ProRail plaatst 288 AI-camera’s langs het spoor en test autonome drones

ProRail zet 288 nieuwe, slimme camera's langs het spoor om ongewenste en gevaarlijke situaties te detecteren en medewerkers daarover in te lichten. Daarnaast test de spoorwegbeheerder autonome drones om de veiligheid rond het spoor te verbeteren.

ProRail stelt met 'innovatief cameratoezicht' te zorgen voor een veilig en betrouwbaar spoor. Het Nederlandse spoorbedrijf vervangt dit jaar 280 camera's door slimme camera's. Daarnaast plaatst het 8 van deze nieuwe camera's op 'hotspots' voor koperdiefstal. De AI-camera's herkennen ongewenste of gevaarlijke situaties, meldt de NOS. Na detectie van bijvoorbeeld mensen die op het spoor lopen of auto's die op een overweg staan, krijgen medewerkers van ProRail automatisch een melding.

De AI-camera's moeten naast het detecteren van ongevallen ook helpen bij preventie, inclusief het voorkomen van zelfdoding. ProRail haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat het aantal zelfdodingen op het spoor met 45 procent daalt op locaties waar het bedrijf fysieke maatregelen, zoals hekwerken, combineren met cameratoezicht. "Dat maakt het spoor veiliger voor iedereen én verkleint de kans op langdurige verstoringen." Naast situaties die tot letsel en botsingen kunnen leiden, moeten de AI-camera's ook koperdieven, vandalen en saboteurs kunnen waarnemen.

Autonome drones, zoals in België

Verder voert ProRail tests uit met autonome drones voor beter cameratoezicht. Deze vliegende camera's volgen zelfstandig een vooraf ingestelde route bij spoorgebieden en analyseren beelden. "Met behulp van AI herkennen ze afwijkingen, zoals openstaande hekken, beschadigde hekwerken of personen op plaatsen waar dat niet mag. Maar ze kunnen ook aangeven of ergens onderhoud nodig is", verklaart ProRail.

Het spoorbedrijf voerde eerder proeven met drones uit op de Maasvlakte. Daarbij kreeg ProRail snel overzicht over grote afstanden spoor. "Dat is waardevol bij incidenten en helpt bij het voorkomen van storingen." Het noemt de eerste resultaten veelbelovend en meldt dat spoorweginspectie in Frankrijk en België al met drones gebeurt. "Maar Nederlandse wet- en regelgeving is strenger dan de Europese en maakt het nog lastig om drones over lange afstanden te laten vliegen."

Denk je aan zelfdoding? Bel dan 24/7 gratis en anoniem 113 of chat op 113.nl. In België kun je terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via zelfmoord1813.be.

ProRail cameratoezicht spoor en stations, veiligheid - beeld ProRail
ProRail cameratoezicht spoor en stations, veiligheid - beeld ProRail

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

01-02-2026 • 10:25

63

Submitter: Nielssss

Reacties (63)

Sorteer op:

Weergave:

Ben blij dat ze dit eindelijk ook in Nederland gaan gebruiken, dit zal echt veel ellende voorkomen.


Ps, Tweakers plaatst onder het artikel een foto van 2 mensen die beelden in de gaten houden van camera's echter zijn dit overduidelijk niet beelden van het Nederlandse spoor, hoewel de tekst daaronder de indruk wekt dat dit wel zo is.
Zo mogen van mij heel Nederland vol hangen met camera's. Niets te verbergen.
Dat dacht ik ook altijd. Maar tegenwoordig denk ik wel tweemaal na doordat ik iets publiek doe of uit, wat iets zegt over mijn politieke voorkeuren. Voor je het weet mag je niet reizen naar Amerika of een ander land, omdat ze op sociale media hebben gezien dat je geen fan bent van een politicus. Privacy is toch echt wel belangrijk.
omdat ze op sociale media hebben gezien
Voor privacy zou ik social media gewoon in de ban doen.
Gewoon de apps verwijderen en een 2e e-mail adres gebruiken zodat het niet gekoppeld is aan jouw. En een reset doen 1 tot 3 weken voordat je naar de VS gaat.
Toeristen moeten bovendien de telefoonnummers en e-mailadressen opgeven die ze in de afgelopen vijf tot tien jaar gebruikt hebben, net als informatie over hun familieleden. Ook wordt gevraagd om selfies te uploaden. Dat moet zelfs na vertrek, om vast te stellen dat een reiziger de VS verlaten heeft.

https://nos.nl/artikel/2594047-vs-wil-inzage-in-sociale-media-van-buitenlandse-toeristen-ook-nederlanders

Het is een hele lijst, want ze willen bijvoorbeeld: de gegevens van je familie, dus namen, adressen en telefoonnummers. En ook alles wat je op je eigen social media hebt gepost in de afgelopen 5 jaar.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/douane-in-amerika-wil-straks-meer-gegevens-van-je-dit-zijn-de-gevolgen-162188

[Reactie gewijzigd door M3m3nt0m0r1 op 1 februari 2026 12:31]

Gaat een probleem worden om al die email adressen nog op de kunnen hoesten.

Maar goed, ik blijf er wel weg, geen probleem.
alsof ze in de VS geen directe lijn hebben die alles wat er op social media gepost wordt indexeert, analyseert en flagt. Waarom denk je dat ze op voorhand passagierslijsten willen hebben en deze 15 jaar of in sommige gevallen nog langerbewaren?

bron: Kort bericht voor reizen tussen de EU en de VS | Brussels Airlines
Je reageert op de verkeerde denk ik.
Ik kom net uit VS en niets van dit alles. Niet ervoor en niet erna. Vijf weken daar geweest als toerist. En vaststellen dat je de VS hebt verlaten doen ze gewoon aan de grens. Dit zijn echt broodjeaapverhalen.

Edit: Even de tekst bij je links goed lezen.

[Reactie gewijzigd door Aldy op 1 februari 2026 14:31]

Privacy en social media is hetzelfde als China en Taiwan.
Ieder persoon heeft wat te verbergen. Denk alleen maar aan je pincode en wachtwoorden.

Buiten het feit dat het niemand anders aangaat wat ik doe.

Kijk maar naar de USA waar ICE misbruik maakt van hun macht en gegevens gebruikt die zelfs de FBI niet zo maar mag gebruiken
Kijk maar naar de USA waar ICE misbruik maakt van hun macht
Daar is Trump het mee oneens. Oh wacht, die is net zo corrupt :+
Niets te verbergen
Oh ja? Waar woon je, wat is je pincode, je wachtwoord voor je email, wanneer heb je voor het laatst porno gekeken en naar wat voor, wat was de uitslag van je soa test, wat zijn de namen van je kinderen en waar gaan ze naar school, hoeveel geld heb je op je rekening, wat is je kluiscombi, waar heb je op gestemd (etc etc etc) en dan heb ik het nog niet eens gehad over de geheimen van andere waar je ook mee rond loopt.


Sorry hoor maar ‘ik heb niks te verbergen’ vind ik altijd wel zo’n ondoordachte en gevaarlijke uitspraak die leidt tot de uitholling van onze privacy. Want, zoals je boven wel kan lezen, hebben we allemaal wel wat te verbergen of dingen die we liever privé houden..

[Reactie gewijzigd door er0mess op 1 februari 2026 10:58]

Amen! ik deel je mening volledig...
Vliegtickets naar China zijn niet zo duur hoor fijne reis verder
Oke, dan heb je die info. Wat ga je er vervolgens mee doen? Wat mij betreft mag je alles weten hoor. Geen problemen mee. Zodra je er dingen mee doet die illegaal zijn moet je de consequenties ook accepteren.
Als je denkt dat die data geen waarde heeft vraag ik me af wat je op Tweakers doet
Onze overheid weet...... en zelfs waar ik op stem.
Oh, hoe weet de overheid dan waar jij op gestemd hebt? Ze weten van mij alleen of ik op het stembureau geweest ben, niet of ik blanco gestemd heb, ongeldig of op weke partij dan ook.
Uiteraard snap ik je dat dit niet door moet slaan (en wat is de grens dan) ...
"Niets te verbergen" is doorgeslagen; je zegt er effectief mee dat er geen grens hoeft te zijn. Dat is waarom anderen er zo fel op reageren.

Iedereen heeft dingen te verbergen. En de meeste zaken zijn OK om te verbergen.
Beginnen we met je slaapkamer.
Slaapkamer is niet zo spannend. (Hoe vaak, welk standje, whatever je wilt weten, dont care)

Wat ik juist niet prettig vind, dat men na kan gaan waar ik ga en sta. Ik ben graag vrij in mijn doen en laten.
Sorry als je ziet die AI cameras die in amerika opgehangen worden zijn al meerdere agenten opgepakt voor stalking via de cameras. En daarnaast dat ze daar alles geven aan pelaton.

Ook is gebleken dat veel van die cameras serious slecht beveiligt zijn dat ze redelijk makkelijk over te nemen zijn.
Haha, zin om een discussie op gang te brengen?
Niets irritanter dan dat een videodeurbel je 5 meter verderop filmt..
Hier in de buurt ook mensen die camera's rond de woning hebben. Een woning filmt mijn achtertuin gedeeltelijk. Een andere camera van een ander huis filmt de auto's op onze parkeerplaatsen. Dat laatste ben ik wel blij mee.
Ik zou zeggen... begin met je eigen huis.

het gaat er niet zo zeer om of je wel of niet iets te verbergen hebt, maar in hoeverre je wilt (of moet) toestaan dat alles wat je doet door een derde (politie, de AIVD, je buurman, AI of een of andere loslopende hacker in Frankrijk, danwel een staats-gerelateerde hacker uit Rusland) gezien en opgenomen kan worden.

Persoonlijk hecht ik best aan mijn privacy, en dat heeft niets te maken met of ik wel of niets te verbergen heb.
Dit is echt zo een ongelovelijk ondoordachte uitspraak.

Als je niets te verbergen hebt, dan is er ook geen reden om je constant te monitoren.
Dit is sarcasme, toch?
De foto is afkomstig uit een serie van ProRail zelf. Diverse media — waaronder Tweakers — hebben allemaal een andere foto uit de serie gekozen. Waarom zou ProRail verkeerde foto's verspreiden?
De foto is afkomstig uit een serie van ProRail zelf. Diverse media — waaronder Tweakers — hebben allemaal een andere foto uit de serie gekozen. Waarom zou ProRail verkeerde foto's verspreiden?
Dat kan wel zo zijn maar het artikel gaat over slimme camera's bij het spoor, de foto laat camera's zien van (wat het lijkt) het ProRail hoofdkantoor. Op geen enkele foto zie je iets wat met het spoor te maken heeft.
Ps, Tweakers plaatst onder het artikel een foto van 2 mensen die beelden in de gaten houden van camera's echter zijn dit overduidelijk niet beelden van het Nederlandse spoor, hoewel de tekst daaronder de indruk wekt dat dit wel zo is.
Komt gewoon uit het ProRail artikel. Lijken veel hekken die waarschijnlijk toegang geven tot spoor locaties.
https://www.prorail.nl/ve...me-cameras-rond-het-spoor
AuteurJaspB Nieuwsredacteur @mugenmarco1 februari 2026 11:07
Ah, scherp gezien: dat beeld (van een controlroom bij ProRail) past inderdaad niet goed bij het onderwerp van dit nieuwsartikel. Ik heb gelijk een andere foto erbij gezet.

Dank voor je oplettendheid!

Mvg,

Jasper
Je hebt helemaal gelijk, op de beelden zien we slechts een kantoor.
Waarom stel je eigenlijk 'eindelijk'? Want zowel het nieuws als je reactie tonen niet aan dat het nodig is. Het toont ook niet aan dat prorail hier werkelijk beter gaat controleren en handhaven.

Er hangen al jaren camera's op stations en langs het spoor. De reden dat prorail en ns daar nauwelijks iets merkbaar mee doen is niet omdat er een gebrek is aan ai.
weet iemand merk en model van die camera's? Komen ze uit CN?
Vrijwel zeker niet. Een paar jaar geleden heeft ProRail juist alle Chinese cameras van o.a. Huawei vervangen: nieuws: ProRail haalt Chinese camera's weg, terwijl NS juist nieuwe bestelt

Welk merk men nu gebruikt kan ik even niet vinden.
Bosch en Axis zie je veel hangen maar ze hebben ook nog een aantal Chinese camera's hangen.

De oudere Bosch camera's waren voorzien van huawei firmwares en die hangen er nog op veel plekken.

Het gevaar zit hem trouwens meer in de NVR's dan in de camera's zelf, de grotere bedrijven gebruiken allemaal VMS pakketten zoals een Genetec, Milestone, ACS enz. dus dat hele verhaal over ''Chinese'' cameras is een beetje bangmakerij.

Er is wel een hele grote markt van o.a. Hikvsion die voorzien zijn van andere firmwares, daar moet je ver van weg blijven, maar via de officielle kanalen zijn ze gewoon goed/veilig.

En dan is het ook nog eens zo dat het vaak op een gesloten netwerk draait.
Zal wel Axis zijn, die gebruiken ze nu ook op verschillende opstel terreinen.

Ze gooien het onder AI camera's, maar dat zou ik met een korreltje zout nemen.
Ik kan het mis hebben hoor maar de term ‘AI camera’ klopt dat wel? Het is toch de software die de beelden analyseert wat AI is en niet de camera zelf?
Die software draait meestal op de camera zelf, maar idd AI is meer een modern marketing naampje
Waarom moet zoiets in de camera gebeuren? Ik kan toch machinevision draaien op gelijk welke feed/afbeelding etc vanaf een centrale server?
Dat moet niet, maar dit soort camera's heeft vaak al een chip aan boord die goed gemoed is om object detection of gelijkaardige netwerken te draaien. Dan kan je hem naar beter gebruiken ipv extra servers te moeten kopen.
Camera zelf is niet AI inderdaad. Zonder software doet dat ding niks.
Ik denk dat ProRail veiligheid op en vooral langs het spoor als een heel breed begrip ziet m.b.t. veiligheid ook in relatie tot (toekomstige) geo politieke ontwikkelingen en incidenten in omliggende landen.

*Aangepast NS = ProRail

[Reactie gewijzigd door litebyte op 1 februari 2026 11:15]

Ik denk dat NS veiligheid op en vooral langs het spoor als een heel breed begrip ziet m.b.t. veiligheid ook in relatie tot (toekomstige) geo politieke ontwikkelingen en incidenten in omliggende landen.
NS heeft hier helemaal niets mee te maken. Dat is enkel een vervoerder, die doen helemaal niets met de infrastructuur en hebben daar ook niets over te zeggen.

Het spoor wordt beheerd door ProRail. Die zijn verantwoordelijk voor het spoor zelf maar ook zaken als wissels, seinen, overwegen, bovenleiding, de verkeersleiding en een groot deel van de stations.

ProRail is dus ook verantwoordelijk voor de veiligheid rondom deze infra en daar past de implementatie van deze smart cameras, drones etc dus prima bij.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 1 februari 2026 10:53]

Excuus bedoelde prorail ik pas het aan
Geen idee of die drones ook op een volgende manier kunnen ingezet worden?

Een drone vliegt een paar honder meter voor de trein uit en stuurt de beelden door naar de treinbestuurder zodat die kan zien wat er zich voor hem op het spoor bevindt en zonodig tijdig kan stoppen?

En met die beelden heeft men dan ook een recent beeld van hoe de sporen en omgeving erbij liggen zodat ook nodige herstellingen enz... tijdig uitgevoerd kunnen worden?

Dus elke rijdende trein wordt vergezeld van een drone.
Of minder dan een meter of 100 en dan hoor je dat zoemding ook niet vliegen.
Als de drone maar iets uit koers raakt (windvlaag) knalt ie op de voorruit van een tegemoetkomende trein of raakt verstrikt in een bovenleiding met alle gevolgen van dien.
Dan hoop dat er zo snel mogelijk toezicht is rondom station Gilze/Rijen. Daar zit volgens mij een organisatie in de buurt die mensen tot zelfmoord drijft. Want het komt daar wel heel veel voor dat verwarde mensen van het station worden gehaald door de politie, dan wel een poging wagen.
Mogelijk een medische opvang voor personen met mentale problematiek? Ook bij Arnhem (Wolfheze) is dergelijke opvang met een hoog percentage zelfdoding op het nabijgelegen spoor.
Heiloo bij Alkmaar aan het spoor is ook zo'n typische locatie.
Het zijn dus in de basis camera’s met ingebouwde persoon en voertuig detectie. Dat is op zich totaal niet spannend. Immers de huis tuin en keuken camera’s hebben dat tegenwoordig ook, inclusief logica om een persoon bijv te volgen over de verschillende camera’s.

Ben wel benieuwd of deze wat slimmer zijn. In het verleden met testen gingen camera’s ook personen herkennen als een trein stil stond: passagiers dus 😇

Eerder hingen er al veel nep camera’s op stations overigens voor het verminderen van zelfmoorden en auto’s die nog tussen de spoorbomen doorreden. Dat was ook al erg effectief.
Verkeerd reply

[Reactie gewijzigd door keejoz op 1 februari 2026 11:12]

Een bijvangst lijkt mij dat die camera's ook kentekenplaten kunnen lezen en boetes volgen.

Ik vraag mij af of de uitholling van de GGZ zorgt voor meer ongelukkigen die het leven niet meer zien zitten. Als ze dan ook niet meer voor de trein kunnen springen, wat gaan ze dan doen? Het lijkt mij zo'n waterbed effect.

Verder mag ik aannemen dat saboteurs en koperdieven niet herkenbaar in beeld gaan. Of een HiVis pak aantrekken alsof ze er werken.
In ieder geval blijft de conducteur van een trauma bespaart.

En misschien is dan die koperdief niet herkenbaar in beeld; ze weten wel dat hij er is en kunnen vooraf de politie bellen, zodat die niet met de koper wegloopt.
Ik vraag me oprecht af : Leuk zo'n AI camera, maar wat doet ie dan als er iemand het spoor op springt of loopt? Dan is he toch al te laat?
Zolang het maar geen camera's van Flock zijn...

YouTube: We Hacked Flock Safety Cameras in under 30 Seconds. 🫥
YouTube: This Flock Camera Leak is like Netflix For Stalkers

Hoe minder camera's er buiten hangen, hoe beter. Elk stuk software is te hacken, en als het op outdated Android draait nog meer, en als het "AI" heet, is het waarschijnlijk rushed to market oftewel nauwelijks af, slecht getest, beveiliging komt als laatste.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn