Overname MediaMarkt en Saturn door JD.com staat in Oostenrijk op losse schroeven

De geplande Chinese overname van het bedrijf achter MediaMarkt en Saturn stuit in Oostenrijk op bezwaren van de autoriteiten. Het ministerie van Economische Zaken maakt zich zorgen over databescherming. Koper JD.com overweegt zich uit Oostenrijk terug te trekken.

Nadat toezichthouders in verschillende Europese landen hun goedkeuring gaven aan de overname van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy vormt Oostenrijk ineens een horde. Dit ondanks dat ook de mededingingsautoriteit in Oostenrijk al akkoord is met de koop. Het ministerie van Economische Zaken in dat land heeft echter 'veiligheidsbezwaren', meldt onder meer dagblad Die Presse. Het gaat om zorgen over de bescherming van klantengegevens.

De tegenstand door het ministerie is meer dan alleen een formeel bezwaar. Een directe investering door een buitenlandse partij vereist goedkeuring van Economische Zaken in Oostenrijk. De Chinese e-commercereus JD.com geeft aan dat het overweegt de overname door te zetten maar dan zonder Oostenrijk.

Een van de elf

Ceconomy heeft winkels in elf Europese landen. In Oostenrijk telt het 56 vestigingen van MediaMarkt, waarmee het 1,3 miljard euro omzet boekt. Het sluiten van die 56 winkels zou zo'n 2000 banen kosten.

Media Markt mediamarkt
Bron: Mediamarkt

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

30-03-2026 • 07:26

115

Submitter: gumtree

Reacties (115)

Sorteer op:

Weergave:

We moeten sowieso voorkomen dat bepalende Europese bedrijven in niet-Europese handen vallen. Als er een Chinese partij een bedrijf als EP wil overnemen, prima. Maar MediaMarkt/Saturn moet niet in handen van Chinese, of Amerikanen vallen. Laten we daar maar eens een wet voor invoeren.
Ik weet niet of MM nou direct zo bepalend is, maar langzaam aan is de hele retail keten in Europa in chinese handen en ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is. Dus ik ben het wel met je eens, een beetje protectionisme kan m.i. geen kwaad.
Ik weet niet of MM nou direct zo bepalend is, maar langzaam aan is de hele retail keten in Europa in chinese handen en ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is.
Maar dat zou betekenen dat de overheid gaat bepalen aan wie je wel en niet je bedrijf(sbelangen) mag verkopen. Dat is iets wat je bij een defensiebedrijf nog kan voorstellen, maar bij een witgoedverkoper lijkt me dat absoluut uitgesloten. Mocht zoiets gebeuren, dan zullen veel investeerders zich terugtrekken en kunnen huidige eigenaren en investeerders claimen dat hun eigendom minder waard is doordat de overheid iets heeft besloten.

In Europa zijn we zeer terughoudend met overheidsingrijpen in ondernemingen. En dat is hoe het moet zijn. Nu is het China dat veel koopt; eerder waren het rijke staten uit het Midden-Oosten en daarvoor waren het Amerikaanse durfinvesteerders. Daar maakten we ons ook erg zorgen over, maar het bleek uiteindelijk wel mee te vallen.
Daar maakten we ons ook erg zorgen over, maar het bleek uiteindelijk wel mee te vallen.
Ik denk dat we nu beginnen te merken dat dat niet het geval is. Dit heeft gezorgd voor het wegvloeien van belangrijke resources voor onze economie: geld, kennis, fabrikage. Toen de economie nog groeiende was, merkten we het niet. Maar nu heeft onze overheid budget problemen (want winst zit buiten de EU), wordt de productie uitbesteed aan China en probeert die nu ook de ontwikkeling over te nemen, waardoor er hier vrij weinig meer overblijft.

We zouden in Europa meer onze economie moeten beschermen.
Een heel groot deel van de waarde van een bedrijf is de goodwill. Als je een bedrijf overneemt, neem je ook het klantenbestand over, met alle achterliggende gegevens. Het merendeel van de overnames is plaatselijk, een winkel e.d., maar bij dit soort mega-overnames, kun je je afvragen of de klanten gelukkig zijn dat hun gegevens in buitenlandse (lees: niet Europese) handen komen. De ene klant zal er wat meer moeite mee hebben dan de andere, maar de terechte vraag is of een overheid dit wenselijk acht.

Er zijn mensen, die nog nooit (uit principe) rechtstreeks spullen in China besteld hebben. Hun gegevens zijn, voor zover bekend, niet in Chinese handen. En door een overname van een Europees bedrijf, liggen die gegevens opeens in China. Dit doet denken aan de hack bij Odido, maar nu via de legale weg, via een overname. Jij en ik weten niet wat de Chinezen met die gegevens kunnen en zullen doen.
Het zou goed zijn als we landen behandelen zoals zij ons behandelen.
In China mogen buitenlandse bedrijven in veel sectoren geen volledige eigenaar zijn. Europese ondernemingen moeten daar vaak samenwerken met een lokale partner, terwijl Chinese bedrijven hier zonder veel beperkingen Europese bedrijven kunnen overnemen.
Vrije handel werkt alleen eerlijk als beide kanten zich aan dezelfde voorwaarden houden.
JD zal ongetwijfeld onder invloed staan van de Chinese staat. Dus dan mag je kiezen welke overheid je het liefst heb dat het hier gaat bepalen? NL of China?
Wat bepalen ze dan volgens jou?
Uiteindelijk welke elektronica de gemiddelde NL-er koopt
Even voor de duidelijkheid: Mediamarkt is niet Nederlands, het is Duits en de Duitse overheid had er dus het meest grip op.
tja en dan? niets zo grillig als de consument. Dan hebben ze wat dozen schuivers in handen, gaan we naar een ander. En als die er niet is, is er genoeg meuk in omloop om ff niks te doen of een ander springt in het gat.

Enige reden dat 'ze' dit willen doen is om te voorkomen dat er een tarief muur om Europa heen komt, wat nog maar de vraag is of dat gaat lukken.
Protectionisme in Europa? Dat is net zo'n smerig woord als patriottisme. Beide eigenlijk verboden binnen de EU, want wij moeten denken aan onze handelspartners.

Er blijven weinig andere partijen over. Maar de aankoopervaring is toch overal hetzelfde. Als ik hier een Expert binnenloop word ik ook direct getackeld door verkoper die je alles wil verkopen behalve dat wat jij zoekt.
Ik ben het wel met je eens hoor, maar dan gaat het mij meer om bedrijven die echt belangrijk zijn, zoals ASML.

mediamarkt is nou niet echt een bepalend bedrijf.
Eens. MediaMarkt is maar een verkoper van apparatuur; veel belangrijker mijns inziens om Europese fabrikanten van wit- en bruingoed te behouden. De verkoper is niet kritiek, die vervang je nog relatief snel.
Het is natuurlijk wel zo dat de verkoper deels het aanbod bepaalt. Stel dat China een groot aantal verkoopketens hier in handen zou hebben. Dan zetten ze die natuurlijk vol met Chinese merken voor witgoed. Nu zal dat natuurlijk niet zo hard gaan, maar om te stellen dat ze 'maar' een verkoper zijn, gaat wel kort door de bocht.
Oneens, MediaMarkt heeft alle kleinere ondernemers uit het straatbeeld gedrukt door alles met lage prijzen weg te zetten. Dan is er plots nog maar 1 verkoper, en die bepaalt dan wat er wel en niet te koop is en tegen welke prijs. Wil je wat anders, moet je een paar dorpen of steden verder nog eens proberen.

Eens met je punt dat 'het maar een verkoper' is, maar zo'n (straat)beeldbepalende vervang of beconcureer je niet zomaar even.
Dit soort grote bedrijven hebben vaak lage marges, die zijn sneller weg dan je denkt.
Wat maakt MM een bepalend bedrijf?
Omdat het een groot bedrijf is in meerdere landen. I.t.t de meeste tech verkopers.
2000 medewerkers alleen al in Oostenrijk
Mediamarkt is tegenwoordig ook maar een dozenschuiver, eigendom van een investeringsfonds welke als doel heeft zoveel mogelijk geld te trekken uit hun investering. Of het bedrijf daarbij omvalt zal ze niet veel schelen hoor. Mediamarkt heeft de aansluiting gemist bij de online markt, mede omdat de huidige eigenaar niet wilde investeren. Het is jammer dat fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen, maar als er behoefte aan is zullen ander ondernemers dat wel weer oppakken. Essentieel is een keten als de MM niet. Zie het verdwijnen van de Blokker; dat gat werd ook al snel opgevuld door supermarkten die friteuses en broodroosters gingen verkopen en door zaken als de action die meer pannen in het assortiment nam. Daarnaast online opties genoeg. die waren tenslotte de belangrijkste reden van de teloorgang van de MM

[Reactie gewijzigd door digistamremco op 30 maart 2026 08:40]

Dat gat wordt nu al opgevuld met nieuwe filialen van HelloTV. Wellicht dat die net zulke immense panden als MM betrekken, maar het is wel een directe concurrent die in elk geval wat MM-gaten opvult.
Blokker heeft inmiddels weer een 85 tal winkels. Er is toch echt een behoefte aan.
Bovendien spelen ze ook vals met hun "ergens anders goedkoper" krijg je geld terug.

Ze verkopen precies dezelfde modellen met hier en daar een knopje veranderd zodat ze kunnen zeggen dat hij niet hetzelfde is 😅
ASML, NXT, Philips, NL Banken (ABN AMRO, ING, RABO), Ayden.
Dat zijn bedirjven die je Europees wilt houden en het liefst Nederlands.

Maar Mediamarkt nee sorry daar ben ik het niet mee eens.
Genoeg alternatieven online.
Reviews kan je doen via YouTube, zoek benodigde info op via een zoekmachine online, etc etc.

Voor Tech:
Alternate Nederland / Megekko etc etc (check de pricewatch hiervoor)
Apple

TV:
Hello TV met fysieke winkels

De rest:
Check net als algemene info het internet en zoek naar reviews.
Philips is al grotendeels Chinees, voor zover ik weet alleen Philips health is echt NL, Tv's en huishoud apparaturen al in Chinese handen.
Philips Lighting/Hue ook?
Dat is waar Philips groot mee is geworden.
Health zou ik niet echt iets geweldigs noemen met al die rechtzaken vanwege die slaap abneu apparaten, maar als het nog kan zou het IP op verlichting wel iets NL moeten blijven.
Ben echt in geen jaren meer bij de MediaMarkt geweest, terwijl ik er vroeger bijna dagelijks te vinden was. Toffe tech kon je daar bekijken. Ik kon me uren vermaken tussen de muziek spullen, autoradio's en gameconsoles.

Paar keer mega slechte service gehad (zelfs binnen garantie termijn) en dan ben ik er wel klaar mee. Van mij mogen ze die hele toko overnemen. Zie er echt de meerwaarde niet van in.
Wat een kortzichtige reactie, MediaMarkt is ideaal om iets uit te proberen en vervolgens online te bestellen.

Maar het gaat natuurlijk niet om de (slechte) ervaring, maar om de afhankelijkheid van China.
Dat is nu precies de reden waarom dat soort bedrijven naar de klote gaan.
Kijken kijken niet kopen.

Maar dit is begrijpelijk aangezien je het daar ook niet van de service moet hebben. Bestel je iets online dan kan het zonder gezeur teruggestuurd worden. Dat is bij de mediamarkt niet het geval.
De tijden van dit soort winkels zijn voorbij.

Specialistische winkels hebben nog bestaansrecht, de rest kan beter online only worden.

[Reactie gewijzigd door whiner op 30 maart 2026 10:51]

Vroeger lieten ze zich voorlichten bij de plaatselijke winkel en dan naar de dozenschuiver als een Media Markt. Nu is het kijken bij de MM en bestellen via internet.
Sorry? Kortzichtig? Ik schrijf wat mijn persoonlijke ervaring is en dat het, naar mijn mening wel overgenomen mag worden. Hoezo is dat kortzichtig?
Jij maakt gebruik van de faciliteiten van de MM en bestelt het vervolgens ergens anders online.
Anderen kortzichtig noemen en zelf niet doorhebben dat je met je eigen acties degelijke bedrijven financieel helemaal niets helpt en dus eigenlijk helemaal NIKS toevoegt aan het voortbestaan van MM.
Sorry? Kortzichtig? Ik schrijf wat mijn persoonlijke ervaring is en dat het, naar mijn mening wel overgenomen mag worden. Hoezo is dat kortzichtig?
Omdat jouw persoonlijke ervaringen niet veel te maken hebben met het onderwerp? En dat de meerwaarde (?) van MediaMarkt zeker niet afhangt van jouw ervaringen. Dat jij die waarde niet inziet, mag je gerust kortzichtig noemen omdat je alleen naar jezelf kijkt.
.
Moet je voor de gein eens de shopreview van de Mediamarkt erop naslaan. Dat zul je zien dat @DonJunior bepaald niet alleen staat met zijn ervaring(en). Ik deel ze in ieder geval volkomen en velen met ons.

Als JD.com echt wil scoren in Nederland, dan hebben ze mijns inziens hier de grootste potentiële winstpakker in het verschiet liggen.
...
Het is kortzichtig om gebaseerd op je eigen ervaring een volledige winkelketen af te schrijven.

Maar ik zie dat je ironie in mijn reactie wel gevonden hebt :)
Ik neem aan dat je met "iets uitproberen" het bekijken en betasten in de winkel bedoelt en niet een aankoop, mee naar huis nemen om het uit te proberen, terug te brengen naar de Mediamarkt en het dan online bij een ander bestellen.
Het zal wettelijk gezien wel kunnen, maar ik vind het moreel volstrekt verwerpelijk. Misbruik van de consumentenbescherming. Sorry voor deze harde woorden.
En daarom moeten ze al die winkels draaiende houden? Over verspilling gesproken
Ben er vorige week nog geweest, wilde voor onder me amiga een kleine soundbar. hebben ze niet alleen online te bestellen bij partners. toen maar naar informatique gereden.

Mediamarkt valt de laatste jaren flink tegen, als je een tv of koelkast wilt kopen gaan ze je blij maken met een korting. mits je overstapt van energieleverancier
Mediamarkt valt de laatste jaren flink tegen, als je een tv of koelkast wilt kopen gaan ze je blij maken met een korting. mits je overstapt van energieleverancier
Haha, wat? Heb je een voorbeeld hiervan? Nog nooit gehoord dat ik een TV in de winkel wil kopen en dan een enrgiecontract aangesmeert krijg om korting te krijgen.
Dit gebeurd echt, hier in Alphen aan den Rijn stond een energiemaatschappij met een kraampje in de mediamarkt vlak bij de trap, zodat je niet ongezien om hun heen kon. En als je een nieuw energiecontract afsloot kreeg je een waardebon voor je aankoop bij de Mediamarkt.

Heb een keer het verkooppraatje aangehoord, “stel u voor, u komt thuis niet met een 50 inch tv, maar met een 65 inch zonder dat u er hier extra voor betaald heeft…. Handtekening hier en de tv is van u”

Ondertussen ben ik al meer dan een jaar niet meer bij de MM geweest, dus ik weet niet of ze er nog staan.
Zeker staan ze er nog. Tussentijds van energiepartner gewisseld, maar ze zijn er nog. MM krijgt betaald per lead (ooit liep ik er rond als merkambassadeur). Ketens zoals MM hebben flinterdunne marges, waarvan het meeste wordt afgeroomd door de holding. Dus ze moeten dergelijke kunstgrepen toepassen. Net zoals verzekeringen, tv en internet abbos en wat al niet meer. Dat krijg je ervan als winkels gaan concurreren op prijs alleen.
Ik had een wasmachine paar maanden geleden besteld bij de mediamarkt, en er werden meteen collega's die budget energie verkopen erbij gehaald. 🫣

[Reactie gewijzigd door iDEOwen op 30 maart 2026 17:36]

Waarom EP wel en MM niet?
Want?? Mediamarkt/Saturn is kritiek voor onze infrastructuur?? Om eerlijk te zijn heb ik er al járen niks meer gekocht.
Mediamarkt is een winkel die sowieso al heel veel Chinese spullen verkoopt, dus wat mij betreft mag het prima in Chinese handen vallen. Misschien worden ze dan weer wat concurrerender.
Waarom zouden we Mediamarkt behouden? Wat een shit bedrijf is dat.
Mijn zegen hebben ze, veel slechter als nu kunnen ze het niet maken. Het is ook niet dat er geen concurrentie is in die markt.
Hoe meer economische banden, hoe duurder het wordt voor een ander land om negatieve maatregelen te nemen.

Als voorbeeld: Met mediamarkt als Chinees bedrijf, wordt het voor de Chinezen een stukje duurder om maatregelen te treffen die de tv-handel kunnen schaden.

Dus meer integratie is een soort van bescherming tegen uitwassen.

(Tenzij je een president als Trump hebt natuurlijk die denkt na mij de zondvloed)
Mag ik vragen welk bedrijf je bedoelt met "EP"?

Verder wel mee eens dat we best kritischer mogen zijn of zelfs wetgeving moeten fixen over verkoop bedrijven aan buitenlandse entiteiten
EP (Electronic Partner) is een inkooporganisatie, ik vind het een heel raar voorbeeld om te noemen. Veel kleine winkeles zijn EP-partner ook als het niet vermeld staat.
Ik koop uberhoud nooit bij mediamarkt of saturn dus dat vind ik prima , ik koop al heel lang bij winkels die een goede service bieden
Ik heb nog ongeveer 1100 euro in Mediamarkt bonnen, is het wijs om die snel uit te geven of zal mediamarkt nog een paar jaar kunnen bestaan?
Met de huidige prijsstijgingen van elektronica en jaarlijkse inflatie is het sowieso niet handig om grote hoeveelheden bonnen te hebben liggen. Kijk ook even of er toevallig geen vervaldatum op staat ;) .
Ze zijn geldig tot en met 2030, in het ergste geval koop ik Apple tegoed ermee maar het zou jammer zijn als ze niet meer geldig zijn bij een faillissement ook al starten ze dan na een paar miljard van de overheid weer door waarschijnlijk
1100 euro aan apple tegoed? En dat kan je ook opmaken aan semizinnige dingen? Wat een wereld. :o
Apple tegoed kan je ook gebruiken voor hardware van Apple (bvb een nieuwe iPhone, een nieuwe Macbook, al dan niet de Neo of een Air).

Dat zijn an sich geen onzinnige dingen, zelfs als je volledig anti-Apple bent: die kan je dan weer voor bijna dezelfde prijs doorverkopen (ongeopende doos) via een tweedehandsplatform en dus zo je bonnen weer in geld omzetten.
Ook geopende doos hoor. Of ben ik nou dom...
Geopend ook, maar dan is het gelijk tweedehands. Nieuw in doos is doorgaans meer waard dan 'nieuw maar uit de doos geweest'
Hangt er vanaf of je al iets op het oog hebt dat je wilt.
Maybe iets van Apple en heb je budget of bij te betalen bv?
Iets wat wij niet voor je kunnen beslissen.
Mediamarkt zal "waarschijnlijk" nog wel even bestaan, maar ik zou zelf dat tegoed niet al te lang bewaren.
kijk naar de vervaldatum, deze overname gaat waarschijnlijk langer aanslepen
Gauw gebruiken of doorverkopen via Wissel.nl etc
Ik probeer altijd zo snel mogelijk alle bonnen op te maken, zonde als het verloopt of de keten failiet gaat.

Er is ook een site waar je bonnen kan verkopen (krijg je wel minder voor terug) en dan neem je een andere bon of cash. Geloof iets van 30% dat je minder krijgt afhankelijk van de winkel?
Dit is een retorische vraag neem ik aan?
Voor e 1100 aan bonnen kun je net een Apple opladen kopen... ;-)
Dude... inflatie! Hoelang heb je die bonnen al?

Stel je had 1000 euro aan bonnen in 2021, dan waren diezelfde bonnen nog maar 850 waard een jaar later! Ok, dat was een extreem jaar maar ook met de gewenste 2% inflatie kost het hebben van die bonnen jou 2% van de waarde elk jaar dat je ze hebt. Stel dat je die bonnen nu al langer dan 5 jaar hebt, dan zou ze verkopen voor 800 winst betekenen man....

Geld dat je hebt waarover je geen rendement pakt is elk jaar minder waard.
Wat een ironie. Eerst drukt het de lokale elektronica zaken weg, daarna de kleinere ketens (megapool, harense Smit, scheer en foppen, bcc gedeeltelijk, dixons) en nu draait de keten een netto verlies. En dat terwijl de prijzen hoog liggen en de service onder deurmat is geveegd.
Ik bestel mijn spullen online en zeker niet bij MediaMarkt omdat ze gewoon duur zijn. De andere ketens liepen tegen hetzelfde probleem aan van de online concurrentie.
In de grabbelbak ligt er soms wel eens iets leuks. 20,- voor Stellarblade (ps5) bijvoorbeeld.
Ligt volgens mij extreem aan de specifieke vestiging. In Hoog Catharijne betaal je duidelijk een taks voor de toplocatie (in zowel huur als winkeldiefstal). Aanbiedingsbak is meestal een macbook pro voor adviesprijs min 100 euro. En dat is dan niet een open box dingetje maar een demomodel dat maanden met 100% brightness en batterij door jan en alleman is aangeraakt. Hele winkel voelt als een soort Aldi of Dirk ofzo inclusief ongeinteresseerde cassiere die je moet storen terwijl ze haar nagels aan het lakken is. Dat nadat je drie Eneco contracten hebt geweigerd en een printje hebt gekregen van een of andere gast die je een verzekering wilde verkopen bij je usb stick.

Misschien is het de escape room experience die mensen nog trekt :+
Dat is best een goede deal!
Mediamarkt is waar ik soms ga kijken als ik tussen meerdere opties voor iets nieuw twijfel om vervolgens alsnog via de gebruikelijke online shops te bestellen.
Bestel dan gewoon de meeerdere opties online en stuur terug wat je niet wilt. Dan zadel je in ieder geval de juiste partij met de kosten op.
Het kost MM niks als je langskomt lijkt me. Liever bezorgdiensten ontlasten.
Idd, kijk liever even een halfuurtje daar dan dat ik met pakketjes retourneren aan de slag moet.

Daarnaast heeft de mediamarkt etc alleen maar de standaard spullen, de echte leuke aankopen vanuit een tweakers perspectief hebben ze daar toch niet.

Wasmachine, koelkast etc prima, maar dat eens per 10 jaar ?
Welkom in de kapitalistische wereld! Amazon, bol, etc. doen niet anders.
Met dank aan de domme Nederlandse consument die zoals gebruikelijk voor een dubbeltje vooraan wil zitten en niet verder kijkt dan haar neus lang is ..
Maar toch handig dat de service mijn voordeur kan openen want mijn sleutel ligt daar ook :+
ah de Media Markt, vroeger kwam ik daar geregeld om even een rondje te lopen en te kijken wat ze allemaal hadden en als ik wat nodig had kocht ik dat daar. Nu kom ik er zelden, prijzen zijn elders beter, expertise in de winkel is er niet meer en de rij bij de krediet regeling is langer dan de kassa zelf.

Bij die rij mag ik dan wel eens blijven hangen om te zien wat voor figuren een krediet nodig hebben voor welk apparaat om ze vervolgens boos te zien worden dat ze de TV niet mee krijgen, beetje leedvermaak dus
Het is zeker vermakelijk om een mediamarkt in te lopen. Ik was onlangs op de Canarische eilanden en dacht eens kijken wat ze hebben daar. Ik kreeg een kopje koffie van een vriendelijke Nespresso dame en toen ging ik bij de televisies bekijken wat de prijzen zijn en ik was verontwaardigd over het feit dat bijna alle OLEDs tekenen van burn in hadden. Ik probeerde te vragen of ze de televisies bij sluiting op stand-by zetten (voor de compensatie -cycles), of dat de stroom helemaal eraf gaat. Immers was de C5 nog geen jaar op de markt en zelfs bij 12 uur per dag zouden de televisies nog geen 4000 operationele uren hebben. Hij wist het niet dus dat was wel een teleurstelling. Ik maakte een enkele foto’s voor een OLED evangelist in mijn vriendengroep en toen ben ik weer naar het strand gegaan. Ik zou het erg jammer vinden als de mediamarkt ooit komt te verdwijnen
In de Mediamarkt staat zo'n OLED ingesteld op het felste profiel met de hoogste contrast en een continu herhalend filmpje van zeg een minuut, niet gek dat er dan burn-in ontstaat.
Ja, Maar dat is ook de instelling van de gemiddelde consument. Dus zo heel raar is dat niet.
Dus de conclusie is dus dat OLED nog steeds inbrandt bij de gemiddelde gebruiker.

Niet iedereen is tweaker.
Expertise is iets waar Mediamarkt nooit op gewed heeft. Lokale elektronicabedrijfjes hadden vaak veel expertise, omdat ze naast verkopen, ook installatie deden, kabels maakte, hielpen bij reparatie. Toen Mediamarkt kwam ontketenden ze met hun slogan "Ik ben toch niet gek!" een prijzenslag, wat de lokale bedrijfjes heeft doen verdwijnen. Het kan zijn dat bepaalde werknemers bij de Mediamarkt expertise hebben opgedaan, maar de opzet van Mediamarkt is altijd geweest door grote winkels schaalgrootte te behalen en zo de laagste prijs te bieden.

Prijzen zijn nu inderdaad vaak elders beter en dan kun je je afvragen wat de meerwaarde van MM nog is. Het zal niet voor niets zijn dat ze verkocht worden.
Alles en ook bijna alles doe je online... Zou we zonde zijn als dit gaat verdwijnen.. Je wilt soms toch eerst iets even fysiek in je handen gehad hebben voordat je het koopt.
Maar koop je het dan ook in de winkel waar je het even fysiek in je handen hebt gehad? Ook als die winkel duurder is dan online?
MM is een prijsvechter, matched meestal het goedkoopste.
Dat vroeg ik niet ;)
jup, zo heb ik mijn camera gekocht. Bij een lokale fotoboer. 4 tientjes duurder dan online, maar wel service. Er was iets met de tegelijk gekochte geheugenkaart (512GB ding), de beste man kwam een vervangend exemplaar THUIS brengen. (ok, hij woont om de hoek...maar toch). Een later gekochte lens had een kapotte filterthread, ter plekke omgwisseld. Probeer dat maar eens bij Amazon, mag je eerst je EUR1800 lens opsturen met de landelijke pakketsmijtservice en hopen dat je het weer binnen redelijke tijd terug krijgt.
Ach ja mediamarkt...

Ik loop er wel 's binnen om inderdaad een apparaat in het echt te kunnen bekijken. En dan...
  • De showmodellen zijn volledig verkloot
  • wat ik wil hebben is nooit op voorraad
  • een of ander knulletje van 20 zonder veel verstand van zaken probeert me iets anders aan te smeren
  • het is er een teringherrie omdat een of andere tokkie een veel te grote boombox op standje gehoorbeschadiging draait
  • Je komt slechts met moeite zonder aankoop de winkel uit.
Als het een chinees bedrijf wordt is dat een goed excuus om definitief te stoppen met proberen iets te kopen bij MM
• Je komt slechts met moeite zonder aankoop de winkel uit.
Geld ook voor de winkel in komen. Als je een tas bij hebt, groot of klein, moet je die in een kluisje stoppen (tenminste hier in Breda). En ja, als je geen muntje hebt, is het jammer en kun je de winkel niet in. Beveiligingspersoneel houd je gewoon tegen.

Alles behalve klantvriendelijk. Ik kom er niet meer. Ik ga wel naar een winkel waar ik als klant wel welkom ben ipv alleen m'n geld.

[Reactie gewijzigd door Zerora op 30 maart 2026 11:38]

Helaas heeft de Mediamarkt bijna alle fysieke concurrenten de nek omgedraait. Alternatieven zijn er dus nauwelijks.
Online gelukkig nog wel.
Coolblue winkels zijn een prima alternatief. Helaas nog wel dun bezaaid.
Muntje?

Mediamarkt wil dat jij je tas in een kluis stopt, ik neem dus aan dat mediamarkt je alles verstrekt om die kluis te gebruiken?
Ja, dan moet je via de klantenservice een euromuntje gaan wisselen ofzo. Teveel moeite en onklantvriendelijk wat mij betreft. Mij ben je dan als klant al kwijt.
Bizar. Zou ik ook weer weglopen ja.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 30 maart 2026 13:14]

Ja, en hier in Breda zit de Coolblue winkel om de hoek bij Mediamarkt. Dan is de keuze makkelijk.
een of ander knulletje van 20 zonder veel verstand van zaken probeert me iets anders aan te smeren
Dat, of echt niet naar je luistert. Je kan binnenstappen en aan de haastige verkoper duidelijk laten weten dat je Merk A, model B, kleur C wil hebben en dan nog het hele verkooppraatje moeten aanhoren. Die dan altijd eindigt met "persoonlijk zou ik voor Merk Z model 4 gaan". Zijn advies natuurlijk altijd een duurder model, nieuwer type en heeft maar de helft van de eisen die jij stelt.

Met televisies is het helemaal een drama. Toen ik tijdens het EK 2016 een nieuwe tv kocht, want ja ik dacht dat is de kans voor een goede deal, hadden ze echt geen haast want ik stond niet bij de 50" televisies te kijken. Toen ik vroeg om een afstandsbediening voor een specifiek model werd er erg moeilijk gedaan want "klanten mogen niet aan de instellingen zitten". Het enige wat ik wilde weten was of de televisie in de winkel op een fabrieksinstelling stond of niet, want zwart was... niet zwart. Daar moest toen een supervisor bij gehaald worden. Verbazingwekkend genoeg, die dag wel weggelopen met precies het model dat ik wilde hebben, geen gezeik met voorraad of volgende dag pas. Maar wat moeizaam.
een of ander knulletje van 20 zonder veel verstand van zaken probeert me iets anders aan te smeren
Niet om de mediamarkt te verdedigen, maar ik heb ook nog nooit een dozenschuiver gezien waar ze meer konden dan gewoon wat er op de labels of doos staat voorlezen.

Oprecht advies kreeg je altijd veel meer bij die kleinere specialistische winkels, maar die hadden niet een muur met 90 tv's en waren ook nog duurder.
En dan blijft dit toch wel heel erg Nederland, dus die winkels bestaan eigenlijk niet meer.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 30 maart 2026 12:36]

Zelf 5 jaar met veel plezier bij de Mediamarkt gewerkt, weggegaan rond corona.

De expertise was er bij mij (en een aantal anderen) zeker, maar helaas moeten er ook centen worden verdiend en uiteindelijk ben je meer bezig met producten met hoge marges te verkopen dan écht advies te geven. Dat is ook de reden dat ik vertrokken ben, plus ik zag ook niet zoveel van die centen ;).

[Reactie gewijzigd door wesselgaz op 30 maart 2026 21:38]

Belangrijk is te weten dat een mededingingsautoriteit enkel kijkt naar of er nog genoeg concurrentie is cq geen monopolie ontstaat.
Ministeries kunnen ook privacy en economische (IP) overwegingen mee nemen.
Ik denk dat uiteindelijk de overname daar gewoon doorgaat. Als alleen in Oostenrijk de overname niet doorgaat dan is het einde Saturn/Mediamarkt daar. Die kunnen nooit apart overleven.
Welke grote leveranciers van apparatuur blijven er na zo'n overname nog over eigenlijk?

Het klinkt mij als dat er nog veel meer instanties en overheden zich hier grote zorgen over mogen maken. Privacy is in deze nog de minste wat mij betreft.
Bij mijn laatste aankoop was er een aardige korting, vreemd genoeg met verplichte garantie, die ik daarna direct heb opgezegd. Vroeger was het identiteitskaart inlezen voor garantie en de laatste keer moest de app op de smartphone gebruikt worden. Ik heb het bij het papieren bonnetje gehouden.

Tegenwoordig koop ik dingen via Coolblue. De winkelervaring is een beetje vreemd, maar voor de rest de nieuwe Mediamarkt eigenlijk.

Dus ja, ik snap het privacy gegeven wel, maar MM was al slecht bezig voor dit overnameverhaal.
MM is een dozenschuiver, geen medewerkers met kennis. En verder hele dure accesoires helemaal vergeleken met bv Bol of Amazon. Kan je idd beter naar Coolblue gaan, 10000x betere service, mensen met kennis en vaak zelfs goedkoper.
behalve op telefoons. Daar zit coolblue nu vaak op de adviesprijs.
Sommige accesoires ed zijn peperduur bij Coolblue, maar het is meestal wel goed spul iig. De niet Tweaker zou ik eerder daar heensturen iig. Gewoon om de kwaliteit van het assortiment in de winkel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn