Gelekte foto’s en specs Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoon duiken op

Er zijn foto’s en specificaties van de aankomende Sony WH-1000XM6 opgedoken. De hoofdtelefoon zou een licht gewijzigd ontwerp krijgen, betere specs hebben en kunnen opvouwen. Het apparaat zou op 15 mei worden aangekondigd en moet ongeveer 450 euro kosten.

Uit gelekte foto’s en informatie die op Thewalkmanblog staat gepubliceerd, blijkt dat Sony het ontwerp van de WH-1000XM6 op enkele vlakken heeft aangepast. De oorschelpen zouden bijvoorbeeld een licht aangepaste vorm hebben meegekregen, in vergelijking met de WH-1000XM5. De hoofdband zou dikker worden, wat op meer comfort zou kunnen wijzen. De lay-out van de knoppen zou dezelfde zijn als bij de WH-1000XM5. Er zou dus ook een aan/uit-knop, 3,5mm-poort, NC/AMB-knop op de linkeroorschelp aanwezig zijn. Op de rechteroorschelp is naar verluidt een USB-C-poort en een led-statusindicator aanwezig.

Uit de afbeeldingen blijkt ook dat de nieuwe hoofdtelefoon kan worden opgevouwen. Sony heeft hier naar verluidt een nieuw scharnier ontwikkeld. De Sony WH-1000XM6 zou een nieuwe QN3-chip meekrijgen en een nieuwe V2-processor. Het toestel zou ook 30mm-audiodrivers bevatten en twaalf noise cancelling-microfoons. De accu zou een capaciteit van 4,56Wh meekrijgen. Dat moet voor een luistertijd van ongeveer 30 uur zorgen. Het gewicht ligt volgens de bron op ongeveer 250 gram. Dat is ongeveer evenveel als bij de WH-1000XM5. De WH-1000XM6 krijgt naar verluidt ook een nieuw ontworpen opbergtas mee.

Thewalkmanblog schrijft dat de release op 15 mei zou kunnen plaatsvinden, maar houdt een slag om de arm. Op een vermeende teaserafbeelding van Sony Australië wordt er naar 16 mei verwezen. Sony zou in West-Europa 450 euro vragen voor de hoofdtelefoon. De WH-1000XM6 zou in meerdere kleuren beschikbaar komen: zwart, zilver en blauw.

Gelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoonGelekte afbeeldingen Sony WH-1000XM6-hoofdtelefoon

Door Jay Stout

Redacteur

10-05-2025 • 10:50

164

Submitter: GraasGast

Reacties (164)

164
160
110
1
0
36
Wijzig sortering
Poeh, 450 euro. Ik snap dat het slechts de introductieprijs is, maar zeker omdat de XM4 nog zo'n ontzettend goede deal is, is het verschil wel echt heel erg groot imho. Ik zie om me heen behoorlijk wat mensen die de XM4 verkiezen boven de XM5. Betere prijs en betere bouwkwaliteit. De XM6 heeft dus nu al interne concurrentie, al zal de XM4 niet lang meer te koop zijn wellicht...

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 10 mei 2025 11:03]

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar kan het ook zijn dat door duurdere/nieuwe modellen te introduceren, men denkt een betere deal te hebben aan de goedkopere/oudere modellen en dat dit zelfs een reden kan zijn tot aankoop van het goedkopere/oudere model?

Ik heb zelf de XM3. Enige wat ik mis is meerdere apparaten kunnen koppelen. Vraag me wel af hoe lang hij nog meegaat qua accu, want vervanging is volgens mij geen standaard consumenten handeling.

Verder 'verbaast' me het hoe de markt nog steeds werkt, elk jaar nieuwe tv's , telefoons, koptelefoons, etc. terwijl de verbeteringen tegenwoordig zo minimaal zijn dat het soms bijna voelt als een nummertje ophogen en proberen de consument weer opnieuw te verleiden. En nee ik ben niet tegen technologische ontwikkeling ;) , maar dan moet er wel ontwikkeling zijn. Zeker als je merkt dat bv bepaalde support afloopt en je het gevoel krijgt naar het nieuwe product gedrukt te worden.
Je relaas over jaarlijkse nieuwe versies gaat voor de WH1000X-range niet op. De WH1000XM5 is ondertussen 3 jaar geleden op de markt gekomen. De M4 een aantal jaar daarvoor.
Hopelijk snapte je m'n punt verder wel. Excuus voor het niet benoemen van de grotere cyclus bij de Sony xm series.

Er zijn 'veel' modellen met maar weinig noemenswaardige verschillen.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 10 mei 2025 11:49]

Je punt is verder zeker valide, alleen niet echt van toepassing op het artikel waar het hier om gaat ;)

Ze zijn al van een 2-jaarlijkse cyclus naar een 3-jarige gegaan, zo te zien, wat m.i. voldoende is. Na zo'n 3 á 4 jaar intensief gebruik merk ik in elk geval dat de accucapaciteit flink terugloopt. Mijn XM4 (ruim 3 jaar oud) moet ik ondertussen 2x per week opladen ipv 1x per 10 dagen (toen 'ie net nieuw was)
Ze zaten/zitten dus op 2 jaar cyclus. Dus wel van toepassing (misschien aanname van mij...). Daarnaast zou de focus meer moeten liggen (voor ons als consument) op duurzaamheid.
Dwz dat je bv de accu of andere onderdelen gemakkelijk kan vervangen (ook voor niet tweakers) ipv ... zie mijn eerste bericht (zoveelste nieuwe model introduceren, want levert meer op..)

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 10 mei 2025 11:58]

Als de accu van je koptelefoon na 2-3 jaar zoveel energie verliest, dan is dat praktisch planned obsolescence.
De main reason waarom accu's snel degraderen (behalve temperatuur) is omdat de charge circuitry ze naar 4.2 volt laden, terwijl als je ze tot 4.1 volt laad, ze 10% minder energie hebben maar 2x langzamer degraderen.
Sommige producten, bijvoorbeeld oral-B tandenborstels gaan prima 10 jaar mee omdat ze niet tot het uiterste (4.2 volt) worden gepropt.
Wat ook frappant is dat bij veel mensen tandenborstels just altijd vol geladen worden na gebruik, waardoor ze nog sneller zouden degraderen.

Zie bijvoorbeeld (scroll naar Table 3):
https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries
Oral B worden geladen tot 4.03v volgens deze tester
https://www.reddit.com/r/BuyItForLife/s/ZzwesrHQuY
Sony had dit ook kunnen doen!

[Reactie gewijzigd door mohf op 10 mei 2025 12:35]

Mijn XM3 is ondertussen ruim 6 jaar oud en accu doet het ook nog prima.

Verder helemaal gelijk hoor, maar het is dus zeker niet zo dat die headsets na 2-3 jaar allemaal een nieuwe accu nodig hebben.
Ligt echt heel erg aan gebruikspatronen. Jij gebruikt jouw XM3 gewoon anders als ik dat zou doen. Bij mij zou ie het hoogstens 2 jaar uit houden. Dat is gewoon een nadeel van draadloos.
Ik gebruik een tandenborstel ook maar max 6 minuten per dag. Een headset is na 6 minuten net een halve stand-up of twee nummers verder.

De hoeveelheid cycli zijn ook gewoon anders.
Liever de consument een paar uurtjes extra accuduur kunnen beloven op papier, daar draait het bij aankoop namelijk het meeste om (helaas).
dank voor je toelichting, had er nooit over nagedacht, maar mijn tandenborstel gaat inderdaad bijzonder lang mee. Verder wel het enige object in mijn huis waarvan de accu 95% van het gewicht uitmaakt
Na zo'n 3 á 4 jaar intensief gebruik merk ik in elk geval dat de accucapaciteit flink terugloopt.
Die hele accu is ook planned obsolescence.

Ik heb nog een Bose QuietComfort 25 en die draait gewoon 20 uur op een NiMH AAAtje (oplaadbaar). Is die leeg dan stop ik er gewoon een andere in.

De enige reden dat dat met de nieuwe niet kan is dat ze willen dat je een nieuwe koopt als de accu vergaan is.

Vervangbare accu's of nog liever gewoon verwisselbaar is een functie die niet had moeten verdwijnen. En in zo'n grote koptelefoon is er ook zat ruimte voor (het is wel logisch dat het in in-ear oortjes een heel ander verhaal is natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 10 mei 2025 22:24]

Mee eens, als de accu vervangbaar zou zijn dan zou ik snel een jaar of 10 met zo'n koptelefoon doen (zolang de rest van de hardware het volhoudt).
De batterij van de xm3 is vervangbaar. Genoeg guides over te vinden. Van dit model weet ik het want zelf gedaan. De andere weet ik niet

https://www.ifixit.com/Gu...attery+Replacement/147364
Ik heb nog altijd de XM2.
Tijdens het werk heb ik hem jaren lang 8 uur per dag op de kop gehad, en dat ~6 jaar lang.
Ik gebruik hem niet zo vaak meer, maar mijn accu gaat nog altijd een dikke 25-30 uur mee, en hoef eigenlijk nooit om de charge te denken. Ben benieuwd hoe dat verloopt met een XM3/4/5 na zo veel jaar
Ow ik heb de xm2 en xm3, en accu is nog prima. Heb wel zelf de oorschelpen vervangen. Maar kunnen nog prima mee.

Ben erg blij met de sony, kreeg ze toendertijd gratis met sony telefoon.
Sterker nog: ik heb dan wel een wat goedkopere Sony (WH-CH720N), al zo'n anderhalf jaar, en ik gebruik hem iedere dag, maar de accu begint nu al minder te worden.
Heb deze en de xm3, de cn acciu degradeeerd idd sneller, vervanger is gezien de goedkope prijs economisch zinloos... heb mijn cn 39 euro betaald....
Jammer toch dat ze dat doen. Zeker bij een kwaliteitsmerk als Sony mag je wel iets beter verwachten, zeker als de waarde boven de 100 euro ligt, zoals bij die van mij.

Overigens niks voor betaald, want ik kreeg hem cadeau. ;)
Eens, er zijn veel kleine upgrades. Maar er is ook een cultuur van YouTubers die bij elke release minitieus nagaan of de upgrade 'waard is'. Als je daar maar genoeg naar luistert ga je geloven dat je aan vervanging toe bent van je koptelefoon, laptop, horloge, etc. Maar als je een goed werkende Sony...... M3 hebt en niet al die reviews afgaat kom je volgens mij niet zelfstandig tot het idee dat je echt wat te winnen heb door een slimme upgrade naar versie 4, of 5 of 6, want het is sowieso een paar honderd euro.
Heb bij laatst de accu vervangen (XM3). Goed te doen, iFixit heeft een handleiding beschikbaar. Originele accu was online te koop. Heb alleen het idee dat het accupercentage vast hangt op 100%. Hopelijk lost zich dat na een cyclus vanzelf op.
terwijl de verbeteringen tegenwoordig zo minimaal zijn dat het soms bijna voelt als een nummertje ophogen
Die apparaten hebben hardware en software die toch wordt doorontwikkeld, ongeacht of er ieder jaar nieuwe apparaten komen.
Een deel van de techniek is al voorbij het punt dat de gemiddelde consument nodig heeft, of voor wil/kan betalen en bij andere techniek is ieder stapje voorwaarts wenselijk omdat het simpelweg nog niet voldoet.
Maar stilstand is achteruitgang.
Als consument zie je misschien het nut niet van de (op het oog) kleine wijzigingen waarvan men soms niet eens weet wat daarmee precies verbeterd wordt, die bijvoorbeeld ieder jaar in een nieuwe lijn tv's zitten. Maar over meerdere jaren is de progressie enorm.
Telefoons zijn wat dat betreft een voorbeeld waarbij in 20 jaar tijd op zo'n beetje alle onderdelen enorme stappen zijn gemaakt tot alles zo'n beetje op het punt is aanbeland waar tv's zitten. Dat er zonder substantiële nieuwe vindingen of technieken op het gebied van schermen, camera's en processors voornamelijk kleine verbeteringen worden gedaan.

En uiteraard kun je als fabrikant niet een jaar stil zitten omdat er concurrentie is en 'opgehoogde nummertjes' in sommige gevallen wel degelijk beter verkopen.
Die concurrentie kan in een jaar tijd iets nieuws, beters, goedkopers op de markt brengen en daarmee potentieel een enorm marktaandeel veroveren als je niets hebt wat daarmee kan concurreren.
Zeker als je nagaat dat technologiereuzen als Apple, Sony, Samsung, LG miljarden uitgeven aan R&D.
Zeker als je merkt dat bv bepaalde support afloopt en je het gevoel krijgt naar het nieuwe product gedrukt te worden.
Het is heel dubbel. Aan de ene kant willen bedrijven niets liever dan producten verkopen en aan de andere kant wil de consument producten die zo lang mogelijk mee gaan.

Dat idee van 'planned obsolescence' is iets waar genoeg over te doen is geweest en waar ook links en rechts al regelgeving voor is opgedoken. En dat klinkt positief maar werkt wel 2 kanten op.
Dat bijv. Samsung nu 6 jaar updates en softwareondersteuning kan bieden betekent hoogstwaarschijnlijk dat er de komende jaren geen enorme wijzigingen gaan plaatsvinden op dat gebied, Android of One UI en dat de kosten daarvoor beperkt zullen blijven.
Dat bedrijven min of meer verplicht worden te zorgen dat hun apparaten op een bepaald niveau blijven werken voor zolang dat van een specifiek product verwacht mag worden kan betekenen dat sommige ontwikkelingen al dan niet kunstmatig vertraagd worden of simpelweg niet gebruikt worden.
Het dwingt ze ook om apparaten en software backwards compatible te houden met andere apparaten, zoals bijv. bluetooth koptelefoons afhankelijk zijn van een ander apparaat dat over compatible audiocodec's en bluetooth moet beschikken.

Omdat sommige ontwikkelingen relatief gezien behoorlijk hard gaan is er soms ook geen ontkomen aan dat bepaalde dingen verouderen, dat het te kostbaar wordt om het te blijven ondersteunen of dat het voor een bedrijf dat in een apparaat bijv. software van derden gebruikt onmogelijk wordt ondersteuning te bieden als dat softwarebedrijf failliet gaat.
Eén van de redenen waarom alles naar Android gaat i.p.v. eigen software. Vorig jaar maakte Philips bekend dat ze budget tv's gingen voorzien van Titan OS. Iets dat je als consument in deze tijd gewoon niet meer moet willen.
Aan de andere kant heb je wel consumenten die erg gevoelig zijn voor jaartallen. Ik bedoel niet de mensen die elk jaar het nieuwste moeten hebben, maar de mensen die na 8 jaar hun oude toestel weg doen. Deze lopen de winkel in en als ze dan de keuze hebben tussen een 2025 model of een 2021 model wordt er toch al snel voor het 2025 model gekozen want "nieuwer", zelfs als er verder weinig verschil tussen zit.
Ik heb ook nog steeds een mx3, die begint nu behoorlijk te verslijten dus hopelijk met de release van deze nieuwe daalt de prijs van de 4 nog wat en kan ik dan upgraden naar die voor een betere prijs. Heb wel eens een 5 op gehad, leuk ding maar prijs/kwaliteit verhouding niet waard, als je zoveel wilt uitgeven en kwaliteit van het geluid belangrijk is dan kan je beter een van de goedkopere studio grade headphones kopen van een van de bekende merken denk ik.. die kosten hetzelfde maar wow dat is wel echt een verschil met luisterplezier.
Enige wat ik mis is meerdere apparaten kunnen koppelen.
Nadeel bij de XM4 (weet niet of het ook zo is bij XM5 en de toekomstige XM6) is dat je van LDAC naar (volgensmij) SBC gaat. Dus je hebt niet meer de topkwaliteit codec als je er gebruik van wilt maken.
Ik heb onlangs de accu vervangen van mijn XM3, was best simpel te doen. Dat plus nieuwe oorschelpen en hij gaat weer een tijdje mee.

Ik vond de XM5 wel beter klinken dan de XM4 toen ik ze side by side teste. Dus ben wel benieuwd naar de XM6, al zal ik niet snel upgraden zolang mijn XM3 nog goed is.
Ik heb ook nog de XM3 en helaas is mijn scharnier stuk en moet het rechterdeel vastgemaakt worden met tape. Dat ziet er beetje klungelig uit, maar verder werkt de koptelefoon nog helemaal prima en kom je niet echt features te kort. Sja 2 sources aansluiten tegelijk is leuk, maar echt niet een dealbreker feature imo.

Jammer dat deze nieuwe zo duur wordt, maar uiteraard zullen de 4 en 5 dalen in kosten, en zullen mensen ook 4 en 5's aanbieden 2de hands omdat ze de nieuwe willen. Even kijken hoe het allemaal loopt.
Ik zou ook de XM4 kiezen omdat je die nog op kan vouwen. In ieder geval goed om te zien dat dat weer terug is gekomen met deze versie.
Dit is ook precies de reden geweest dat ik de xm4 genomen heb terwijl de xm5 toen ongeveer even duur was (aanbieding).
Neem 'm vaak mee op reis en opvouwen is cruciaal voor mij.
Hoe verhoudt volgens jullie de Sony WH-XB910N met de XM4? Qua spex komen ze redelijk overeen!!
De 910 was niet meer te koop toen ik er naar zocht, die hebben ze vervangen met de ULT line?
Eens, de nieuwe versies kosten een flinke duit meer zonder veel (hoorbare) toegevoegde waarde. Ik ben zelf nog prima tevreden met de XM2 versie, die het prima doet en beslist geen 450 euro gekost heeft.
Ik ben alleen bang dat de product: Sony WH-1000XM4 wordt uitgefaseerd en de product: Sony WH-1000XM5 nog verder daalt. Deze zit nu al op €260. Terwijl de introductieprijs ook op €380 zat.
Het ontwerp van de xm5 is inderdaad geen verbetering. Heb em zelf een half jaar en gebruik hem veel. Vraag me af hoe lang deze mee zal gaan.
betere bouwkwaliteit
Ik dacht dat de XM4 juist een probleem hadden met bouwkwaliteit!?
De XM5 is niet opvouwbaar, dat maakt de voorganger en makkelijke keuze.
Precies. Voor mij de belangrijkste reden waarom ik nog op de XM3 ben blijven hangen. De enige reden waarom ik ooit een upgrade heb overwogen is het kunnen verbinden met meerdere apparaten tegelijkertijd. Maar dat woog voor mij niet op tegen het niet kunnen opvouwen van de headset.
Ik zit in het autistisch spectrum en daarbij komt helaas ook voor mij sterke vormen van misofonie bij kijken. De eerste keer voor mij de kennismaking met de XM3 (ik heb tevens de in-ears van sony) en een wereld ging voor mij open, of beter gezegd: juist dicht.

Bijna geen geluid, behalve wat wat doorlekt of net niet weg te drukken valt - maar meer en veel meer dan goed genoeg voor mij. Zonder hier verder een tldr neer te kwakken, raad ik het echt meer dan van harte aan aan mensen die in het spectrum zitten en/of de diagnose misofonie ervaren of voor je kind/partner/van toepassing die het goed zou kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 10 mei 2025 17:36]

Haha, dit heb ik dus ook! Bedankt, wist niet dat er een naam voor was. _/-\o_
Tja dat geldt voor elke telefoon/tv/auto etc.
Precies. Ik heb toen de 5 uitkwam de 4 voor €185 gekocht. Dat was en een veel betere deal en in mijn geval ook bewust omdat de 4 wél compact kunt opvouwen.
Ik heb zelf de xm4 en xm5 en merk toch dat ik de xm4 meer meeneem dan de xm5. Beide zaten bij m'n telefoon (Sony Xperia). Ben uitermate tevreden over de koptelefoons. Maar als ik zou moeten kiezen, dan is de xm4 wel de winner van de 2 ook. Zeker nieuwsgierig naar de xm6, maar dan kijk ik wel weer naar een deal met telefoon, denk ik, voor die prijs 😂
Zijn de specificaties van zo'n dusdanig ontwikkeld niveau dat het nu 450 euro waard is?
In 2018 was de MX3 ongeveer 380 EUR bij introductie, MX4 ongeveer 380 EUR in 2020, de MX5 420 EUR in 2022. 3 jaar inflatie van 2.4% komt uit op een prijs van 450 EUR in 2025. Wat was de inflatie tussen 2022 en 2025?
De inflatie is een getal dat aan geeft hoe hard de prijzen GEMIDDELD zijn gestegen. Het is GEEN graadmeter om als excuus te gebruiken voor een hogere prijs, voor hetzelfde geld zijn de productiekosten niet zo hard gestegen als andere zaken. De onzin dat alles duurder zou worden met inflatie als oorzaak horen we pas een jaar of vijf, daarvoor werden echte redenen genoemd.
@Dorank geeft geen excuus maar een mogelijke verklaring. Als je een antwoord wilt op je eigen kritiek dan moet je zelf de werkelijke productiekosten maar opzoeken. ;) Feit is dat alles duurder wordt en dan is het niet vreemd dat je dat van elektronica ook kunt verwachten. De grootste kostenfactor in bedrijven van ontwikkelde landen blijven de loonkosten en die zijn in genoeg landen flink gestegen. Wat ook ten grondslag ligt aan een groot deel van de inflatie waar aan wordt gerefereerd.
Andersom, de lonen stegen om de gigantische inflatie te compenseren.
Dat is natuurlijk niet waar. De werkloosheid is de laatste 10 jaar flink gedaald. Daardoor is de arbeidsmarkt veel krapper geworden en dat drijft de lonen op doordat bedrijven met elkaar gaan concurreren om aan werknemers te komen. Op de langere termijn zorgt dat voor hogere prijzen doordat bedrijven de hogere loonkosten doorrekenen in hun goederen en diensten. Om de zoveel tijd volgt dan weer een correctie op het minimum loon waardoor veel met name ongeschoold werk meer loon oplevert door gestegen prijzen maar dat stukje is geen afspiegeling van de hele arbeidsmarkt.
Are you taking into account the buying power of the Euro in 2022 versus the buying power of the Euro in 2025? You may find that, in fact, the Euro has greateer buying power in previous years.
Dan de prijs toch relatief gewoon het zelfde?
Het volgende is slechts bedoeld om misverstanden uit de weg te ruimen, niet om verder van het onderwerp af te dwalen, maar ik denk dat het belangrijk is, omdat mensen niet beseffen wat er aan de hand is.

Voor elke loonstijging van 7%, gaan de kosten gemiddeld in Nederland met 1% omhoog.

In lage lonenlanden is dit véél lager*. Arbeid (pellen, plukken, rapen etc) is daar nog steeds veel en veel goedkoper dan investeren in machines.

Over het algemeen schijnen mensen te denken dat stijgende loonkosten de hoofdoorzaak van de enorme inflatie in Nederland is, die we vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne zien, maar wat mij betreft stijgen de lonen met 49%, als de prijzen gemiddeld met 7% zullen stijgen. Dan kan iedereen weer rustig ademhalen en kunnen we de toeslagen grotendeels afschaffen. Misschien kunnen we weer rustigaan woningen gaan bouwen. Ook waar vergunningen zijn toegewezen, blijken de kosten te hoog, om door materiaalkosten en het feit dat een percentage van het project sociale woningbouw moet zijn, waarvan de huuropbrengst te laag is. Hoe je het went of keert, iedereen die voltijd werkt, zou zelfstandig woonruimte moeten kunnen bekostigen. Kan dit niet, is het (minimum)loon te laag. Subsidie op wonen voor mensen met voltijd werk, maakt een samenleving wat mij betreft armoedig.

*Wat wel meewerkt, is dat als de zgn 3e wereld meer te besteden krijgt, deze mensen meer schaarse goederen zullen gaan kopen en energie zullen gaan verbruiken, waardoor de prijzen wereldwijd extra stijgen. Wat vergeten wordt is dat zon 40-50 jaar geleden er "maar" 4 miljard mensen op aarde woonden, waarvan de meesten in de zgn 3e wereld. Dat er nu 2x zoveel mensen zijn, die ook meer te besteden hebben, is de voornaamste reden waarom alles destijds spotgoedkoop was en tegenwoordig alles steeds duurder wordt. Het enige wat gaat helpen is minder consumeren en dat gaat niet gebeuren, want iedereen vindt het een goed idee. Voor de buurman. Zeg ik terwijl mijn partner op haar laptop snel nog een paar leuke outfits bestelt op Shein.

[Reactie gewijzigd door ABD op 10 mei 2025 21:57]

Veel kosten zijn ook verborgen loonkosten. Als ik als webshop pakketjes verstuur met PostNL dan gaan de verzendkosten voor de webshop niet als loonkosten in de boeken maar een groot deel van die verzendkosten betaalt PostNL weer als loon uit aan hun werknemers. Het uitbouwen van het energienetwerk is een dure kwestie vanwege gespecialiseerd personeel die deze upgrades moet uitvoeren, naast regulier onderhoud. Niet voor niets is energie in Nederland veel duurder dan bijv in Spanje waar de lonen een stuk lager liggen. Dus ook energiekosten moet je in dit verhaal voor een belangrijk deel meewegen als (verborgen) loonkosten. Als je dat doet dan kom je heel wat hoger uit dan die 1%.
Van Wiki
"Een inflatie is een waardevermindering van het geld en treedt op wanneer sprake is van een algemene prijsstijging van goederen en diensten in een markteconomie.[1][2] Een hoge inflatie kan op termijn leiden tot geldontwaarding[3] of muntontwaarding[4] Hierdoor wordt het geld in de loop van de tijd minder waard en de koopkracht daalt"

Hoewel meerdere zaken inflatie op een product kunnen veroorzaken is het in de basis niet het product welke duurder word, het is je geld dat minder waarde heeft wat met name door de hoeveelheid geld in omloop bepaald word. Immers als iedereen morgen 10 miljoen Euro heeft 10 000 Euro geen waarde meer.

Echter dit is heel moeilijk te meten aan de geld kant dus word er naar producten gekeken. Als alle producten, huizen en diensten stijgen in prijs dan is dit zuiver door geldontwaarding gedreven inflatie.
Hoewel meerdere zaken inflatie op een product kunnen veroorzaken...
Er is meen ik maar een reden waardoor inflatie ontstaat voor alles; bijdrukken van geld en dit in omloop brengen.
Nee, ook dat is niet juist. Het klopt dat als er meer geld in de economie word gepompt, de inflatie vaak stijgt. Maar je kan dit ook op andere manieren bereiken. Belastingverlaging, uitstel van leningen aflossen of leningen op 0%. Alles waardoor mensen meer besteedbaar inkomen hebben, kan inflatie veroorzaken.
Maar ook schaarsheid van goederen kan hetzelfde effect hebben.

Inflatie heeft verschillende oorzaken en is in de basis ook niet ongezond. Vervelend voor het individu maakt nuttig voor de economie als geheel zolang de inflatie laag is.
Dit dus!

Zolang het onderaan in de keten niet duurder wordt gaat er bovenin in principe ook geen ander kostenplaatje gelden.

Ding is wel dat elektra significant duurder is geworden eigenlijk overal ter wereld. Dus dat tikt wel mee.
Elektra overal ter wereld duurder, haha. Nee dat is niet waar.
Ik landen waar het gewoon een nutsbedrijf is zijn er absoluut lagere prijzen.
Wij hebben op 1 land na geloof ik de hoogste stroom prijs.
Het hebben van de hoogste prijzen betekent niet dat het in andere landen niet duurder is geworden. Als het daar verdubbelt dan merk je dat als consument echt wel ook al is het maar 2ct extra per kWh.

Maar de internetionale gasprijzen fluctueren behoorlijk. Dus dat is echt wel terug te zien. https://eenvandaag.avrotr...nds-is-niet-genoeg-155034
Je moet het in perspectief zien inderdaad, maar toen de stroomprijs hier €0,74 cent was zag ik dat deze in mijn vakantieland €0,05 was.
Dat is plat gezegd waanzinnig.
Dan durf ik te zeggen dat we bestolen worden. Dat moet je niet letterlijk nemen, wel figuurlijk. Het klopt niet.
Oh dat ben ik met je eens. In Oekraine is de gasprijs nu 2ct per kWh.

Dat ik denk, kennelijk is het dus goedkoper om in oorlogsgebieden gas te vervoeren dan in NL.

Maar zweden is wel extreem duur ook voor energie.
Plus je weet niet wat er precies beter is. Ik bedoel: het instapmodel van de huidige Mazda3 (met dit ontwerp, dus) was een aantal jaar geleden bij introductie ook duurder dan zijn voorganger, maar daarentegen kreeg je wel meer functies (dus zeg maar de dingen die er standaard op zitten, zoals airco, radio, etc.) en dergelijke dan bij het oude instapmodel.

Waarmee ik maar wil zeggen dat de prijs van producten soms niet (alleen) omhooggaat vanwege inflatie, maar omdat je effectief meer functies, betere capaciteit, etc. krijgt dan voorheen. Dat kan bij deze Sony net zo goed het geval zijn.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 mei 2025 11:04]

2022: 10,0% (hoogste inflatie sinds 1975)
2023: 3,8%
2024: 3,3%
1e kwartaal 2025: 3,7%
Het was meer bedoelt als hint aan OP dat deze veel hoger lag. Maar bedankt voor het opzoeken, ik was er te lui voor.
Beetje raar om over inflatie te beginnen als je niet kenbaar maakt in hoeverre audio-apparatuur daadwerkelijk gebonden is aan inflatie. Bij veel elektronica is het normaal dat materialen goedkoper worden, technieken verbeteren en prijzen dalen. Zo kun je anno 2025 voor hetzelfde geld 10x meer opslagruimte krijgen op harde schijven vergeleken met 10-15 jaar geleden.

Hoe dat exact zit met de prijzen van koptelefoons weet ik niet. Wil vooral aangeven dat het niet zo simpel is als de jaarlijkse inflatie bij elkaar optellen.
Alleen jammer dat precies harde schijven weer in een stijgende tendens zaten. December/jan was er weer een dipje, maar toen kwam seagategate weer. En nu zijn de prijzen weer wat omhoog.
Ik heb zelf de XM3. Fantastisch ding, ik kan iedereen de serie aanraden. En, ja, de koptelefoon die ik heb was 3 jaar geleden elke cent ruimschoots waard.
Ik ben van de XM2 naar de XM4 gegaan een jaar of 2 geleden. Voldoet nog ruimschoots en ik zie mezelf niet upgraden de komende 2 jaar of meer. Het opvouwen is wel een belangrijke plus, dus de XM5 sla ik sowieso over.

Steengoede over-ears in elk geval, als ANC je wat waard is dan zijn ze hun geld waard. Introductieprijs zal ik er evenwel nooit voor betalen.
Kanttekening daarbij is dat telefoneren in een niet-muisstille ruimte (naar mijn ervaring met de xm3) praktisch onmogelijk is.
De xm5 heeft een geweldige mic, ik kan hier zelfs op de fiets mee bellen, met de xm4 kon je dat vergeten.
De XM5 heeft echter weer heel matige scharnieren als ik Reddit mag geloven. HingeGate is daar een terugkerend thema en als ik naar de constructie kijk, geeft het me ook daadwerkelijk veel minder vertrouwen dan een XM4.

Deze XM6 doet me heelaas heel erg denken aan de nieuwe scharnier dus ik hoop dat ze hem beter hebben gemaakt. Ben aan vervanging toe, maar bouwkwali moet goed zijn.
De mijne gaan al 2 jaar mee en heb nog niks gemerkt, de scharnieren zijn naar mijn mening beter dan die bij de xm4, die maken erg veel lawaai bij de meest minimale beweging.
Bij de xm4 kraken ze inderdaad. Geeft het geheel een wat goedkope uitstraling. Bij de 5 zitten er echter drukpunten op een spuitgietnaad en dat is gewoon vragen om problemen. Hierdoor kan de scharnier na verloop van tijd gewoon barsten zoals dat bij kunststof laptops ook wel eens het geval is.

Hoelang je ze hebt zegt overigens helemaal niks als je ze weinig gebruikt. Het gaat natuurlijk ook om gebruiksuren per dag.

8 uur per dag voor 2 jaar is vergelijkbaar met 2 uur per dag maar dan voor 8 jaar. Dus “ik heb ze al 2 jaar” zegt op zichzelf niet zo veel.

Sommigen hadden overigens al pech na een paar maanden en dat is wel echt zuur.
Oh ik heb ze jarenlang op de fiets gebruikt onderweg naar werk, en dan nog op werk zelf zo'n 4-5 uur. Dus denk dat ik ze gemiddeld doordeweeks een uur of 30 minimaal gebruik. Heb enkel nog de viltjes hoeven te wassen maar voor de rest ziet de headphone er nog als nieuw uit.

Maar goed ik heb ze voornamelijk gehaald omdat ik er ook mee wilde bellen, en dat was met de XM4 vrijwel onmogelijk tenzij je in zo'n soundproof vergaderhok zit.

Al hoop ik dat de nieuwe versie eindelijk eens een beter geluid krijgt, ze klinken al sinds de XM3 al bijna hetzelfde, en qua geluidskwaliteit zijn het absoluut geen goede koptelefoons als je ooit een fatsoenlijk bedrade set hebt gehoord (bv: HD600 650/ DT770 / DT990 / ATH-M50 / HD-25ii)

Dat LDAC is allemaal wel leuk enzo, maar het zijn voornamelijk bassmonsters al sinds de originele MDR-1000X.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 11 mei 2025 19:53]

Mja ik vind de soundprofile ook niet echt om over naar huis te schrijven. Net als bij de Bose QCs. Te veel Bass wobble.

Toch best wel een domper dat bellen niet goed werkt. Dan vallen ze voor mij eigenlijk direct af.

Jammer. Wilde eens kijken als vervanger voor Airpods Max, maar die zijn in vrijwel alles beduidend beter (ook duurder) en vooral goed bruikbaar tijdens calls.
Ook in een stille ruimte verstaat de andere kant je slecht met de XM3.
In een rumoerige ruimte wordt het gebabbel van collega's dan wel weer prima opgepakt door de microfoons.
Totaal ongeschikt voor bellen en Team sessies.
Voor muziek luisteren wel een prima koptelefoon.

Bij voorkeur doe ik mijn team sessies zonder oortjes, mar dat wordt niet altijd op prijs gesteld door collega's.
Dus een tijdje gewone BT in-ears gebruikt, maar miste daarbij omgevingsgeluid en mijn eigen stem.
Hup naar de Mediamarkt en Sony XM5 in ears gekocht, prima geluid en ambient sound om wel omgevingsgeluid te hebben. Maar had altijd strijd met die dingen om in te doen en ongewenst gedrag tijdens per ongeluk de aanraakbediening aanraken.

Uiteindelijk in mijn zoektocht bij Shokz Openrun Pro 2 uitgekomen:
https://nl.shokz.com/products/openrun-pro2

Hang je even snel om als je via Teams gebeld wordt en je hoor de omgeving ook _/-\o_
Ook de fysieke knoppen kan ik zeer waarderen.

Uiteraard niet alleen maar halleluja, max volume had wat harder gemogen.
Onlangs voor €140 de OpenComm 2 UC op de kop kunnen tikken.
Deze heeft betere noise cancelling en veel betere multipoint.
Hiervoor had ik de Openrun Pro. Die multipoint was slecht.
Als ik met mijn telefoon buiten bluetooth bereik was geweest kon die alleen blijven verbinden met de laptop. Anders moest die uit en aan.
Zo’n dongle werkt dan veel beter
Klopt, dit heb ik zelf ook als het zwakste punt van de XM3 ervaren, en is ook de enige reden waarom ik op kantoor toch maar een Jabra headset blijf gebruiken voor meetings.
Dit schijnt te zijn opgelost met de XM5, maar die kon je weer niet handig opvouwen. Het lijkt erop dat de XM6 deze beide eigenschappen gaat combineren, wat voor mij wel reden genoeg zal zijn om weer eens te gaan upgraden.
Ik heb de xm2 nog steeds, in 2017 gekocht voor 399 euro. Dus zoveel is er niet veranderd.
Ik heb de XM3 destijds voor 249,- op de kop getikt. Daar kan je ze uiteindelijk allemaal voor krijgen, mits je niet het nieuwste model wil. XM3 had destijds betere Bluetooth codec support als de opvolger.

Benieuwd hoe dat bij de XM6 zit.
Ik heb ook nog in mijn hoofd zitten dat de XM3/4 verkrijgbaar was voor 229 toen ik mijn airpods haalde. Kon met m'n bonnen namelijk exact op de euro de Sony' s krijgen, maar ben toch voor de airpods gegaan.

Prijzen hebben dus echt wel lager gelegen dan 399.

Minimum voor de XM4s heeft op 189 gelegen december 2024: uitvoering: Sony WH-1000XM4 (Zwart)

Datzelfde bedrag voor de XM3's eind 2021: uitvoering: Sony WH-1000XM3 (Zwart) en zelfs nog lager dan 170.
Introductieprijs is doorgaans niet de retail prijs, behalve als het Apple heet. Ik vermoed dat het tegen zo'n ~ €350,- euro in de shop liggen. En voor die prijs kan het best prima prijs zijn.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 10 mei 2025 11:06]

Sony Wh-1000xm koptelefoons zakkken doorgaan in prijs tot €200 na verloop van tijd. Vervolgens faseren ze 2 na laatste koptelefoon uit. Verwacht dus dat product: Sony WH-1000XM5 gaat dalen naar 200 en dat de product: Sony WH-1000XM4. uitgefaseerd wordt.

Dit heeft Sony tijd om het productieproces efficiënter laten te verlopen en kunnen ze het laatste model in de markt zetten als exclusief model. Eigenlijk vergelijkbaar wat Apple doet met de iPhone. Of Samsung met de FE modellen.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 10 mei 2025 11:32]

Inflatie + corporate greed. Ik ga de prijzen van de xm5 iig in de gaten houden.
€450 zit al aardig in de richting van een Bowers & Wilkins Px8. Als het om geluidskwaliteit gaat is dat toch een paar stappen beter
Die sony koptelefoons gaan echt immens snel stuk. Bij bijna iedereen die ik ken gingen ze heel snel stuk. Gelukkig ging mn xm4 nog net binnen de garantie kapot en kreeg ik geld terug. Airpods pro2 voor onderweg en een beyerdynamic 770 voor thuis gekocht. Koste bijna hetzelfde en bevalt stuk beter
Ik heb geluk gehad met m'n XM5, zo'n 6 weken voordat de garantie zou verlopen hield de rechterkant er mee op, deed niks meer. Van wat ik enkele weken later terug kreeg, waren allen de buitencups, de accu en de oorkussens origineel. De rest, dus alle electronica inclusief de speakers, was vervangen met één duur onderdeel ('core' oid). Dus hopelijk gaat-ie nu weer even mee, want in feite in nieuwstaat, maar heel veel vertrouwen wekt zoiets niet. Het is natuurlijk geen 'gewone' hoofdtelefoon, het ding kan van alles dat ik overigens niet gebruik, maar ik ben gewend dat die dingen nooit kapot gaan, behalve de bedrading misschien, en de oorkussens uiteraard. Maar mijn toch al wat oude Sennheiser HD558 doet het nog prima.
Tja. Die HD558 is natuurlijk ook wel een hele andere koptelefoon. Zit geen moederbord in, zit geen batterij in, zit geen bluetooth ontvanger op etc... daar kan gewoon veel minder aan kapot.

Ik kijk bij BT koptelefoons met name naar of ik zelf de batterij, cups en eventueel nog andere zaken redelijk eenvoudig kan repareren.

Zo heb ik (ja ook niet vergelijkbaar) bij mijn JBL Xtreme al een keer zelf de batterij vervangen. Die heb ik nu al weer zon 7/8? jaar.
Geen idee wat je ermee doet, maar bij mij gaan de Sony draadloze koptelefoons alleen met pensioen omdat de accu na jaren dagelijks gebruik niet lang meer meegaat. De rest van de hardware werkt nog als een tierelier. Heb er eentje waarbij het nepleer begon te bladderen na >5 jaar.
Gewoon dragen, maar het plastic begeeft het na een tijdje gewoon. Heb dit zowel bin die xm1 als xm4 gehad, en bijna iedereen die ik ken die er ook een had, heeft hetzelfde meegemaakt. Zou het niet zo snel weer zelf kopen.
Mijn xm1 is het gebroken. Plakbandje houdt het tot nu toe, maar goed. Niet voor de eeuwigheid maar redelijk sterk en goede opbergdoos.
Zelf heb ik al zeven jaar een WH900 BT en alles werkt nog perfect.
Die sony koptelefoons gaan echt immens snel stuk. Bij bijna iedereen die ik ken gingen ze heel snel stuk. Gelukkig ging mn xm4 nog net binnen de garantie kapot en kreeg ik geld terug. Airpods pro2 voor onderweg en een beyerdynamic 770 voor thuis gekocht. Koste bijna hetzelfde en bevalt stuk beter
Ik heb zowel XM2 als de XM3 gebruikt en beiden met veelvuldig sporten waar ook regelmatig de koptelefoon van mijn hoofd afgleed of een tikje kreeg. Nergens problemen mee gehad. De XM4 is zelfde soort ontwerp, de XM5 hoor ik wel vaker klachten over.
Ik heb een XM5 gekregen van het werk. Die werkt prima. Ik had zelf zijn kleine broertje gekocht en die was naar 2 weken al kapot omdat ik zweette..

Dat was echt jammer want de geluid kwaliteit was echt veel beter dan mijn oude Samsung oortjes.
Stuk op welke manier? Gaat niet meer aan, vertekend geluid, valt uit elkaar...? Gezien het niet echt bewegende onderdelen heeft, verrast het me dat ze überhaupt ooit kapot zouden gaan (naast gewoon verslijt van accu en het stof en zo)
gebruik nog altijd een xm3 die ik heb sinds release, dus totaal geen idee waarover je het hebt.
Heb de XM4 aangeschaft vlak na release.
Vele uren gebruikt op menige (voor werk) lange vliegreizen (>18 uur) en doet het nog net zo goed als dag 1.
Ik heb mijn XM4 al 4 jaar, nog geen problemen mee gehad.
Ik gebruik de eerste generatie van deze koptelefoon, de MDR-1000X bijna dagelijks sinds 2017 en hij doet het nog steeds uitstekend. De oorkussens wel eens vervangen, maar dat zijn dan ook slijtagedelen die je makkelijk kan wisselen. Het nadeel voor mij is dat deze micro USB gebruikt en dat je geen muziek kan luisteren tijdens het opladen. Maar dat zijn voor mij geen redenen om geld uit te geven voor een nieuwe.
Ik luister gewoon via de luidspreker, kost niks extra en meer mensen kunnen meeluisteren dus nog betere value voor niks :Y)
Al jaren tevreden over mijn XM4. Ik zou graag een model met een uitklapbare mic zien. Momenteel pakken ze gewoon teveel omgevingsgeluid op en zijn daarom onbruikbaar met bellen.

Voor nu heb ik het opgelost met een v-moda boom, maar dan zit je weer aan een kabel vast.
Ik zou graag een model met een uitklapbare mic zien
Zou niet veel uitmaken, het probleem met microfoons zit hem meer in de bluetooth-verbinding. Daarom klinkt bijvoorbeeld de microfoon van de bedrade earpods van 20 euro al vele malen beter dan de microfoons in een airpods pro.

[Reactie gewijzigd door Sachertorte op 10 mei 2025 11:14]

De kwaliteit is niet het probleem, die is prima, het probleem is de directiviteit.
Dit inderdaad. Omnidirectional mics pakken te veel omgevings geluid op. De mindere audio kwaliteit bij Bluetooth bellen maakt minder uit.
Niet helemaal mee eens. Vergelijk de microfoon van een Sennheiser Epos Impact 1060 ANC maar eens met die van de Sony XM4. Beiden bluetooth.
Ja ik denk dat ze hiervoor ook niet bedoeld zijn, dat je er mee kan bellen is een bijzaak.
Maar het is wel fijn als het kan inderdaad, zelf heb ik een Jabra headset ook met uitklapbare Mic.

Zo kan ik er en muziek mee luisteren bijv, en mee op het werk bellen.
Ja, helaas zijn ze er niet voor bedoeld. Maar het draagcomfort van een xm4 of bose qc heb ik nog niet teruggevonden in andere koptelefoons. Ik reis veel, 2 headsets mee slepen is ook weer een gedoe. Daarom ben ik uitgekomen op die v-moda mic. Het is geen geweldige oplossing maar ik kan er in ieder geval goed mee bellen :-)
Ik heb een XM3 voor meself gekocht en later een XM4 voor de vriendin. Ze geeft echter aan dat de batterij binnen no-time leeg is. Hoe lang gaat jouw batt mee?
XM5 doet dit veel beter en heeft meerdere microfoons. Ik heb hiervoor de Jabra Evolve 85 gehad (met pookje), maar de XM5 zit op hetzelfde niveau. Veel beter iig dan bijv Airpods Max.
Hopelijk kun je nu wel voor een zacht prijsje de oorkussens verwisselen voor OEM exemplaren, maar gezien het Sony is, zal dat wel niet.

Het is tegen mijn principes, maar ik heb vorig jaar een nieuwe XM4 gekocht, omdat dit goedkoper was dan nieuwe oorkussens voor mijn oude XM4. Had wel third party oorkussens kunnen kopen, maar ik las dat daarmee de ANC beroerd werd, en dat is juist waarvoor ik de koptelefoons gebruik.

Ik had nogal haast met het vervangen van mijn oude XM4 omdat door slijtage aan de oorkussens de ANC beroerd was geworden en ik heel veel herrie in de omgeving had opeens, maar ik denk dat ik de volgende keer toch wel een ander merk moet proberen, want dit zijn gewoon belachelijke praktijken.
Die Oorkussens van de XM5 zijn denk ik betere kwaliteit, in iedergeval niet zo snel versleten als die van de XM3.

En bij "gelekte" pattent tekeningen van de "XM6" stond dat de Oorkussen eenvoudig vervangen konden worden, dus ben benieuwd.
De oorkussens van de XM5 zijn ook makkelijk te vervangen. Bij mijn bestelling direct kussentjes gekocht die veel comfortabeler zaten.
Heb de xm3 nog. Heel fijn om muziek mee te luisteren, echt goeie nc voor in het vliegtuig en voldoende draag comfort. Alleen het scharnier is wat gaan kraken…
Hopelijk is dat probleem met krakende scharnieren nu eindelijk opgelost.
Maar wat een prijs… Die vind ik toch wel overdreven hoog aan het worden nu.
Ik heb de cups deze week vervangen met nieuwe (nepleer bladderde af). Hij werkt nog goed dus die kan nog even mee.
Ben benieuwd of de XM6 beter klinkt want bij de XM4/XM5 was daar discussie nog over.
Zou mooi zijn als die inderdaad 'gewoon' weer opvouwbaar is, gezien hoe lang ze de XM4 al naast de XM5 verkopen hebben ze zelf ook wel doorgehad dat ze een fout hebben gemaakt daarmee bij de XM5.
Op de plaatjes die er onder zitten ziet het eruit alsof deze weer opvouwbaar is.
Jammer dat deze dezelfde knoppen heeft als de 5. Ik mis volumeknoppen, ik vind het vegen langs de zijkant onhandig en inconsistent werken.
Dit. Dikwijls bedien je ook per ongeluk als je de schelpen even wil goed zetten.
Voor mij is de XM5 een miskoop.
Ik gebruik hem ook bij het gras maaien en de anc switched dan soms gewoon uit. Moet het dan op 1 uur maaien 2-3 keer opzetten, pff brol...
Mijn bose QC45 is vele malen beter ondanks denk ik meer dan 10 jaar oud. Die zegt ook tenminste welke toestellen geconnecteerd zijn. Bij de sony moet je zelf gaan kijken wie er geconnecteerd is.
Als de XM6 hetzelfde is is dat voor mij een afrader.
Ik heb nog steeds de 1000XM3 en het 1000XM5.
De 5 underperformed tegen over de 3 qua NC, het verschil is te horen. De 3 is nog steeds goede koptelefoon (te vinden voor rond de 160.-).

Voor de beste NC resultaat (en goed geluid), de onbetwiste winnaar: AirPods Pro 2.
Ik heb ze nu twee jaar.

Je ze zijn duur, kreeg ze ook niet gratis. Ik gebruik AirPods elke dag, in tegenstelling tot de 3 en 5, gebruikte ze soms.

Je kunt de AirPods Pro 2 in een Apple store met schone dopjes uitproberen, ik was sceptisch, want in-ear was nooit mijn ding. Dit ding is van een andere orde.

Zit je op budget, overweg 1000XM3.

[Reactie gewijzigd door Fermion op 10 mei 2025 11:36]

Ligt er aan wat voor geluid er weg moet worden gefiltert, soms is de XM3 beter, soms de XM5, Soms Airpods of andere ANC Dopjes omdat dan het afsluiten van het gehoor kanaal net iets meer voordeel bied.

Geluid van de XM5 vind ik echt top, XM3 is dan toch iets minder, zeker als je Sony's eigen LDAC Bluetooth codec gebruikt goed hoorbaar.

XM3 heeft IMO beter bouw kwaliteit maar.... de oor kussen van de XM3 zijn mindere kwaliteit als die van de XM5, ze waren bij mij veel sneller versleten dan die van de XM5.

XM4 zou ik eerder aanraden nu dan de XM3, en denk dat als de XM6 uit komt de prijs van de XM5 een heel stuk gaat dalen.
Ik heb de Airpods 2. Ze zitten perfect. Noice canceling is uitstekend. Surround sound met AppleTV is ook super.

Maar als er in de achtergrond herrie is (bijvoorbeeld toen ik deze winter in een botenhal bezig was, waar zo nu en dan flink geschuurd en zo wordt) dan prefereer ik toch mijn Bose QC35 (mk1). Die sluiten toch echt beter af en dempen daardoor nog meer.

Ik zou willen dat Apple eens goed keek naar dit design en de volgende generatie Airpods Max zo uitbracht:
  • Lichter
  • Compacter op te vouwen
  • Case die ze volledig beschermt
Hopelijk wordt deze wel de moeite waard om te upgraden. Had een XM3 en die is ivm garantie door een XM4 omgeruild en ik merkte eigenlijk geen verschil.
Hier ook nog steeds tevreden met een XM3. Destijds een review gezien waar de 1, 2, 3 en 4 blind werden getest en men had geen idee welke welke was.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn