Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP geeft laptops volgend jaar minder werkgeheugen vanwege prijsstijgingen

HP voorziet laptops komend jaar van minder ram vanwege prijsstijgingen voor geheugenchips. Het bedrijf heeft nu nog wat voorraden beschikbaar, maar vanaf mei drukken de hogere geheugenprijzen de marges van de pc‑verkoop. Sommige laptops worden duurder.

Ceo Enrique Lores van HP waarschuwt dat dit zijn bedrijf uiteindelijk dwingt tot maatregelen. Hij noemde in een videovergadering over de financiële resultaten de mogelijkheid dat laptops minder geheugen krijgen, maar ook dat sommige modellen duurder worden. De prijzen voor DDR5-geheugenmodules zijn de afgelopen weken zo'n 200 procent gestegen, schrijft de Britse editie van PC Magazine.

Deze prijsstijgingen raken HP en klanten van het bedrijf niet meteen; ceo Lores zegt dat de leverancier een voorraad geheugenchips heeft. Daarmee kan het bedrijf de 'tegenwind' van duurdere geheugenchips beperken 'in de eerste helft van ons boekjaar'. Het nieuwe boekjaar van HP is nu net begonnen. Vanaf mei tasten de hogere prijzen voor geheugenchips de marges van HP's pc-verkoop aan. Dan zal de leverancier maatregelen moeten nemen, aldus Lores, zoals sommige laptops uitrusten met minder geheugen en andere laptops voorzien van hogere prijzen. Dit zal verschillen per land, per laptopreeks en per model.

HP wil vanwege de prijsstijgingen voor geheugenchips ook overschakelen op goedkopere leveranciers, geeft de ceo aan. Het is niet duidelijk of hij daarmee alleen producenten van geheugenchips bedoelt of ook fabrikanten die andere laptopcomponenten en materialen leveren. Verder noemt Lores de door AI aangedreven bedrijfstransformatie, die hij nu versnelt doorvoert. Daarbij schrapt het bedrijf tussen de vierduizend en zesduizend banen, meldt The Register. Dit moet een besparing van 1 miljard dollar opleveren.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

27-11-2025 • 11:00

75

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Dat is toch belachelijk. Wat heb je aan 8GB werkgeheugen anno 2026....
Niets, maar de upgrade naar 16 of 32GB blijft gewoon mogelijk maar is een upgrade. Dat voorkomt dat het basismodel veel in prijs moet stijgen, waardoor ze op papier interessant blijven.

Dit heeft niets te maken met 't geheugen, maar vooral met marketing. Als HP dit niet doet en Dell wel, dan is Dell op papier ineens veel goedkoper

En dat is dan het verschil tussen wel of geen orders voor laptops met 16GB geheugen upgrade.
Ik koop mijn laptops eigenlijk altijd met de minimale specs qua SSD + Ram, omdat de 'upgrade' prijzen bij Dell/HP/Lenovo/(en helemaal Apple) absurd zijn.

Vervolgens upgrade / vervanging voor ssd+ram kopen via de pricewatch, en voor de helft van de upgradeprijs (of minder) de zelfde upgrades kopen. (En de originele ssd als 'spare' houden voor als de laptop ooit terug naar de leverancier moet voor onderhoud/reparaties)
Helaas met de prijs van RAM op dit moment gaat dit nu ook niet... Het wordt maar even zien hoeveel RAM-upgrades straks gaan kosten bij HP en andere laptopmakers
Voor zover je het geheugen zelf nog kan upgraden....
Opletten met veel laptops tegenwoordig (zeker de kleinere ultrabooks, maar ze durven het ook al met de grotere) dat je RAM geheugen niet vast gesoldeerd zit op het mainboard, met wat geluk is er dan nog een slot voor extra, maar zelfs dat is soms al ver te zoeken !!
Ik heb anderhalf jaar geleden voor het laatst een laptop gekocht bij Lenovo, maar daar waren de prijzen voor een grotere SSD of wat meer RAM alleszins redelijk, zeker niet de moeite om op te besparen en dan tijd te moeten investeren om bij te plaatsen. Misschien dat je een paar tientjes kon besparen, maar meer echt niet. Heb ook bij Dell en HP gekeken maar daar vond ik die prijzen ook niet echt hoog. Is dat in zo'n korte tijd zo sterk veranderd?

Bij Apple heb je helemaal gelijk, alleen valt daar al jaren niets meer zelf aan te passen aan de configuratie nadat je de laptop gekocht hebt.
Als het basismodel dezelfde prijs behoud maar je geheugen halveert, dan is dat ook gewoon een prijsstijging, maar nu heb je er gewoon een dark pattern op toegepast.
Je kunt niet meer upgraden, memory is tegenwoordig vastgesoldeerd.

Het is ook voor een reden gedaan, maar ook om kosten te besparen.
Dit heeft niets te maken met 't geheugen, maar vooral met marketing. Als HP dit niet doet en Dell wel, dan is Dell op papier ineens veel goedkoper.
Dat geldt toch voor heel de markt, en ook voor andere markten, zoals telefoons, auto's, etc.? Je hebt altijd merken die meer voor een lager bedrag bieden.
Afhankelijk van het doel van je computer natuurlijk, als je alleen een beetje internet is dat wel voldoende. Maar om mee te werken is het inderdaad veel te weinig, ik heb zelfs soms tekort met 64GB ram in mijn werkstation.
"Werken" is voor iedereen ook anders natuurlijk.

Een gemiddelde kantoor-PC waar wat Office, on-prem (SAP R/3 e.d.) en cloud-apps op worden gebruikt, heeft ook wel genoeg aan 8 GB.
Nee. Wij verkopen alles al met 16GB en daar gaan we binnenkort overheen. Helaas hebben ze ook 24GB modules, waar ik graag ze zou verkopen met 32GB. Maar 16GB is voor zakelijk kantoorpersoneel niet snel meer voldoende, danwel hebben ze er baat bij om meer dan 16GB te kunnen cachen.
Hoe is 16GB voor "zakelijk kantoor personeel" niet voldoende dan? Ik vraag me een beetje af wat dit voor een bijzondere subgroep is.

Waar ik werk (10000~ mensen) heeft de basis desktop 16GB RAM (en een 13400) en dat is echt voor 95% voldoende. Van de overige 5% heeft 90%~ genoeg aan de "plus" pc, met een iets dikkere CPU en meer opslag, maar nog steeds die 16GB RAM. Dit zijn mensen die van excel tot aan microscopie doen met als afwisseling wat R studio/graphpad/ImageJ. Ik kan gewoon 90% van mijn data analyse doen op een i5 met 16GB RAM... Welk standaard kantoor personeel heeft zulke zware hardware nodig dan? Klinkt meer als een vrij bijzondere/niet standaard groep.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 27 november 2025 11:39]

Nou, ik zeg dus... binnenkort (2026) gaan we daar overheen.
Je geeft geen enkel antwoord op mijn vraag. Welk (jouw woorden) "zakelijk kantoorpersoneel" heeft zo veel RAM nodig dan. Want gemiddeld "zakelijk kantoorpersoneel" kan met een aardappel waar windows 11 een beetje ok op draait uit de voeten. Dan is het niet echt gemiddeld "zakelijk kantoorpersoneel". Wat is de use case.

Ik weet dat we als tweakers graag een dikke bak hebben, dat heb ik zelf ook.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 27 november 2025 11:42]

Oh, we verkopen al >2 jaar geen machines (laptops voornamelijk) meer met 8GB. Dat is allemaal 16GB en dat draait gewoon een stuk soepeler. Meer cachen, soepelere ervaring. Dat geld dus voor alle zakelijke gebruikers waar wij aan verkopen. Dus van elke receptie werkplek, tot standaard kantoor plek, tot een wat zwaardere gebruiker.

De CAD werkplekken bij bepaalde klanten zitten al effe op 64GB en soms 128GB. De oudere machines zijn daar ook allemaal bij naar 32GB (DDR4) (die vraag kwam onlangs vanuit de klant zelf, dus het was niet dat wij dat per sé pushen).

[Reactie gewijzigd door Shaggy_NL op 27 november 2025 11:44]

Hij zegt zelf een verkoper te zijn... zegt genoeg dus :p
CAD gebruikers? Mensen die veel met foto of video bewerking doen. Mensen die simulaties draaien. Om maar even een greep te doen uit het personeel hier. Allemaal 64 tot 128GB RAM. Basic users is het prima om 16GB te hebben maar dat is echt niet overal het grootste deel van de personeel.
Sorry, maar wat een onzin. Kantoor-personeel draait een browser en een Teams-applicatie en Outlook. Daar heb je aan 8 Gb. genoeg, laat staan 16 Gb .

Geen idee wie "wij" is in jouw zin, maar voor normale kantoor-toepassingen is 8 Gb. genoeg, 16 Gb. is al overkill.

Als ik nu even kijk: Ik heb nu een 3D-slicer lopen, SIP/voice-client, een browser, eigen meet-applicatie, mail-client, mainframe-access en zit op 55% memory-use van 16 Gb.
Met 8GB draait Win11 al lang niet meer lekker.
Ik heb hier een beetje Excel, PPT, een browser en Outlook open, en zit aan de 65% memory usage op een 16GB laptop. Geen idee waar het vandaan komt, wanneer zelfs de grootste applicatie nog geen GB in beslag neemt, maar ik vermoed dat allerhande veiligheidsprocessen zo ook hun tol eisen.

Met 8GB denk ik dat je wel heel snel tegen je limieten aan zult lopen, tenzij je zaken virtueel draait. In jouw geval heb je dus ook reeds aan 8GB niet voldoende. En als onderneming is het goedkoper standaard 16GB te leveren, zelfs als dat 200EUR meer kost, dan dat je per collega een inschatting moet maken of 8GB wel of niet afdoende is, om het over extra werk maar niet te hebben, mocht achteraf blijken dat 8GB niet genoeg was.
Heb hier een werklaptop met 16GB. Beetje Teams call, outlook en een internetbrowser en dat ding begint al te miepen hoor.

Denk dat 8GB haast niet werkbaar is
Hier een Dell Latitude van het werk waarvan het geheugen is opgewaardeerd van 8 naar 16 GB, de laptop bleef anders heel de tijd swappen op de ssd wat hem een pak trager maakte.
Dat vraag ik me toch wel af, of dat 8GB voldoende is. Als ik kijk naar mijn zakelijke laptop waar ik ook geen zware applicaties op draai, gebruik ik met gemak meer dan 12GB. 4GB is het minimale dat W11 bijvoorbeeld nodig heeft, en is 16GB RAM aanbevolen. Met 8GB RAM zou je dus 4GB aan ruimte overhouden, daar ben je zo doorheen.
Naar onze metingen (MSP) al een tijdje niet meer voldoende, alleen een gemiddelde kantoormedewerker snapt/herkent niet dat er dan een swap file wordt gebruikt.
Nou, als je ziet hoeveel resources iets op het oog simpels als Microsoft Teams gebruikt, dan zit je ook daarmee, wat office applicaties en browser tabbladen in no-time over 8GB hoor.

Ben zelf toch van mening dat 16GB eigenlijk wel het minimum is voor nieuwe laptops, ook voor simpel kantoor gebruik. 8GB is nu al een probleem en ook zakelijk moet zo'n ding toch wel 3-5 jaar bruikbaar blijven. Privé doe je er meestal nog langer mee.

En ja, ook ik ben ooit begonnen met 256MB of 512MB ofzo en vindt het absurd hoe niet efficiënt sommige simpele software tegenwoordig is. Het feit dat Whatsapp als het actief gebruik meer dan 1GB geheugen nodig heeft laat toch wel zien dat we ergens compleet de verkeerde kant op aan het gaan zijn.

[Reactie gewijzigd door !mark op 27 november 2025 11:40]

Dat is allang niet meer het geval. Een of meerdere tabs in je Chrome browser, zorgen dat je al 4GB gebruikt. Dan heb je nog personeel dat misschien moet werken met Photoshop en andere stuff, en dan nog Windows 11 dat enorm veel memory leaks heeft.

Nee, 8GB is niet voldoende. Net zoals upload snelheden van 40Mbits niet voldoende meer zijn tegenwoordig voor kantoor werk.
Nee, 8 is te weinig. Niet dat iedereen 32 of 64 nodig heeft.
Ik zit momenteel achter een bedrijfscomputer met 8GB 12th gen core 5. Ding voelt door het gebrek aan ram trager aan dan mijn PC thuis wat nog I5-6600 met 16GB is.

Ik gebruik bijna geen bijzondere software voornamelijk Office voelt heel traag aan, zeker Onenote/Teams laden heel langzaam.

Echter ik gebruik ook Siemens TIA software niet voorruit te branden op dit ding.

8GB is mijn optiek dus veel te weinig veel mensen gebruiken Teams niet te doen met 8GB.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 27 november 2025 11:53]

Nee zeker niet. Er draait allerlei anti-malware software, vpn spul, Z-scaler, en niet te vergeten Teams. Gewoon de werklaptop opstarten, Teams + Outlook en een webbrowser starten geeft al een memory footprint van 10GB... Laat staan als ik dan nog tools zoals Eclipse open.
Zelfs als je alleen maar een "beetje internet" is 8 gig al lang niet meer afdoende om je laptop gewoon te kunnen gebruiken.

Browsers worden zwaarder, het OS gebruikt meer geheugen dan ooit en even een word documentje openen is bijna niet meer te doen.

Als je echt puur en enkel internet, dan koop je een tablet of een chromebook.
Vergeet Outlook niet. En niemand werkt zonder mail.
Ik heb een werklaptop met Windows 11 en 16GB, dat is al amper te doen.

@Tozz ergens wel grappig. Jarenlang wordt er op Apple gebasht omdat die beperkte basiscapaciteit leveren. Maar als HP het nu doet, dan lijkt het prima. 8GB is voor Windows 11 ronduit kut.
Ik heb ook een beetje spijt dat ik niet voor 32GB ben gegaan. Zelf gebruik ik veel Docker voor development, en al die dingen tikken erg aan.
Ook omdat de trend is dat je RAM in een laptop vaker niet kan upgraden (vast gesoldeerd)
Waar zie jij 8GB staan in de tekst?
Het is op papier genoeg om Windows 11 en wat kantoor apps te draaien, en die ervaring deel ik wel. Voor het zwaardere werk kan meer handig zijn maar dat is voor niet iedereen nodig.

Mijn menig is tevens dat het belachelijk is dat je 8gig aan ram nodig hebt om een beetje functionaliteit te bieden. Maarja...
Hangt er vanaf, Windows kan tegenwoordig net aan opstarten met 8gb en dan houdt het een beetje op. Op mijn laptop met Linux Mint draait alles prima. Niet als fanboy bedoeld, maar als feit. Het LM OS gebruikt na opstarten rond de 2gb. Die ga je bij Windows, zelf als je letterlijk alles uitzet dat uit te zetten valt, nooit meer redden.

[Reactie gewijzigd door m-a-r-t-1 op 27 november 2025 11:53]

Jammer dit. Maar wellicht een silver lining is dat software weer beter geschreven moet gaan worden. Onder andere Whatsapp
Dan moet ik denken aan de Amiga tijdperk, prachtig wat ze daaruit wisten te halen. Volgens mij met de PS1 ook veel trucjes uitgehaald om het maximale uit de hardware te halen
Je hebt en goed punt maar wat is duurder, 8GB RAM extra of het herschrijven van allerlei software waarbij het nog maar de vraag is of je daarmee significante besparingen op geheugengebruik realiseert.
Op een gegeven moment wordt software die goed geschreven is aantrekkelijker ten opzichte van concurrenten en geeft minder klachten.
16GB is vaak te weinig en 32GB wellicht teveel. Een goede middenweg zou 24GB kunnen zijn. Ik ben benieuwd of HP en anderen dit straks gaan promoten.
24GB laptops bestaan al van HP. In iedergeval op de zakelijke markt.
HP komt er wat mij betreft zakelijk al niet meer in. Wij hebben diverse pro- en elitebooks hier op de zaak die zo'n 800,- minimaal kosten, maar zijn bij de minste taken al niet vooruit te branden. Neem je een Lenovo, die overigens wel vrij lelijk zijn, maar die functioneren een heel stuk rapper.

Ik ben overigens erg benieuwd hoeveel laptops dan standaard aan geheugen gaan krijgen. Een beetje office-internet zaken kosten al met gemak 8GB, dus zou je een minimum van 16GB echt wel moeten hebben. Maar als ze nu gaan bezuinigen vraag ik mij sterk af hoeveel langzamer ze op den duur zullen worden.
800euro voor een zakelijke laptop is ook wel erg weinig, bij ons beginnen ze rond de 1300euro maar gaan al snel richting de 1800 of boven de 2k voor Marketing medewerkers.
HP blijf ik tegenwoordig ook bij weg. Ook in bouwkwaliteit en ontwerp (koeling) vind ik ze niet echt efficiënt t.o.v. Lenovo en andere merken.

Daarnaast heeft HP wel erg veel bloatware. Geloof dat ze standaard nog altijd Adobe PDF Reader installeren en Norton.
Als we dan toch 8GB RAM laptops gaan verkopen, gooi er meteen Linux op! Dan kun je gewoon relaxed internetten en wat simpele programmas gebruiken zonder dat je last heb van geheugengebrek :9
Ik heb Linux, en Chrome boeit het allemaal niet zo veel lol.

Het is natuurlijk goed dat het geheugen vol wordt gepompt, maar alles bij elkaar tikt erg aan.

24GB zoals andere zeiden zou prima middenweg zijn. Maar zo te lezen gokt deze CEO op 8GB max.
Duizenden mensen uitgooien omdat het efficiënter kan, maar kennelijk zorgen dan weer gestegen memory kosten, dat je de prijzen moet verhogen? Was het idee niet dat je meer robuuster kon omgaan met de markt hiermee?

Ik kan het niet meer volgen. Als je perse AI erdoorheen wilt drukken, weet je dat je voorlopig nog veel RAM modules nodig zult hebben. Tenzij je echt alles in de cloud wilt gaan doen, maar dat lijkt me ook niet voldoende en die gaan straks ook met de prijzen omhoog (die hebben ook last van geheugen te korten). Dus waar zit de winst dan?

Het zal wel aan mij liggen. Een CEO is vaak slimmer dan de rest. /s

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 27 november 2025 11:47]

De winst zit bij Micron en dergelijke op dit moment, die lachen zich kapot. Gierigheid van Nvidia en OpenAI maakt hun schatrijk, maar dit moet op een gegeven moment toch ergens ophouden.

Er zijn nu zo veel tekorten, alle typen RAM, HBM, SSDs etc. Dus ergens moet het toch instorten?
Apple is wat dat betreft eigenlijk een visionair bedrijf, dat blijkt maar weer! Al jaren verkopen ze de upgrades te duur en zij wisten vantevoren al dat de prijzen qua inkoop omhoog zou gaan. :+

[Reactie gewijzigd door Redondo1982 op 27 november 2025 11:40]

IIk had een paar weken terug een mogelijke vervanging van mijn laptop in de vergelijker gezet in de pricewatch, maar dat ding is in letterlijk 1 week zo'n 10% duurder geworden. Geen idee of dat alleen aan de geheugen-prijzen ligt, daarvoor volg ik die niet precies genoeg, maar ik ga voorlopig nog maar even door met mijn huidige laptop denk ik zo.
Koop nooit een laptop met minder dan 16GB aan RAM...
Auto word te duur, we halen er een wiel af. Waarom koopt niemand onze auto meer...
Meeste laptops hebben veel geheugen tegenwoordig. Zelfs 16GB wordt door zoveel mensen (en in bedrijven) nauwelijk benut.

Bij een auto is 4 wielen het minimale, dat is geen goed vergelijk denk ik.


EDIT: Mijn eigen situatie hier op werk. Ik heb 32GB maar zelden tot nooit gebruik in boven de 16GB. Er kan wel wat geheugen uit. Je kan altijd op de NVME tegenwoordig een extra geheugenruimte aanmaken van een willekeurige waarde, dan swapt hij eerst daar heen.

[Reactie gewijzigd door kujinshi op 27 november 2025 11:15]

Niet om heel vervelend te doen, maar er zijn meerdere modellen auto's met 3 wielen :+

(zie bijvoorbeeld de Reliant Robin)
Als je kijkt naar het geheugenverbruik (lees: geheugenverkwisting) van pakweg chrome, dan kom je heel erg snel aan 16gb - ook in een kantooronmgeving.
En dan draaien we allemaal nog wat onnodige (verkapte?) marketingtooltjes in de aqchtergrond, en specifieke software dat enkele 100en mb gebruik voor onze logitech muis...

16gb is bijzonder snel vol - mede doordat er de laatste 20 jaar erg slordig met geheugen omgesprongen werd in software development. Was spotgoedkoop, dus waarom de extra moeite (kost) maken om zuinig te developpen...?
Ik denk ook omdat programma's meer isolated zijn gaan draaien. Vroeger was het idee dat ze elkaar konden zien en bijsturen, tegenwoordig is dat niet meer gewenst.

Het kan nog altijd redelijk, maar software is echt veel meer complexer geworden. En AI, waar CEOs tegenwoordig op inzetten, kost ook geheugen. Zelfs op het device heb je daar 16GB voor nodig, zeker als je iets als VSCode gebruikt erbij.
Ik zou het tegenovergestelde willen claimen: een basis office laptop met windows 11 en de volle office suite zou 32GB aan ram moeten hebben.

Bij mij zelf zou 16GB voor de basis zeken al lastig worden op mijn werklaptop. Vooral Teams verbruikt zeer veel ram (1.3 GB, zonder dat er een call aan de gang is), en daarna office (900 MB). Microsoft OneDrive komt ook al in de buurt van een halve GB.
Door duurdere benzine moeten we efficiëntere motoren gebruiken. Voor zij die echt met 350pk willen rondrijden is dat voornamelijk vervelend, zij die genoeg hebben met 100pk (de overgrote meerderheid) merkt er minder van.
Nee hoor, dat wordt gewoon gedaan en verkocht. Hoeveel auto's hebben een volwaardig reservewiel tegenwoordig?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn