Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: X-bit Labs

X-bit Labs heeft zeven chipsets bij elkaar gesprokkeld met elk een ge´ntegreerde grafische chip. Deze chipsets zijn van verschillende fabrikanten en ook bedoeld voor verschillende processors. De zeven gelukkige deelnemers zijn trouwens: ATi Radeon 9100 IGP, ATi Radeon 9000 Pro IGP, SiS 661 FX, SiS 741 GX, Intel 865G, nVidia nForce2 IGP en VIA UniChrome KM400. Aangezien de chipsets alleen niet te testen zijn, zijn ze ook nog verpakt in een moederbord, terwijl er ook nog andere processors aan bod komen.

nForce2 chipset
De 'aloude' nForce2-chipset presteert nog altijd uitstekend

De processor voor de Intel-gerichte chipsets is de Intel Pentium 4 3GHz van Northwood-makelij en met 800MHz FSB geworden, terwijl de AMD-chipsets hun tanden kunnen zetten in een AMD Athlon XP 3000+ met Barton-core een 333MHz FSB. De basissoftware is voor elke systeem hetzelfde namelijk Windows XP Pro met ServicePack 1 en DirectX 9.0b. Verder heeft elke chipset de beschikking over de laatste officiŰle drivers. Wat betreft het testen van de gameprestaties, daar heeft de reviewer de volgende games voor gebruikt: Unreal Tournament 2004 Demo, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, C&C Generals: Zero Hour, Serious Sam: The Second Encounter, IL-2 Sturmovik: Aces en Quake 3: Arena. De synthetische benchmark werd uitgevoerd met behulp van PCMark 04 en verschillende dvd's kwamen eraan te pas om de videoplayback uit te testen.

Na al deze testen en beproevingen kwam X-bit Labs uiteindelijk tot de volgende conclusie. Met de aanschaf van een moederbord met een ge´ntegreerde videokaart doet men over het algemeen geen miskoop. Alle chipsets zijn namelijk in staat om op een resolutie van 1280x1024 en lager bij een verversingssnelheid van 85Hz een goede kwaliteit aan beeld te tonen op een CRT-beeldscherm, terwijl het beeld op een LCD-scherm de perfectie min-of-meer benadert.ATi Radeon 9100 IGP logo

Wanneer men ook wil gamen, dan is het verstandig om een chipset te kiezen van een fabrikant die ervaring heeft in het maken van videokaarten. Het is natuurlijk wel zo dat de games niet op maximale settings kunnen worden afgespeeld, daar is echt een dedicated videokaart voor benodigd. Duidelijk is dat nVidia hierbij de overhand heeft op het AMD-platform en ATi dankzij hardwarematige DirectX 8-support en anisotropic filtering van hoge kwaliteit een geduchte concurrent is voor de Intel chipset 865G.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Het hebben van de overhand van Nvidia bij AMD en ATI op Intel, kun je die lijn ook doortrekken naar de AGP kaarten deze fabrikanten?
M.a.w. werkt een ATI kaart beter op een Intel platform en een Nvidia kaart beter op een AMD?
Of kun je die vergelijking niet trekken omdat dat geen intergrated chips zijn?
Volgens mij staat dit volledig los van elkaar....

De simpele reden dat ATi hier aan de leiding gaat bij Intel en nVidia bij AMD is omdat ATi geen AMD chipsets maakt en nVidia geen Intel chipsets......

Ik zie dan ook geen enkele reden om een verband te trekken naar de losse kaarten op verschillende platformen.....
Het is wel zo dat een nvidia chipset + een nvidia videokaart beter werkt als een nvidia chipset + een ati kaart. Dit is om de doodsimpele reden dat ze bij het ontwerpen het ontwerp van de een afstemmen op de ander.
alleen bij sommige games maar, voornamelijk quake3, en andere (oudere) games.

ik vermoed dus dat het ook voornamelijk gaat om AGP protocol optimalizaties, of een verhoging van de AGP doorvoor snelheid ofzo. want daar heeft quake3 veel baad bij, en nieuwe (dx8/9) games weinig tot geen.

sorry beetje off-topic.
Ik ben het er nog steeds niet mee eens dat een videokaart kostbare geheugenbandbreedte opsnoept van de processor. Het zal wel wat minder geworden zijn met de grote caches van tegenwoordig en de invoering van DDR, maar het blijft, hoe hoger je resolutie hoe trager je cpu...
Vandaar dat ge´ntegreerde video eigenlijk alleen interessant is voor pc's die geen 3d hoeven te draaien. Ideaal dus voor mensen als mijn ouders die als enige spelletje freecell doen.
Ik heb op mijn 2e pc ook een geintegreerde videokaart... xabre200... is voor verouderde spellen genoeg... als er incidenteel een spel op gespeeld wordt...

En die is wel geintegreerd, maar heeft eigen geheugen
Toch was er laatst een test die uitwees dat dit minimaal is. Behalve voor 3d games etc. Dan wil en je cpu de maximale bandbreedte en de gpu wil dit ook. Alleen zal deze nooit snel genoeg zijn. In de praktijk is onboard shared video voor office werk etc prima geschikt en de simpele games. Wat hieruit blijkt is dat je er steeds meer mee kan dan alleen patiance. ;)
Ik heb net een nieuwe videokaart gekocht en ik ben nogal een q3 fan, maar ik moest w8ten op mijn videokaart heb ik 4 dagen lang q3 gespeeld op low met mijn amd 1800 + en het liep nog niet vloeiend met mijn onboard 32 mb savage 4(25fps) :( mijn clonclusie is dat je betere een videokaart van 25 euro kan kopen als zo`n onboard rotding. op mijn p3 533 met een gf4 van 30 eurie loopt ie alles op high. onboard is GRAF :r
onboard 32 mb savage 4
Daar noem je ook wel een brak ding zeg.

Dat jij een slechte onboard video hebt wil niet zeggen dat alle onboard video crap is.
al zou in q3 op low toch met 32 MB toch als 60+ FPS gehaald moeten kunnen worden
Ja het aantal MB zegt alles over de prestaties van een videokaart in een game, nee wacht ... niet.
Aantal MB boeit zelfs minder als je op low gaat spelen aangezien je dan lagere reso. textures hebt enzovoort.
Damn wat een ramp!, 32MB genoeg voor q3 op 60fps? wat is dat voor denkwijze. Ga je aub eens verdiepen in de zaken.
Zo ken ik er ook nog wel 1, een TNT2 32MB is net zo snel als een Geforce DDR met 32MB :+
Er bestaan ook kaarten zoals de Savage :D met 32mb, en een GPU die 10x zo slecht is als een TNT2. Dat geheugen is er voor om de beeldinformatie zoals textures ed. in op te slaan. Hoe snel het op je scherm verschijnt hangt af van de geheugensnelheid, gpu snelheid en uiteraard architectuur. Quake3 heeft in 32bit alles op high in sommige gevallen baat bij iets meer dan 32MB geheugen. Custom maps vaak nog wel meer, hangt af van de gebruikte textures.
Quake3 op een Geforce DDR 32MB draait prima, echter met alles op high kom je wel eens maps tegen die over de 32MB aan data slurpen. Hierbij zal je enorme framedrops tegenkomen in sommige lokaties in de map. Dan moeten er namelijk even andere textures ingepompt worden... en dat gaat via die supertrage AGP poort :D Vandaar dat we die liever niet gebruiken en alle info graag van tevoren al in het videogeheugen willen hebben. Snap je gelijk waarom je vrijwel niets hebt aan AGP1x/2x/4x/8x.. misschien dat 1000X interessant zou zijn...

ach... het moge duidelijk zijn dat ik nogal geirriteerd raak van mensen in mijn nabije omgeving die videokaarten aanschaffen aan de hand van het geheugen. Goh, de 1 is maar 50 euro en de ander wel 400 euro. Hoe kan dat nou?
grrrr, en dan ook nog denken een supersnelle kaart te kopen.

Al met al, de man met de Savage videokaart doet niets verkeerd, want 60fps halen met dat ding is een wonder :)
Ik vind het maar een nutteloze test, iemand die gebruik maakt van een ge´ntegreerde chipset heeft sowieso geen grafische power nodig, dus waarom dan die chipsets testen :?
Van het ATI RS300 chipset kun je beter afblijven, het is een grote ramp. Performance kan best goed zijn als je het eenmaal aan de gang hebt maar er zitten nog zoveel bugs in. Het chipset is gewoon nog niet af. Hopen dat de RS350 beter wordt.
Leuke test, vaak zit men zo geobsedeerd met de high-end dingen dat de low end genegeerd wordt, terwijl deze test duidelijk maakt dat de keuze tussen chipsets daar zo mogelijk nog belangrijker is.

Het enige wat ik mis is performance tests van de SiS en ATi chipsets met losse VGA, zoals ze wel met nForce en i865G gedaan hebben. Ik verwacht niet veel van de single-channel SiS+P4 combo, maar des te meer van een dual channel ATi. Er zijn natuurlijk al losse reviews van, maar het nut van het hier meenemen is dat je exact kunt aangeven wat je eraan hebt als je dus een losse VGA erin prikt, en dat afwegen tov bijvoorbeeld de i865G
hm ik probeer hem te wijzigen maar het lukt niet :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True