NS zet voorspellende AI in om effectiever te kunnen controleren op zwartrijders

De NS zet sinds kort machinelearning in om effectiever te kunnen controleren op zwartrijders. Het Nederlandse treinvervoersbedrijf laat AI diverse soorten gegevens analyseren om te voorspellen in welke treinen naar verwachting de meeste mensen zonder kaartje zitten.

Een woordvoerder van de NS zegt tegen Tweakers dat het bedrijf voorspellingsalgoritmes al langer inzet om te voorspellen hoe druk een trein is en of een trein op tijd aankomt. Sinds kort gebruikt de vervoersmaatschappij machinelearning ook om te voorspellen op welke trajecten de kans op zwartrijders het grootst is. Daarvoor schotelt de NS een AI-model verschillende soorten data voor, zoals over de reizigersaantallen, locatie en het aantal boetes dat in het verleden is uitgeschreven. Hoe dit precies in zijn werk gaat en welk machinelearningmodel wordt gebruikt, wil de woordvoerder niet zeggen.

De NS gebruikt dergelijke data al langer voor het inplannen van 'controleacties', zegt de woordvoerder. Als de NS bijvoorbeeld weet dat er op bepaalde tijdstippen of dagen relatief veel mensen zwartreizen op bepaalde trajecten of stations, worden daar tijdens zo'n actie veel boa's naartoe gestuurd die de gehele trein uitkammen. Het gebruik van machinelearningmodellen maakt dergelijke voorspellingen echter ook op 'treinniveau' mogelijk. Daarbij voorspelt AI per trein hoeveel mensen er waarschijnlijk zonder geldig vervoersbewijs in zitten, zodat boa's met controledienst beter kunnen bepalen welke treinen ze nemen.

De woordvoerder laat weten dat de controle op treinniveau met behulp van AI momenteel nog niet breed is uitgerold. 'Een aantal collega's' maakt nu gebruik van een app waarin deze informatie staat, maar het is de bedoeling dat dit najaar alle circa zevenhonderd buitengewone opsporingsambtenaren van de NS deze technologie gaan inzetten om effectiever te controleren op zwartrijders. Deze door AI ondersteunde controles zijn bedoeld als aanvulling op de reguliere controles van de conducteurs.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

01-10-2025 • 14:52

106

Submitter: FuzzyLogic66

Reacties (106)

Sorteer op:

Weergave:

Ook wel benieuwd in hoeverre hier ook "oneigenlijke klassewisselaars" tussen zitten. Blijft met altijd verbazen hoeveel mensen oneigenlijk in de eerste klas zitten.
Ik snap dat het niet de bedoeling is, maar het gebeurd ook vaak zat dat ik betaal voor een 2e klas ticket en gewoon een uur mag staan tussen coupes in. Ik krijg dan ook geen korting omdat ik teveel betaald heb voor een dienst die ik niet heb mogen ontvangen. In dat soort gevallen snap ik het prima dat er mensen "oneigenlijk" in de eerste klas zitten.

Als je het mij vraagt schrappen we dat hele systeem van 1e/2e klas.
De eerste klas is er nog omdat er +- 100 (of meer) grote organisaties 1e klas ov kaarten geven voor het hele bedraf. Echter een groot gedeelte reist bijna nooit met de trein of helemaal niet waardoor de NS veel gratis (extra) geld krijgt die ze niet konden krijgen als alles 2e klas zou zijn. De vraag is of met afschaffen van de 1e klas de treinkaartjes duurder moeten worden omdat ze minder gratis geld krijgen van de 1e klas abonnementen of dat er juist meer mensen met de trein gaan omdat de 2e klas ervaring beter wordt omdat er veel meer capaciteit bij komt, vooral buiten de spits om wat toch 20-22 uur per dag is.
Mensen gaan eerder met de trein (of ov) als:

- Goedkoper dan met de auto (uiteraard inclusief parkeren, per rit/retour, niet lange termijn kosten)

- Sneller dan met een auto (grootste probleem buiten de Randstad)

- Net zo betrouwbaar als de auto
Vergeet niet: comfortabeler dan de auto. Mijn auto heeft geen toilet aan boord en de politie schijnt er moeite mee te hebben als ik een boek lees tijdens het rijden.

Auto rijden in Nederland is geen leuke bezigheid.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 1 oktober 2025 17:29]

Ik zit toch echt een stuk comfortabeler in de auto dan in de trein. De stoel zit veel fijner, ik kan zelf de temperatuur regelen en ik kan zelf bepalen wat ik luister en op welk volume. Dan heb ik het nog niet eens gehad over dat ik in de auto zonder medepassagiers reis, want die zorgen in de trein voor een hoop ongemakken.

[Reactie gewijzigd door Dj-sannieboy op 1 oktober 2025 20:05]

Nadeel van trein/ov:

- Als je pech heb "lange" wachttijden. (sommige dagen mocht ik een half uur wachten op de trein omdat school net uit ging op een moment dat ik de trein net niet kon halen).

- Spullen meenemen kan minder handig zijn.

- Het stopt niet precies in de straat waar je moet zijn dus is niet altijd handig.

- Geen gegarandeerde zit plek (vooral in de spits) of zelfs druk.

Ik voorzie dus veel mensen de auto niet inruilen voor de trein. Zelfs niet als het zo goed zou zijn als in jouw reactie.
Het doel is natuurlijk ook niet om iedereen in het OV te krijgen, want dat is onhaalbaar en onwenselijk. Als we het OV aantrekkelijker maken op juist de drukke trajecten, ontlast dat de wegen en hebben we een win/win. Mensen waarbij het OV onpraktisch kunnen gebruik maken van rustigere wegen en degenen die anders altijd in de file staan hebben een betrouwbaarder vervoersmiddel.
Volledig eens, belachelijk hoe groot de delen van de trein zijn waar niemand in zit terwijl de rest moet staan. En dat vaak op trajecten waar dit al jaren het geval is.
De enigste reden dat ik nog met de trein ga is 1e klas reizen. Daar is het prima te doen om te combineren met werken.

De drukte en lawaai van 2e klas reizen icm werken is voor mij echt niet te doen.
Los daarvan, dat komt niet altijd doordat er niemand in zit (want op de route Arnhem - Amsterdam/Schiphol is ook de 1ste klas regelmatig vol) is ook het gedrag van medereizigers vaak net wat ...aangenamer (zeker ook in relatie tot lawaai zoals je aangeeft, maar ook andere dingen.)
Je betaalt echter niet voor een zitplaats, maar voor de reis. Nergens wordt jouw een zitplaats beloofd. Door eersteklas te reizen vergroot je wel je kans dat je kan zitten (wat zeker voor minder mobiele mensen van pas kan komen).
Ja, het is een ‘vervoersbewijs’, niet een ‘plaatsbewijs’. Maar als dat zo is, dan zou je dus verwachten dat het ook niet uitmaakt of je in 1e of 2e klas gaat zitten. Je betaald toch voor het vervoer en niet de plaats?

NS zou hier moeten kiezen: of het is een plaatsbewijs, dus gegarandeerd een zitplek in de klasse die je kocht. Niet meer kaartjes verkopen dan er stoelen zijn en ieder kaartje een specifieke stoel toegewezen, of het is een vervoersbewijs en dan gaat het er alleen om dat je van A naar B gebracht wordt en niet of en waar je zit.
Wat een onzin. Als het je niet uitmaakt betaal je 2e klasse. En als je graag in de 1e klasse wilt zitten (of staan) betaal je wat meer. Is geen verplichting en aan iedereen de vrije keuze om hier meer geld voor over te hebben. Is toch alleen maar mooi extra inkomsten voor de NS.

Net als in een vliegtuig betaal je ook meer voor business class of een plus klasse. In beide gevallen wordt je van A naar B vervoert alleen wat luxer.
In een vliegtuig heb je echter wel altijd een 'plaats' toegewezen gekregen. Dat zouden treinen ook moeten beginnen doen, zodat ze weten hoeveel treinen ze moeten inleggen. De TGV (eerste klas tenminste) deed dat voor een tijdje. Maar ze blijven ze maar volstampen zodat mensen zelfs in eerste klasse moeten gaan staan voor plaats te hebben.

Daarnaast zijn vliegtuigen voor langere afstanden zowel sneller als goedkoper dan de trein vandaag zit je al voor 130 euro van Amsterdam naar Barcelona in 2-3 uur tov 20 uur voor 317 euro. De auto is meestal goedkoper en sneller voor korte ritjes (tot 200km).

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 1 oktober 2025 20:17]

Een ticket geeft je geen recht op een zitplek, maar geeft je recht om te reizen met de trein. Een eerste klas ticket geeft je het recht om je in de eerste klas te bevinden, maar ook dit ticket geeft je geen recht op een zitplek.
Dat heb ik inderdaad vorige week aan den lijve ondervonden. Om lekker te kunnen werken een 1e klas kaartje gekocht. Maar dat werd dus een heel dure staanplaats. Helaas is in de spits op de drukkere trajecten ook de 1e klas te vol om rustig te kunnen werken.

Van mij mogen ze naast 1e en 2e klas een business class introduceren met gegarandeerde zitplaats (net als bij de internationale trein een plek vooraf reserveren). Kopje koffie er gratis bij en ik ga weer met plezer met de trein in tegenstelling tot het veevervoer wat het tegenwoordig is.
De 1e klas schrappen zou een maatregel zijn die een behoorlijk aantal reizigers de trein uit zou jagen en dan toch een auto zou gaan pakken. Veelal zijn dit mensen die via de werkgever 1e klas kunnen reizen als alternatief voor een leaseauto. Of juist mensen die prima een auto kunnen betalen, maar eigenlijk net zo lief met de trein reizen maar dus wel bereid zijn om wat extra te betalen voor extra comfort en veel hogere kansen op een zitplaats.

Daarnaast levert het de NS ook veel geld op, aangezien eersteklas kaartjes echt een stuk duurder zijn, terwijl het relatief weinig plek inneemt in de trein.
Ik rij regelmatig eerste klas als ik met de sprinter ga (daar kan je je laptop nauwelijk openklappen in de 2de) en als ik weet dat druk trahect is. Voor mij is het simpele rekensom tussen kosten, wat ik zelf per uur kosten en waarde van vrije tijd (aangezien ik dan tijdens reis werk)
De eerste klas in de trein zorgt voor klassenongelijkheid en daar willen we nou juist vanaf in onze inclusieve samenleving.
Als je het mij vraagt houden we juist 1e klas! Ik reis 1 a 2x per week enkele reis van 2u met de NS, 1e klas.

Laptop open in de stiltecoupe en heb de ruimte om gewoon mijn werk te kunnen doen. Veel rustiger en stuk ruimer in de 1e klas coupe.

Als 1e klas er niet meer zou zijn ga ik niet meer met de trein, in de 2e klas is het gewoon te krap voor een reis van 2u.
Omdat de 1e klasse er nog is is het (te) vaak heel druk in de 2e klasse 22uur per dag. Enkel tijdens de ochtend- en avondspits zit de 1e klasse vol.
Sommige trajecten krijgen niet veel wagons, dus soms zul je wel moeten staan met een volle 1e klas coupe. Het gaat echt niet het probleem oplossen. Mocht je er zelf altijd last van hebben, kun je uiteraard ook gewoon 1e klas reizen. De meeste lijkt het niet echt te boeien om even een half uur of een uur te staan, tenslotte hebben de meeste mensen al zo'n 8 uur gezeten op hun kantoorstoel.
De meeste lijkt het niet echt te boeien om even een half uur of een uur te staan,
Dat zijn nu precies de reizigers waar de NS op hoopt. 'Van het type' ach zeur niet zo, je hebt toch de hele dag gezeten. Prima dat soort gedachtes, als het veredelde veevervoer van de NS ook maximaal de helft kost.

De meeste boeit het absoluut wel, maar ze hebben het maar (dagelijks) te verduren om wat voor reden dan ook. en als je toch al de hele week moet staan ga je het wel normaal vinden, wat eigenlijk nog het meest trieste is.
Maar en ik citeer:
Het hebben van een vervoerbewijs geeft je geen garantie of recht op een zitplaats.
Bron

Dus je hebt niet te veel betaald want je gaat van a naar b en daar heb je voor betaald ;)
Ze moeten het inderdaad zo maken dat als er geen plek is in de 2e klas een 2e klas kaartje volstaat mits je je plek afstaat aan een 1e klas ticket indien nodig. Of gewoon meer / grotere treinen. Heb al lang niet meer met de trein gereist maar heb vaak meegemaakt dat we met z'n alle in de eerste klas stonden gepropt of dat ik wel paste maar mijn tas niet. Als mensen mogen zitten scheelt dat al, al doen ze het in die extreme drukte toch wel want de conducteur past ook niet.
idd. Nog alleen stilte en niet stilte coupe's, de rest is niet nodig. Eerste klas is vaak ook maar amper gevuld. Toen ik nog afhankelijk was van het OV in mijn studenten tijd mocht ik wel vaak gebruik maken van de eerste klas (op aanwijzing van de conducteur)
In de bus heb je ook geen stiltecoupe, maar daar is het over het algemeen gewoon rustig/stil. We kunnen ook gewoon met z'n allen afspreken om ook rustig/stil in de trein te zitten (en om ook geen rottigheid uit te halen op andere semi-openbare plekken). Als 99% van de welwillende mensen dat doet, durven de "hufters" zich ook niet meer zo te laten horen (want uiteindelijk zijn dat vaak ook maar zielige mensjes die vatbaar zijn voor groepsdruk). Kost de NS en de samenleving geen cent en maakt het voor iedereen een stuk fijner leven.
Met je treinkaartje mag je mee, maar zitten is een luxe, geen recht.
Klasse systeem vind ik zelf sws iets van vroeger.

Ik snap wel dat je meer betaald je meer mag verwachten. Maar pak dan je zelfrijdende prive coupe maar. (over 10 jaar of iets kan dat pas iknow)
Benieuwd hoe ze dat bij vliegen gaan oplossen tussen business en economy.
Dat is dan ook de reden dat het ticket al jaren geen 'plaatsbewijs' meer heet maar 'vervoersbewijs'.
Zitten is ook nogal overrated in een tijdperk dat veel mensen al de hele dag op hun reet zitten.
Unpopular opinion: tussen coupes staan is ook gewoon tweede klas. Je doet alsof je recht hebt op een stoel maar dat heb je niet.
Totaal achterhaald model, die 1e en 2e klasse.

Is beter in Noorwegen geregeld, daar is een luxere coupé waar een stoel gereserveerd kán zijn, maar je mag er gewoon zitten met een normaal kaartje zolang dat niet het geval is.
Een treinticket geeft niet zozeer het recht op een zitplaats, alleen het recht om mee te mogen in de trein. Hoe stom dat ook is, zou het met dat in het achterhoofd vreemd zijn om kortingen uit te delen als je moet staan.
Je betaald voor het vervoer, niet voor een zitplaats dus zolang jij van A naar B komt krijg je waar je voor betaald hebt....
Welke dienst heb je niet ontvangen dan? Wat je afneemt is een vervoersbewijs en dat is waar je recht op hebt, vervoer. Recht op een zitplaats, mocht je dat bedoelen, heb je dus niet.
Dat is natuurlijk ook maar de vraag of dat oneigenlijk is. Ik weet niet meer zeker hoe het nu ziet, maar ik had vroeger een OV-kaart waar op stond "dit vervoersbewijs geeft u recht op een zitplek 2e klas". Soms waren er daar geen zitplekken meer, en volgens dat vervoersbewijs had ik toen nog steeds recht op een zitplek.

Daarnaast gaat het niet alleen om recht, maar ook om praktische zaken. In sommige treinen is er helemaal geen plek in de 2e klas meer. Je kunt dan kiezen tussen staan in de 1e klas of niet thuiskomen.

Van mij mogen ze de 1e klas schrappen. Het mag zogenaamd dan wel commericieël aantrekkelijk zijn om een 1e klas te hebben, maar de NS is geen echt commericieël bedrijf, het is eerder een verkapt staatsbedrijf. Dat privatiseren heeft nooit gewerkt, er is praktisch geen concurrentie. De vermeende concurrentie van de NS rijdt andere routes, dat is dus eigenlijk helemaal geen concurrentie. Daarnaast heeft de NS, nadat het verkocht is, staatssteun ontvangen. Je merkt ook dat ze boetes mogen uitdelen. De voorwaarden zijn onduidelijk, zeker voor de sporadische treinreiziger. Bij de automaat wordt je een kaartje met korting aangeboden, maar er blijkt op moment van aanschaf niet dat je dat kaartje aan erg specifieke voorwaarden is verbonden (je moet een kortingsabbonement hebben en niet in de spits rijden of iets dergelijks). Tsja, het is natuurlijk makkelijker om boetes uit te delen dan om toe te geven dat je uitleg beter moet.

Gebruik mijn korte betoog nou niet om die arme conducteurs te pesten. Is er iets dan iets mis met een staatsbedrijf?Ik heb er ook geen probleem mee dat de NS een staatsbedrijf is, maar ik heb er wel een probleem mee dat het een verkapt staatsbedrijf is. Draai het dan ook zo. De NS is er voor algemeen belang.

Goed, als er een specialist is die goede argumenten heeft en kan aantonen dat Nederland er baat bij heeft dat de NS commercieël is, dan wil ik daar alsnog wel even naar luisteren.
Laatste tijd zie ik gelukkig vrij vaak dat mensen die met een tweede klas kaartje in de eerste klasse zitten gelijk een boete krijgen in plaats van een waarschuwing, erger me er altijd aan als iemand dan alleen weggestuurd wordt, dan kan je het gewoon altijd proberen.
Als ik niet kan zitten in de 2de klas ga ik zitten in de eerste klas. en alle conducteuren geven me groot gelijk.
mijn AI zegt me, dat er meer zwartrijders zijn in de randstad dan in de rest van het land.

Maar serieus, waar is de NS mee bezig ? Want AI inzetten om te achterhalen waar de meeste zwartrijders zijn, is m.i. toch symptoom bestrijding ! Terwijl de onderliggende oorzaak, het gebrek aan conducteurs/controleurs niet veranderd.
AI is ( in dit geval ) dus een lapje voor het bloeden, gelijk greenwashing maar dan net iets anders. Waarbij het bedrijf bewust niet de oorzaak aanpakt, maar net doet alsof het actief het probleem aanpakt met een methode/mechaniek dat nu zeer actueel is. Waarbij het resultaat, dus hoeveel zwartrijders door AI meer worden aangehouden dan bij een controle zonder AI, waarschijnlijk niet te achterhalen is ( maar ook dát zal de NS niet interesseren ).

Tja ... sinds de privatisering van de NS ( en het spoor ), is het een neergaande spiraal. Waarbij de NS steeds maar duurder wordt, terwijl de service, de punctualiteit en de regelmaat steeds meer steken laat vallen.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 1 oktober 2025 15:51]

De onderliggende oorzaak is individualisering en verhuftering.
De onderliggende oorzaak is individualisering en verhuftering.
Inderdaad ook dat.

Maar in deze steeds asocialer wordende gemeenschap, werkt het steeds meer wegbezuinigen van ieder controle mechanisme natuurlijk 100% averechts.

Ik wil beslist ook geen politie staat, want dat is 100% de andere kant van waar we nu staan. Maar in ons land komen steeds meer mensen die, of ( van huis uit / oorsprong ) minder regels/wetten gewend zijn en/of mensen die zich steeds minder houden aan de regels/wetten. Dat zo de algemene gemeenschap steeds asocialer wordt, dat weten we allemaal en toch bezuinigen we alle daarop controlerende organisaties/diensten weg.

Natuurlijk, iedereen dient zich aan de regels/wet te houden, maar als er ( geheel ) geen controle is, zullen de asocialen daar misbruik van maken en zal de gemeenschap zo langzamerhand de regels/wetten steeds verder uithollen. Wat zonder enige controle/correctie duidelijk gebeurt.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 1 oktober 2025 16:07]

Ik hoop dat je het niet zo bedoelt, maar je berichtje klinkt wel erg als een dogwhistle.

Wat ik je wel met zekerheid kan zeggen is dat iedere generatie altijd zegt dat "Het de verkeerde kant op gaat met hoe associaal mensen zijn". Dit is zo'n bekend concept dat er meerdere publicaties over in Nature zijn verschenen. Hieruit blijkt dan ook dat mensen dit slechts denken, maar dat dit domweg niet waar is.

Er zijn best wat goede writeups te vinden. Een voorbeeldje van een goed artikel wat best diep hier op in gaat kan je hier vinden: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wordt-de-samenleving-asocialer-of-denken-mensen-dat-nu-eenmaal-altijd~b3baed39/
Heb een paar jaar veel gereisd met NS (250km woon-werk-woon) mijn ervaring is dat conducteurs potentiële hufters niet aanspreken. Alleen een zwart rij team van 2-3 conducteurs doet een 100% controle, conducteurs van zo'n team hebben meestal ook een forser postuur dan de doorsnee conducteur.
Oh, dat ontken ik ook niet. Ik trek in twijfel dat het iets te maken heeft met dat de samenleving meer associaler word (wat iedere generatie altijd zegt).

Ik zou ook wel oppassen om een paar opgesnoven gasten aan te spreken op dat ze geen kaartje hebben.
In welk opzicht is er dan door de NS bezuinigd op controlerend personeel? Volgens mij is er juist meer controlerend personeel.
De onderliggende oorzaak daarvan is centralisatie (overheid zorgt voor je/voed je op, niet of nauwelijks je familie, vrienden of gemeenschap) en gebrek aan moraliteit, meestal door het ontkennen van het bestaan van objectieve goed en kwaad.
Het lijkt me heel lastig te beargumenteren dat de oorzaak van zwartrijden het lage aantal conducteurs is.

Pakkans speelt waarschijnlijk wel mee aangezien veel mensen gewoon een financiële overweging maken. En als dit doet wat ze hopen dan groeit zo de pakkans zonder meer mensen te hoeven huren. Gezien de positie van de NS is t erg wenselijk om goed te letten op de uitgaven aangezien ze geen structurele subsidies krijgen en sinds corona verlies draaien
Klinkt als een enorme inflatie van de term "AI".
Machine learning is toch gewoon onderdeel van het AI-spectrum?

Dit is tenminste nog redelijk duidelijk. Ik zag gisteren een advertentie voor een stofzuiger van Samsung met 'AI' (lees: zuigkracht wordt automatisch aangepast om batterij te besparen). Je kunt ervan uitgaan dat er van machine learning geen sprake is in die stofzuiger. Waarschijnlijk gewoon "als weinig stof gedetecteerd, dan minder kracht." Vroeger heette dat gewoon een algoritme :+

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 1 oktober 2025 15:09]

''Het Nederlandse treinvervoersbedrijf laat AI diverse soorten gegevens analyseren om te voorspellen in welke treinen naar verwachting de meeste mensen zonder kaartje zitten.''

Het is wel duidelijk dat ''AI'' echt het nieuwe buzz-woord is zeg. Dit is toch vrij simpel gewoon uit je hoofd te doen? Lijnen die langs stations komen zonder poortjes, korte afstanden, noem maar op. Daar AI voor nodig hebben...
Dit werd vroeger ook met de hand gedaan. Maar op een gegeven moment heb je gewoon te veel variabelen. Dat is punt dat het niet meer simpel wordt om met de hand te doen. En dan kan je beslissen om het simpel te houden en geen neurale netwerken gebruiken, maar dan laat je waarschijnlijk steken liggen vandaar de overgang naar neurale netwerken.
Dit heeft niet perse met poortjes te maken. Ik ben zelf ook wel eens strak achter mijn medereiziger aan gelopen door de poortjes omdat mijn bankpas niet wilde uitklokken (lees poort openen) Dit ging vrij soepel en niemand die hier vragen over had.
Korte afstanden zijn niet perse meer zwartrijders. Vaker zijn het de (over)volle treinen dat er meer risico wordt genomen om te zwartrijden.
Niet dat ik zwartrijden promoot tho!
De NS zet sinds kort machinelearning in om effectiever te kunnen controleren op zwartrijders. Het Nederlandse treinvervoersbedrijf laat AI diverse soorten gegevens analyseren om te voorspellen in welke treinen naar verwachting de meeste mensen zonder kaartje zitten.

Heb je geen AI voor nodig, is puur en zuiver hetzelfde als de ‘contolle button’ van de Politie Amsterdam.

De tram in Amsterdam die van CS naar Amstelveen ging, langs museumplein, door oud zuid, dat was (is?) heel lang een oude tram waar je overal in kon, zonder kaartje. Want er zaten geen poortjes of conducteur. Ook nauwelijks controle.

Waarom? Omdat de GVB ook wel weet als je diezelfde tram door Amsterdam West (17?) of Zuid-Oost laat rijden een giga deel niet gaat betalen. Dit weten we allemaal, gaan we allemaal zeggen “oh dat kan je niet zeggen!” Gewoon normale logica. De NS weet ook allang en exact waar de meeste zwartrijders zijn. Echter is iedereen altijd des doods voor vooroordelen. Heeft niks met kleuren/geaardheid/afkomst te maken, maar met pure en zuivere data. Klaar. Niks meer niks minder.

Maargoed, wikkel het hele dingetje maar lekker in een AI jasje, zodat zo veel mogelijk z’n tere vingertjes er maar niet aan brand. Want stel je voor.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 1 oktober 2025 15:11]

Als ze zwart rijders willen pakken moeten ze personeel bij de poortjes neer zetten, zat zwart rijders die poortjes open trappen en niet wachten om achter iemand aan te lopen. Kunnen ze gelijk degene eruit pikken die achter iemand aanlopen die wel legaal reizen en uitchecken.
In breda staat er echt iets als 10 man gele hesjes naast de poortjes. Ze doen t zeker
Dit soort dingen gaan vaak fout.

Het probleem is dat AI modellen last hebben van garbage in, garbage out, en de data wordt nog altijd gegenereerd door mensen. Iedereen weet dat de conducteur soms direct hard oordeelt, en soms je nog even laat uitstappen om in te checken. Dit doen ze op basis van hoe de situatie voor ze aanvoelt, maar dit gaan we nu in een computer invoeren dit er uit gaat pikken en versterkt. En omdat mensen mensen zijn zijn deze effecten soms heel onwenselijk.

Een bekend voorbeeld met AI is dat politie vaker controleert en strenger oordeelt in buurten met veel minderheden, waardoor het voor het AI model lijkt alsof daar veel meer misdaad voorkomt. De AI raadt vervolgens meer controle aan in de minderheidsbuurten, wat men staaft in hun vooroordelen, waardoor de dataset alleen maar schever wordt. Dit soort systemen gaan erg vaak de mist in omdat blijkt dat er context is waar de computer geen weet van heeft, en mensen die vervolgens vertrouwen dat de computer het wel zal weten in een soort feedback loop terecht komen waar dit oneigenlijke effect alleen maar wordt versterkt.
Een bekend voorbeeld met AI is dat politie vaker controleert en strenger oordeelt in buurten met veel minderheden, waardoor het voor het AI model lijkt alsof daar veel meer misdaad voorkomt. De AI raadt vervolgens meer controle aan in de minderheidsbuurten, wat men staaft in hun vooroordelen, waardoor de dataset alleen maar schever wordt.
Dit is een misvatting: de dataset wordt alleen maar schever als de geprofileerde groep duurzaam overtredingen blijft begaan. Als politie op basis van profiel gaat controleren dan vangen zij steeds minder daders door het corrigerende effect (hogere pakkans) van de controles. De dataset normaliseert zich dan naar het gemiddelde of slaat zelfs door naar ondervertegenwoordiging (men wordt braver dan braaf door hoge pakkans). Als daarentegen de geprofileerde groep keer op keer de fout in gaat dan blijft de profileringsspiraal in stand, maar dan kunnen met recht stellen dat ze hardleers zijn. De beste manier om niet geprofileerd te worden is om geen overtredingen te begaan.
Leuke theorie, maar dat is in de praktijk niet hoe het uitpakt. Je gaat er van uit dat de politie iedereen gelijk behandelt, en niet harder hand gaat haven juist omdat ze denken dat het een criminele buurt betreft. Mensen worden opgepakt of harder aangepakt voor dingen die anders door de vingers zouden worden gezien, en de spiraal zet zich in.
De beste manier om niet geprofileerd te worden is om geen overtredingen te begaan.
Dit is, met de beste wil van de wereld, wel heel erg naief. Op het moment hebben ze het over de terreur veroorzaakt door transgender mensen in Amerika zonder noemenswaardige data daar voor. Zodra het leeft in de hoofden van mensen door vooroordelen begint de profiling. Die profiling leidt tot extra aandacht wat leidt tot extra arrestaties (terecht of niet) wat leidt tot rechtvaardiging van de profiling, als je niet heel erg uitkijkt.
Als ze iemand een dagje bij de poortjes op Utrecht Centraal zetten, en vooral de ondergrondse naar de fietsenstalling, hebben ze het quotum zo binnen. Opentrappen, noodknop, meeglippen, gebeurt aan de lopende band. En vreemd genoeg zijn ze eerder lichtgetintrijders dan zwartrijders.
Hoe dit precies in zijn werk gaat en welk machinelearningmodel wordt gebruikt, wil de woordvoerder niet zeggen.
Zou wel goed zijn als men openheid geeft hierover om tot bepaalde sturing / conclusies te komen die in een openbare dienst worden gebruikt. Het risico op bias / discriminatie is m.i. erg groot hier, dus beter om van tevoren meer openheid te gaan geven.
Ik word elke dag gecontroleerd op zowel de heen- als terugweg (EHV-UT). En eigenlijk heeft de conducteur altijd wel prijs.

Offtopic:
Het zou fijn zijn als ze een AI-model maken waarmee ze de vertraging voorspellen zoals ze dat doen bij Schiphol-turnaround. Zodat ik beter mijn busaansluiting kan plannen -,-"
Ik word vrijwel nooit gecontroleerd in de ochtend(spits) en zeker niet in de avondspits.

Het is bijzonder als ik wel gecontroleerd word en zelfs een terugkeren gesprekonderwerp ("Ben je/ik ben gecontroleerd?") met mijn vrouw.
Misschien kan NS ook eens machine learning gaan inzetten op een punt waar het de reiziger ten goede komt; informatievoorziening en/of slimme(re) alternatieven bij vertraging of uitval lijkt mij wel aardig.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn