Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties
Bron: Apple

Tijdens het - momenteel nog in volle gang zijnde - World Wide Developer Conference lichtte Apple gisteren alvast een tipje van de sluier op van Mac OS X v10.3 Panther. Deze aanstaande versie van Apple's besturingssysteem zal later dit jaar worden uitgebracht. De sneak preview biedt een blik op de belangrijkste vernieuwingen aan deze op Unix gebaseerde katachtige, wiens core dezelfde naam draagt als de grondlegger van de evolutietheorie, Darwin.

* Finder

Finder screenshotWat Explorer - oftewel Verkenner in good ol' Dutch - is voor Windows, is Finder voor Panther. Finder is Panther's navigatiemiddel. De interface heeft een op iTunes en iPhoto lijkende styling meegekregen, en ziet er mede door deze geborsteld aluminiumlook meer als een zelfstandige tool uit in relatie tot de Aqua-desktop. Finder gebruikt een sidebar, biedt 'favorite folders', labels, en kan naar hartelust op persoonlijke voorkeuren ingesteld worden. Tekst- en icoonafmetingen in de sidebar worden dynamisch geschaald wanneer je de afmetingen van het venster wijzigt, zodat altijd het maximale aantal items te zien is zonder te hoeven scrollen.

* Exposé

Exposé in actieVelen herkennen het misschien wel; je werkt aan een verslag, tikt tussendoor een e-mail, chat nu en dan met een kennis, bewerkt een plaatje voor in het verslag, en speelt ondertussen MP3's af. Op je desktop staan de nodige files her en der. Op een gegeven moment zie je door de bomen bijna het bos niet meer, en je beeldscherm ziet eruit als het bureau van een verstrooide professor; tot zover de droom van het papierloze kantoor ! O.k., het wordt nu wat gechargeerd voorgesteld, maar op zo'n moment schiet Exposé je desgewenst te hulp; druk op F9, en alle openstaande venstertjes van alle applicaties waarin je bezig bent verschalen en verplaatsen zich automagisch tot een overzichtelijk totaal op je beeldscherm. F10 doet hetzelfde, maar dan alleen voor alle vensters van de applicatie waarin je op dat moment werkt. Intoetsen van F11 tenslotte schuift alle openstaande vensters tijdelijk weg, om je vrij zicht te geven op je desktop en de daarop liggende files; voilá.

* Overige vernieuwingen

iChat AV fullscreen optieAndere features van Panther bespreken we snel in het kort. Het IM-programma iChat AV moet goede beeld- en geluidskwaliteit mogelijk maken tijdens live-communicatie met anderen over het internet, naast een vergroot gebruiksgemak, waarbij Appels webcam iSight als oren en ogen kunnen functioneren. In Panther zorgt Fast User Switching voor het snel kunnen schakelen tussen verschillende gebruikers, ook als er ondertussen applicaties openstaan, en zonder eerst uit te hoeven loggen. De aanstaande versie van Mail zal ondermeer sneller werken en meerdere threads kunnen ordenen.

iDisk in Finder detail screenshotAndere features om te noemen zijn nog FileVault, waarmee files met een 128-bit versleuteling kunnen worden beveiligd tegen ongewenste pottenkijkers, en files na trashen kunnen worden overschreven met random data middels Secure Erase Trash. Preview biedt sneller scrollen en zoeken in PDF-files, en werkt samen met het ingebouwde Faxing, die precies datgene kan doen wat de naam al doet vermoeden. Font Book beheert alle aanwezige fonts, en iDisk tenslotte, is de .Mac online opslagservice. Instant Disk is altijd zichtbaar in de eerder genoemde Finder, en maakt dat men overal vanachter een computer via internet aan - eventueel gedeelde - files kan werken. Voor programmeurs is er ook nog een tool, met de naam Xcode, waarmee eigen Mac-applicaties geschreven kunnen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

Valt me op dat dit OS steeds beter wordt. En waar Windows steeds een nieuw versienummer krijgt zoal 2000/XP/2003, doen ze bij Apple normaal en blijft het bij 10.0/10.2/10.3 :7

Misschien icm een G5 de comeback van Apple :)

reactie op hieronder:
Ja, maar windows profileert zich steeds meer voor de domme gebruiker ipv de professional, vandaar die naamgeving ipv voeten op de grond houden

Ja, sommige OS'en worden slechter :P Het gaat erom dat OS X echt harstikke goed is, vooral vergeleken met de vorige OS versies voor op de Apple.

En het blijft maar beter worden :D
ik reken niet zo gauw op een comeback van apple zoals dat was toen de Imac geintroduceerd werd.
Apple pakte toen een groot deel van de markt terug in door een voor het aangezicht aantrekkelijke computer die ook in gebruiksvriendelijkheid niet onder deed voor een PC.(voor de normale thuisgebruiker dan.)

Ik heb et hier niet over industriele gebruikers en vormgevers.
Dit was een allround computer die voor de belangrijkste doeleinden (tekstverwerken,internet) gebruikt kon worden door in principe iedere leek.

Nu we verder gaan met de G5 en OSX 10.3 reken ik niet op een verbeterde marktpositie voor apple.
De compatibiliteitsproblemen met pc's en het moeizaam aan software kunnen komen voor macintoshgebruikers zal de verkoopcijfers zeker ook niet in de hand werken.
Al zullen oude macintosh gebruikers toch gewoon blijven zweren bij HUN Mac.
En gewoon weer een nieuwe kopen
Maar ben nu eerlijk .
Zou jij voor OSX 10.3 een macintosh aanschaffen als jij een vertrouwd PC-gebruiker bent?
JA is het antwoord! Heb laats voor een weekje een iBook 500 gehad met Jaguar erop en das was me toch een partij fantastisch. Niet normaal meer. Tis alleen jammer dat ie ietjes aan de langzame kant was met een 500MHz G3 anders had ik 'm echt niet verkocht.

Ben nu heeeeeeeel erg serieus aan het overwegen om mijn Clie NX73 plannen in de gracht te dumpen en door te sparen voor de nog bekend te maken nieuwe 15" Powerbook G4 met natuurlijk panther erop.

Ik weet dat veel mensen dit niet goed kunnen inbeelden maar de hardware compatibiliteit is werkelijk fantastisch. Je steekt je Digicam erin en hop het werkt zonder ook maar 1 wizard gezien te hebben. GEEN DRIVER!!!! En software compatibiliteit met PC gaat steeds beter dus dat is ook weer een pluspunt.

Software van Apple zelf is ook werelds. Zo makkelijk te begrijpen en toch zo krachtig. Probeer jij maar eens een home made reis DVD te maken met dezelfde gemak en resultaat van iDVD op een PC
GEEN DRIVER!!!!
Nou ja... lijkt me ietwat onderdreven... zonder driver doetie echt niks hoor... zit alleen al meegebakken in Mac, da's het verschil... net als Pendrives in WinXP
Maar ben nu eerlijk .
Zou jij voor OSX 10.3 een macintosh aanschaffen als jij een vertrouwd PC-gebruiker bent?
Yup, ik heb een tijd geleden een iBook besteld. Als OS X er niet was geweest had ik dat NOOIT gedaan :)

Maar als je precies 10.3 bedoelt dan ben ik het met je eens, dat is meer een warmhouder om de bestaande klanten zoet te houden.
Ben net overgestapt naar een eMac, betaalbaar en snel (1GHz). Mac OS X werkt super en ik zou voor geen goud meer terugwillen!

Zeker die Safari browser is goed. en OSX Mail. Dus eindelijk ben ik verlost van dat super lelijke en labiele Microsoft-assortiment.

Nog een groot voordeel is de onderdelen van de computer. Je hebt nooit driver problemen omdat Apple zelf de onderdelen kiest en dus zijn ze ook van goede kwaliteit en heb je nooit rare foutmeldingen en brakke fouten zoals in Windows XP bij mij tot nu toe altijd het geval is geweest.
En dat is wat mij over de streep heeft getrokken om te sparen voor een powerbook
Niet dat ik sommige problemen niet op kon lossen maar het is gewoon irritant. In plaats van werken achter de comp moet je 'm fixen. Echt irritant
ben het inderdaad aan het overwegen
Ik ook. Ik heb er voorlopig geen geld voor, maar ik zou best wel eens zo'n nieuwe G5 willen hebben!
uhm.... 2000/XP/2003 = windows 5.0/5.1/5.2.... :P
Zolang ze zo niet op de doos staan heb je daar nog weinig aan he..
Apple gebruikt intern juist geen nummering maar code namen (copland, panther, jaguar, enz) en extern gebruiken ze code's (8.0, 10.2, 10.3, enz).
Cheetah/Panther/whatever tegenover 2000/XP/2003...

In principe doen ze gewoon hetzelfde :Z

[edit]
alsof apple intern dus niet met versienummers werkt maar met die namen, sure...

[edit2 @ Slagroom]
Microsoft:
Windows 95: Chicago (Win9X 4.0)
Windows 98: Memphis (Win9X 4.1)
Windows Me: Millennium (Win9X 4.1)
Windows 2000: WinNT 5.0 (WinNT 5.0)
Windows XP: Whistler (WinNT 5.1)
Windows XP opvolger: Longhorn (WinNT 5.x)
enz...
Dope-E:"nee eigenlijk is het juist omgekeerd..
wat die 5.1 5.2 etc. voor windows is, is Panther, Jaguar etc. voor Mac OS.. maar goed
Ik ben ook bijzonder tevreden over 10.2.6.
Als ze de volgende 10.3 noemen, verwacht ik eigenlijk een gratis upgrade (het is immers een punt release), maar ik ben bang dat ze net als bij de overgang van 10.1 naar 10.2 een leuke prijs gaan rekenen.

Kunnen ze het niet beter OS X 2 en OS X 3 noemens?
OS X 10.1 = cheetah
OS X 10.2 = jaguar
OS X 10.3 = Panther

Dus namen geven ze wel degelijk aan hun os.
Apple heeft al aangegeven dat 10.3 $129 gaat kosten, net als 10.2 dus.
Helaas, maar de extra features die je krijgt zijn dat geld meer dan waard. Een paar uur werk besparen (door nieuwe Finder, Open/Save boxes en Expose) en het is weer terugverdiend.
Valt me op dat dit OS steeds beter wordt.
Hmm... zijn er ook OS'en die steeds slechter worden dan?
:+
Ach, van Windows 98SE naar Windows ME vond ik een behoorlijke achteruitgang.

Gelukkig hebben ze het later wel weer goed gemaakt.
niet genoeg software te krijgen? Dan slaat het niet aan simple as that! ook al is het nog zo'n goed OS. MAC's software is gewoon zeer lastig te krijgen voor de consument de belangrijke aanschaf redenen voor bedrijven meer het gebruiksgemak en dat zie je dan ook terug bij ontwerpers etc. maar ja das geen massa markt!
Mac software moeilijk te krijgen voor de consument.
Laat ik nou een hele domme consument zijn en wil wat Mac software kopen, wat zal ik doen.
Ik surft naar www.apple.nl op mijn iMacje, ik klik op de software button en kijk eens wat ik daar zie. Software, en het meeste nog gratis ook.
Of ik ga naar de Apple Store en daar vindt ik alle programmatuur die ik kan wensen, van MAYA tot Acrobat.
Tuurlijk zijn er applicaties die niet te vinden zijn voor de Mac, maar koop je daar die machine voor? Ik koop ook geen Irix-machine om erop te kunnen quaken.
MAC software slecht te krijgen? Mwah, ligt eraan. Men,dan bedoel ik in dit geval de "nieuwe" mac users die net een mac hebben, weten niet waar gezocht moet worden. Echt, trust me, er zijn legio tools om deze software te vinden. Er zijn zelfs complete MAC P2P netwerken.

O! Jij bedoelt legale software. AFAIK, gaan de mensen netjes terug naar waar ze hun computer hebben gekocht. Stellen daar de vraag, "Hee, hebbie nog software voor dit ding?" Vaak wordt er dan een x aantal adressen gegeven waar je MAC software kan halen.

Tja, het vergt een klein beetje eigen initiatief, maar dat lijkt me het makkelijkst, aangezien je net voor (wilde gok) ¤ 1000-, een Mac heb gekocht, dan ga je toch wel eigen initiatief tonen.
Nou moet ik zeggen dat het met Windows software ook niet zo lekker zit. Probeer jij maar eens bij de gemiddelde computerboer iets anders te kopen dan je OS, Office en een Virusscanner. De betere tools en software is ook bij Wintel af en toe nog zoeken. Toegegeven, niet zo erg als bij Apple, maar als je toch al via internet aan het shoppen bent, is er weinig verschil.
Ik denk zeker niet dat Apple op ten duur dood zal bloeden. Vergeet niet dat Apple ongelooflijk veel die-hard fans heeft die tot het allerlaatst Apple zullen trouwblijven.

Tja, en al die foefjes kan je grafische overkill noemen, maar dit is nu juist hetgene wat het werken achter een mac zo plezierig maakt. Over smaak valt niet te twisten, maar windows is LELIJK. En als iets lelijk is, dan heb ik geen zin om er moeite in te gaan stoppen.

En het commentaar op het betalen voor de update vind ik ook wat overdreven: OK, het is niet erg chic van Apple dat ze geen upgrade uitbrengen voor gebruikers van 10.2 voor een gereduceerde prijs, maar windows XP was toch ook niet gratis? 10.3 en 10.2 bevatten waarschijnlijk evenveel verschil als windows 98 en windows 2000. Maar omdat het allebei op 10 begint suggereert het een kleine upgrade, wat het zeker niet is!

Tenslotte het argument dat er te weinig software voor de Mac beschikbaar zou zijn: wat een bullshit! Er zijn legio programma's voor OSX. Of doel je op warez? Vergeet niet dat mac-gebruikers veel meer dan windows gebruikers software KOPEN. Afgezien daarvan zijn er gewoon Kazaa en Gnutella clients voor de mac.
10.3 en 10.2 bevatten waarschijnlijk evenveel verschil als windows 98 en windows 2000.

Nou lijkt me dat erg stug want als je weet wat de verschillen geweest zijn tussen win98 en win2k (een major kernelwijziging) dan weet je ook dat dit een hoofdversienummer wijziging rechtvaardigd. Apple weet ook hoe ze moet versienummeren en als ze dus een net zo grote ingreep gedaan zou hebben dan zou het nu wel 11.0 heten. De wijzigingen zijn dus eerder mineur te noemen en kun je eerder met win98 en win98se vergelijken!
10.3 en 10.2 bevatten waarschijnlijk evenveel verschil als windows 98 en windows 2000.
*proest* :o
Sorry hoor, moest ff lachen!

Maar durf jij te beweren dat in 10.3 een andere kernel zit dan 10.2?
10.3 is gewoon een doorontwikkeling van 10.2, windows 2000 heeft als basis NT4 en is van daaruit enorm verbeterd. Heeft zeer weinig met windows98 te maken!
MacOS X 10.3 heeft FreeBSD 5.0 als basis en MacOSX 10.2 heeft 4.5 als basis. Niet erg groot verschil, maar het is wel een redelijk verschil.
Apple heeft kansen laten liggen.
Het had een groot suc6 geweest als ze tijdens het wwdc de final Pather konden showen.


Eigenlijk was alleen de G5 echt nieuws.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer blij met de G5. Apple KICKS ASS met de nieuwe G5, ik kan niet wachten tot augustus wanneer ze leverbaar zijn.

Maar ook een nieuwe 15" powerbook was in de lijn der verwachting. Zeker gezien de 12" en de 17" wel een andere "lijn" zijn dan de 15".

Misschien een nieuwe lijn Ibook's, ik merk dat de G3's in de Ibooks niet echt lekker draaien op OS-X.
Tijd voor de G4 in de Ibook ?
De WWDC is een developer conference, daar kun je dus goed voor developers interessante dingen presenteren, zoals een nieuw platform (de G5) en laten zien wat er aan zit te komen (Panther).
Er gaan nu geruchten dat er over een paar weken op Macworld (wat dus wel een consumentenbeurs is) een nieuwe laptop aangekondigd gaat worden.

Ik vind trouwens dat Jaguar het niet slecht doet, zelfs op 600 en 700MHz G3's is het nog goed werkbaar, maar ik denk dat als de Powerbooks straks van G5's worden voorzien dat de G4 ondanks de hogere prijs toch in de iBook terecht zal komen. De iBook is namelijk het enige product dat nog een G3 gebruikt.
OS X traag op een G3? Poeh, dan zou ik wel eens willen weten hoe ongelooflijk snel het wel niet moet draaien op een G4, want mijn G3 draait het perfect op. Volgens velen voelt het beter aan dan WinXP op een x86 van 1GHz. (Mijn machine is 600MHz)

Enne, G5 in een laptop ... ik zou voor de grap eens opzoeken hoe veel energie die G5 verbruikt. Het heeft een reden dat de G3 nog veel in laptops voorkomt. Ook de G4 heeft al veel meer moeite met zuinig zijn. En ik weet niet wat jij verwacht van een laptop, maar als ik 'm na een half uur al weer aan het infuus moet doen heb ik liever wat minder snelheid.

[edit] Maar als je toch een G4 in je laptop wil, neem dan een PowerBook ipv een iBook. Moet je alleen wel een extra schip geld bijbestellen.
nu ben ik een echt windhoos-slachtoffer, maar als ik het artikel eens doorlees, dan lijkt het wel alsof ze bij Apple, op software gebied dan, veel meer denken aan diegene waarom het eigenlijk gaat, aan ons, aan de consumenten... Ook levert Apple zo te zien veel meer software standaard meer dan MS...

Tis dat ik geïnfecteerd ben met het windoos-virus, anders had ik wel eens een appeltje willen proberen...
Hoezo levert MS weinig software/functies mee?

Finder => Explorer
Exposé=>"Show Desktop"/"Cascade Windows"/"Tile Windows Horizontally"/"Tile Windows Vertically"
iChat AV=>Netmeeting/MSN6
Fast User Switching=>"Switch User"
Mail=>Outlook Express
FileVault=>NTFS
Faxing=>Fax Services
Font Book=> Fonts folder/viewer
Sherlock
iMovie
iPhoto
Quicktime
iTunes
iCal
Adresboek
iDVD
iSync

allemaal gratis en standaard erbij

en dan met je ook de programma's eens vergelijken met hun tegenhangers van op windows dan zie je pas helemaal het verschil
Het verschil is dat Microsoft aangeklaagd wordt als ze software bijproppen en Apple wordt erom geprezen ;)
Niet om een war Apple vs Microsoft weer te gaan starten, maar het valt mij net zo goed op!

:Y)
Het verschil is dat Microsoft de klant niet verteld dat er een alternatief is.
iMovie/iDVD kan je zo vervangen door andere pakketten. Denk aan Final Cut Pro, DVD Studio Pro... En denk dan aan de $$ :-)

Hoeveel mensen gebruiken AppleWorks dat standaard bij OSX zit, tov Office v. X?
Je wilt toch niet zeggen dat Apple bij het opstarten van iDVD de gebruiker middels een pop-up window verteld dat er ook nog gelijksoortige producten bestaan van andere fabrikanten he?

Natuurlijk vertelt apple dat niet. Ik heb niks tegen Apple hoor, maar ze worden wel continu op een soort voetstuk geplaatst, terwijl ze net zo op de $$$ jagen als MS.
Hopen dat Apple ooit nog eens een monopolie krijgt, kunnen we dat eindelijk een keer bewezen zien
Apple heeft al enkele 'zo goed als' monopolies.
Neem de grafische markt, of groot genetisch research. Of kijk naar applicaties als Logic audio en Shake.

En we hebben het hier over andere applicaties. Applicaties die verwoven zijn in het OS en waar de gebruiker niet omheen kan. Zoals MSIE op een PC, hiermee sla je concurrentie van de kaart en daar hebben ze dus problemen mee.
Je zult nooit problemen horen over Notepad (omdat dat wordperfect van de kaart geveegd heeft) of minehunt (omdat niemand meer Doom speelt). iDVD en alle andere apps die Apple meeleverd zijn hiermee te vergelijken. Een professionele DVD (menu's etc) maken kan niet met iDVD, en met iMovie kan je echt niet meer maken dan een leuk filmpje om aan vrienden en familie te laten zien.
Bij Apple moet je tenminste geen moeite doen om een iApp te verwijderen, gewoon de app in de vuilbak kieperen en hup het is weg. Voor zover ik nog weet hoe het bij windows moest dan was het een lijdensweg om bvb MSN weg te kieperen.

En je kan moeilijk van een monopoliepositie van Apple spreken, ze vertegewoordigen net geen 5% van de PC markt. Ze proberen dus niet om 90% van de markt hun browsers op te dringen.

En ik kan me echt niet voorstellen dat er iets aan een mac mist, naar mijn weten heeft het alles wat een Wintel heeft + nog een heel pak extra's.

Is er iets dat een mac niet heeft dat windows wel heeft? En zeg niet virussen, want dat weet ik dat een mac dat ni heeft :9
"Het verschil is dat Microsoft aangeklaagd wordt als ze software bijproppen en Apple wordt erom geprezen"

Bij Apple kun je die meegeleverde programma's er af halen. Bij MS zijn ze onderdeel van het OS zoals IE en zit je er aanvast. Een zeer groot verschil. Als je niet weet hoe het precies zit bij een Mac omdat je er nog nooit een gebruikt hebt is dat niet erg, maar hou alsjeblieft je mond :)
=> hondje
=> Movie Maker 2 (best bruikbaar)
=> photo Editor (geen idee, gebruik irfanview)
=> Media Player
=> Media Player
=> Outlook (da kost dus wel extra ja)
=> Wab
=> Media Player (mits extern dvd-prog geinstalleerd ivm licentie. Kan MCE niet uit de doos dvdv's?)
=> Outlook

Ik gebruik te weinig MacOS om te weten wat er mist t.o.v. Windows, maar iig performance en keus kwa hardware/software is al een heel belangrijk argument. Maar idd, een war is hier niet op z'n plaats.
ken het probleem. Wil ook dol graag een apple thuis naast me x86. Maar de prijs van die dingen zijn niet in verhouding met wat ze bieden.
http://nl.secondhandmac.com/

ff onderhandelen rond de 500 eutjes heb je een G4 waar je leuk mee voort kan
Zou Microsoft in hun volgende OS (of misschien zelfs in een SP) ook dat Expose kunnen gaan verwerken? Meestal jatten ze goede ideeen, en dit klinkt als een erg handig programma.

Het is jammer dat je niet een simpel MacOS X uit kunt proberen, je moet er gelijk een hele Mac bij kopen...en dat is zo ontzettend duur.
Zou Microsoft daar niet de functies: Minimize all, Tile Horizontally en Tile Vertically voor hebben? Is volgens mij wel met hetzelfde doel...
Ja lekker, al je windows tilen, kun je ze daarna allemaal weer terugslepen. Expose scaled tijdelijk al je Windows (niet resizen, scalen) zodat je snel de goeie eruit kan pikken en brengt ze daarna weer terug naar hun oorspronkelijke formaat.

Dat ie alle windows aan de kant schuift om de desktop te laten zien is inderdaad minder nieuw en het verbaast me dat Apple daar nu pas mee komt eigenlijk :)
Dit heeft er mee te maken dat OSX een soort PDF gebruikt (jammer genoeg niet echt de Adobe standaart) in combinatie met OpenGL. Hier wordt scalen vele gemalen gemakkelijk dan pixel voor pixel waar windows mee werk(te).

/edit
Quartz heet het dus
Nee, option-klik op de desktop (of welke andere applicatie ook) verbergt alleen de vensters van de huidige app, niet van al die andere die je open hebt.

Exposé is een mooi, simpel concept. Voor de hand liggend misschien zelfs. Maar nog niemand heeft het 'venster-jungle' probleem zo helder onderkend en zo elegant opgelost. Dit gaat enorm veel gebruikt worden.
Dit heeft er mee te maken dat OSX een soort PDF gebruikt (jammer genoeg niet echt de Adobe standaart)
't Is wel degelijk de officiële Adobe PDF standaard. Apple wilde eerst Display Postscript van Adobe licensen, tot er een slimme jongen achterkwam dat met PDF hetzelfde mogelijk was. PDF is gratis te gebruiken, i.t.t. Display Postscript.

Geen moeilijke keuze, dus...
Aanvulling: In NeXTstep en OpenStep (van NeXT, Jobs' vorige bedrijfje) gebruikte men al Display PostScript van Adobe. De licentiekosten was een van de redenen dat deze besturingssystemen zo duur waren.
Dat ie alle windows aan de kant schuift om de desktop te laten zien is inderdaad minder nieuw en het verbaast me dat Apple daar nu pas mee komt eigenlijk
Wat dacht je van de Option (ALT) + Click op de vrije desktop ruimte. Die werkt ook nog steeds onder OS X!
OK, als het toch alleen maar is om even het goede window-tje te pakken: wat is er mis met ALT-Tab (zoiets had Apple ongetwijfeld ook al). Ziet er misschien wat minder flitsend uit, maar is eigenlijk net zo functioneel.
"Dit heeft er mee te maken dat OSX een soort PDF gebruikt (jammer genoeg niet echt de Adobe standaart)"

De PDF's die MacOSX genereert zijn 100% compatible met de PDF specificatie en dus altijd te lezen met bv Acrobat Reader.

Echter er zijn een paar PDF features die niet geïmplementeerd zijn, maar dat heeft alleen invloed op het afbeelden van extern gegenereerde PDF's
(jammer genoeg niet echt de Adobe standaart)
Jammer genoeg wel ;)

Je kan wel een screenshot van je desktop ieder moment exporteren naar een .pdf-file, dus ik denk dat het wel de originele standaard ;)
Precies.. en bestaat al sinds Windows 3.x volgens mij :P Wie jat wat nou van wie? ;)

Ik zie het nut er niet van in overigens.. Kan me niet voorstellen dat mijn bureaublad overzichtelijker wordt van het 'automagisch' resizen en verplaatsen van mijn werkvenster :/

Dan ben ik eerder alles kwijt.
Een dergelijke feature kun je misschien wel snel terugzien in Linux (window-manager)? Het is immers al mogelijk om je KDE-installatie al bijna perfect op MacOS X te laten lijken.

Overigens heb ik het probleem niet met 2x 19" scherm in combinatie met ultramon ;)
zit er gedeeltelijk al in. In Gnome bv de "show desktop" knop die alle vensters verbergt zodat je je desktop weer ziet. En natuurlijk zijn er workspace manager applets voor bv de gnome en KDE panels die een verkleinde versie van je desktop laten zien. Maar zonder MacOS 10.3 in actie te zien is het moeilijk te zeggen hoe veel het er al op lijkt.
Op Linux worden daar meestal 'Workspaces' voor gebruikt. Meerdere desktops. Met een applet dat een verkleinde versie van alle desktops weergeeft kan je wisselen tussen de desktops. (zelf gebruik ik daar ook een toetsen combinatie voor)

Dat heeft als voordeel dat je mooi bij elkaar horende programma's op 1 werkblad kan zetten, en daar dus met 1 toetsen combinatie naar toe kan springen.
Ach, op m'n 19" + 17" heb ik ook wel redelijk wat ruimte, maar het zou toch handig zijn. Meestal heb ik IRC + Messenger + Winamp + Mozilla Mail op de 17" staan. Dan kan ik gelijk zien of ik een IM / mail / IRC bericht heb. Ook onzin als KaZaA verdwijnt naar die monitor. Dan wordt het al erg vol, en soms moet ik dan toch nog gaan graven, om van alle Mozilla vensters / Total Commander / Nero / Explorer etc. op m'n primary monitor nog maar te zwijgen.
Dat denk ik niet (helaas!) Voor zover ik weet ondersteunt X zoiets niet, en dat heb je toch nog steeds nodig voor windowmanagement.
Je kunt ook Mac's huren hoor. Is ook niet goedkoop maar dan wie weet bevalt het wel. ;)

Ze bouwen er wel steeds meer in. Op zich wel handig maar als je het maar ook niet hoeft te gebruiken. (ala MS slikken of stikken)

Maar voor deze updates moet je dus wel betalen?
Volgens mij heb je iets ala Expose met Windows helemaal niet nodig. Iedereen die met Windows werkt, werkt altijd full-screen. En switchen van applicatie gebeurt altijd via de Taakbalk.

Persoonlijk vind ik dat een vreselijke manier van werken. Start je Excel, dan heb je een Spreadsheet computer en in het geval van Word heb je een word-processor computer. Drag & Drop wordt op de PC daarom ook bijna niet gebruikt.
Een comeback door dit systeem zou apple niet kunnen realiseren..

Ik denk dat Apple op den duur toch dood gaat bloeden.. hoe goed hun OS's ook zijn, en hoe technisch gezien hun G5's ook zijn..

Mac / Apple heeft aan een paar belangrijke "bedreigingen" een harde dobber:

1: Windows als desktop OS.. (nuff said)
2: Prijzen van de Apple hardware is niet voor iedereen weggelegd
3: Incompatibiliteit (shitwoord) met het x86 platform
4: De opkomst van Gnu/Linux op de desktop, Dit OS tezamen met KDE en/of Gnome is in staat een soortgelijk desktop voor de gebruiker neer te zetten, hetgeen schaalbaarder en betaalbaarder is.

Kan Apple deze 4 punten overwinnen? nee ik weet haast wel zeker van niet . Jammer is het wel wat Apple en Jobs doen super goede dingen voor (op) de desktop.
Ik begrijp (denk ik) heel goed wat je bedoelt. Ik wil echter graag wel een en ander nuanceren.
Sinds Juli 2002 draaien er hier (naast wat linux-dozen) een TiBook en een Quicksilver op OSX. Beiden enkel geherstart na software updates; en geloof me... ze worden gebruikt.
Naast het feit dat ze als 'gewoon' werkstation gebruikt worden (grafische industrie; grote bestanden bewerken) wordt er op de terminal lustig op los gecompileerd en gescript. Mij zie je geen 'herstelpuntje opzoeken'.
Ik denk dat Apple een gouden zet gedaan heeft door op BSD over te stappen.
1: Windows als desktop OS.. (nuff said)
Als je de bekendheid bij 'het grote publiek' bedoelt; nuff said, zeker!
Echter als je de 'kwaliteit' van de desktop bedoelt dan ben ik het echt met je oneens. Buiten het feit dat er 'leuke zoetigheid' in OSX ingebouwd zit (genie effect op minimizing windows, scaling dock, etc) zie je nu bij panther dat er wederom ERG goed aan de gebruiker is gedacht. Met de finder die
user-centric
is geworden en Exposé maakt Apple wederom duidelijk hoe je een goede user interface maakt.
Prijzen van de Apple hardware is niet voor iedereen weggelegd
Klopt.
Echter als je als gebruiker een een kant-en-klare 'spanking snelle' pc zoekt met AGP8x, 64MBvideo, Firewire800, gigabit ethernet en optical digital audio in en uit, met gebundeld OS, die standaard ook nog CD en DVD schrijft, denk ik dat er zeker geen enorm prijsverschil is.
Incompatibiliteit (shitwoord) met het x86 platform
[flamebait modus]is x86 een hoger doel ofzo[/flamebait modus]
...zonder gekheid...
De tijd dat een mac niet met een pc kon 'praten' is echt voorbij; het gros van de bestandsformaten 'voor dagelijks gebruik' open je inmiddels ook op de Mac.
Als de geruchtenstroom (Apple ontwikkelt zijn os ook voor x86) op waarheid berust is zou dat natuurlijk zeker positief zijn. Dat zou een mooie impuls voor applicatieontwikkelaars zijn om te porten naar osX.
De opkomst van Gnu/Linux op de desktop
Klopt; recent onderzoek heeft zelfs aangetoond dat deze opkomst marktaandeel van Apple(!) afgesnoept heeft.
Feit is echter ook dat 'de gebruiker' als hij zijn doos uitgepakt heeft 'de stekker er in wil steken - en klaar wil zijn'. KDE/Gnome groeien heel sterk qua kwaliteit, maar bieden nog steeds niet het 'out-of-the-box' gevoel. Saillant detail overigens dat Panther standaard X11 aan boord heeft.
Kan Apple deze 4 punten overwinnen?
Ik geloof dat Apple nooit een enorme concurrent zal worden voor het wintel platform. Ik zie wel kansen om de niche waarin ze opereert te vergroten. OsX voor x86 heeft in ieder geval een enorme voedingsbodem.

Wat een punt is waar Apple echt nog wat van MS kan leren is marketing....
Als je de bekendheid bij 'het grote publiek' bedoelt; nuff said, zeker!
Echter als je de 'kwaliteit' van de desktop bedoelt dan ben ik het echt met je oneens. Buiten het feit dat er 'leuke zoetigheid' in OSX ingebouwd zit (genie effect op minimizing windows, scaling dock, etc) zie je nu bij panther dat er wederom ERG goed aan de gebruiker is gedacht. Met de finder die user-centric is geworden en Exposé maakt Apple wederom duidelijk hoe je een goede user interface maakt.
Ik doelde inderdaad op de bekendheid, Ik denk dat jij en ik ook wel er zeker van zijn dat de kwaliteit van Mac beter is dan x86/windows.
De tijd dat een mac niet met een pc kon 'praten' is echt voorbij; het gros van de bestandsformaten 'voor dagelijks gebruik' open je inmiddels ook op de Mac.
Als de geruchtenstroom (Apple ontwikkelt zijn os ook voor x86) op waarheid berust is zou dat natuurlijk zeker positief zijn. Dat zou een mooie impuls voor applicatieontwikkelaars zijn om te porten naar osX.
Ik doelde meer op incompatibliliteit op software laag, niet op netwerk laag.. dat is immers al tijden geen probleem. het porten van x86 applicaties doelde ik meer op.

ff alles "straight" zetten dus.. ik ben het dus zeker met je eens.
En toch denk ik dat de grootste Monopolie van Windows geweest is.
Je hoort langzaam maar zeker dat er meer en meer mensen komen die linux kennen en er van gehoord hebben en er hier en daar aan snuffelen.

Ik denk dat als het punt aan komt dat het niet helemaal minimaal is dat je windows draait dat het wel eens heel erg hard kan gaan met Windows. (Let's hope so)
Ik denk dat je je wat het vierde punt betreft vergist. Juist doordat steeds meer mensen in aanraking zijn geweest met Linux en soortgelijke systemen, heeft Apple aardig wat extra macjes verkocht. Als je als fervent UNIX-gebruiker één keer Mac OS X hebt gebruikt, ben je gelijk verkocht.

Mac OS X heeft gewoon een terminal net als andere UNIX-varianten, maar de grafische omgeving is veel en veel beter, de applicaties gebruiksvriendelijker, enzovoorts. Als je dat wil kan je ook gewoon je oude vertrouwde X-applicaties draaien, maar dat zal zelden nodig zijn. De terminal is netjes weggestopt in het Utilities-mapje, omdat een normale gebruiker het nooit nodig heeft. Maar het is er wel degelijk, inclusief alle dingen als vi, emacs, nslookup, enzovoorts.

Tenslotte is er ook nog een (eigenlijk statistisch te verwaarlozen) groep mensen die een Mac 'anders' of mooi vinden en gelijk na hem te hebben gekocht er Linux of een BSD op zetten. Als de hele Linux-opkomst er niet was geweest, zaten die vermoedelijk nog mooi achter een PC.
ik weet zeker dat sinds ik in contact ben gekomen met linux, en deze steeds vaker gebruik.
binnen een paar jaar in bezit ben van een mac (G6/7 tegen die tijd?) met daarop een linux distro (ppc)
zo heb je mandrake ppc, yellow dog ppc, en zelfs gentoo heeft een ppc versie klaar liggen.
Ik zie de apple computer als een soort van 'next-gen' linux desktop pc (ja zo mag je 't nie noemen da weet ik).
maar waarom in de hemel zou je het oorspronkelijke besturingssysteem van een Mac er afhalen? Het is al een unix georienteerd OS met op zich een veel fraaiere GUI. En dan daarnaast: waarom zou je jezelf de moeite troosten een duurdere Mac aan te schaffen, het OS er af te gooien en te vervangen door een Linux variant als je hetzelfde op een intel/amd machine kunt doen voor minder geld?
Je vergeet er een: Het ontbreken van een rechtermuisknop..... Vond ik persoonlijk erg irritant
Gelukkig kun je elke USB Muis gewoon in je Mac pluggen, dus als je de 1 knops-muis van Apple niet wilt gebruiken, zijn er nog genoeg andere opties... Je hoeft er je Switch in ieder geval niet door te laten vertragen! ;)
Daar heb je helemaal gelijk in.
point taken
Wat echt het meest vette is, is de fast user switching. Deze hebben ze gejat van M$, dat geven ze zelf ook toe. Maar de manier waarop!! De desktop draait weg als een 3d kubus die je ronddraait en voila! daar staat de nieuwe desktop. Meer info: http://www.apple.com/macosx/panther/fast_user_switching.html

Keynote is hier te vinden! Zeer de moeite waard!!

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc03/
Reken er maar op dat dit soort grafische trucs ook in de volgende Windows desktop toegepast zullen worden. Deze zou vermoedelijk draaien op DX. Een beetje te vergelijken met de Quartz methode van Apple.
Yep .. dit soort effecten worden *zeker* toegepast in Longhorn. De codenaam voor dit project is "Aero". Het probleem met de huidige desktop is dat elke toepassing rechtstreeks naar de desktop rendert zonder dat het weet wat voor acties er ooit gedaan zijn. In Aero zal elke toepassing naar een backbuffer renderen. Windows vervolgens zal uit deze backbuffers een desktop renderen. Volgens Microsoft moet dit *zonder* verlies aan performance gebeuren doordat men veel meer gebruik gaat maken van de mogelijkheden van de aanwezige videokaart. Meer info vind je op: http://www.winsupersite.com/showcase/longhorn_preview_2003.asp
En dan, zal ook windows eens van dat eindeloze geknipper afraken... Dat maakt het bij apple allemaal zo strak.
Waarneer was dat ook al weer? 2005? ;)
Het was 2004, is nu idd 2005 en wie weet wordt het 2006. :Z
En volgens mij heeft MS het ook niet zelf bedacht :Z
In *nix kan je op de consol heel eenvoudig switchen tussen verschillende users. En dat gaat sneller als het weg draaien van een kubus.
Goh wie weet gaan die user interfaces die je in films op computers ziet bij inloggen e.d. toch nog realiteit worden! :+
Niet waar. Dit is een stabiel UNIX platform met veel software, welke vaak ook nog eens relatief eenvoudig geport kan worden van het x86 platform. Overigens heeft datzelfde x86, wat jij de hemel in prijst, nogal wat 'ballast' om z'n compatibiliteit te behouden.

Straks begint Apple met de levering van de G5 welke een snel 64-bits platform is. Kun je ook gaan klagen dat het weer niet compatibel is, of je kunt gaan kijken naar de voordelen.

Windows is niet onstabiel, maar OS X zit op het moment technisch nog iets beter in elkaar (dankzij de UNIX achtergrond). Een van de redenen om voor een Apple te kiezen zou kunnen zijn dat je geen last hebt van alle Windows-virussen. Dat kan al veel geld schelen.
Veel software? Niet in de gemiddelde winkel, daar is het 95% windows. En ik zie de gemiddelde MAC-gebruiker (als mijn ervaringen met deze groep enigzins representatief zijn hebben deze mensen nog minder technisch inzicht dan de gemiddelde windows gebruiker) de source van een Unix/linux programma nemen en dit porten naar MAC-OS. Het mag dan wel een Unix-platform zijn, het zijn geen Unix-gebruikers!

Al die mensen die toen een IMAC kochten met als motivatie "wat ziet 'ie der leuk uit", en "een MAC is makkelijkers dan windows", hoeveel van die groep zullen weer een MAC kopen? De mensen die hem alleen voor wat browsen, email en wat tekstverwerking gebruiken, die kopen pas een nieuwe als de huidige helemaal kapot is. De groep die er meer mee wilde doen, zal vaak tegen het gebrek aan software en hardware zijn aangelopen, die zullen ook niet snel weer een MAC kopen.

Dan blijven alleen de echte MAC-die-hards over, voornamelijk binnen de grafische industrie, maar ook daar neemt windows langzaam maar zeker de markt over (net zoals ze Novell verpletterden, dat duurde ook jaren, maar uiteindelijk....)

G5...64-bits, straks gaan Intel en AMD knokken op het 64-bits marktsegment, en een Mac is nu al duur in vergelijking met een pc, als de prijzen van de Opteron's, Xeon's e.d. flink gaan zakken en de performance flink gaat toenemen zal het voor Mac helemaal moeilijk worden mensen over te halen een G5 te kopen.

Op het moment dat er GEWONE gebruikers achter een computer zitten heb je een virus-scanner nodig, een java-programmaatje (toch zo heerlijk platform onafhankelijk), shell -script, vb-script, executable of wat dan ook met een naam als "Britney Spears Naked" zal door een gebruiker gestart worden, ook al krijgt hij 'tig meldingen "dit programma kan gevaarlijk zijn".

IMHO kan Apple het beste stoppen met de MAC als apart systeem, een Ibook kan je ook maken als x68, en daar is vast een markt voor. Verkoop de GUI van MAC-OS als GUI voor linux of windows. De IPOD is al weer oud, hoog tijd voor iets nieuws (een grotere HD is niet iets nieuws).
Het is duidelijk dat je niet weet waar jij het over hebt. Apple is een commerciel bedrijf, zoals alle bedrijven, en maakt gewoon winst. Waarvoor zouden ze dan in hemelsnaam hun beste technieken weggooien en verkopen? |:(

Als je dat doet, als bedrijf, alleen maar omdat je gebruikers hebt die het niet 'snappen'? Dat zal je als bedrijf een worst wezen, zolang jou product maar goed verkoopt. En geloof me, Appel verkoopt genoeg om winst te maken waar veel andere bedrijven verlies maakten.
De beste reden om niet te porten naar x86 is dat Apple dan geen computers meer verkoopt en iedereen een illegale versie van MacOS X op zn pctje zet, zou een errug domme zet zijn
Precies, en Apple is in de eerste plaats een HARDware fabrikant. En dus niet zoals Microsoft een SOFTware fabrikant.
Natuurlijk moeten ze ook een goed OS hebben, maar het gaat om de hardware
Apple is een hardware EN software fabrikant.
Zonder het MacOS geen Mac's.
Feit is wel dat Apple het grootste deel van z'n inkomsten uit de verkoop van hardware haalt.
Apple is een hardware EN software fabrikan
Volgens mij zeg ik dat ook, maar in de eerste plaats een hardware fabrikant.
Overigens heeft datzelfde x86, wat jij de hemel in prijst, nogal wat 'ballast' om z'n compatibiliteit te behouden.

Als ik bij m'n eigen werkgever kijk, zijn de automatiseerders daar nou juist zo gelukkig mee. Het werkt gewoon altijd.
Tis dat ik net een reply heb gepost hier anders zou ik je een dikke -1 Troll geven. Deze post slaat namelijk nergens op.

Apples zijn best compatible hoor. Je kunt op een Mac de meeste PC bestanden gewoon openen en van veel software (Microsoft Office, Adobe producten) zijn gewoon Mac-versies of andere alternatieven verkrijgbaar.
Volgens mij bedoel jij met eenheid&compatibiliteit meer dat iedereen maar gewoon Intel & Microsoft achterna moet lopen.
x86 heeft imo niks gewonnen, Apple bestaat al net zo lang en bestaat nog steeds vrolijk naast het x86 platform en nu met OS X zijn ze volgens mij nog aardig wat gebruikers aan het winnen ook.

Dat MSN en Yahoo verhaal snap ik al helemaal niet, Bij MSN Messenger kun je net zoals bij Yahoo met maar 1 soort account inloggen. Mocht je het niet weten het Microsoft Passport is iets wat Microsoft in beheer heeft en voor al haar diensten gebruikt, dus in feite is dat het zelfde als een Yahoo account en niks beters.
Nou dat gewoon even open dacht ik toch niet.
hoeveel papier hier op het werk de afval bak is ingegaan.
Hier (adidas.de) hebben ze de beste kleurenprinter bij design. Die werken allemaal met MAC. Maar even een powerpoint presentatie uitprinten met foto's kost verdommme een half bos voordat het werkt.
Hier (adidas.de) hebben ze de beste kleurenprinter bij design. Die werken allemaal met MAC. Maar even een powerpoint presentatie uitprinten met foto's kost verdommme een half bos voordat het werkt.
Sorry hoor, maar jij wil Powerpoint (RGB) uitdraaien op een hoge kwaliteit kleurenprinter (CMYK). Vind je het gek dat dat problemen geeft op een gecalibreerde machine. Sowieso geen Powerpoint gebruiken en al helemaal niet om te printen (zw/w handout gaat nog net).

Bedankt voor de leuke post trouwens
Hmm.. PowerPoint... Wie maakt dat ook alweer?
Yeah, en Longhorn krijgt uiteraard GEEN franjes. Nergens voor nodig al die grafische effecten. Misschien moet je Microsoft maar even bellen.
Ik ben aantal jaren windows gebruiker geweest en manager geweest in IT bedrijf en inkoop en verkoop gedaan, dus ben behoorlijk diep in de PC shit geweest. ;) Een maand geleden werd ik uit de modder getrokken en verlost door een 17" Apple Powerbook!

SOFTWARE
in 1 dag wist ik mijn weg te vinden met OS X Jaguar. Het werkt ZO intuitief. Je merkt dat Apple met hun OS iig een stuk voor ligt dan Windows.
Alles ziet er een stuk beter uit dan teletubbiesXP. Van de hardware wordt je trouwens al behoorlijk geil ook. :)

Wel heb ik het idee dat OS X gewoon een goed begin was en dat ze nog veel features gewoon niet hebben, ze hadden bijv geen elegante ALT - TAB oplossing, daar moest ik zelfs een tool voor downloaden, maar wanneer zo'n feature aangepakt wordt dan doen ze het gelijk ook gelijk goed. erg goed. see expose.

Ook hun OS ondersteunend software (zoals Safari) werkt op een aantal terreinen echt een stuk beter dan hun Microsoft tegenhangers.

HARDWARE
En over de performance, ja, ik heb maar een 1 GHz G4, OS X vraagt volgens mij niet echt veel cpu want alles gaat heel soepel. Alleen als het echt op cpu aankomt (zoals in Flash een swfje exporteren) merk je dat het een stuk trager gaat dan een PC. Het is jammer dat Apple ook benchmarks uitbrengt over de G5 die zwaar overdreven zijn. Echt heel slecht van Apple. :(
Hun OS, daar liggen ze mee voor, en hun hardware ziet er bijzonder schoon uit(!!!) maar de performance begint nu pas in de buurt te komen van Intel/AMD.

Voor mij was het bovenstaande dus ook, webdesigner zijnde, de reden om te switchen van windows naar mac os x. ik hoop dat Apple binnekort ook bredere publiek zal aanspreken door hun verbeterde hardware.
Ik weet niet wat voor it bedrijf jij werkt maar performance van een mac WAS ten tijde van van de p3 oude Athlon misschien was sneller , maar sinds de p4 en de athlonxp enzo , echt wel trager. Een mac is trouwens specialyst in gans het os cashen, opzich leuk bij gewoon desktop gebruik. Maar doe eens ff een geheugenintensieve taak terwijl al 350 meg van je 512 opgeslorpt is van je osx :(

Het is bovendien rete duur, en dan blijken ze in hun top modellen budget kaarten te steken tegenover de pc-wereld. Design is ook het enige waar apple goed in is , en zwijg me over stabiliteit.
Als je op mac os(x) niet anders doet dan mp3tjes , surfen en word dinges, en dan een vmware moet draaien voor het werken in een WERKBARE omgeving. Dan is alles stabiel natuurlijk.
Veel hangt af van een goeie install, updates en een goeie geest. Als je als IT manager natuurlijk gewoon een laptop (pc )besteld van Dell ,Sony, out of the box , dan mag je je natuurlijk verwachten aan geleuter.

Bovendien zijn hardware updates voor een mac alles behalve goedkoop en ben je heeeel beperkt in keuze van deze upgrades. En dan spreek in nog niet van software.

Ok , dit is zo meer een gedachtenstroom die bij me opborreld bij't horen van "MAC" , maar ik geef er nog geen 100 euro voor. Weg ermee voor mij.

Uiteraard heeft Apple zijn eigen afzetmarkt voor deze dingen, en pas op ik ga niet verkondigen dat het nutteloze brol is , maar de vergelijking met een pc gaat echt niet meer op, sorry
"Een mac is trouwens specialyst in gans het os cashen, opzich leuk bij gewoon desktop gebruik"

Als dat regelmatig gebeurd dan is de oorzaak bijna altijd defecte hardware, meestal een rotte DIMM

Ik heb sinds de eerste versie (3 jaar geleden of zo) van OSX in totaal 2 kernel panics gehad.
De eerste door een bug in een developer-release van OSX (nee niet 10.3)
De andere tijdens het mounten van een SMB share.

"Maar doe eens ff een geheugenintensieve taak terwijl al 350 meg van je 512 opgeslorpt is van je osx"

En dan?
Hou je niet van de domme , je weet wel wat ik wil zeggen , of toch niet aan je vraag te zien :p , ik wil zeggen dat een mac een heleboel mem inslorpt voor de os omgeving alleen (kernel). Dus alles in het os is snel , wordt gewoon vanuit memory aangesproken. Nu laadt eens op een mac een andere geheugenintensieve taak. Je zal wel zien hoe traag hij dan werkelijk is. Je kan in WinXP ook 450 mb van je 512 ram toewijzen aan je os. Zo is dat ook snel natuurlijk. Zo kan iedereen het. Maar als je andere applictaties wil starten zul je hem wel heftig zien swappen.

En als reactie op Mapple ; ik zeg toch dat als je surft, tekst verwerkt, en mp3's draait , dat het niet crashed :?

Maar in dat geval wil ik er ook een Windows 2000 tegenoverstellen, die crashed bij dergelijk gebruik ook niet ! B-)
Ehm, het crashed zowiezo vrijwel nooit. Bij mij 1 keer gebeurd in OS X (2 jaar).
, ik wil zeggen dat een mac een heleboel mem inslorpt voor de os omgeving alleen (kernel). Dus alles in het os is snel ,
Het is bij alle unices (dus ook BSD dus ook MAC) een normaal verschijnsel dat je weinig vrij geheugen hebt.. maar let maar eens op je file cache en je inode cache.. die gebruiken veel resources.. Dit wordt ook on th fly los gelaten wanneer nodig is.

Correct me if I'm wrong maar het process- en geheugen management van Unix , dus ook weer BSD en Mac is de beste in zijn soort.

Het crashen van je OS? Lijkt me moeilijk omdat de User Interface in usermode draait en daarmee gecontroleerd wordt door de kernel..

Het duidt inderdaad meer op een brakke DIMM of een probleem wat je ziet met unices op intel: AGP issues met video kaarten.
hoop getroll en geblaat in de ruimte
Heb je weleens met een fatsoenlijke Mac met OSX gewerkt?

Ik heb een iBook 500 die geregeld ZWAAR op zijn donder krijgt met heel andere zaken dan mp3tjes, surfen en Microsoft Word, en ik heb in 1 1/2 jaar tijd 2 kernel panics gezien, beide veroorzaakt door slechte drivers van USB apparaten. Crashen is in ieder geval een verwijt dat je OSX niet kunt maken zonder jezelf volkomen voor schut te zetten...

Als je niet weer waar je het over hebt, reageer dan niet op zo'n artikel. En al helemaal niet door zo te flamen :(
}:O
Jongen toch , hou zelf op met je kortzichtig gedoe , jij kijkt niet verder dan je neus lang is vrees ik , op onze helpdesk zie je dagelijks problemen met osx , ook met windows xp , 2000 , noem maar op , maar ga hier niet blaten als je zelf 3 macs hebt gehad zonder problemen. Wees gelukkig , maar er zijn dan wel meer macs verkocht met osx dan jouw 3 bij manier van spreken.

Mac osx problemen komen gezien het aantal users ermee , even frequent voor dan bij windows. En met een gemiddelde van 6000 calls per maand waar dan ook osx users inzitten kan ik toch wel zeggen dat ik er een globaler beeld van heb dan jij !
Je zit te flamen.

Je bent helpdeskmedewerker en je claimt te weten waar je over praat. Dat zegt mij al genoeg. :Z
Daarbij heb ik wel wat meer Macs gezien dan 3, ik heb gewerkt bij een AASP... Nogmaals, als je een hekel hebt aan Macs, spui dat dan ergens anders maar niet binnen een serieuze discussie.
en wie zal het dan wel weten , de klant zelf zeker , duh. maar enfin, misschien iets te veel mijn gedachtengang laten gaan dat wel :p
Nou ik heb ff voor je gekeken:

Totaal geheugen : 384 MB
Geheugen over : 108 MB over (dus 276 voor kernel)
Photoshop met Safari : 20 MB over

En dan staat er nog 200 nogwat MB aan inactieve geheugen, dat de kernel dus zo weer kan vrijgeven!

Daarbij is heb ik in 1 jaar 'maar' één kernel panic gehad (in 10.1) nou nergens last van dussss...
lijkt me zeer duidelijk dat je nog nooit langer dan een week met een mac gewerkt hebt, want alles wat je nu verteld vind ik dus nu net van een PC.

Een PC is rete duur, niks werkt serieus alles moet ingewikkeld en alles is ook nog eens pokkelelijk.

En ik heb op het werk een PC dus weet echt wel hoe zo'n ding werkt. NIET!!

Mijn mac is nog nooit gecrasht, mijn PC dagelijks.

Als je niks van mac kent zou ik er echt niet te veel over leuteren. Ik ken echt niemand die ooit van OSX naar Windows geswitcht maar andersom is bijna de regel aan't worden. Wat is het dan dat iedereen bij mac doet blijven en dat zeer veel mensen op windows naar een ander platform doet zoeken? De meeste Windonezen houden linux achter de hand als mogelijk alternatief, mac gebruikers hebben blijkbaar geen alternatief nodig alhoewel linux ook op hun platform draait.
Jaja, en overdrijven is ook een kunst he? :P

En dat OSX zo vaak crasht heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. :?
"Wel heb ik het idee dat OS X gewoon een goed begin was en dat ze nog veel features gewoon niet hebben, ze hadden bijv geen elegante ALT - TAB oplossing,"

Ooh jawel! APPLETJE TAB :)
"t is jammer dat Apple ook benchmarks uitbrengt over de G5 die zwaar overdreven zijn."

Laten we even wachten met dat soort uitspraken tot de nieuwe machines echt beschikbaar zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True