Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Bron: News.com, submitter: Femme

News.com brengt ons het bericht dat Microsoft de configuratie van de Xbox heeft aangepast om het gebruik van modchips te belemmeren. De chips werden al enige tijd gebruikt om onder andere aangepaste software, al dan niet illegale backups en geÔmporteerde spellen te draaien op de console. De ontdekking is gedaan in AustraliŽ waar kleine veranderingen aan het Xbox-moederbord werden opgemerkt. Verdere experimenten toonden aan dat geen van de op dit moment verkrijgbare modchips nog werkte op de vernieuwde Xbox. Microsoft erkent dat er een nieuwe revisie uit is van de console, die naast 'verbeterde beveiliging' een ander BIOS bevat en zonder fan wordt geleverd. Alle in China geproduceerde Xboxen zijn al van het nieuwe type, de fabriek in Mexico, verantwoordelijk voor de productie voor de Amerikaanse markt, zal de overstap binnenkort maken:

Microsoft Xbox logoMicrosoft Xbox spokeswoman Molly O'Donnell confirmed that the company had made minor changes to the console's configuration as part of ongoing efforts to "increase security and reduce overall costs."
O'Donnell declined to specify the specific changes but said they include measures intended to boost security. "They (Microsoft's Xbox hardware team) know the hacker stuff that's out there, and they're always trying to increase security," she said.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Ze hebben het in het artikel "slechts" over kleine veranderingen:
Microsoft Xbox spokeswoman Molly O'Donnell confirmed that the company had made minor changes to the console's configuration as part of ongoing efforts to "increase security and reduce overall costs."
Dit betekent dat er waarschijnlijk zo weer een modchip is. Misschien is het zelfs wel mogelijk bestaande modchips aan te brengen en te laten werken, maar dan op een iets andere manier. In ieder geval verwacht ik niet dat ze het design compleet herzien hebben, want dat is ontzettend duur. De kleine veranderingen zijn er vooral op gericht om die X-Box goedkoper te krijgen (fan weg, misschien al een goedkopere videochip, zoals hier: http://www.tweakers.net/nieuws/23009/ beschreven wordt?) en voor de beveiliging. Maar omdat de veranderingen vrij klein zijn vraag ik me af of de aanpassing van de beveiliging niet voor Jan met de korte achternaam is uitgevoerd. De grotere veranderingen zijn uiteraard slechts hardware veranderingen, want de software valt alleen minimaal te veranderen in verband met de compatibeliteit, en zelfs bij hardware veranderingen moet rekening worden gehouden met compatibeliteit. Dit werkt natuurlijk in het voordeel van de hackers omdat zo de basics van het design altijd gehandhaafd zullen blijven.
Goed zaak dit. het dicht timmeren van een X-box is gewoon het goed recht van microsoft. zoals ook al eerder aangegeven is het maken van backups eigenlijk een onzin argument mits je de beschadigde cd kunt inleveren voor een nieuwe.

Aan de andere kant goede zaak omdat vele hackers nu weer hun energie ergens in kwijt kunnen. Om toch iets te vinden op de nieuwe beveiliging. Want iedere hacker werkend aan dit project zit in iedere geval niet aan mij webserver :)

Waarschijnlijk geen relatie maar toch. Is die X-box hacker al in dienst bij microsoft :?
Quinie: Je maakt hier imho een aantal fundamentele denkfouten. Je zet hackers naar mijn idee in een wat kwaad daglicht en je rechtvaardigt het beveiligen wel erg voorbarig.

Ik zal het beargumenteren aan de hand van quotes van de opmerkingen waar ik over struikel:
Goed zaak dit. het dicht timmeren van een X-box is gewoon het goed recht van microsoft.
zoals ook al eerder aangegeven is het maken van backups eigenlijk een onzin argument mits je de beschadigde cd kunt inleveren voor een nieuwe.
Je kunt nu nog een beschadigde cd inleveren voor een nieuwe, maar hoe zit het als het spel al 5 jaar oud is? Kan het dan nog? En als de fabrikant failliet of overgenomen is?
Er zijn meer redenen om backups te maken dan alleen het risico van beschadiging. Denk maar aan het meenemen van je eigen games naar een bestemming waar ook een X-box is, maar wegens het gevaar van diefstal/verlies neem je kopieŽn mee.

Er zijn dus zat legitieme redenen om een kopie te willen maken en gebruiken van je legaal gekochte spullen, in dit geval games. Daarom vermeldt de auteurswet nadrukkelijk het recht van de consument om een kopie voor eigen gebruik te maken en te gebruiken.

Helaas verbiedt de auteurswet niet de maatregelen om dit recht te belemmeren. KopieŽerbeveiligingen zijn dus wettelijk toegestaan en daarom is de opmerking dat het dichttimmeren van de X-box een goed recht van Microsoft is, helemaal juist. Juridisch heeft Microsoft het recht om het gebruik van kopieŽn op de X-box onmogelijk te maken.

Maar heeft Microsoft moreel gezien ook gelijk? Juridisch gelijk en moreel gelijk zijn twee hele verschillende zaken. In een artikel dat zo'n twee jaar geleden is geschreven door John Gilmore worden de morele argumenten tegen kopieŽerbeveiligingen uiteengezet: http://www.fnl.nl/ct/archief2001/ct2001-04/ct_online_0104-044047.htm Het is een fantastisch artikel, met ijzer sterke argumenten, die ook gelden voor de beveiliging van de X-box.

Ik heb zelf ook nog een moreel argument tegen de beveiligingen toe te voegen: In Nederland bestaat een heffing op blanco media, zoals CD-R's, die naar de content-industrie gaat ter compensatie van het thuiskopieŽer-recht. Ook Microsoft deelt daar in mee, aangezien zijn software en games maken. Ik vind het zeer hypocriet dat een bedrijf het recht op een eigen kopie enerzijds belemmert en anderzijds wel de heffing voor de thuiskopie incasseert.
Aan de andere kant goede zaak omdat vele hackers nu weer hun energie ergens in kwijt kunnen. Om toch iets te vinden op de nieuwe beveiliging. Want iedere hacker werkend aan dit project zit in iedere geval niet aan mij webserver
De hierboven gequote opmerkingen over hackers slaan de plank geheel mis.

De echte hacker is niet een of ander naar figuur dat constant zoekt naar mogelijkheden om overal in te breken en dingen te vernielen. De echte hacker is een zeer begaafde techneut, die alles wat maar met computertechniek en netwerken te maken heeft wil doorgronden. Hier komt dan ook nog een stuk idealisme bij: Een hacker wil de techniek zo open mogelijk hebben, toegankelijkheid voor iedereen, geen beperkingen die de techniek ondermijnen (zoals kopieŽerbeceiligingen), ťn een hacker wil gaten in beveiligingen zo snel mogelijk boven water hebben, zodat iemand die echt kwaad wil er niet als eerste achterkomt en allerlei schade kan aanrichten.

De ťchte hacker houdt zich echt niet bezig met servertjes van tweakers, hij heeft wel wat beter te doen. Er worden wel attacks gedaan op servers, maar dat zijn voornamelijk scriptkiddies, die op geen enkel vlak te vergelijken zijn met hackers.

Hackers hacken de X-box niet omdat het criminelen zijn, of omdat ze in de warez-scene zitten of omdat de Microsoft willen pesten. Voor het hacken van de X-box bestaan 2 ideŽle argumenten:
- De kopiŽerbeveiling is moreel fout en de consument dient van deze last bevrijd te worden (realiseer je wel even dat onder andere Microsoft geld krijgt van de verkopen van blanco media die de consument koopt). De argumenten waarom die kopiŽerbeveiliging moreel zo fout is, zijn terug te vinden in het artikel waarvan ik hierboven een URL heb geplaatst
- De open-source community wil Linux op de X-Box draaien. Dit wordt tegengehouden door bepaalde beveiligingen, die tot nu toe alleen via een modchip omzeild kunnen worden. De open-source community stelt dat iedereen vrij moet zijn om met je eigen X-box te doen wat je zelf wilt, zelfs Linux draaien. Je hebt die X-box gekocht, het is jouw eigendom, en waar haalt Microsoft dan het recht vandaan te bepalen welke software je er op draait? Met open-source/GNU software heb je de vrijheid wel om alles uit de X-box te halen wat er in zit, en Linux is al beschikbaar voor de X-box. Alleen bepaalde beveiligingen zitten in de weg, en daartegen worden modchips ontworpen. Mijn eigen mening sluit aan mij de algemene mening van de open-source community ten aanzien van de X-box.

De argumenten die de hackers hebben zijn heel idealistisch en hebben weinig te maken met illegale activiteiten. Daarom is het volkomen onterecht om die hackers in een kwaad daglicht te zetten. Dat er mensen zijn die misbruik maken van de mogelijkheden die door modchips onstaan, dat is een heel ander verhaal.
Het eerste deel over de kopieen ben ik volledig in overtuigt nu. ?Het was idd te kort door de bocht :)

Ts was het nooit mij intentie om hackers in een kwaaddaglicht te stellen
Ik zal de Quote ook uit elkaar willen trekken.
Aan de andere kant goede zaak omdat vele hackers nu weer hun energie ergens in kwijt kunnen. Om toch iets te vinden op de nieuwe beveiliging.
Met het bovenstaande probeer ik aan te geven dat hackers in mijn ogen in het bezit zijn van veel kennis waarvoor ik veel respect heb. Mensen met een dermate hoog kennisniveau zullen altijd opzoek zijn naar nieuwe uitdagingen om.En daarom vind ik dit nieuws dus ook positief nieuws. Het geeft een groep hackers weer een uitdaging.

[qoute] Want iedere hacker werkend aan dit project zit in iedere geval niet aan mij webserver [/quote]

Hier ontbreekt volgens mij een smilly " :+ "

Voor de rest moet ik je nageven dat ik het idd een +4 reply vind. Kan me goed vinden in jouw verhaal. Denk alleen dat de mijn beter had gekunt. (te kort reageren maak het verhaal niet duidelijk)
Dat het nu niet meer kan betekend niet dat het volgende week niet meer kan.

Tenzij ze met iets heeeel slims zijn gekomen.

* 786562 NiGeLaToR
Het is ook zeker de moeite om 'backup-spelletjes' te hebben, want de originele zijn echt heel duur. Bovendien zag ik dat je met een gekraakte XboX Mp3 cd's en DivX films kon afspelen e.d. In plaats dat M$ die ondersteuning er dan standaard in stopt :+
Het grote probleem is natuurlijk dat ook de oude software op de nieuwe x-box moet blijven werken. Ze kunnen daarom geen grote veranderingen aanbrengen in de beveiliging.

Bij de beveiliging van de Playstation was het ook zo dat de modchips wel werkte op de nieuwe revisies maar dat er wat aansluitingen op een andere plaats gesoldeerd moesten worden.

Ik kan me voorstellen dat dit binnenkort dus ook bij deze 'nieuwe' x-box het geval is.
Het is ook zeker de moeite om 'backup-spelletjes' te hebben, want de originele zijn echt heel duur.
In verhouding tot PC spellen wel... zeker als je die ook niet origineel koopt... maar als je even terug kijkt naar de SNES spellen van "vroeger"... daar betaalde je ook Fl. 189,- voor... en dat tegenover de E 70,- (+/- 154,-)... valt dat dus ook wel weer mee, no?

Maar tis dus inderdaad altijd al veel te duur geweest!
ik weet niet waar jij je spellen kocht... maar het enige dure spel boven de 150 piek op de snes was de Street fighter 2 turbo game.

Nintendo games waren altijd al goedkoper dan de CD-console games zoals de PS etc.
Het is natuurlijk ook een manier om verwarring te maken. Als er straks meerdere revisies zijn, en meedere modschips, die allemaal maar op een manier bij elkaar passen, dan wordt het voor veel mensen al te veel werk/moeite om het om te gaan bouwen.

Natuurlijk is deze beveiliging ook kraakbaar, dat ontkent zelfs MS niet, maar het wordt zo wel weer moeilijker.
Het gaat ze er denk ik ook meer om om de modchipmakers op kosten te jagen... zodat het steeds minder rendabel wordt voor modchipmakers.
ja ok, maar er blijven altijd van die freaks die dingen willen blijven cracken, ookal maken ze geen winst..
maar gewoon als uitdaging..

en als er dan eenmaal weer een chip is, en hij moet ergens gemaakt worden, kost dat ding ook niet meer dan 4Ä (aan materiaal)
En waar komt al dit gezeur over gekraakte Xboxes, playstations enzo allemaal door?

Omdat de fabrikanten het nodig vinden om de consoles zelf tegen kostprijs (of goedkoper) aan te bieden om vervolgens (veel meer) geld te verdienen aan de games. En dat vindt ik dus heel erg krom.

Eigenlijk zou deze manier van markettingstrategie verboden moest worden. Het zou verboden moeten zijn voor consolefabrikanten om geld te eissen per spel wat er voor hun console verkocht wordt.

Een cd-speler fabrikant krijgt toch ook geen geld voor elke verkochte audio-cd?

Als M$ en $ony hun $$$ op een eerlijke manier verdienden dus met HUN produkt, en niet de spelletjes van anderen die erop draaien dan zou al dat gedoe met modchips niet nodig zijn. Waarom niet?

1. Goedkopere games want er gaat niet 20-40% van het geld naar M$ of $ony.
2. Geen onspeelbare import games meer want daar gaan ze niet tegen beschermen als ze er zelf geen geld aan verdienen.

Ik snap niet dat ze het raar vinden dat mensen gaan kopiŽren als ze 20 euro meer vragen voor een Xbox game als een PC game. Dat is gewoon afzetterij en de consument is ook niet gek.
Ik snap niet dat ze het raar vinden dat mensen gaan kopiŽren als ze 20 euro meer vragen voor een Xbox game als een PC game. Dat is gewoon afzetterij en de consument is ook niet gek.
Ik denk dat je daar als consument zelf voor kiest op het moment dat je een console koopt ;)
De marketingstrategie van "goedkope" consoles en "dure" games is een logische, aangezien in het omgekeerde geval niemand de "dure" consoles zou kopen. Het idee achter deze manier van marketing is juist dat zoveel mogelijk mensen zo'n "goedkoop" apparaat aanschaffen, en vervolgens een veelvoud van het aankoopbedrag van de console besteden aan games...
Als M$ en $ony hun $$$ op een eerlijke manier verdienden dus met HUN produkt, en niet de spelletjes van anderen die erop draaien dan zou al dat gedoe met modchips niet nodig zijn. Waarom niet?

1. Goedkopere games want er gaat niet 20-40% van het geld naar M$ of $ony.
Een beetje een simplistische gedachtengang. Zelfs al zouden de games 20-40% goedkoper worden, zouden ze ten opzichte van een kopie nog altijd erg duur zijn. Dit zou voor veel mensen voldoende reden zijn om alsnog te gaan modden.

Als jouw redenatie zou kloppen zou ook iedereen de (ten opzichte van consolegames) "goedkope" PC software/games, CD's en DVD's moeten kopen. Toch worden deze bij de fleet gekopieerd. Waarom? Omdat een kopie simpelweg veel goedkoper is dan het origineel, hoe je het niet wend of keert ;)
Ik wil niet zeggen dat ik het oneens met je ben, maar je argumenten gaan op 2 punten mank...
1. Om een console concurrerend op de markt te kunnen zetten moet je 'm wel tegen kostprijs verkopen en de winst op de games maken.
2. De vergelijking XBOX <-> PC is niet correct, je moet de XBOX vergelijken met de PS2 en GC. De spellen zijn voor die consoles net zo duur.
1. Ja nogal logisch dat ze het moeten doen om concurrerend te zijn want iedereen doet het al, maar dat betekent nog niet dat het goed is, en M$ gaat er ook wel erg ver mee. Ze verliezen zelfs een hoop per verkochte Xbox. Dat is oneerlijke concurrentie.

2. Waarom is dat geen geldige vergelijking? Er zijn vaak games die zowel op consoles als op de PC worden uitgebracht... toch echt hetzelfde spel en ze zijn gemiddeld toch echt 20 euro duurder op de console. Waar dat door komt? Zie punt nummer 1.
Is bij printers precies hetzelfde, waarom denk je dat die inkten zo duur zijn.

Je weet hoe het in elkaar zit, dus dan weet je ook dat als je Ä269 betaald voor een complete pc configuratie dat je de rest in delen terug betaald. Om wat preciezer te zijn in delen van Ä20 per spel.
Zelfde als mobiele providers gebruiken met een goedkope telefoon bij een GSM abbonement, de winst maken ze op de abbonement en de belminuten, daarmee betalen ze het prijsverschil op de telefoon.
Dezelfde methode gebruiken console makers dus ook.
Dit wordt weer zo een kat-en-muis spel denk ik. Nu veranderen ze de chipset ervan weer een beetje. Hoeven de mod-chip-makers gewoon hun chips aan te passen.
Ik noem dit gewoon een tijdelijke oplossing, er zal altijd wel een nieuwe manier komen waarop ze hem kunnen modden.
Dit wordt weer zo een kat-en-muis spel denk ik. Nu veranderen ze de chipset ervan weer een beetje. Hoeven de mod-chip-makers gewoon hun chips aan te passen.
Ik noem dit gewoon een tijdelijke oplossing, er zal altijd wel een nieuwe manier komen waarop ze hem kunnen modden.
Zelfde als met de PS2 gebeurde. Op een gegeven moment zijn er zoveel revisies uit dat zowel modchipmakers als consumenten er moedeloos van worden, en alleen de echte die-hards hun apparatuur nog om laten bouwen. Dat is uiteraard wat men wil bereiken: een minimaal aantal omgebouwde consoles.

En als je het perse wilt is het nog altijd mogelijk om goedkoop een tweedehands Xbox aan te schaffen natuurlijk ;)
Denk dat je door telkens aanpassen van je systeem de "gewone gebruiker" af zal schrikken om hem te laten modden. Deze gebruiker zal niet door hebben welke revisie hij heeft en welke modchip hij nu nodig heeft.

De meer ervaren gebruikers zijn toch niet te weerhouden van het kopieŽren van spellen, maar daar is het ze denk ik niet om te doen.
De gewone gebruiker zal niet zo snel zijn x-box gaan modden. Het vereist best wel wat ervaring om zo'n ding vakkundig uit elkaar te halen, draadjes op een paar aansluitingen van een halve vierkante millimeter te solderen en dat ding daarna weer vakkundig in elkaar te gaan zetten.
De meeste gebruikers laten zo'n ding dus modden bij iemand die dat vaker doet en daarom ook een nieuwe zal geven als hij die van jou sloopt.
mod de "gewone" gebruiker dan? ;)
edit:

Weer te laat :( Zucht...
Microsoft erkent dat er een nieuwe revisie uit is van de console, die naast 'verbeterde beveiliging' een ander BIOS bevat en zonder fan wordt geleverd.
Volgens het bericht gebruiken ze geen fan meer om de nVidea sjip te koelen. Worden de nieuwe X-boxen geleverd met een op een kleiner procede gebakken nVidea sjip ofzo :?

Het verwijderen van de fan vermindert iig wel de geluidsproductie wat positief is want zowel de X-box en PS2 produceren nogal wat geluid .
ik heb liever een goed koelende herriemakende console dan eentje zonder fan die daarom minder lang meegaat,......
Een aparaat zonder fan en goede passieve koeling gaat waarschijnlijk langer mee als een aparaat met fan. Een fan is een mechanisch onderdeel. Dergelijke onderdelen zijn onderhevig aan slijtage. Aan het eind van zijn levensloop gaat de fan irritant rammelen en moet een keer vervangen worden. Een goede passieve koeling slijt echter niet, kan vrijwel niet kapot, en zal indien goed ontworpen net zo beschermend koelen als een fan. Daarom is de consument ook beter uit met een XBox zonder fan.
Dan moet je hem niet zo hard zetten ;)
nee, maar wel met een goedkopere variant straks. Althans, dat zijn de plannen op dit moment.
Sja, en dan krijg je gewoon een nieuwe revisie van de modchips :) Beveiligd of niet, tegenhouden kunnen ze het toch niet... maarja ze kunnen het wel proberen he :)
Vraag me af hoe effectief deze beveiliging is. Als het goed mogelijk is had Sony het toch ook al lang gedaan lijkt me. De ontwikkelingen van de modchips staan ook niet stil. Eerst moest je voor de messiah nog veel draadjes solderen, over een paar dagen is de 2 draads chip alweer op de markt. Het heeft waarschijnlijk wel weer ten gevolge dat de modchips een stuk duurder gaan worden.

edit: dubbelpost? zie niemand anders hier die dezelfde argumenten heeft hier.
Ik heb net te horen gekregen van een dude die zijn Xbox heeft laten modden dat er alweer een nieuwe chip is die ook in deze Xbox werkt, voor hoever 't waar is is natuurlijk moeilijk te checken, maar ook een andere gozer @ work hier die had het al over een nieuwe chip voor in de nieuwe Xbox, die ook zou moeten werken, dus echt veel is er nog niet om je zorgen over te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True