Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Bron: The Inquirer

Het was al eerder bekend en nu bevestigt The Inquirer het nog eens: Microsoft zal komende maandag een werkende versie van het nieuwe Longhorn OS demonstreren aan ontwikkelaars die ermee moeten gaan werken. Hoewel het besturingssysteem pas in 2006 op de markt zal komen, zijn de verwachtingen nu al hoog gespannen. Die release is volgens The Inquirer voor sommige developers een teleurstelling, omdat een aantal van hen twee jaar geleden al riep op Longhorn te willen overstappen. Ze zullen dus nog even moeten wachten op het nieuwe project van Microsoft dat naar eigen zeggen net zoveel kost als het planten van de eerste man op de maan:

Longhorn logo The software, which Bill Gates told us a few days ago would cost as much as the first attempt to put a man on the moon, is supposed to be a completely redesigned OS with support for PCI Express and a flashy 3D interface.

The firm will demonstrate the software at the Professional Developers Conference in LA, and it is expected to give some technical details that software programmers will need to know.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

mensen die allemaal zitten te k*nkeren over de 3d interface.. lees die review van tweakers.net nog eens over:

http://www.tweakers.net/reviews/385

daar staat precies in uitgelegd dat er 3 interfaces zijn waaruit je kan kiezen:
- een win2000 achtige omgeving
- een winXP achtige omgeving
- aero, waarschijnlijk een 3D omgeving, maar beelden zijn er nog niet (in ieder geval niet ten tijde van de t.net review)

en nou wil ik d'r nix meer over horen ! :P
k*nkeren? Volgens mij is iedereen gewoon benieuwd ernaar!
Hoe het werkt, hoe het eruit ziet, of het handig is etc..
In die review is er nou ook niet veel informatie over te vinden.
heb je hem al gelezen ? paar quotes:
Om goed om te gaan met de verschillen in hardware tussen de kopers van Longhorn heeft Microsoft besloten om de eye candy in drie lagen te stoppen. Laag 0 is de meest eenvoudige laag en deze wordt gebruikt om de interface van Windows 2000 te emuleren. De twee overgebleven lagen hebben - hoe verrassend - de codenamen laag 1 en laag 2 gekregen. Laag 1 is de laag die gebruikt kan worden op elke computer die de benodigde minimum hardware heeft om Longhorn te draaien. De grafische prestaties van de DCE zullen in deze mode vergelijkbaar zijn met Windows XP. Het zal er echter niet hetzelfde uitzien. Het komt er op neer dat deze laag een versimpelde versie zal gaan zijn van laag 2. Deze laag maakt heeft de codenaam Aero gekregen. Waarover meer op pagina vier.
en
Microsoft verwacht dat deze graphics allemaal prima zullen werken op de pc's van 2005. Voor laptops zal het mogelijk zijn om terug te schakelen naar de eenvoudigere laag 1 om energie te besparen. Al dit moois op het scherm toveren kost dus nogal wat computerkracht. Om dit allemaal goed te laten verlopen heeft Microsoft besloten dat de meest uitgebreide laag 2 alleen beschikbaar is voor gebruikers die een stabiele driver geďnstalleerd hebben. Tweakers die graag de nieuwste bčta-versies draaien zullen dit dus niet meer kunnen doen als ze gebruik willen maken van laag 2.
Om dit allemaal goed te laten verlopen heeft Microsoft besloten dat de meest uitgebreide laag 2 alleen beschikbaar is voor gebruikers die een stabiele driver geďnstalleerd hebben.
Dus MS dwingt drivermakers een dure WHQL test te laten doen..
yuk..
Dus....? Er staat toch niets over die 3d interface?
Ja mooie graphix, je kan kiezen... Dat kon ik ook nog wel raden.
Code naam Aero...
Maar hoe ziet het eruit en hoe werkt het in de praktijk? Geen info...
Ik heb Longhorn vorige week ff geinstalleerd en ik moet zeggen dat ik er bijzonder over te spreken ben. Hij draaide op mn Acer Travelmate800 laptop vlekkeloos.

Het ziet er niet alleen erg fraai uit maar het werkt ook echt super. De GUI wordt door de videokaart geaccelereerd en dit maakt dat de desktop erg solide en snel overkomt qua reactie. Klik en pats het staat er! Dit biedt natuurlijk ongelofelijk veel mogelijkheden voor de toekomstige desktop software. Ik denk dat de kans groot is dat ze hiermee heel erg veel inlopen op andere OS-en.

Bij het afspelen van een DivXje viel mij het gemak op waarmee in media player het formaat real-time werd ge-rescaled bij het veranderen van het formaat van het venster. Ook zijn alle iconen in verkenner real-time te scalen met een schuifknop. M$ had deze optie ook belooft op de rekenmachine maar dit is (nog) niet geimplementeerd.

In de versie die ik heb zitten nog wel wat zaken die nog niet goed zijn doorontwikkeld. Dat maakte hem soms onstabiel maar hij is nooit vastgelopen en ook BSOD’s zijn mij bespaard gebleven. :)

Kortom ik ben er nu al weg van en kan niet wachten!
"eigen zeggen net zoveel kost als het planten van de eerste man op de maan"
Daar zullen ze wel geen inflatiecorrectie op hebben toegepast.
Heb zo`n idee dat NASA meer kwijt was.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Een man op de maan zetten koste toen ongeveer 25 miljard dollar.
Wat kun je tegenwoordig daar nu voor doen :+ .
edit:

Volgens dezeConsumer Price Index calculator is er tussen 1965 (halverwege het maan programma) en 1999 een inflatie geweest van 428.9%
Met inflatie correctie kom je dus op mininaal 132 miljard dollar.
Ik denk dat zelf Bill niet zoveel geld te besteden heeft aan
En dan nog is het de vraag, wat neem je als kosten voor die man op de maan? Alleen zuiver de kosten voor die ene lancering, etc., of ook alle ontwikkelingskosten die eraan vooraf gingen.

Ik vind 25 Miljard trouwens wel een beetje erg veel voor die tijd.
Let wel dat het belang erin toen nog erg groot was(Koude oorlog, 'eerder dan de russen', defensie/ruimtevaartbudget was enorm), en vergeet niet bijna de hele bevolking was geinteresseerd in de Nasa/ruimtereizen (dat is tegenwoordig wel anders).
Dus dan gaat 25 miljard zo wel even over de balk.
als we nu eens rekenen wat de chineesjes kwijt waren om hun taikonaut van de aarde te laten verdwijnen en dit ruwweg met een factor 2.5 verhogen, dan moet bill nog eens spreken :-)
Die release is volgens The Inquirer voor sommige developers een teleurstelling, omdat een aantal van hen twee jaar geleden al riep op Longhorn te willen overstappen.
Wat een onzin: ik kan nu ook al roepen dat ik over wil stappen op het besturingssysteem wat Microsoft over 6 jaar op de markt gaat brengen...
Klinkt meer als interessant doen van wat "wannabe's" dan daadwerkelijk weten waar ze het over hebben. Zelfs nu zijn namelijk de specificaties van Longhorn nog niet allemaal bekend, laat staan duidelijk. Dus hoe was dat 2 jaar geleden???
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze al presentaties oid hadden gehouden voor zakelijke gebruikers en softwaredevelopers om te laten zien wat je met Longhorn kon ofzo (?) :?
Correct me if I am wrong :P
Klopt wat je zegt. Heb 6 maanden geleden al een presentatie gehad.
2 jaar geleden had het over 3 jaar moeten uitkomen, volgend jaar dus :p

[disclaimer]bij benadering[/disclaimer]
Ik hoorde dat in Windows Longhorn ook veel meer aandacht besteed zou worden aan de intergratie van games...

Dus als je een game in je pc stopt dat je gelijk kan spelen (Console achtig iets) ... Is daar al iets over gezegd, of zou dat ook maandag komen ?
zoiets las ik ook in de PU, maar het lijkt me lastig te intergreren, je zit toch altijd met verschillende hardware
De 1e keer dat zo'n game opstart kan die toch een INI file schrijven van je systeeminstellingen?? Of desnoods bij elke start van het spel... Waarom kun je wel een volledige linux distro vanaf cd starten (knoppix) maar geen "simpel" spel..

Nadeel is natuurlijk wel de beperking van de bandbreedte die een CDROM biedt. Een harde schijf is vele malen sneller.
Dat is toch een taak van de spellenmakers, lijkt me. Als je zou willen zou je al meer dan vijf jaar een game kunnen maken die door middel van autorun gelijk opstart wanneer je hem in de DVD/CD-rom stopt.
(het zou me ook weinig verbazen als dit idee niet origineel was)

edit: en uberhaupt integratie van games in het systeem?? Dat wil ik niet eens, games zijn er voor als je je even verveelt, maar als je serieus aan het werk bent en ze draaien niet moeten ze zich niet met systeem bemoeien ..
Met het integreren van games wordt bedoelt dat er een speciaal stukje in het OS komt voor de games. Zoals je nu een speciaal stukje hebt voor systeem-configuratie (control pannel) komt er ook een stukje voor games. Hier uit kunnen games met 1 druk op de knop worden geupdate, kan worden gekeken hoeveel mensen er online spelen etcetera (een beetje wat gamespy arcade nu is dus). Door dit te doen komt er natuurlijk ook een strengere controle op het al dan niet illegaal zijn van spellen. Het is echter de vraag of iedereen hier op zit te wachten....
Posted door Marcel van Groeningen:
Volgens mij zijn ze Apple al jaren voorbij..... ten tijde van windows 3.1 was nog apple mischien nog redelijk op gelijk nivo, maar daarna?.
Wat een onzin. Als er 1 bedrijf in computerland keer op keer heeft bewezen innovatief te zijn, is het Apple wel:

1997: standaard implementatie USB, zowel hardwarematig als softwarematig. Een protocol dat voorheen de bijnaam Unused Serial Bus had. Het gevolg? Een hausse van USB producten op de markt, die ook nog eens voor beide platforms geschikt zijn.

1998: standaard implementatie FireWire (een uitvinding van Apple van begin jaren 90!), zowel hardwarematig als softwarematig. Het gevolg? Iedereen kan voor een paar duizend euro op behoorlijk niveau aan videobewerking doen. Voorheen voorbehouden aan turnkey systemen als Avid en Media100 die het 10-voudige kostten.
Op een lager niveau was je nog steeds relatief veel geld kwijt aan een rappe PC, met dure capture kaarten en SCSI raids, in vergelijking met een iMac/Powermac en DV-cam.
En het heeft tevens bijgedragen aan een snelle opkomst van de DV videocamera.

Een paar jaartjes verder, anno 2003:
- De iTunes Music Store.
- 64 Bit G5 machines, PCI-X, Serial ATA, USB 2.0 en FireWire 800, Gigabit Ethernet, Digital audio I/O.
- OSX Panther. Lightyears ahead wat betreft XP en minimaal 3 jaar voorlopend op Longhorn.
Ontwikkelingen als tweede muisknop, en je menu netjes bij je venster houden ipv irritant boven aan je scherm?
De tweede muisknop is een kwestie van een andere muis inpluggen.
De GUI werkt een stuk intuitiever dan het spul van MS,
er is duidelijk meer nagedacht over gebruiksvriendelijkheid.
Elke keer als ik gedwongen achter zo'n Apple moet zitten om problemen op te lossen, prijs ik mezelf heel gelukkig dat ik een echte computer op me buro heb staan.
Kennelijk staat er bij jou op het werk een heel oude machine met een verouderd OS. Dat kun je Apple niet kwalijk nemen, daarvoor moet je bij je baas zijn.
Ga es een keer spelen op een G5 met Panther.

En over problemen oplossen gesproken: De werkgelegenheid van systeembeheerders is bijna rechtevenredig aan de problemen met MS. Patches op patches moeten draaien vanwege de talloze virussen e.d.
En remember Y2K?
Daar was Apple al in 1984 op voorbereid.

Maar goed , ik spreek je over 3 jaar wel weer. ;)
Beetje Wacken Open Air logo. :+
Ja dat vond ik ook al...
Het straalt iets duivels (hoorntjes) of boers/rednecks(een koe!) uit.. Of desnoods een onderzetter of een logo van een Mexicaans restaurant.

Maar het ziet er te el cheapo uit voor een besturingssysteem IMO! Een pinguin is toch classier dan een koe :-)
Het is toch alleen maar een codenaam 'longhorn', bij de uiteindelijke release zal er ongetwijfeld door de marketingafdeling een passend logo gemaakt worden en een commercieel aantrekkelijke naam.
ik wil uhm wel :D longhorn dan.. al denk ik dat ik me wel eerst een goede video kaart ga kopen.. 128 mb.. of 256 ;)
Een videokaart is niet zo belangrijk om een OS goed te kunnen draaien. Dat hangt meestal af van de performance van andere componenten zoals bijv. je Hard Disk, CPU & Geheugen.

Een videokaart is belangrijker voor games.
and a flashy 3D interface
Een videokaart zou dus wel eens toch redelijk belangrijk kunnen worden in Longhorn.
correctie. dat WAS zo. MS wil na de "mooie" 2D effecten uit XP nu 3D effecten in Longhorn stoppen.
Minumeisen? 5GHz of meer????? Radeon 9800pro of meer???? Ik begrijp het niet van Microsoft. Het oog wil ook wat. OK . Maar het oog van wie? Jan met de pet die zijn mailtjes gaat nakijken en wat surft? Ik denk dat iedere power user liever wat meer kloktikken en GPU power voor zijn apps bewaart. Of ben ik de enige die zo denkt?
Hoewel ik er ook zo over denk, heet dat nu eenmaal vooruitgang. Het is nooit anders geweest en zal nooit anders worden ook.
Over 10 jaar kan je je niet voorstellen dat we ooit hebben kunnen werken met dat platte 2d gebeuren van Windows XP...
Denk maar eens terug aan Windows 1.x of Windows 2.x. Daar was ook niet mee te werken als we er nu op terug kijken. Maar toen was het al een hele vooruitgang...
Nee, Longhorn wordt geen half of heel 3D OS. MS wil de moderne videokaarten van tegenwoordig meer gaan gebruiken tijdens het werken met het OS. Je videokaart komt momenteel pas echt in actie wanneer je bijv. aan het gamen bent, gedurende de overige tijd zit het ding voor een groot deel uit z'n neus te eten. Kortom, indien goed toegepast door MS zal deze benadering juist de andere PC onderdelen gaan ontzien i.p.v. extra belasten.
[Reactie op Spaceboy]
De andere onderdelen van je PC ontzien wil volgens mij zeggen een zo klein mogelijke belasting. Zolang je graka en CPU uit hun neus zitten te eten zoals je het noemt is je stroomverbruik en warmteontwikkeling stukken lager. Voor thuisgebruik geen punt maar voor bedrijven met 1000 pc's wel.
Als Longhorn zo ontwikkeld is dat wanneer je een aplicatie start alle effecten naar "optimale prestaties" worden gereduceerd valt het allemaal nog wel mee. Maar als ik op mijn ene scherm aan een 3D ontwerp zit te werken en op mijn andere heb ik wat werkbalken, een editor en eventueel een zoom-schermpje staan wil ik niet dat die achtergrond nog eens 3D wordt afgebeeld. Want dan gaan de prestaties van mijn videokaart niet meer optimaal voor scherm 1 dienen.

edit [/] reactie op :
IK moet zeggen dat ik als eerste op windows XP al die extra effects uitzet. De performance die je verliest door die effect is bizar. Volgens mij is het een overbodige belasting van het systeem waar ik niet lekkerder van ga werken.

Ik zal wel ouderwets zijn maar 256 kleuren en een snelle gui hoort meer tot mijn wensen dan 32 bits fading en iconen is 16 miljoen kleuren.

Een mooi voorbeeld is de AS/400 die nog steeds met een command line werkt. Ik ben daar 10x sneller mee dan met de GUI die men ook mee levert :-)
Met de 'flashy 3d-interface' waarover werd gesproken in het artikel denk ik dat de videokaart wel van belang gaat zijn ;)
Oh ja: nog zo`n grap je hebt een 128mb videokaart nodig enkel om tekst te kunnen verwerken.
Ik begrijp de noodzaak van vooruitgang wel, maar dit is een beetje te gortig
Wat een onzin. Ik zou graag willen weten waar je dit vandaan haalt. Uit je duim waarschijnlijk.

Ik heb een alpha versie uit kunnen proberen op een PC met een 64MB videokaart en het werkte toch echt.
Oh ja: nog zo`n grap je hebt een 128mb videokaart nodig enkel om tekst te kunnen verwerken.
Ik begrijp de noodzaak van vooruitgang wel, maar dit is een beetje te gortig
Bron?
Het lijkt me iig stug. Maarja, ik zit helemaal niet te wachten op een flashy 3d interface. Door juist die nieuwe look van XP heb ik het maar bij 2000 gehouden (Ja, ik weet dat je ook traditional view kan inschakelen, maar toen ik de meuk kocht nog niet :) )
128 mb videokaart is nu al redelijk standaard, zeker voor de wat nieuwere videokaarten. dit OS komt pas in 2006 op de markt, dan zitten we vast al met 1 gb aan videogeheugen.
lijkt nu dus misschien wel overdreven, maar bijna 3 jaar is lang in computerland....
Ik had gelezen op winbeta.org dat MS tegen een lichte kostprijs binnen een paar maanden de build die op de PDC geshowed zal worden te downloaden zal zijn (om de bugs eruit te halen). Ook las ik net dat de build vannacht al gelekt zou zijn (4051) op www.wininformant.com (Paul Thurrot's site, en dat is wel een betrouwbare bron)

[edit]Deze build bevat trouwens niet de Aero UI.
Longhorn build 4056 is al een tijdje van Overnet af te halen :)
Lijkt me erg stug als Winbeta nu in rep en roer is omdat build 4051 net uit is. Winbeta is er in veel gevallen erg snel bij.
Minumeisen? 5GHz of meer????? Radeon 9800pro of meer???? Ik begrijp het niet van Microsoft. Het oog wil ook wat. OK . Maar het oog van wie? Jan met de pet die zijn mailtjes gaat nakijken en wat surft? Ik denk dat iedere power user liever wat meer kloktikken en GPU power voor zijn apps bewaart. Of ben ik de enige die zo denkt?
Hmm lekkere gedachten gang. Heb ji RED HAT linux wel eens op een p3 450mhz en 128mb + 8mb (agp) vga kaartje gedraait. Dan wordt je ook niet vrolijk in de grafische omgeving!.

Goh Goh ik heb winxp pro op een p3 450 128mb en lopen met een 8mb (agp) kaartje en loopt prima. alleen niet dan met spellen maar voor documentjes enzo wel perfect. Daar het het in bedrijven om.Achja .

sarcastisch bedoelt: Windows is zo'n log en traag os dat alle systeem prestaties wegkaaprt om zo alle mensen snellere pcs te laten kopen omdat nieuwe software uit is.

Tis echt zo dat mensen altijd wel wat te zeiken hebben. Ik heb die beta gedownload via mijn MSDN accountje en moet zeggen de traagheid van longhorn valt best wel mee eerlijk gezegd!
Ik heb Red Hat Linux zowel op een P1/166MMX met 64MB als op een P1/233MMX met 48MB draaiend. Werkt prima - weliswaar niet als rekenbeesten, maar om even mails te checken, simple textverwerking of om wat te browsen is het allemaal goed genoeg. Zelfs Ogg/Vorbis kan nog.
In tegenstelling tot Windows heb ik namelijk "out-of-the-box" de keuze om een lichte grafische omgeving te gebruiken. Of helemaal geen grafische omgeving, als ik het niet nodig heb. Maar dat geldt uiteraard voor zo'n beetje elk Unix ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True