Tesla gebruikt naam Autopilot niet meer in Californië na dreigende verkoopstop

Tesla gebruikt de naam Autopilot niet langer in zijn reclames in de Amerikaanse staat Californië. De automaker mocht de term niet meer gebruiken omdat deze misleidend zou zijn. Als Tesla de naam Autopilot zou blijven gebruiken, riskeerde de fabrikant een verkoop- en productiestop.

Tesla heeft actie ondernomen om de term 'Autopilot' niet langer te gebruiken om zijn rijhulpsysteem in Californië te promoten, schrijft de Department of Motor Vehicles. De toezichthouder verplichtte Tesla in december om die term binnen zestig dagen uit zijn reclames te halen. Als de fabrikant daar geen gehoor aan gaf, mocht Tesla dertig dagen lang geen auto's meer in Californië verkopen en produceren. Deze staat is goed voor ongeveer een derde van alle Tesla-verkopen in de VS.

De DMV diende in 2022 al een klacht in omdat de term Autopilot misleidend zou zijn. Volgens de toezichthouder werd hiermee onterecht gesuggereerd dat de wagen volledig autonoom kan rijden. Daarmee zou het bedrijf onder meer de Californische Civil Code overtreden. Een rechter gaf de DMV afgelopen december gelijk. De toezichthouder had ook problemen met de term Full Self-Driving, maar de naam van die rijhulpfunctie is ondertussen gewijzigd naar Full Self-Driving (Supervised).

Tesla autopilot snelweg

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

18-02-2026 • 21:09

101

Submitter: MoonRaven

Reacties (101)

Sorteer op:

Weergave:

Zouden meer staten/landen een voorbeeld aan mogen nemen. Er is zoveel misleidende naamgeving en reclame, daar mag je best tegen optreden.
Op zich is met de term niets mis daar deze uit de luchtvaart komt. En ook in een vliegtuig is het een term voor een systeem dat je continue in het oog moet houden. Maar dat is iets dat vele mensen niet beseffen. Die denken dat de piloten die vooraan zitten gedurende heel de vlucht niets te doen hebben, maar niets is minder waar.

Ja, de automatische piloot helpt de piloten met vliegen, maar heeft er in de eerste plaats voor gezorgd dat de boordwerktuigkundige niet langer noodzakelijk is en men in de cockpit van 3 naar 2 bemanningsleden is kunnen gaan.
De naam komt uit star trek en andere scifi, waar autopilot effectief toelaat het systeem op zijn beloop te laten. De meeste mensen kennen die autopilot. De meeste mensen kennen niet eens de beperkingen van vliegtuig autopilots.

Tesla is in de business van auto's verkopen, als ze die naam er op plakken is dat niet om 'conform de luchtvaart' te zijn, maar om mensen te verleiden hun product te kopen en die mensen kijken meer scifi dan dat ze in een vlieger kruipen.
Dus men moet ook al weten hoe een vliegtuig werkt om de term te begrijpen, dan is de naamswijziging helemaal terecht..
Klein verschil is dat vliegtuigen geen consumentenproducten zijn, en de training die je ervoor nodig hebt veel hoger zijn dan bij auto's. Natuurlijk is ook bij vliegtuigen de naamgeving misleidend, zeker omdat vooral oudere systemen weinig meer zijn dan cruise control en lane assist (maar dan zowel links rechts als op en neer). Ding is wel dat je in een vliegtuig minder tegenliggers kunt verwachten :+
Dat beseften ze bij Tesla blijkbaar ook niet.
uit de bron:
Beginning in May 2021, Tesla ADAS features in written marketing materials primarily on Tesla’s website using the product label and descriptions “Autopilot” and “Full Self-Driving Capability,” and the phrase “The system is designed to be able to conduct short and long-distance trips with no action required by the person in the driver’s seat.” However, vehicles equipped with those ADAS features could not at the time of those advertisements, and cannot now, operate as autonomous vehicles.

Tesla heeft dus al die tijd zelf Autopilot uitgelegd als full self driving zonder actie vanuit de bestuurder. Ze zijn dus zelf verantwoordelijk voor die koppeling tussen autopilot en geen actie vanuit de bestuurder nodig.
Eens dat firma's niet mogen doen uitschijnen dat je A koopt en ze uiteindelijk B leveren, maar het is natuurlijk de koper zijn plicht om zich te informeren bij de aankoop.

Denk bvb aan de gebruikte Fiber terminologie die Telenet in België gebruikte om zijn coax te verkopen.
Het stond letterlijk op de productpagina's dat het om coax ging, maar blijkbaar moeten mensen beschermd worden tegen zichzelf omdat ze de kunst van het "lezen" niet meer vaardig zijn.

Ik ga toch ook geen klachtenbrief naar Microsoft sturen omdat ik nog geen raaminstallateurs gezien heb?

Inzake Tesla hebben ze de naam Autopilot gebruikt. Deze term kennen we allemaal uit vliegtuigen. Wat doet het in een vliegtuig? Behoudt snelheid, hoogte en richting. Het kan ook een voorgeprogrammeerde route volgen. Landen bestaat ook, maar wordt praktisch nooit gebruikt en noemt overigens Autoland. (i know, ze zijn origineel in de luchtvaart). Wat doet Autopilot bij Telsa? Snelheid aanhouden en baanvak houden. Als je er ook bij rekent dat hij je op dezelfde hoogte houdt relatief tot het wegdek ( :+ ), dan doet hij wat een autopilot in een vliegtuig doet.

Vroeger durfden we wel eens te lachen met de "droog je huisdier niet in de magnetron" waarschuwing. Wij hadden toch common sense en we informeerden ons tenminste een beetje. Ik vind het zorgwekkend dat we voor ons nu ook in die richting aan het gaan zijn...
Fiber als naam gebruiken voor coax is net zo fout. Ook al zeg je in de kleine lettertjes dat het om coax gaat.

De vergelijkingen die je maakt zijn absoluut niet hetzelfde caliber.

Zou je akkoord zijn met een switch genaamd "gigabit switch" die in de text in kleine letters "max 100mbit" op de doos heeft staan? Tja moet je alles maar lezen!

Cola sugarfree! *(Bevat suiker)

Bepaalde namen en termen hebben gewoon een vaste betekenis. Als je dat gaat gebruiken voor een product dat het niet is (full self driving, suikervrij, gigabit) is dat gewoon misleiding. En daar mogen best straffen op staan
Knip, regeerde op de verkeerde.
1) bijna niemand van de passagiers weet wat autopilot effectief doet.

2) in films zie jepiloted hun stolen leeglaten na het opzetten van autopilot, wat hoog in de lucht waar bijna niemand anders is en waar je 3 dimensies hebt om iemand te ontwijken haalbaarder is.

3) de industrie had al een naam voor alles wat ´autopilot´ deed.

4) Elon Musk sprak altijd bij autopilot over self driving cars en hoe de autopilot van in de tijd met een simpele software upgrade compleet zonder passagiers kon gaan rijden 'over twee jaar'

Tesla wou, en is daar in geslaagd, laten uitschijnen dat hun systeem een generatie of twee verdermeer is dan dat van de concurrentie en dat het maar een stap weg was van je een boek of krant te laten lezen achter het stuur. Bleek telkens een leugen te zijn, hoeveel hardware upgrades hebben ze al nodig gehad om te geraken waar ze nu zijn?(wat nog altijd geen autonomous vehicle niveau is)
Jouw vergelijking slaat natuurlijk als een tang op een varken. Volgens jou mag een fabrikant mensen met de naam van producten dus voorliegen, als ergens op een productpagina maar staat dat ze liegen, dan geeft het niet. Klinkt inderdaad als een zeer gewenste situatie. Je brengt een product uit, zet met koeienletters op de verpakking "Gezonde chocolade! Gezonder dan groenten!!", en dan zet je op een productpagina op je website "Onze gezonde chocolade bevat lekker veel suiker en is niet gezond". Tja, had de koper zich maar beter moeten informeren.
Oracle, Microsoft, en Apple zijn merk namen. Geen product namen.

Retina Display is een marketing term en maakt geen claims van wat het kan.
Smart apparaten zijn slim, ze noemen het geen 'Smart zonder wifi verbinding apparaat' dus daar is niks misleidends aan.

De wet in Californie voor autonome voertuigen is dat ze kijken naar wat de klant afleid aan de naam, niet wat de kleine lettertjes zeggen.
Ford: BlueCruise (L2)
GM: SuperCruise (L2)
Mercedes: Drive Pilot (L3? onder 40mph?)
Hyundai: Highway Driving Assist 2 (L2)
BMW: Driving Assistant Professional (L2)
Tesla: Autopilot (L2)

Je ziet duidelijk het verschil in benamingen, en waarom Tesla deze benaming niet mag gebruiken.

Het is overigens wel heel makkelijk (en lame) om het meteen maar af te schuiven op 'bias' tegen een persoon of bedrijf, want zijn reactie was zeker wel passend op "maar het is natuurlijk de koper zijn plicht om zich te informeren bij de aankoop."

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 19 februari 2026 03:47]

Ik wil toch wel even aanhaken over 'smart' apparaten. Dat zijn doorgaans apparaten die extern aangestuurd worden. Er zit veelal nul logica in. Slimme verlichting bestaat niet, in ieder geval is de verlichting van hue, ikea tradfri of lampen met matter e.d. niet slim.

GM zou overigens de naam ook moeten aanpassen. Supercruise is het behalen van een kruissnelheid van meer dan mach 1 zonder naverbrander. Ik vermoed dat ze geen auto hebben die dat haalt.

[Reactie gewijzigd door Nox op 19 februari 2026 10:13]

Nog een toevoeging: Autopilot werd door Tesla ook beschreven als "geen actie van de bestuurder nodig". Staat in de bron voor dit artikel letterlijk:
Beginning in May 2021, Tesla ADAS features in written marketing materials primarily on Tesla’s website using the product label and descriptions “Autopilot” and “Full Self-Driving Capability,” and the phrase “The system is designed to be able to conduct short and long-distance trips with no action required by the person in the driver’s seat.”
Dus niet alleen is de naam het probleem, maar ook hoe ze die term uitlegden.
Oh zeker, ik neem Tesla het zeker kwalijk dat die niet via een tesla coil opereer, hoe dat dan ook mag werken. Nikola heeft er ook al niets mee te maken. :+

Er zit nogal een verschil tussen een merknaam en een techniek/leus die een bepaald idee oproept. Ik neem aan dat Schiit Audio als merk je niet direct aan slechte audio laat denken. Terwijl als bijvoorbeeld Trust dik op hun doos "with amazing 9.1, studio quality megaaudio!?!!one!" je wel wat beter kan verwachten dan 2 plastic pilaartjes die zo licht zijn dat je ze met een plakje lood op de tafel moeten houden. Als je een verwachting zet met je marketing mag je ook verwachten dat men je daar aan houd.

Dus ja, ik vind zeker dat "unlimited data plans" een misleidende term is. Net zoals dat Autopilot dat absoluut geen autopilot is een misleidende term is. Retina Display zet voor mij persoonlijk geen verwachting daar de term me niets zeg. "Smart" products word ook te pas en te onpas gebruikt, maar is meer groep producten dan enig iets anders.

Dat Elon Musk daarnaast ook een dwaas is doet er verder niet aan veel aan toe. Je mag hem mogen of haten: bij onderzoek naar een product waar hij mee te maken heeft moet je toch eerst zijn overdrijvingen en hypebaiting doorprikken.
Klinkt toch alsof je een beetje een bias tegen Tesla (of de naam erachter?) hebt...
Alsof jij geen bias hebt in het voordeel van Musk :+ Een duik in je reacties, en werkelijk niks kritisch, alleen maar ja en amen voor de oh zo zielige rijkste man op aarde...

Waarom mag musk mensen volgens jou voorliegen dan? Kom eens met een goede/gegronde reden.

Dat mensen Musk naast dit soort leugen ook niet mogen (of zelfs haten) is geen reden om het maar op haat af te schuiven, iemand die ik wel mag moet ook niet liegen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 februari 2026 09:25]

Dat je dit uberhaupt extremisme noemt laat al zien dat je aam het napraten bent.

ipad air belooft niks, Apple belooft niet dat die van lucht gemaakt is. Tesla belooft 'rijden zonder actie van de bestuurder' en 'volledig autonoom rijden' terwijl dat het niet is.

Het is wel anders omdat het om auto's gaat, de wetten zijn daar voor anders in californie.

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 19 februari 2026 14:33]

Klinkt toch alsof je een beetje een bias tegen Tesla (of de naam erachter?) hebt...
Tjah, het is niet meer dan normaal dat we een bias tegen fascisten hebben.
Daar hebben we een hele oorlog voor moeten vechten.

Als Tesla van die naam af wil, dan gaan ze afstand moeten doen van Musk.
Tot dan gaat hun markt aandeel blijven kelderen.
Want niemand wil iets te maken hebben met fascisten.
Nee logisch, een huisdier moet in de droger. Beavis & Butthead hadden daar een zeer informatief filmpje over.

Dat is net zoiets als je broodrooster mee in bad nemen, dan krijg je natte toast…
Oh dus DAAAROM moet je een toaster niet meenemen in bad. Ik vroeg me altijd al af waarom die waarschuwing erop stond. 🤣
"Nobody likes soggy toast..." :)
100% dit!

Je zou bijna denken dat ze in Californië een stok zoeken om een hond te slaan...


Je voorbeeld van Telenet: helemaal correct. Daar zijn ze geloof ik onlangs, na zovele jaren, voor op de vingers getikt...
AutoPilot in een vliegtuig vliegt dat ding van A naar B met minimale interventie. AutoPilot van Tesla faalt volledig als het datzelfde wil doen met een auto. De AutoPilot van een Lift doet het nog beter dan die van een vliegtuig ;-)
Het verschil zit in dat het gaat om de omschrijving van relevante eigenschappen van het product dat je afneemt.

De snelheid van een internetverbinding is een stuk relevanter dan de gebruikte technologie.

Maar bij Tesla gaat het om een specifiek aangeboden functie die nut heeft voor de gebruiker en ook nog uniek zou zijn op de markt. Niet dat er onder de motorkap een duo elfjes aan het werk zouden zijn.
In dat Coax/Fiber geval krijg je uiteindelijk wel waar je voor betaald. Namelijk een snelle internet verbinding.

In het geval van een auto met "Autopilot" krijg je NIET waar je voor betaald. Je koopt een auto waarvan je de indruk krijg dat deze Automatisch kan rijden, maar uiteindelijk blijkt dat je gewoon zelf je ogen op de weg moet houden en je handen bij het stuur en je voeten bij de pedalen om snel in te kunnen grijpen als het systeem het mis heeft.
Had Tesla er Copilot van gemaakt was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Je krijgt een rijhulp assistent die deels zelfstandig kan rijden. Nagenoeg hetzelfde van wat een Copiloot in een vliegtuig ook doet.
Wat die fiber betreft hoe wil je dat non tweakers het verschil kennen tussen coax en fiber als het enige wat ze horen is fiber is beter? Voor ons is het duidelijk ja.

Musk belooft al sinds 2016 volledig zelfrijdende auto's, in dat opzicht is autopilot op zijn minst verwarrend als de auto het niet kan/mag zonder dat je op de bestuurderszetel moet zitten en je handen aan het stuur houden en je aandacht er bij houden.

[Reactie gewijzigd door StGermain op 19 februari 2026 10:59]

Uit de bron van dit artikel:

Beginning in May 2021, Tesla ADAS features in written marketing materials primarily on Tesla’s website using the product label and descriptions “Autopilot” and “Full Self-Driving Capability,” and the phrase “The system is designed to be able to conduct short and long-distance trips with no action required by the person in the driver’s seat.”

Je geeft aan dat je je als koper moet informeren. Maar als de informatie van de fabrikant zelfs duidelijk stelt dat je als bestuurder geen acties hoeft te ondernemen.... Waar ligt dan de grens met hoeveel je je moet informeren? Want dit leest toch echt als misleiding van de functionaliteit.
maar het is natuurlijk de koper zijn plicht om zich te informeren bij de aankoop.
Een koper heeft een onderzoeksplicht en een verkoper heeft een mededelingsplicht. Als de verkoper expliciet zegt dat iets 'A' is, dan hoeft de koper niet meer te onderzoeken of de verkoper gelogen heeft of niet.
Wtf hebben ruiteninstallateurs met Microsoft te maken 😂😂😂
Hij heeft het vast over een “windows installation”…
Het gerecht mag alleen wat sneller hier in beslissen. 3.5 jaar is veel te lang...
Dat gebeurt ook wel hoor (voorbeeld), maar daar gaat no doubt eerst een klacht en dan een heel (eventueel juridisch) proces aan voor af eer je de gevolgen ziet.
Ik wist wat ik koos 3 jaar geleden, maar vond de namen toen al bij de haren getrokken.


Hoe kan je nu een systeel Full Self Driving noemen als die in EU nog geen afrit kan nemen?
Enne… Supervised Full Self Driving is toch een contradictio in terminis.


En enhanced autilot kan nog geen rijstrook wisselen zonder handen…


Net iets te creatieve marketing…
Mijn enhanced autopilot kan zelfs een afrit nemen?
Ja, heb ik ook 1 keer geprobeerd. Je moet NOA in schakelen, en zelf knipperen dacht ik.
En dan gaat hij de bocht in, en is ofwel veel te traag, of echt te snel.
Je kan er gewoon niet op vertrouwen en het woord "enhanced" is totaal misleidend.
Enhanced autopilot. Dus waar je bij autopilot een eindbestemming aangeeft en hij rijd/vliegt er zelf heen, is de enhancement dat je zelf richting aan moet geven?

Dat klinkt eerder als enhanced lane assist
Die versie uit de video is in Europa nog nergens te koop. De versie die we wel hebben lijkt er in de verste verte niet op. En het wordt onder dezelfde naam verkocht.
Als je video kompleet had gezien, dan wist je dat het geen versie voor Europa was, maar dat het out of the box gewoon goed werkte.

Het is hier zo anti Musk dat ik minnetjes krijg, door het integendeel te bewijzen. Onwaarheden worden dan gewoon gepushed.

Al die videos waar Tesla zelfstandig van A naar B rijdt is natuurlijk fake, want Tesla kan zgn niet zelfstandig van rijstrook wisselen.

[Reactie gewijzigd door MartinPRO op 19 februari 2026 08:36]

Als je video kompleet had gezien, dan wist je dat het geen versie voor Europa was
Dus dan werkt het niet prima in Europa.
Boven me wordt beweerd dat Tesla niet eens een afslag kan nemen, terwijl de Tesla zelfstandig kan rijden door de drukke en krappe centrum straten van Praag op een versie dat niet eens op Europa bestemd is.


Nergens beweer ik dat het foutloos is.
Is het idee van FULL self driving niet dat het wel VOLLEDIG werkt? en niet half werkt met allerlei fouten?
Daar gaat het niet om. Het gaat me erom, dat hier wordt beweerd, dat de auto niet eens zelfstandig van rijstrook kan wisselen. Dat is makkelijk te fact checken.

Cyber truck en FSD zijn niet voor Europa bestemd, toch zie je dat het allemaal aardig werkt in de video dat ik heb gepost.

Vervolgens wordt de persoon die simpelweg liegt, geplust en ik gemind.
Je hebt me verkeerd begrepen. Ik weet heel goed wat FSD kan, want volg zo'n beetje alle video's erover. Mijn kritiek heeft betrekking op de marketing, je weet wel, waar dit artikel over gaat? De versie die ik nu kan kopen in Nederland rijdt voor geen meter, maar wordt al vijf jaar verkocht alsof het bijna hetzelfde kan als de beta versie uit de VS, of in ieder geval "binnenkort". Al ruim vijf jaar.

Ik wacht met smart op het bericht van de RDW dat FSD Supervised wordt toegestaan maar tot die tijd zitten we met een oude nauwelijks functionele versie, en in vijf jaar tijd is er nul verbeterd aan Autopilot of aan de gehandicapte FSD.
De FSD video van eergisteren in Groningen nog niet gezien dus _/-\o_ Werkt verrassend goed!

YouTube: Tesla FSD Demo Drive NL/Groningen 16-02-2026

Alhoewel ik wel vind dat ze eigenlijk door de binnenstad hadden moeten rijden. Als je ooit in het mooie Groningen hebt gereden, is de situatie daar zo vaag dat je vaak onbedoeld op de busbaan beland. Ik had graag gezien hoe FSD hiermee om was gegaan. Om maar niets te zeggen over het gebrek aan belijning of fietsers en voetgangers die denken altijd voorrang te hebben op jou als auto.

[Reactie gewijzigd door Fidelity op 19 februari 2026 10:28]

YouTube: Tesla FSD Supervised in The Netherlands, Amsterdam (first time in Europe)

Is al een jaar geleden gedaan in Amsterdam.

En wat benaming betreft, voor ik mijn model Y gekocht heb, ben ik die gaan proef rijden om te zien wat hij kan.

Deze ochtend weer naar het werk gereden en minder dan 20% zelf gereden. De rest was de auto. Het maakt mij niets uit hoe ze het noemen. Ik weet dat het voor mij werkt.
Tja. Een vol glas bier bevat ook 20% schuim
Ik weet nog dat bij de eerste Tesla's dat je voor 3000 euro extra een optie op toekomstige self driving autopilot kon kopen. Die is er nooit gekomen. Dat is toch ook simpelweg misleidend geweest eigenlijk, maar hoor je niks over.
Op zich natuurlijk wel apart dat een autopilot in zeg een boot of vliegtuig over het algemeen ook niet veel meer is dan "hou richting x aan op hoogte y" en dat dan niet misleidend is.
Nee hoor. Vliegtuigen worden verkocht aan professionele organisaties die exact weten wat het vliegtuig kan voordat ze het kopen. De piloten worden ook getraind conform de instructies van de leverancier.

Bij de Tesla zaak gaat het om verkopen aan consumenten. Die denken een auto te kopen die autonoom kan rijden maar dat blijkt niet zo te zijn.
ja, want die kunnen niet opzoeken wat autopilot betekent op een boot of vliegtuig? En die doen geen proefritje waarbij ze de feature testen indien nodig alvorens er >10.000$ op stuk te slaan? Op de website word helder uitgelegd wat het doet en verder is de feature er inmiddels ook al 10+ jaar, dus moet je wel onder een steen gelegen hebben om niet te weten wat het is. En verder: welke reclame precies van Tesla waardoor ze abusievelijk getrokken worden? Heb ik wat gemist en doen ze inmiddels aan reclame?

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit weer een sterk staaltje activisme is.

Musk is zeker een rare snuiter en ik waardeer zijn anti-Europa geneuzel zeker niet. Verder is hij belachelijk optimistisch over FSD en verbaasd het mij dat hij daar niet over aangeklaagd word: de termijn is nu toch wel zo ver uitgesteld dat je het wel als nooit geleverd mag beschouwen. Maar dit over autopilot vind ik dan weer nergens op slaan. 10 jaar geleden gaf Tesla overigens wel die impressie op hun website, maar dat is toch wel heel erg lang geleden.
Denk je echt dat mensen dat doen? Ze lezen vaak niet eens de handleiding van een nieuw apparaat en EULAs worden ook blind geaccepteerd zonder te bepalen of men het hier mee eens is.

En ieder jaar roept musk de afgelopen 10 jaar dat het nu echt volledig autonoom gaat zijn. Dus nee, je kunt de volgende zaken niet aannemen

1) Uitspraken van Musk
2) De mogelijkheden van Autopilot op een Tesla.

Of het activisme is of niet, het is misleiding en dat is veel kwalijker.
En die doen geen proefritje waarbij ze de feature testen indien nodig alvorens er >10.000$ op stuk te slaan?
Ik heb mijn (nieuwe) auto 5 jaar geleden online gekocht zonder proefrit :+ Had nog nooit (zelf) in een KIA Ceed gereden, dus bij het ophalen was dat de eerste keer!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 februari 2026 09:38]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb "autopilot" als consument altijd begrepen als "het vliegtuig neemt het sturen over tijdens het lange saaie gedeelte". Ik was vroeger bepaald geen vliegtuig fanaat, maar heb toch nooit verondersteld dat de piloot gewoon het vliegtuig aan zet en daarna een dutje kan doen.


Dat consumenten verwachten dat de auto volledig zelf gaat rijden, komt naar mijn idee ook niet van Tesla. Die hebben altijd het onderscheid gehad tussen "Autopilot" en "Full Self Driving", waarbij de laatste een dure upgrade was (en is) om de auto daadwerkelijk zelf te laten rijden. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat een consument verwacht dat Autopilot precies het zelfde doet als FSD, maar dan zonder duizenden euros te betalen. Dat is een beetje als een Economy vlucht boeken, maar een First Class stoel verwachten omdat die ook ergens op de website staan.
Moderne commerciele airliners kunnen landen op de autopiloot maar het wordt zelden gebruikt. Opstijgen moet altijd door de piloten gedaan worden.
Dan heb je nooit naar Knight Rider gekeken. De auto-pilot van KITT was volledig autonoom 😉
Misschien dat de consument verwacht dat een auto met autopilot zelf rijd omdat het vrijwel letterlijk vertaald ‘zelf besturen’ betekend?
Full self driving is pas ruim na autopilot gekomen (en had ook eventueel een nieuwere hardware nodig), dus dat idee komt wel degelijk van Tesla ;)

[Reactie gewijzigd door andries98 op 18 februari 2026 23:42]

Tesla had filmpjes die heel duidelijk een zelfrijdende auto in een complexe situatie weergaven. Ja, met een disclaimer in kleine lettertjes, maar had dan dat hele filmpje niet gefaked.
Dat was een filmpje over "full self driving", niet "autopilot". Dat zijn twee verschillende dingen, waarbij de laatste standaard is en de eerste een €10.000 optie.
Een auto mag je pas reiden na weken lang les te hebben gehad. Een dergelijke auto schaf je ook niet zo even aan, in de configurator wordt het goed uitgelegd. En ten slotte, als je auto pilot inschakelt krijg je écht waarschuwingen in beeld hoe de vork in de steel zit. Dus tsja.

Maar ok dan krijgt het een nieuwe naam in een US staat. Prima lekker boeiend ook 🤩

[Reactie gewijzigd door kamerplant op 18 februari 2026 21:56]

Als je alleen autoles hebt gehad in een automaat, mag je niet in een schakelbak rijden. Zo zou het ook moeten gaan met dit soort autos. In ben nog van voor de navigatiesystemen, maar ik begrijp dat dat tegenwoordig ook een verplicht lesonderdeel is. Autorijden veranderd, de exameneisen ook maar niemand hoeft hier een nieuw papiertje voor te halen.
Een auto mag je pas rijden na les te hebben gehad, maar dat is heel wat anders dan bij vliegtuigen. Je krijgt daar een certificering voor specifiek één model. Als je een doorzetter bent, misschien twee of drie. Maar hoe dan ook ben je dan beperkt tot precies de modellen waarvoor je gecertificeerd bent. Bij auto's is dat totaal anders: als je les krijgt in een Ford Explorer, mag je daarna gewoon in een Mazda 3 of Tesla Model S stappen. Eigenlijk zo'n beetje elke auto.
Een vliegtuig ja, maar een autopilot op een gemiddeld bootje vereist geen training of certificering.
Ik snap die redenatie.. maar in praktijk vind ik dit toch wel heel ver gezocht. Die auto geeft allerlei waarschuwingen elke keer als je 't inschakelt en de eerste keer moet je ook een EULA bevestigen.

Last but not least rijdt AutoPilot of FSD gewoon dusdanig kut dat je echt wel vrij rap door hebt dat dit niet helemaal autonoom rijden is.
Het het ding ook echt EULA? Dan snap ik wel dat niemand die leest :+
Op zich natuurlijk wel apart dat een autopilot in zeg een boot of vliegtuig over het algemeen ook niet veel meer is dan "hou richting x aan op hoogte y" en dat dan niet misleidend is.
De huidige generatie autopilits in vliegtuigen kan echt wel veel meer. Veel landingen gebeuren ook al op autopilot. Punt is dat er communicatie moet plaatsvinden en koerscorrecties (vaak altitude) moeten worden doorgevoerd op aangeven van luchtverkeersleiding.
Omdat Tesla het zelf beschreef als "de bestuurder hoeft geen actie te ondernemen"

"The system is designed to be able to conduct short and long-distance trips with no action required by the person in the driver’s seat."

Dat is gewoon false advertising
Ik vind dit een vreemde eis van de staat. Of consumenten bij "autopilot" vroeger dachten aan "het vliegtuig doet alles zelf" of "het vliegtuig vliegt zelf in de juiste richting" valt nog over te discussieren, maar bij Tesla is het bij mijn weten altijd overduidelijk geweest. Tesla verkocht namelijk altijd expliciet ook Full Self Driving naast het standaard Autopilot pakket, met ook nog eens Enhanced Autopilot als tussenstap. Hoe kun je als consument dan ooit verwachten dat Autopilot precies het zelfde kan als de optie die bijna €10.000 meer kost? Dan ben je naar mijn mening wel erg naief en heb je blijkbaar totaal geen onderzoek gedaan terwijl je zeker 45.000 euro (!) uit geeft.
Of je krijgt een huurauto, met autopilot, zet die aan, doet de verkeerde aanname en er gaan mensen dood. Wat een ramp dat Tesla de naam autopilot niet meer mag gebruiken omdat kennelijk best wat consumenten dit niet direct duidelijk vinden. Lijkt mij helder wat hier het grotere belang heeft... en de rechter gelukkig ook

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 18 februari 2026 23:23]

Dat weten mensen die zich verdiepen in Tesla misschien, of mensen die de auto nieuw zelf hebben samengesteld. Zoek voor de lol eens op Marktplaats naar een tweedehands Tesla en een groot deel lees je in hoofdpletters in de titel "autopilot!", of zelfs termen als "lifetime autopilot" heb ik voorbij zien komen. Toen ik dit voor het eerst zag dacht ik dus dat dit om het zelfrijdende systeem ging, wat dus niet zo blijkt te zijn.

Dit ligt natuurlijk ook deels aan hoe de verkoper het op marktplaats brengt, maar een misleidende term vind ik het wel, want veel meer dan active lane assist in combinatie met adaptive cruise control is het niet.
Zoek voor de lol eens op Marktplaats naar een tweedehands Tesla en een groot deel lees je in hoofdpletters in de titel "autopilot!", of zelfs termen als "lifetime autopilot" heb ik voorbij zien komen.
De reden dat dit in die advertenties staat is wss omdat de full self driving versie daarvan een optie was/is van 7000 euro ofzo. Maar aan de buitenkant en binnenkant is dat een onzichtbare optie, die wel degelijk van invloed is op de verkoopprijs.


Tot voor kort had iedere Tesla 'een' versie van wat in de volksmond 'autopilot' genoemd wordt, maar zonder aangeschafte optie heb je alleen adaptieve cruise control met lane keeping. Autopilot gaat naar abonnementsvorm toe geloof ik.

[Reactie gewijzigd door CaptainKansloos op 19 februari 2026 07:31]

Het is toch ongelofelijk wat dit bedrijf allemaal uithaalt. Alles is misleiding, aangedikt of gewoon keihard gelogen. En de aandeelprijs blijft maar stijgen 8)7
Het is simpel, ze moeten het gewoon copilot noemen totdat het level 5 autonomy bereikt.
Dat kunnen ze ook niet doen, want dan hebben ze Microsoft over de zeik
Oke, en dat ze nu eens AI aanpakken en product x met 'enhanced features' en 'better customer experience' (want dat is volledig subjectief) of upgrades die eigenlijk functionaliteit afpakken van je...
Al die misleidende marketingmeuk, zelfs een nieuwe verpakking is precies een huzarenstukje dat de producent voor je voor elkaar gekregen heeft.
Dat ze eens verplicht worden er bijvoorbeeld op te zetten dat de nieuwe verpakking kleiner is dan de vorige en je genaaid wordt door krimpflatie zou leuk zijn. En tegelijk hoeveel winst ze gemaakt hebben en je gewoon voor de gek houden.
Zelf heb ik als consument niet veel met vliegtuigen, behalve dat ik er wel eens mee vlieg (als passagier), maar ik heb nooit de veronderstelling gehad dat het woord "autopilot" of "automatische piloot" betekent dat de piloot instapt, op een knopje drukt, en vervolgens een paar uur lang uit z'n neus kan vreten. Ik neem het voorbeeld van een vliegtuig, omdat ik er even van uit ga dat het woord autopilot daar zijn oorsprong heeft. Autopilot heeft nooit betekend dat het voertuig (in dit geval een Tesla) ALLES doet. Net als dat het in vliegtuigen niet betekent dat het ALLES doet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn