Soltek NV400-64 met nForce2 400 chipset review

Amdmb.com heeft een review geschreven over het Soltek NV400-64 moederbord, een nieuw plankje gebaseerd op de nForce2 400-chipset. In tegenstelling tot de nForce2 Ultra 400 is deze slechts van één geheugenkanaal voorzien, en de bedoeling daarvan was om een goedkope concurrent neer te zetten voor de VIA KT400. Het geteste bordje is vrij simpel qua layout en features, maar voor 70 dollar kun je dan ook niet veel meer verwachten. Het wordt echter interessant als het Soltek budget-plankje vergeleken wordt met de Asus A7N8X, die wel is voorzien van de dual channel-uitvoering. Het goedkope bord blijkt in veruit de meeste gevallen namelijk sneller te zijn, en op de punten waar Asus wel wint is het verschil niet groot. Zelfs in statische geheugenbenchmarks trekt de nForce2 400 de nForce2 Ultra 400 eruit. Tenzij de reviewer een grote fout heeft gemaakt dus weer een reden om het effect van de dual channel-implementatie van nVidia in twijfel te trekken. Eerder bleek ook al dat de single channel VIA KT600 in veel gevallen sneller was:

This is also interesting in the fact that it's the first time we have seen anything based on the nForce2 400 chipset. Since we never received a reference board from anyone, we are taking the Soltek board as the defacto performance we can and should look for on future nF2 400 motherboards. Which raises the question: why is the nF2 400 performing better than the nF2 Ultra 400 board? Too be completely honest, I am not sure and any answers I have gotten from NVIDIA seem stretched at best.

If the performance of the Soltek board is the norm for this chipset, why won't any manufacturers offer full-featured motherboards based on this less expensive chipset for the enthusiast market? I can only imagine the acceptance a board with SATA, RAID, good 6-channel audio, Firewire, USB 2.0 and more would get if it were $30-50 less than current offerings.
nVidia nForce2 400 chipset

Door Wouter Tinus

08-07-2003 • 10:51

14

Bron: Amdmb.com

Reacties (14)

14
14
11
3
0
0
Wijzig sortering
Anoniem: 33358 8 juli 2003 10:56
Er staat dat de goedkope versie de duurdere eruit trekt, maar volgens mij zodra de 'duurdere' versie op dual channel draait valt die goedkope in het niet..

De test is gedaan in single channelmode namelijk..
De test is gedaan in single channelmode namelijk..
Hoe kom je daarbij? In de "system setup" staat duidelijk "2 x 256MB Corsair Micro XMS3500 DDR DRAM", en verschillende keren wordt gezegd dat het zo raar is dat een dual channel bord verslagen wordt door een single channel bord.
Ik kan daar niet zo snel een bevestiging van vinden in het artikel.
Quote van pagina 5 uit het artikel:
NVIDIA didn’t really have an answer for me as to why these test results were coming up so strongly in favor of the nF2 400 chipset, but my guess might be the overhead of the dual channel memory logic in the chipset is more apparent here.
Oftewel de nF2 400 heeft minder dual overhead, waardoor hij in die tests langzamer is. Dit kun je nog niet echt concluderend noemen, maar ik zou hier toch eerder uit opmaken dat ze de Asus dus toch in dual-modus draaien.
De nF2 400 heeft zowiso geen dualchannel support, dus gewoon geen overhead hiervoor.

Verder is de nF2 400 Ultra ook al niet de nieuwste meer, want ook de KT400a presteerd al op dat nieveau, terwijl de KT600 in single channel ook al sneller is de de nF2 Ultra in zowel single als dualchannel
betekend well dat de dual channel geheugen controlers nog efficienter gemaakt moeten kunnen worden. (dat liet de kt600 eigenlijk ook al zien)
Anoniem: 9449 @Countess9 juli 2003 01:16
Nee, het betekent gewoon dat de XP processor zelf maar een beperkte bandbreedte heeft (qua communicatie met de northbridge). Dus de toevoeging van dual channel levert ook theoretisch nauwelijks verbetering op.
Op zich is het nog nieteens zo raar dat een single en een dual channel Athlon chipset elkaar niet enorm veel ontlopen. De Athlon heeft qua geheugenbandbreedte weinig aan Dual Channel. Ik verwacht eigenlijk binnenkort eenzelfde test maar dan met onboard video. Dan zie je pas de verschillen.
Hoe ik de review lees heeft de maker ervan 2 dimms gebruikt. Alleen was het verschil in prestaties tussen 1 of 2 dimms bij de Nforce 2 400 te verwaarlozen, en bij de Nforce 2 Ultra 400 maakt het wel degelijk uit of je 1 of 2 dimms draait.

Ik persoonlijk vind het een raadsel dat de single channel chipset sneller is als de dual channel. Dat dual channel niet veel sneller was als single channel op de Nforce 2 Ultra 400 is bekend. Maar hoe kunnen de geheugenprestaties nu verbeteren wanneer je de dualchannel controller verwijderd uit de chipset ....

Een wilde gooi van mij: Soltek heeft zijn huiswerk beter gedaan dan Asus, en een sneller bordje gebouwd.
Een wilde gooi van mij: Soltek heeft zijn huiswerk beter gedaan dan Asus, en een sneller bordje gebouwd.
Makkelijke conclusie op basis van één review. Bovendien wint Soltek zeker niet in alle testen. Overigens wint ASUS in vrijwel alle andere reviews, dus ik vind je conclusie wat voorbarig.
Zelfs in statische geheugenbenchmarks trekt de nForce2 400 de nForce2 Ultra 400 eruit.
Betekend dit ook dat de A7N8X-X sneller zou kunnen zijn dan de A7N8X? Omdat deze ook verschillen van chipset.
Anoniem: 75463 8 juli 2003 16:47
nee, dat denk ik niet. Ik denk dat je het verschil in performance in deze test wel degelijk moet zoeken bij de mobo-fabrikant en niet bij de chipset. Maar het was idd wel interessant geweest om een A7N8X-X mee te nemen in deze test...

edit:

bedoeld als reactie op theXE...
Anoniem: 85004 8 juli 2003 18:38
70 dollar noem ik niet echt een budget prijs, ik vraag me af wat de consumenten prijs wordt in europa, en Soltek begint steeds meer met andere mamabord modellen de asus eruit te trekken qua snelheid en degelijkheid, ik liep dit jaar stage bij een bedrijf waar ik steeds de nieuwe borden in me handen kreeg en ben meer positiever over Soltek dan Asus, heb daarom ook voor een Soltek mamabord gekozen toen ik me eigen pc mocht bouwen vanwege me goeie stageperiode :9
het lijkt me dat ze die soltek met een board hebben vergeleken wat wel met dual memory draait

hmm. je zegt van niet. dan is die review vrij nutteloos lijkt me. tenzij je persee single memoryding wil gebruiken ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.