Gmail-data is over te zetten naar Murena Workspace met /e/OS 4.0

Murena heeft /e/OS 4.0 uitgebracht. Ondanks die nummering gaat het om een relatief kleine upgrade, waarin onder andere meer Murena-apps zijn geïntegreerd. Wel maakt de update het makkelijker om Google-data te migreren naar Murena-diensten zoals Workspace.

Murena schrijft dat in de releasenotes van /e/OS 4.0. Dat is sinds donderdag uit. Murena heeft daarin zijn eigen launcher, Blisslauncher, visueel aangepast, met onder andere nieuwe achtergronden.

Een belangrijke verandering is dat Murena de migratietool heeft aangepast voor het overzetten van data. Gebruikers kunnen daarmee onder andere Gmail-data migreren naar Murena Workspace, Murena's eigen officepakket. Voorheen was het wel mogelijk om contacten en agenda's over te zetten, maar geen Gmail-data. Nu kunnen gebruikers ook e-mails en metadata importeren. Zij kunnen ook e-mailforwarding instellen naar een Murena-adres.

Murena Workspace is zelf ook aangepast. Zo is het mogelijk om in pdf's en tekstbestanden een digitale handtekening te plaatsen. Dat heet Murena Sign. De handtekeningen voldoen aan eIDAS-normen, zodat gebruikers er officiële documenten mee kunnen ondertekenen.

Verder integreert het bedrijf Murena Meet dieper in het besturingssysteem. Dat betekent in de praktijk dat de app standaard wordt geïnstalleerd en dat gebruikers makkelijker kunnen inloggen met hun Murena-account.

Murena zegt verder dat het werkt aan een back-upfunctie voor data op telefoons. Ook komt het bedrijf met een losstaande versie van Passwords, een wachtwoordmanager die nu alleen in de browser te gebruiken is. Murena wil in de toekomst ook kaartenapp Maps uitbrengen in /e/OS, maar dat is nu nog niet aan de orde. Wel loopt er inmiddels een bètatest van de app.

Fairphone 6 met Murena /e/ OS

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

12-06-2026 • 09:03

63

Submitter: Falco

Reacties (63)

Sorteer op:

Weergave:

Een alinea wat Murena precies is en waarom het anders is, is wel handig.

De eerste vragen die in mij opkomen:

Werken de banken apps en werkt betalen via je mobiel?
Daar staan bijna alle Nederlandse banken op OK. Ik neem dat het gaat over de bank-app zelf en niet het afrekenen?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 12 juni 2026 10:30]

Een open source alternatief op Google Wallet en contactloos betalen bestaat al lieten de ontwikkelaars tijdens de stream weten. Alleen wordt hier door partners aan gewerkt, niet door Murena zelf.

Wat betreft de bank apps stonden deze tot voor kort allemaal op OK. Recent zijn er 2 gestopt met werken. Murena werkt al aan een oplossing daarvoor.

Ik ben zelf even kort gaan zoeken en kom op dit gebied net Walt tegen. Klinkt interessant.

Update over Walt: t gaat ff duren voor t in de Benelux werkt met tap-to-pay. Minstens 1 jaar later dan nu.

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 12 juni 2026 12:00]

Klopt.

De Play Integrity API kent 3 veiligheidsniveau's. De laagste (MEETS_BASIC_INTEGRITY) krijg je op moment dat je de telefoon bij Google registreert (anoniem, in het geval van de meeste GPlay fakers zoals /e/OS microG doen), en dat is genoeg voor verreweg de meeste bankapps voor de basics.

Google Pay vereist echter een hoger niveau, MEETS_DEVICE_INTEGRITY, wat neerkomt op een gelocked bootloader (en dus een gesignede Android distro). Alleen GrapheneOS doet dat momenteel, maar je moet ook je device aan een Google account hangen de laatste keer dat ik het probeerde uit te zoeken. Waarmee een belangrijk deel van de redenen een alternatieve Android distro te draaien vervalt natuurlijk.

Play Integrity wordt echter later dit jaar vervangen door Android Key Attestation, wat volgens mij ook samenhangt met het einde van 'sideloaden' van apk's (devs die geen key kunnen of willen betalen bij Google). Dit verhaal zal dus een beetje veranderen, al gok ik de principes niet: er zijn diverse levels van device-auth, en de hoogste is vereist voor Google Pay, en krijg je praktisch niet op een alternatieve distro.

[Reactie gewijzigd door Brent op 12 juni 2026 12:15]

Als je het over Google8 Pay/ Wallet hebt:

Ik gebruik /e/OS op mijn Fairphone 6, zonder Google-Apps, dus ook geen Google Pay / Google Wallet.
Betalen: via ofwel mijn horloge (Garmin Pay) ofwel bankpas. Betalen met telefoon via NFC? Helaas.

BankApps doen het wel gewoon, net als DigiD. Helaas hebben de meeste bank-apps de eigen implementatie voor contactloos betalen eruit gesloopt ten faveure van Google Pay/Wallet.
Murena maakt /e/os, een Android zonder directe Google-afhankelijkheid. Het is relatief populair en werkt voor vrij veel telefoons, bvb. Fairphones.

Banken-apps werken over het algemeen, betalen (NFC) voor zover ik weet niet. (Maar een Tikkie gewoon wel)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 12 juni 2026 09:22]

Murena maakt /e/os, een Android zonder directe Google-afhankelijkheid.
Overigens is die 'zonder directe Google-afhankelijkheid' overdreven. Vooral als we het over banking apps, WhatsApp e.d. hebben. Die apps gebruiken over het algemeen Play Integrity om te controleren of er niet aan de APK gesleuteld is, of de telefoon niet rooted is, etc. Om dat te doen download microG in /e/OS (naja, microG in z'n algemeenheid, niet specifiek voor /e/OS) een binary blob van Google die DroidGuard heet. Aangezien microG op /e/OS geprivilegeerd draait, draait Google's DroidGuard ook met hoge privileges.

DroidGuard is nogal een interessant systeem. De meest interessante code, die allerlei analytics op je toestel doet, is een obfuscated blob die gedraaid wordt in speciale VM die onderdeel is van DroidGuard. Het doel van deze obfuscatie is reverse engineering van DroidGuard to voorkomen, waarmee mensen het zouden kunnen omzeilen. Maar dat maakt het ook moeilijker vast te stellen welke informatie Google nu precies verzameld.

Wat wel bekend is van analyses in het verleden is dat de obfuscated code die in de VM gedraaid wordt bijv. root detectie doet, informatie over de bootloader verzameld, maar bijvoorbeeld ook de certificate chain voor een attestatie laat genereren. Ik heb niet in detail gekeken, maar waarschijnlijk hebben ze met de attestation chain in ieder geval ook een unieke identifier (elk apparaat heeft een unieke private key in de secure enclave of TrustZone TEE die gebruikt wordt om de attestatie te tekenen). Dit goedje wordt dan geüpload naar Google, waarbij de Play Integrity dienst dan beslist aan welk beveiligingsniveau je toestel voldoet en stuurt dan een JWS token terug die een app dan naar de dienst bank (bank, WhatsApp, wat dan ook) kan sturen om te beslissen of je toestel geaccepteerd wordt.

Echter, in dit proces heeft Google gedetailleerde informatie gekregen over je toestel, waarmee je toestel ook uniek te identificeren is. Het extra-vervelende is dat Google de informatie die verzameld wordt ook dynamisch aan kan passen, want Play Integrity kan bij een verzoek een bijgewerkte blob versturen.

Meer info:

https://www.romainthomas.fr/publication/22-sstic-blackhat-droidguard-safetynet/

https://github.com/microg/GmsCore/blob/046c00b0d160f7a355c718acc9ee595ccefe2948/play-services-droidguard/core/src/main/kotlin/org/microg/gms/droidguard/core/NetworkHandleProxyFactory.kt#L175 (en van daaruit kun je verder traceren hoe de code geladen wordt, etc.)

tl;dr: dus hoewel Murena /e/OS degoogled noemt, worden er nog steeds obfuscated Google blobs geprivilegeerd op je toestel gedraaid bij Play Integrity requests, die allerhande informatie verzamelen en naar Google sturen. De blobs zijn ook niet statisch, want Google kan ze bij elke Play Integrity request aanpassen en dus andere informatie verzamelen.

[Reactie gewijzigd door danieldk op 12 juni 2026 10:07]

Daarom kun je beter voor GrapheneOS gaan als je toch per sé google services wilt gebruiken, die draaien dan tenminste in een sandbox en dan kunnen apps niet bij elkaars data.
Ja. Hoewel DroidGuard dan natuurlijk ook draait en de attestation chain e.d. kan verkrijgen. Maar het is inderdaad een heel stuk verder ingeperkt dankzij sandboxing.

Ander verschil is dat GrapheneOS na installatie wel volledig degoogled is (buiten AOSP code, drivers, en driver firmware natuurlijk) en dat het gebruik van Play Services/Integrity een expliciete keuze van de gebruiker is (door Play Store en Play Services te installeren in de GrapheneOS app store).
volledig degoogled is (buiten AOSP code, drivers, en driver firmware
Je bedoelt; ook niet volledig degoogled dus, maar méér degoogled dan /e/OS.
Dat hangt van je definitie van degoogled af. Ik denk dat het voor veel mensen betekent: geen Play Services, Play Store, Play Integrity. Maar voor sommige mensen is Android nooit degoogled, AOSP wordt immers ook door Google onderhouden.
Daarvoor moet je wel een Pixel telefoon hebben of aanschaffen, want momenteel ondersteunen ze nog niets anders.

/e/OS of LineageOS ondersteunen veel verschillende toestellen.

Murena verkoopt zelfs toestellen waar het al op is geïnstalleerd waardoor het naar mijn mening veel toegankelijker maakt. Zelf een OS op jouw telefoon installeren is niet voor iedereen weggelegd. Zelfs /e/OS niet terwijl ze dat zo makkelijk mogelijk proberen te maken.
Je hoeft natuurlijk MicroG/DroidGuard ook niet te gebruiken.

Ik weet dat (tot een tijdje geleden - ik ben helaas geforceerd - door mijn eigen zakelijke beveiligingsbeleid in de Microsoft omgeving 8)7 - om een zakelijk compliant toestel te gebruiken) WhatsApp en de Rabobank app het gewoon deden zonder MicroG.
edit:
Wat ik bedoel te zeggen, MicroG(DroidGuard is ook an sich binnen MicroG weer optioneel) is dus volledig optioneel, en dat is soms(afhankelijk van je bank) niet eens zo'n ontzettende beperking.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 12 juni 2026 10:26]

Fair point.

Helaas zijn er steeds meer apps die wel Play Integrity vereisen, danwel basic, danwel strong. Het een kwestie van tijd voordat je er niet meer omheen komt Sommige mensen hebben sinds kort bijvoorbeeld ook problemen met WhatsApp op GrapheneOS en /e/OS als je het zonder Play Services + Play Integrity draait. Het is waarschijnlijk nog geen harde eis, maar het lijkt erop dat Meta het meeneemt in bot/scam detectie, dus het wordt steeds moeilijker voor mensen een nummer aan te melden zonder Play Integrity (totdat het helemaal niet meer gaat).

Ook heb je binnenkort Play Integrity nodig om reCAPTCHAS op te lossen (zowel mobiel als op computers): https://cybernews.com/privacy/google-qr-code-recaptcha-requires-approved-phone/

Naar mijn mening misbruikt Google Play Integrity om concurrenten de markt uit te duwen en zouden ze GrapheneOS en /e/OS, mits signed en met locked bootloader, gewoon moeten accepteren. Maar dat is een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door danieldk op 12 juni 2026 10:36]

Sommige mensen hebben sinds kort bijvoorbeeld ook problemen met WhatsApp op GrapheneOS en /e/OS als je het zonder Play Services + Play Integrity draait.
Geen WhatsApp gebruiken, ook een optie :) ( Flauw, ik weet 't, maar stemmen met je voeten werkt, ook voor jezelf)
Als de sport, schoolactiviteiten, speelafspraken, etc. van je kinderen via WhatsApp geregeld worden, dan sluit je niet alleen jezelf uit, maar ook je kinderen. Dus ik kies ervoor dit niet te doen. Ik vrees dat heel veel mensen die nog iets van een sociaal leven willen hebben dezelfde keuze maken, ook al sluit ik niet uit dat er ook mensen zijn die een sociaal leven zonder WhatsApp hebben :).

[Reactie gewijzigd door danieldk op 12 juni 2026 11:37]

NFC betalingen kunnen bijvoorbeeld via Curve, die wèl integreert met contactloos betalen (geen afhankelijkheid van Google Play Integrity). Intermediair partij waar je op de achtergrond je betaalrekening aan koppelt. Werkt in 90% van de gevallen is mijn ervaring
NFC betalen gaat zonder problemen als de bank niet volledig op de google implentatie bouwt.

(Ik zit bij een Duitse bank en in tegenstelling tot Nederlandse banken hebben best veel een eigen contactless payment implementatie)

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 12 juni 2026 09:58]

Oh dat laatste is wel interessant. Ik gebruik mobiel betalen niet omdat Google er geforceerd tussen zit.

Tijd om maar eens te kijken naar zo'n Duitse bank dan.
Werken de banken apps
Grotendeels ja. Denk aan ABN AMRO, Rabobank, N26, ... Je moet de applicatie wel uit de Play Store (online dienst van Google) halen. Dit kan bijvoorbeeld via mobiele applicaties App Lounge (voor /e/) of Aurora Store (voor Android zonder Google in het algemeen).
en werkt betalen via je mobiel?
Nee voor banken die afhankelijk zijn van Google Pay. Klaag daarover bij de bank, niet bij /e/ of Murena.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juni 2026 09:46]

Een alinea wat Murena precies is en waarom het anders is, is wel handig.
Inderdaad, ik was ook even nieuwsgierig:
Android-fork zonder Google-diensten, gericht op privacy. Ze verkopen eigen smartphones met /e/OS en bieden een Europese cloudworkspace als alternatief voor het Google-ecosysteem.
De ABN app werkte prima, maar heeft sinds de laatste update een probleem. Hij gaat meteen weer dicht na het openen. Een oudere versie installeren is me nog niet gelukt, maar ik gebruik het ook niet genoeg om er veel tijd in te willen steken. Ik heb microG verwijderd, geen idee of het iets te maken heeft met het ontbreken van Google Play. Maar als het perse Google nodig heeft wil ik die app sowieso niet gebruiken, ik heb niet voor niks een Google-loos OS.
Betalen met mobiel heb ik geen ervaring mee, nog nooit gedaan, daar zie ik de point niet van in.
Een oudere versie installeren is me nog niet gelukt, maar ik gebruik het ook niet genoeg om er veel tijd in te willen steken.
Bekend probleem. Al heb je het wel nodig, dan kan je downgraden naar v13.22. Een manier om dat te doen is om het .apkm bestand op een PC uit te pakken en alle APK's te installeren via adb install-multiple.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juni 2026 10:23]

Mja, dat downgraden was niet gelukt. Ik heb een APKM bestand van APK Mirror, maar die wil niet installeren omdat het een oudere versie is. Ik ben bang dat als ik m helemaal verwijder en dan de oude installeer, ik m weer opnieuw moet activeren en dat is waarschijnlijk meer gedoe dan het me waard is. Ik heb sinds de 13.24 release de app nog maar 1 keer nodig gehad en toen heb ik gewoon internetbankieren gebruikt met good old edentifier. Dat heb ik toch al sowieso af en toe nodig voor grotere betalingen.
Ik ben bang dat als ik m helemaal verwijder en dan de oude installeer, ik m weer opnieuw moet activeren en dat is waarschijnlijk meer gedoe dan het me waard is.
Als heb je een ABN AMRO E.dentifier en betaalpas, dan stelt het registreren van een toestel niets voor. Versie v13.22 is te installeren via de methode die ik omschreef. De huidige versie is v13.24.1, die nog steeds het genoemde probleem heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juni 2026 10:51]

Ah, die methode had je pas toegevoegd in een edit nadat ik je eerdere bericht al gelezen had ;)
Net geprobeerd maar het werkt niet. Had m uitgepakt en via adb de bestanden geprobeerd te installeren die de APK Mirror app aangeeft als benodigd, maar geeft zo'n zelfde foutmelding over de versie. Had ook nog een "-r -d" optie gevonden maar dat werkt ook niet. Ben hier al teveel tijd aan kwijt dus ik geef het op. Zo belangrijk is die app niet. Bedankt voor de suggesties in ieder geval! :)
Je moet het .apkm bestand uitpakken als een ZIP-bestand en daarna alle .apk bestanden met een enkele 'adb install-multiple <apk1> <apk2> <apkN>..." opdracht installeren. Opties zoals -r en -d zijn niet nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juni 2026 11:49]

Via aurora store kan je toch ook oude versies downloaden/ installeren?
Banken apps werken voor het grootste gedeelte wel. Mobiel betalen niet omdat iedereen naar google pay is gegaan en /e/os een zo veel mogelijk google vrij OS is.
Betalen via mobiel doe ik zelf tegenwoordig met Curve. Dat werkt even goed als de Google Wallet, maar zonder hun "invloeden".
Gebruik zelf het al een tijdje naar tevredenheid. Mooi om te zien dat ze zich blijven ontwikkelen. Hopelijk kunnen ze doorgroeien naar een Europees alternatief voor Google Android/ios.

[Reactie gewijzigd door jaguarxj16 op 12 juni 2026 09:20]

Het is nog steeds Android, alleen geen Google Android meer. Op zich is dit geen probleem. Een mobiel ecosysteem staat of valt met de aangeboden applicaties (zie Windows Phone/Mobile). Een eigen smaak Android zorgt ervoor dat het makkelijker is voor ontwikkelaars om hun applicaties aan te bieden, omdat er nauwelijks tot niets iets geport hoeft te worden.
Exact hetzelfde hier, ik was initieel verbaasd over hoe goed het werkt. Het is tenslotte gewoon Android inderdaad, alleen de Google Play afhankelijkheden (zoals voor NFC betalen en nog zo een: Chromecasten), tja... Daar moeten je omheen kunnen/willen werken.

Overigens zijn de beide bovengenoemde de enige noemenswaardige die ik heb gevonden tot op heden (gebruik een half jaar ongeveer /e/OS).
Heb je bij toeval ook ervaring met het gebruik van smartwatches met e/OS? Il heb een Samsung horloge welke ik ook zou willen koppelen.
Wat mij en mijn gezin in android houdt is de backup van foto's en de gedeelde albums in het google ecosysteem. Daar heeft murena nog niets rond gemaakt?
Dan moet je naar Murena workspace, dat is het idee. Maar dan zit je nog altijd vast aan een clouddienst. En dan eentje van een bedrijf wat nog niet zo heel lang bestaat en geen winst maakt.

Als ik jou en jouw gezin was zou ik toch bij Google blijven, maar zeker ook die data backuppen.
Ja een een cloud dienst die in October 2024 een enorme storing heeft gehad waardoor sommige mensen maanden tot wel een half jaar in spanning hebben moeten zitten of ze hun data terug zouden krijgen (bron).

Voor fotos heb je Ente, Zeitkapsl en Proton Photos als optie. Blijft wel verstandig om periodiek een offline backup te maken als je een cloud dienst gebruikt.
Idd ook dat nog je kunt veel zeggen over big tech maar het werkt wel altijd.
Ik ben een tijdje over naar Immich, wat bijna een directe Google Photos-clone is. Je moet wel eigen storage hebben wat in mijn geval mijn thuisserver is, maar bij Hetzner kun je voor 4 euro per maand een TB aan storage huren + 6.50 per maand voor hun goedkoopste VPS, dus dan zou je voor iets meer dan een tientje per maand een vergelijkbare ervaring hebben. Het enige wat je mist bij het op Hetzner hosten zijn de intelligente features(gezichtsherkenning, objectherkenning), maar op mijn thuisserver gaat dat ook gewoon vrij lekker op de GPU die in mijn server zit.
Als je Office 365 hebt zou je dat met OneDrive foto sync kunnen doen?

De intentie van Murena is dan ook juist niet om Google te gaan faciliteren, maar alternatieven en het weg bewegen ervan (zoals ook door anderen aangegeven).

Dat doen ze wel op een manier waarbij je nog wel steeds productief kunt blijven (door bijvoorbeeld Google afhankelijkheden te omzeilen of op een andere manier te faciliteren).
Nextcloud kan je daar ook voor gebruiken en dan ben je afhankelijk van jezelf :)

Het enige minpunt wat ik ervaar is dat het eenzijdig synchroniseert als het gaat om het foto album op de telefoon.
Je kan dus alles (of wat je zelf instelt) vanaf de telefoon automatisch Nextcloud in laten synchroniseren, maar wanneer je vanuit Nextcloud bijvoorbeeld een foto hebt verwijderd dan wordt deze wel verwijdert uit de Nextcloud app op de telefoon, maar niet automatisch ook uit het foto album op de telefoon. Vanaf de telefoon naar Nextcloud is dit wel het geval.

Goed, daar staan alle andere voordelen (en nadelen) van een eigen Nextcloud omgeving dan tegenover. :)

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 12 juni 2026 10:46]

Voor foto's zijn diverse mogelijkheden om dat buiten google om te krijgen:

syncthing (onder android: syncthing-fork) gebruiken om de foto's naar je eigen opslag te zetten.

pcloud (of om het even welke andere cloud opslag) gebruiken om de foto's elders op te slaan.

In alle gevallen is het aan de app die gebruikt wordt of en hoe goed ze de foto's overzetten.

[Reactie gewijzigd door beerse op 12 juni 2026 11:36]

Eigenlijk zou Murena in een samenwerkingsverband met nog een aantal Europese partners zoals Fairphone (doen ze al), Proton, Vivaldi (werkt al samen met Proton) en Sailfish moeten samenwerken om te kijken hoe ze elkaar kunnen helpen om een beetje aandeel te winnen van Microsoft.

Ik denk niet dat al deze partijen los van elkaar het gaan winnen, maar samen zouden ze natuurlijk wel een sterk ecosysteem of nauwe samenwerking kunnen neerzetten. Simpel voorbeeld is bijv. spare parts. Of features die ze aan elkaar kunnen uitwisselen tegen vergoeding of licentie.

Dat kan vervolgens ook weer voor EU interessant zijn om te adopteren.
Waarom zou Proton, wat services biedt zoals eMail, VPN, cloud opslag et cetera, zich willen gaan bezig houden met spare parts voor telefoons?

Sailfish is een concurrent van e/OS. Ze bieden een niet Android alternatief voor Android en iOS. Waarom zouden die samen willen werken met een AOSP ontwikkelaar?

Voor de EU zijn dit soort zaken niet interessant. Proton kan dat wel zijn, maar is niet in de EU gevestigd. Maar een kleine AOSP speler die voor zijn security updates volledig afhankelijk is van Google, dat voegt echt weinig toe voor de EU.

Voor de EU is het vele interessanter om zaken zelf op te pakken. Er zijn al grote hosting partijen in de EU. Door daarin te investeren en daarmee samen te werken, kan de EU meters maken. Wat ze inmiddels al doen.
Ze hoeven niet helemaal over, maar kunnen toch dichter samenwerken?
Op welk vlak samenwerken? Murena is een bedrijf met iets van 45 werknemers die geen kantoor hebben en dat zich bezig houdt met het de-googlen van AOSP Android.

Hoe kan die samenwerken met Jolla, een bedrijf dat zelf het mobiele OS Sailfish ontwikkelt heeft op basis van Linux? Er is geen raakvlak.

Fairphone is klant van Google en gebonden aan de overeenkomsten die ze met Google hebben. Die moeten echt oppassen niet teveel informatie van Google door te laten lekken naar Murena. De meeste van hun klanten nemen namelijk de Google Android versie af. Zonder Google Android zouden hun verkopen onder druk komen te staan.

En zoals ik al zei, Proton levert cloud diensten. Dat heeft geen raakvlakken met ontwikkelaars van mobiele OS-en anders dat ze clients voor hun diensten kunnen leveren. Voor AOSP Android doen ze dat al op basis van F-droid. Sailfish leveren ze geen native ondersteuning voor. Maar dat is gezien het marktaandeel van Sailfish ook wel te begrijpen. Sailfish kan zich richten op de Linux versies van de Proton client software.
Ik gebruik een Fairphone 6 met /e/OS, Proton (mail, authenticator, pass) en Nextcloud.

Het werkt al goed samen. Heb er weinig op aan te merken. Vast wel iets, maar weinig.
Ze zijn goed bezig de laatste tijd volgens mij, ik krijg tegenwoordig elke maand gewoon netjes alle security updates van diezelfde maand. Dat was de eerste tijd dat ik de telefoon (Fairphone 6) wel anders.

Wel apart dat ze nu naar 4 gaan zonder verder grote wijzigingen.
Alleen security updates die high/critical gemarkeerd zijn. Andere security fixes zitten niet in Android Security Bulletins. Lager gemarkeerde vulnerabilities zijn wel belangrijk voor (het voorkomen van) exploit chains en worden ondermeer uitgerold via QPRs en major releases. De eerste doet /e/OS niet en de laatste doen ze vaak veel te laat (waardoor bijv. bij /e/OS op Fairphone er nu bijna twee jaar aan bekende CVEs gestapeld zijn). Ook rolt Murena geen embargoed AOSP patches uit, waardoor de '0-day' die al sinds juli vorig jaar bekend is en in het wild exploited wordt (CVE-2025-48595) bijvoorbeeld op Fairphone 6 nog steeds niet gefixed is omdat de FP6 nog op de ASB van mei zit.

Of dit alles een probleem is, hangt van je eigen threat assessment af, maar persoonlijk zou ik geen waardevolle data zetten op een telefoon met twee jaar aan onopgeloste low/medium vulnerabilities en ook nog eens een rits aan bekende critical/high vulnerabilities (zoals /e/OS op FP6 momenteel). Maar ik begrijp ook dat dit niet voor iedereen een probleem is. Maar laat ik zeggen dat ik niemand zou aanraden een FP6 met /e/OS mee te nemen na een demonstratie of bepaalde grensovergangen - Cellebrite zou er korte metten mee maken.

[Reactie gewijzigd door danieldk op 12 juni 2026 10:24]

Een belangrijk punt om direct te benadrukken met betrekking tot de "betalingsvraag" is het volgende:

Als je bijvoorbeeld je SEPA-account aan Google Wallet op je oude telefoon hebt gekoppeld, kun je dat op de Murena vergeten. Curvepay kon mijn SEPA-account niet koppelen. Alleen koppelen aan een creditcard werkte.

Mocht iemand anders dit wel voor elkaar krijgen, deel het dan gerust.

Verder kon ik niet inloggen op Thuisbezorgd of Chatgpt. Bij Thuisbezorgd krijg ik steeds een foutmelding als ik mijn e-mailadres invoer, en bij Chatgpt gebeurt er helemaal niets als ik op "Inloggen via Google" klik.

[Reactie gewijzigd door giyn54_sv6 op 12 juni 2026 09:42]

Even afgezien van hoe het wel of niet zou moeten werken, het hele idee van switchen naar /e/os is om juist van Google en hun datahonger en profilering af te komen.

Dus gewoon een los account aanmaken, ipv. dat je al je diensten via Google routeert.
Nog nooit van Murena gehoord.
zeg dat nog eens :-)

Maar serieus: Tweakers heeft er al eens een frontpage artikel over gedaan: FairPhone de-googled. Niet perse promotie voor de naam Murena of /e/OS maar het bestaan van Murena had je niet hoeven missen.

Eerlijk is eerlijk: Zonder dat artikel uit Maart dit jaar ( review: Fairphone 6 met /e/ OS - Vrijwel moeiteloos weg van big tech ) had ik nu nog niet rondgelopen met een Fairphone. De naam Murena ken ik eigenlijk altijd alleen nog maar van de Matra Murena: De driezits ( naast elkaar ) sportwagen/coupe uit de vroege jaren 80. De naam van het besturingssysteem dat ze uitgeven is wat bekender, maar erg onhandig om op te zoeken. Wie noemt zijn besturingssysteem dan ook iets met een / vooraan in de naam? /e/OS.. beetje als bobby tables ( https://i.sstatic.net/clam6.png )
Murena, commerciële partij in Europa die telefoons en ondersteuning levert voor het open source e/os.

E/os, Android versie zonder Google, alternatief voor GrapheneOS en werkt op meer telefoons dan alleen de Amerikaanse Google Pixel.
Maps zit er toch al in? Of gaat dit over een andere versie van Maps? Was mij niet helemaal duidelijk.

Ze hebben daarnaast ook 2 nieuwe telefoons aangekondigd me /e/OS voor naar mijn mening schappelijke prijzen.
Nu weet ik niet hoe dat zich verhoud tot de hardware, maar de duurste van de 2 is €450,-

Voor degene die er meer over willen weten.
Dit was de live stream: YouTube: Live launch /e/OS 4.0 and new Murena Workspace features

Het Franse accent van de met name de host moest ik even aan wennen, maar daarna goed genoeg te volgen voor mij.

Wellicht een nuttige sidenote:
De hele cloud workspace heb je niet nodig als je dit wilt gebruiken. /e/OS werkt ook prima met bijvoorbeeld (jouw eigen) Nextcloud (waar hun cloudomgeving ook weer op is gebaseerd).

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 12 juni 2026 10:34]

Hmja, die telefoon is een Gigaset GS6, waarvan Gigaset zelf zegt dat ze alleen upgrade naar Android 16 en 17 gaan doen [1]. Ter informatie, Android 17 kan nu op elk moment uitkomen. Als /e/OS dan voorbij Android 17 wil, dan is er een redelijke kans dat het een soort van Frankendroid wordt waarbij het een nieuw OS is met oude kernel, drivers, firmware, etc. (zoals dat nu ook bij een aantal toestellen is), of erger, je kunt naar major updates fluiten.

Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat Fairphone het beter gaat doen en daarom het extra geld waard is.

[1] https://www.gigaset.com/nl_nl/gigaset-gs6/
A H. Dat was mij niet helemaal duidelijk, dank voor de info.

Ik zie dat Gigaset een Duits merk is waarbij de bootloader (ook) niet gelockt is. Als ik de marketing zo lees een beetje de Duitse Fairphone achtige (niet helemaal) tegenhanger.

Nogmaals, ik weet niet hoe goed (of slecht) de hardware is, maar zolang de bootloader niet gelockt is lijkt het mij leuk om "mee te spelen" gezien de prijs.
De 128GB variant kost "maar" €350,- wat in eerste instantie best goedkoop lijkt.

Er zijn wel reviews te vinden op Youtube zie ik dus eens kijken straks.

Ik gebruik nu zelf een Fairphone en met /e/OS zitten we (zoals jij als geen ander weet :) ) ook nog op Android 15.
ik heb e/os als test op een oude smartphone draaien. Wat me een beetje tegenstaat is de stock launcher, die vooral veel lijkt op ios. Waarom niet eentje maken die op Android stock lijkt, met alle mogelijkheden tot aanpassingen? Nu moet je een custom launcher installeren zoals Nova, om weer wat mogelijkheden te krijgen op je homescreen.
Eens, maar gelukkig het installeren van een andere launcher hetzelfde als het installeren van een app en daarmee dus simpel

Ik gebruik Lawnchair en dat maakt het OS naar mijn mening af, want de originele doet inderdaad een beetje afbreuk.
Je verwacht Android maar krijgt een soort iOS (het zal wel niet voor niets /e/OS heten). 8)7

Wellicht dat in v4.0 de stock launcher meer "Android achtig" is, maar ik heb met Lawnchair als launcher geen behoefte om het te gaan proberen.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 12 juni 2026 10:53]

Ik heb zelf al vele jaren een de-googled smartphone en ik moet zeggen dat alles werkt perfect; elke bank, contactloos betalen, digid, belastingdienst, thuisbezorgd, ik ben nog nooit een app tegengekomen die niet werkte. Mensen die een smartphone zonder Google willen en nog twijfelen over app aanbod of compatibiliteit kan ik het dus echt van harte aanbevelen!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn