Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 213 reacties
Bron: Neowin, submitter: Thekk

Nadat reeds eerder duidelijk werd dat Service Pack 2 voor Windows XP, ondanks enkele tegenstrijdige berichten, verschillende illegaal verkregen serial keys zou blokkeren wordt nu ook de Windows Update-site in de strijd tegen de piraterij betrokken. Neowin meldt immers dat gebruikers die bij het installeren een illegaal verkregen sleutel invoerden een foutmelding te zien krijgen wanneer zij Windows Update v5, die zich momenteel nog in een previewfase bevindt, bezoeken. Bijgevolg zullen deze gebruikers niet langer updates kunnen downloaden wanneer de huidige updatesite v4 van het toneel verdwenen is.

Alhoewel Microsoft niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor illegaal gebruik van zijn besturingssysteem, kan deze beslissing verstrekkende gevolgen hebben wanneer gebruikers hun systeem niet kunnen updaten om zich te beschermen tegen misbruik van eventuele lekken. Op die manier zou malware als Blaster zich in de toekomst kunnen blijven verspreiden via illegale installaties en na verloop van tijd toch invloed hebben op systemen die wel van een geldige licentie voorzien zijn.

Windows Update v5 (klein)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (213)

1 2 3 ... 9
aan de ene kant schandalig natuurlijk dat microsoft dit doet, hierdoor zorgen ze zoals in het verhaal staat voor een veel instabieler "internet" omdat toch veel mensen een illegale versie hebben. maar ik denk dat er ook een positieve kant is, dat veel mensen alsnog windows xp gaan kopen, zodat ze zich veilig wanen, want zelfs met de updates werkt t niet.

met windows 2003 was er al zon soort beveiliging, deze was ook te omzeilen, dus zal hier uiteindelijk ook wel mee kunnen, maar toch voor de leek is het niet prettig.
Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van internet providers is om met virussen en wormen besmette pc's af te sluiten. Een aantal providers doet dit reeds (ongeachte het bezit van een licentie).

Ik denk dat 1 van de beste methodes om de illegale versies van windows te voorkomen is actie van de Europese gemeenschap om het monopolisme (en de daarbij horende hoge prijs voor windows xp) aan te pakken (in plaats van de zeuren over de ingebakken programma's). Een betaalbare windows draagt bij aan een "betere en rechtvaardige wereld". In Thailand is dit model gelukt, waarom kan het hier niet.
Ik heb eerlijk gezegd nogal slechte ervaringen met dat zomaar afsluiten van klanten door ISP's. Gerenommeerde Nederlandse ISP's sluiten tegenwoordig al af als er een vage onduidelijke melding is over een van hun klanten. Daarbij wordt geen, of onvoldoende, wederhoor naar de klant van de ISP gebruikt. Steker nog de reden van de afsluiting wordt vaak niet eens gegeven en je wordt naar de slecht bereikbare abusedesk verwezen.
Wat het probleem is dat het hier om basale infrastructuur gaat, die essentieel is voor het opereren van veel bedrijven, net zo essentieel als gas/water/elektriciteit.
Tegenwoordig wordt dat afsluitprincipe veel en veel te gretig gebruikt!

Even een analogie naar de tijd voordat we internet hadden:
Hoe zou het zijn als de PTT je telefoonlijn afsluit, niet omdat je niet betaald, maar uitsluitend omdat ze een anonieme tip binnenkrijgen dat je PTT lijn voor dubieuze telefoongesprekken gebruikt wordt. Dat is toch niet toelaatbaar? :?
Dat lossen we aan de Universiteit Twente veel beter op: we zetten mensen in quarantaine met een reden waarom ze erin staan en alleen internettoegang tot de tools die ze nodig hebben om zichzelf weer op te lappen.
niet omdat je niet betaald, maar uitsluitend omdat ze een anonieme tip binnenkrijgen
Nou, vaak hebben ze hier echt wel bewijs van, en is het niet zomaar een anonieme tip zoals jij zegt. Meestal is de reden van een abuse-afsluiting een virusverspreiding of spammails.
Het voorbeeld wat jij geeft vind ik dus een beetje vergezocht.
offtopic:
@ThaButcha1976
Over dat quarantaine gesproken:
Dat is erg lelijk. Zodra ik m'n router hier thuis inplug, krijg ik geen enkele site meer op m'n schermpje. Alleen nog maar idd zoals jij aangeeft, de nodige sites, en verder niets.
Maar plug ik m'n stekker in de originele netwerkkaart, werkt m'n internetverbinding prima. Naar het schijnt is m'n router dus geblokt op een of andere manier. Heb al contact gehad met die lui, maar die wisten het ook niet... Vet vaag iig... Maar dat quarantaine werkt iig wel erg goed.
Ik denk dat 1 van de beste methodes om de illegale versies van windows te voorkomen is actie van de Europese gemeenschap om het monopolisme (en de daarbij horende hoge prijs voor windows xp) aan te pakken (in plaats van de zeuren over de ingebakken programma's). Een betaalbare windows draagt bij aan een "betere en rechtvaardige wereld". In Thailand is dit model gelukt, waarom kan het hier niet.
Monopolie?
Er zijn toch alternatieven? Linux, MAC OS, etc. etc. Als je Windows wilt gebruiken dat betaal je er maar voor. Alle ferrari's moeten toch ook niet gratis zijn omdat Fiat een monopolie heeft op het maken van Ferrari's. Of Coca-cola gratis omdat Coca-cola company een monopolie heeft op dit drankje. Want er is tenslotte pepsi.

WB
Daarom heb je Off-road modellen, 4x4 modellen, race modellen, rally modellen, stadsmodellen etc. etc.

De computer is een weg en daar draaien alle modellen op. Net zoals bepaalde wegen, jouw auto doet het ook niet altijd op de busbaan, want dan ben je je onderkant kwijt.
MS is de meester der monopolies.

Geen enkel bedrijf in deze wereld is erin geslaagd om 97,5% marktaandeel te halen. Zelfs Coca-Cola heeft minder marktaandeel in de Cola-markt.

Geen enkel bedrijf in deze wereld is erin geslaagd om de wereld zodanig te manipuleren dat alleen hun eigen producten werkt. Bijna alle automerken maken wagens die compartibel is met onze wegen...
Naai je hier geen onschuldige mensen mee ? Ik krijg behoorlijk vaak teruggebouncde mail waarin virus mail staat, omdat ze mijn adres als vals adres in de header opgeven, hierdoor word alle mail die z'n doel niet bereikt naar mij gestuurt als niet verzonden, terwijl ik deze troep zelf niet rondstuur

(Heb ook geen virus, want ik zat 2 maand zonder internet en deze troep werd nog rond gezonden en de enigste die was ingelogt was het ip van m'n school waar ik dus zelf de mail checkte)
aan de ene kant schandalig natuurlijk dat microsoft dit doet, hierdoor zorgen ze zoals in het verhaal staat voor een veel instabieler "internet" omdat toch veel mensen een illegale versie hebben.
Daar is niks schandaligs aan. Weet je was pas schandalig is? Illegale versies draaien, en dan nog verwachten dat alles werkt ook!

Wat moet MS dan? Ze mogen niks veranderen, want dan werken alle illegale versies niet meer. Sorry, maar dat is natuurlijk de wereld op zijn kop.
Aaah ja.. volgens mij hebben ze altijd nog het gebruik van illegale versies over zich zelf heen geroepen. Met de kosten voor een OS wat een gemiddeld huishouden als een grote aankoop zou zien hadden ze zeker verwacht dat iedereen netjes ging kopen. En het vast bevordelijk voor de toekomst van bijvoorbeeld je kinderen om nog steeds met windows 95 te werken.. dacht het niet.

Het mes snijdt aan 2 kanten. Beide kanten zijn schuldig, en beide kanten ondervinden er schade aan.

Dus sorry hoor dat ik zeg dat een moraal ridder totaal niet in de postitie zit om iets te zeggen over de vreemde verhoudingen in dit kat en muis spel.
Met de kosten voor een OS wat een gemiddeld huishouden als een grote aankoop zou zien hadden ze zeker verwacht dat iedereen netjes ging kopen.
Jaja, wat een onzin. Wel een PC van zeg 1500 euro kunnen betalen, maar dan niet 83 euro voor een OS (en zoveel kost het slechts ja, zie de Pricewatch). Rara, wat klopt hier niet?
En het vast bevordelijk voor de toekomst van bijvoorbeeld je kinderen om nog steeds met windows 95 te werken.. dacht het niet.
Jaja, heel iemands toekomst in het leven hangt van een OS af. Als dat zo is, dan is dat wel megatriest, als je hele leven kennelijk om een OS draait...
Dus sorry hoor dat ik zeg dat een moraal ridder totaal niet in de postitie zit om iets te zeggen over de vreemde verhoudingen in dit kat en muis spel.
Je hebt geen argumenten meer, dus gaan we maar met flamebaits smijten. Treurig, heel treurig.
nog maar 83 euro? *gaat ff zoeken*
ja, de home versie is 83 euro, de pro versie ligt rond de 135 euro op zn goedkoopst. OEM versie dat wel.

ik d8 dat de prijzen nog rond de 3/4 honderd euro lagen. ik ga nu toch overwegen om hem te kopen. ben namelijk best bereid te betalen voor windows. t is een goed besturings systeem.
en dat met de monopoly kunnen zij toch niks aan doen? waarom worden zij er dan op af gerekend? t is niet zo dat ze kleine bedrijfjes met een nieuw OS opkopen ofzo.
OEM versies mogen in Europa los verkocht worden, iets met bundelverkoop wat niet toegestaan is.
Met de kosten voor een OS wat een gemiddeld huishouden als een grote aankoop zou zien hadden ze zeker verwacht dat iedereen netjes ging kopen.

Jaja, wat een onzin. Wel een PC van zeg 1500 euro kunnen betalen, maar dan niet 83 euro voor een OS (en zoveel kost het slechts ja, zie de Pricewatch). Rara, wat klopt hier niet?
dat de prijzen omlaag zijn gegaan is volgens mij nog niet zo lang. daarvoor waren de prijzen inderdaad schandalig hoog (300+ euri). dat is voor een gemiddeld gezin, dat ook flink spaart voor een nieuwe computer BTW, een grote uitgave. hell, das het voor mij zelfs nog en ik heb geen gezin te onderhouden!
En het vast bevordelijk voor de toekomst van bijvoorbeeld je kinderen om nog steeds met windows 95 te werken.. dacht het niet.

Jaja, heel iemands toekomst in het leven hangt van een OS af. Als dat zo is, dan is dat wel megatriest, als je hele leven kennelijk om een OS draait...
niet megatriest maar harde realiteit. om bij de blijven in deze nieuwe snelle wereld waar soft- en hardware elkaar razendsnel opvolgen is het noodzaak om bij te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. zeker voor kinderen en jongeren die de toekomst van de maatschappij zijn (!) is het van het uiterste belang dat zij op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. je denkt toch niet dat een kind dat nu met Windows 95 werkt en geen nieuw OS kan krijgen(om welke reden dan ook) over 10 jaar als hij de arbeidsmarkt op moet, nog enig nut uit dat programma kan halen of wel?
Dus sorry hoor dat ik zeg dat een moraal ridder totaal niet in de postitie zit om iets te zeggen over de vreemde verhoudingen in dit kat en muis spel.

Je hebt geen argumenten meer, dus gaan we maar met flamebaits smijten. Treurig, heel treurig
het einde van zijn verhaal dus dan lijkt het me logisch dat hij geen argumenten meer heeft :). dar terzijde vind ik het totaal geen flamebait maar een goed onderbouwde post. die van jou is meer bedoeld als flame met je "treurig, heel treurig" opmerking.
Dat het niet correct is om een illegaal OS te installeren ben ik het mee eens, maar aan de andere kant WAREN de kosten voor dat nieuwe OS gewoon dusdanig hoog dat het lonender was om datzelfde OS illegaal te gebruiken. MS heeft nog steeds een monopoly en maakt daar veelvuldig gebruik van. MS zou waarschijnlijk meer geld binnenhalen als ze haar prijzen zou verlagen. net als met muziek zijn mensen best bereid te betalen, meer geen torenhoge prijzen die totaal absurd zijn.
Totaal niet waar, ik heb NERGENS gezegt dat men nieuwe pc koopt. Ik heb voldoende ervaring met mensen die met het minimale rond moeten komen en zich meer dan druk maken over de toekomst van hun kinderen. Die mensen kunnen zich nieuwe pc veroorloven maar willen wel een update van het OS zolang dat mogelijk is, hun kind heeft daar baat bij.

Het is kennelijk ook vrij triest dat men onderschat hoe de impact van pc's in een het leven van tegenwoordig is.

En flaimebaits, kom op zeg, als je zelf over je heen roept dat ieamdn met uitspraak schandalig een wereld verband scheef trekt.. is dat niet ' de pot verwijt de ketel'
Die mensen kunnen zich nieuwe pc veroorloven maar willen wel een update van het OS zolang dat mogelijk is, hun kind heeft daar baat bij.
Je zegt het zelf al: ze kunnen zich een nieuwe PC veroorloven, waarom dan geen nieuw OS, die notabene slechts een *fractie* kost van een complete PC.

En als je écht in de categorie 'minima' valt heb je echt geen geld voor een PC, want dan heb je al je geld al nodig voor bijv levensmiddelen en andere noodzakelijkheden (huur etc).

En een kind kan zich HEUS wel redden als hij een keertje werkt met Windows 98 of 2000 ipv Windows XP. Of wou je nou beweren dat-ie daar voor de rest van zijn leven een psychisch trauma gaat over houden? Ga toch gauw...
Als 1 van je gezinsleden schoolgaand is, kun je een Academic license aanschaffen. Zelfde product, maar nog goedkoper.

http://oas2000.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=3711 422&si=55114391

XP Pro (UK): 99 euro, inc btw en verzendkosten
@wildhagen

Yepzz 83 euro voor een home edition....OEM versie...die ook niet los verkocht mag worden dus !
@ wildhaagen
Jaja, wat een onzin. Wel een PC van zeg 1500 euro kunnen betalen, maar dan niet 83 euro voor een OS
mijn pc was maar 350 euro, had ik in de zomervakantie voor gewerkt. En dan ga ik niet nog eens een maand wachten tot m'n volgende salaris, zodat ik dan windows kan kopen...
Een nieuwe pc koop je voor 400 a 500 EUR en daar kun je in principe alles mee doen wat nodig is om je voor te bereiden op de toekomst.

En al is in de PW de goedkoopste OEM XP home versie EUR 83 dan is dat nog steeds geen fractie vd nieuwe pc die het gemiddelde bijstandsgezin koopt. Want die kost geen EUR 1500 kan ik je vertellen.

Verder kun jij en anderen wel lekker de makkelijke moraalridder uit gaan hangen maar feit blijft dat windows een monopolie heeft dat niet zomaar te doorbreken is. Dat monopolie hebben ze namelijk voor een belangrijk deel gekregen dmv hun onfrisse methoden die MS gebruikt heeft om haar produkten iedereen door de strot te duwen. Al die rechtszaken over de hele wereld zijn zeker voor J.L.

Ik zou zeggen Wildhagen; de wereld zit ff wat ingewikkelder in elkaar dan makkelijk roepen dat een pc meer is dan hardware en dat je MS "dan maar niet moet gebruiken".

Omdat iedereen MS gebruikt, wil iedereen ook om kunnen gaan met MS en daardoor is Linux GEEN serieuze optie voor de meeste mensen. .

Verder is het een feit vanwege dit monopolie de prijzen voor die software vele malen te hoog liggen.
Om nog maar niet te spreken dat je als home user van ms ook voor elk pc'tje een nieuwe licentie moet aanschaffen.
En dan nog die irritante activatie. bah.

Maar ga jij vooral je gang en koop lekker voor het volle pond al die veel te dure windowsshit van MS.

MS moet naar een streng systeem toe voor bedrijven die er tenslotte de kost mee verdienen en een soepel goedkoop systeem voor particulieren.
Uiteindelijk schiet niemand wat op met de huidige koers. Zeker MS niet.


Sowieso is XP pas het eerste OS van MS wat ik uberhaupt geld waard vind.
Ik ben dus best bereid EUR 50 neer te leggen voor de full versie van XP PRO en nog ns EUR 25 voor OFFICE 2003 PRO mits zonder activatie.

Ik heb Office 2003 via mijn werk voor EUR 30 ofzo gekocht maar gebruik het niet want alleen die activatie irriteert me al mateloos.

Als in een bepaalde markt mensen het gevoel hebben dat ze genaait worden, muziek , software van MS enz., dan zullen ze als ze de kans krijgen proberen die leveranciers terug te naaien.

Dat is wat er nu gebeurt.
Ook ik wil best windows legaal kopen is best te doen 135 euro voor de retail versie, maar ook ik erger me blauw aan die activatierommel. daarom doe ik het dus niet. zal me een beetje telkens gaan activieren als je weer 'ns opnieuw moet installeren. er wordt wel een manier gevonden om het weer te omzeilen en onderussen de updates maar gewoon los downloaden van de site. wil ook zonder die windows update site.
Sowieso is XP pas het eerste OS van MS wat ik uberhaupt geld waard vind.
Waarom eigenlijk win2000 niet? (gewoon ff uit nieuwsgierigheid)
Omdat Win2000 niet optimaal voor spellen/multimedia was/is.

Verder was Win 2000 idd goed.
Wat zou er niet geschikt of optimaal aan zijn voor spellen of multimedia dan?

Alles wat je in XP kan, kon ook al in win2000 (oke, behalve de teletubbie interface).

Ik vind het vet jammer dat MS niks meer met win2000 doet en alleen doorgaat met XP ;(
Dan zou je dus uitkomen op dat je de beveiliging ook in elke update moet zetten. Ik denk alleen dat Microsoft dan ook even het een en ander op hun site moeten aanpassen dat er nu WEL informatie naar Microsoft word verzonden, dit word altijd beweerd van niet, maar nu kan je me dat niet meer wijs maken als je een site iets wil laten blokkeren.
er hoeft niks naar MS gestuurd te worden, je draait een applet van hun op jou pc, in deze aplet zit de informatie. en die controleerd dus op jou pc. zo gebeurd het nu ook met controle op welke onderdelen je moet installeren en welke je al hebt.
Er wordt niks naar Microsoft gestuurd? Wat dacht je van:
- Je product ID
- Informatie over AL je software
- Informatie over AL je hardware

Noem dat maar niets. Bron: http://www.tecchannel.com/security/client/58/
En het is zelfs nog meer, volgens de officiële website:
Computermerk en model
Versiegegevens van het besturingssysteem, de browser en de andere Microsoft-software waarvoor wellicht updates beschikbaar zijn
Plug en Play-id's van hardwareapparaten
Land- en taalinstelling
GUID (Globally Unique Identifier)
Product-id en productcode
BIOS-naam, revisienummer en revisiedatum
link: http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/default.aspx?ln=nl

Ik hinkel een beetje op 2 gedachten. Aan de ene kant zijn er de onderdelen die nodig zijn om Windows Update te laten functioneren, maar aan de andere kant worden er gegevens toegestuurd die niet van belang zijn (product-id en productcode). Ook wordt het IP- adres geregistreerd puur en alleen voor 'statistische gegevens'.
Als dat echt zo is dan valt dat toch weer eenvoudig te hacken. Probleem weer opgelost ;)
Het vreemde is dat LEGALE keys ook geblocked worden. Ik heb hier een Compaq Evo'tje staan die ik van werk heb overgekocht. Zit netjes zo'n officiele Microsoft stikker op met een XP serial enzo.

De XP die erop staat komt uit MSDN en is met die key geinstalled, helemaal legaal zou je zo denken...maar updaten wil ie niet meer met v5
je gebruikt hem nu thuis...? misschien ip adres veranderd...
als je de licentie erbij hebt.. kun je dus gewoon microsoft bellen om het probleem te verhelpen.

als je helemaal niks hebt.. en je niet aan kunt tonen dat alles legaal is.. zou je wel is een probleem kunnen hebben.
lees de key die voor de installatie gebruikt is eens uit met Everest 1.10? (http://www.lavalys.com/)
Vergelijk die met de (OEM) key op de sticker, grote kans dat die niet dezelfde zijn.
Een MSDN key kun je namelijk niet gebruiken met een FPP / OEM / VLK install source, daar is een MSDN install source voor gebruikt waarschijnlijk.
Dit is echt dom, veel mensen willen niet betalen voor Windows. Als ze Windows niet gratis kunnen krijgen zal een deel overstappen naar Linux. Als er meer mensen Linux gebruiken komen er meer programma's voor. Dan zullen er nog meer naar Linux overstapppen enz enz enz...
Tja, als 25% van de mensen die nu niet betalen dan wel betaalt en 75% overstapt, dan is dat dus nog steeds een flinke uitbreiding van het ledenbestand voor MS.

De kans dat mensen die al voor Windows betaald hebben overstappen naar Linux vanwege de programma's lijkt me klein... iig << dan die 25%...

Overigens vind ik het volkomen terecht wat hier gebeurt.
ik denk als zelfs maar 25% van de mensen overstapt op linux MS al met een groot probleem zit.

meer mensen die linux gebruiken betekend namelijk meer aandacht van grote bedrijven voor linux compatabiliteid, wat vervolgens het overstappen weer makelijker maakt.

nou verwacht ik eigenlijk niet dat zoveel mensen zullen overstappen.
ik ben het zelf aan het proberen en het is niet altijd even makelijk. (zeker qua drivers voor nieuwe hardware)
er is een key generator die ze a la minute uitspuwt, zodat v5 wel update...
wellicht dat hierdoor het internet weer veiliger wordt :-)
Heeft me inderdaad 5 min gekost om dit chinese wonder te vinden. je kan zelf de range aan geven.
Van je product ID zodat je altijd een werkend 640 nr hebt.

Heeft weer erg lang geduurd deze beveiliging :Y)
Dan gaat men de hotfixes gewoon downloaden van de MS download site en installeert men ze op die manier. Tenzij dit ook geblokkeerd gaat worden...
Wat een uitgesproken rooskleurig idee. Volgens mij gaat een hele grote groep euh.. illegale gebruikers nog minder vaak updaten, en zeker niet omslachtig lopen doen met downloaden en handmatig installeren.
Sorry, maar dit is toch echt het probleem van de mensen die een illegale kopie gebruiken. Dan moeten ze het maar kopen of een ander OS gaan gebruiken.

Microsoft forceert je tenslotte niet om perse Windows XP te gaan gebruiken. En als ze dat wel doen heb je er tenslotte een licentie bij waardoor je *wel* kan updaten.
En dus worden alle minder draagkrachtige toekomstige
PC gebruikers in een andere richting gedwongen. Want 100 Euro voor XP Home en zelfs het dubbele voor XP Pro, is niet leuk meer, als je thuis een machientje of 5-6 hebt staan.
"Minder draagkrachtige" mensen met een machientje of 5/6? oO
Als je iets wil gebruiken moet je er voor betalen, als je dat niet wil ga je maar Linux gebruiken, vrij simpel toch? Je wil iets je betaalt ervoor en je krijgt. :Y)
Het gaat er niet zozeer om dat het "jammer" is voor de illegale gebruikers, da's hun probleem en daar kozen ze voor. Het probleem is dat zij met elkaar een groot netwerk zullen vormen dat virussen uitwisselt. De tussenstations vd wormen ed zeg maar. De enige "Update" die hun OS vanzelf zouden moeten binnenhalen is een "patch" die van hen een stand-alone maakt.
En als die dus niet bereid zijn om de MS prijs te betalen, zit het er toch wel heel dik in, dat MS behoorlijk wat gebruikers ( vooral dus de illegale ), in no tima aan Linux gaat helpen.

Zeker omdat MS ook maar niet opschiet met hun 64-bits versie, lijkt het me, dat ze hiermee een behoorlijke migratie te weeg gaan brengen. Die MS zelf niet direct ten goede zal gaan komen.


En als we het wel of niet legale deel even buiten beschouwing laten ..........MS is juist door het 'illegale' gebruik van hun OS zo groot en bekend geworden. Blijkbaar vinden ze dat het nu payday is. En dus worden alle minder draagkrachtige toekomstige PC gebruikers in een andere richting gedwongen. Want 100 Euro voor XP Home en zelfs het dubbele voor XP Pro, is niet leuk meer, als je thuis een machientje of 5-6 hebt staan.

Ik vind 2 licenties van 200 eigenlijk al meer dan genoeg van het goede. Nu zou ik dus nog even 800 Euro mogen bijlappen om de boel netjes en up-to-date te houden. Bij mij gaat alles dus direct naar een ander OS over als update V5 een feit is.
Nee, dit is ook een groot probleem voor legale gebruikers.
De illegale gebruikers zijn dan niet meer beschermd tegen virussen en trojans. Deze virussen kunnen bv sites aanvallen, spam versturen, enz enz. Daar zijn dan uiteindelijk ook de legale gebruikers het slachtoffer van.
Op de één of andere manier denken mensen dat de prijs van een computer gelijk staat aan de prijs van de hardware. Iedereen weet natuurlijk wel dat het bovenstaande niet klopt, maar in de praktijk is het wel de gangbare redenatie (even los van de mogelijkheid je computer te vullen met niets dan gratis software). Ik denk dat het overgrote deel van de gebruikers misschien nog net voor Windows en Office (dawel Works) betaald heeft, omdat die al in de package zat (bij Dell bijv.) of omdat het bij de lokale PC boer makkelijk mee te bestellen was. Daarna zijn er niet zo heel veel mensen (zeker een grote minderheid van de tweakers hier schat ik zo) die betalen voor software.

Allemaal leuk en aardig.

Maar dan moet je niet gaan klagen wanneer deze illegale praktijken je onmogelijk gemaakt worden. Ook als je 'een machientje of 5-6' hebt staan. Dat is jouw keus. Die 200,- voor XP hoort gewoon bij de kosten van 'een machientje of 5-6'. Je klaagt toch ook niet dat je dan 5 harde schijven moet kopen. Of als je zonodig 5 auto's denkt te moeten hebben, dan ga je toch ook niet lopen mekkeren dat je 5 keer wegenbelasting moet belaten? Of 5 keer een verzekering? Dat lijkt me allemaal nogal vanzelfsprekend.

Ik wil niet heiliger zijn dan de paus, ik zou ook balen als ik niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten. Maar helemaal onredelijk is het niet natuurlijk om 'gewoon' te betalen voor dat wat je gebruikt. En vind je XP te duur? Dan gebruik je het toch niet. Er zijn voldoende goedkopere of gratis alternatieven. Wil je toch het gemak van XP (of heb je geen zin om een ander OS te leren)? Dan is het ook niet onredelijk daar voor te moeten betalen.
Reactie @ Kama

Toch even die rechtzetting rechtzetten :)

Windows wordt door veel mensen gebruikt --> meer mensen willen windows gebruiken --> niet iedereen wil die achterlijke prijs betalen en dus gaan ze de crack gebruiken --> de windows community en dus het MS monopolie groeit hierdoor dus wel degelijk.
MS heeft indirect profijt van deze illigale gebruikers omdat ze de monopolie van MS handhaven, met andere woorden: MS is wel degelijk groot geworden door de illigale gebruikers (en dat zijn er een hele hoop!)
Microsoft forceert je tenslotte niet om perse Windows XP te gaan gebruiken.
Dat doen ze dus indirect wel.
Tuurlijk, :D en jij denkt echt dat al die n00b's die niet eens even hun XP kunnen patchen toen dat nog wel ging, ineens massaal overstapten op Linux. Deden ze dat maar, dan zou het internet weer een stuk sneller worden :o.
Het gros van de gebruikers (de noobs zegmaar) zal hier geen last van hebben, omdat deze toch een out-of-the-box geval kopen met een OEM-licensie. Maarja, tweakers zijn een geval apart :)
Studerende tweakers hebben dan nog geluk, vanwege de studentenlicensies
[Bedoeld als reactie op Pietje Puk, verkeerd geplaatst]
De illegale gebruikers zijn dan niet meer beschermd tegen virussen en trojans. Deze virussen kunnen bv sites aanvallen, spam versturen, enz enz. Daar zijn dan uiteindelijk ook de legale gebruikers het slachtoffer van.
Ja, en dus? In de kledingwinkel heb ik ook last van die plastic dingen in je nek tijdens het passen. Die zitten erin tegen diefstal (net als illegaal software gebruiken, ook diefstal). En omdat betalende klanten daar last van hebben moeten we diefstal maar gaan tolereren en er niet tegen optreden?

Misschien een raar en ietwat krom voorbeeld, maar tegen illegaal gebruik mag je optreden. Ook als dat voor 'de rest' wat overlast oplevert. Zo werkt het overal. In winkels, de politie die controleert, etc. etc. En dan is ook normaal.

Je moet niet de zaken omdraaien.
@_XipHiaS_

De meeste n00bs hebben domweg hun OS gekocht bij de PC. Dus ik denk dat je het meer in de PC hobby-isten sfeer moet zoeken wat de illegale OS-en betreft. En die zijn in de regel net ff wat verder dan een pre-installed PC, en zullen zeker met Linux aan de slag gaan. Niet direct op ale machines, maar die stap gaat echt genomen worrden hoor ;)

Ik ben zeker van mening dat ze niet snel 100 Euro of meer uit zullen geven voor een legaal OS, en aangezien ook Linux steeds 'makkelijker' wordt, zal de stap naar Linux beduidend minder groot zijn dan een dikke 2 jaar geleden.

En als de Linux-community steeds groter wordt, zal de ontwikkeling hier ook beduidend sneller gaan worden. Ik ben zeker van mening dat dit een niet te onderschatten ontwikkeling is. Geld heeft hier behoorlijk wat invloed.
@ Kama:
MS is zo groot en bekend geworden omdat het goed spul maakt. Daardoor is men het illegaal gaan gebruiken. Van illegaal gebruik wordt MS niet groter...
Wat een bullshit. Hoe kom je daar nou bij?

Ik weet zeker dat ook jij nooit iemand in je kennissen/vriendin/werkkring hebt horen zeggen "Nou ik heb van alle mogelijkheden die er zijn qua operating systems voor thuisgebruikers toch maar voor Microsoft gekozen want dat is wel zulk goed spul, en zijn geld dubbel en dwars waard."

We hebben het dus over de OS-sen, niet over applicaties.

MS is groot geworden doordat ze 'in den beginne' de enige was die een commerciëel OS voor de pc leverde, en Bill min of meer als uitvinder werd gezien. Apple leek even een alternatief, maar niet voor de thuisgebruiker, en de rest was uiteraard niet interessant. Vervolgens een stukje marketing dat er voor zorgde dat toepassingssoftware hoofdzakelijk voor MS gemaakt werd, gevolgd door de wens van de gemiddelde thuisgebruiker om, in een tijd dat de meesten nog aan het idee van een pc in huis moesten wennen, een spelletje van vrienden/kennissen of een documentje van het werk ook thuis te kunnen laden. Het spel was dus zo gespeeld want de meesten wisten (en weten) niet beter, helemaal doordat het kopiëren van een serial, waarvan ik zeker weet dat MS daar bewust géén stokje voor gestoken heeft teneinde het bovenstaande waar te maken, alleen een kleine extra handeling was, tot en met XP aan toe.

Er was dus al die tijd geen alternatief maar er werd wel een standaard gevormd. Zo erg zelfs dat ook slechtere OS-uitvoeringen of MS-applicaties dat succes niet hebben tegengewerkt. Vergeet ook niet dat er tot voor kort alleen sprake kon zijn van groei in deze betrekkelijk nieuwe markt, dus iedere betalende gebruiker was een meevaller; hij koos toch niet voor de concurrent. Dat dat nu anders aan het worden is vanwege een verzadiging, open source-alternatieven en het simpele feit dat mensen genoegen nemen met een minder geavanceerd OS omdat een OS nou eenmaal een OS is en alleen als drager fungeert voor de gekozen (ahum) applicaties is misschien wel de reden dat MS ook centen moet gaan omdraaien en eindelijk eens gaat nadenken over het gevoerde serial-beleid, en nu liever kiest voor betalende gebruikers, wat ze eigenlijk al in '95 hadden moeten doen.

En ja, ik geloof dus ook dat illegaal gebruik de omzet heeft bevorderd.
maar dat gevolg is op zichzelf ook weer een oorzaak: doordat je gratis Windows kunt downloaden komen meer mensen in aanraking met de producten van Microsoft, en zullen die bij een nieuwe versie misschien wel geneigd zijn het te kopen.
datzelfde wordt ook gezegd over het illegaal downen van muziek: dat het tot meer verkopen leidt omdat mensen kunnen 'uitproberen', en ik vind het vrij aannemelijk.

Indirect zal Microsoft wel iets aan illegaal gebruik verdienen dus, hoewel dat moeilijk te meten is. Maar imho is Microsoft door zijn grootte meer geworden dan een onderneming. Ze hebben imho toch iets van een maatschappelijke verantwoordelijkheid, juist doordat zoveel van ze afhankelijk is. Door illegale serials niet te laten updaten maken ze het zichzelf ook niet makkelijk, en het is slechte PR omdat de mensen met een illegale windows (= de mensen die nog overtuigd moeten worden om 100 euro neer te tellen) geen hoge dunk van Ms zullen hebben als ze machteloos staan tegenover malware en virussen.
hmmm... waarom zou je thuis 5 a 6 pceetjes met windowsXP nodig hebben? Je kunt ook gewoon 1 pc met orgineel xp en de rest met windows 2000..
Windows XP is helemaal niet zo goed als iedereen denkt hoor..

Komt natuurlijk ook wel bij, dat jij wel kunt zeggen, goh dan schakel ik wel over op bv linux.. maar grote kans is dan dat 50% van de software die jij gebruikt helemaal niet beschikbaar is voor linux..
@Kama
* 786562 linuxuser
Niet echt goed spul wat minstens 1x per dag vast loopt maar wat je wel "verplicht" was te gebruiken als je bepaalde applicaties nodig hebt die alleen op Windows draaien :(
MS is juist door het 'illegale' gebruik van hun OS zo groot en bekend geworden
Ik wil hier toch even oorzaak/gevolg rechtzetten.

MS is zo groot en bekend geworden omdat het goed spul maakt. Daardoor is men het illegaal gaan gebruiken. Van illegaal gebruik wordt MS niet groter...
> Microsoft forceert je tenslotte niet om perse Windows XP te gaan gebruiken.

Dat doen ze dus indirect wel.
Nee hoor, Linux/BSD werkt ook goed zonder Windows Update ;)
OMG, jij hebt het trollen echt uitgevonden zeker :?

Prachtig hoe sommige lui het presteren om bij een artikel over de automatische update site van diverse producten van MS te gaan zitten blaten en indoctrineren over linux en de prijs van een OS ?
En als we het wel of niet legale deel even buiten beschouwing laten ..........MS is juist door het 'illegale' gebruik van hun OS zo groot en bekend geworden. Blijkbaar vinden ze dat het nu payday is
Weert Versie5 ook users met een plaat voor hun kop ?

edit: dit was een reply op " Gepost door CARman - zaterdag 3 juli 2004 - 15:18 Score: 2 (Inzichtvol)"
Dat doen ze dus indirect wel.
En waar baseer je dat op? :?

Natuurlijk zouden ze graag zien dat iedereen een WinXP licenctie koopt, maar voorlopig ondersteunen ze ook nog oudere versies, en kun je bij mijn weten ook nog steeds licenties van Win2k en dergelijke kopen.

Verder is dit gewoon een foute zet van MS, dat mag duidelijk zijn. Maar toch begrijp ik het wel; als je illegaal gebruik niet kan indammen, dan zorg je gewoon dat de bruikbaarheid van illegale installs omlaag gaat.

Ennuh, mensen die nou denken dat iedereen overstapt naar Linux: mooi niet. Ten eerste kent een grote groep computerleken Linux niet eens, en is "Windows" synoniem van "computer". Ten tweede is de installatie van veel Linux distributies voor beginners op veel punten te uitgebreid, of wordt gewoon slecht beschreven wat je moet doen. Tenminste, dat was mijn eerste indruk bij zowel RedHat en Mandrake. Veel mensen worden hier gewoon door afgeschrikt.
edit: Oeps, dit is een reactie op kama.
MS is zo groot en bekend geworden omdat het goed spul maakt. Daardoor is men het illegaal gaan gebruiken. Van illegaal gebruik wordt MS niet groter...
Bekend geworden omdat het goed spul maakt? Ze zijn groot geworden met DOS. In die tijd koos je niet voor DOS, het werd je opgedrongen. Toen werden namelijk ook al besturingssystemen gemaakt (DOS valt niet in die categorie, serieus niet. De apps moesten alles zelf doen). En ik kies toch liever voor een besturingssysteem dan DOS.
MS is zo groot en bekend geworden omdat het goed spul maakt.
daar ben ik het nou niet helemaal mee eens..
ze maken geen goed spul ze maken spul waarmee de gemiddelde gebruiker goed mee over weg kan.

maar ze maken, vind ik, nou niet echt dat je zegt goed spul de laatste tijd zijn er alleen maar veiligheidslekken opgedoken sommige al meerdere jaren oud...

en wat dachten jullie van het win9x* 786562 theis het dan wel zo goed spul???

het is een mooie manier om illegale mensen uit te schakelen maar zit je dan niet nog steeds met mensen die bijvoorbeeld de licentie van hun bedrijf/school gebruiken om windows mee te installeren, dit zijn namelijk in 99% v/d gevallen corporate keys die gewoon legaal zijn.
en die gebruikers zijn dan nog steeds illigaal bezig..
toch??
:?
Je hebt voor Microsoft twee soorten gebruikers.

A) Klanten en
B) niet klanten.

Klanten betalen en willen waar voor hun geld. Dus geen vertragingen op Windows Update door Niet klanten.
maar die serial is ook gekend en dus geblocked.
Niet dus...

heb net nieuwe key gegenereert (640) en keychange uitgevoerd via de welbekende methode et voila update V5 werkt weer keurig :)
Even een open deur intrappen... wat een onzettend domme gedachtes hou jij er op na. Heb je er ooit bij stil gestaan dat je andere mensen heel veel overlast veroorzaakt? Waar dacht je dat al die virusmailtjes, exploits en andere zooi vandaan kwam? Juist... van ongepatchte systemen. Leuk dat je er zelf geen last van hebt ... |:(
Het zijn mensen als jou die zorgen dat wormen zich zo vlot kunnen verspreiden |:(
hallo meneer worm-verspreider :(
Alsof het verplicht is die patches te installeren...
Sorry hoor, maar een beetje dom om te zeggen dat persoon A niet update de rest van de wereld onder de wormen zit...
Net zoiets als: als jij geen geld aan goede doelen geeft blijven wij naar hongerige mensen kijken!
Doe ff normaal...
@bartware

Da's dan een behoorlijk misplaatste waan. Ook achter een firewall maak je een uitstekende kans om een virus, worm of malwere op te lopen. Je firewall is geen scriptblocker.

Dat je hier geen IE en Outlook gebruikt is een groot voordeel, maar met die 2 apps ben je in no time de klos.
@carman

als hij een firewall heeft zal hij ook wel een virriscanner hebben, en in een redelijk up to date'e versie van norton zit ook een scriptblocker..
ik denk dat het nog wel allemaal mee zal vallen.
Ik heb tot nu toe al meerdere malen meegemaakt dat er meer stuk gaat van die updates als dat het fixed...blij dat ik alleen werkstations op windows heb draaien en geen servers...
Juist, en mensen zoals jij zijn er dus de schuld van dat virussen en wormen zich tegenwoordig zo massaal verspreiden.
Do'h ik heb mijn winXP ook out of the box en nooit windows update gedraaid.
Erg? Nee, want ik waan me veilig achter mijn firewall.
Plus dat ik die gatenkaas van een InternetExplorer en Outlook Express niet gebruik maar alternatieven van Mozilla.

Dus mede dankzij mij verspreiden de wormen en exploits :P
het niet updaten is behoorlijk stom maar in mijn geval zou het geen ene moer uithalen want als ik virussen zou krijgen als bijvoorbeels sasser (die er uberhaupt al niet opkomen)
worden ze tegengehouden door de hardware firewall.
virusmailtjkes? ook geen probleem..
ik gebruik webmail.
dus hoe zou ik dan in hemelsnaam een virus moeten krijgen???

en ik ben niet de gemniddelde gebruiker die ieder *.exe opent die hij/ij heeft gedownload... ik kijk wel 3x voordat zoiets doe...
Gewoon hetzelfde als voor sp1 eerst installeren, dan een nieuwe serial downloaden, en het sn veranderen(ja dan kan makkelijk). Dan werkt het weer.
Dit kan dus wel hele grote gevolgen gaan hebben als ze beiden beschermen!!!!

Denk eraan dat met Longhorn het illegaal gebruik van Widows dan helemaal verdwijnt!! Want longhorn gaat de gebruikers die NIET updaten hard aanpakken:

"Geen internet toegang wanneer IE niet up-to-date is" en wellicht ook "geen boot van windows zonder de laatste updates"

De illegale kopieen zijn dan niks meer waard! Zeer slim idee van Microsoft, want zo kunnen niet geupdate systeems niet meer op internet, dus minder kans op exploits vlak nadat de update beschikbaar is, en zo worden de illegale windows versies meteen afgesloten van gebruik!!!
Like, de mensen die windows kraken kunnen niet ook meteen even die beveiligingen eruit halen ofzo?

Als het zo gemakkelijk was he :)
"Geen internet toegang wanneer IE niet up-to-date is" en wellicht ook "geen boot van windows zonder de laatste updates"

Zullen al die modem gebruikers leuk vinden, kun je tenminste twee van je internet avonden in de week volledig besteden aan updaten anders mag je van MS het internet niet op...yeah right !
Als dat waar is (voor het eerst dat ik het lees, maar ik volg Longhorn niet al te nauw), vind ik dat een nogal domme zet. Er zijn zat mensen (zelfs als het procentueel weinig zijn, gaat het toch om miljoenen) die helemaal geen MSIE draaien op Windows - die zitten denk ik niet te wachten op geblokte internet-toegang als ze software die ze niet gebruiken niet willen updaten. En hoe word je trouwens verondersteld te updaten als je internettoegang uitgeschakeld wordt?
duurt veel te lang, bedrijven gaan mss wel alles op cd zetten.
Ja, nu zien we het aankomen!
Eerst illegale keys. -> We blokkeren ze allemaal. -> Boze klanten -> Wormen die zich blijven verspreiden. -> Nog bozere klanten, zelfs klanten die geen illegale key gebruikte! -> Grote problemen!
Ik zeg niet dat ik een betere oplossing weet, enkel dat deze oplossing idd tot grote problemen zal leiden :o
Wacht maar tot er virussen komen die productkeys veranderen :P

Als Microsoft verstandig is staan ze gewoon alleen toe bijvoorbeeld updates die blaster tegengaan te downloaden, en weigeren ze bijvoorbeeld Internet Explorer-updates die de werking van het internet niet 'bedreigen' op deze manier...
}>Thnx, wat een goed idee jullie horen nog van me ;) :P
Dat zou ook meteen goede reclame zijn voor mozilla ;)

K'denk trouwens dat er maar functonele patches zijn voor IE en voornamelijk security fixes die gebruikers wel bedreigen en zo onrechtstreeks ook "het internet" :)
Andere keys werken ook niet! Van de diverse SP2 releases die er zijn geweest werkte RC1 wel met de keygen. Een tussenrelease niet en RC2 werkt weer wel met de keygen. Nu werkt inderdaad de updatesite weer niet met een keygen versie. Volgens mij zijn ze er nog niet helemaal uit bij Microsoft of ze nu wel of niet willen gaan blokken. Het kan natuurlijk ook zijn, dat ze driftig aan het testen zijn. Indien het blokken lukt zonder ** legale ** gebruikers abusievelijk te blokken zullen ze uiteindelijk wel gaan blokken denk ik.
Ik gebruik geen illegale versie omdat ie zo duur is maar omdat ik geen zin heb om het spul te 'activeren' en al dat gezeik eromheen..
Met andere woorden MS maakt het ook niet prettig om een legale versie te kopen.

Ik zie op de meeste nederlandse sites dat nog steeds zo rond de 450 euro betaald moet worden voor een losse WindowsXP Pro..
Niet iedereen koopt altijd een standaard PC waarbij OEM paketten mogelijk zijn..

Trouwens als je gaat nadenken over de gevraagde prijzen is het toch ook pure geldtrekkerij.. Je gaat mij niet vertellen dat men een HEEL DORP aan programmeurs nodig heeft om een beetje degelijke software te schrijven..

Als er ontwikkel kosten moeten worden terugverdient.. OK.. dat is te begrijpen.. maar als iemand X miljard overhoud aan zijn product zet je toch wel je vraagtekens bij het feit of dat dezelfde software NOG STEEDS 400 euro moet kost..
Maar om te moeten betalen zodat iemand een heel dorp aan programmeurs uit de neus kan laten peuteren en er ook dan nog miljarden aan overhoud.. nee dankje..

5 compleet nieuwe OSsen en 20 jaar programmeer ervaring verder en nog geen standaarden..
Men had mogen verwachten dat we nu wel zon beetje zaten op een standaard OS, modulair op te bouwen, wat alles kan en alles kan uitwissellen..
Ik zeg bouw eindelijk eens een iets goeds.. de tijd dat de software markt zo kan worden uitgemelkt is nu wel een beetje aan zijn eind lijkt me..
Ontwikkeling houd een keer op ook al word het zoveel mogelijk gerekt..
Als men zo door gaat zitten we na 50 jaar ICT nog steeds te prutsen..

Trouwens deze discussie is zinloos omdat er toch wel of ISO's komen met SP2 al geintegreerd of er word simpelweg een nieuwe reeks corporate keys verspreid zoals met het XP keychanger proggie werd gedaan..
Microsoft begon met activeren om het illegaal gebruik tegen te gaan. Het is dus een beetje raar om activeren als reden aan te voeren om het maar illegaal te gebruiken. Activeren is 1 belletje, daarna hoef je het nooit meer te doen.

Het schrijven van een OS is echt niet zo eenvoudig, zeker niet op de schaal van Windows. Bovendien is Windows niet alleen een OS, het is ook een basisplatform.

Dat het 400 euro kost is vraag en aanbod. Microsoft kan inderdaad met minder geld ook dikke winst op Windows maken. Merk op dat dit voornamelijk te maken heeft met de grote volumes waarin Windows wordt verkocht. Maar waarom zouden ze minder vragen als mensen het toch wel kopen?

En dat er nog geen goede standaard voor een OS is nogal logisch. "Het mooie van standaarden is dat er zoveel zijn" is het bekende credo. Als er iets duidelijk is in de ICT is dat het zeer moeilijk is om goede standaarden te maken en ervoor te zorgen dat partijen zich hier aan houden. Kijk maar naar een heel specifiek en relatief simpel probleemdomein als HTML, hoe moeilijk is het dan wel niet om een standaard voor een OS levensvatbaar te krijgen?
Dat is dus juist HET PROBLEEM... Was het maar met 1 keer activeren opgelost, elke tweaker is toch wel bezig met zijn systeem? Ik verander toch zeker regelmatig iets aan mijn systeem... en is mijn hardware-id weer anders, moet ik weer opnieuw activeren! Word je toch gek van? En het is toch ook zo,dat als je dat te vaak doet, dat MS et ook niet meer geloofd? Das toch gewoon simpel weg K*T voor de hobbyist?

En dan als 2e, wij hebben hier ook vrolijk 5 pctjes staan... nou das dan 750 euro om alles op PRO te hebben.. Ik vind dat MS het TE onaantrekkelijk maakt om legaal te kopen! Ik ben best bereid om te betalen voor mijn software.
Maar ik verwacht dan wel dat daar niet de bovengenoemde nadelen aan zitten verbonden, dat ik het product tenminste wel onbeperkt kan gebruiken, zonder Microsoft te hoeven vragen of ik asjeblieft een nieuwe CPU op mijn moederbord mag plakken!

Nu maar wachten op de cracks, ISO's, keygens en misschien wel een illegale versie van Windows update, met gecrackte updates :9 }>...
t feit dat t nog steeds 400 euro kost bewijst wel wat voor positie ze hebben in de markt. ik hoop dat dit binnen enkele jaren flink gaat veranderen.

t feit dat we nu nog steeds niet "het ultieme OS" hebben komt omdat iedere keer teveel opnieuw geschreven moet worden. daarom ben ik een groot voorstander van open-source, zodat je bestaande code zonder problemen kan gebruiken om grotere applicaties te bouwen.
Als ik met een illegale Windows XP Pro die niet de FCKGW key heeft, naar de Nederlandse Windows Update 5 surf, dan wordt deze inderdaad netjes geblokkeerd:
De productcode die u gebruikt om Microsoft Windows te installeren, is wellicht ongeldig. Voor meer informatie over dit foutbericht en de stappen die u kunt nemen om dit probleem op te lossen, bezoekt u How tot Tell.
Het is dus niet enkel de FCKGW key die geblokkeerd wordt, zoals bij SP1. Mensen met een key van de "befaamde" keygen zullen dus binnenkort niet meer op Windows Update geraken.
Valt mee, ik heb een zelf gegenereerde key (met XPKey) en win update 5 draait prima bij mij.
Het mooie is namelijk, dat microsoft never nooit zal kunnen onderscheiden tussen legale keys en XPKey gegenereerde keys omdat:
1. XPKey het originele algoritme van microsoft bevat.
2. Microsoft lange tijd niet bijhield welke keys er uitgegeven werden omdat ze ervan uitgingen dat het algoritme nooit gekraakt zou worden...alleen dachten ze er nooit aan dat hij misschien uit zou lekken :P :P :P Oftewel ze kunnen nooit meer een database bijhouden met legale keys omdat de keys van het eerste jaar niet bekend zijn.

Het beste wat ze kunnen doen is via windows update bijhouden welke keys steeds van verschillende ip adressen komen, dat houdt in dat het een illegale is omdat hij op meerdere computers gebruikt wordt.
Het beste wat ze kunnen doen is via windows update bijhouden welke keys steeds van verschillende ip adressen komen, dat houdt in dat het een illegale is omdat hij op meerdere computers gebruikt wordt.

Dat gaat natuurlijk nooit werken. Iedereen (zoals ik bijv.) die via DHCP een IP adres krijgt van zijn provider zal hier dan het slachtoffer van zijn...
Vreemd. Ik kreeg geen foutmelding.

Uit intresse heb ik het ook geprobeerd maar ik kan gewoon kijken naar welke updates er nog gedaan moet worden.

Uiteraard stond er "0" ;)
Ehm... allemaal terug naar Windows 2000? :D ;)
Windows 2000 gaat ook gewoon gebruik maken van Windows Update 5 als die klaar is hoor.
Ja maar die kan je installen zonder product key :)
Mijn Windows 2000 vraagt altijd om de key gedurende setup. Geen key of foute key en je kunt niet verder.
Als je de bekende 270-truuk bedoelt:
je kan er donder op zeggen dat die ook problemen gaat veroorzaken.
Windows 2000 kun je tenminste zo vaak installeren als je wil als je het koopt, in tegenstelling tot WinXP :r
dat zou kunnen, maar voor hoe lang?
de ondersteuning van W2k loopt een keer af (net als NT4) en dan komen er dus ook geen patches meer voor en dus wordt je "gedwongen" een overstap te maken...
Hoezo gedwongen?

Er zijn genoeg mensen die een auto kopen van ouder dan 10 jaar, zonder garantie, zonder makkelijk verkrijgbare onderdelen.

Upgraden is een eigen keuze. Je hoeft niet, je mag. Als je wilt dan betaal je gewoon. Je gaat toch ook niet naar de garage en zegt ik heb model x en er is een nieuwe van uit, doe mij die maar?

Of denk ik nu krom?

WB
Waarom zou je zoiezo elke keer updaten ?

De juiste instellingen : disable services etc / firewall & viriscanner, hebben meer effect.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True