mag ook duidelijk zijn dat het ATi driver team flink is uitgebreid, te zien aan de resultaten die ze op korte termijn boeken.

Dat de X800 daarmee nog steeds achterloopt op nVidia's topmodel, is geen wonder, dit is al meer dan een decennia het geval met OpenGL spellen. Neemt niet weg dat dit zeker wel een stap in de goede richting is en ik denk dat iedereen wel uit kijkt naar de final versie.
decennia zonder vriendjes noemen we een decennnium. Decennia zijn tien jaar per stuk. Even denken hoor... tien jaar terug...
QUAKE 1 ! en daar was pas in 95 een OpenGL versie van beschikbaar, toen de Voodoo kaart uitkwam. ATI maakte toen helemaal geen game-3d kaarten, en nvidia al evenmin.
Wellicht bedoel je dat zolang ATI de Radeons op de markt heeft de GL prestaties achterblijven bij het d3d geweld? Maar dat zegt weer niets over de verhouding tot nvidia, waar het met opengl wel beter gesteld is maar met de pretaties weer niet.
@Nyarlathotep (niet bedoeld als Flame of Troll Or what so ever!)
Een wat trager systeem? Beetje last van een minderwaardigheids complex?

Je hebt op zich wel gelijk over het nut van deze performance boost. Doom 3 is namelijk begrenst op 60 FPS dus meer maakt daar niks uit. De Kwaliteit van het gerenderde beeld is veel interessanter. Zie daar niks over staan
Dat is gewoon niet waar. Er ontstaan altijd situaties waar je videokaart geen 60fps weer kan geven en de fps droppen naar 35 of minder (als je veel monsters tegenkomt etc.). In zo'n geval zijn wat extra frames altijd meegenomen wat betreft de speelbaarheid. Veel X800 eigenaren hebben dus zeker wel baat bij deze nieuwe drivers.
Héla, de 9800-eigenaren niet vergeten hé :D
Die zal vast en zeker omhoog gaan. Als je gewend bent om op 800x600, high quality met 60 fps te spelen, is het toch fijn dat het nu ook op 1024x768 kan!
Mijn (LCD) scherm kan eigenlijk alleen 800x600 en 1600x1200 weergeven, andere resoluties zijn met interlacing.
Das dan wel een beetje pech.
Het lijkt mij dat de GPU nu beter zijn werk kan doen en dat de CPU dus meer onlast wordt.

Dus een soepeler systeem.
Misschien wel kortere laadtijden etc.
Jammer dat ze die dingen nooit testen.
het is gratis.... waarom niet?
Vind de snelheids winst van 4.7 naar 4.9 van 63 - 68 best veel, het is toch bijna 10% en dat voor een driver update.
68, geen 66.. en wat maakt dat uit: 5 fps, oftwel 8%, da's meer dan wat sommige kaarten onderling verschillen (en waar mensen dan een kaart van een tientje of 20 euro duurder voor kopen).

Bovendien, wat maakt het uit of je op 63 speelt of 58, en wat maakt het uit of je op 58 speelt of op 52, etc..
tja, nu maakt het zeer weinig uit klopt, maar je weet nooit met de volgende spellen die op deze engine (en soortgelijke) gebaseerd zijn...
straks zijn die 5 of 7 frames net genoeg om het spel wel als vloeiend te ervaren (bijv de ene net 35 fps en de andere 42 fps)...
Ik vind die vergelijkingen tussen de verschillende drivers allemaal best leuk en aardig hoor, maar is het niet zo dat Doom3 in samenwerking met nVidia gemaakt is?
Is het dan niet ergens "logisch" dat de 6800-reeks het een stuk beter doet dan de X800-reeks?
Ik verwacht zo ook dat de X800 het beter gaat doen in HL2 dan de 6800...
Maar ja, dat is mijn mening... en wie ben ik dan? :?
Ik vind die vergelijkingen tussen de verschillende drivers allemaal best leuk en aardig hoor, maar is het niet zo dat Doom3 in samenwerking met nVidia gemaakt is?
Nee, dat is niet zo. :Y)
Nee, niet samen gemaakt, maar John Carmack heeft meerdere malen toegegeven dat Doom 3 geoptimaliseerd is voor de nVidia architecture en niet voor de ATi architecture. Vandaar dat D3 sneller is op een nVidia dan op een ATi.
Dan mag je wel eens je bronnen bekend maken want dit is pure onzin.
Wat jij beweerd is pure onzin (of puur fanboy geblaat). Zeker nog nooit het hele interview met Carmack gelezen op Beyond3D of één van Carmack's .plan files? Doom 3 is wel degelijk zwaar geoptimaliseerd voor nVidia kaarten, voor ATi wordt gewoon het standaard ARB2 path gebruikt.

Lees en huiver:
http://www.beyond3d.com/interviews/jcnv30r300/index.php?p=1
JC heeft tijdens de ontwerpfase zijn wensen wat een ideale doomkaart moet bevatten duidelijk gemaakt. Nv is daarop ingegaan, ATi niet. Nvidia heeft een kaart voor Doom3 gebouwd, en niet andersom.
Dat was ten tijde van de Geforce 2 en 3; Carmack begon aan de Doom 3 engine op GF2 hardware. Lees zijn oude .plan files en het Beyond3d interview nog maar eens goed op na.

NB. Carmack klaagde juist dat de performance van de nv30 zwaar tegenviel (zie ook hetzelfde B3D interview)!
Dan mag je wel eens je bronnen bekend maken want dit is pure onzin. JC heeft tijdens de ontwerpfase zijn wensen wat een ideale doomkaart moet bevatten duidelijk gemaakt. Nv is daarop ingegaan, ATi niet. Nvidia heeft een kaart voor Doom3 gebouwd, en niet andersom.

Trouwens, in alle OGL games verplettert nvidia Ati, zijn al deze spellen speciaal voor nvidia gemaakt?
Het valt natuurlijk nooit te bewijzen of je moet de code in handen krijgen maar misschien heeft ID Ati wel expres een 1-5% lagere prestatie gegeven ivm het uitlek schandaal. Ok het zou niet netjes zijn, maar mensen spelen het spel toch wel met4 fps minder als ze een ati hebben, dus de verkopen worden er niet heel veel minder door als het uberhaupt al effect heeft op de verkoop. Wij tweakers willen misschien benchen en downloaden het spel. De niets (of minder) wetende consument, denkt "WOW doom 3, kopen!" en merkt niets van de strijd nvidia vs ati.
Wat een kleuterredenatie is dit. ATI doet iets fout dus zorg je ervoor dat je eigen product slecht presteert op ATI hardware. Wie denk je nu dat de meeste schade hiervan heeft ATI die naar x andere games kan wijzen die het wel goed doen of ID die hun engine moet verkopen aan andere softwarehuizen die graag een engine met de beste prestaties willen?
Das jou mening maar er zijn benchmarks verschenen van de HL2 beta.
Hieruit blijkt dat de 6800 wederom sneller is dan de ATi kaarten.
Lees http://www.digit-life.com/articles2/gffx/nv40-3-p4.html#p21 maar eens.
Das jou mening maar er zijn benchmarks verschenen van de HL2 beta.
Hieruit blijkt dat de 6800 wederom sneller is dan de ATi kaarten.
Toch grappig dat Gabe Newell en Valve meerdere malen gezegd hebben dat HL-2 30% sneller draait op vergelijkbare ATi hardware. Ik denk dat Valve betrouwbaarder is dan e.o.a. vage website die (NB illegaal!) met Half-Life 2 beta's benchmarks op de proppen komt...

Wederom verwijs ik je weer even door naar Beyond3D ;)
Is de optimalisatie die deze driver biedt voor Doom 3 specifiek voor de X800 kaarten of zou de 9800/9700/9600 reeks er ook bij gebaat zijn?
De oude generatie ATi kaarten heeft veel minder baat bij deze nieuwe Catalyst drivers, zie de volgende thread:

http://www.tweakers.net/meuktracker/6977
Is de optimalisatie die deze driver biedt voor Doom 3 specifiek voor de X800 kaarten of zou de 9800/9700/9600 reeks er ook bij gebaat zijn?
Dat denk ik wel, dit omdat het vooral het openGL gedeelte is wat na een hele poos (jaar heb ik ergens gelezen) aangepast word, lijkt me dat alle radeon kaarten daarvan profiteren. Voor het directX gebeuren zal het vast minder uitmaken.
De laatste beta, Catalyst 3.9, had immers
Lijkt mij een typo, moet 4.9 zijn.
Er is een Spel- en typefoutjes topic op GoT waar je zulke reacties kan plaatsen.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21370366#21370366
Toch vraag ik mij altijd af, of men nu op ingenieuze wijze erin geslaagd is de code te optimaliseren, of hoe ze dat nu precies doen, of dat ze toch iets weglaten, wat niet opvalt etc.

Ik kan me nie tvoorstellen dat ze ineens denken: hmmm onze kaart kan dit misschien efficienter doen, hupsakee 8% erbij.
Ik kan me nie tvoorstellen dat ze ineens denken: hmmm onze kaart kan dit misschien efficienter doen, hupsakee 8% erbij.
en dat is waarschijnlijk ook precies hoe het gegaan is :P
wat ik heb begrepen, is dat Ati lange tijd niets aan hun OpenGL drivergedeelte hebben gedaan (vind ik zelf wel raar, aangezien ze wisten dat Doom3 er aan kwam, en dat men op basis hiervan misschien wel een nieuwe videokaart koopt, en als de performance tegenvalt, wordt dat misschien wel een nvidia kaart ipv een ati kaart.....
Zijn de drivers 'echt' verbeterd of zou er sprake zijn van een tweak net als in 3dmark en Quake destijds?
Zijn de drivers 'echt' verbeterd of zou er sprake zijn van een tweak net als in 3dmark en Quake destijds?
Aan de prestaties te zien (wel 0.8 hele fps meer! :o ) zal het wel echt verbeterd zijn.
In de donkerte van Doom3 is het ook moeilijk te achterhalen of een kaart bijvoorbeeld wel/niet textures/polygonen rendert waar het pikdonker is. Er is dus meer mogelijkheid tot cheaten, maar ik denk niet dat ATi zich hier aan waagt.
Daar heb je toch een zaklamp voor om dat te achterhalen :)
Nee, ATI heeft een clean sheet op vlak van cheaten |:( Kan je btw volledig trilineair filteren aanzetten in deze drivers? Nee natuurlijk niet, anders zou deze cheat een feature worden.

Enne, JC zelf heeft gewezen op ATI cheats in de 4.8 beta drivers, het zou me niet verwonderen moest dit nu weer het geval zijn.
http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQy
Ik heb de Omega Cat 4.7 drivers en heb nu de atiglxx.dll vervangen door die van Cat 4.9 Beta. Mijn fps:
Cat 4.7 - 57.4 fps
Cat 4.9 - 61.2 fps

Dat is toch een verbetering van 6,3 %
Mijn systeem:
P4 2.8 HT
2x 256 PC3200 RAM
Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128 MB
Ja hallo, spel is ook getuned voor nvidia
Tja ik weet het niet maar ik ben er echt flink op vooruit gegaan met die 4.9 opengl driver.

Ik had eerst nog oude drivers daarop crashde doom gewoon.
Daarna had ik de official 4.7 geinstalleerd en kon ik hem op medium quality (1280x1024) niet echt vloeiend (accepteerbaar) spelen. Maar met die 4.9 opengl driver speel ik hem op high quality (1280x1024) accepteerbaar tot vloeiend. Hier en daar een hapering maar over het algemeen goede framerates. (xp3000+, 1GB, Radeon9800pro128mb)
Niet alleen Doom3 gaat er op vooruit, maar ook de open beta van Warhammer 40,000: Dawn of War loopt er een stuk vloeiender door.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True