Amazon Prime Video haalt in VS 4k uit goedkoper advertentieabonnement

Amerikaanse Amazon Prime Video-gebruikers kunnen vanaf 10 april alleen nog 4k-streams kijken bij het duurdere advertentievrije abonnement. Dat duurdere abonnement gaat dan Ultra heten. Deze wijziging geldt nog niet voor Europa, maar als het succesvol blijkt, ligt het voor de hand dat Europese klanten dit straks ook krijgen.

Het advertentievrije abonnement heet in de VS nu nog Ad Free, maar gaat vanaf 10 april Ultra heten. Amazon gaat dan ook sommige voorwaarden aanpassen. Zo wordt Ultra twee dollar per maand duurder en kost het straks 4,99 dollar per maand, exclusief Prime Video zelf, dat 14,99 dollar per maand kost. Amazon zegt dat het aanbieden van advertentievrije abonnementen 'significante investeringen' vereist, dus moet de klant meer betalen.

Ultra gaat straks ook meer afwijken van het reguliere abonnement. Nu krijgt de klant bij Ad Free alleen geen advertenties en zijn Dolby Vision en Atmos beschikbaar. Vanaf 10 april wordt Dolby Vision juist toegevoegd aan het goedkopere abonnement, maar wordt 4k exclusief voor Ultra beschikbaar. Ultra-klanten krijgen ook de mogelijkheid tot meer streams tegelijk en meer downloads.

Amazon zegt dat de nieuwe abonnementenstructuur 'klanten meer flexibiliteit biedt om te kiezen wat ze willen' en ook beter aansluit bij wat andere streamingdiensten doen. Het bedrijf zegt dat Prime Video Ultra 'op dit moment' alleen voor de VS is. Voor zover bekend blijven de huidige Europese voorwaarden dan ook hetzelfde en hoeven klanten vooralsnog niet extra te betalen voor 4k.

Prime Video met advertenties Prime Video Ultra
Dolby Vision Nu niet, vanaf 10 april wel Wel
Offline downloads 50 (tot 10 april: 25) 100 (tot 10 april: 25)
Simultane streams 4 (tot 10 april: 3) 5 (tot 10 april: 3)
4k Nu wel, vanaf 10 april niet Wel
Dolby Atmos Niet Wel
Prijs 14,99 dollar per maand 19,99 dollar per maand
(inclusief de prijs van
Prime Video)

Bovenstaande tabel geldt alleen voor de Verenigde Staten

Amazon Prime Video

Door Hayte Hugo

Redacteur

15-03-2026 • 09:49

224

Submitter: Mapje

Reacties (224)

Sorteer op:

Weergave:

Enshitification

Zelfs bij een prijs van $15 nog reclame voorgeschoteld krijgen…

Ik ben mijn streamingdiensten aan het afbouwen, enige reden dat ik nog Amazon heb is dat je gratis verzending erbij krijgt.
Je krijgt toch vanaf 20 euro altijd gratis verzending? Of koop jij regelmatig onder de 20 euro?
Het kan per product verschillen of die mee telt voor de gratis verzending.

Het is bovendien opvallend hoe vaak het gebeurt dat je nét een paar dubbeltjes onder die grens uit komt.
Als er gratis verzending bij zit, vergelijk dan goed met andere aanbieders. De verzending zit dan vaak in de prijs verdisconteerd.
Er zijn producten van 1 cent. Ik heb weleens een obscuur ebook-gedicht van 1 cent erbij gekocht om de gratis verzending te krijgen.
onder de 20 euro is ook gratis verzending bij Amazon, dan moet je het naar een afhaalpunt laten sturen.
Dit zal vast ook binnenkort in Nederland veranderen, dit is namelijk al recent (in 2025) in Duitsland aangepast.

Voorheen kon je bij Amazon DE in Duitsland kosteloos een bestelling naar een DHL servicepunt (Packstation of Postfiliale) sturen, dit is niet meer kosteloos en kost het nu 1.99 euro. Voor gratis verzending (in Duitsland) moet je aan 39 euro zitten.

Het zou mij niet verbazen als de minimale order hoogte in NL eerst naar 30 euro zal gaan en het laten bezorgen bij een servicepunt niet meer kosteloos zal zijn.
Als ik dit bij Bol heb bestel ik er altijd een cadeaukaart bij om aan de prijs te komen, dit kan vast ook bij Amazon. Koop vaak genoeg nog wat dat die cadeaukaart prima erbij kan.
*knip*

Zie net pas dat @Vlizzjeffrey dezelfde reactie had.
Soms vergeet je iets kleins en bij Amazon kan je niets toevoegen aan je bestelling, ook al heb je die een minuut eerder geplaatst. Als je Prime hebt hoef je dan niet op zoek naar andere artikelen om wederom boven de 20 euro uit te komen voor de gratis verzending. Bovendien leveren ze ook bij dezelfde bestelling artikelen regelmatig op verschillende dagen.
Item X op amazon.de 24,95 + 5 euro verzenden

Item X op amazon.nl 29,95 prime free shipping
Dit kun je vergelijken op de website Hagglezon. Dat is een vergelijkingssite van Amazon NL, BE, DE, UK en FR.
Ander land dus kan je niet 1 op 1 vergelijken
Is gewoon Europa. Vanuit amazon.de kun je naar Nederland versturen. Tot niet lang geleden had je niet eens amazon in Nederland. Zou me niets verbazen als nog steeds veel spullen vanuit Duitsland verscheept worden als je bestelt via amazon.nl.
kan ik bevestigen; komt erg vaak vanuit Duitsland
Aja en de wetgeving is in beide landen gelijk...
Sinds dat ik in een serie na 11 minuten (halftime) een reclame blok kreeg heb ik Prime de deur gewezen. Als de andere diensten het ook gaan doen en steeds price hikes door gaan voeren om 'de diensten te verbeteren' en steeds meer functies er uit halen gaan die er linea recta achteraan. Dan pak ik liever eens in de zoveel tijd de Bios wel weer en voor andere films heb ik nog een collectie van 1500+ fysieke media staan. Ik loop dan de trap wel eens op :P
Was voor mij ook de druppel. Plus de app gaf ook netjes aan dat ik minder dan 50 euro had bespaard met Prime, dus waarom Prime dan nog nemen? :+

En zo gaan alle streaming diensten uiteindelijk de deur uit behalve die voor live sport. Films en series koop ik wel. Betere kwaliteit en het is ook echt van mij dan. Wel jammer van series en films die nooit een fysieke release krijgen... ;)
Wel jammer van series en films die nooit een fysieke release krijgen... ;)
Dat is echt zonde he. De serie Fallout is trouwens wel uitgekomen in een steelbook dus daar was ik super blij mee maar Stranger Things vind ik bijv ook echt super leuk om te zien maar die gaat niet uitkomen in een collectors box :9
Dan moet de film of serie wel op fysieke media te krijgen zijn. Bij films is de kans groot, bij series eventueel wat minder.

Eén voorbeeld: de serie Superstore op Netflix. Deze wilde ik op fysieke media hebben maar de seizoensbox is in Europa vrijwel niet beschikbaar. Een vriend van me heeft de dvd (!) box uit de VS meegenomen, maar ja... DVD en dus niet eens HD-Ready kwaliteit, terwijl de serie op Netflix in 4K beschikbaar is.
Vandaar de " ;) "

Er zijn andere manieren, some consider to be unnatural. O-)
Oh sorry, ik had helemaal over die laatste zin heen gelezen.
Precies mijn gedachte maar wojooo, 1500+ films fysiek 8-) Ik dacht dat ik er veel had. Ik ben ook van het fysieke en ik heb serieus een aantal streamingdiensten de deur uitgedaan. Om een aantal redenen:
- het bespaarde geld stop ik liever in fysieke media
- Sowieso is de kwaliteit soms echt om te huilen
- en fysiek is natuurlijk 10x beter dan streaming en kan je terugkijken wanneer je wil

Ik kijk de laatste tijd steeds meer films die ik op fysieke schijf heb. Niet zozeer omdat ik de streamingdiensten de deur uit doe maar omdat de kwaliteit van de films grotendeels achteruit is gegaan. Ik heb bijvoorbeeld Deja-Vu laatst gekeken via Disney+, nou, toen heb ik na een macroblock oorlog heel snel de dvd erbij gepakt en daar genoot ik echt veel meer van. Het geluid was in DTS op dvd zo top vergeleken met Dolby via streaming.

Welke blu-ray speler heb je? Ik heb de Panasonic UB824
Halftime. Doet mij denken aan de drinkpauzes bij het volgende wk waarin reclames getoond gaan worden.
Bij mij werkt de adblocker om geen reclame te zien in Prime
Misschien komt de videotheek wel weer terug 😄 dat alles duurder wordt is logisch, alleen gaat het bij deze diensten procentueel flink omhoog. Zo ging hbo standaard met 20% omhoog. Blijkbaar pikt de consument dit en dus komen ze ermee weg.
Prime video zonder reclame kost toch 8 euro per maand?

5 voor prime en 3 voor ‘zonder reclame’ wij hebben toch niets met de VS te maken?

[Reactie gewijzigd door lenwar op 15 maart 2026 15:04]

Klopt maar die kant gaan we wel op, de enige reden dat prime hier nog betaalbaar is omdat ze nog steeds moeten groeien ten opzichte van de concurentie.

Het is ook die lage prijs dat het uit kan. Maar de volgende prijsverhoging staat vast al geplanned.

Mijn vrouw is nog een serie aan het kijken maar daarna is het ook exit denk ik.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 15 maart 2026 17:03]

Dat heb ik dus ook. Ik ben nu Fallout 2 aan het kijken en wil toch nog even Amsterdamned II meepakken maar ik ben bang dat ik hem weer op ga zeggen na deze maand.
Op een LG TV kun je de homebrew app AmazOff (te vinden op GitHub) gebruiken. Geen advertenties meer te zien tijdens het afspelen. Alleen wanneer je een film/serie pauzeert, maar dan loop je vaak toch al weg.
De bestelling strategie is denk ik alles opzeggen op 1 provider na waar je de meeste dingen kan kijken die je wilt zien. Zodra je dat hebt gekeken, opzeggen en naar de volgende.
Misschien overwegen gewoon te stoppen met dingen bestellen via Amazon, heb je die gratis verzending ook niet nodig.
Ik begrijp niet helemaal waarom je gedownvote wordt. Van het versoberen van de dienst tot het noemen van enshitification door OP en de reactie dat je enshitification kunt tegengaan door de dienst af te bouwen, lijkt me gewoon een relevante opmerking.

Volgens mij werkt het namelijk precies zoals je zegt. Je stemt met je portemonnee. Als je dit shit vindt, stop dan met het supporten van de organisaties die dit doen...
Relevante opmerking is te betwisten. Waarschijnlijk weet de OP ook wel dat je kan stemmen met je portemonnee. En mogelijk is dit al gedeeltelijk overwogen en heeft het gemak van gratis bezorgen gewonnen. Dat betekent natuurlijk niet dat stemmen met je portemonnee geen goed punt is. Al betwijfel ik zeker wel gedeeltelijk hieraan. Want in je eentje of een kleine groep gaat het niet veel uitmaken. Daarnaast is de kans aanwezig dat ze met de blijvende klanten (of in dit geval de klanten die verhogen voor 4k vs de klanten die weggaan) dus dezelfde of meer winst behalen. En ja ik snap ook dat niets doen ook niet veranderd maar zonder de massa dus ook niet.

Daarnaast is het gewoon off topic. De artikel gaat over streaming gedeelte van Prime en niet de webshop. Nu vind ik de hoge +2 stemmen van de OP ook geen goede stem. Ja de OP heeft gelijk maar het voegt niets toe aan de artikel
Als iedereen denkt: 'in je eentje of een kleine groep gaat het niet veel uitmaken', dan boeit het je blijkbaar helemaal niets. Iedere persoon die wel werkelijk stopt met producten en diensten afnemen bij dit soort bedrijven is er één die het goede pad opgaat. Er volgen er vanzelf meer. Als je naar de geschiedenis kijkt, beginnen veranderingen veelal bij één persoon of een klein groepje.


Amazon is Amazon. Of het nu over streaming gaat of andere producten / diensten van dit malafide bedrijf.
Amazon is Amazon. Of het nu over streaming gaat of andere producten / diensten van dit malafide bedrijf.
Dus als er een artikel gaat over bijvoorbeeld Microsoft Azure kan ik bijvoorbeeld zeggen dat Windows Media player goed of slecht is (ik heb geen idee, ik gebruik het niet) want het is ook van Microsoft? En Microsoft wordt hier vaak genoeg ook als malafide gezien dus volgens jouw redenatie zou get gewoon goed moeten zijn. Maar ik denk dat ik dan wel een paar minnetjes mag verwachten.

Nogmaals ik zeg niet dat het geen goed punt is. Wel dat her dus mogelijk al bekend en overwogen. En dat het dus geen echte toegevoegde waarde heeft omdat het dus niet eens over streaming diensten gaat. Ook mijn reactie verdiende eigenlijk geen +1 omdat het niet on topic was. Eigenlijk zou Tweakers een like knop moeten hebben om aan te geven dat je het met die persoon eens ben. Of +1 wordt Like / Mee eens en +2 Relevant en dan verder.
Als je naar de geschiedenis kijkt, beginnen veranderingen veelal bij één persoon of een klein groepje.
Ja dat klopt maar meestal is die persoon wel luidruchtig of bijvoorbeeld in het nieuws en niet iemand die in protest stilletjes zijn abonnement op zegt en niemand hoort ervan.
gewoon stoppen :) de game tak { new world game pc } stopt er ook mee.

Dus de rijke man wilt nog meer centen verdienen? niet bij dit huis adres haha.

[Reactie gewijzigd door xaradine op 15 maart 2026 23:34]

Klopt, ik ben al gestopt met Disney en Netflix, ik wisselde die af maar zijn beiden gewoon te duur. HBO twijfel ik nog vanwege die 50% deal maar die gaat er na The Pitt ook aan geloven denk ik. En Amazon dan €5 en gratis verzending is een goeie deal, maar baal van die reclame. Maar €8 gebruik ik Prime dan ook weer te weinig voor heb alle series die ik wou zien al gehad. Dusja, die gaat er ook aan geloven.

Als je het hele plaatje even anders bekijkt, heb ik de afgelopen jaren honderden euro’s aan “diensten” uitgegeven die telkens duurder zijn geworden voor slechtere service en waar je uiteindelijk niets aan over houd.

Mijn fysieke collectie haal ik veel meer voldoening uit. Kan beter daarin investeren.
Tja net nog pampers billen doekjes besteld en in de afgelopen week: doosje pax schroeven, filters voor de bouw stofzuiger, Gardena koppelingen, stamppot stamper, tandenborsteL voor de kleintjes en de lijst gaat door. Vaak even als losse bestelling als ik bedenk dat t nodig is. Geweldig bedrijf Amazon en hele goede klanten service.
Ik kan me er het praktische gemak bij voorstellen, maar geweldig bedrijf Amazon zeg je, daar moet ik toch even iets op reageren. Zie onder:
https://www.liesbetsommen.eu/raad_van_bestuur_amazon_geeft_opnieuw_verstek_bij_hoorzitting_in_europees_parlement_over_slechte_werkomstandigheden

Er gaat heel wat verborgen leed schuil achter die pakketjes. Het is ook niet nieuw, in 2017 kwam dit ook al grootst in het nieuws.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2204873-werkomstandigheden-amazon-doen-denken-aan-een-aziatische-sweatshop
en in 2021 nog bij punt 2 in dit artikel:
https://mtsprout.nl/nieuws/nieuws-management-leiderschap/amazon-geconfronteerd-met-slechte-werkomstandigheden-boskalis-moet-wereldhandel-redden

Calculerende uitbuiters zijn het. Wij kijken altijd elders eerst rond voordat we overwegen of we dan toch nog eens iets bij Amazon bestellen. Had Amazon iets willen veranderen hieraan, dan hebben ze al maar liefst 9 jaar de tijd gehad om dat te doen. Oh ja, en eerlijk naar hun 'partners' ook niet echt:
https://www.bloovi.nl/artikels/insights/2020/concurreren-of-samenwerken-met-amazon-dit-zijn-zaken-waar-je-rekening-moet-mee-houden
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/hoe-amazon-schaamteloos-een-cameratas-kopieert-en-hoe-de-originele-maker-daar-creatief-op-reageert~b8d2ffb0/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F
https://www.webshoplocatie.nl/nieuws/volgens-onderzoek-kopieert-amazon-best-selling-products-en-manipuleert-zoekresultaten
Ik verwacht niet dat @Gelomidor1 dat iets boeit. Want al die dingen kun je 'om de hoek' ook halen. Dan werk je al dit soort uitbuiters niet in de hand. Maar dat snappen de meeste mensen die, die besparen een paar grijpstuivers en hoeven niet van hun luie achterste af te komen (of andere excuses te verzinnen over hoe druk ze wel niet zijn met hun sociale leven en dat ze hier helemaal geen tijd voor hebben - het naar een winkel gaan).
Gratis bestaat niet in die context want de verzendkosten worden gewoon op een andere manier verrekend.
Ik zou er even van profiteren als ik jou was, Amazon probeert de markt te veroveren en daarna gaan de prijzen omhoog. Niks aan te doen maar nu kan heel veel goed deals en gratis verzendkosten vinden. Nog wel, straks niet meer, maar voorlopig nog wel
Elk bedrijf doet dat. Proberen de markt te veroveren en als ze de grootste speler zijn, de prijzen opdrijven. Dat deed en doet de KLM, de Mediamarkt, Ziggo, Albert Hein, ASML...

Amazon doet niks anders.

Ik vind de reclame spuug irritant. Bij Amazon, Netflix, YouTube, whatever... Maar zolang bedrijven beloond worden voor deze eenzijdige strategie, zal het voor de consument niet beter worden.

Ik heb een extreme hekel aan die strategieën die gehanteerd worden door bedrijven, maar ik zie ze als een soort kapitalistische erfenis die we hebben gekregen en waar we nu steeds meer achterkomen dat het minder rooskleurig is dan we dachten.

[Reactie gewijzigd door Obfzk8R op 16 maart 2026 10:57]

Ik heb helemaal geen behoefte aan dergelijke rommel. Ik weet niet meer precies welk jaar het was maar ik heb m'n tv lang geleden bij het vuil gezet omdat ik meer dan genoeg had van de troep tussen de reclames door. Dat was nog een dikke beeldbuis in 4:3 formaat dus dan heb je een idee van de tijdgeest ... :)

Wat mij verbaast is dat mensen denken dat er werkelijk zoiets bestaat als "gratis" of "korting". Dan belazer je jezelf want de "kosten" worden op de e.o.a. manier gewoon verrekend. Is het niet nu dan wel in de nabije toekomst.

Dat je er van kan profiteren betekent meestal dat je op dat moment, zogezegd, minder "genaaid" wordt dan anders. Ik snap het uiteraard wel maar het is maar net wat je een "goede deal" vindt.
Ik weiger sowieso om aan Amazon geld uit te geven. We hebben alleen onzelf er maar mee als Amazon hier nog groter wordt.
Simpelweg stoppen om dit soort bedrijven te supporten door daar aankopen te doen. Dit soort bedrijven is de vloek voor de maatschappij. Koop lokaal of laat het achterwege. 80% van de spullen die we de meeste mensen kopen zijn absoluut niet noodzakelijk en werken enshitification in de hand.
Blij met mn iptv van nog geen 3 euro per maand.

Alle (sport)zenders en alle films en series.

Ik werd tureluurs van al die verschillende aanbieders.

Wil je Engels voetbal kijken, moet je voor de ene wedstrijd bij Prime Video zijn, dan weer bij ViaPlay..

Spaans voetbal bij Ziggo Sport. Nederlands voetbal bij ESPN.

UFC bij HBO MAX, en Glory bij Videoland.
Eens, ik ben ook aan het afbouwen. Prijzen schieten de pan uit, maar ook vanwege het huidige Amerikaanse veiandige beleid naar Europa en de steun van dat regime door die diensten. En uiteindelijk hebben we het ook niet nodig.
Ben helemaal gestopt, maw met alle streamingdiensten. Ik heb jaren lang Netflix, Disney, HBO en Prime gehad. Alles gestopt en er super bij mee. Kids kijken stukken minder tv, meer bezig met spelletjes spelen, buiten spelen en huiswerk taakjes. Nu alleen jeugdjournaal en een filmpje op filmavond met het hele gezin.
En zo geef je ze meer redenen om zulke dingen te blijven doen. Ik heb mijne afgezegd. Dan maar vaker in Duitsland dingen bestellen.
Sinds er reclame in zit gebruik ik Amazon Prime niet meer.
Ik vind dit zo raar... Je betaald 3 euro per maand (of 5 als je later instapte) en boehoe roepen dat je een reclame ziet... Terwijl als je naar de videotheek ging vroeger betaalde je al 8 euro voor 1 dvd huren die net uit was. Voor die 5 euro met reclame of 8 zonder kan je veel meer films kijken dan dat vroeger mogelijk was.

Even los van dat acteurs, producenten en dergelijke buiten proportie veel geld verdienen. Vind ik dat iedereen ze brood moet kunnen verdienen dus waarom moeilijk doen over 5 euro met reclame of 8 euro zonder?

Het komt op mij over dat je de realiteit kwijt bent van wat je hoort te verwachten bij 5 euro. We zijn al die jaren gewoon enorm verwent voor 3 of 5 euro met wat we aan de hoeveelheid content hebben gekregen.

Er is nergens belofte gedaan dat dit tot in de eeuwigheid zo zou blijven. Niet als een persoonlijke belediging bedoeld, maar ik ervaar mensen dat zij zich soms onbewust wel erg verwend opstellen en denken dat het normaal is.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 15 maart 2026 10:39]

Een paar counterargumenten:
  • De prijzen die je aanhaalt zijn spot-/introductieprijzen
  • Als je een dvd huurde, kreeg je de hoogste kwaliteit, bij streaming krijg je zelfs met het duurste abonnement kwalitatief gezien nog afgewaterde versie ten opzichte van schijf
  • Amazon heeft niet een goedkoper abonnement geïntroduceerd, maar propte gewoon bij iedere klant advertenties in hun dienst, met het bericht dat je ze echter ook af kunt kopen, niet de fraaiste manier naar mijn mening
  • Principes gaan soms voor geld, je geld achterlaten bij een videotheek geeft toch een minder nare bijsmaak dan dit te doen bij een louche bedrijf als Amazon (moeten we het heffen van de Jolly Roger alleen wel even buiten beschouwing laten)
Alles wat mega-/maga-corporaties ondermijnt, zouden we als Europees consument eigenlijk sowieso toe moeten juichen.
Principes zijn heel goed, maar dan ben ik het eens met anderen hier dat je niet moet kijken. Met goede principes en respect voor de mensen die de content maken zou je wat mij betreft gewoon niet moeten kijken
Advocaat van de duivel: Aan de andere kant, juist door het alsnog te downloaden, geef je in ieder geval wel aan dat de vraag er naar is, hetgeen voor mensen betrokken bij de productie tenminste positiever is dan een teken dat er principieel geen behoefte aan is. Hun centen zijn immers voor de meesten sowieso uurtje factuurtje, en niet op basis van de hoeveelheid views via Amazon.
'Tis al een tijdje geleden, maar 'louche' was zo ongeveer de omschrijving van videotheken. Van de wijdverbreide verhuur van illegale kopieën tot witwassen. Ik kon niet wachten tot Netflix digitaal ging.
  • Principes gaan soms voor geld, je geld achterlaten bij een videotheek geeft toch een minder nare bijsmaak dan dit te doen bij een louche bedrijf als Amazon
Maar de dvd kwaliteit is vele, vele make lager dan wat ik krijg met 4k en optioneel dolby vision. Toch betaal ik minder voor de 4k / dolby vision content (meerdere films / series) dan voor één dvd huren.

En ja wil ik nog betere kwaliteit dan moet ik zelf een uhd Blu-ray kopen van de film. Heb ik toevallig een keer gedaan, met mijn neus tegen de tv aan maar het verschil in kwaliteit viel vies tegen. Misschien dat met een andere uhd Blu-ray het verschil beter is.
Je moet het in het juiste perspectief stellen. Toen je DVD’s nog huurde, lag dat niveau hoger dan wat TV bood, of wat je als video dus op kon nemen en delen. Het was het hoogst haalbare.

Streaming op “4K” niveau is niet State of the Art, maar gecompromitteerd ten opzichte van de volledige kwaliteit. Tov van schijf is het qua beeld en geluid duidelijk een trede lager. Het is dus eerder een vervanging van lineaire TV, dan van het huren van een schijf. Al is het qua content natuurlijk ook weer anders te interpreteren. Feit is, zo met de push van reclame krijg je onderhand de kosten van een videotheek, met de reclame van lineaire TV.
Een paar counterargumenten:
  • De prijzen die je aanhaalt zijn spot-/introductieprijzen
  • Als je een dvd huurde, kreeg je de hoogste kwaliteit, bij streaming krijg je zelfs met het duurste abonnement kwalitatief gezien nog afgewaterde versie ten opzichte van schijf
  • Amazon heeft niet een goedkoper abonnement geïntroduceerd, maar propte gewoon bij iedere klant advertenties in hun dienst, met het bericht dat je ze echter ook af kunt kopen, niet de fraaiste manier naar mijn mening
  • Principes gaan soms voor geld, je geld achterlaten bij een videotheek geeft toch een minder nare bijsmaak dan dit te doen bij een louche bedrijf als Amazon (moeten we het heffen van de Jolly Roger alleen wel even buiten beschouwing laten)
Alles wat mega-/maga-corporaties ondermijnt, zouden we als Europees consument eigenlijk sowieso toe moeten juichen.
Of Amazon heeft het gedaan tijdens een prijsverhooging en viel het niet op... of was het ineens prima geweest als ze eerst een prijs verhoging hadden gedaan en na bv 2 maanden een goedkoper abonement hadden gebracht met ads? Aan het eind van de komt sta je voor de zelfde prijs op de zelfde plek.....
Voor die ene dvd moest dan wel een pand gehuurd zijn, een fysiek medium gemaakt en gedistribueerd worden, personeel betaald die jou de dvd overhandigde en terug in ontvangst nam etc etc, terwijl hier "alleen" een server en een internetverbinding aan te pas komt.
Het grootste deel gaat naar de rechten voor de media die ze tonen voor die paar euro per maand.
Amazon spendeert ongeveer de helft van de omzet van Prime abonnementen aan content. Voor Netflix is dat minder.

Je krijgt hier echt veel voor weinig geld, maar er zijn ook heel veel abonnees.
Amazon spendeert ongeveer de helft van de omzet van Prime abonnementen aan content.
mmm, weet je dat heel zeker? Het 2024 jaarverslag had duidelijke andere cijfers; aan rechten en productie kwamen ze boven de 70% van de inkomsten.
Over content valt te twisten. Op de paar goede films/series per jaar na is het merendeel gewoon ruk of als opvullertje, niet alleen bij Prime hoor. Je ziet dat grote acteurs worden binnengehaald voor grof geld met een contract voor 3 films ofzo en film 1 is dan nog oke en film 2 en 3 zijn dan verplichte nummertjes en dat is ook echt van het scherm af te zien met zwakke prestaties en een rammelend script. Voorbeelden zijn Gerald Butler, Blake Lively, The Rock etc.
Een serverrack, dataverbinding, datacenter, installatie, onderhoud, software development, etc.

Maar nog belangrijker, ons geld wordt ook gebruikt voor de filmproducties. En dat had je vroeger dan niet zo direct. Waarschijnlijk wel een licentie / vergoeding die de videotheek betaalde aan een warner bros of een paramount.
misschien als u dan toch advocaat van de duivel wil spelen, moet je de echte prijzen opzoeken, want als jij me het prime abbo voor 3 euro kan leveren moet je me toch eens vertellen waar. Die 5 euro is mét reclame in Nederland.
Prime abbo was voorheen 2,99 en nu 4,99 en nog 2,99 voor reclame vrij. Maar je hebt wel gelijk dat de prijs niet helemaal klopte. Al goed vind ik dat mijn punt blijft staan. We gedragen ons verwend voor als iets een beetje geld kost of als het voor het kleine bedrag niet allemaal naar wens is.
Inderdaad veel gedragen zich ook gewoon verwend, als of al die diensten onderhouden etc niks kost.
Of een film of serie maken niks kost, dat ze dit allemaal voor 3 euro aan iedereen prima kunnen door berekenen.

Daarbij hoef je niet elke dienst altijd te nemen, je kan prima paar maanden de 1ne. dan eens wisselen na de andere(Als het je allemaal te veel is).
Ik gebruik nu prime even zowat niet, dus heb hem op het reclame model gezet. Als ik het straks weer ga kijken zet ik hem wellicht even 1 maandje naar zonder reclame.
Prime abbo is in Nederland 4,99 met reclame, niet zonder.
Prime was 50 euro per jaar incl. verzenden van amazon.de toen ik advertenties voorgeschoteld kreeg midden in een serie de boel opgezegd.
België zit (voorlopig) nog altijd op 25 euro per jaar (jaarabo) ... Dat is een no-brainer (prime is hier de vaste en dan 1 of 2 roterende streamingdiensten)
Het gaat er (tenminste mij) niet om dat ik een paar euro zou moeten betalen. Het gaat er om dat er functies worden afgenomen die er eerder wel in zaten. Reken vanaf dag 1 voor HD zonder ads X euro en en ik ben een blije klant. Begin met 3 euro voor 4K (en verhoog de bedragen bij elke aanleiding), voeg dan ads toe, haal 4K weg, en men loopt weg.

Wikipedia: Boiling frog

Ook ik heb nog wel een prime abo, maar puur voor verzending etc, na de eerste ad heb ik prime video niet meer geopend. Zo ben ik ook bij HBO gestopt na nieuws: HBO Max gaat toch 4k, hdr en Dolby Atmos weghalen bij klanten met oud abonnement

Niet vanwege het bedrag, vanwege het gedrag.
En dat is precies het punt van discussie. Er staat nergens dat je voor die prijs tot het einde der tijden dezelfde functies zult krijgen. We gaan er van uit, en daar heb ik dus mijn vraagtekens, kijken we niet van een 'onbewust verwend' perspectief en / of zijn we gewoon teleurgesteld dat we weer de portemonnee moeten trekken voor dezelfde features?

Ik zie bij streaming diensten twee dingen. Als ze net beginnen hebben ze spotprijzen (waarschijnlijk niet rendabel) om snel een userbase te creëeren en door goede films / series je vast te houden. Na x jaar verhogen ze de prijs, het moet immers rendabel blijven. Dit is wat je nu ook bij Amazon Prime lijkt te zien, eerder ook bij HBO Max.

Daarnaast heb je de economie waarin alles duurder wordt, en ook daarbij kan je niet verwachten dat een streaming diensten tot het einde der tijden een prijs aanhoudt die in 2020 is geopperd.

Mijn brood bij de bakker is tegenwoordig ook al een goede 4 euro! Het personeel moet immers ook meer betaald krijgen om hun boodschappen te kunnen betalen bij de supermarkt en dergelijke. Ook daar kan ik uiteraard kiezen, om te zeggen ik koop niet meer brood van de bakker maar van de supermarkt uit frustratie, ik betaalde toch altijd 2 euro nog wat voor een heel brood? De realiteit is helaas dat alles duurder wordt en ik moet accepteren dat het af en toe pijn doet.

Ik snap dat brood bij de bakker misschien niet lijkt helemaal op te gaan met streamingdiensten, maar het is en en, spotprijzen voor userbase en infalatie

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 15 maart 2026 11:50]

Er staat nergens dat we eeuwig moeten blijven betalen. Of dat we marketingmensen zielig moeten vinden. Het is niet relevant wat hun strategie is: effect is meer betalen voor beduidend minder dienstverlening, en dus stop je met betalen - of in dit geval met kijken via een advertentieplatform met wat content tussendoor.

En brood is een prima analogie (behalve dat we niet zonder eten kunnen, wel zonder streaming - de marketeers van de streamers moeten dus voorzichtiger zijn). Tegen de tijd dat het brood van de bakker zo slechte kwaliteit heeft dat supermarktbrood het beter doet en de gratis gaarkeuken ook beter voedsel geeft, is het tijd om daar naartoe te gaan. Ongeacht hoe moeilijk de marketingafdeling van de bakker het heeft.

Dan inflatie: de CPI gaat omhoog omdat bedrijven de prijzen verhogen, niet per se andersom. Dat is nu eenmaal de definitie van inflatie. En bij 360 miljard winst (niet omzet) is er zegmaar ook geen gunfactor.
Dus dan zeggen de mensen het gewoon op. Misschien zijn films en series helemaal niet zoveel waard voor de modale mens. Ik amuseer me rot met een paar indi games die een paar euro gekost hebben. Verder kijk ik veel YouTube dus heb ik YouTube premium om de advertenties te drukken. Een Netflix of Prime advertentievrij voor 3€ per maand is een no brainer om aan te schaffen om zo nu en dan eens een film of serie te zien. Maar veel meer dan dat is het voor mij gewoon niet echt waard. Mogen ze hun creaties gewoon bijhouden.

En daar is helemaal niets mis mee lijkt me.

Als iemand een bepaalde streaming dienst niet afneemt omdat het maandbedrag het voor hem of haar niet waard is, dan heeft dat weinig met verwend zijn te maken. En als het toch voortvloeit vanuit het gewend zijn door de jarenlange lage prijzen, dat hebben de streamingdiensten dan toch lekker zelf gecreëerd.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 15 maart 2026 12:30]

Bij HBO Max heb ik gewoon na de laatste prijsverhoging gewoon 4k etc. behouden.
Had daarover de klantenservice gebeld en die zeiden dat diegenen van het eerste uur met de 50% levenslange korting gewoon die functies zouden behouden en tot op heden is dat, althans bij mij, zo onveranderd gebleven.
Bij Prime moet je nu al, wil je zonder reclames kijken, € 2,99 betalen.
Zal hier dus betekenen dat je dan ook in de toekomst 4k gaat behouden omdat je er in feite al extra voor betaalt.
Kost een abo bij Prime nu dus incl. reclame vrij € 7,15 per maand.
Da's nog te overzien dus.
Dat ook, en vergeet ook lineaire tv niet. Betaal je ook zomaar 15 euro of meer per maand voor en dan nog reclame of sponsors op vrijwel alle tv-zenders.
Dat is ook teveel geld, voorheen had ik een schotel en geen kabel kon ik naar de ongecodeerde Engelse zenders kijken.
En die dvd had ook nog eens unskippable brein reclame
En reclame van andere films af en toe, net als in de bioscoop waar ik 10 tot 15 euro betaal, en krijg ik ook nog eens reclame slides van de lokale kapper, restaurant en dergelijke, en vervolgens nog wel films er binnenkort uitkomen.

Hier valt ook niemand over omdat we het gewend zijn. Met de kanttekening dat de reclames in de bioscoop gelukkig niet de film onderbreken. :+
Dat doen de reclames in de bioscoop wel. Zelfs pathe zit er over te denken om een pauze in de films te lassen. Dat is niet voor niets. Meer inkomsten uit horeca en een moment om reclames te vertonen.

Vue doet dat al jaren.
Ja maar dat zijn tevens pauzes om naar de toilet te gaan / eten en of drinken te halen.
Sterker nog, bij Vue is het nog nooit anders geweest. Altijd een pauze in het midden van de film.
Zo jammer er inderdaad bij Pathé testen lopen met pauzes, momenteel gelukkig alleen op het moment nog bij de langere films.

Ik ben daar tegen want het haalt je vaak compleet uit de spanning, c.q. uit de story telling.

Dat Pathé verder meer omzet wil draaien snap ik wel.

Ik heb juist voor Pathé Umlimited gekozen ten opzichte van een andere aanbieder vanwege het niet hebben van pauzes.
Nee maar het werd wel irritant dat die brein reclames ook in de films en series zat die je had gekocht
Hier valt ook niemand over ...
Deze anonieme woestijnrat valt wel over dergelijke ongein.

Dan maar geen bioscoop, en de schijfjes worden hier eerst geript vóór het kijken.
We weten dat Amazon zijn service met een prijs op de markt zet als een lokkertje. Ze probeerde eerst genoeg klanten te krijgen om daarna de prijzen te verhogen. Net zoals Disney+ dat deed of ieder ander nieuw tech platform. Maar Amazon heeft voor een opt-out aanpak gekozen. Je hebt als consument bijvoorbeeld een abonnement afgesloten voor 'geen reclame' of 4k om het daarna af te nemen en extra geld voor te vragen. Met zo'n aanpak verlies je vertrouwen. Het voelt alsof Amazon aan winstmaximalisatie doet ten koste van de consument, gewoon kijken hoever ze kunnen gaan. Mogen ze dat doen? Jazeker, maar als consument sta je vrij om er dan geen gebruik van te maken. En die keus lijkt bepaalde consumenten te irriteren.

De aanpak van Netflix, met een opt-in voor reclame, lijkt beter ontvangen. Uiteindelijk is de oplossing meer betalen maar hoe je tot dat punt komt lijkt het verschil.
Je opt-in / opt-out is een interessante vergelijking tussen Amazon en Netflix. Echter begon Netflix al met een hogere maandprijs dan Amazon Prime.

Zijn mensen dan geïrriteerd als ze opeens reclame krijgen? Vast en zeker, maar was de prijs realistisch om te verwachten dat je dit altijd gaat betalen met alle luxe van dien of was het een lokkertje vanaf dag één? En daar vind ik dat we anno 2026 wel moeten beseffen dat bij Prime, HBO Max, Sky Showtime het allemaal lokkertjes zijn die tijdelijk zijn, uiteindelijk moeten die bedrijven ook een rendabel verdien model hebben en groeien voor nog meer series te kunnen maken.
4,5 euro per maand, toch?
Je vergelijking gaat wat mank. Amazon verdient ook nog is dik aan alle data die je met hen deelt, dat moet ook gemonitariseerd worden.
Als je vroeger een videoband of DVD huurde moest je ook 1 minuut die Stichting Brein bullshit aanzien voordat de film begon.
Wat mij betreft moet het ook in de wet komen dat als je een film koopt dat je dan niet over dit soort extra hoepels moet springen om je content te mogen kijken. Laatst Wall-E opnieuw bekeken en zeker omdat het voor kinderen bedoelt is, is de hoeveelheid reclame (in dit geval voor andere films) echt schandalig.

Maar dat moet dan wel in EU verband - de VS doet toch niet mee en NL is te zwak om dat er door heen te drukken.
Amazon zelf zei het niet altijd letterlijk in slogans als "voor altijd geen reclame", maar het zat impliciet in de marketing: "Watch anywhere. Cancel anytime. No ads."
Het kan inderdaad niet uit, het is een manier om buiten de echte kostprijs klanten binnen te lepelen en te houden, om daarna aan enshittification te doen. Maar dan moet je ook niet klagen als klanten daar tegen in opstand komen. Dat vind ik wel wat anders dan "zich verwend opstellen". Iets te makkelijk.
De belofte van streaming was:
- alles op 1 plek
- geen reclames
- kijken wanneer het jou uitkomt
- gemak

Geen van de beloftes worden meer waargemaakt:
- i.p.v. alles op 1 plek zoals een Spotify of Apple Music is de markt compleet versplinterd, je hebt tig diensten nodig wil je keus uit alles hebben, daarnaast is de kwaliteit ook nog eens versplinterd en gekoppeld aan het aantal gelijktijdige streams wat oneerlijk voelt.
Alles is dan ook nog een relatief begrip, vanwege een rechtenkwestie is het nog steeds niet mogelijk om op een legale manier Star Trek Lower Decks seizoen 3, 4 & 5 te kijken. Een Paramount serie die niet eens te kijken is op Paramount zijn “eigen” streamingdienst SkyShowtime, nee wij krijgen niet eens de eigen streamingdienst van Paramount maar 1 of andere vage constructie van Sky die op geen enkele andere wijze actief is in Nederland, puur omdat onze markt een kruimel is in de onderhandelingen over grote markten als de UK.

- reclames beginnen bij alle streamingdiensten hun opmars te maken in verschillende vormen

- bingewatchen is er al lang niet meer bij, de nieuwste serie moet je gewoon wekelijks op wachten. Ben benieuwd wanneer ze verzinnen dat je gewoon een aftel timer van een week krijgt voordat je de volgende van hun “mag” kijken, ookal is de hele serie al “uitgezonden”. Direct de hele serie kijken word onderdeel van het duurste abo, samen met 4K en 4 schermen. Hiermee ben je de lui die wisselen van diensten ook meteen kwijt want je zult toch 10 weken minstens over een serie doen.

- gemak is er bij de meeste streamingdiensten niet, waar kan ik fatsoenlijk sorteren op alfabet, genre, beoordeling. Alles is in dienst van het algoritme, je hebt rambo gekeken, dan zul je ook commando wel leuk vinden. Mijn filmsmaak is ontzettend breed en omvat alle genres en landen, daar werkt een algoritme alleen maar tegen, ik wil juist nieuwe dingen zien. Ze doen er alles aan om te verbloemen dat het aanbod tegenvalt. Netflix heeft allemaal zelfverzonnen genres zoals: dramafilm met sterke vrouw in de hoofdrol. Maar gewoon een basis genre kiezen dat kan niet.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 16 maart 2026 08:55]

Ik vind dit zo raar... Je betaald 3 euro per maand (of 5 als je later instapte) en boehoe roepen dat je een reclame ziet... Terwijl als je naar de videotheek ging vroeger betaalde je al 8 euro voor 1 dvd huren die net uit was. Voor die 5 euro met reclame of 8 zonder kan je veel meer films kijken dan dat vroeger mogelijk was.
Dat is een appels en peren vergelijking. In de videotheek was de hele dag personeel aanwezig, moesten de videobanden worden ingenomen, gecontroleerd, teruggespoeld en weer in de rekken gezet. Daarnaast moet een pand worden gehuurd, verslijten videobanden, etc, etc, etc. Verder kon je typische alle populaire films van dat moment vinden bij de videotheek, niet alleen de films/series van de eigenaar van de videotheek.

Dat is een heel andere kostenstructuur dan een moderne videostreamer, daar werkt slechts een handvol mensen en is er niet meer bedrijfsruimte nodig dan wat servers in een datacenter. Je kan een heel land bedienen met niet veel meer personeel dan een videotheek van weleer.

De overeenkomsten zijn dat slechts een fractie van de inkomsten naar de mensen gaat die de film hebben gemaakt en dat de prijs vooral wordt bepaald door marktwerking en niet door de kosten van het product.
Dat betekent ook dat je verder moet kijken dan alleen films. Zo bestaat er tegenwoordig een markt voor videogames die concurreren met films voor de tijd en het geld van de klant, dat betekent dat films hun prijs moeten verlagen.

Wat de "juiste" prijs is? Tja, daar zullen we het nooit over eens worden maar dat is marktwerking: Verkopers willen de prijs zo hoog mogelijk hebben en klanten zo laag mogelijk.
Precies. Ik had Prime oorspronkelijk genomen vanwege de verzendvoordelen bij Amazon aankopen, maar gebruikte Prime Video eigenlijk ook best vaak, naast Netflix. Maar met de komst van advertenties was het voor mij direct weer klaar. En sowieso overweeg ik nu gewoon Prime in het geheel op te zeggen.
Same. 3 of 4 lange onderbrekingen in een korte aflevering. Ik betaal nog wel (oude Duitse Prime voor NL abo) maar gebruik Prime Video niet meer. OnStream is een prima alternatief op GoogleTV.
Idem, een maand geleden werd mijn Fallout episode onderbroken door reclame.
Ik heb de boel direct opgezegd en mijn ooglapje en bandana afgestoft.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @terror53815 maart 2026 11:58
Kortom, je neemt een abonnement af met reclame en zodra dat komt hier je er niet voor om je abonnement aan te passen naar een reclame free tier maar ga je illegaal downloaden. Dat is toch geen houdbare oplossing? Je hebt gewoon de opties om je abonnement reclame vrij af te nemen. Dan betaal je meer maar dat is een direct consequentie van het niet willen zien van reclame.
Kortom, je neemt een abonnement af met reclame
zonder reclame.

voor veel mensen was het een abbonement zonder reclame, waar amazon later besloot reclame aan toe te voegen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @thedicemaster15 maart 2026 18:00
Je neemt nu een abonnement af met reclame. Het reclame vrije aanbod is een tier omhoog inmiddels. De tijd staat niet stil. Blijkbaar kon het aanbod zonder reclame niet meer uit voor de prijs die je betaalde. Zodra de voorwaarden wijzigen kan je opzeggen (wat bij Amazon sowieso elke maand kan). Het staat je vrij het aanbod niet af te nemen.
Dat is niet waar. Ik had een vooraf betaald jaarabonnement bij Prime. Toen ze gedurende het jaar begonnen ze met het uitzenden van de reclame, kon niet opzeggen en mijn geld terug krijgen. Ik heb gewoon de hele rit uit moeten zitten, waarvan de laatste vijf maanden dus met reclames. Tenzij ik extra bij wilde betalen.
@erikdenv Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem.

~ Gabe Newell
Dat begrip ik wel maar het is niet alsof je recht hebt op content. Dat gevoel krijg ik als ik sommige comments lees.

Als je er niet voor wilt betalen maar je wilt het wel zien dan is het niet alsof je gedwongen wordt het dan maar illegaal te downloaden. Dat is altijd je eigen keuze.

Sommige mensen redeneren alsof ze geen keuze hebben.

Wat is nou 20 Euro in de maand? Met z'n tweeën één film zien in de bioscoop is al duurder. Wij hebben volgens mij een abonnement op 4 streaming diensten. Voor die paar tientjes ga ik niet moeilijk doen.
Wat is nou 20 Euro in de maand? Met z'n tweeën één film zien in de bioscoop is al duurder. Wij hebben volgens mij een abonnement op 4 streaming diensten. Voor die paar tientjes ga ik niet moeilijk doen.
Ik ben het helemaal met je eens, op de laatste alinea na. De één kan makkelijker 20 euro missen dan de ander. Er zijn in Nederland steeds meer mensen die onder de armoedegrens leven en daar is die 20 euro een enorm kapitaal. Maar zoals alles in het leven is het een kwestie van een keus maken: Wat doe ik met mijn geld? Kan of wil je het niet aan een streamingdienst uitgeven, dan kun je niet naar de film kijken.
Het gaat in de media relatief vaak over ‘de minima’ en arme mensen, maar dat is maar 3,1% van de bevolking. Oftewel 97% zit boven de armoedegrens.

Zelfs voor die mensen is € 20 geen ‘enorm kapitaal’. Als je in die categorie valt, kun je meestal aanspraak maken op gemeentelijke regelingen zoals korting op de lokale belastingen, bijdrage voor de sportclub, gratis ov, etc.
Afgezien ik mij afvraag waar jij dat cijfer van 3,1% van de bevolking onder de armoedegrens zit, vandaan hebt, laat ik de rest van je antwoord ook maar voor je eigen verantwoording.
Dat soort cijfers staat bijna altijd op CBS.nl.
Ik was al bang dat je de tekst niet gelezen hebt.
Als ik de CBS cijfers bekijk, is dit de omschrijving van armoede:
Het meten van armoede
Iemand is arm als in het huishouden, nadat de woonlasten, energiekosten, zorgverzekering en eigen risico betaald zijn, te weinig inkomen en te weinig financieel bezit overblijven voor de andere basisbehoeften, zoals eten, kleren en sociale activiteiten.
Als je geen eten kan betalen is €20 best waardevol. Ik zou zeggen koop eten en ga lekker downloaden.

Daarnaast staat er ook dat 6,4% er maar net boven is. Rekensommen met harde grenzen werkt niet heel goed als we het over mensen hebben. 1 cent boven de armoede grens opent niet opeens nieuwe deuren bij hun. Bij elkaar opgeteld zijn dat 1.650.000 mensen die het krap hebben in een klein rijk landje.

Ik vind het best noemenswaardig en dat er rekening mee gehouden kan worden. Cijfers zijn altijd leuk om mee te spelen trouwens. Je kan het altijd precies opschrijven zoals het je eigen stelling goed uitkomt en het is nooit een leugen :)
Dat is andersom ook zo.

Hoe je het ook wendt of keert, 3% is een fantastisch goede score. Honderd procent ga je sowieso nooit halen, al was het alleen al omdat er altijd een groepje ‘paradijsvogels’ is die om allerlei redenen geen gezonde financiële situatie hebben. Er zijn altijd mensen met bijvoorbeeld psychische problemen, zoals een gokverslaving. Er zijn altijd mensen die het geen kont boeit en die niet eens belastingaangifte doen. Of kunstenaars die alles uitgeven aan hun artistieke werk en het dat waard vinden. Die er bewust voor kiezen, maar daar is geen hokje voor bij het CBS. Mensen die in werkelijkheid heel leuk zwart bijverdienen, wat uiteraard niet in de CBS-cijfers terug te vinden is.

[Reactie gewijzigd door beeldbuijs op 16 maart 2026 13:17]

Gaat niet om "recht hebben op"; essentie is dat er grenzen zijn aan wat men accepteert aan irritatiefactoren als Rupsje Nooitgenoeg weer eens iets verzint om de koe verder uit te melken. Zie ook dat je reclames bij opgenomen TV uitzendingen geforceerd niet kan skippen.

[Reactie gewijzigd door michelr op 15 maart 2026 12:43]

mijn comment slaat op platformverval, cfr:
- finaal toch introduceren van reclame binnen een abonnementsformule die van oorsprong zonder reclame was
- wegkopen van IP bij andere streamers - waardoor de consument overigens geconfronteerd wordt met het gegeven dat je maandelijkse betaling niet overeenkomt met bezit. In dat laatste opzicht heb ik eens een berekening gedaan hoeveel albums ik de voorbije jaren had kunnen kopen gegeven de het cumulatieve bedrag ik aan Spotify had betaald - duo abonnement sinds 2011 => een slordige 220 albums !!
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Mortov Molotov15 maart 2026 11:36
Een van de meest uit context getrokken quotes rond deze discussie.

Newell die via zijn platform zelf DRM levert om piraterij tegen te gaan en last heeft van websites die enkel bestaan om rips van zijn platform aan te bieden.

Newell met een platform dat zelf aardig hoge "pricing" per verkocht product vraagt waardoor de vraagprijs hoger is dan zou hoeven en hiermee potentieel piraterij in de hand werkt.

En let's face it. Veel piraten downloaden sowieso illegaal, ook al kunnen zij de content wel eenvoudig en voor een eerlijke prijs afnemen. Voorbeelden te over, ook hier op Tweakers.
En let's face it. Veel piraten downloaden sowieso illegaal, ook al kunnen zij de content wel eenvoudig en voor een eerlijke prijs afnemen. Voorbeelden te over, ook hier op Tweakers.
Ik downloadde alles. Games, series, films, muziek, you name it. Maar met de komst van streaming en Steam ben ik nagenoeg gestopt met downloaden. Spotify heeft voor mij praktisch alles qua muziek dus download ik dat niet meer. Netflix/HBO/Disney/Videoland hebben voor mij en m'n vrouw voldoende content dus ook series en films download ik bijna niet meer.

Maar nu alles steeds duurder wordt, versplintering een serieus issue is, features aan banden worden gelegd (account sharing bijvoorbeeld) en je voor steeds meer prettige zaken een duurder abonnement af moet sluiten begint er bij mij een grens in zicht te komen waarbij ik weer meer zal uitwijken naar illegale manieren om content te vergaren. Ik vind het echt niet erg om te betalen voor m'n content, en koop ook regelmatig vinyl bijvoorbeeld, maar er zijn grenzen. Ik kan m'n tijd maar één keer spenderen en ga niet onredelijk veel geld betalen daarvoor.

En ja, je kunt hoppen van de ene dienst naar de andere, maar dan wordt het heel erg een service probleem. Dan moet ik extra moeite gaan doen en van alles in de gaten houden en uitzoeken, omdat iedereen en z'n moeder zo nodig een eigen streamingdienst moet hebben.

@erikdenv
Als je er niet voor wilt betalen maar je wilt het wel zien dan is het niet alsof je gedwongen wordt het dan maar illegaal te downloaden. Dat is altijd je eigen keuze.
Het is niet dat je gedwongen wordt. Maar stel ik volg een serie al een paar seizoenen, en ik vind die serie heel tof. De dienst waar de serie op staat wordt plots duurder, of komt met reclame, of iets anders vervelends. Ik kan de serie gewoon illegaal binnenhalen. Hoge kwaliteit, geen reclames, kan kijken waar en wanneer ik wil. Het heeft voor mij geen consequenties, maar de streamingdienst ziet mensen vertrekken. Kan ik m'n serie blijven volgen én een signaal geven naar de streamingdienst. Maar het komt ook wel 's voor dat er opeens seizoenen van een serie verdwijnen en plots bij een andere dienst te zien zijn. Dan zou ik extra moeten gaan betalen om die serie verder te gaan kijken. Punt is dat zodra het mij als kijker moeilijker gemaakt wordt, of de prijs wordt te hoog, dan wijk ik zonder problemen uit naar minder legale wegen. Heeft niks te maken met 'recht hebben op' of gedwongen worden, maar de optie is er, die optie is makkelijk te gebruiken, en heeft geen consequenties dus gebruik ik die optie.
Inderdaad, het is al zo vaak uitgelegd: Eerst had je alleen Netflix, toen had je vijf streamingdiensten nodig om de beste content te kunnen zien, maar kon je je die abonnementen nog delen. Ook dat werd steeds moeilijker. De prijzen blijven omhoog gaan, ver boven de inflatiecorrectie. Reclamevrij kijken is de volgende stap. Ondanks al die diensten zijn er nog steeds series die je niet legaal in Nederland kunt kijken omdat Hulu of Netflix of whatever dat niet wil.

En nee, natuurlijk heb je nooit ergens ‘recht op’, maar deze ontwikkeling is niet los te zien van de populariteit van piraterij. Ik heb niet gezocht naar officiële cijfers, als die er al zijn, maar je kunt er op wachten dat er meer gedownload gaat worden als je daar € 80 per maand mee kunt besparen, in vergelijking met de € 8 die Netflix in 2013 kostte.
Ik was E.R. Aan het kijken, 15 seizoenen a 24 afleveringen a 42 min.

Toen ik halverwege seizoen 11 zat kwam de melding dat de serie er binnen 2 weken af zou gaan. Ik heb tot 1/3de seizoen 12 gehaald.

Toen ruim een jaar moeten wachten voordat de serie op een andere streamingdienst beschikbaar kwam en heb ik de resterende seizoenen kunnen kijken.
Op zich is dat geen sterk argument. Stel, je moet voortaan een abonnement nemen om de stoelverwarming in je auto te kunnen gebruiken, dan ‘is die optie er gewoon’, maar hoe redelijk is dat?

Ik vind het die € 3 / maand om van de reclame af te zijn absoluut waard. Zijn ook geen bedragen waar ook maar iemand wakker van ligt.

Maar anderzijds is € 3 bovenop een abonnement van € 5 wel relatief veel. In dat licht beschouwd is het wel een fikse meerprijs van 60% extra. En we weten allemaal dat het op lange termijn niet bij die € 3 per maand zal blijven. Dat is een introductieprijs.

De meesten hebben meerdere abonnementen. Als Amazon hier mee weg komt, waarom zouden die dan ook niet de helft meer gaan vragen om reclame-vrij te kunnen kijken?
@erikdenv Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem.

~ Gabe Newell
Makkelijk quote, maar vrijwel geen enkel onderzoek die dat aangeeft. Veel mensen (zeker hier op Tweakers) hebben het alleen over de stijgende prijzen. Dus in elk geval gaat het niet op voor Tweakers.
Makkelijk quote, maar vrijwel geen enkel onderzoek die dat aangeeft.
Niet helemaal correct er zijn meerdere onderzoeken hierover. Even een simpele google search later kwam ik op deze uit:

https://www.ivir.nl/publicaties/download/Global-Online-Piracy-Study.pdf

Hierbij wijs ik je naar Pagina 58 waar voor films en series een tabel is voor de vele redenen die geven worden voor het illegaal downloaden van deze media.

Ruim 30% geeft prijs aan.

Maar bijna 40% die verdeelt is tussen "Ease of Use", "Non-avalability trough legal Channels", "The quality of sound and vision", "Availability or ease of subtitling", en "Speed or Reliability" . Deze vijf factoren zou ik toch echt als een iets wat een goed opgezette (streaming)service zou oplossen.

Dit is even puur gekeken naar de NL resultaten. Prijs is heel subjectief maar ook daar als je service waar voor het geld bied snoep je wellicht ook iets van de 30% af die prijs als reden aangeeft. Dat is een markt van 50% piraterij reductie als je het goed aanpakt.

De reductie aan illegale downloads sinds goede streaming sites is lastiger te vinden. Maar genoeg anekdotes over mensen die in het begin opgehouden zijn met illegaal downloaden toen Netflix arriveerde.

Zelf ben ik gestopt met games downloaden sinds Steam IDEAL betaling accepteerde.
We betalen toch ervoor. En nog pushen ze reclame.

Gisteren tijdens Amsterdamned geen reclame 🎉
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @alki15 maart 2026 12:11
Je betaalt voor een tier met reclame. Wil je dat niet dan kan je een reclame vrij tier afnemen. De opties zijn er gewoon. Dat je reclame krijgt te zien is een gevolg van het abonnement dat je afneemt.
Eh nee, zo werkt het niet met Prime. Ik had een jaarabonnement op Prime zonder reclame. Daar heb vooraf voor betaald. Dan ineens begint Prime met reclame uit te zetten gedurende de looptijd, ze veranderen gewoon het reeds door mij aangeschafte product. En geven mij dan de optie om bij te betalen om weer reclame vrij te kunnen kijken.
Dan ben je geen piraat maar meer een parasiet in mijn optiek.
Is de thuiskopieheffing (die op -alle- gegevensdragers zit, of je nou iets "illegaal" download of niet) al afgeschaft eigenlijk? Volgens mij niet ...

Wellicht dat we "illegaal" en "parasiet" in een iets andere context moeten gaan zien.
Torrents zijn niet moeilijk te vinden en een VPN is goedkoper dan een streamingdienst.
Je vergeet even te noemen dat het ook illegaal is en dat je de makers van de content op geen enkele manier ondersteunt. Het blijft me verbazen dat mensen op Tweakers zo makkelijk toegeven dat ze bewust de wet overtreden en er vaak nog trots op lijken te zijn ook.
Je bent boos op een ander omdat die je reactie anders las dan jij bedoelde. Maar om de waarheid te vertellen, las ik ook dat je de illegale streaming verheerlijkte.

Je hebt met je laatste reactie duidelijk gemaakt wat er aan de officiële kanalen schort en waarom je naar de illegale kanalen gedreven wordt. Een kwalitatief alternatief kan ik je niet geven.
het is nu nog 4.99 euro voor mij per maand. Zit dan gratis verzending bij op amazon plus prime video.

Als deze prijs dadelijk ook weer omhoog gaat stap ik er ook uit.
Vergeet niet wekelijks gratis pcgames die je via gog/epic/en meerdere services kunt claimen, daarnaast ook nog basis Luna, muziek en nog ongelimiteerde foto opslag.
Wat voor muziek content kan je via het 5euro abonnement gebruiken?
Amazon music, zit gewoon bij je prime abo erbij.
Amazon music bij Prime? Waar kan ik dat terug vinden?
Music.amazon.com en voor games: gaming.amazon.com
Ik krijg geen muziek bij mijn Amazon prime abonnement hoor.
Ik heb Prime, en als ik Amazon Music wil gebruiken, moet ik gewoon extra betalen. Zit er dus niet bij.
Als ik inlog bij music.amazon.com met mn prime account heb ik gewoon muziek, zonder extra bij te hoeven te betalen.
Als ik daar inlog met mijn Amazon Prime account kan ik de muziek zien, maar als ik het wil afspelen, moet ik alsnog 10,99 per maand betalen of een 30-dagen free trial proberen. Als ik in mijn Amazon Prime account kijk naar beschikbare diensten, zit Music er ook niet bij. Ik weet niet hoe jij eraan komt, maar het zit niet standaard bij Prime inbegrepen.
En gratis twitch sub voor de liefhebber.
Dat gratis verzenden komt er ook niet altijd als 'gratis' erbij, of het is per klant verschillend.
Het artikel hier gaat niet over Nederland. In de VS is het aanbod groter en is ook de prijs daarnaar.
Bij mij ook maar ik heb nog mijn amazon.de account, daarnaast kijk ik via de pc en dan heb ik geen last van reclame. Ik heb mijn account nooit over gezet naar een .nl account.
$20 per maand voor 1 streaming dienst met beperkt aanbod. Wat een waanzin. Ik heb onlangs al mijn streaming abonnementen opgezegd. Laatste druppel was de prijsverhoging van Netflix. De eerste twee / drie weken waren even een beetje wennen. Maar nu bevalt het me eigenlijk best prima.

Ik heb een kast vol met Blu-rays waar ik af en toe een nieuwe aan toevoeg. Als ik iets kijk dan kijk ik niet naar wegwerp content of low effort content die ontwikkelt is met de gedachte dat je op een tweede scherm ondertussen iets anders aan het doen bent. Ik zie mezelf niet zomaar weer een streaming abonnement afsluiten. Liever een nieuwe film of serie voor mijn collectie die niemand mij kan afnemen en in hogere kwaliteit is.
In de VS is het aanbod aanzienlijk groter dan hier in Nederland. En wat een kolder mbt wegwerp content, want veel wat er op prime beschikbaar is, is ook op bluray beschikbaar of komt er op. En zelf ook een bluray collectie van meer dan 1000 titels, en een dvd collectie ver over de 6000 titels (waarbij ik een serie als 1 titel zie, maar sommige series wel uit 60 discs bestaat), en ik heb alleen Prime(adfree) als abo, maar daar zit meer dan genoeg tussen wat echte vette series en films zijn. Ik kijk op een 3m breed scherm (4k projector) en vind de kwaliteit van Prime (nieuwe series/films) goed tot zeergoed, oude series is vaak genoeg een ander verhaal, daar is vaal genoeg de dvd die ik er van heb vele malen beter.
Ik kijk ook op mijn 4k beamer, maar bij mij wordt content automatisch naar 4k he upscaled( als het dat nog niet was) door mijn Denon versterker :) merk het verschil niet op 2.50x1.25m 4k scherm.

Maar dat kan aan mijn beamer of scherm liggen.
Laat dat bij mij nu ook zo zijn.
Ik wil ook zo graag een beamer. Dat is wel echt mijn volgende project :*) Welke beamer heb je? Ik kan namelijk alleen tegen de Epson ivm het spiegeltje. Ik heb de pech dat ik prisma's zie :'(
Ik heb een nep 4k projector want voor mij is een echte 4k beamer niet te betalen.
Het is de XGIMI Horizon Pro smart beamer (LED)
I know oud dingetje maar hij doet het prima, al zou ik nu deze alleen kopen als je de nieuwere versie niet kan betalen.
Want de nieuwere duurdere versie heeft wel wat features die deze uiteraard moet missen maar voor dit budget doet hij het goed.
Hier is de link ( je kan al hem al niet meer kopen zie ik) toen ik hem kocht was die €1499.
Er zit heel veel pulp tussen. Al die "citadel" spinoffs, hersenloze "beuk 'm in elkaar" shit als reacher enz.

Ik kijk eigenlijk nooit meer naar Prime. Ze hadden wel goede series zoals Expanse.

Sowieso als ik iets kijk dan download ik het zodat ze niet mijn kijkgedrag kunnen dataminen ondanks dat ik voor Prime een abonnement heb (voor de shipping). Maar met de content van Prime heb ik die interesse niet meer zo.
Smaken verschillen.Vind teacher geweldig.Eindelijk een serie die de boeken goed volgt.Fallout is trouwens ook erg goed.
Het zou voor mij geen reden zijn om te upgraden, zoveel series die 4K-waardig zijn heeft Prime niet. Voor de series die 4K waardig zijn: zeg ik liever mijn abonnement op dan toegeven aan de prijsverhoging.


En dan te bedenken dat we 8 jaar geleden dachten dat we in 2026 allemaal 8K zouden kijken. 🤡
Wie dacht dat?

Er wordt trouwens maar heel weinig native in 4k verwerkt. Verreweg de meeste films worden 4k/8k gefilmd, en vervolgens in 2k verwerkt (om rekenkracht te besparen.) en daarna weer in 4k ‘uitgezonden’. (We kunnen tenslotte ook films uit 1960 in 4k uitzenden als we dat willen.)
(We kunnen tenslotte ook films uit 1960 in 4k uitzenden als we dat willen.)
We kunnen dat omdat traditionele film geen harde afgebakende resolutie heeft, je bent afhankelijk van de ‘korrel’ van de film en het fysieke formaat van de gebruikte film voor de te behalen kwaliteit.
Oftewel van de kwaliteit van de scanner die de originele film omzet in digitaal
Dat bedoel ik niet 😊

Filmmateriaal uit die tijd had een vrij lage ‘resolutie’ voor de huidige normen. (Dus niet in zoveel bij zoveel pixels, maar dat het ‘wollig/onscherp’ is voor de huidige maatstaven.)

Mocht je een film uit die tijd kopen op 4k Blu-Ray, dan gaan ze die niet helemaal opnieuw inscannen en volledig remasteren, terwijl ze dat jaren daarvoor al een keer hadden gedaan voor de dvd.

Maar ook later, toen films al werden gedigitaliseerd, werd dit veelal in 2k gedaan om rekenkracht te besparen. De 4K is echt voornamelijk marketing. Tegenwoordig wordt er wel ‘meer’ native op 4k gedaan.
Dat bedoel ik niet 😊

Filmmateriaal uit die tijd had een vrij lage ‘resolutie’ voor de huidige normen. (Dus niet in zoveel bij zoveel pixels, maar dat het ‘wollig/onscherp’ is voor de huidige maatstaven.)
En dat is dus wat ik bestrijd. Het was niet dat het niet kon, het was alleen kostbaar, dus niet iedereen filmde op maximaal formaat.
De film “2001: A Space Odyssey” uit 1968 werd bijvoorbeeld opgenomen op 65 mm film (Super Panavision 70). Die film is in de 2e helft van de jaren ‘60 opgenomen. (Super Panavision 70 was er eind jaren ‘50 al.)

Daar kun je een 8K scan van maken en zelfs dan verlies je nog een deel van de details van het origineel.

De techniek (van toen) was het probleem niet, maar zo ‘groot’ filmen was gewoon heel kostbaar.
YouTube: The Biggest Mistake in the History of Hollywood

Bekijk dit even. Die meneer legt het beter uit dan ik.

Uiteraard is het ‘ook’ een kostending. En de kosten van toen is natuurlijk wel een ding wat de feiten van nu vullen.
Dat komt ook doordat de remix op 2k met moderne 4K camera's dan ook echt 'pixel perfect' is. Dan heb je geen last meer van je bayer filter bijvoorbeeld. Een 2k opname die vanaf 4k is gemaakt is veel beter dan een opname die native in 2k is opgenomen (met een 2k sensor).
Waar was 8K ook alweer voor nodig? Ik kan alleen maar verzadiging van de TV markt opnoemen. Knappe robot die 8K pixels kan waarnemen op zelfs een 85 inch scherm.

[Reactie gewijzigd door kujinshi op 15 maart 2026 10:08]

De content die je kunt kijken zonder bij te betalen is sowieso erg minimaal, en er komt vrijwel niets bij.

Ik kijk Clarksons Farm en zet het soms aan voor een kinderfilm, maar die hebben we inmiddels allemaal wel gezien. Zeker 75% staat er al sinds het begin op, en alle nieuwe producties moeten je voor bijbetalen.

ligt misschien aan mijn smaak, maar ik vind het aanbod in NL op Amazon echt minimaal, zelfs voor 5 euro.
Ik heb een tijd geleden een flinke bezem door mijn streamingsdiensten gehouden. Heb nu nog alleen NPO+ over gehouden. Voor de enkele keer dat ik een film wil zien, koop of huur ik m wel.

Heb verder Ziggo tv, waarbij we voornamelijk naar de NPO kijken en naar BBCNL
De reclames beginnen me te storen. Tegenwoordig soms zelfs 1,5 minuut. Alhoewel het nog relatief erg weinig is in vergelijking met televisie. Daarnaast zijn de reclames zeker niet afwisselend. De webwinkel van Amazon gebruik ik al minder en minder. Denk dat ik over een maandje maar gewoon helemaal opzeg. Prime is mijn laatste betaalde videostreamingsdienst waar ik doorlopend gebruik van maak. Netflix en enkele anderen haal ik hooguit een maand per jaar.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 15 maart 2026 12:30]

Op chromecast kan ik in ieder geval zien waar de reclameblokken zijn, wat ik doe is voordat ik ga zitten zet ik het al aan en scroll net na elk blok zodat het blok triggered en ga dan gewoon wat anders doen. Wanneer alle blokken een keer zijn afgespeeld de video terug naar het begin scrollen en dan kan je in 1 keer doorkijken
Ik heb er op zich geen moeite mee, blijft mocht het ad vrij hier ook een 2 a 3 Euro maandelijks duurder worden blijft het toch een van de goedkoopste aanbieders. Zeker als je ook af en toe wat besteld en thuis laat bezorgen. Op mijn OLED+ en daarnaast voor de beamer wil ik toch wel de maximale beeld kwaliteit behouden, 4K met DV en of HDR10+, met daarnaast de Dolby Atmos, en mogelijk later de DTS:X ondersteuning.

Wel hoop ik dat ze hier ook de in de USA sinds kort beschikbare content van de Sony Corporation als extra te boeken service beschikbaar maken, zoals je nu ook al andere kanalen kunt bijboeken.

Voornamelijk omdat er dan eindelijk naast Disney+ meer IMAX ENHANCED films beschikbaar komen.

https://www.aboutamazon.com/news/entertainment/sony-pictures-core-prime-video-subscription-channel

Daar heb ik best nog wel paar Eurotjes per maand extra voor over.
"BINNENKORT BESCHIKBAAR OP HOME VIDEO EN DVD..."

Waar is de tijd dat je een vhs huurde (of kocht) en de eerste 15 minuten (omg disney) reclame ging doorspoelen, dat duurde ook al 2-3 minuten, of je had zoals ik een 6 koppen HI-SPEED van panasonic dat ging iets sneller.

En unskippable ads waren er al in het dvd-tijdperk. Toen kreeg je het symbooltje dat je niet op een knop kon duwen.
2-3 minuten om door te spoelen? En wat hebben die 6 koppen daarmee te maken? Elke DVD-speler die ik heb gehad en nog heb, kun je gewoon op "1" drukken en de film start gelijk. Daarbij is een waarschuwing nog geen advertentie. Het is niet zo dat je een tube tandpasta wordt aangesmeerd. Daarbij heb ik trailers nooit als een ergernis ervaren. Het is totaal niet vergelijkbaar met wat streamingdiensten of tv-zenders doen.
Goh, was vergeten dat ik nog een abonnement had lopen. Dan wil je het opzeggen, ben beland je in een doolhof voor je Cancel Subscription. Maar dan ben je er nog niet, pas na 3 a 4 (ben de tel kwijt) bevestigen hen je abonnement stop gezet.

Gelukkig wist Gemini mij de juiste link te geven 🤣
Anders bel of chat je met de klantenservice, is het zo gepiept. Doe ik regelmatig als mijn vader bij het bestellen weer eens in de val van 30 dagen gratis gelokt is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn