Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Bron: nVidia

Op nVidia's website voor ontwikkelaars zijn een aantal filmpjes verschenen waarin verschillende effecten worden getoond die mogelijk zijn met de nieuwe vertex en pixel shaders en de nieuwe floating point-technieken. Deze technieken zullen aanwezig zijn in de nieuwe NV40-chip. De eerste demo laat High Dynamic Range (HDR) rendering zien. Hierbij worden textures gebruikt die met floating points werken in plaats van met integers. Dit heeft als gevolg dat in donkere delen van de texture die zwart lijken details zichtbaar worden als dat deel lichter gemaakt wordt. Tegelijk verdwijnt al het detail uit de lichtste stukken en wordt dat deel wit. Deze techniek is vooral handig in omgevingen waar het contrast tussen licht en donker erg groot is.

NV40 tekenprogramma
Het floating point-tekenprogramma (dit is een foto, geen 3d-scène)

Met deze zelfde techniek wordt een tekenprogramma getoond dat werkt met floating point blending, omdat alle effecten uitgevoerd worden door de NV40-hardware maakt bijvoorbeeld de grootte van de kwast niets uit. Het plaatje wordt met behulp van een pixel shader op het scherm gezet. De floating point blending die in het tekenprogramma gebruikt wordt, kan ook ingeschakeld worden om motion blur toe te voegen aan bewegende 3d-opjecten om zo het effect van snelheid te creëren. Om één van de nieuwe mogelijkheden van pixel shader 3.0 te laten zien wordt een theepot belicht door een groot aantal bewegende lichten. Eerder moest voor elk aantal lichten een aparte shader geprogrammeerd worden. Nu kan het aantal lichtbronnen aangepast worden door één parameter van de pixel shader te veranderen.

NV40 theepot met veel lichten   NV40 displacement animatie
Links de belichte theepot en rechts een bol die bewerkt is met displacement mapping

Ook de nieuwe mogelijkheden van de vertex shaders worden getoond. Eerder was het met pixel shaders al mogelijk om de vorm van je object aan te passen met behulp van de informatie uit een texture. Deze zogenaamde displacement mapping is nu ook mogelijk met vertex shaders. De vertexen worden dan met de waarde van de displacement map verplaatst langs hun normaal. Op deze manier kan een model eenvoudig van wat extra detail voorzien worden, of kan met behulp van een hoogte kaart een heel landschap uit een vlak gestampt worden. Met behulp van de nieuwe vertex texture fetch-optie wordt een varend bootje gedemonstreerd. Er wordt hierbij rekening gehouden met zowel de breking als de spiegeling van het licht in en op het water.

NV40 water animatie
Het rondvarende bootje in een plas water

Een zip-bestand met daarin alle zeven de filmpjes kan hier gedownload worden. De filmpjes zijn allemaal apart te vinden op de website van nVidia.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Displacement mapping is niks nieuws, Matrox kwam er al mee. Word het al massaal toegepast; nou nee, integendeel. Gaat nog wel 10tal maanden overheen eer het in de games verwerkt is. Tja, en Ati komt ook met soortgelijke truuks; Ps 3.0 en Vs 3.0 in niet Nvidia only. Ook hier weer, leuk dat we over een paar weken de demo's kunnen draaien (mocht je hem kopen) , echt genieten ervan in je games gaat wel wat langer duren. Nu pas komen de eerste Dx9 spellen uit, en dan nog geeneens Full- DX9.
Ze zeggen ook dat displacement mapping niets nieuws is, maar door het tijdens de texture mapping al toe te passen is het bruikbaarder voor de programmeurs omdat het met een eenvoudige parameter aan te passen is.
Dus ideaal voor grote oppervlakten. Bijv rotsen of zo.

En die motion blur is best wel indrukwekkend. Maakt bijv racegames nog realistischer.

Maar het mooiste vind ik nog dat ronddraaiende glazen beeld. En ook daar komt het er gewoon op neer dat de ipv integers gewoon floats kunnen gebruiken omdat de bandbreedte van deze kaart zoveel beter is. En daarbij de renderer ook snel genoeg is om die floats te verwerken.
En die motion blur is best wel indrukwekkend. Maakt bijv racegames nog realistischer.
offtopic:
In NFSU wordt het wel verkeerd gebruikt. Als je een N2O boost gebruikt terwijl je 2km/h gaat laat het spel uitschijnen dat je 200km/h of zo gaat door de motion blur :P


In ieder geval denk ik wel dat je deze filmpjes met een korrel zout moet nemen. Het zijn altijd grote beloften en dan uiteindelijk is het resultaat teleurstellend.
In de demo filmpjes van HL2 kan je displacement mapping al in de praktijk gebruikt zien worden op ATI R300 gpu's. Niets nieuws onder de zon dus.
(Daar wordt het inderdaad voor rotsen gebruikt, en dynamisch in het spel aangepast)

Dat ronddraaiende beeld is een simpele vorm van HDR. Zat ook al bij de demo's van ATI voor de R300, en heb je bij HL2 al in de praktijk in een spel toegepast zien worden op een R300 met 60 fps.
Zit (nog) niet standaard in HL2 omdat ATI het prima kon, maar Nvidia niet.

Die motion blur is nogal dubieus. Hij werkt namelijk alleen in het vertikale vlak, en blijft bestaan als het beeld stil staat. Op het eind wordt de pot in het horizontale vlak gedraaid en dan is er geen blur.

Samengevat: het zijn allemaal leuke demo's maar niets om van wakker te liggen.
yup echter wat het voordeel is van dit in tegenstelling wat ati doet (brute kracht in een grafische kaart stoppen) is dat wanneer deze features worden toegepast ook de ware kracht van de kaart laten zien. Dit zie je dan ook terug in bijv. 3dmark benchmarks wanneer ze worden gebenched.
ik denk alleen dat nvidia een voordeel heeft tegenover matrox dat ze al sterk in de markt staan en meer met de eindprogrammeurs in contact staan en zodoende hun product meer tot hun recht kunnen laten komen.
Je hebt geen flauw idee waarover je praat. Deze demo's kun je allemaal net zo makkelijk met ATI kaarten doen.

Sterker, je kunt het met iedere echte DX9 kaart doen, aangezien het allemaal via shaders gaat. Dus via *software* die door de GPU wordt uitgevoerd, en NIET via hardware features van de kaart.

HDR zit bijvoorbeeld al in HL2, en wordt door de R300 ondersteund. Niks nieuws onder de zon dus. Werd tijd dat NVidia die achterstand eens inliep. (De NV3x is NIET DX9 compliant!)

Displacement mapping is voor het eerst door ATI naar voren gebracht, en wordt in beperkte mate al toegepast in games.

Neehoor, NVidia scoort echt niet met deze demo's.

Als je ECHT onder de indruk wilt raken wat de nieuwe generatie videokaarten kan, moet je eens bij Valve kijken. Stukje over de Source engine http://www.ati.com/developer/gdc/D3DTutorial10_Half-Life2_Shading.pdf
Dat gebruik van radiosity in de source engine is inderdaad zeer indrukwekkend.
En het mooiste is nog dat ik bepaalde stukken herkende van de demo's van HL2. En dat betekend dus dat dat soepel loopt op een Radeon 9700 Pro. :)
ik vind de filmpjes behoorlijk tegenvallen.. als je versie 3 van de pixel en vertex shaders kan demonstreren, moet je niet met filmpjes aankomen die niets nieuws laten zien met een nieuwe techniek..

ik kan me filmpjes herinneren als de gasstation demo en de eroderende auto.. dat waren pas demos.. dan haal je het onderste uit de kan en laat je een diepe indruk achter bij de consument...

ik snap dat de techniek dit allemaal mogelijk maakt wat we hier zien, maar dat geloof ik ook wel zonder die mpegjes die op zichzelf niets of weinig nieuws laten zien.
't is ook niet voor de consument maar voor de ontwikkelaars....
Worden ontwikkelaars dan wel enthousiast als de demo filmpjes niets nieuws laten zien tov PS2.0?
heb knapere beelden gezien in realtime @ farcry
Helemaal mee eens! En dat op een 9600xt.
Nvidia is weer eens aan het stoken! Bang voor wat Ati zal brengen meen ik!
Euh, dit zijn filmpjes voor developers. Hier worden nieuwe dingen op een basic manier in beeld gebracht. Het is vervolgens aan de game developers om er wat leuks mee te doen.

De echte eye candy komt waarschijnlijk binnenkort wel :).
@2Tales_is_2Fast: dat is niet waar wat je zegt over de gf 4.
zelf heb ik een asus v8420 geforce 4 ti 4200 128 mb ddr en hier draait farcry soepel.
geen last van vaagheden ofzo.
Het is maar net "waneer ben je tevreden" de ene wat eerder als de ander!
Je hoeft mij echt niet wijs te maken dat het spel soepel draait zonder alles op minimaal te zetten en van veel dx9 functies geen gebruik maakt.
Ziet er leuk uit , maar het zal denk ik nog ruim 2 jaar duren voor dat er uberhaupt iets van die technologie is wat op de NV40 toepasbaar is.
De geforce 3 werd ook in 2001 gelaunched, en toen had je ook nog geen een spel wat volledig gebruik maakte van de features...
en de GeForce 3 is al weer antiek, zelfs de GeForce 4 begint te verouderen kijk naar Far Cry , dit spel draait niet eens lekker op een Athlon 2500+ @ 2300 Mhz , 2 x 256 MB (BH-5) CL2 2-2-11 , GeForce FX 5900 SE 128 MB @ 450/850 Mhz ,
2 x 60 GB 7200 RPM 2 MB Raid 0 , SB Audigy 1.
(wel alles op Very en Ultra High 1024 * 768 x 32)
Laat staan wat dit spel op een GeForce 3 of 4 doet , dit is dan net of je dia's zit te kijken.

Tegen de tijd dat de NV40 uit komt is DOOM 3 uit en heeft dit spel deze kaart vast en zeker NODIG om een beetje een frame rate eruit te krijgen in High Detail.

Mijn mening is dat een videokaart +/- 1 jaar of zelfs minder kan mee draaien aan de top en dan aan vervanging toe is.
de verry en ultra high settings zijn ook bedoeld voor de hardware van over een jaar of 2, en dus niet voor nu
mijn vergelijkbare systeem (behalve de vid kaart = 9700pro) draaied alles prima op de medium/high stand met AA en SF aan @ 1280x960.
zolang je texture qualitity maar zo hoog mogelijk zet en het water ook zijn de andere niet echt belangrijk voor de overall indruk van de game.

met een geforce4 moet je dan wel op de medium/low toer maar het is goed te spelen.
geforce3 word wat krap idd.

p.s. mijn mening is dat jouw mening wel mee valt.
ik heb mijn 9700 pro nu zo'n anderhalf jaar en hij draaied nog steeds in de top mee.
begin alleen nu te merken dat ik niet alle games meer klakeloos op de hoogste settings kan zetten en 60+ FPS kan verwachten.
de verry en ultra high settings zijn ook bedoeld voor de hardware van over een jaar of 2, en dus niet voor nu
Dan zijn ze nutteloos, want over 2 jaar speelt niemand die spellen meer. Waarom zou je opties inbouwen die pas te gebruiken zijn als het spel niemand meer interessert? Maar dat ligt meer aan de softwareontwikkelaars dan de hardwarefabrikanten.

Ik herinner mij tijden dat als je de beste/duurste kaart kocht je het nieuwste spel op de hoogste setting kon spelen, dat klinkt ook logisch anders schieten de software makers hun doel voorbij.
de UT1 engine word ook nog steeds volop gebruikt.
met de kaarten van toen kon je die toch ook niet op 1600x1200 spelen met de details op full?

ok misschien is 2 jaar wat veel maar 1 jaar toch zeker, zeker nu de nieuwe generatie zo dicht voor de deur staan.
Ik begrijp dat je geilt op je specs, maar vermoei ons er aub niet mee als het niet nodig is...
Far Cry ziet op 1024x768x32 Medium er op een Fx5600 mooier uit dan op een GeForce 4 MX 440.... dezelfde instellingen en een groot verschil.

Dus met een oudere kaart (dus niet Dx9) worden ook gewoon dingen weggelaten. Het draait dus weer veel beter. Met een FX5200 zouden die dingen er wel weer zijn (DX9) en dan zou het heel traag gaan
Tot nu toe veel poeha en filmpjes en achteraf weer toch niet zoals beloofd.

Ati doet het iets anders, minder filmpjes, meer prestatie. Dat hebben ze met de 9800 wel bewezen.

Dus totdat ik daadwerkelijk een kaart heb waar dit moois ook in de praktijk dit moois blijkt te zijn hou ik me tong nog effe in me mond.
ATI geeft inderdaad indrukwekkende demo's. Het nadeel hiervan is dat je ook een kaart moet hebben wil je die demo's zien. Als jij wilt vergelijken tussen producten heb je aan een demo helemaal niks. Het is alleen stoer om in computerzaken en thuis te laten draaien.

Objectieve benchmarks zijn nog altijd het meest waardevol dus demo's en filmpjes zijn gewoon propaganda :) (imho)
Ati demos zijn vaak ook als mpgje te downloaden :)
check: http://www.ati.com/developer/demos/r9800.html
NOU NOU,.. op het eerste gezicht lijkt dat onderste plaatje in dit artikel wel een beetje op een playstation 1 screenshot :+

Zal wel mooier zijn dan hier getoond hoor twijfel daar niet aan maar komt niet echt over hier !
vind het ook niet echt spectaculair

misschien ziet hetleuker uit als het met een NV40 op je beeldscherm getovert word.
maarja die foto i met die kaart gemaakt :S
:o :o Krijg een beetje een wow gevoel bij deze beelden. Wordt SNEL tijd voor games die hier gebruik van maken. (+ natuurlijk de hardware in betaalbare vorm)
De hardware is er al in betaalbare vorm. De R300 kan dat allemaal al.
Zal best... Ik ben bang dat die nieuwe features in deze kaart toch te traag zijn, waardoor je mag gaan wachten op de opvolger wil je er gebruik van maken. Zo was dat met de vorige kaarten ook van NVidia. Bij de eerste kaarten die 4x anti-aliasing aankonden bijvoorbeeld; leuke feature, maar het spel was niet meer te spelen als je het gebruikte. Pas bij de opvolger kon je het aanzetten zonder dat je snelheid er (dusdanig) onder ging te lijden.
ik kan niet echt zeggen dat ik de filmpjes spectaculair vind :l

HDR doen de R300 demo's al langer en dat water van dat bootje zag er ook niet uit...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True