Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Vrijwel moeiteloos weg van big tech

Fairphone 6 met /e/ OS Review

21-03-2026 • 06:00

76

Review

Amandla Thomas-Johnson was een student met een Brits paspoort aan de Amerikaanse Cornell-universiteit toen hij in 2024 een pro-Palestijns protest bijwoonde. Nu is hij op de vlucht, via Canada en Zwitserland naar Senegal, en moet hij vrezen voor gevangenschap en mogelijk marteling. Weet je welk bedrijf de Amerikaanse immigratiepolitiedienst ICE hielp aan data over hem? Dat was Google, zonder mogelijkheid van bezwaar en zonder tussenkomst van een rechter. Mag dat? Nee, uiteraard niet.

Toen de ceo's van techgiganten vorig jaar bij de inauguratie van Donald Trump op de eerste rij zaten, was duidelijk dat zij de nieuwe Amerikaanse regering te vriend willen houden, zelfs als dat betekent dat zij meewerken aan zulke duidelijk illegale praktijken van een regering die lak heeft aan mensenrechten en democratie.

Zuckerberg, Pichai en Musk bij inauguratie Trump 2025, bron: Julia Demaree Nikhinson - Pool/Getty Images
Google-ceo Sundar Pichai (midden, met baard en bril) bij inauguratie Trump 2025. Bron: Julia Demaree Nikhinson – Pool/Getty Images

Het is een van de vele manieren waarop bigtechbedrijven de afgelopen jaren negatief in het nieuws zijn gekomen. Het heeft in Europa veel gesprekken op gang gebracht over digitale soevereiniteit. Het is aan de politiek en aan grote bedrijven om ons op grote schaal los te maken van de Amerikaanse techelite. Maar wat kunnen we zelf doen?

Tweakers schreef de afgelopen jaren al veel artikelen over de vele manieren waarop je je eigen afhankelijkheid van big tech kunt verminderen, maar een van de lastigste hobbels om te nemen is de smartphone. Daarbij heb je praktisch alleen de keuze om je data te geven aan Apple of Google, via het duopolie van iOS en Android.

Veel tweakers flashen daarom custom roms die Android losmaken van Google, maar het flashen van custom roms is niet voor iedereen weggelegd. Wat nu als je een reguliere telefoon kon kopen met Android zonder Google? Dat kan, en dat is het onderwerp van deze review: de Fairphone 6, van de fabrikant uit Amsterdam, met /e/ OS van Murena, ook uit de Europese Unie.

De Fairphone 6 hebben we al eerder gereviewd, dus in dit geval gaat het alleen om de verschillen met de reguliere Android-versie van de Fairphone 6. Beide versies hebben we door ons testlab gehaald.

Fairphone 6 met Murena /e/ OS
Fairphone 6 met Murena /e/ OS

Software: Android maar dan anders

Zodra je de telefoon opstart, is meteen duidelijk dat dit andere software is. Nadat het Fairphone-logo kort in beeld staat, verschijnt het Murena-logo. Murena maakt /e/ OS, het besturingssysteem op de telefoon.

Toch is het in de kern nog steeds Android, om precies te zijn Anroid Open Source Project. Toen Android net nieuw was, was er de Open Handset Alliance. Dat was een samenwerkingsverband van bedrijven die wilden werken aan Android. In de loop der jaren hebben veel bedrijven bijgedragen aan Android, maar Google nam al snel de leiding.

Google heeft sindsdien steeds meer elementen van Android afhankelijk gemaakt van Google. Denk aan Google Play Services, de Play Store, Play Integrity en SafetyNet. Zegt je misschien niet veel, maar apps van banken, apps van streamingdiensten en meer apps die met gevoelige data of drm werken, zijn afhankelijk van Google-diensten in Android. Zelfs pushnotificaties in Android zijn standaard afhankelijk van Google.

Een ander groot probleem: Android-telefoons sturen de hele dag door allerlei data naar Google. Het is een apparaat voor tracking in al onze broekzakken en tassen. Daar hebben we af en toe profijt van, zoals met de file-informatie in Google Maps, maar volgens veel critici is het ook problematisch. We geven helemaal vrijwillig al onze data aan dit Amerikaanse bedrijf, dat die gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties of, als je een pro-Palestijnse Amerikaanse student bent, mogelijk nog erger.

Dat lost Murena op door in /e/ OS gebruik te maken van MicroG. Dat is een framework van opensourcesoftware waardoor veel apps denken dat je Google gebruikt, maar waarbij tracking niet mogelijk is. MicroG staat standaard in /e/. Een Google-account toevoegen kan wel, maar /e/ rapporteert dan automatisch valse apparaatinformatie, wat je privacy beschermt.

Voor het overige is het Android zoals je het kent, met de instellingen en notificaties die bekend zijn. De launcher is standaard Bliss Launcher. Dat is een launcher zonder applade die alle apps als iconen op homescreens plaatst. Sommige mensen zullen dat fijn vinden, maar ik vind het lelijk en ook onhandig, dus ik verving hem snel door een eigen launcher.

Murena levert in /e/ naast een launcher ook andere zaken mee. Die heeft Murena deels zelf ontwikkeld, deels gebaseerd op LineageOS en in een enkel geval komen ze van een andere dienst, zoals OpenKeyChain en Nextcloud Notes. Murena is geen grote organisatie, en dat is her en der te zien. Soms staan Engels en Nederlands door elkaar. De grootste glimlach had ik in de Galerij-app, waar de tijdlijn 'Spoelen' heet en waar je foto's weggooit in 'Afval'. Het is Nederlands, maar niet gebruikelijk in de interface van een galerij-app en het zou goed zijn als Murena dat nog kan aanpassen. Het maakt een interface duidelijker als functies hetzelfde heten als in de apps die mensen kennen.

App Bijzonderheden / Bron
Appstore App Lounge
Browser /e/ OS browser op basis van Cromite
Weerapp Blissweather
Berichtenapp Berichten, geforkt van QKSMS door /e/
Camera-app 1 Camera, gemaakt door /e/, donker icoon
Camera-app 2 Camera, gemaakt door Fairphone
Contactenapp Op basis van LineageOS
Galerijapp Galerij, gemaakt door /e/
Mapsapp Van Magic Lane
Pdf-lezer MJ PDF, gemaakt door /e/
Muziekapp 'LineageOS Twelve'-app
Notitiesapp Synchroniseert met Murena Cloud, gemaakt door /e/, gebaseerd op Nextcloud Notes
OpenKeychain OpenPGP voor Android, officiële app
Recorder Ontwikkeld door LineageOS
Rekenmachine Android Calculator uit AOSP
Takenapp Gebaseerd op OpenTasks
Workspaceapp Voor een werkprofiel, gemaakt door /e/
Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6Screenshot /e/ OS op Murena Fairphone 6

Leven zonder Google

Voor Tweakers heb ik de afgelopen 140 jaar 18 jaar honderden reviews van smartphones mogen doen, en in de loop van de tijd is het overzetten van een heel digitaal leven steeds makkelijker én complexer geworden. Het instellen van een nieuwe telefoon is, in mijn geval, een dagtaak geworden. Toch wilde ik mij onderdompelen in een wereld zonder Google.

Daarom had ik een paar regels opgesteld. In principe kwam big tech er niet op bij deze reviewtelefoon. Geen Gmail, Google Maps, Gemini en andere diensten. Dat sloot direct uit dat het een werktelefoon zou worden, want DPG — en dus ook Tweakers — werkt met Google-diensten.

Waar ik de overstap naar custom roms zonder Google eerder moeilijk vond, was dit echt een makkie. Alle apps die ik wilde waren te installeren via App Lounge. App Lounge is een proxy naar de Play Store, dus je kunt alle apps vinden en installeren die je gewend bent. Het liefst gebruikte ik opensourceapps uit F-Droid, dat ik meteen installeerde, maar daar staan lang niet alle apps in en ook veel alternatieven ontbreken. Om mijn gebruik van /e/ mogelijk te maken zonder dat ik iedereen moet overtuigen om op Signal over te stappen, heb ik toch met pijn in het hart WhatsApp geïnstalleerd.

Dat was het moment dat het meeste pijn deed. Mails, appjes, bankieren: alles deed het gewoon zoals ik zou verwachten. Om te checken of veel meer mensen een moeiteloze overstap konden maken, heb ik nog veel meer apps geïnstalleerd. En slechts één werkte niet.

Laat ik beginnen bij bankieren: ik heb de apps van alle grote banken in Nederland en België geïnstalleerd, zoals ING, ABN Amro, BNP Paribas, KBC en Belfius, maar ook nieuwere en kleinere banken, zoals Triodos, Bunq en Revolut. Wanneer ik er niet kon inloggen, probeerde ik een nieuwe rekening te openen. Daarbij moet je onder andere een paspoort scannen en een gezichtsscan doen. Dat lukte allemaal vlekkeloos. Geen enkele bank gaf een melding dat het niet lukte.

Ook streamen ging zonder problemen. Ik probeerde dat met Plex, NPO en Videoland en alle drie gaven geen problemen. Inloggen en streams starten werken precies zoals ik gewend ben. De maximale resolutie die ik zag is 1080p. Chatten en videobellen werkt met apps als WhatsApp en Discord.

Het ging alleen een klein beetje mis met apps die gebruikmaken van locatiediensten, zoals Thuisbezorgd en Uber. Ik gaf ze toestemming voor een precieze locatie, maar dat werkte niet: ze moesten gokken. Toen ik een Uber wilde nemen van de locatie die de software doorgaf aan de app naar de plek waar ik daadwerkelijk was, kostte dat 46 euro. Nu zijn de benzineprijzen de laatste tijd gestegen, maar deze prijs liet mij vooral zien hoe precies de 'precieze locatie' was. Navigatie had daar geen last van en werkte wel met de juiste locatie. Thuisbezorgd weigerde de locatie gewoon en ik moest hem handmatig invullen. DigiD werkt ook, itsme kon ik als Nederlander niet verifiëren.

De enige app die echt niet wilde starten is de Nederlandse Museumkaart. Een gebruiker van deze telefoon had me daarop al gewezen en dat bleek ook bij mij zo te zijn. Voorlopig kom ik musea in met een fysieke kaart dus.

Nu was ik al bezig met weggaan bij big tech, dus voor mij is de overstap makkelijker dan voor veel anderen: ik heb al een Proton-abonnement en een Nextcloud in mijn nachtkastje. Waar ik bij vorige telefoons die ik probeerde te ontgooglen tegen allerlei problemen aanliep, was dat hier niet het geval. Het was vlekkeloos. Voor het eerst zag ik een Google-loos digitaal leven voor me zonder echt grote compromissen.

Nu zie ik de reacties al volstromen en ja: /e/ is niet gericht op beveiliging. De SELinux-policy's zijn verlaagd, /e/ gebruikte in elk geval eerder signature spoofing om de verificatie te omzeilen en dat soort zaken. Wie op zoek is naar een veiligere Android-versie, kan beter terecht bij GrapheneOS of vergelijkbare projecten. Deze versie van Android is gericht op een leven zonder Google.

Ik liep tegen één vervelende bug aan in /e/. Als ik aan de rand van mijn wifibereik kwam — ik kan niet bevestigen of ontkennen dat ik een deel van deze review in de zon op mijn terras heb gedaan — dan verbrak de telefoon de wifiverbinding sneller dan andere telefoons en wilde hij niet opnieuw verbinden. In die gevallen was een herstart nodig. Dat gebeurt niet bij naar buiten en naar binnen lopen waardoor wifi verbreekt; het is alleen bij een langer verblijf aan de rand van het bereik.

De camera's vergeleken

Het is letterlijk dezelfde telefoon met dezelfde camera-app. Murena levert ook een eigen camera-app mee die er wat gedetailleerder maar ook rommeliger uitziet. Daarin staat altijd de tijd, resterende opslag, iso en sluitertijd in beeld. Die app noemt de camera's Lens 1 en Lens 2. De interface is een mix van Engels en Nederlands, en ik kan me niet voorstellen dat veel casual gebruikers van de camera weten wat een instelling als 'Allow RAW voor expo bracketing' betekent.

Sterker nog, het is verwarrend dat de telefoon twee camera-apps heeft. Aan de andere kant: Samsung levert al jaren twee browsers, twee appstores, twee galerijapps en twee kalenderapps mee met zijn telefoons, dus het staat succes niet in de weg.

Fairphone-camera-app op Fairphone 6 Murena /e/ OSFairphone-camera-app op Fairphone 6 Murena /e/ OSFairphone-camera-app op Fairphone 6 Murena /e/ OSMurena-camera-app op Fairphone 6 Murena /e/ OSMurena-camera-app op Fairphone 6 Murena /e/ OSMurena-camera-app op Fairphone 6 Murena /e/ OS

Deze foto's zijn gemaakt met de veel geliktere camera-app van Fairphone, omdat die ook in dezelfde versie op de Google-versie van de telefoon staat. Daardoor zijn zo veel mogelijk elementen gelijk. Het enige dat niet gelijk was, was de coördinatie van de fotograaf. Die probeerde wel telkens exact dezelfde foto te maken, maar ja.

Toch zijn er enkele conclusies te trekken, want opvallend genoeg wijken de foto's wel iets af. Het is niet veel, maar als het licht lastiger wordt, lijkt de Google-versie van de telefoon iets beter met het beschikbare licht om te gaan. Dat is duidelijk zichtbaar in meerdere foto's. Dat is onverwacht, omdat er dus zo veel hetzelfde is, maar de beeldverwerking werkt op de achtergrond kennelijk toch net anders. De Fairphone 6 met Google Android presteert beter.

Foto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Murena voor Fairphone 6 Murena-reviewFoto gemaakt met Fairphone 6 Google voor Fairphone 6 Murena-review

Alle testen: er is nauwelijks verschil

Natuurlijk hebben we de Murena-versie van de Fairphone 6 ook in ons testlab uitgebreid getest. Het is een bijzonder exemplaar, want we hebben een telefoon met precies dezelfde hardware en alleen andere software. Wat denk je, maakt dat iets uit?

  • Wifi
  • Mobiel netwerk
  • Video kijken
Accuduur bij webbrowsen wifi (helderheid @ 250cd/m²)
Smartphone Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Google Android
14u8m
/e/
13u56m
Accuduur bij webbrowsen mobiel netwerk (helderheid @ 250cd/m²)
Smartphone Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Google Android
11u30m
/e/
10u53m
Accuduur bij video kijken (helderheid @ 250cd/m²)
Smartphone Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Google Android
21u30m
/e/
21u28m

Het verschil tussen de Fairphone 6 met Google Android en /e/ OS is klein. Bij onze accutest op mobiel netwerk zien we een teruggang van ongeveer een half uur en dat is niet niks, maar het is minder dan 10 procent. Het is de vraag of je dat merkt in de dagelijkse praktijk. Wie dacht dat je zonder Google Play Services en tracking van Google een veel betere accuduur zou halen, komt dus bedrogen uit. Er is geen duidelijk verschil.

  • Wifi
  • Mobiel netwerk
  • Video kijken
Accuduur bij webbrowsen wifi (helderheid @ 250cd/m²)
Smartphone Accucapaciteit (mAh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
OnePlus 15R 7.400mAh
23u4m
Apple iPhone 16e 3.961mAh
17u45m
Google Pixel 10 4.970mAh
15u58m
Samsung Galaxy S25 FE 4.900mAh
15u52m
Fairphone Gen 6 /e/ 4.415mAh
13u56m
Fairphone 5 4.200mAh
9u34m
Accuduur bij webbrowsen mobiel netwerk (helderheid @ 250cd/m²)
Smartphone Accucapaciteit (mAh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
OnePlus 15R 7.400mAh
17u36m
Google Pixel 10 4.970mAh
13u31m
Apple iPhone 16e 3.961mAh
13u3m
Samsung Galaxy S25 FE 4.900mAh
11u57m
Fairphone Gen 6 /e/ 4.415mAh
10u53m
Fairphone 5 4.200mAh
7u52m
Accuduur bij video kijken (helderheid @ 250cd/m²)
Smartphone Accucapaciteit (mAh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
OnePlus 15R 7.400mAh
1d18u53m
Apple iPhone 16e 3.961mAh
1d48m
Samsung Galaxy S25 FE 4.900mAh
23u59m
Fairphone Gen 6 /e/ 4.415mAh
21u28m
Google Pixel 10 4.970mAh
20u55m
Fairphone 5 4.200mAh
12u28m

Om het resultaat in context te zetten, zetten we de Fairphone 6 naast andere populaire telefoons in de middenklasse. Daarbij valt op dat de Fairphone 6, ook in deze editie, het een stuk beter doet dan de Fairphone 5, maar minder dan veel van de concurrenten. Dat komt ook door de accucapaciteit van 4415mAh. Een iPhone is efficiënter; vergeleken met andere telefoons zonder iOS scoort de Fairphone ongeveer gelijk. Per 100mAh kan hij ongeveer negentien minuten browsen, net als de telefoons van Samsung, OnePlus en Google. De lagere score op de browsetest komt dus alleen door de kleinere capaciteit van de accu.

  • Geekbench 6 - Single
  • Geekbench 6 - Multi
  • Geekbench 6 - Compute OpenCL
Geekbench 6 - Single
Smartphone Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
/e/
1.195
Google Android
1.184
Geekbench 6 - Multi
Smartphone Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
/e/
3.518
Google Android
3.479
Geekbench 6 - Compute OpenCL
Smartphone Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Google Android
3.304
/e/
3.304

De /e/-versie heeft dezelfde hardware als de andere Fairphone 6-exemplaren, maar toch wilden we controleren of er verschil zit in de prestaties van de processor. Het antwoord is nee: deze resultaten zijn praktisch gelijk. De software heeft dus geen impact op de prestaties. Dat is verwacht, maar toch interessant. Software kan immers verschillend omgaan met de capaciteiten van de processor en koeling. Dat gebeurt dus niet.

  • 3DMark Wild Life Unlimited
  • Gem. framerates
  • Stabiliteit
3DMark Wild Life Unlimited overall score
Smartphone Gemiddelde score in punten in 3DMarks (hoger is beter)
/e/
4.541
Google Android
4.434
Average frame rate
Smartphone Gemiddelde frames per seconde in fps (hoger is beter)
/e/
27,2
Google Android
26,6
3DMark Wild Life Unlimited Stress Test - Stabiliteit
Smartphone Gemiddelde stabiliteit in % (hoger is beter)
Google Android
99,2
/e/
99,2

Bij 3DMark is het verschil opnieuw klein. De /e/-versie doet een klein beetje beter, maar niet genoeg om een verschil in de dagelijkse praktijk te kunnen merken. Ook opvallend: de stabiliteit is bij beide telefoons uitstekend en je hoeft dus niet te vrezen voor prestatieverlies bij langdurig gamen bijvoorbeeld.

  • Geekbench 6 - Multi
  • 3DMark Wild Life Unlimited
  • Stabiliteit
Geekbench 6 - Multi
Smartphone Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
OnePlus 15R Snapdragon 8 Gen 5
9.222
Apple iPhone 16e A18 Bionic
7.949
Samsung Galaxy S25 FE Exynos 2400
6.469
Google Pixel 10 Tensor G5
5.229
Fairphone Gen 6 /e/ Snapdragon 7s Gen 3
3.518
Fairphone 5 QCM6490
3.026
3DMark Wild Life Unlimited overall score
Smartphone Cpu/soc Gemiddelde score in punten in 3DMarks (hoger is beter)
OnePlus 15R Snapdragon 8 Gen 5
21.342
Google Pixel 10 Tensor G5
13.199
Apple iPhone 16e A18 Bionic
13.122
Fairphone Gen 6 /e/ Snapdragon 7s Gen 3
4.541
Fairphone 5 QCM6490
3.130
3DMark Wild Life Extreme Stress Test - Stabiliteit
Smartphone Cpu/soc Gemiddelde stabiliteit in % (hoger is beter)
Fairphone Gen 6 /e/ Snapdragon 7s Gen 3
99,2
Fairphone 5 QCM6490
99,0
OnePlus 15R Snapdragon 8 Gen 5
69,9
Apple iPhone 16e A18 Bionic
65,3
Samsung Galaxy S25 FE Exynos 2400
57,0
Google Pixel 10 Tensor G5
46,8

De Snapdragon 7s Gen 3 is een solide soc, maar in de huidige midrangemarkt geen hoogvlieger. Vooral op grafisch gebied kan hij niet op tegen concurrenten van andere merken, die vaak luxere socs in hun telefoons stoppen. Dat is verder niet erg, want het is toch geen reden om deze telefoon te overwegen.

De prijs van vrijheid

Het is geen slechte tijd voor wie een smartphone wil zonder big tech. De beste optie was lang, ironisch genoeg, het kopen van een Google Pixel-telefoon. Voor wie flashen niet erg vindt, kan mogelijk binnenkort een Motorola kopen en er GrapheneOS op zetten. Er is wel een verschil: je moet het zelf doen. Bij de Fairphone 6 kan dat ook, maar je kunt ook 50 euro extra betalen en de Murena-versie kopen.

Het is voor het eerst dat ik een ontgooglede telefoon tegenkom die de overstap zo makkelijk maakt. Je moet nog steeds zelf stappen zetten om los te komen van Google, maar het ligt niet meer aan de beschikbaarheid van apps of het door hoepels moeten springen om diensten werkend te krijgen.

De beperking zit uiteindelijk in de hardware. De Fairphone is de beste telefoon die je kunt kopen voor de planeet en voor je geweten, maar het is slechts één telefoon. Als je andere wensen hebt — een lagere prijs bijvoorbeeld, een beter camerasysteem of een groter scherm — dan heb je pech. Murena heeft meer telefoons in het aanbod zitten, maar die zijn niet van gerenommeerde merken.

Zoals wel vaker is Fairphone een voorbeeld voor de rest van de telecomindustrie. Flashen is voor veel mensen eng en custom roms hebben vaak nadelen, zoals de beperkte ondersteuning voor het ontgrendelen van de bootloader bij smartphonemakers. Als meer fabrikanten telefoons uitbrengen die je kunt kopen met en zonder Google, zou dat een verademing zijn.

Zelfs als volgende maand Samsung, OnePlus, Xiaomi en Motorola dat zouden doen, blijft de Fairphone 6 met /e/ OS een erg aantrekkelijke telefoon voor een specifieke doelgroep. Het is de eerlijkste, duurzaamste en meest repareerbare optie op de markt, en in de versie met Murena is het daarnaast de enige optie voor wie weg wil van big tech of wie de afhankelijkheid van fabrikanten buiten Europa zorgelijk vindt worden. Het is te hopen dat deze telefoon een keerpunt vormt, waarbij de prijs van vrijheid voor veel meer mensen opweegt tegen de voordelen van die vrijheid.

Redactie: Arnoud Wokke • Testlab: Denny Verwoert • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (76)

Sorteer op:

Weergave:

Pro-tip: als je na dit artikel enthousiast bent en je telefoon meteen wil gaan flashen met /e/os.

Gebruik niet de web installer maar gewoon old school adb commands. Scheelt je 1,5 uur van je tijd.

Root cause was dat de anti-rollback een nieuwere versie vereist en dit niet aangegeven of gecontroleerd wordt in de webinstaller.

Ik ben ervaringsdeskundige sinds vandaag ;)
De enige optie voor een compleet Bigtechvrij Europees alternatief? Ik ben benieuwd of je ook eens je licht laat schijnen over de Volla Quintus of de aanstaande Plinius. Gedegoolde Android variant, Duits.

Heeft ook wat positieve reviews op het web.
Kijk anders hier eens, dit is imho het enige echte Europese alternatief voor big tech. E/OS is onder de motorkap toch gewoon Android, en zolang Google het tolereert kunnen ze verder ontwikkelen.

Sailfish van Jolla is echt Europees en echt een alternatief. Helaas is het nog steeds nodig om in Sailfish de Android emulatie laag te gebruiken om bijvoorbeeld een bank app te gebruiken omdat die er simpelweg native niet is voor Sailfish. Hopelijk gaat toekomstig genoeg mensen dit gebruiken zodat er ook dat soort apps voor ontwikkelt gaan worden, maar dat is meer hoop dat verwachting vermoedelijk.

https://commerce.jolla.com/products/jolla-phone-sept-26
Weg van big tech en dan zo'n dik groot toestel... /s

Mooi dat de alternatieven groeien, nu hopen dat iets flink gaat ontwikkelen en toestellen wat compacter/lichter mag worden. Meer mogelijkheden en dat het niet blijft bij wat toestellen die basisgebruik aankunnen maar serieuze spelers op de markt kunnen worden dat veel apps er goed op gaan draaien.
Weg van big tech en dan zo'n dik groot toestel... /s

Mooi dat de alternatieven groeien, nu hopen dat iets flink gaat ontwikkelen en toestellen wat compacter/lichter mag worden.
"Kopen" is denk ik effectiever dan "hopen" :p . We hebben met z'n allen de afgelopen 10+ jaar honderden miljarden in Google, Apple en de niet-zo-ethische fabrikanten geïnvesteerd. Dat is de enige reden dat hun diensten en producten zo "goed" zijn. Als we dat ook willen van Fairphone en e/os/ zullen we moeten investeren in die bedrijven. En tijdelijk genoegen moeten nemen met íets minder.
Ik denk dat 99% van de mensen er alles op kunnen wat ze willen. Alleen als je zware games wil spelen loop je denk ik tegen beperkingen van de hardware op, maar ik denk dat de meerderheid dat niet doet.

En qua formaat is die redelijk vergelijkbaar met veel andere toestellen. Met het hoesje wordt die inderdaad wel iets bulkier maar dat geldt voor alle telefoons.
Je kunt het hoesje ook weglaten. Ik heb nog nooit een hoesje om mijn smartphone gehad. Mijn vorige en eerste smartphone was een Fairphone 2 en uitwendige schade heb ik weinig last van gehad met uitzondering van de backcase, die bij de Fairphone 2 nogal fragiel was (maar makkelijke en betaalbaar vervangbaar in een kleur naar keuze) en mijn Fairphone 4 heb ik nu een jaar of 4 en de buitenkant is onbeschadigd ook al heb ik er nog nooit een hoesje omheen gehad. Wat ik wel doe, is geen scherpe voorwerpen in dezelfde zak als mijn telefoon: mijn (fiets)sleutels heb ik altijd in de andere broekzak, zodat die niet kunnen krassen op het scherm.
Je kunt altijd een kleinere telefoon kopen en zelf flashen (of ben je geen tweaker?). Ik draai zelf /e/ op een Samsung S10e, best een goed formaat voor mij. Op de site kun je zien welke modellen ondersteund worden.
Hulde voor dit artikel, mooi om te zien dat het onderwerp data soevereiniteit steeds meer momentum krijgt. Heb zelf sinds een maand ook een Fairphone 6 en toen bewust android als besturingssysteem gekozen omdat /e/ me te intimiderend leek, maar wellicht dat ik het dankzij dit artikel toch alsnog ga doen.
Zelf heb ik de fairphone 6 met e/os nu al enkele maanden in gebruik als dagelijkse telefoon. Ik zou je aanmoedigen om het ook te gaan gebruiken.

Ik weet niet of je de overstap zelf kan doen. Maar het is niet eng. Dit is een goed artikel om eventueel inspiratie op te doen qua alternatieven voor google apps.
Zelf overstappen is zo te zien vrij makkelijk, volg gewoon de aanwijzingen:

in mijn geval: https://doc.e.foundation/devices/FP4
voor gebruikers van de Fairphone 6: https://doc.e.foundation/devices/FP6

Ook behulpzaam, hoe je de bootloader kan unlocken en na het overstappen weer vergrendelen: https://support.fairphone.com/hc/en-us/articles/10492476238865-How-to-unlock-and-re-lock-the-bootloader
Mee eens.
Ik had sinds 2010 Android (1e galaxy s) maar omdat er geen kleine telefoons meer waren eind 21 overgestapt op een iPhone 13 mini. Dat geeft af en toe nog gedoe maar goed ging relatief makkelijk.

Wel gebruik ik al sinds 2009 de g suite en vraag mij af hoe goed de proton varianten daarvan zijn. Ik haal live beursdata op voor mijn portfolio analyse .
Dit artikel geeft ook mij meer vertrouwen om over te stappen op e/OS. Het is fijn om te weten dat bijna alle apps gewoon werken. Ik kan mijn niet herinneren of het een bewuste keus was om toch voor Android te gaan toen ik mijn Fairphone 4 kocht, of dat de FP4 op het moment van mijn aanschaf niet standaard met e/OS werd geleverd, maar wanneer ik er de rust voor weet te vinden (in de zomervakantie?) denk ik dat ik e/OS toch maar ga installeren. Jammer dat het kennelijk niet zo veilig is als andere OS-en voor smartphones, maar het is wel een makkelijke en Google-vrije keuze.
Volgens mij is het veilig genoeg. Als je het vergelijkt met een Graphene wellicht wat minder, maar dat komt omdat Graphene bewust aan hardening doet en /e/ niet. Hun focus is meer op ontGooglen.
Alle apps die ik gebruik werken in ieder geval gewoon (Signaal, Telegram, ABN Amro).
Ik heb zelf nu enige maanden de Fairphone 6 met Murena. Heel voorzichtig overgestapt, want ook ik was wat huiverig. Dat bleek niet terecht. Ik ben dik tevreden.

Dingen om rekening mee te houden:
  1. Google Pay werkt ook niet (duh), ik ben overgestapt op curve. Dat werkt praktisch overal, alleen bij de AH in combinatie met Rabobank heeft problemen.
  2. Ik had een Galaxy S23. Een daarbij een Galaxy Watch6. Die Watch kan weg. Ik krijg het voor geen mogelijkheid aan de praat. Deze vereist echt Google.
  3. Overstappen vraagt iets meer werk, je kan namelijk niet een backup downloaden uit Google Drive.
Dank voor dit artikel! ik hoop dat het meer mensen aanspoort om de overstap te maken en dat ook andere bedrijven volgen.

Momenteel gebruik ik grapheneos maar e/OS lijkt een mooi alternatief. Hoe zit het met MFA apps? Voor mijn werk zit ik vast aan de MS authenticator en ik las dat die slecht of niet werkt op custom roms
Ik heb een FP4 met e/OS, daar werkt MS authenticator zonder problemen.
Op de FP6 met /e/ werkt die bij mij ook zonder problemen.
Authenticator is geen issue (eigenlijk geen enkele app tot zover ik weet), maar workprofiles met intune krijg ik tot op heden niet aan de praat.
Ik lees passie in deze review. Reageer bijna nooit, en zal niet ieders kop thee zijn, maar graag meer van dit op Tweakers.

Feitelijk en objectief tech reviewen hebben jullie wel uitgespeeld, de koppeling met iets wat je na wilt streven en de reflectie op wat daar allemaal bij komt kijken is krachtig.
Dit dus ik lees ze zelden meer uit maar dit was een verfrissend en goed artikel m
Helemaal mee eens. Dit artikel voelt een beetje zoals ik Tweakers ooit leerde kennen begin 2000. Het is goed om niet 100% neutraal te zijn zo lang je je persoonlijke gedachtegang maar uitlegt.

Ik moet zeggen dat ik tech weer een beetje leuk begin te vinden (zoals toen in 2000) door initiatieven zoals /e/ en Home Assistant, waarbij je dingen weer zelf in de hand hebt.
Hoe gaat het met Android Auto en /e/ ? Met GraphineOS heb je een interne app Store waar je een gemodificeerde versie op kan halen. Maar ik weet niet hoe dat zit met /e/
Je kunt de benodigde apps voor Android auto gewoon intsalleren op e/OS, en het werkt. Ik heb het getest, maar dan kun je net zo goed een Fairphone met Android nemen IMHO.

https://doc.e.foundation/support-topics/android-auto

Ik gebruik gewoon de navi van de auto en kan mijn Fairphone met /e/OS via Bluetooth bedienen en muziek streamen. Het voordeel is dan ook dat de AR van de autonavigatie werkt in de HUD van de auto. Met Android auto en Apple Carplay werkt die AR niet.
Het voordeel is dan ook dat de AR van de autonavigatie werkt in de HUD van de auto. Met Android auto en Apple Carplay werkt die AR niet.
Tegenwoordig werkt dat nu wel. Onlangs test gereden met wat wagens doordat we op zoek zijn naar een nieuw en het viel mij op hoeveel wagens met een head up display nu wel mooi de richting aangeven wanneer je navigatie volgt met, in mijn geval, Apple Maps.
edit:
ik zeg niet dat je niet gelijk hebt, want met voorgaande generaties wagen klopt het dat de AR enkel met ingebouwde navigatie werkt.

[Reactie gewijzigd door jmignolet op 21 maart 2026 07:55]

Dat is mooi! Bij ons geeft Apple Carplay en Android Auto ook prima in onderin de HUD aan dat je linksaf of rechtsaf, etc. moet, maar de AR doet het helaas dus niet met Carplay of Android Auto.
Wat bedoel je met de AR? Ik heb in mijn Octavia mk4 ook een HUD en daar werkt bijvoorbeeld de HUD inclusief navigatie met zowel Maps als Waze. Ook op de instrumenten cluster.

Ik vind de navigatie van alle auto's die ik heb gehad (alle nieuwe Mazdas, nieuwere Skoda, allemaal zwaar inferieur in snelheid, looks, kwaliteit en functionaliteit. En daar is inferieur nog te licht qua bewoording.
DIt: YouTube: VW Id.3 and Id.4 - AR HUD at night (not shaky) of dit: YouTube: VW Id.3 and Id.4 - Augmented Reality Head up Display in Action

Zie de blauwe pijlen. Die volgen de afslag die je moet nemen en wanneer je af moet slaan, ze worden groter wanneer je dichter bij de afslag komt. Daarnaast licht bij ons een (blauwe) led onder het raam op in de richting die je af moet slaan op het moment dat je af moet slaan. Mijn vrouw vindt dat erg handig, nou eigenlijks onmisbaar in onbekend gebied en ik vind het zelf ook erg handig.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 21 maart 2026 08:42]

Ah oke. Ik ken dat niet. Ik rij wel al jaren met de HUD zelf. Op Mazda + iPhone heeft dat nooit voor me gewerkt, maar op mn Skoda en S25 werkt dat wel.

En bij beide merken is de ingebouwde navigatie dusdanig inferieur dat je nog beter een oude telefoon met Navigon of TomTom kan gebruiken uit 2012
Ik heb een Fairphone 6 van Murena met /e/OS geprobeerd en kon er toch niet aan wennen. Ik was daarvoor altijd flagships gewend en kon niet wennen aan een mid-range telefoon waar alles trager werkte. Het voelde ook een beetje "goedkoop" aan (ondanks het hoge prijskaartje), vooral het scherm viel me erg tegen. Het ging me dan ook niet zozeer om de modulariteit van de telefoon (wat ik zeker bewonder), maar meer om het ont-Googlen en de focus op privacyvriendelijkheid. Ik realiseer me dat dit volledig bij mij ligt en vooral een luxeprobleem is. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Pixel 9 met GrapheneOS na een tip van een medetweaker en ben er erg tevreden ermee. Ik kan niet wachten tot Motorola met hun eerste smartphone uitkomt die GrapheneOS ondersteunt, zodat ik eindelijk een flagship van een grote smartphonefabrikant kan gebruiken en niet meer afhankelijk ben van Google telefoons. Daarnaast voelt GrapheneOS veel professioneler aan, ze hebben betaalde (!) medewerkers die aan de OS werken en /e/OS had nog steeds veel kinderziektes de laatste keer dat ik het gebruikte (hun eigen cloud service werkte lange tijd niet bijvoorbeeld en ik kwam nog wel eens wat bugs tegen). Zo voelt GrapheneOS toch vertrouwder aan, maar misschien is dat ook een gevoelskwestie.
Ik heb dezelfde ervaring; ik heb een Fairphone mogen uitproberen als developer om te kijken hoe het bevalt, maar alle punten die jij aangeeft, had ik ook.

GrapheneOS is dus wel de moeite waard om eens te proberen? Dan ga ik die denk ik wel eens installeren op m'n Pixel 8.
GrapheneOS is echt geweldig. Zodra er een foldable Motorola komt die het ondersteund gaat mijn pixel ook weg. Momenteel wordt GrapheneOS alleen op pixels ondersteund maar daat gaat verandering in komen.
Leuk om te lezen. Mijn ervaring is 180 graden anders m.b.t. het scherm. Ik kom van een iPhone 11 en het eerste wat mij opviel aan de Fairphone 6, was het betere scherm! Zwart is zwart i.p.v. donker grijs en het scherm is goed af te lezen in vel zonlicht. Verder doet de Fairphone 6 met /e/OS alle zaken die ik op mijn iPhone 11 ook al deed: belletje; berichtje; mailen; muziek; GPS navigatie voor auto, fietsen en (berg)wandelingen; bankzaken; autoapp; laadpalapp; ... Mijn FLAC muziekcollectie op mijn Fairphone 6 zetten en gebruiken was ook een stuk minder omslachtig dan op mijn iPhone 11... (Al maakte Asahi Linux en de Doppler music player mij het leven een stuk gemakkelijker...)

Naast het afscheid nemen van big tech, vind ik het belangrijk dat ik mijn smartphone gemakkelijk kan repareren. Ik ben er klaar mee om met een heat gun of haardroger lijmlagen van schermen of achterkanten zacht te moeten maken om ze te kunnen verwijderen om de accu te kunnen vervangen... Of om daar €105 voor te moeten neerleggen, zoals ik de laatste keer maar gedaan heb met mijn iPhone 11. Klaar ben ik ermee!

Voor mij is de Fairphone 6 met /e/OS een prima match. Pas wanneer er een andere speler op de markt komt die naast een "Big Tech-less OS" ook een gemakkelijk te repareren smartphone maakt, is er voor mij geen alternatief voor deze Fairphone.
Ik denk dat e/OS toch wel aantrekkelijker is voor de purist die naast big tech vermijden ook Europese bedrijven wil steunen.

GrapheneOS is vooralsnog beperkt tot de Google Pixel, dus je moet nu nog honderden euro's investeren in een Amerikaans bedrijf. Dat wordt straks beter met Motorola.

e/OS Werkt op heel veel telefoons, waarbij Fairphone aantrekkelijk is omdat het duurzaamheid toevoegt. En GrapheneOS devs willen geen Fairphone support toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 21 maart 2026 08:32]

Ik was ook serieus geïnteresseerd in GrapheneOS, toen ik op zoek was naar Big Tech-loze alternatieven voor m'n iPhone, maar ben afgehaakt toen het duidelijk was dat je er Google hardware voor moest hebben. Met een letterlijke Google telefoon rondlopen om te ontGooglen was me een paar bruggen te ver.

Dus momenteel zit ik op een Samsung S10e met /e/. Zelf geflashed (het is hier tenslotte tweakers.net). Bevalt me eigenlijk prima. Voor nog meer privacy heb ik microg er ook afgegooid. Het probeert wellicht een Google-loos alternatief te zijn voor de Play Services, maar ik wil helemaal geen Play Services. Er gaat immers nog steeds communicatie naar Google servers, en die zijn niet te vertrouwen met je data. Moest je wel door allemaal hoepels voor springen, het zou ze sieren als ze het verwijderen native zouden ondersteunen. Alles werkt gewoon, alhoewel Signal zat te zeuren over het ontbreken van Play Services (maar werkt verder prima).

Voor m'n vrouw had ik zo'n zelfde telefoon voorbereid. Maar daar krijg ik Whatsapp niet werkend op (zelf gebruik ik die brol niet, dus geen idee of het op m'n eigen wel zou werken). Na het migreren van de berichten vraagt ie om naam en telefoon nummer en blijft daarna oneindig lang hangen op "connecting..." ofzo. Iemand met een Play Services loze telefoon die daar ervaring mee heeft? Of datzelfde probleem in andere context? Er staan hier op de router diverse Google domeinen geblokkeerd, dat zou er ook nog invloed op kunnen hebben.
Weet je welk bedrijf de Amerikaanse immigratiepolitiedienst ICE hielp aan data over hem? Dat was Google, zonder mogelijkheid van bezwaar en zonder tussenkomst van een rechter. Mag dat? Nee, uiteraard niet.
De vraag "mag dat?" moet van context voorzien worden. Neem de vraag die je in Nederland kan stellen: mag je met een vaste deurbelcamera de weg voor je huis filmen enkel voor je eigen veiligheid of bezittingen te beschermen? De wet zegt "nee", maar er zijn geen gevolgen als je het wel doet. Sterker nog, de politie moedigt het aan.

Om terug te komen op dit artikel: wellicht (IANAL) schrijft de wet in de VS voor dat dit niet mag. Echter speelt iets anders mee in de ultraconservatieve VS:

"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."

In de VS bepaalt geld hoeveel je je van de wet moet aantrekken. Iedereen die bij de inauguratie van Trump staat zit in de categorie "komt ermee weg", ongeacht wat het onderwerp is.

Om met een lange omweg terug te komen op de Fairphone 6 met /e/OS: dit is de reden om jezelf van big tech te ontdoen. Bedrijven zijn niet je vrienden. Voor veel tweakers is dit relatief makkelijk, maar de drempel om dit zelf te doen is voor een gemiddelde gebruiker te hoog. Die heeft hulp nodig. de Fairphone 6 met /e/OS is een manier om dit te bereiken zonder dat er geld naar Google gaat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 maart 2026 07:42]

Ik mis eigenlijk met name waarom hij bang moet zijn voor marteling. Daar staat de politie in de VS (nog) niet bepaald om bekend.
Wat betekent dit, over de bank apps?:

"Wanneer ik er niet kon inloggen, probeerde ik een nieuwe rekening te openen. Daarbij moet je onder andere een paspoort scannen en een gezichtsscan doen. Dat lukte allemaal vlekkeloos. Geen enkele bank gaf een melding dat het niet lukte".

Kon je nu wel of niet bij alle bank apps inloggen op een bestaande rekening? Je kunt toch niet elke keer een nieuwe bankrekening openen als je van telefoon switcht...
Arnoud kon initieel niet inloggen omdat hij (nog) geen betaalrekening had bij de betreffende bank.
Ik ga er niet vanuit dat hij bij alle banken al een rekening heeft of wil. Dus hij kon niet op alle bank apps inloggen, daar moet je klant voor zijn.
Dat het gewoon werkt.


Ik mag inmiddels wel stellen dat ik ruime ervaring heb met het door het leven gaan zonder google. Het liefst zou ik aan die zin toevoegen, 'en andere privacy onvriendelijke apps'. Maar helaas heb ik, net als in dit artikel staat, wel whatsapp op m'n telefoon staan. Daarbij kan ik wel zeggen dat het staat geïnstalleerd in een andere app genaamd Island, die te installeren is vanuit f-droid store die ook genoemd wordt in het artikel. Deze isoleert apps en kan het dus niet bij bijvoorbeeld je contactpersonen in je adresboek. Maakt dan wel weer dat het soms even uitvogelen is van wie je een whatssapp bericht hebt gekregen.

Nu lijkt het alsof je liters water bij de wijn moet doen om te leven zonder google. Maar er zijn ook genoeg alternatieve apps ten opzichte van google beter werken. Met minder reclames of meer mogelijkheden.

Vanaf het moment dat mijn One Plus one geen updates meer ontving, ben ik overgestapt naar LineageOS. Dat zal langer zijn dan 10 jaar. En sindsdien koop ik alleen nieuwe of een tweedehands telefoons die de mogelijkheid hebben om vanaf dag één LineageOS te draaien. Niet altijd alles gaat vlekkeloos, maar ik ben niet meer afhankelijk van grote spelers en heb de controle over mijn telefoon/data grotendeels in eigen hand.
Nu lijkt het alsof je liters water bij de wijn moet doen om te leven zonder google
Volgens wie? Op YouTube na, hoef je toch niets met Google te doen? YouTube is effectief geen alternatief voor, aangezien ‘iedereen’ z’n spul daar op zet. Maar voor de rest van Google-diensten/producten kun je gewoon andere dingen gebruiken, die (zover ik weet) even goed of beter werken.

Ik gebruik al jaren geen jaren geen dingen van Google, en heb toch geen moment het idee gehad dat ik het moeilijk had of dat ik het gevoel had dat ik iets mis?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn