Clair Obscur: Expedition 33 is met negen prijzen grote winnaar van Game Awards

Clair Obscur: Expedition 33 heeft de Game of the Year Award gewonnen tijdens The Game Awards. Die vonden donderdagnacht plaats. De game van de Franse studio Sandfall sleepte veel meer prijzen in de wacht. Het spel ontving ook prijzen voor onder andere het beste verhaal en de beste regie.

Tijdens The Game Awards, die donderdagnacht in de VS werden uitgereikt, won Clair Obscur in 9 van de 24 categorieën. Daaronder viel ook de belangrijkste prijs, de Game of the Year-award. Expedition 33 won verder prijzen voor de beste onafhankelijke game en voor beste indiegamedebuut. Daarnaast won stemacteur Jennifer English de prijs voor 'best performance' voor haar rol als Maelle en kreeg componist Lorien Testard de award voor de beste muziek in de game.

Het is niet verrassend dat uitgerekend Clair Obscur de game won. De game van de Franse studio Sandfall Interactive kwam dit jaar uit het niets op en bleek een grote hit te zijn. Tweakers was ook enthousiast in een review. Dat de game zou winnen was ook niet verrassend, omdat hij ook al een recordaantal van twaalf nominaties binnensleepte bij de grootste gameprijsuitreiking van het jaar.

Hollow Knight: Silksong moest het bij de awards doen met slechts één prijs. Van die indiegame was ook de verwachting dat hij veel prijzen in de wacht zou slepen, maar uiteindelijk won hij alleen de award voor beste actionadventuregame.

Opvallend is ook de publieksprijs. De Player's Choice-award, die alleen stemmen van het publiek bevat en niet van de jury, ging naar Wuthering Waves, een openwereld-rpg die ook voor Android en iOS is. De verwachting was dat ook die award naar ofwel Clair Obscur of Silksong zou gaan. Wat dan weer helemaal niet verrassend is, is dat GTA VI de prijs behaalde voor meest verwachte game.

Categorie Winnaar
Game of the Year Clair Obscur: Expedition 33
Beste gameregie Clair Obscur: Expedition 33
Beste verhaal Clair Obscur: Expedition 33
Beste art direction Clair Obscur: Expedition 33
Beste muziek Lorien Testard (Clair Obscur: Expedition 33)
Beste audio Battlefield 6
Beste stemacteur Jennifer English (Maelle in Clair Obscur: Expedition 33)
Beste toegankelijkheid DOOM: The Dark Ages
Impactvolste game South of Midnight
Beste ongoing game No Man's Sky
Beste communityondersteuning Baldur's Gate 3
Beste onafhankelijke game Clair Obscur: Expedition 33
Best indiegamedebuut Clair Obscur: Expedition 33
Beste mobiele game Umamusume: Pretty Derby
Beste VR/AR The Midnight Walk
Beste actiegame Hades II
Beste actionadventuregame Hollow Knight: Silksong
Beste rpg Clair Obscur: Expedition 33
Beste gevechten Fatal Fury: City of the Wolves
Beste familiegame Donkey Kong Bananza
Beste sim/strategie Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles
Beste sport/racegame Mario Kart World
Beste multiplayer ARC Raiders
Beste vertaling naar tv The Last of Us seizoen 2
Meest verwachte game Grand Theft Auto VI
Beste contentmaker Moistcr1tikal
Beste e-sportsgame Counter-Strike 2
Beste e-sportatleet Jeong Ji-Hoon (Chovy)
Beste e-sportteam Team Vitality
Player's Voice Wuthering Waves

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

12-12-2025 • 07:52

94

Reacties (94)

Sorteer op:

Weergave:

Wat mij betreft de absolute winnaar van 2025. Proficiat voor het hele team! Een spel waar mensen het minstens de komende 10 jaar nog over hebben, denk ik zo.
Dat de game zou winnen, was ook niet verrassend omdat ook al een recordaantal van twaalf nominaties binnensleepte bij de grootste gameprijsuitreiking van het jaar.
Leuk feitje: 3 van deze 12 nominaties zijn binnen dezelfde categorie (best performance), en binnen iedere categorie kan natuurlijk maar één persoon/spel winnen. Als je puur kijkt naar categorieën, dan heeft Clair Obscur 9 van de 10 awards gewonnen waarvoor het was genomineerd.

Zoals game director Guillaume Broche aangaf tijdens de GOTY-speech is de aangekondigde gratis update nu beschikbaar voor het spel. Nieuwe omgeving, enemies, outfits, muziek, etc. Tof!

Edit: inmiddels heeft Tweakers het uitkomen van de update ook gedeeld in een nieuw artikel.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 12 december 2025 11:23]

is het waarom om dit te halen? ik speel alleen in de avond wanneer mijn dochtertje van 3 in bed ligt.
ik denk dat je waard bedoelde?

Jazeker. Ik zit in hetzelfde schuitje. Het heeft wat meer 'ps2 / ps3'-era achtige opzet. Dus geen megagrote openwereld met 2349328092 sidequests / dingen-om-af-te-vinken; maar een wat meer korter-maar-krachtige experience. Dat wil niet zeggen dat er niets te doen is overigens.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @theduke198912 december 2025 11:44
Zeker, ook makkelijk behapbare secties dus kort spelen lukt prima. Source: speelde het toen m'n zoontje van 2 in bed lag :p
Zeker de moeite waard en goed behapbaar als je jezelf kan inhouden om niet door te spelen.

De game is trouwens op dit moment zelfs in de aanbieding op Steam

[Reactie gewijzigd door DLSS op 12 december 2025 12:51]

Heel eerlijk, ik snap niet dat Clair Obscur zo vaak in dit lijstje voorkomt, zo goed is/was het niet (persoonlijke mening)
Vreemd op zijn minst ja. Persoonlijk vindt ik de karakters onuitstaanbaar, inclusief stemmen.
En of het een indie game is zullen de meningen ook over verschillen.
Heb je de game in het frans of in het engels gespeeld? Ik vond de stemmen perfect in het frans.
Oke, ja ik spreek geen Frans dus heb 'm in het Engels proberen te spelen.
De definitie van Indie is een game/film/muziek dat door de maker zelf wordt gepubliceerd, zonder uitgever.

Het heeft vaak de connotatie dat het kleinschalig is omdat een game maken zonder uitgever vaak betekent dat er een kleiner budget is.

Volgens de officiële definitie is Star Citizen ook een Indie game. Ook al heeft het een budget van bijna een miljard dollar ;)
Mjah, ik vraag me af of er nog echt veel indies volledig self-published zijn; die definitie is wat betreft gaming misschien niet helemaal juist meer. Het betekent nu meer simpelweg 'kleinschalig' en/of met relatief weinig middelen/kapitaal gemaakt.

Dat gezegd hebbende heeft Sandfall (en andere studios) wel een aandeel in Kepler gezien dat het model is wat Kepler voert.
Je kunt je ook afvragen of het wel echt "self-published" is als ze het via Steam, Epic of GoG verkopen, mijns insziens zijn dat ook een soort uitgevers omdat ze helpen met de verkoop en distributie van games. Natuurlijk gaat er met die platformen wel veel meer omzet naar de makers van games, itt traditionele uitgevers die het merendeel van de omzet afsnoepen.
Karakters onuitstaanbaar? Ik besef heel goed dat meningen uiterst persoonlijk zijn, maar over een parel van een verhaal/game als dit kan ik met de beste wil van de wereld niet begrijpen hoe je de karakters onuitstaanbaar kan vinden...
Ik sluit me hier volledig bij aan. Ondanks dat het natuurlijk allemaal subjectief is.. Maar heb het vanaf moment 1 niet gesnapt dat de game zo gehyped werd. Leuke game, maar persoonlijk vond ik bijvoorbeeld Death Stranding 2 vele malen beter en vermakelijker. Dat deze niet eens in de lijst voorkomt voor tenminste bijvoorbeeld 'muziek' categorie, zegt mij genoeg... Ik merkte dat er vooral op de social media mensen elkaar constant aan het ophypen waren om op E33 te stemmen. Het kreeg een soort sneeuwbal effect, wat ook wel elk jaar gebeurt natuurlijk met andere games. Snap daarnaast ook de hele 'indie' sticker niet helemaal op de game. Tuurlijk kan het theoretisch als 'indie ' bestempelt worden. Maar voor mij is de term 'indie' door de jaren heen echt wel wat veranderd. Dit is gewoon een grote productie. Zonde voor de in mijn ogen 'echte' indie devs als grote games als E33 jaarlijks winnen..
Ik merkte dat er vooral op de social media mensen elkaar constant aan het ophypen waren om op E33 te stemmen. Het kreeg een soort sneeuwbal effect, wat ook wel elk jaar gebeurt natuurlijk met andere games.
Ik snap je punt absoluut, maar het grote publiek heeft beperkte invloed op de resultaten, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Het zijn ruim honderd media outlets en critics (IGN, Eurogamer, VG247, enzovoort) die zowel nominaties als winnaars bepalen. De invloed van het grote publiek op de winnaars is slechts 10%.

https://thegameawards.com/faq
How are Winners Selected?

Winners are determined by a blended vote between the voting jury (90%) and public fan voting (10%). Fans can vote for their favorite games on TheGameAwards.com.
De uitzondering is de Player's Choice-award, waar het publiek voor 100% bepaalt (dit jaar kreeg Wuthering Waves de meeste stemmen). De spelersaantallen van dit soort mobile/gacha games zijn véél groter dan traditionele spellen zoals Expedition 33, dus kun je ook meer stemmen verwachten. Vooral als diezelfde mobile spelen bepaalde in-game rewards beloven als ze winnen en mensen aansporen om te stemmen...

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 12 december 2025 10:29]

Ik snap dat uiteindelijk de media outlets en critics bepalen. Echter als je in den duur overal leest dat E33 moet winnen, zouden deze media dan echt tegen de stroom in gaan? Ik betwijfel het.. Media als IGN hebben al vaak te maken met bakken kritiek om reviews en scores. Zij zouden nooit riskeren dat ze nog meer kijkers/lezers verliezen. Go with the flow..
Death Stranding 2 geraakte ik dan weer niet verder dan de eerste paar uren. E33 had ik niet door dat er plots al vijf uur voorbij waren.
Ik deel deze mening helaas, had er veel van verwacht dankzij het internet maar ik raak maar niet door de prologue heen.

Dan heb ik weer 80 uur plezier aan Avowed gehad waar vele andere alleen maar gal van opspuwen. Zoveel mensen zoveel wensen blijkt wel weer.
Het spel is absoluut niet mijn favoriete genre, ik vind de art style niet aantrekkelijk, en heb me door de eerste paar uur van het spel moeten worstelen met het idee van "wanneer begint het goed te worden?".

Heb het spel uiteindelijk uitgespeeld, en inderdaad, het is misschien wel het beste spel dat ik de laatste 10 jaar gespeeld heb. Het verhaal is zó ongelofelijk pakkend, de karakters, de muziek, en het einde: een absoluut meesterwerk.


Edit: heb Avowed trouwens ook uitgespeeld en dat was een heel leuke rpg!

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 12 december 2025 10:29]

Hmm mijn to-do list op de Xbox is sinds OuterWorlds 2 en Avowed weer voldaan voor dit jaar en heb nog twee maanden game-pass over..

Ik zal het volgende week nog eenmaal proberen of ik door die prologue heen kom, althans, voorbij de Mime kom daar liep ik meteen op stuk.
Outer Worlds 2 is de volgende op mijn todo lijst :)


Focus je op het verhaal, de dialogen, en ik geloof dat ik de makkelijkste difficulty optie heb genomen (dat geeft iets meer tijdsruimte om de counter attacks uit te voeren, het spel is bij momenten al moeilijk genoeg). Het prachtige einde zal je beloning zijn :)
Die Mime kan je ook gewoon links laten liggen als dat het probleem is. Ik had die niet eens gezien in de prologue
Dat is ook mijn persoonlijke mening. Veel mensen vergelijken het met Final Fantasy en ik vind die games helemaal niets. Zal voor mij de reden zijn dat ik niet van deze game heb kunnen genieten. Maar objectief proberend te kijken zijn er ook vele andere games uitgekomen die zeer goed ontvangen zijn, waaronder Kingdom Come Deliverance 2 bijvoorbeeld.
Ik dacht er net zo over, het zal zeker een goed spel zijn (dit is inmiddels wel bewezen) maar het was voor mij echt oersaai en niet mijn spel. Smaken verschillen en dat is prima. Ik ga weer lekker knallen in mijn GOTY BF6! O-)
Ja zo zijn er waarschijnlijk tig games die ooit gewonnen hebben, die andere persoonlijk ook helemaal niks vonden. Dat maakt het nog geen slechte game, maar was/is gewoon geen game voor jouw.
En ik snap niet waarom GTA het grootste spel aller tijden is en dat straks de gaming wereld weer even stil staat als deel 6 uitkomt. Dus ja....
Het spel is een meesterwerk getuige de zeer goede scores op Metacritic.

Niet iedereen vindt het even leuk maar dat dit spel zo veel awards gewonnen heeft is niet vreemd.
En terecht!

Ik kan zo een aantal games op noemen die niet alleen goed zijn, maar jaren later nog met je mee draagt.

Clair Obscur kan zo in het rijtje toegevoegd worden en past zelfs in mijn Top 3 beste games.

Voor iedereen die twijfelt: De game is in de aanbieding op Steam en voor 40 euro echt een must play!
en heeft nu ook FSR4 support! Patch is vandaag uitgekomen.
Via Playsum (ook een officiële shop) met kortingscode (zie GG Deals) zelfs 29.88 euro.
Kingdom Come: Deliverance 2 helemaal niets gewonnen is wel een tikkeltje rough zeg. Verder gewoon uitstekende winnaar. En lekker dat Arc Raiders beste multiplayer pakt O+
Eens, KCD2 verdiend meer liefde. Wat een game was dat!
Helemaal mee eens. KCD2 is mijn GOTY en had echt wel wat erkenning verdiend.
Ik vind het triest voor de echte indiedebuutgames en echte onafhankelijk games dat expeditie 33 daarin genomineerd was, want de game is dat namelijk niet .
Waarom niet? "Indie" betekent voor een game studio onafhankelijk dus creatieve controle en vrije keuze van een publisher. Dat zegt niets over budget, kwaliteit, engine, team grootte of aantal verkopen.
Je zou nog kunnen stellen dat deze game niet indie 'voelt' tussen de rest van de indie titels, maar zo lang er geen strakke definitie is heeft niemand gelijk en ben je het hooguit oneens met de definitie die de game awards hanteert.
Je zegt nou in dezelfde reactie dat het nou eenmaal dit betekent en vervolgens dat er geen strakke definitie is... Dat geldt dan toch ook voor jou? Jouw interpretatie is een mogelijke ja maar zeker niet de enige. Er zijn volgens mij ook aardig wat mensen die vinden dat de indie categorie beperkt zou moeten worden tot een bepaald budget of een bepaalde scope van de game. Volgens jouw definitie als Valve Half-life 3 uitbrengt is dat ook een indie en dat is toch vreemd.
Volgens jouw definitie als Valve Half-life 3 uitbrengt is dat ook een indie en dat is toch vreemd.
Dat is niet vreemd als je mijn definitie aanhoudt.
Veel mensen zijn 'indie' gaan associeren met solo developers of heel kleine teams. Het wringt duidelijk een beetje wanneer je bedrijven met een miljoenenbudget naast de kleintjes zet, maar als je naam zo ongeveer alleen maar 'onafhankelijk' (van publisher) betekent is het niet zo vreemd dat je heel diverse clubs op een hoop gooit.
Ook binnen de volgens jouw definitie indie titels zijn er grote verschillen. Hades 2 had een budget van geschat 20-30 miljoen en wordt door de meeste mensen als indie geclassificeerd.
Betreft het maken van een aparte categorie hiervoor bij bijvoorbeeld awards enzo ging het natuurlijk wel degelijk om het budget. Tevens is de uitleg van puur het woord niet altijd genoeg, vandaar dat er ook discussie over is. Vaak bevat de interpretatie en dus ook verwachting (of andersom) ook het punt dat het om een klein team en/of budget gaat voor de gemaakte game.
De definitie van indie is best duidelijk: Onafhankelijk, zonder inmenging van een uitgever.

Sandlot heeft de handen ineen geslagen met uitgever Kepler Interactive.
https://www.polygon.com/c...-game-awards-nominations/
Yes, Sandfall Interactive, the developer behind Expedition 33, is an independent studio, which might be enough to signify its standout debut as an “indie” game. On the other hand, Sandfall partnered with Kepler Interactive to publish the game, and through that partnership was able to drum up a budget that allowed it to cast Hollywood stars (Charlie Cox as Gustave, Andy Serkis as Renoir) and place it in a major publisher showcase. (I don’t think Daredevil could get cast in an obvious indie like Consume Me.)
Maar goed, er wordt dus ook meteen een counter point uitgebracht:
One could argue that partnering with a publisher is the opposite of being independent, though in reality it’s highly common for independent studios to partner with a publisher to help bring their games to market and promote them after the fact. Raw Fury, the publisher of Blue Prince, specializes in it, for example. Even 2024’s GOTY contender Balatro from solo developer LocalThunk — an indie if I’ve ever seen one — had a publisher in Playstack, which has published games like Mortal Shell and The Case of the Golden Idle.
Er is dus echter wel een wezenlijk verschil tussen CO:E33 en Baldur's Gate 3, aangezien Larian wel de game volledig in eigen beheer uitbracht, en dus een indie volgens het boekje is.

Het probleem met een externe uitgever is dat, hoe je het ook wendt of keert, zodra het om de knikkers gaat, er altijd belangen van een tweede partij mee gaan spelen. Er is immers een financiële afhankelijkheid, ergo, geen volledige onafhankelijkheid.

Misschien tijd voor een splitsing van de categoriën? Beste independently developed game, en beste self-published game? De laatste kan in de prijzen vallen voor de eerste, maar de eerste is niet automatisch deel van de laatste.
Larian maakte een game van een bestaande IP welke niet van hun zelf was. Nu weet ik dat WoTC geen game uitgever is, maar zonder inmenging van buitenaf is het toch zeker niet.
Tevens is de betekenis meer dan enkel het woord zelf uitleggen en vertalen. Anders heeft de differentiatie ook geen zin meer wat game awards met hun eigen afbakening nu uitstekend toont. De algehele goty en indie goty zijn dezelfde titel en de indie categorie was er nou juist bij gezet om games die anders kansloos zouden zijn ook een moment in het spotlight te geven.
Zo kijk ik er eigenlijk ook naar.
Mocht Elon Musk besluiten een gamestudio op te richten en er een paar miljard tegenaan te gooien met 10.000 man personeel, puur "omdat het kan" zou het volgens de huidige regels ook een indie developer zijn. Want er zit geen uitgever achter die de regels bepaald.....

Nu heb ik de game niet gespeeld, dus ik ga mijn mening zeker niet geven over de game zelf.
Maar ik vind de term indie developer persoonlijk ook te vaag beschreven. Volgens de huidige regels zou ik zeggen: "gefeliciteerd".
Maar de organisatie zou best voor toekomstige regels de definities wat strakker kunnen zetten over wat er onder "indie" te verstaan valt. Misschien dat er een aparte categorie zou kunnen komen voor "beste game met een budget tot $......"

Uiteindelijk blijft uiteraard wel gewoon "zoveel mensen, zoveel wensen" iedereen kijkt hier gewoon anders tegenaan. Want de onafhankelijkheid in hun keuzes van deze studio valt verder niet te betwijfelen.
Als een game tientallen miljoenen budget heeft dan ben je gewoon afhankelijk van aandeelhouders, wie dat ook zijn. Als er zoveel geld in omgaat raak je een zekere mate creatieve vrijheid kwijt.

Eerst was je indie als je geen uitgever had. Toen kwamen de “indie uitgevers” en werd het gewoon net zo commercieel als de rest van de gameindustrie. En nu is iedere game “indie” die niet door EA of Ubisoft gemaakt is.

Ofwel, de term is heeft door de jaren heen alle betekenis verloren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 december 2025 17:02]

Als een game tientallen miljoenen budget heeft dan ben je gewoon afhankelijk van aandeelhouders, wie dat ook zijn. Als er zoveel geld in omgaat raak je een zekere mate creatieve vrijheid kwijt.
Daarbij ga je voorbij aan 'employee owned' bedrijven waar de mensen die het financiële risico dragen ook de mensen zijn die de creatieve input leveren. En ook aandeelhouders kunnen vertrouwen hebben in bepaalde creatieve mensen.
Ofwel, de term is heeft door de jaren heen alle betekenis verloren.
Tsja, we weten kennelijk allemaal heel goed wat 'niet indie' games zijn, wat suggereert dat de rest indie is...
En toch heeft een AAA game een indie award gewonnen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 december 2025 14:54]

Als een redelijke ervaren gamer met mijn 37 jaar die van jongs af aan een zwak had voor turn based (J)RPGs, vond ik het jammer te zien de laatste jaren dat vooral het turn based element steeds meer leek te verdwijnen in deze spellen.

En toen was daar ineens CO:E33. Totaal overrompeld door dit kunstwerk, want alles klopte gewoon en het bewijs dat turn based nog steeds gewoon kan in dit gaming tijdperk (Persona reeks bewijst het al langer). Het verhaal is magnifiek, de wereld is zeer goed uitgedacht, muziek is prachtig en het battle systeem werkt uitstekend voor een turn based game. Zelfs 10 minuten in het spel betrapte ik mezelf al een beetje op waterige ogen voor sommige characters, en dat zegt genoeg.

Debuut game van een studio met pakweg 30 medewerkers. Hopelijk zetten ze hun passie en creativiteit de komende jaren voort.
Oh ik zat volop te janken bij de proloog... Ik ben er net pas mee begonnen, gisteravond act 1 afgerond, maar wat een geweldige game. En die opening, de enige andere game die dat voor elkaar kreeg om gelijk zoveel indruk te maken was the last of us (die later voor mij helaas tegen viel want ik vind de gameplay ondermaats), en Fallout 3 in iets mindere mate (daar was het puur het moment dat je voor het eerst uit de vault komt).
Ik ben jaloers op je, ik ben al klaar. En dan te bedenken dat ze dit met een budget van +- 10miljoen euro gelukt is, ongekend! Ik ben van mening dat de turn based gameplay een nieuwe opleving heeft gekregen met deze game en de combinatie lineair open world is i.m.o. de meest gangbare voor de casual spelers die af en toe een uurtje willen progressen.
Dat Arc raiders niet genomineerd was voor Best audio is een schande, velen malen beter dan BF6 op dat gebied! Als je ook ziet hoe ze dat opgenomen hebben en hoe het reageert in de wereld met weerkaatsing en afstand en hoe het reageert op omgeving en materiaal etc. Beste geluid ooit.


YouTube: ARC Raiders - Behind the Scenes Footage

[Reactie gewijzigd door Bulls op 12 december 2025 08:29]

Helemaal mee eens. Bij ARC Raiders is het geluid letterlijk angstaanjagend soms en ook de richting waar geluid vandaan komt klopt gewoon altijd. Het geluid van het weer en de ARC's is gewoon het beste wat ik ooit heb gehoord, met headset.

[Reactie gewijzigd door XC9 op 12 december 2025 09:22]

Het klinkt echt super, knallen in de verte, de doffe dreun indoor. Muffled Voetstappen en stemmen boven je in hetzelfde gebouw. En als je langs een muur of een ander object loopt hoor je je eigen stappen weerkaatsen. De echo klopt gewoon met alles. Ik zou haast zeggen ze hebben “sound wave tracing” uitgevonden.
Klinkt heel nice wat jullie beschrijven! Ik heb het zelf niet gespeeld, maar zou het dan misschien komen door de player base? Qua, speelt een gemiddeld arc raider ook battlefield of andersom? Ik kende arc raiders niet los van de naam, wellicht is dan de decennia lange achterban van battlefield misschien de doorslag geweest met een sentiment van "dit is het enige wat ik ken dus ik stem hierop".
Deze technologie is niet nieuw, er zijn al meerdere games die het zo hebben aangepakt (1 voorbeeld, Gears of War 4 2016). Daarmee zeg ik zeker niet dat het geluid van ARC slecht of gemiddeld is. Het is echt super!

Maar als ik objectief luister en even mijn teleurstelling voor BF6 wegcijfer snap ik wel waarom BF6 heeft gewonnen. Zowel BF6 als ARC hebben echt fenomenale prestaties verricht op dit gebied, komt BF6 echt met alles tegelijkertijd, bombastisch en puur tegelijkertijd. De wapens, explosies, langsvliegende raketten, noem maar op.

Sidenote: BF6 stelt mij in het algemeen teleur omdat ik de pacing van BF4 lekkerder vindt. BF6 is niet slecht maar het voelt een beetje gemiddeld voor mij persoonlijk.
Het geluid in bf6 is niet slecht, bijvoorbeeld de over vliegende straaljagers klinken erg goed, op een goede surround set ook echt boven langs. Maar de wapens klinken wat lafjes, meer als airsoft of klappertjes pistolen.

Verder zijn er veel geluidsbugs, een irritante digitale piep om de haverklap alsof ergens een storing zit in het afspelen van de vele geluiden tegelijk. Soms hoor je tanks niet eens rijden, motor geluid valt dan weg. En het maakt niet uit of ik het op de ps5 of de pc speel, beide systemen hebben zelfde problemen.

tijdens de beta en release vond ik BF6 echt super klinken, maar na Arc raiders terug gaan voelt gewoon als een dikke stap terug. De spatial audio is gewoon serieus teleurstellend op de pc. Terwijl In Arc Raiders het veel beter klinkt.
Bij nader inzien moet ik je wel gelijk geven
Volledig eens met wat je zegt! Ik heb zowel BF6 als ARC Raiders gespeeld en het geluid van BF6 is goed, maar het geluid van ARC Raiders is toch wel next level.
Dat Kingdom Come niks gewonnen heeft is echt bizar, een van de beste/mooiste games ooit gemaakt.
Als je hoort hoe de jury bij de game awards te werkt gaat dan is het gewoon dat de meeste polulaire game wint. En dan is het wel logish dat E33 zoveel awards heeft gekregen. KCD2 is gewoon een meer niche game en het kan best wel zijn dat sommige juryleden het spel niet eens gespeelt hebben.
Ik heb het enkel in youtube trailers gezien, ik ben afgehaakt bij rdr omdat ik het paardrijden echt niet te doen saai vond elke keer en ik was bang dat KCD2 dit grotendeels als content heeft? Dit soort comments als die van jou maken met toch heel erg aan het twijfelen om het toch te proberen, heb je misschien een goede video van iets wat echt typerend is voor deze game? Wat maakt deze game het beste ooit gemaakt voor jou (in videovorm)?
Ik kan helaas niets vertellen om je te overtuigen. Maar als je twijfelt, wacht totdat het op een subscription-serivce komt of wacht op een goede aanbieding. Het is minder erg om het te proberen voor 20 euro dan dat je de volle mep ervoor betaald. Of probeer eerst deel 1 en koop die tijdens een sale. Volgens mij zie ik hem soms heel erg goedkoop voorbij komen.

Maar van wat ik heb begrepen is 2 wel iets makkelijker op te pakken voor mensen die hardcore rpg's wat minder gewend zijn, terwijl het ook nog genoeg doet om hardcore rpg fans tevreden te houden.
Ik denk dat deze video wel een aardig beeld geeft (even globaal doorheen geklikt). Overigens is paardrijden niet altijd verplicht, je kan als je in een locatie geweest bent fast travelen.
Dat verbaasde mij ook wel. KCD2 is niet echt mijn game, medieval is in games niet echt mijn genre ook al vind ik films, series en boeken altijd wel interessant. En ook al ben ik echt fan van CO:E33 vind ik objectief gezien dat KCD2 wel "Best RPG" had moeten winnen dit jaar.

Ik heb sowieso enorm veel respect voor studios zoals Warhorse dat ze een game maken waarvan zij denken dat het goed is. Als je bent zoals mij dan heb je gewoon pech, de game is niet voor mij gemaakt. Maar daardoor is het nog beter voor de mensen die zulke games wel goed vinden. Ik ben juist blij dat er nog studios zijn die niet de core van een game aanpassen puur om het aantrekkelijker te maken voor meer mensen. Ze deden precies wat mensen gaaf vinden aan deel 1 en bouwen hierop door.

Ik dwaal af, ze hadden beste rpg moeten winnen omdat de rpg-elementen in deze game één van de diepste zijn die dit jaar zijn uitgekomen.
Ik heb sowieso enorm veel respect voor studios zoals Warhorse dat ze een game maken waarvan zij denken dat het goed is. Als je bent zoals mij dan heb je gewoon pech, de game is niet voor mij gemaakt. Maar daardoor is het nog beter voor de mensen die zulke games wel goed vinden. Ik ben juist blij dat er nog studios zijn die niet de core van een game aanpassen puur om het aantrekkelijker te maken voor meer mensen. Ze deden precies wat mensen gaaf vinden aan deel 1 en bouwen hierop door
zo voel ik me er ook over vond KDC1 niks (teveel realisme voor mij en met mijn handicap vind ik de combat echt zwaar bagger) maar van ales wat ik gezien heb toffe game en deel 2 doet er nog een schepje bovenop

[Reactie gewijzigd door atthias op 12 december 2025 11:35]

Vooral verbazingwekkend dat No Man's Sky nog steeds prijzen in de wacht sleept!
beste ongoing game..... het is zeker een toppertje, speel het regelmatig nog :)
Dit is een overwinning voor de game kunst! Het laat zien dat passie betere kwaliteit oplevert dan 13 in een dozijn games. Je merkt gewoon aan alles dat de ontwikkelaars veel plezier hebben gehad in het maken van de game en echt iets neerzette voor de fans, niet voor de microtransactie-graaiende aandeelhouders. Hulde!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn