Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Bron: The Inquirer, submitter: neliz

Geruchtensite The Inquirer bericht dat de NV40, in tegenstelling tot eerdere berichten, niet is uitgerust met 16x1 pipeline architectuur, maar met een 8x2 pipeline architectuur. Desondanks kan de chip met behulp van een slimme truc in sommige games en benchmarks toch zestien pixels per klok produceren. Dit is mogelijk door met behulp van een Vertex Shader 3.0 programma een soort van virtuele pipeline te bouwen waardoor de 8x2 pipeline ingezet kan worden als een 16x1 pipeline.

nVidia logo (nieuwe stijl, kleiner)Deze techniek heeft echter wel een adder onder het gras zitten. De acht pixels die geproduceerd worden door middel van de Vertex Shaders kunnen alleen gefilterd worden met behulp van point sampling, een bijzonder simpele filter techniek. Bilinear, Trilinear of anisotropisch filteren is niet mogelijk wat logischerwijs een negatieve invloed op de beeldkwaliteit heeft. Wat voor invloed de 16x1-techniek daadwerkelijk zal hebben op de beeldkwaliteit en de prestaties zal blijken bij de introductie van de kaart komende maand.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Wel, als eerste zal het oorspronkelijke gerucht wel waar zijn, dat de echte NV40 is gecancelled en dat we hier met een NV45 te doen hebben ... die voor de eenvoud een NV40 wordt genoemd. Dan kijken we naar een nog modernere GPU en dat verklaart idd 16x1 of 8x2 en de 220 miljoen transistors.

Echter, indien je de SP3 gaat inzetten om ipv 8x2 te draaien de 16x1 te doen waarmee je dus in de overdrive gaat, zal je gerust in 3dmark2001 door het plafond schieten. Mijns inziens betekend dat dus ook, dat zodra je je FSAA en ani-filtering aanzet, waardoor je SP3 afvalt als 16x1 mimic, dat de GPU terugvalt naar 8x2. Dat zou dus betekenen dat je bij optimale settings voor kwaliteit naast de zowiezo aanwezige performancehit door extra rekenwerk ook nog eens de helft van de pijplijnen wegzet op ander werk. Me dunkt dat de performance-hit bij full quality ongeevenaard zal zijn. Daarmee wantrouw ik dus direct alle benchesmarkes die lekken.
Vergeleken met Ati zoals het nu is, waarin een 4x2 (=8) nvidia een 8x1 Ati ongeveer benaderd, zal een 8x2 (=16) ook wel in staat zijn om een 12x1 van Ati kunnen evenaren, wel jammer dat er een opvolgende generatie GPU nodig is om dat voor elkaar te krijgen...
* 786562 ecteinascidin
Dat zie je dus terug in de 2 Molex-connectoren, voor de stroom is het niet nodig maar blijkbaar wel voor de stabiele energie-toevoer. Indien stroom zo'n issue is dat er een dubbele Molex nodig is, zal de GPU (met z'n 220 miljoen transistoren) ook wel een fatsoenlijke sloot energie vreten. Beetje Prescott of FX verhaal IMHO, dit beestje zal ook wel de nodige problemen krijgen; oplosbaar weliswaar, maar de prijs voor de elegantste oplossing zal hier niet heengaan.
Wel, als eerste zal het oorspronkelijke gerucht wel waar zijn, dat de echte NV40 is gecancelled en dat we hier met een NV45 te doen hebben ... die voor de eenvoud een NV40 wordt genoemd. Dan kijken we naar een nog modernere GPU en dat verklaart idd 16x1 of 8x2 en de 220 miljoen transistors.
Volgens recente roadmaps (en speculatieve interpretaties) wordt de nv45(nu 40) door de PR van nVidia beschouwd als 3 x sneller dan de nv35 en de NV40(nu 41) als 2x sneller dan de nv35. Hoewel ik geloof dat de update van nv40 naar nv45 gewoon het optimaliseren is van VS abuse (wat eigenljik wel een leuke technologie is maar … het zit hem vooral in wat je er echt mee kunt doen). Misschien merkte men dat de vertex shader in de nv40 te sterk waren?
Echter, indien je de SP3 gaat inzetten om ipv 8x2 te draaien de 16x1 te doen waarmee je dus in de overdrive gaat, zal je gerust in 3dmark2001 door het plafond schieten. Mijns inziens betekend dat dus ook, dat zodra je je FSAA en ani-filtering aanzet, waardoor je SP3 afvalt als 16x1 mimic, dat de GPU terugvalt naar 8x2. Dat zou dus betekenen dat je bij optimale settings voor kwaliteit naast de zowiezo aanwezige performancehit door extra rekenwerk ook nog eens de helft van de pijplijnen wegzet op ander werk. Me dunkt dat de performance-hit bij full quality ongeevenaard zal zijn. Daarmee wantrouw ik dus direct alle benchesmarkes die lekken.
(wtf ik ken SM(shader model), PS/VS(pixel/vertex shaders) maar SP, .. repetitieve typo zeker? :? In ieder geval geen term in de GPU wereld, nu ik aan het muggenziften ben, tis aniso)
1) overdrive, wel waarschijnlijk zal het GPU werk evenredig verdeeld worden voor optimale verdeling tussen PS en VS
2) FSAA, doet er niet toe maar filtering wel, vertex shaders kunnen alleen point-sampling en dat is lelijker dan bilinear, alleen pixel shaders worden gepoint-sampeled.
Hierdoor kunnen de VS pijplijnen:
ofwel ongefilterde polygonen renderen (gebeurt als er meerdere texturen over elkaar gebruikt worden, veel gebruikt!)
ofwel pixel shaded pixels bereken (aangezien dat het VS zijn zijn ze daar niet voor uitgerust maar als nVidia erin slaagt dat de vertex shaders en pixel shaders execution units delen is dit ‘geniaal’)
Vergeleken met Ati zoals het nu is, waarin een 4x2 (=8) nvidia een 8x1 Ati ongeveer benaderd, zal een 8x2 (=16) ook wel in staat zijn om een 12x1 van Ati kunnen evenaren, wel jammer dat er een opvolgende generatie GPU nodig is om dat voor elkaar te krijgen...
?
(4x2 is niet gelijk aan 8 in gpu’s, wat zijn TMU’s weer ?!)
nVidia draait op hogere kloksnelheden (vooral ram) en speelt het spel niet proper. Probleem bij nv3x is dat ze maar 4 PS (wel wat krachtiger, maar traag in vlottende komma berekeningen) heeft tov ATi met 8 PS. Tegenwoordig kun je niet meer spreken in termen van fillrate maar eerder in ShaderOps per clock en Mhz-en.
dus als dat 8x2/16/1 verhaal klopt waar praten we dan over, een "lossy" Videokaart :?
Waarom betrek je de Athlon Fx nou in dit verhaal.
Die CPU verbruikt de helft van het vermogen van een Prescot en in de lager geklokte versies ook minder dan een Athlon XP of Northwood in hoger geklokte regionen.
Kijk daar heb je het al, dat zou meteen verklaren waarom de beelden met fsaa geblured lijken te zijn.

Denk dat ATI op beeldkwaliteit zeker voorop blijft lopen en dat het nvidia nu alleen gaat om de snelheid en niet de kwaliteit.
Denk dat ATI op beeldkwaliteit zeker voorop blijft lopen en dat het nvidia nu alleen gaat om de snelheid en niet de kwaliteit.
Dat valt nog te bezien... Eerst kijken wat ATI doet.
En sowieso kan een echte vergelijking pas getrokken worden als er van zowel ATI als Nvidea reviewmodellen beschikbaar zijn. En dan testen op onafhankelijke 8-) software!!
Ik ben een ATi fan, altijd geweest. Maar als deze screenshots echt zijn, dan denk ik dat het met de kwaliteit wel meevalt. Het ziet er wat mij betreft allemaal best gelikt uit:

http://vegetto.vtrbandaancha.net/

*kuch*... sorry typefoutje ;)
...zonder FPS zeggen die shots niet zo veel.
dit kan mijn 9700pro ook namelijk.
Sterker nog. Jouw 9700 Pro doet dat veel mooier.

zoals laatst al in een NV40 topic is geshowed is de FSAA hier vreselijk geblurred terwijl ATI datzelfde beeld haarscherp neerzet met een mooiere FSAA.
Ik heb een ATi fan
Hoe heet'ie? :)
Damn!!!
Dat ziet er zekers gelikt uit....als dit door een NV40 kaart gegenereerd is, dan is ATI gezien.
Ik zou niet weten hoeveel mooier en strakker het er uit kan zien(een hogere framerate daargelaten).
Volgens mij word dutroux nu veroordeeld voor het hebben van een persoon.
Wauw kan dit ook met 2x2 autowegen?

Nou jongens probleem met files is opgelost! :Y)
Ja dat kan :).

In Duitsland doen ze dat regelmatig bij grote evenementen enzo (Cebit etc.).
Op autowegen is het idd geen probleem, moet alleen wel ff de vrachtwagens weren en mensen met een hummer.
Dat hoeft niet eens :).

Men gaat in Duitsland dan van een 2x2 naar 4x1 weg. Eenrichtingsverkeer dus.
@Schoomve: Dat vindt jij goede screenshots? De AA & AF is er echt niet op vooruit gegegaan. nVidia heeft er gewoon wat blur opgegooit.. zo kan ik het ook he.
als je naar de wapens kijkt zie je dat er echt geen blur is gebruikt.
Als je de NV40 topics de laatste tijd een beetje gevolgd heb dan weet je dat dit screenshot al een keer eerder langsgekomen is en iemand daar de ATI screenshots naast heeft gehouden die veel en veel mooier bleken te zijn.
Goed moet eerlijk zeggen dat ik niet veel gewend ben met mijn Radeon 9000, maar ik vind het er zeker niet slecht uitzien.

Bedenk wel dat dit soort beelden met hoge snelheid over je scherm heen schieten. Dus tijd om te kijken of een detail wel of niet mooi uitkomt heb je niet.

ATi heeft altijd iets betere AA gehad en zeker met AF eroverheen zag het er geweldig uit, maar ik kan niet zeggen dat dit nou zo verschrikkelijk veel slecht er is.
Hoezo ? alsof Nvidia zo eerlijk is over zijn Pipelines |:(

Laten we vooral de PR-praat van Nvidia voor lief aannemen.

Btw: Wat heeft het aantal pipes met de beeldkwaliteit van doen :? Volgens mij gaat het dan vooral om de architectuur eromheem en niet de "beeldklawiteit".

[edit] Barco: ook op Beyond3D zijn er wat benchmarks uitgelekt, de bron is echter zeer onbetrouwbaar maar er word volop gespeculeerd. De hele pipeline-geschiedenis word nog es dunnetjes overgedaan.
Volgens mij is de hele PR-machine nog niet eens opgang gekomen. Op t moment is het inquirer VS inquirer.
Waar dacht je dat die geruchten van de inquirer vandaan komen?

Geruchten verspreiden is een onderdeel van de PR, en reken maar dat NVidia en ATI daar al een hele tijd druk mee bezig zijn.
'imiteren' is met 1 m ;)

Verder geloof ik het niet zo, The Inquirer maakt echt overuren de afgelopen weken over de NV40... :/
Inderdaad! Volgens mij kan volgende week de NV40 automatisch het gazon maaien, de ramen lappen en de auto boenen als het aan The Inquirer ligt... :+
Ik zou maar oppassen met het gras maaien, daar zit een dikke adder onder, volgens het artikel. :P
gezien de vrij programeerbare 3.0 pixel/vertex shaders is wat ze zeggen geheel mogenlijk.
en nvidia zou bijna gek zijn om de pixel/vertex shader units niet te gebruiken voor rederen als ze niet nodig zijn om te pixel shaden. de software daarvoor inbouwen in de drivers is namelijk een piece of cake.

ik verwacht eigenlijk dat ATI het zelfde zal doen.
dat wil zeggen als de 3.0 gaan ondersteunen, want dat stond geloof ik ook nog niet helemaal vast.
Okee. Maar aangezien pixel shaders juist erg veel gebruikt worden tegenwoordig zijn dit papieren specs.

Als je de pixelshaders gebruikt voor pipes dan hou je dus een DX7 kaartje over met een 16x1 design.. Daar heb je dus geen bal aan.
Aha dan krijgen we straks natuurlijk erg hoge scores in 3dmark ed. alleen is de beeldqualiteit heel matig ;( ...laten we eerst de reviews maar eens afwachten
Inderdaad! Net zoals de huidige topmodellen van nVidia erg snel zijn op standaard instellingen maar met FSAA en AF ingeschakeld Ati voor moeten laten gaan. Als deze nieuwspost op waarheid berust dan zou dit het domste zijn wat nVidia kan doen. Snelheid op standaard niveau is tegenwoordig geen issue meer; het gaat om de performance in games met beeldverbeterende technieken ingeschakeld. Waarvoor koop je anders zo'n dure videokaart.Dus eerlijk gezegd trek ik dit nieuwsbericht zeer in twijfel. nVidia zal bovenstaande zaken ongetwijfeld ook wel weten. Met Point Sampling kan je tegenwoordig iig echt niet meer aankomen.
offtopic:
Waarom worden hier nog berichten geplaatst van 'The Inquirer'. Ik bedoel, de enige keer zeggen ze dit, de andere keer dat. Het enigste dat we ermee berijken is dat de hardeschijf-ruimte van tweakers.net word volgespammed met berichten als reactie op een gerucht van 'The Inquirer'. Terwijl er achteraf niks van waar blijkt te zijn.
Tja... als je geen geruchten publiceerd, dan valt er over de NV40 en R420 niets te melden.

Er is simpelweg geen officiele informatie bekend.
Geruchtensite The Inquirer bericht dat ...

Die eerste woorden zeggen genoeg voor mij. The Inquirer bericht de laatste dagen zo veel over de NV40 en begint zichzelf al meermaals tegen te spreken. Ik heb het opgegeven van de berichtgevingen hieromtrent nog ernstig te nemen van die bron en wacht gewoon totdat de eerste benchmarks beschikbaar komen.
De inq heeft het de laatste tijd wel veel bij het rechte eind. 2 molexen anyone?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True