'Microsoft wil gratis Xbox Cloud Gaming-abonnement met reclames introduceren'

Microsoft gaat volgens The Verge binnenkort een gratis Xbox Cloud Gaming-abonnement introduceren. Werknemers van het bedrijf testen de dienst, die later ook als openbare bètaversie beschikbaar zou komen. Het is niet bekend wanneer dat precies gebeurt.

The Verge meldt dat Microsoft-werknemers 'geselecteerde titels' gratis kunnen spelen zonder een Game Pass-abonnement. Het gaat naar verluidt om bepaalde games die in het bezit van de gebruiker zijn, een aantal Free Play Days-titels en Xbox Retro Classics-games. Om welke games het precies gaat, is niet duidelijk.

Gratis gebruikers zouden twee minuten reclame moeten kijken voordat zij een game via Xbox Cloud Gaming kunnen streamen. Er zou ook een limiet van een uur per sessie en vijf uur per maand gelden. Deze limieten zouden echter nog kunnen veranderen wanneer Microsoft de dienst officieel uitbrengt.

Het gratis Xbox Cloud Gaming komt volgens The Verge beschikbaar op pc, Xbox-consoles, mobiele apparaten als smartphones en tablets en via de browser. Het is niet duidelijk of de dienst meteen wereldwijd uitkomt.

Microsoft besloot onlangs zijn Game Pass-abonnementen op de schop te gooien en verhoogde de prijs van het Ultimate-abonnement daarbij met 9 euro per maand. Daarvoor krijgen klanten toegang tot honderden games en de Ubisoft+ Classics- en Fortnite Crew-abonnementen. Daarnaast kunnen Ultimate-abonnees games streamen in 1440p, terwijl Premium- en Essential-abonnees in maximaal 1080p kunnen streamen.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

03-10-2025 • 17:57

73

Reacties (73)

Sorteer op:

Weergave:

De Xbox-divisie is naarstig op zoek naar geld. Ze proberen zoveel dat het een beetje wanhopig begint over te komen. Ze hebben alles ingezet op Gamepass, maar dat blijkt behoorlijk tegen te vallen. Graag me af wat er over 5 jaar nog van over is.
Je onderbuikgevoelens stroken niet met de cijfers. Volgens eurogamer.net was de omzet vorig jaar bijna 5 miljard dollar voor gamepass.

Dat zijn behoorlijk wat subscriptions.
En wat stond daar tegenover aan kosten, zijn de overnames al afbetaald?
De overnames hoeven toch niet alleen betaald worden via gamepass? Ze verkopen ook gewoon heel veel games op Xbox, PC en PS5, en ik verwacht dat Switch 2 ook wel gaat komen.

Loa van dat spellen zoals Oblivion en Forza Horizon het erg goed hebben gedaan op de PS5, behoort ook Call of Duty tot hun spellen. Oh en natuurlijk Candy Crush e.d.

Dus ja, gamepass hoeft dat echt niet op te brengen. Uiteindelijk verwacht ik dat Xbox een dienst wordt op andere platformen, zij willen al jaren van hardware af. Hun nieuwe software op pc handhelds is daar ook een stap in.
Die overnames zijn betaald met geld dat ze nog ergens in een oude sok hadden liggen
Waar ik vandaan kom heet die oude sok gewoon Windows ;)
Ah check, 5 miljard omzet levert blijkbaar zoveel winst op dat ze de complete community tegen zichzelf in het harnas jagen door de prijs met 50% te verhogen nadat ze die eerder dit jaar al verhoogd hebben. Klinkt plausibel inderdaad!

On-topic: ik zie de use case eerlijk gezegd niet echt als je maximaal 5 uur per maand mag spelen. Gamepass gebruik je niet om F2P games te spelen dus dan kom je snel uit bij single player games en dergelijke. Hoeveel mensen zijn er die uiteindelijk naar een service op zoek zijn waar ze dat maximaal 5 uur per maand kunnen doen? De enige use case die ik zie is dat mensen het even gebruiken om een game te testen voordat ze deze eventueel aanschaffen, verder niets.
Dit gaat niet over game pass, dit gaat over cloud gaming.
Er is een verschil tussen omzet en winst. Microsoft heeft 70 miljard neergelegd voor Actvision-Blizzard, en slaagt er blijkbaar onvoldoende in om die kost terug te verdienen.
Het keyword hier is snel. I mean, hoe lang is die overname nou geleden?
Weet je hoeveel CoD alleen al in het laatje brengt brengt ieder jaar op alle platforms? 1 miljard$. Dan hebben we het dus over 1 game.
De eerste Wow Mount skin heeft meer opgebracht dan de totale verkoop van starcraft 2 deel 1
Valt bijna net zo tegen als alles wat uit de studios komt die MS heeft overgenomen. Echt bizar hoe je zoveel geld tegen iets aan kunt smijten en zo weinig kan presteren.

Ik vermoed dat de aandeelhouders het feestje bij Xbox zat zijn en nu geld willen zien.
Ik denk niet persee dat Game Pass de boosdoener is, maar de overname van o.a. Activision. De ROI wordt veel te snel terugverwacht door het hogere management en doet Xbox nu de das om

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 3 oktober 2025 19:00]

De Xbox-divisie is naarstig op zoek naar geld. Ze proberen zoveel dat het een beetje wanhopig begint over te komen. Ze hebben alles ingezet op Gamepass, maar dat blijkt behoorlijk tegen te vallen. Graag me af wat er over 5 jaar nog van over is.
Ze hebben nu 10,15 en 29 dollar per maand dus dat lijkt me niet. Ze hebben simpelweg ultimate enorm uitgebreid. In het begin was ultimate simpelweg een combinatie van PC gamepass en Xbox gamepass en een gold subscription. Later kwamen daar de first day release bij van eigen uitgaves (Forza etc). Vervolgens kwam er een samenwerking met EA play, een overname van ActivisionBlizzard (Call of Duty, Diablo, etc), een samenwerking met Ubisoft (Anno, Assasin's creed, Divsion, etc) bij. Ook Riotgames kwam op het lijstje. Tot slot ook nog de toevoeging van streaming. Ondertussen telt gamepass ook meer dan 500 games. Dat kreeg ik allemaal niet toen ik in de eerste jaren gamepass ultimate afnam.

Wat dat betreft zit het premium abonnement van 15 dollar dichter bij de ouderwetse ervaring.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 oktober 2025 03:11]

Nee, ze zijn naarstig op zoek naar recordwinsten. Ze maken voldoende winst. Maar ze wullen meer. Microsoft is de afgelopen jaren maar met één ding bezig en dat is Xbox hardware de nek om te draaien. Gamepass wordt Microsoft's ding. Want in hardware is het een stuk moeilijker om te vragen wat je wilt in vergelijking tot software.

Even eerlijk, ik ben wel een beetje klaar met Microsoft en het gedrag dat ze vertonen in alle markten waar ze zich in bevinden. Mijn gaming machines zijn al over naar Linux en er hoeft niet veel meer te gebeuren of mijn werkmachines zijn dat ook.
Hoezo blijkt GamePass tegen te vallen? Heeft Xbox daar zelf iets over losgelaten het afgelopen jaar? En ja, Xbox probeert veel geld te verdienen. Dat proberen PlayStation en Nintendo ook. Ieder op hun eigen manier. Het zijn allemaal geen liefdadigheidsinstellingen.
Xbox zelf zegt dat het winstgevend is maar ook al is dat zo zegt het nog niet veel. Het kan wel winstgevend zijn maar je loopt ook inkomsten mis als je games op day 1 op gamepass released. Daar was de afgelopen maanden ook veel discussie over en het zat ook aan te komen dat er iets ging veranderen, vooral met games als CoD. Dat is denk ik waarom ze day 1 games nu achter een 30 dollar subscriptie hebben gezet (althans voor console).
Niet perse, als dat mensen subscribed houdt dan kan dat best netto meer opleveren.
Redelijk, totdat ik 5 uur per maand zag.

Wat?
Dat was ook mijn eerste gedachte......tot ik mijn beschikbare game tijd zat te berekenen, sinds we begin dit jaar een kleine hebben gekregen, en mijn vrouw een andere baan, met een aantal avonddiensten, heb ik naast sporten meestal niet meer dan 4-6 uur per maand voor gamen, ( en geregeld niet de energie na een lange nacht ;))dus mocht het aanbod een beetje interessant zijn, zou het voor mij best een optie kunnen zijn.


Edit:typos

[Reactie gewijzigd door Rene-m op 3 oktober 2025 19:07]

Snap dit nooit.. Is je leven dan echt zo vol gepland dat je nergens meer tijd voor hebt? Wij hebben nu een kleine van 2 jaar en heb sinds dat ze er is nog nooit tijd "te kort" gehad om te gamen. Mazzel ook gehad dat ze met 2 maanden al doorsliep en daarvoor ook een prima ritme had maar toch.

Kom thuis rond 17:30, eten koken en eten en dan om 19:00 gaat de kleine naar bed. Dan heb ik nog genoeg tijd om lekker te gamen (of andere dingen) en zo ook mijn vrouw. In het weekend precies zo en dan heb ik in de middag als ze nog even 2 uurtjes slaapt eventueel ook nog tijd (doe dan meestal wel wat taken etc.).
Als iemand met een baby van 8 maanden kan ik je zeggen, wat een ongelofelijk geluk je dan hebt met die slaaptijden! Wij plannen bijna helemaal niets meer, maar met het enorme slaaptekort wat we hier hebben komt er van gamen ook vrijwel niets meer terecht.
Dit is ook meestal zoals het (helaas, helaas). Hier ook zeer herkenbaar wat je meemaakt :-)
Mazzel ook gehad dat ze met 2 maanden al doorsliep en daarvoor ook een prima ritme had maar toch.
Voila, dat is sowieso een belangrijke factor ;) Onze zoon zorgt al voor bijna 9 jaar voor een serieus chronisch slaaptekort, en dat heeft echt serieuze impact op waar je, na alle verplichtingen van de dag, nog toe in staat bent. En dan is overdag ook geen cakewalk, laten we maar zeggen.

Een SteamDeck maakt wel een hoop goed, en heeft weer wat gaming teruggegeven bij mij :)

[Reactie gewijzigd door menne op 3 oktober 2025 19:50]

Kan niet in de agenda van anderen kijken, maar die van ons heeft nog steeds moeite met (door) slapen. Dus meestal slaap ik 4 a 5 uur per nacht, en ben ik degene die er uit gaat (heeft zijn eigen redenen, geen schuld bij mijn vrouw) ik ben ga 6:00 naar mijn werk kom 18:30 op zijn vroegst thuis, moet dan 3 dagen in de week nog koken. Daarna alles beetje op ruimen, en dan is het weer 20:00/20:30.

Ik wil nog minstens 2 dagen in de week sporten na de tijd. Heb nog 1 bordspel avond in de week. En dan nog mijn overige klusjes rondom huis.

Dus nee heel veel tijd heb ik niet over, en zeker niet als ik ook zo nu en dan nog even te gamen...;) ik klaag niet hoor, gaat vanzelf weer komen als alles een beetje makkelijker gaat met de kleine.
Dat vroeg ik mij zelf ook af. Wij hebben dan 4 kinderen waarvan 2 ook nog eens sporten dus af en aan rijden en ik zelf sport ook. Wij koken gewoon zelf en ook het huishouden zelf laten de hond uit. Dan nog eens onregelmatige tijden ivm werk maar ik kom toch makkelijk aan een uur of 10 of meer per week moet toch ergens even relaxen.
Ik haal met gemak minimaal 3 uur per avond en soms zelfs wel 4. Voordeel ook dat ik weet dat ze gewoon doorslaapt dus als ik een keer een leuk spel heb en door ga tot 1 uur is dat ook niet eens een probleem.

@menne En dan is dan gewoon niet doorslapen? Kan me dat bijna niet voorstellen zeg en dat lijkt mij vreselijk.
Het is een lang verhaal (hij heeft ook wat issues, waaronder emotieregulatie problemen en adhd).

Het effect is dat ik al negen jaar ongeveer (in totaal) 4 a 5 uur per nacht slaap, de eerste twee jaar nog minder, dat was rond de 3 uur eigen slaap (waarbij ik zelf eigenlijk écht 8 tot 9 nodig heb). Waarbij je dus zelf meerdere keren per nacht uit je eigen diepe slaap wordt gehaald. En ook vaak genoeg dat ik midden in de nacht (we houden slaap schema’s bij) 3 tot 5 uur achterelkaar wakker ben omdat hij niet (meer) kan slapen. Die slaap schema overzichten zijn één grote gatenkaas aan slaap/wakker blokken.

Anyway, wij hebben wel gemerkt hoe cruciaal het is of een kind wel of niet goed (door)slaapt 😥
Potjandikkie, heftig zeg.

Wat betreft doorslapen, absoluut, het is niet alsof die van ons niet af en toe zo der periode's heeft en dan ben je er na een paar dagen al wel klaar mee :)
Onze kleine slaapt ook behoorlijk goed, maar naast gamen wil ik ook nog tijd doorbrengen met m'n verloofde.. vervolgens moeten we wel echt om 10u naar bed, want de volgende ochtend moet er ook gewoon gewerkt worden, maar daarvoor moet ik ook nog de ochtenddienst met de kleine draaien. Wellicht heb je gewoon andere prioriteiten? Voor mij in ieder geval stond gamen al nooit op 1. In het weekend gaat de schoonmaak, sporten en een wandeling met het gezin ook voor.
Alles wat je noemt doe ik ook, inclusief 2 keer sporten :)
Ja ik heb ook een aantal uur per week om te gamen, maar het klinkt op de een of andere manier alsof jij anderen hier afkraakt op het niet beschikbaar hebben van 10+uur per week om te gamen oid? Ik kom met dat alles in ieder geval niet toe aan meer dan 1u per dag. Dan zijn de 24u gewoon echt op.
Nee absoluut niet laat dat even duidelijk zijn! Maar soms (zeg niet dat de mensen hier zo zijn) klinkt het alsof mensen kinderen gebruiken als excuus dat ze verder niks meer kunnen. Dat is dus iets wat echt onzin is. En natuurlijk er zijn situaties waar een kind echt veel aandacht op eist, slecht slaapt en ga zo maar door. Maar vind dat gewoon lastig om te zien dat het kind dan de schuld krijgt.

Het is dus echt puur uit interesse om te zien waarom mensen nu echt zo weinig tijd over hebben omdat wij dat dus echt niet hebben terwijl wij ook gewoon beide 1FTE werken, sporten, samen dingen doen etc.
In dat geval, mijn excuses! Ben het dan ook volledig met je eens. Ik had vrienden die "niet eens een kopje koffie konden drinken". Toegegeven, het is wat zwaarder dan we hadden gedacht vooraf, maar we gunnen elkaar onze tijd. Het kind het niet continue 2 ouders nodig. We sporten beide, hebben een halve dag volledig voor onszelf en tussendoor wisselen we continue af zodat de ander even wat voor zichzelf kan doen etc. Ja, ik snap je wel!
Het is gratis, dus echt iets eisen kun je niet denk ik. Ik vermoed dat vijf uur per maand geen ramp is voor mensen met een druk gezinsleven die af en toe een game kunnen spelen. Ik vermoed dat de limiet van een uur per sessie een groter probleem is. Als je dan een keertje tijd hebt...
Gek ja..... Denk dat ze daar de plank mis mee slaan.. Misschien typfoutje bedoelen ze per week haha
Ik snap niet wie daar gebruik van gaat maken om serieus er mee te gamen , mischien mensen die een game uit willen proberen ,om te kijken of het wat is ... maarja zo wordt een xbox gedegradeerd tot een "uitprobeer app ".. om het vervolgens op Steam of op de Playstation te kopen

[Reactie gewijzigd door Metallize op 3 oktober 2025 18:13]

Mobile gamers. Streaming is een laagdrempelige manier om ze richting console gaming te bewegen. Zie het als een advertentie voor Xbox.
Kinderen. Een gigantische markt. En als kinderen al aan Xbox/ GamePass gewend zijn, dan is de kans groter dat ze betalende klant worden wanneer ze geld gaan verdienen. Die vijf uur wordt denk ik nog wel opgerekt, wanneer het advertentie systeem meer opbrengt.
Ik snap niet wie daar gebruik van gaat maken om serieus er mee te gamen , mischien mensen die een game uit willen proberen ,om te kijken of het wat is ...
Het gaat naar verluidt om bepaalde games die in het bezit van de gebruiker zijn, een aantal Free Play Days-titels en Xbox Retro Classics-games.
Dit lijkt meer om een laagdrempelige trial te gaan als opstapje naar betaalde abonnementen. Ik verwacht dat er ook een betaald abonnement komt met advertenties en meer spellen om te spelen. Die kans laten ze niet liggen. ;)
maarja zo wordt een xbox gedegradeerd tot een "uitprobeer app ".. om het vervolgens op Steam of op de Playstation te kopen
Dat is Game Pass voor mij nu al. Ik neem het af een toe een maand of 2 af om wat games te proberen waar ik zelf waarschijnlijk nooit 60 euro of meer aan zou geven. Heel goeie deal dan. En de écht goeie games haal ik meestal dan later op Steam tijdens een sale.
Ben heel benieuwd wat Xbox allemaal van plan is, want de recente prijsveranderingen van Game Pass Ultimate is ze niet in dank afgenomen.
Simpel. Microsoft wil niet meer investeren in gaming, het moet zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld gaan opleveren. Dan kunnen ze dat weer investeren in AI.
Waar Xbox over vijf jaar staat daar denken ze niet meer aan.
Ben vooral benieuwd hoe dit gaat uitzien, worden de laadtijden langer omdat je reclame moet kijken? Word het spel opeens onderbroken?

Dat ze dit gaan aanbieden vind ik nog niet zo slecht, maar ben wel benieuwd in hoeverre de reclame invloed gaat hebben.
Een spontane onderbreking zou niet zo heel praktisch zijn. Op het moment dat je net je vijand op de korrel hebt dat er een ad in je patser komt.
Zo te zien neemt Microsoft voorbeeld aan van streaming diensten. Begin goedkoop, breek consumentvriendelijke functies, verhoog prijs, introduceer “goedkopere” varianten met ads.

we gaan zien hoelang ze het volhouden. Ik wacht tot games minimaal 50% off zijn of ik kijk op instant gaming voor goedkopere keys.

En voor streamingen hebben we Plex :)

(Also waarom lees ik niks over hoe microsoft tig duizenden VR headsets om zeep helpt door de mixed reality support te droppen?) (Ja er is Oasis op steam maar werkt matig)
Een beetje zoals de andere diensten (Spotify en Netflix) al doen. Er zal wel een markt voor zijn maar dat zijn de meesten hier niet.
Ik koop mijn games wel, dan ben ik op termijn goedkoper uit als er iedere maand voor betalen want zoveel games speel ik nu ook weer niet dat ik een abbo nodig heb.
Maar dan mis je volgens mij wel de online functionaliteit van die games zonder gamepass of vergis ik me? Dat is namelijk de enige reden dat ik een game pass heb.
Ze prijzen zichzelf uit de markt. De prijs kwaliteit staat gewoon niet meer in verhouding. Ik was trouwe klant, maar dit loont gewoon niet meer. Nu koop ik die 4 a 5 games voor de helft van het bedrag dat het in hun store kost, via een key in een andere store, en daar verdienen ze nagenoeg niets aan.

Dat is voor mij goedkoper.
De games blijven speelbaar, en worden niet na een aantal maanden uit mijn bibliotheek verwijderd.
Ik heb één platform minder op mijn pc.

Ik begrijp totaal niet wat het MT van die divisie denkt te gaan bereiken. Ze zijn de aansluiting bij hun community compleet kwijt. En breken al het harde werk aan Xbox af. Het heeft geen toegevoegde waarde meer. Tot dat besef zullen ze ook wel komen, maar dan is het te laat. Het platform loopt leeg, dat was deze week ook in het nieuws.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 3 oktober 2025 20:41]

Klopt. Op Instagram en in nieuwsfeeds zie ik veel berichten langskomen van gamesites en -volgers die er een artikel aan hebben gewijd met veelal duizenden reacties van mensen die hebben aangegeven hun GamePass abonnement op te zeggen of al opgezegd hebben. Veel van die comments hebben vervolgens weer duizenden likes.
De site voor het opzeggen van GamePass lag er van de week niet voor niets volledig uit en heeft het nog steeds moeilijk met het verwerken van opzeggingen.

Microsoft heeft hier enorm de plank misgeslagen. Ze hadden wellicht gehoopt dat deze prijsverhogingen niet zo'n storm zouden veroorzaken maar aangezien ze vorig jaar al het abonnement verhoogden én dit jaar de prijs van de console al 2x verhoogd hebben (naar nu $800) zijn mensen het spuugzat. Deze exodus kan ze nog wel eens duur komen te staan.

Zelf heb ik jarenlang GamePass Ultimate gehad. Sinds december niet meer omdat m'n stacked abo was afgelopen. Toen zat ik al te twijfelen of ik, gezien de prijs en de gestegen kosten van zowat alles in het dagelijks leven, het voor mezelf nog wel kon rechtvaardigen om een abo voor opnieuw 1 of zelfs 3 jaar af te sluiten. Dat werd nog eens verergerd omdat ik Warframe ging spelen, een gratis game.
Nu, maanden later, twijfel ik er eerder over om een SteamDeck te kopen (mijn oog viel eerst nog op de Xbox Ally X) dan om ooit nog een GamePass abo aan te schaffen.
Eergisteren ging er weer 12 euro voor m’n console abonnement naar Microsoft. Ik sta er te weinig bij stil, maar afgelopen maand heb ik niks gespeeld. En de maand daarvoor een uurtje of zo?

Tijd om afscheid te nemen van de Game Pass en gewoon spellen te kopen als ik ze wil spelen. Dan heb ik nog maar een stuk of tien spellen, om te beginnen. Minder keuze is uiteindelijk ook minder keuzestress.
Of een gamepass abbo afsluiten als je wil spelen ipv altijd door laten lopen?
Daar heb je een punt. Dat was ook het oorspronkelijke plan maar toen verdween de console-only pass, behalve als je die door liet lopen. Voor de very casual gamer die ik ben leek dat aanvankelijk wel okee, al zou ik nu en dan een maandje niet spelen. Ondertussen speel ik meer maanden niet dan wel, dussss….


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn